مقالات سینمایی

ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما ☠️

ترسناک ترین فیلم های تاریخ از ارزشمند ترین گنجینه های تاریخ سینما هستند. یکی از اهداف اصلی سینما در طول تاریخ هدیه ی احساساتی به انسان است که تجربه شان در زندگی کسالت آور روزمره ممکن نیست. چه فریادی از سر هیجان باشد چه چشمانی گریان، چه قهقه ای از ته دل باشد یا خشک شدن دهان از ترس. سینما در رسالت اصلیش یعنی دادن تجربه های شگفت انگیز به مخاطبش شکست نمیخورد. با این روند قابل حدس است که سینماگران بزرگ بار ها و بارها در بهترین فیلم های ترسناک تاریخ به سراغ مفهوم ((ترس)) بروند.

اما قبل از رسیدن به لیست ترسناک ترین فیلم های تاریخ بیاید کمی به مفهوم ترس بپردازیم. ترس از همان اولین روز های حیات بشری بر روی زمین از اصلی ترین دلایل ماندگاری نسل انسان بوده است. انسان به وسیله ترس به شناخت محدودیت های خود می‌رسد . با احساس ترس توانایی های خود را می‌شناسد. و در نهایت به وسیله ی همین احساس است که می‌تواند پا به محدوده های جدید بذارد و از مرز های پیشین محدودیت هایش فراتر برود.

راستی حتما مقاله فوق العاده فیلم های ممنوعه را بخوانید تا با وحشتناک ترین، ترسناک ترین و ممنوعه ترین فیلم های تاریخ آشنا شوید.

ترسناک ترین فیلم های تاریخ: تلاش سینماگران برای روبرویی انسان با نیمه تاریک خود

سینماگران بزرگ با استفاده از همین عنصر ترس روایت های بی نظیری را برروی پرده ی نقره ای پدید آوردند و برخی از ترسناک ترین فیلم های تاریخ را خلق کردند. داستان هایی از خانه های جن زده و اسرار تاریکشان تا قاتلین سریالی بی رحم و فوران خون. هرچند سینماگرانی که باهوش تر بوده اند به نتیجه ای عمیق تر رسیدند. که ترس واقعی انسان در درون ذهنش خفته است. آن ترسی که باعث فلج شدن تماشاگر می‌شود یادآوری همان ترسیست که او هرروز در زندگی روزمره تجربه اش می‌کند: ترس از جنبه تاریک وجود خود انسان!

بخش هایی که هرگز جرئت نمی‌کنیم با آن ها روبرو شویم. بخش هایی که کنترل بسیاری از زندگی ما را در دست دارند. ترس از عمق تاریکی و ژرفای ذهن انسان. با در نظر گرفتن این برگ برنده شاهکار های زیادی را در تاریخ سینما شاهد بوده ایم. در لیست پیش رو به معرفی برخی از ترسناک ترین فیلم های تاریخ می‌پردازیم.:

شروع لیست ترسناک ترین فیلم های تاریخ همراه با نبوغ کوبریک! 10. The Shining

the Shining یکی از ترسناک ترین فیلم های تاریخ

درخشش تنها اثر کوبریک افسانه ای در ژانر ترسناک است و احتمالا پر حاشیه ترین در کارنامه ی او. در اوایل پخش فیلم منتقدان به سردی با آن برخورد کردند و از همه بدتر خود خالق داستان استیون کینگ از آن متنفر بود. کینگ معتقد بود این فیلم حتی اگر فیلم خوبی هم باشد مطمئنا کتاب من نیست. سال ها بعد کم کم توجهات دوباره متوجه شاهکار کینگ شدند. به گونه ای که هم اکنون از این فیلم به عنوان یک اثر کالت در تاریخ سینما نامبرده می‌شود و از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینماست.

کوبریک در این فیلم تاریخی خون آلود را روایت می‌کند. تاریخ عظیم آمریکا (هتل لوکس داستان) پایدار بر خون، جنگ و جنایت های بی شمار. همچنین درون‌مایه ی فیلم را این گونه توصیف میکند: انسان ذاتا دارای یک ایراد خدادادیست و آن بخش تاریک وجود ماست. بخشی سیاه که دائما به دنبال بدی و شر است. کوبریک ژانر ترسناک را وسیله ای برای واکاوی ناخودآگاه سیاه انسان می‌دانست تا بتوانیم بدون رویارویی مستقیم با آن به درک کلی از تاریکی وجودمان برسیم. روند شخصبنی جک تورنس (با بازی محشر جک نیکلسون) نماینده ای از همین تفکر کوبریک است. درخشش نه به علت جامپ اسکر های تکراری یا صحنه های خون ریزی فراوان، بلکه به علت واکاوی نیمه تاریک وجود بشر از ترسناک ترین فیلم های تاریخ به شمار می‌رود.

