مقالات سینمایی

بهترین فیلم ها برای تعطیلات

در تعطیلات قطعا فیلم دیدن یکی از لذت بخش ترین کارهاست که میتوان انجام داد. در این مقاله سعی کردیم چند تا از بهترین فیلم ها برای تعطیلات در هر موضوع و ژانری را انتخاب کرده و با شما به اشتراک بگذاریم. تعطیلات خود را با دیدن فیلم میتوانیم لذتبخش کرده و خود را رها کنیم و اجازه دهیم که فیلم ها با موج های آرام و دلپذیرشان، کم کم ما را به دنیای شگفت انگیز خود برده و ما را غرق در دنیاهایشان کنند. سعی داشتیم تا جایی که امکان دارد علاوه بر باقی خصوصیات فیلم ها، بیشتر فیلم های این مقاله، حال خوب کن باشند که برای این روز های ما بسیار نیاز است! همراه ویولت گیمرز باشید.

معرفی بهترین فیلم ها برای تعطیلات

بهترین فیلم ها برای تعطیلات: 1954 seven samurai

کارگردان: آکیرا کوروساوا

دیگر از یک فیلم چه میخواهید؟ عشق، ایستادگی، ترس، هیجان، انسانیت، همه ی اینها را میتوان در این فیلم فوق العاده دریافت. کوروساوا با seven samurai به عمق دل بیننده نفوذ کرده و بیننده را شیفته ی این هنر ارزنده ی خود میکند. چقدر ماها شیفته ی این هفت تا سامورایی و اهالی روستا میشویم و چقدر دوست داریم که پیگیر آنها باشیم.                   در لیست بهترین فیلم ها برای تعطیلات قطعا میتوان این فیلم را مهمتر و واجب تر از دیگر فیلم ها دانست و نباید تماشایش را به تعویق انداخت! 

کوروساوا در کارنامه اش آثار درخشانی دارد که حتما علاوه بر دیدن هفت سامورایی میتوانید به باقی فیلمهای کوروساوا از جمله راشومون، یوجیمبو، سریر خون و تعداد زیاد دیگری از آثارش نیز سر بزنید.

بهترین فیلم ها برای تعطیلات: 1934 It happened one night

کارگردان: فرانک کاپرا

اینک میتوانم شما را به یکی از بهترین فیلم ها برای تعطیلات که میتوانید تماشا کنید، دعوت نمایم. It happened one night با داستان شیرین اش، با کاراکتر های دوست داشتنی اش ما را به یک سفر دلپذیر میبرد و تمام و کمال ما را با فیلم همراه میکند. داستان دو فردی که خیلی اتفاقی در اتوبوس با هم آشنا شده و مسیری را با هم در پیش میگیرند. It happened one night یکی از بهترین فیلم ها برای تعطیلات شما میتواند باشد. این فیلم خیلی حال خوب کن است! معمولا افراد زیادی فرانک کاپرا را با فیلم it’s Wonderful Life میشناسند که اگر از آن دسته افراد هستید که فقط این فیلم کاپرا را دیدید و سراغ فیلم های دیگرش مانند یک شب اتفاق افتاد، نرفتید پیشنهاد میکنم هر چه زودتر به سراغ باقی آثارش از جمله همین فیلم بروید.

بهترین فیلم ها برای تعطیلات: 1982 E.T. the Extra Terrestrial

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

شاید طبق تجربیاتی که برخی از ماها داشتیم، معمولا موجودات فضایی را خشن میشناسیم اما ئی تی اینگونه نیست. موجودی فضایی ای مهربان و دلسوز که به زمین فرستاده شده و حالا میخواهد به سیاره ی خود برگردد. همکاری و دوستی کاراکتر های نوجوان در این فیلم با ئی تی بسیار شیرین و لذت بخش است. با دیدن این فیلم مهم نیست چند سال سن دارید اما بعید میدانم دلتان نخواهد با یک شخصی مثل ئی تی دوست نشوید! فضاسازی فیلم بسیار دقیق طراحی شده است که به شخصه برایم بسیار قابل توجه بود و باز هم اسپیلبرگ بزرگ با این فیلمش ذهن و روح ما را به بازی میگیرد آنهم چه بازی لذت بخشی!

