مقالاتمقالات سینماییمنتخب سردبیرنقد فیلم و سریال

نقد سریال آرکین (Arcane) | رویا دیدن در کنار افسانه ها

هنگامی که در دهمین سالگرد سری بازی لیگ افسانه ها (League of Legends ) ساخت سریال آرکین : لیگ افسانه ها(Arcane: League of Legends ) رسما تایید شد شاید کم تر کسی فکرش را میکرد این اثر تبدیل به موفق ترین سریال نتفلیکس و از پدیده های تلویزیون در سال 2021 گردد. شاید برای شما جالب باشد که این سریال در مقاله بهترین سریال های سال 2021 ما هم قرار دارد. با نقد سریال آرکین و بررسی خلاصه داستان سریال ارکین همراه ما باشید

بازی لیگ افسانه ها (League of Legends) منبع اقتباس سریال آرکین

برای شروع نقد سریال آرکین نکته ایست که باید گفته شود و ان منبع اقتباس سریالست. اگر اهل بازی های ویدیویی باشید به احتمال زیاد نام سری لیگ افسانه ها(League of Legends ) شنیده اید. بازی بسیار موفق شرکت رایت گیمز( Riot Games ) که در سال 2009 انتشار یافت و سریعا به موفقیت رسید. ساخت انیمیشنی اقتباسی از این سری در دهمین سالگرد بازی رسما تایید شد. درحالی که شنیده ها حاکیست که کار بر توسعه سریال از پنج سال قبل اغاز گشته بود. تاریخ پخش اولیه 2020 بود که با توجه به شیوع کوید ۱۹ با یک سال تاخیر و در سال 2021 توسط نتفلیکس منتشر شد.  جالب این که آرکین مدت کوتاهی موفق به عبور از سریال بسیار مشهور بازی مرکب و کسب عنوان محبوب ترین سریال نتفلیکس گردید.

میتوان آرکین را محبوب ترین سریال نتفلیکس دانست.

خلاصه داستان سریال آرکین: لیگ افسانه ها(Arcane: League of Legends

داستان سریال آرکین و دنیای لیگ افسانه ها از اختلاف و دشمنی بین  پیلتوور( شهری بالایی، مرفه نشین و ثروتمند ) و زان( شهر زیرزمینی، محل زندگی اقشار طرد شده و ضعیف جامعه ) شروع میشود که در نهایت این اختلاف طبقاتی منجر به قیام مردم زان به رهبری وندر میشود. این جنگ خونین منجر به یتیم شدن دو خواهر با نام های پاودر(powder) و وای(vi) میشود. وندر که به عذاب وجدان بانی شروع این حوادث بودن رهایش نمیکند این دو کودک را به سرپرستی میگیرد. از همین نقطه است که سرنوشت بازی عجیبی را با این دو خواهر شروع می کند.

آرکین، بازی تاج و تخت دنیای انیمیشن ها 

نخستین نکته ای که در همان وهله اول باعث پیوند مخاطب با سریال میشود جهان پردازی بی نقصش است. در سه قسمت اول مخاطب با یک جهان گسترده و گیج کننده روبروست که مملو از شهر ها، خاندان ها، گروه های سیاسی و افرادیست که هرکدام هدف و انگیزه ای برای جنگیدن دارند.

نکته ای که به نظرم در نقد سریال آرکین باید به ان اشاره شود این است که: آرکین پیشنهاد محشری برای طرفداران سریال بازی تاج و تخت محسوب میشود! و دلیل ان بی شک همین جهانیست که در هر اپیزود به عمق و گستردگی و کاراکتر هایش افزوده میشود. به علاوه که آرکین نیز به مانند بازی تاج و تخت بستر ظهور گروه ها و مردمان متفاوتیست که هرکدام عقاید و انگیزه های خود را دارند.  البته مشخصا آرکین به بیش از یک فصل نیاز دارد تا به عمق جهانی که بازی تاج و تخت برایش چند فصل مقدمه چینی کرد برسد اما پتانسیل این مورد کاملا در سریال حس میشود .

نقد سریال Arcane آرکین، جایی برای افسانه ها!
بزرگترین دلیلی که آرکین پیشنهاد محشری به طرفداران سریال بازی تاج و تخت است همین جهان بزرگ و چند لایه اش است.

هویت بصری منحصر به فرد ارکین و لیگ افسانه ها  

کارگردانی صحنه های سریال بسیار قدرتمند انجام شده، کافیست نگاهی به سکانسی در قسمت اول که تیم در راه بازگشت با عده ای درگیر میشود بی اندازید . تمرکز دوربین برروی چهره سردرگم و ترسیده پاودر در میان معرکه اطرافش بسیار دیدنیست.  انیمیشن سریال به لطف ترکیب بسیار زیبای CGI و نقاشی دو بعدی بسیار دیدنی از اب درامده. کافیست نگاهی به جزییات بی شمار هرقسمت بی اندازید تا متوجه شوید چه تایم و مهارتی صرف این قسمت ها شدست. میمیک و حرکت چهره کاراکتر ها به لطف انیمیشن روان و زنده سریال کاملا برای نشان دادن عمق احساسات انها کفایت میکند.

