تیترمقالات سینمایی
داغ

بهترین فیلم های تیموتی شالامی | پسر محبوب هالیوود

اگر بخواهیم لیستی از محبوب ترین ستاره های نسل جدید هالیوود تهیه کنیم به احتمال زیاد نام تیموتی شالامی جوان در بالای این لیست قرار می گیرد. لیست بهترین فیلم های تیموتی شالامی تنوع بسیار بالایی از ژانر ها را دارد. از بلاک باستر های فاتح گیشه گرفته ( Dune از دنی ویلنوو و Interstellar از کریستوفر نولان ) تا اثار محبوب منتقدان و مخاطبان سخت گیر پسند ( The French Dispatch از وس اندرسن و The King از دیوید می شد ) و حتی درام های مشهور نوجوانان ( Little Women از گرتا گرویگ و A Rainy Day in New York از وودی آلن دوست داشتنی )، نام او همه جا به چشم میخورد.

ده تا از بهترین فیلم های تیموتی شالامی

به بهانه درخشش او در سالی که گذشت تصمیم بر نگارش مقاله بهترین فیلم های تیموتی شالامی گرفتیم. در ادامه با لیست اختصاصی ویولت گیمرز از بهترین فیلم های تیموتی شلمی با ما همراه باشید.

10/ Beautiful Boy ( پسر زیبا )

کارگردان: فیلیکس ون گرینینگن

محصول: ۲۰۱۸

خلاصه داستان: تیموتی شالامی در این فیلم نقش پسری به نام نیک را بازی میکند که به تازگی ترک اعتیاد داشته است. حال مجبور است با بحران هایی که هر فردی پس از ترک مواد تجربه میکند رو به رو شود. 

این فیلم نمونه ای کمیاب از درام های زیر ژانر بلوغ است که در سال های اخیر بسیار کمیاب شده اند. فیلمی ساده با روایتی صمیمی و امیدبخش درباره پسری که از اعماق جهنم اعتیاد دوباره به زندگی بازگشته است. رابطه بین نیک و پدرش (‌ با بازی عالی استیو کارل ) بسیار قابل لمس و دوست داشتنیست. حمایت و عشق پدرانه ای که در نهایت دست مایه بازگشت دوباره نیک به زندگی میشود. اگر در مرحله سختی از زندگی خود به سر میبرید و نیاز به یک اثر عمیقا دلگرم کننده دارید این فیلم انتخابی عالیست. به همین دلیل پسر زیبا جزو آن دسته از فیلم های تیموتی شالامی است که از نظر ما ارزش تماشا دارد

۹/ A Rainy Day in New York ( یک روز بارانی در نیویورک ) 

کارگردان: وودی آلن

محصول ۲۰۱۹

خلاصه داستان: گتسبی ولز (تیموتی شالمی) دانشجوی ثروتمند در حال برنامه ریزی برای خواستگاری از نامزد خود (ال فنینگ ) است. اما یک سفر به نیویورک و حضور دختر دیگری در زندگی گتسبی (سلنا گومز ) باعث اتفاقات غیرقابل پیش بینی میشود.

یک روز بارانی در نیویورک عملا تجربه انی هال در روزگار عصر ماست. فقط اینبار به جای دایان کیتون با سلنا گومز و به جای شخص الن با تیموتی شالامی رو به رو هستیم. البته فیلم از ایرادات واضحی رنج میبرد که باعث شده هرگز اثری در حد انی هال نباشد. هرچند در هرحال تماشای نیویورک از دیدگاه وودی الن دوست داشتنی همیشه ارزش تماشا دارد. به علاوه که بازی تیموتی و کاراکتر جالب گتسبی هم به جذابیت های فیلم افزوده است.

8/ Don’t look up (بالا را نگاه نکن)

کارگردان: آدام مک کی

محصول: ۲۰۲۱

خلاصه داستان: دو دانشمند به صورت اتفاقی متوجه میشوند یک شهاب سنگ در استانه برخورد به زمین است. و ماجراجویی این دو برای نجات سیاره اغاز میشود. اما قرار نیست اوضاع انطور که فکر میکنند پیش برود.

کمدی هوشمندانه و پرستاره ادام مکی از جالب ترین فیلم های سال است. این فیلم نتوانست نظر منتقدان را جلب کند. با این حال علت حضور ان در لیست بهترین فیلم های تیموتی شالامی طعنه ها و کمدی سیاه و هوشمندانه مک کی در انتقال مفاهیم مهم و بنیادیست. مفاهیمی همچون قدرت رسانه در هدایت جامعه و بی اهمیتی به بلایی که سر سیاره مان اورده ایم. نقش تیموتی درست است کم رنگ است اما او به مثابه همیشه در این نقش به قادر به جلب نظر مخاطب است.

