تیترسینمامقالات سینمایی
داغ

رتبه بندی فیلم های دارن آرونوفسکی ؛ از بدترین تا بهترین

دارن آرونوفسکی، کارگردانی با هر فیلمش می تواند جنجال به پا کند، چه خوب چه بد. با رتبه بندی فیلم های دارن آرونوفسکی همراه ویولت گیمرز باشید. 

 

دارن آرونوفسکی کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه نویس ۵۳ ساله آمریکایی، به ساخت فیلم های درام روان‌شناسانه معروف است. هر فیلمی که او می‌سازد مخالفان و موافقان زیادی دارد. او یکی از نمادگرا ترین کارگردانان هالیوود است و اکثر فیلم هایش پر از نمادگرایی های مختلف می باشند. دارن آرونوفسکی از همان فیلم اولش نشان داد که علاقه زیادی به روایت دین و خلقت و آفرینش انسان و جهان دارد، و در چندین فیلمش به این مضمون پرداخته است. فیلم جدید این کارگردان یعنی نهنگ (The whale) در جشنواره ونیز ۲۰۲۲ حضور دارد و در سپتامبر امسال اکران خواهد شد. به مناسبت فیلم جدید دارن آرونوفسکی پس از پنج سال دوری از سینما مروری بر فیلم های او از بدترین تا بهترین داشته باشیم. 

رتبه بندی بر اساس نظر تیم تحریریه ویولت گیمرز انجام شده است.

7: Noah (نوح)

تصویری هنری از فیلم Noah

سال ساخت: ۲۰۱۴ 

بازیگران: راسل کرو، جنیفر کانلی، اما واتسون، آنتونی هاپکینز و…

متاکریتیک: ۶۸ 

راتن تومیتوز: ۷۶٪ 

آی ام دی بی: ۵/۸ 

خلاصه داستان: خداوند تصمیم می گیرد که گناهان بشر را از طریق سیلی آخر‌الزمانی بشوید. قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، نوح پیامبر وظیفه دارد کشتی ای بسازد که بتواند خانواده او و یک جفت از همه حیوانات را حمل کند و از سیل در امان نگه دارد. 

نوح یکی از پرحاشیه ترین فیلم های تاریخ سینما. فیلمی که چند روز قبل از اکرانش توسط چندین کشور تحریم شد و موج مخالفت عظیمی علیه شخصیت های مذهبی این فیلم شکل گرفت. به طوری که حتی پاپ مسیحیان کاتولیک هم به طور غیررسمی مخالف این فیلم بود. آنچه که فیلم به مخاطب ارائه می کند تصویری دقیق از داستان مذهبی نوح پیامبر نیست بلکه برداشتی است که شخصِ آرونفسکی از داستان نوح پیامبر داشته است. شاید تنها وجود کشتی و جمع آوری حیوانات برگرفته از روایت های مذهبی باشد، اما در موارد دیگر دارن آرونوفسکی موارد مختلفی به فیلم اضافه کرده که پذیرش آنها به نوع نگاه مخاطب بستگی دارد. 

نوح؛ ضعیف ترین فیلم آرونوفسکی 

فیلم نوح از ضعف های زیادی رنج می‌برد. از جلوه های ویژه ضعیف گرفته تا کارگردانی نه چندان خوب صحنه های اکشن. در فیلم پیام های اخلاقی زیادی مثل حفاظت از طبیعت و حیوانات، یا عامل نابودی جهان انسانیت است، گنجانده شده است که می‌تواند بسیار رو اعصاب باشد. تنها نکته مثبت فیلم نوح را می‌توان فیلمبرداری و موسیقی متن آن دانست. بازی بازیگران مطرح فیلم نیز در حد قابل قبولی قرار دارند.  

6: !Mother (مادر!) 

جنیفر لارنس در نقش مادر در فیلم !mother

سال ساخت: ۲۰۱۷

بازیگران: جنیفر لارنس، خاویر باردم، اد هریس و…

متاکریتیک: ۷۵

راتن تومیتوز: ۶۸٪

آی ام دی بی: ۶/۶ 

خلاصه داستان: یک شاعر و همسرش زندگی آرامی را در خانه ای سوخته می گذرانند.  با این حال، وقتی مهمانان ناخوانده وارد خانه می شوند، زندگی این زوج به آشوب تبدیل می شود و اتفاقات تکان دهنده ای رخ می دهد. 

مادر! یکی از متفاوت ترین فیلم های خلق شده در هالیوود در سال های اخیر است. این فیلم قبل از اکرانش به عنوان یک فیلم ترسناک تبلیغ می‌شد، اما پس از دیدن فیلم حقیقت چیز دیگری بود. مادر! یکی از نمادگرا ترین و استعاری ترین فیلم هاییست که ساخته شده. هر کاراکتر و هر جزء و هر اتفاقی که در فیلم رخ می‌دهد، نماد چیزی از جهان واقعیست. کل محتوای فیلم مادر! را می‌توان خلاصه ای از آغاز خلقت تا پایان آن دانست. 

