تیترمقالاتمقالات سینمایی

بهترین آثار درباره فرمول یک: آشنایی با جنون سرعت

روز یکشنبه 21 آذر برای آخرین بار در فصل 2021 ماشین های فرمول یک را در پیست میبینم و برای آخرین بار به تماشای نبرد هیجان انگیز لوییس همیلتون و مکس ورشتپن (مکس فرستپن) مینشینیم و بی صبرانه منتظر دور آخر مسابقه ابوظبی میشویم تا قهرمان فصل 2021 فرمول یک را ببینیم؛ هر دوی آنها با امتیاز های مساوی 369.5 در مقابل 369.5 با هدف قهرمانی جهان پا به ابوظبی میگذارند، لوییس همیلتون یا مکس ورشتپن؟ به همین مناسبت و نزدیک شدن به پایان یکی از هیجان انگیز ترین فصل های تاریخ فرمول یک میخواهیم سری بزنیم به بهترین آثار درباره فرمول یک.

با ویولت گیمرز همراه باشید و با بهترین آثار درباره فرمول یک و جنون سرعت آشنا شوید.

لطفا توجه داشته باشید که هیچکدام از این آثار رتبه بندی نشده اند و نمره IMDB صرفا برای اطلاع گذاشته شده است.

 

Formula 1:Drive to Survive

ستارگان: راننده های فرمول یک

IMDB:8.6https://www.imdb.com/title/tt8289930/

 

احتمالا شما هم با کسانی روبرو شده اید که فکر میکنند راننده های فرمول یک فقط پشت یک ماشین مینشینند و فقط گاز میدهند و همینجوری واسه خودشون راه میروند! اما صادقانه باید بگویم که این افراد چیزی از این ورزش سخت و طاقت فرسا نمیدانند اما این اثر یکی از همان آثار فرمول یکی است میتواند هرکسی را متوجه کند که راننده فرمول یک شدن آنقدر هم آسان نیست و به سادگی میتوان درک کرد که چه فشارهایی روی راننده وجود دارد، چه فشارهایی که در ترمزگیری های شدید تحملشان میکنند و چه فشارهای روحی ای را تحمل میکنند!

تمرین های راننده های فرمول یک حتی از تمرین های فضانوردان هم سخت تر است!

این مستند که تا به حال در 3 فصل از سوی نتفلیکس پخش شده است به اتفاقات درون فصل های فرمول یک میپردازد و دقیق تر بگویم 3 فصل آن به ترتیب راجع به سال های 2018 ، 2019 ، 2020 هستند.

لازم به ذکر است که فصل 4 هم از سوی نتفلیکس تایید شده است و پتانسیل این را دارد که به بهترین فصل این سریال تبدیل شود و قطعا نگاه ویژه ای به فصل 2021 و اتفاقات عجیب و غریب و نبرد ماراتون گونه ی لوییس همیلتون و مکس ورشتپن دارد.

 

Schumacher 2021

کارگردان: هانس برونو کامرتونس، مایکل وش

ستارگان: مایکل شوماخر، میکا هاکینن، راس براون، برنی اکلستون و….

https://www.imdb.com/title/tt10322274/?ref_=nv_sr_srsg_0IMDB:7.5

مستند شوماخر زندگی قهرمان 7 دوره ی رقابت های فرمول یک را روایت میکند

احتمالا همه مایکل شوماخر، راننده افسانه ای تیم فراری را میشناسند و از رکورد هایی که شوماخر در فرمول یک ثبت کرده است با خبر هستند. مستند شوماخر به زندگی این اسطوره رانندگی میپردازد.

از دوران جوانی و فراز و نشیب های زندگی اش برای تبدیل شدن به یک راننده فرمول یک تا روزهایی که در تیم فرمول یک بنتون توانست قهرمانی جهان را کسب کند و بعدش هم که به اسب رقصان مارانلو پیوست و با این تیم توانست اسم خودش را برای همیشه در این ورزش جاودان کند.