9.the Fly

معرفی فیلم ترسناک the Fly

اگر بخواهیم لیستی از بی پروا ترین یا به اصطلاح خودمان مریض ترین کارگردان های تاریخ سینما تهیه کنیم بدون شک اسم دیوید کراننبرگ باید در رتبه های بالا باشد! آثار کراننبرگ شامل بعضی از عجیب ترین و دیوانه وار ترین ایده هاییست که ممکن است به ذهن برسد: مثل پروسه تبدیل یک دانشمند نابغه به یک مگس!

ترسناک ترین فیلم های تاریخ؛ چیزی که این اثر را خاص می‌کند دوز بالای احساسات موجود در آن است

خط بالا خلاصه ای تک خطی از این اثر کراننبرگ است. دانشمندی بخت برگشته و درگیر مشکلات مالی که به تازگی موفق به اختراع یک وسیله انقلابی شده است به وسیله ی یک اشتباه کوچک وارد پروسه ای دیوانه وار و زجر آور می‌شود. شاید ایده ی فیلم بیش از حد مریض و کثیف باشد اما چیزی که این اثر را خاص می‌کند دوز بالای احساسات موجود در آن است. ما می‌بینیم که دانشمند با وجود این که کم کم چه ذهنا چه روحا در حال تبدیل به یک حشره ی ترسناک است تا چه اندازه دیوانه وار عاشق همسر خود است. و همین باعث می‌شود در این فیلم شاهد یکی از زیبا ترین و غم انگیز ترین عشق های بهترین فیلم های ترسناک باشیم.

به علاوه از پایان مریض و دیوانه وار فیلم نیز نمی‌شود به سادگی گذشت. اگر از افرادی هستید که با حشرات مشکل دارید پیشنهاد ما به شما این فیلم است!

8. Alien

Alien از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ

ترس از ناشناخته ها از همان روز های اول حیات انسانی در ذات تو وجود دارد. ما از مرگ، تاریکی و…. می‌ترسیم چون تمام این مفاهیم برای ما ناشناخته اند و نمی‌دانیم چه چیزی در پس آن ها انتظارمان را می‌کشد. همین ترس از ناشناخته ها باعث شکل گیری یکی از زیرشاخه های اصلی ژانر ترسناک به نام (( وحشت کیهانی یا ترس لاوکرفتی)) شد. و اثر ماندگار و کالن ریدلی اسکات شامل تمام المان هاییست که یک اثر در این ژانر به آن نیاز دارد. یک فضاپیما کیلومتر ها دور از زمین، آینده ای مجهول، خدمه ی از همه جا بی خبر و در نهایت هیولاهایی ناشناخته و خون خوار.

بیگانه از موفق ترین آثار اسکات چه در گیشه چه نزد منتقدان است. موفقیتی که باعث گسترش این فرانچایز و ساخت فیلم های متعدد پیش درآمد و پس درآمد برای آن شد. هرچند تمام آن ها را نمی‌توان دنباله های خوب یا حتی آبرومند دانست اما برخی از آن ها حتی این عنوان رو به مرز های جدیدی از کیفیت رساندند. به علاوه در این فیلم شاهد یکی از بهترین پروتاگونیست های مونث تاریخ سینما، الن ریپلی هستیم. شخصیتی باهوش و مسلط که شمایل جدیدی از کاراکتر های مونث در آثار ترسناک معرفی کرد. تماشای بیگانه تجربه ایست که هر انسانی در زندگیش باید آن لمس کند.

بودجه بالا مبنای حضور فیلم در بین ترسناک ترین فیلم های تاریخ نیست! 7. The Blair Witch Project

ترسناک ترین فیلم های تاریخ، فیلمThe Blair Witch Project

حتما تا بحال در تجربه های فیلم دیدنتان به آثاری برخورده اید که در آن فیلمی از عده ای بخت برگشته پیدا میشود و همان فیلم روایت اصلی فیلم را شکل می‌دهد! به این دسته آثار Found footage می‌گویند. گزاف نیست اگر بگوییم پروژه ی جادوگر بلر مهم ترین فیلم این ژانر و از ترسناک ترین فیلم های تاریخ است. و دقیقا همانطور که گفتیم فیلم به شکل مستند داستان چند بخت برگشته است که تصمیم می‌گیرند درباره ی یک افسانه محلی تحقیق کنند!