مادر! ؛ پازل دیوانه‌وار آرونوفسکی 

فیلم مادر! ، یک فیلم تک کاراکتر محور نیز هست، در کل ۲ ساعت فیلم اندک لحظه ای وجود دارد که جنیفر لارنس از کادر دوربین کارگردان خارج شود. مخاطب تمام فیلم را از دیدگاه کاراکتر مادر می‌بیند. المان های مذهبی مورد علاقه آرونوفسکی در این فیلم بیشتر از همیشه حضور دارند. برداشت کلی فیلم مادر! به مقدار زیادی به مخاطب بستگی دارد، برای یکی می‌تواند شاهکار قلمداد شود، برای دیگری یک فیلم جنون آمیز پوچ. 

همچنین بخوانید:

رتبه بندی فیلم های جیمز کامرون؛ از بدترین تا بهترین

5:The Fountain (چشمه) 

تصویری از یکی از سه داستان فیلم The Fountain

سال ساخت: ۲۰۰۶ 

بازیگران: هیو جکمن، ریچل وایس، الن بورستین و…

متاکریتیک: ۵۱ 

راتن تومیتوز: ۵۲٪

آی ام دی بی: ۷/۲

خلاصه داستان: به عنوان یک دانشمند، تامی با مرگ و میر دست و پنجه نرم می کند و ناامیدانه به دنبال پیشرفت علم پزشکی است که زندگی همسر سرطانی اش، ایزی را نجات دهد.

چشمه را می‌توان آندرریتد ترین فیلم آرونوفسکی نامید. این فیلم مورد تجلیل تماشاگران و منتقدان قرار نگرفت و با شکست سنگینی مواجه شد. چشمه یکی از فلسفی ترین فیلم های آرونوفسکی نیز هست. فیلمی در مورد تقابل انسان با مرگ و جاویدان بودن او. این فیلم در سه بخش روایت می‌شود؛ اولی در قرون وسطی، بخش دوم درون حبابی در فضای میان کهکشانی نزدیک یک ستاره درحال مرگ، و بخش سوم تامی دانشمند را نشان می‌دهد که به دنبال درمانی برای سرطان است.

چشمه؛ فیلمی فلسفی و همزمان عاشقانه

در فیلم چشمه میل به جاودانگی مرز های اخلاقیات را می‌شکافد و انسان ها برای رسیدن به هدف از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند. فضای فیلم غمگین و سوزناک است و احساس مثبتی در آن به ندرت یافت می‌شود. یکی از مواردی که چشمه از آن رنج می‌برد ضعف در شخصیت پردازیست، به همین دلیل همزاد پنداری با کاراکتر ها سخت است. اما فلسفه و بازیگران قدرتمندی دارد. چشمه فیلمیست که برای فهمیدن کامل آن نیاز به تماشا‌ کردن چندباره دارد.

 

4:Pi (عدد پی) 

مکس کوهن کاراکتر اصلی pi

سال ساخت: ۱۹۹۸ 

بازیگران: شان گالت، مارک مارگولیس، بن شنکمن و…

متاکریتیک: ۷۲ 

راتن تومیتوز: ۸۸٪ 

آی ام دی بی: ۷/۳ 

خلاصه داستان: مکس کوهن، نابغه ریاضی،با هذیان های روانی مبنی بر پارانویا و سردردهای ناتوان کننده دست و پنجه نرم می‌کند. او در یک آپارتمان شلوغ در محله چینی ها زندگی می کند، جایی که معادلات و کامپیوتر خانگی و فوق پیشرفته اش را سرهم می کند. با این حال، یک روز کوهن با یک عدد مرموز روبرو می شود. به زودی پس از گزارش کشف خود به مربی‌اش و یک دوست مذهبی، او خود را هدف ماموران بد نیت وال استریت می بیند که تمایل به استفاده از این شماره برای کسب سود دارند.

پی، اولین فیلم بلند دارن آرونوفسکی، که با بودجه محدود شخصی ۶۰ هزار دلاری ساخته شد. آرونوفسکی با همان فیلم اولش توانست توجه هالیوود را جلب کند. آرونوفسکی با ساخت پی به عنوان یک فیلم پست مدرن مستقل نشان داد که بدون حمایت هالیوود هم می‌توان در قد و قواره بزرگان این نوع فیلم ها ظاهر شد. پی اولین قدم پرقدرت آرونوفسکی در سینما بود که با آن خودش را به اهالی این صنعت معرفی کرد، این فیلم مستقل نه تنها کیفیت فرمی و محتوایی پایینی ندارد، بلکه از برخی آثار بعدی او نیز بهتر و قوی تر است. 