در طول مستند با افراد زیادی از جمله خانواده شوماخر و رقیبان او مصاحبه میشود که هم در مورد زندگی شخصی او و هم درباره دوران فعالیتش به عنوان یک راننده فرمول یک مصاحبه میشود.

 

Williams 2017

کارگردان: مورگان متیوز

ستارگان: فرانک ویلیامز، کلر ویلیامز، نایجل منسل و….

https://www.imdb.com/title/tt6981046/?ref_=nv_sr_srsg_0IMDB:7.6

هر کسی که عاشق فرمول یک باشد قطعا سر فرانک ویلیامز و تیم دوست داشتنی اش را میشناسد و متاسفانه 28 نوامبر بود که خبر فوت بنیان گذار افسانه ای تیم ویلیامز یعنی سر فرانک ویلیامز در تمام رسانه ها پخش شد و جهان ورزش را به شوکی بزرگ فرو برد. مستند ویلیامز نگاهی به زندگی سر فرانک ویلیامز و تیمش یعنی ویلیامز می اندازد و به فراز و نشیب این تیم میپردازد.

داستانی تلخ و عمیق از زندگی سر فرانک ویلیامز که چه سختی هایی را در زندگی پشت سر گذاشته است و چگونه از آن همه بحران رد شده است. مطمئنا این روایت عمیق از تیم ویلیامز و زندگی فرانک ویلیامز چه برای کسی که فرمول یک را دنبال میکند و چه کسانی که آن را دنبال نمیکنند میتواند جذاب و دوست داشتنی باشد.

 

Rush 2013

کارگردان: ران هاوارد

ستارگان: کریس همسورث، دانیل برول، الکساندرا ماریا لارا، اولیویا وایلد و….

https://www.imdb.com/title/tt1979320/?ref_=nv_sr_srsg_0IMDB:8.1

روایتگر یک رقابت افسانه ای بین دو افسانه!

سال 1976 شاید برای هرکسی یک معنای خاصی داشته باشد، سالی که مثل هر سال دیگر اتفاقات تلخ و شیرینی درونش رخ داده، شاید 1976 برای عاشقان اسکورسیزی یادآور سال اکران فیلم راننده تاکسی باشد و شاید برای طرفداران فوتبال یادآور سال تولد رونالدو نازاریو باشد، اما برای طرفداران فرمول یک قطعا یادآور رقابت فوق العاده مهیج و جذاب نیکی لائودا و جیمز هانت است!

دو اسطوره رانندگی روبروی هم قرار میگیرند و فقط یک هدف دارند: شکست دادن یکدیگر! نیکی لائودای اتریشی سوار بر فراری، همان اسب رام نشدنی اش میشود و جیمز هانت بریتانیایی سوار مک لارنش میشود تا یک رقابت را آغاز کنند. فیلمی از ران هاوارد که کریس همسورث در نقش جیمز هانت و دانیل برول در نقش نیکی لائودا قرار میگیرند و این وسط هم موسیقی فوق العاده هانس زیمر به یک چاشنی فوق العاده برای رقابت این دو راننده تبدیل میشود.

 

McLaren 2017

کارگردان: راجر دونالدسون

ستارگان: ماریو آندرتی، امرسون فیتیپالدی و….

https://www.imdb.com/title/tt5031332/?ref_=nv_sr_srsg_0IMDB:7.3

مک لارن و ویلیامز تنها تیم های بریتانیایی حال حاضر در فرمول یک هستند

بالاتر اسم مک لارن آمد و مگر میشود این تیم دوست داشتنی فرمول یک را از یاد برد؟ فیلم راجع به برند معروف مک لارن و تاسیسگرش بروس مک لارن است که وی یکی از نوابغ ماشین سازی در تاریخ است. فیلم از اسمش معلوم است که راجع به چیست، راجع به مک لارن!