نکته ی دیگری که در لیگ افسانه ها بسیار تحسین شده مربوط به شخصیت های سریال ارکین طراحی و کرکتر دیزاین فوق العاده ایست که در چشم نواز ترین حالت ممکن به سر میبرد! سریال حتی با دیزاین کرکتر ها شروع به شخصیت پردازی میکند ، کافیست به موهای اتشین وای نگاه بی اندازید تا متوجه روح و قلب پرشور و نا ارامش بشوید یا تغیرات چهره پاودر ( که میبایست اورا از محبوب ترین شخصیت های سریال آرکین در نظر گرفت ) از کودکی تا بزرگسالی که کاملا در راستای قوس شخصیتی محشریست که از سرگذرانده.

آرکین، لیگ افسانه ها داستان سریال آرکین
تغیرات چهره پاودر از کودکی تا بزرگسالی که کاملا در راستای قوس شخصیتی محشریست که از سرگذرانده.

پرداخت عالی یک کلیشه 

درست است که بدنه اصلی داستان وام دار بازی لیگ افسانه هاست ولی دستاورد های سریال بی نظیر است. سریال به هیچ عنوان از روابط این دو شهر کلیشه ای و بدون پرداخت گذر نمیکند، ما شاهد تعاملات این دو شهر هستیم و حتی متوجه میشویم گاها پشت پرده و دور از چشم مردم بین رئسا توافقاتی بینشان صورت میگیرد درست همانند جهان واقعی.

مورد دیگری که به جهان آرکین عمق بیشتری میدهد ارتباط بین علم و عنصری به اسم جادوست. ایدئولوژی ها و مواضع مختلف گروه های مختلف نسبت به جادو یکی از جذاب ترین و چالش برانگیز ترین قسمت های سریال را تشکیل میدهد. سکانسی در قسمت دوم وجود دارد که استاد به شاگرد خطاکارش میگوید: من تمام عمرم را برای کشف اسرار علم سپری کردم اما فقط به یک نتیجه رسیدم، این که برخی اسرار بهتر است هرگز کشف نشوند. این جبهه معتقدند قدرت بی قید و شرط جادو تنها عامل فروپاشی و فسادست .درمقابل جبهه ای را داریم که معتقدند اگر بشود قدرت جادو را به وسیله ی علم کنترل کرد چرا نباید این کاررا انجام دهیم؟ استفاده از جادو برای بهتر کردن زندگی انسان ها چه ایرادی دارد؟؟ پرداخت بی طرفانه سریال به این دوجبهه جالب توجه است 

و در نهایت زندگی در دنیایی که هیچ چیز مثل سابق نیست

ستون فقرات عاطفی سریال ارتباط پیچیده و عمیق پاودر( powder ) و وای( Vi )  است. ناسلامتی نقطه شروع سریال این دو بودند که تلاش میکردن در جهنمی سوزان با اغوش خود به یکدیگر پناه دهند. اما همانگونه که گفتم، در جهان آرکین هیچ چیز ثابت نمیماند. با تغیر انسان ها روابطشان هم دستخوش تغیر میشود . و به همین شیوه پاودر، از دختر بچه ای که با نگاهی تحسین امیز خواهرش را دنبال میکرد تبدیل میشود به جینکس. شخصی که حتی اگر دنیا را به اتش بکشد تفاوتی در نگاه سرد و بی تفاوتش ایجاد نمیشود. اگر بخواهیم سریال را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم که آرکین داستان تقابل و عشق و نفرت دو خواهرست

نقد سریال Arcane
اگر بخواهیم سریال را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم که آرکین داستان تقابل و عشق و نفرت دو خواهرست

شاید بتوان گفت اکثریت بار درام قصه بردوش ارتباط عمیق میان جینکس و سیلکوست. ارتباطی که بزرگترین تاثیر را بر هردوطرف میگذارد و سرنوشت جهان سریال را تغیر میدهد. پربیراه نیست اگر بگوییم این رابطه عاطفی سیلکو را به یکی از پیچیده ترین و خاکستری ترین شخصیت های سریال آرکین تبدیل کرد.

موسیقی، موسیقی و بازهم موسیقی 

مگر میشود بحث درباره نقد سریال آرکین باشد و به موسیقی بی نظیرش اشاره نشود ؟! بسیار بعیدست که تاکنون ترک enemy  ( اثر گروه بسیار مشهور Imagine Dragons ) را نشنیده باشید. این اهنگ انقدر با تصاویر اوپنینگ هارمونی قوی ایجاد کرده که اکثریت بینندگان سریال حتی یک بار هم این بخش را رد نکرده اند! به علاوه آرکین در هراپیزود از یک یا دو اهنگ مشهور استفاده میکند که احتمال زیاد پس از اتمام سریال انهارا به پلی لیست خود اضافه کنید. به علاوه دقت به متن اهنگ های سریال برای درک شخصیت های سریال آرکین لازم است.

و نتیجه گیری نهایی

دریک جمع بندی نهایی آرکین سریالی با جهان سازی عمیق و زیبا، کاراکتر پردازی های اصولی و متنوع، قوس شخصیتی های غیرمنتظره و درامی قدرتمندست که  هویت گرافیکی یگانه دارد و مارا به این ارزو وا میدارد که نتفلیکس به جای اختصاص بودجه برای ساخت لایو اکشن های بیهوده بیشتر تمرکز خود را بر چنین پروژه هایی اختصاص میداد.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
متین
متین
2 سال‌ قبل

خب عالی و بنده ممنونم.