پی؛ قدمی محکم برای شروع کارنامه سینمایی 

دارن آرونوفسکی حتی در اولین فیلم خود نیز نمادگرایی های فراوانی انجام داده است. تم کلی فیلم مربوط به جهان‌بینی و تغییر این جهان‌بینی برای کاراکتر اصلی است. دو گانه مادیات و معنویات نقش بزرگی در فیلم پی دارند و اکثر محتوای فیلم به کشمکش این دو مربوط می‌شود. آرونوفسکی در فیلم پی به نحوی عمل می‌کند که هیچ کدام از دو جبهه مادیات و معنویات را نسبت به یکدیگر برتری ندهد و به هر دو به طور مناسب می‌پردازد. به طور کلی پی فیلمی در جدال انسان مدرن با دو جبهه مادیات و معنویات است و آرونوفسکی با همان فیلم اولش پختگی خود را به خوبی به جامعه سینما توانست نشان دهد. 

همچنین بخوانید:

رتبه بندی فیلم‌ های کریستوفر نولان؛ از بدترین تا بهترین

بهترین فیلم های دارن آرونوفسکی: 

 

3: The Wrestler (کشتی‌ گیر)

رندی کاراکتر اصلی فیلم The wrestler در رینگ

سال ساخت: ۲۰۰۸ 

بازیگران: میکی رورکی ، مریسیا تومی ، ایوان ریچل وود و…

متاکریتیک: ۸۰ 

راتن تومیتوز: ۹۸٪ 

آی ام دی بی: ۷/۹ 

خلاصه داستان: یک کشتی گیر حرفه ای که دیگر مثل قبل موفق نیست، باید بازنشسته شود، اما او تلاش برای یک زندگی جدید در خارج از رینگ را یک مبارزه دلخراش می بیند.

کشتی گیر، فیلمی که در بعضی محافل به عنوان یک فیلم ضدایرانی شناخته می‌شود. اما در حقیقت هیچ نکته ضدایرانی در این فیلم یافت نمی‌شود. این موضوع که کشتی‌ گیر فیلمی ضد ایرانی است فقط ادعای افراطیون وطنی برای غوغا آفرینی بود. این فیلم درام مرثیه ای قدرتمندی برای یک ورزشکار است، که روز های خوش خود را پشت سر گذاشته و با روی سخت زندگی رو‌ به‌ رو شده است. فیلم کشتی گیر برنده شیر طلایی جشنواره ونیز و نامزد دو جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده است. 

کشتی گیر؛ مرثیه ای برای یک ورزشکار

فیلم کشتی گیر هم تک کاراکتر محور است، که کمتر سکانسی در آن پیدا می‌شود که میکی رورکی بازیگر نقش رندی در کادر دوربین نباشد. دوربین فیلم‌بردار اوقات زیادی در پشت سر رندی قرار می‌گیرد به نحوی که به مخاطب این حس را بدهد که رندی درحال ورود به رینگ مسابقه است. فیلم درحالی به کشتی گیری شکست خورده در زندگی می‌پردازد که او به شغل خود نوعی اعتیاد پیدا کرده و بدون کشتی گرفتن نمی‌تواند زندگی کند. بعدها در سال ۲۰۱۹ فیلم موفق sound of metal با الهام از این فیلم ساخته شد. 

 

2: Black Swan (قوی سیاه) 

ناتالی پورتمن در نقش نینا در فیلم Black Swan

سال ساخت: ۲۰۱۰ 

بازیگران: ناتالی پورتمن، وینسنت کسل ، میلا کنیس و…

متاکریتیک: ۷۹ 

راتن تومیتوز: ۸۵٪ 

آی ام دی بی: ۸ 

خلاصه داستان: نینا، یک بالرین، این شانس را پیدا می کند که نقش قو سفید، شاهزاده اودت را بازی کند. اما زمانی که توماس، مدیر هنری، تصمیم می‌گیرد که لیلی برای این نقش بهتر است، متوجه می‌شود که در جنون فرو می‌رود.

قوی سیاه، شاهکار دارن آرونوفسکی ترسی دیوانه وار در روشنایی کامل ارائه می‌دهد. فیلمی که با الهام از آثار مختلفی همچون درخشش اثر استنلی کوبریک و انیمه تحسین شده آبی کامل اثر ساتوشی کن ساخته و پخته شده. ناتالی پورتمن برای قوی سیاه به مدت یک سال باله تمرین کرد و پاداش تلاش های خود را با جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن گرفت.این فیلم همچنین نامزد چهار جایزه اسکار دیگر همچون بهترین فیلم سال نیز شد. 