ترسناک ترین فیلم های تاریخ نیاز به بودجه فضایی ندارند! اگر از طرفداران فرانچایز paranormal activity بدون هیچ گونه تأملی فرصتی به این فیلم بدهید

پروژه ی جادوگر بلر از سودآور ترین فیلم های ترسناک تاریخ است. چرا که با بودجه ای بسیار محدود ( بودجه ساخت یک فیلم ویدئویی!) ساخته شد و از همان اول به علت نقد های مثبت فروش دیوانه واری را تجربه کرد. اگر از طرفداران فرانچایز paranormal activity بدون هیچ گونه تأملی فرصتی به این فیلم بدهید. و مطمن باشید کیفیتی بسیار بالا تر در تمام جنبه ها شامل بازیگری، صدا برداری و…. را تحویل میگیرید. پروژه ی جادوگر بلر بدون شک از بزرگ ترین سورپرایز های تاریخ سینما و ترسناک ترین فیلم های تاریخ است.

6. the Ring

معرفی the Ring

حتی اگر پیگیر جدی ژانر وحشت نباشید بدون شک تصاویری از ساداکو برایتان اشنا است. داستان حلقه به تنهایی مانند بسیاری دیگر از آثار ترسناک است که سالیانه اکران و زودتر از حد انتظار فراموش می‌شوند. اما چیزی درباره ی این فیلم وجود دارد که متفاوت است. نکته ای که باعث شد این فیلم در لیست ترسناک ترین فیلم های تاریخ جای داشته باشد. حلقه اقتباسی از کتاب ژاپنی به همین نام نوشته ی کوجی سوزوکی است و مشخصا وام دار فرهنگ ژاپنی است.

فرهنگ شرقی که می‌داند چطور ترس را ذره ذره و با چه المان هایی وارد خون مخاطب کند. فرهنگی در آن لباس سفید و دخترک جوان به جای نمادی برای معصومیت و پاکی بودن یادآور ترسناک ترین و اهریمنی ترین شیاطین این دنیاست. دقیقا به همین علت است که ترسی که آثار شرقی به انسان منتقل می‌کنند بسیار ویژه و تا مغز استخوان سوز است. حلقه یکی از نمایندگان شاخص این سری فیلم هاست. اثری که بهتر است در دنیای conjuring ها و Annabelle ها باز هم به آن فرصت یک بار تماشا بدهید.

وزنه سنگین آثار اسلشر در لیست ترسناک ترین فیلم های تاریخ گم نمیشود: 5. Halloween

Halloween در ترسناک ترین فیلم های تاریخ

وقتی صحبت از فیلم های ترسناک باشد محال ممکن است عنصر جذاب قاتلین سریالی به ذهن نیاید! فرقی نمی‌کند این قاتل یک عروسک باشد یا یک روانی با اره برقی آن ها همیشه راه خود برای به لرزه انداختن ستون فقرات مخاطب را پیدا می‌کنند. حال اگر این قاتل انگیزه و پرداخت درست هم داشته باشد می‌توان آن اثر را چیزی بالا تر از فیلمی صرفا برای ترساندن مخاطب به شمار آورد. کاری که کارپنتر به خوبی در هالووین، یکی از بهترین و ترسناک ترین فیلم های تاریخ با محوریت قاتلین سریالی انجام می‌دهد.

به سختی می‌توان اسمی را پیدا کرد که نزد طرفداران ژانر وحشت از کارپنتر محبوب تر باشد. این فیلم یکی از به یادماندنی ترین قاتلین تاریخ سینما، مایکل مایرز را دارد. شخصیتی که همه چیز درباره آن از اوریجین تا انگیزه های عجیب و ظاهر عجیب ترش به یادماندنیست. چیزی که درباره مایکل حالت است این که که او حاصل اجتماع کثیف و تاریک اطرافش است. انگیزه های مایکل نه انتقام و… که صرفا اینه ی تمام نمای جامعه اطرافش است. هالووین بدون شک از ترسناک ترین فیلم های تاریخ و یک انتخاب عالی برای تماشا در شب هالووین است.