7) call me by your name ( مرا با نامت صدا کن‌ )

بهترین فیلم های تیموتی شلمی تیموتی شلمی

کارگردان: لوکا گوادانینو

محصول: ۲۰۱۶

خلاصه داستان: بیانگر فراز و فرود های رابطه دو پسر جوان طی دهه هشتاد است. این فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام است.

میتوان این فیلم را اولین درخشش حقیقی ستاره جوان دانست. شاید تا قبل از این فیلم تنها تصور مخاطبان از تیموتی شالامی حضور کوتاه او در فیلم میان ستاره ای کریستوفر نولان باشد. اما بازی درخشان تیموتی و شیمی جذابش با ارمی همر به علاوه پرداخت خوب فیلمنامه به مسئله بلوغ و نوجوانان باعث شد فیلم مورد استقبال تماشاگران و منتقدان قرار بگیرد و نوید ظهور یک ستاره جدید را بدهد.

6/ The King ( پادشاه )

کارگردان: دیوید می شد

محصول: ۲۰۱۹

خلاصه داستان: این فیلم روایت گر زندگی هنری پنجم است. او در دوران شاهزادگی بدون انگیزه ای برای پادشاهی موفق به جلب نظر مردم و پادشاه شده بود و درنهایت به تخت شاهی نشست. اساس فیلم بر اساس چندین نمایشنامه از شکسپیر است.

میتوان بازی در نقش هنری پنجم را متفاوت ترین و شاید جسورانه ترین نقش افرینی بین فیلم های تیموتی شلمی خواند. این فیلم برای اولین بار به تیموتی اجازه داد فارق از نقش تیپیکال پسر جذاب و جنتلمن توانایی های بازیگریش را به رخ بکشد. همچنین شخصیت پیچیده و چند بعدی هاول چالشی بود که تیموتی شالامی جوان با موفقیت آن را پشت سر گذاشت.

5/ lady bird ( لیدی برد )

بهترین فیلم های تیموتی شلمی تیموتی شلمی

کارگردان: گرتا گرویگ

محصول: ۲۰۱۹

خلاصه داستان: داستان نوجوانی به اسم کریستین ( سیرشا رونان ) است که رابطه پیچیده ای با مادرش دارد. رویای کریستین تحصیل در یک کالج ساحل شرقی علی رغم وضع مالی بد خانواده اش است.

فیلم گرتا گرویگ که به عنوان یکی از بهترین فیلم های زیر ژانر بلوغ سال های اخیر شناخته میشود از همان ابتدا نظرات بسیاری را متوجه خود کرد. بازی محشر سیرشا رونان برای او جایزه گلدن گلوب را به ارمغان اورد. به علاوه شیمی سیرشا رونان و تیموتی شالامی انقدر قوی و جذاب بود که گرویگ برای مهم ترین اثر اینده اش که در ادامه لیست به آن میپردازیم دوباره آن دو را رو به روی هم قرار داد.

4/ Interstellar ( میان ستاره ای )

کارگردان: کریستوفر نولان

محصول: ۲۰۱۴

خلاصه داستان: در آینده ای نه چندان دور محصولات کشاورزی به علت بادزدگی نابود شده است. همین دلیل بشر را به فکر خروج از خانه همیشگی اش می اندازد.

اثر کریستوفر نولان بدون شک از محبوب ترین آثار علمی تخیلی تاریخ نزد عامه مردم است.هرچند منتقدان نظرات متناقضی به این فیلم داشتند. اما درهرحال جایگاه این فیلم همچنان نزد مردم ارزشمند است. هرچند نقش تیموتی در این فیلم بسیار کوتاه است اما پایه گذار حضور های آینده او بود. به همین دلیل میتوان این اثر را نقطه شروع کارنامه او دانست.

3/ The French Dispatch ( گزارش فرانسوی )

بهترین فیلم های تیموتی شلمی تیموتی شلمی

کارگردان: وس اندرسن

محصول: ۲۰۲۱

خلاصه داستان: کارکنان یک نشریه در یک شهر تخیلی فرانسه به نام گزارش فرانسوی، تصمیم می‌گیرند به مناسبت درگذشت سردبیرشان یک نسخه یادبود چاپ کرده و چهار واقعه مهم دوران روزنامه را دوباره روایت کنند.