قوی سیاه؛ ادای احترام دارن آرنوفسکی به هنر باله

فیلم قوی سیاه به عنوان داستانی امیدوار کننده از زندگی برای افرادی که می‌خواهند به رویاهایشان برسند آغاز می‌شود. برای افرادی که می‌خواهند در کارشان بی نقص و عالی باشند. اما کمی که می‌گذرد متوجه می‌شویم که داستان به این سادگی ها هم نیست، و این کمال گرایی به چیزی بسیار پیچیده تر منجر می‌شود. در کل قوی سیاه سمفونی ای زیبا از باله و موسیقی کلاسیک، که حاوی درون‌مایه ای بسیار ترسناک است. 

 

همچنین بخوانید:

10 فیلم برتر در بین آثار مارتین اسکورسیزی

1: Requiem for a dream (مرثیه ای برای یک رویا) 

جرد لتو و جنیفر کانلی در مرثیه ای برای یک رویا

سال ساخت: ۲۰۰۰ 

بازیگران: جرد لتو ، جنیفر کانلی ، الن بورستین و…

متاکریتیک: ۶۸ 

راتن تومیتوز: ۷۹ 

آی ام دی بی: ۸/۳

خلاصه داستان: دو پسر جوان به همراه یک دختر، با نوعی هروئین جدید آشنا می‌شوند و تصمیم می‌گیرند با خرده فروشی آن در خیابان ها، پول زیادی به جیب بزنند. در همین حال مادر یکی از آنها که، برای شرکت در یک برنامه تلویزیونی محبوب انتخاب شده، قصد دارد وزن خود را برای رسیدن به ظاهری بهتر کاهش دهد، اما اعتیاد باعث نتایج خارج از انتظاری برای آنها خواهد شد. 

مرثیه ای برای یک رویا، شاهکاری دیگر از دارن آرونوفسکی. فیلمی که موضوعی کمتر دیده شده دارد و به معضل و زیان های اعتیاد می‌پردازد. آرونوفسکی در این فیلم کارگردانی منحصر به فردی دارد. از فیلمبرداری سکانس های مصرف جنس تا سکانس های پس از جنون هر کدام از نظر فنی یا محتوایی در خدمت فیلم هستند. فیلم مرثیه ای برای یک رویا نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش اول زن برای الن بورستین شد. از قطعه موسیقی معروف Lux Aeterna هم به مقدار زیادی در صدا و سیمای ایران استفاده شده است. 

مرثیه ای برای یک رویا؛ تصویری از یک پوچی بی‌نهایت

این فیلم به ما می‌گوید: اگر فکر می‌کنی خیلی دشواری کشیدی و برای آرامش یافتن نیاز به مواد مخدر داری، سخت در اشتباهی. آرونوفسکی در این فیلم سخت تلاش کرده که از هرگونه کلیشه ای دور باشد، او با سکانس های خلاقه زیاد فیلم و نشان دادن بی‌پرده آثار و نتایج برخی کارها در این امر کاملا موفق شده. همچنین تدوین موازی داستان هر چهار کاراکتر باعث ریتم مناسب فیلم شده و جذابیت زیادی به آن بخشیده است. در کل تمامی این عوامل همچون کارگردانی منحصر به فرد، تدوین و موسیقی متن بسیار زیبا، اجرا های قوی بازیگران و فیلمنامه بسیار قوی و بی‌پرده باعث شده که مرثیه ای برای یک رویا بهترین فیلم دارن آرونوفسکی از نظر ما شناخته شود. 

 

این بود از رتبه بندی فیلم های دارن آرونوفسکی. نظر شما همراهان ویولت گیمرز چیست؟ بهترین و بدترین فیلم های این کارگردان را کدام فیلم ها می‌دانید؟ 

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
زینب شفیعی
زینب شفیعی
1 سال قبل

Black swan عالیه عالی. Jackie, mother رو هم باید ببینم مرسی 🙏

اهورا
اهورا
5 ماه قبل

به سلیقه ی من ، فیلم fountain با تم جاودانگی ، با اختلاف بسیار زیاد بهترین فیلمی است که می شد ساخت و در این احترام ویژه ، خود تم مرگ و جاودانگی بسیار نکته ی تعیین کننده ای است و همچنین اینکه بصورت نامحسوس و غیر مستقیم تمام آنچه را که فلسفه و طبیعت گرائی آرزو دارد به انسان منتقل کند ، در خلاصه ترین و خالص ترین و فروتنانه ترین شکل ممکن ارائه کرده است . محتوای فیلم محتوای مولانا است و سهراب سپهری ، محتوای شازده کوچولوی اگزوپری است و بازی مهره های شیشه ای هرمان هسه . محتوای سیاه است سپید ، قرمز است و سبز. وقتی می دانی که این فیلم ساخته شده است هنگام احتضار آرامش داری که هرآنچه را که می خواهی در نگاه آخرت به فرزندانت منتقل کنی در جایی با نگاهی زیباتر بیان شده است و آنگاه با خیال راحت چشم ها را می بندی .