مستند به شدت هیجان انگیزی ست و تمام فراز و فرود های مهندسی یک ماشین را به مخاطب نشان میدهد و همینطور یاد میدهد و روایت میکند. مک لارن یکی از پر افتخار ترین تیم های تاریخ در فرمول یک است که بعد از فراری بیشترین مدت حضور در تاریخ فرمول یک را دارا است. راجر رونالدسون به خوبی توانسته از تمام چالش هایی که پیش روی یک کارگردان برای ساخت فیلم/مستند در مضمون فرمول یک است بر بیاید.

 

Senna 2010

کارگردان: آصف کاپادیا

ستارگان: آیرتون سنا، آلن پراست، ران دنیس و….

https://www.imdb.com/title/tt1424432/?ref_=nv_sr_srsg_0IMDB:8.5

میرسیم به مستند Senna که زندگی اسطوره برزیلی و یکی از برترین راننده های تاریخ فرمول یک را روایت میکند. آیرتون سنا هم مثل مایکل شوماخر و لوییس همیلتون، از آن دست راننده هاست که حتی کسانی که فرمول یک را هیچوقت دنبال نکردند حداقل یک بار اسم او را شنیدند. دلیلش هم کاملا منطقی ست: محبوبیت و معروفیت این راننده ها و کارهایی که در طول کریر خود انجام داده اند.

آیرتون سنا از تیم تولمن کار خود را آغار کرد

آیرتون سنا یک اسطوره به تمام معناست! نه فقط در رانندگی بلکه کمک هایی که او به کشورش برزیل کرد و افتخاراتی که برای کشورش کسب کرد باعث میشود که همیشه در یاد طرفداران فرمول یک باقی بماند.

آیرتون سنا:اگر سراغ فاصله ای که وجود دارد نرید،شما دیگر یک راننده فرمول یک نیستید.

مثلا کدام طرفدار فرمول یکی پیدا میشود که رانندگی بی نظیر سنا در باران دونینگتون 1993 را از یاد ببرد؟ این مستند از زمانی که سنا در کارتینگ رانندگی میکرد تا زمان حادثه وی در پیچ تامبرلو را روایت میکند. این وسط هم انتقاداتی که سنا به FIA (فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی) داشت را نشان میدهد.

این مستند نگاه ویژه ای به رقابت وی و آلن پراست دارد. سنا قطعا جزو بهترین آثاری ست که درباره فرمول یک ساخته شده است.

 

Life on the limit 2013

کارگردان: پاول کراودر

ستارگان: لوییس همیلتون، مایکل شوماخر، سباستین فتل، مایکل فاسبندر (راوی) و….

IMDB:8.0https://www.imdb.com/title/tt2518788

دیگر کم کم به پایان لیست بهترین آثار درباره فرمول یک نزدیک میشویم و بالاخره به مستند آخر میرسیم. فکر میکنم هیچ فیلم یا مستندی نمیتواند بهتر از زندگی در محدودیت به خطری که راننده های فرمول یک را تهدید میکند بپردازد. پاول کراودر آدرنالین و خطری که این ورزش به وجود می آورد را به صورت عمیقی تحت بررسی قرار میدهد و از همان اولین ثانیه ای که آغاز میشود نشان میدهد که فرمول یک چه خطراتی به همراه دارد!

خطر کن تا بمانی!

همچنین در این مستند مصاحبه هایی با لوییس همیلتون، جکی استوارت، مارتین براندل و…. انجام شده است. هرکدام از آنها نظرات خودشان درباره خطراتی که فرمول یک دارا است، ارائه کردند که میتواند برای هر کسی لذت بخش و جذاب باشد.

 

همراهان همیشگی ویولت گیمرز میتوانید نظرات خود را در رابطه با بهترین آثار درباره فرمول یک، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

آروین قربان پور

The best Arvin ever:)

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments