تیترسینمانقد فیلم و سریال

نقد فیلم Decision to Leave – تصمیم به جدایی

فیلم Decision to Leave جدیدترین ساخته پارک چان ووک کارگردان مطرح کره جنوبی است. پارک چان ووک در این فیلم با حفظ بسیاری از مولفه های خود به سراغ یک عشق ممنوعه دیگر رفته است. عشقی که ما بین یک کاراگاه پلیس و یکی از مظنونیش جریان دارد. فیلم Decision to Leave موفق شد جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره کن سال 2022 را برای این کارگردان دوست داشتنی به ارمغان بیاورد. با نقد فیلم Decision to Leave با ویولت گیمرز همراه باشید.

سینمای پارک چان ووک

سینمای کره جنوبی از آغاز هزاره جدید میلادی محل ظهور شمار زیادی از نامی ترین چهره های سینمایی این سال ها بوده است. فیلم سازانی که توانستند با موفقیت های خود توجه جهانیان را به سمت سینمای کشور خود جلب کنند. پارک چان ووک از جمله فیلم سازانی است که با ساختن فیلم هایی مانند اولدبوی یا کنیز سهم بسزایی را در این امر دارد. سبک نامتعارف و جزئی نگر این کارگردان از جمله دلایل محبوبیت این فیلم ساز بین سینما دوستان بوده است. سینمای پارک چان ووک سرگذشت شخصیت هایی است که در تضاد با قرار داد های اجتماعی زندگی‌ می‌کنند. شخصیت هایی که نمایش دهنده برخی از تاریک ترین  ویژگی ها و روابط انسانی مانند خشم و کینه، شهوت، آدم ربایی، روابط نامشروع و… هستند.

ذهن کمال گرا و جزئی نگر این کارگردان در به تصویر کشیدن خشونت و روابط به زیبایی هر چه تمام تر در یک اتمسفر ابهام آمیز و یا رازآلود  را می‌توان از اصلی ترین و بهترین مولفه های او نامید. در کنار این مورد پارک چان ووک با کنکاوی درونیات شخصیت هایش و بررسی علل ها ما را به زیبایی هر چه تمام تر به شخصیت های نامتعارفش نزدیک میکند و باعث میشود تا با وجود تمام افکار و رفتارشان  آنان را درک کنیم و بپذیریم. با نقد فیلم Decision to Leave با ویولت گیمرز همراه باشید.

فیلم Decision to Leave

نقد فیلم Decision to Leave

در فیلم Decision to Leave نیز مانند بسیاری دیگر از فیلم های این کارگردان با شخصیت ها و اتفاقات غیر معمول سر و کار داریم. های جون یک کاراگاه پلیس است که با مشکل کم خوابی دست و پنجه نرم میکند و همسرش در شهری دورتر از او در یک نیروگاه اتمی مشغول به کار است. در حالی که عاجز بودن او از حل پرونده هایش و نبود همسرش در کنارش سبب بروز مشکلاتی برای او شده پیدا شدن جسد یک کوه نورد او را با یک پرونده جدید رو به رو میکند. و مظنون اصلی این پرونده نیز زن چینی این کوه نورد است. تا اینجا ما تمام عناصر یک فیلم جنایی معمول یا کلاسیک را در دست داریم یعنی یک پلیس، شخصیت زن فم فتال و پرونده ای که به نوعی به او مربوط است.

تضاد در فیلم Decision to Leave

اما پارک چان ووک از همان ابتدا تمام معادلات را برهم زده است. در هنگامی که دو مامور پلیس به صحنه جرم میروند و ما انتظار اتمسفر جدی مرسوم چنین صحنه هایی را داریم. او با بالارفتن عجیب دو مامور از کوه چاشنی کمدی را به صحنه اضافه میکند و نوعی از تضاد را خلق میکند. تضادی که در ادامه و با صحنه های بازجویی  بسط داده میشود. در لحظات بازجویی در حالی که های جون مانند بسیاری از کاراگاهان مرسوم فیلم های جنایی در حال بازجویی از متهم هست ناگهان بازجویی او با خوردن سوشی مجلل تبدیل به یک قرار عاشقانه میشود. و یا در زمانی که او با دوربین خانه مظنون را زیر نظر دارد ما ناگهان شاهد تصورات ذهنی او میشویم که خودش را در کنار او تصور میکند.

عشقی از دل جنایت

و در بعد از آن در تعقیب کاراگاه پلیس به دنبال مظنون بجای آهنگ تعلیق آمیز شاهد پخش موسیقی عاشقانه هستیم.در واقع پارک چان ووک در ابتدا با خلق کردن صحنه های مرسوم فیلم های جنایی که از آنان انتظار کنش را داریم. و سپس با معکوس کردن انتظارتمان و ایجاد تضاد از دل این لحظات جنایی عشق و احساسات را خلق می‌کند. استفاده عالی چان ووک از جامپ کات نیز از جمله مواردی است که این تضاد را بخوبی نمایان می‌کند. جامپ کات ها در فیلم تصمیم به جدایی همان گونه که در لحظات تعقیب گریز با استفاده مکرر هیجان و تعلیق را می آفرینند در لحظاتی مانند زیر نظر داشتن خانه مظنون نیز نقش پرش از صحنه های جنایی را به عاشقانه دارند. یعنی لحظاتی که های جون از نقشش بعنوان یک مامور پلیس دور می‌شود و احساساتش بر او چیره می‌شوند.

  و در این لحظات است که پیاده روی در زیر باران و نوازش دست ها جای خود را به تعقیب و گریز میدهند و برنامه ترجمه و زبان چینی نیز بعنوان اشیا با تکرار موتیف وار خود به نمادی از عشق این دو تبدیل میشود.

فیلم Decision to Leave

احساسات و اصول

همان گونه که گفتیم های جون احساساتش بر اصول و وظایفش چیره میشود. یا در برخی از لحظات فیلم در میان احساسات و اصولش قرار دارد. از این نظر شاید بتوان گفت که این شخصیت در بین شخصیت های قبلی این کارگردان از همه بیشتر به شخصیت کشیش در فیلم Thirsty شباهت دارد. در آنجا نیز با یک کشیش سر و کار داریم که ما بین وظایف و احساساتش قرار دارد. شخصیت های جون هم در وضعیتی مشابه به آن قرار دارد و برخی از مشکلاتش ناشی از روابط سردش با همسرش است. در طول فیلم مدام شاهد امر و نهی و عدم توجه به احساسات های جون توسط همسرش هستیم. مانند اینکه سیگار نکشد، یا اینکه هفته ای یک بار با او در رابطه باشد. سردی روابط این دو در لحظه ای مانند برقراری رابطه به وضوح قابل به مشاهده است.

اما از زمانی که پای سو ره به زندگی های جون باز میشود و او سعی میکند با کمک به او در پرونده ها مشکلات کم خوابی اش را حل کند این خلا در زندگی او کمرنگ میشود. در واقع سو ره همان نقشی را برای پلیس ما ایفا میکند که همسرش نمیتواند برای او انجام دهد. با نقد فیلم تصمیم به رفتن با ویولت گیمرز همراه باشید.

همچنین بخوانید: حقایق سریال توئین پیکس

قاتل مرموز

در طرف مقابل سو ره نیز مشکلات خودش را با همسرانش دارد. بعنوان مثال هر دو همسرش او را به نوعی تهدید میکنند یکی با تهدید بازگزداندن او به خارج از کشور و دیگری با تهدید افشای فایل های صوتی او که با های جون داشت. یکی از لحظات مهم این شخصیت لحظه ای است که طلبکار همسر دومش او را مورد ضرب و شتم قرار میدهد. اما همسرش واکنش خاصی را نسبت به این موضوع از خودش نشان نمیدهد.

در این لحظه سو ره از تلویزیون فیلمی را میبیند که یک مرد برای نجات زنی به دورن آتش زده است. در این لحظه پارک چان ووک به خوبی احساسات سو ره را نمایان میکند. زیرا که های جون نیز به مانند آن مرد آتش نشان با وجود در خطر بودن خودش با جمله گوشی را به درون آب بی انداز به او کمک کرده است. یعنی برخلاف همسرانش تنها به فکر سو استفاده و یا تهدید او نیست.

تیم بازیگری بسیار خوب نیز از جمله نکات مثبت فیلم Decision to Leave است. تانگ وی که او را از فیلم Lust, caution همان فیلمی که به مانند این فیلم کارش از فریب دادن به عاشقی ختم شده بود به یاد داریم بعنوان یک شخصیت مرموز اجرای قابل تحسین و به یاد ماندنی را دارد. لبخند ها و شیطنت ها همراه با چهره ای سرد و مرموز ویژگی های کارکتر او را بخوبی نمایان میکند. پارک هایه ایل نیز با گود کردن چشمان و یا میمیک های تند صورت به خوبی در طول فیلم آشفتگی و یا احساسات دیگر شخصیتش را نمایان میکند.

سخن پایانی در نقد فیلم Decision to Leave

فیلم Decision to Leave بی شک از جمله بهترین و منحصر به فردترین آثار سینمایی امسال است که میتواند شانس زیادی را در بخش بهترین فیلم خارجی زبان امسال داشته باشد. پارک چان ووک با تمرکز ویژه ای که بر روی احساسات شخصیت هایش دارد. باعث میشود تا باوجود قاتل بودن یا خیانت کار بودنشان حس همذات پنداری را نسبت به آنان از دست ندهیم و آنان را درک کنیم. عشق موجود در این فیلم برخلاف بسیاری از عاشقانه های دیگر که حول محور کافه ها و یا کلاس های درس هستند به دور است و از صحنه های جرم و قتل می آید. و در پایان نیز سرنوشت شخصیت های این فیلم به مانند پایان اکثر شخصیت های او در دیگر فیلم هایش به تراژدی ختم میشود.

نقد Decision to Leave

از اینکه با ویولت گیمرز در نقد فیلم Decision to Leave یا نقد فیلم تصمیم به جدایی همراه بودید از شما سپاس گذاریم. نظر شما در رابطه با فیلم Decision to Leave چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
Shaqayew
Shaqayew
1 سال قبل

نقد خوبی بود ممنون. فیلم جالبی بود درکل