4. Psycho

معرفی Psycho

شاید تاثیرگذارترین، شناخته شده ترین و کالت ترین اثر کل لیست همین اثر غول بزرگ تاریخ سینما، جناب آلفرد هیچکاک باشد. روانی اثریست که محال ممکن است حتی اگر مخاطب جدی سینما نباشید تا به اکنون با آن برخورد نداشته باشید. از بازسازی های مکرر صحنه معروف حمام توسط بسیاری از کارگردان ها و بازیگران گرفته تا دیالوگ معروف بهترین دوست یک پسر مادرشه. این فیلم در تاریخ سینما جایگاهی پیدا کرده که شاید هیچ اثر دیگری نتواند به آن برسد.

به علاوه این فیلم فیلمیست که به اصطلاح تاریخ مصرف ندارد. شاید اگر مخاطب کنونی که آرشیوی متحرک از آثار ترسناک با سبک های مختلف است به تماشای فیلم بشیند چندان وحشت زده نشود اما محال ممکن است با پیچش داستانی پایانی فکش از تعجب با نماند! یا در ستایش بازی درخشان آنتونی پرکینز ننشیند. مهم نیست مخاطب جدی سینما هستید یا صرفا برای گذران وقت و تماشای یک اثر رندوم به سراغ این لیست آمده اید. روانی بلاشک از ترسناک ترین فیلم های تاریخ و نبوغ آمیز ترینشان است. تماشای این فیلم نه پیشنهاد بلکه واجب است.

آثار شرقی ستون فقرات لیست بهترین فیلم ترسناک های تاریخ هستند: 3. The Grudge

معرفی فیلم the Ring

آثار شرقی در ژانر ترسناک تفاوت گسترده بارزی با همتایان غربی خود دارند. آن ها هرچه را در ذهن انسان نماد پاکی و معصومت است انتخاب می‌کنند و شیطانی ترین ورژن و کابوس وار ترین ورژن آن را تقدیم مخاطب می‌کنند. کودک که در آثار غربی نماد معصومیت آیت می‌تواند در یک فیلم ژاپنی نماد شیطان خالص باشد. زنان سفید پوش با زیبایی ملیحانه می‌توانند بزرگ ترین نفرین برای قربانی های بخت برگشته شان باشند. المان های متفاوت فرهنگ شرق نسبت به مسئله روح و زندگی پس از مرگ پتانسیل فراوانی برای ساخت آثار ناب در ژانر وحشت دارد.

یکی از بهترین فیلم های ترسناک؛ زنی سفید پوش با موهایی بلند، خانه ای قدیمی و سنتی ژاپنی، کودکی معصوم و رنگ پریده و اتمسفری دلگیر و سرد

هرگاه انسان با بغض و کینه ی شدیدی بمیرد آنچه از او باقی میماند تبدیل به نفرینی قدرتمند برای نابودی افراد مرتبط می‌شوند تا زنجیره ای از نفرت و وحشت شکل بگیرد. درون‌مایه ی این اثر شرقی را می‌توان در همین خط توصیف کرد.

کینه دارای تمام آن المان هایی از آثار ترسناک شرقیست که می‌تواند تا روزها ها مخاطب را با کابوسی  هولناک همراه کند. زنی سفید پوش با موهایی بلند، خانه ای قدیمی و سنتی ژاپنی، کودکی معصوم و رنگ پریده و اتمسفری دلگیر و سرد. هرگز نمی‌توان احساس عجیبی که این فیلم به مخاطب می‌دهد را در قالب کلمات توصیف کرد. مخاطب بخت برگشته همگام با کاراکتر ها وارد خانه ارواح می‌شود و خشم آن ها را بر می انگیزد. و بخش دیگری از زنجیره قربانیان انتقام را تشکیل می‌دهد. کینه بلاشک از ترسناک ترین فیلم های تاریخ و از بهترین فیلم های ترسناک شرقی است

2. The Exorcist

رتبه 2 ترسناک ترین فیلم های تاریخ

کلیشه ها از همان اول موارد آزار دهنده نبودند، اتفاقا آن ها چنان فاکتور های خوب و قدرتمندی بوده اند که بارها مورد استفاده قرار گرفتند و تاثیر خود را همچنان حفظ کردند. این جمله به راحتی در وصف این فیلم کالت و از ترسناک ترین فیلم های تاریخ به کار می‌رود

تسخیر انسان توسط موجودات فراطبیعی از محبوب ترین موضوعات در تاریخ سینما بین مخاطبان بوده است. از سری محبوب احضار تا سری توطئه آمیز و در عالم تلویزیون هم شاهکار نتفلیکس The Haunting of Hill House.