اندرسن همیشه روایت کننده زیبایی ها با زاویه دید خاص و منحصر به فرد خود بوده است. و مگر میشود بازیگری با او همکاری کند و بازی زیبا و منحصر به فردی از خود نشان ندهد ؟ داستان شعر و سیاست احتمالا بهترین داستانک فیلم باشد. تیموتی شلمی با آن تیپ عجیب و غریب و تماما فرانسوی اش احتمالا از به یادماندنی ترین کاراکتر های این فیلم باشد. و بدون شک این کاراکتر عجیب از ماندگار ترین نقش های تیموتی شالامی است. ( نقد فیلم گزارش فرانسوی را در اینجا بخوانید )  

2/ Little Women ( زنان کوچک )

بهترین فیلم های تیموتی شلمی تیموتی شلمی

کارگردان: گرتا گرویگ

محصول: ۲۰۱۹

خلاصه داستان: هفتمین اثر اقتباسی از رمان مانگار لوییزا می اسکات همان داستان همیشگی جو مارچ و خواهرانش را تعریف میکند. اما طبق آن جمله معروف درست است همه داستان ها گفته شده اند، اما همه آن ها از همه زوایا گفته نشده اند.

اثر گرتا گرویگ بدون شک از مهم ترین آثار ۲۰۱۹ بود. این که قصه ای که بارها به شیوه های گوناگون گفته شده است را به شکل تازه و ارزشمندی اقتباس کنید کم کاری نیست! همچنین در کادر پرستاره فیلم شامل اما واتسون، مریل استریپ، سیرشا رونان و… نام تیموتی شلمی نیز به چشم میخورد. کاراکتر لوری از محبوب ترین قهرمانان مرد کلاسیک است. پسری اشراف زاده و عاشق پیشه اما نقش آفرینی عالی شالامی ابعاد بیشتری به این پسر غمگین افزود . شیمی او همچنان با سیرشا رونان عالیست و رابطه اش با کاراکتر فلورنس پیو نیز بسیار دوست داشتنیست. اوج بازیگری او در سکانس رد شدنش از طرف جو مارچ است. میتوان به جرئت گفت نام این قهرمان محبوب کلاسیک تا ابد با نام تیموتی شلمی گره خورده است.

1/ Dune ( تلماسه )

بهترین فیلم های تیموتی شلمی تیموتی شلمی

کارگردان: دنی ویلنوو

محصول: ۲۰۲۱

خلاصه داستان: سیاره اراکیس سال هاست به علت وجود یک ماده فراطبیعی که قابلیت سفر میان ستاره ای را به بشر میدهد مورد حمله پادشاهی هاراکون قرار گرفته است. حال تنها امید فرد موعود است، شاهزاده ای به نام پاول.

رمان فرانک هربرت در اکثر لیست ها و مقالات به عنوان بهترین رمان علمی تخیلی تاریخ انتخاب شده است. اما از اقتباس سینمایی آن همیشه به عنوان یک طلسم یاد میشود. طلسمی که حتی دیوید لینچ افسانه ای هم موفق به شکست آن نشد. تا این که دنی ویلنوو پشت سکان پروژه قرار گرفت و موفق به ساخت اقتباسی بسیار سخت از رمانی اقتباس ناپذیر شد. تیموتی شالامی چنان در نقش پیچیده پاول، مسیح موعود درخشید که از عوامل اصلی موفقیت فیلم به حساب می امد. میتوان پاول را موفق ترین و شناخته شده ترین نقش افرینی دوران کاری تیموتی شلمی دانست. و به همین دلیل تصمیم گرفتیم Dune را بهترین نقش افرینی بین فیلم های تیموتی شلمی بدانیم.( نقد فیلم Dune را در اینجا بخوانید)

نظر شما دوستان ویولت گیمرز در مورد بهترین فیلم های تیموتی شالامی چیست؟ بهترین فیلم های تیموتی شالامی بنظر شما چه آثاری هستن؟ خوشحال میشویم اگر نظرات خود را برای ما  و دیگر دوستان ویولت گیمرزی به اشتراک بگذارید.

 

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
گربه لیسا
گربه لیسا
2 سال‌ قبل

با اینکه از فیلم های امسالش خوشم نیومد ولی تیموتی شلمی جز بازیگران مورد علاقم از نسل جدیده، فیلم مورد علاقم ازش لیدی برده
خسته نباشید، عالی بود 🙂

#(AC)
#(AC)
2 سال‌ قبل

چرا من تا الان نمیدونستم پسر کوپر تیموتیه؟

بهترین فیلم این لیست رو اینترستلار میدونم. بعدش گزارش فرانسوی و تلماسه.