کارگردانان باهوش از ظرفیت های این موضوع استفاده فراوان کرده اند. آن ها به جای صرفا روایت داستان تسخیر از این موضوع برای کنکاش عمیق ذهن کاراکتر خود استفاده کرده اند. در حقیقت موضوع تسخیر وسیله ای می‌شود برای پرداخت هرچه بهتر شخصیت. در هرحال محال ممکن است به این سری فیلم ها برخورد کنید و بارقه ای از این فیلم که از معروف ترین فیلم های ترسناک تاریخ است در ذهن شما رقم نخورد.

جن‌گیر بعد از گذشت حدود چهل سال همچنان در پیشبرد ترس موذی در زیر پوست مخاطبش موفق است. فیلم یکی از قوی ترین فضاسازی ها بین آثار ترسناک را داراست. مخاطب به راحتی می‌تواند روی صندلی خود بنشیند و سرمای اتاق ریون را احساس کند. و یا با هربار گفت گوی پدر و ریگن ترس و خشک شدن گلوی کشیش را تجربه کند. تمام این اتمسفر سازی درجه یک مدیون فیلمبرداری، صدابرداری و گریم درجه یک اثر است. جن‌گیر در جوایز اسکار نیز اقبال فراوانی داشت. حتی بعد از گذشت چهل سال یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ توانایی کشاندن مخاطب در دنیا و اتمسفر خود را دارد.

بهترین فیلم ترسناک تاریخ به انتخاب ما: 1. Rosemary’s Baby

Rosemary's Baby بهترین فیلم ترسناک تاریخ

اگر تنها و تنها یک کلمه برای توصیف شاهکار پولانسکی وجود داشته باشد بلاشک این است: کابوس

بچه ی رزماری یک کابوس تمام عیار است. اثری سرشار از خیانت ها، نیرو های شیطانی، برده های اهریمن و…. از همه ترسناک تر، این فیلم از زیباترین و پاک ترین مفاهیم انسانی مانند عشق مادری برخی از شیطانی ترین و نفرین شده ترین صحنه های ممکن را استخراج می‌کند و اندک نور امید را در دل مخاطب می‌کشد. همچنین قتل شارون تیت، همسر جوان پولانسکی به دست فرقه ی شیطان پرست طبق شایعه ها بی ارتباط با این فیلم نیست. گویی شیطانی بودن یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ به دنیای واقعی هم سرایت کرده است.

پیچش های روانشناختی در رابطه با ماهیت انسان، قدرت اراده و آزادی عمل در سرتاسر فیلم با نماد شناسی بسیار گسترده در سرتاسر فیلم فراوان است. بلاشک کابوس پولانسکی از ترسناک ترین فیلم های تاریخ و شاید شیطانی ترین آن ها باشد.

جمع بندی

ترسناک ترین فیلم های تاریخ، موضوع بسیار جالبی است که در این مقاله به آن پرداختیم. امیدواریم که از این مقاله رضایت داشته باشید. اما بهترین فیلم ترسناک از نظر شما چیست؟ حتما آن را در بخش نظرات آخر همین مقاله با ما و دیگر دوستان بازدیدکننده به اشتراک بگذارید. همچنین شما می توانید در ویولت گیمرز با ترسناک ترین بازی های تاریخ نیز آشنا شوید. اگر بیشتر طرفدار دنیای فیلم و سریال هستید، با کلیک روی مقالات سینمایی، بیشتر درباره این موضوعات بخوانید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
Ace
Ace
1 سال قبل

بنظرم بچه رزماری واقعا بهترین انتخاب ممکن برای صدر لیست بهترین فیلم های ترسناکه، کارگردانی فوق‌العاده پولانسکی تو فضاهای بسته تو سه گانه آپارتمان واقعا مثال زدنی هست و فضای کابوس وار رو واقعا عالی در میاره، بازی فوق العاده میا فارو هم یکی از بیاد موندنی ترین نکات فیلمه
اصغر فرهادی هم به قول خودش فیلم های آپارتمانی می‌سازه ولی خب این کجا و اون کجا

2b9s
2b9s
1 سال قبل

کوبریک هم مگه فیلم ساختن بلد بود؟

آرین
آرین
5 ماه قبل

فهرست خوبی بود البته با حضور فیلم the ring و the grudge خیلی موافق نبودم اما باقی فیلم ها آثار خوبی بودند.
انتخاب rosemary baby برای رتبه یکم جسارت زیادی لازم داشت چون تا حالا تو کمتر لیستی دیدم که حتی از این شاهکار کمتر دیده شده اسمی ببرن!
در کل خوب بود