بهترین فیلم ها برای تعطیلات: 2021 coda

کارگردان: شان هیدر

Coda را میتوان یکی از بهترین فیلم های دهه ی اخیر نام برد. داستان فیلم درباره ی دختری است شنوا که در یک خانواده ی ناشنوا به دنیا می آید (به این نوع افراد کودا میگویند) و به خوانندگی علاقه ی ویژه ای دارد اما مجبور است بین دانشگاه موسیقی و خانواده اش یکی را انتخاب کند. فیلمی سراسر حال خوب کن و لذتبخش که به خوبی مفهوم خانواده را به نمایش میگذارد. تمام کاراکتر های این فیلم دوست داشتنی هستند و بعید میدانم کاراکتری را دوست نداشته باشید. Coda میتواند یکی از گزینه های خوب شما برای بهترین فیلم ها برای تعطیلات باشد.

بهترین فیلم ها برای تعطیلات: 1989 My Left Foot

کارگردان: جیم شریدان

فردی، فلج به دنیا می آید. پدرش در نوجوانی آنقدر امیدی به او ندارد اما اشتباه کرده است! تمام برادرانش او را دوست دارند، فردی نترس است، باهوش است و با استعداد. رابطه اش با مادرش خیلی خوب است. همین حالا بگویم که اگر دنیل دی لوییس در این فیلم نقش آفرینی نمیکرد، احتمال بسیار بالا فیلم به چنین فیلم خوبی تبدیل نمیشد. درست است فیلمنامه ی خوبی دارد، کارگردانی اش بسیار قابل احترام است اما بدون دنیل دی لوییس اینها آنچنان این فیلم را تاثیرگذار نمیکردند! اگر احساس میکنید به یک فیلمی احتیاج دارید که تمام احساسات شما را قلقلک دهد و حتی اشکتان را جاهایی در بیاورد، همین الان بروید و این فیلم را تماشا کنید. در مقاله ی بهترین فیلم ها برای تعطیلات برایم سخت بود که نامی از این فیلم نیاورم. تماشا کنید و لذتش را ببرید.

این نکته نیز قابل ذکر است که کتابی به همین نام را کریستی براون منتشر کرد که دنیل دی لوییس نیز در این فیلم نقش کریستی براون را بازی میکند.

بهترین فیلم ها برای تعطیلات: 1969 Take the Money and run

کارگردان: وودی آلن

وودی آلن قرار نیست در این فیلمش به چیزی رحم کند! بگذارید اینگونه بگویم او در این فیلم، همه چیز را به سخره میگیرد! فیلمی سراسر شوخی و هجو که نمیگذارد از دست این شوخی هایش لحظه ای نفس بکشید. آلن مثل بسیاری از فیلم هایش اینجا هم نقش اصلی را خود به دست گرفته و به زیبایی و شیرینی این نقش را ایفا میکند. اگر دوست دارید خیلی از قاعده ها برایتان شکسته شود، به جهان این فیلم سفر کرده و غرق در این شوخی ها و هجو ها شوید که لذتش را خواهید برد. بعد ها وودی آلن باز هم این مسیر را پیش گرفت و در فیلم هایی مثل Sleeper و Love and Death چیز ها و افراد زیادی را با شوخی هوشمندانه اش مورد نقد قرار داد. اگر از این فیلم لذت بردید پیشنهاد میشود که این دو فیلم معرفی شده از وودی آلن را نیز تماشا کنید.

بهترین فیلم ها برای تعطیلات: 1978 Halloween

کارگردان: جان کارپنتر 

قطعا خیلی از فیلم های اسلشری که اکنون تولید میشوند، تحت تاثیر همین فیلم هستند. این فیلم شخصیتی ساخت به نام مایکل مایرز که بعید است کسانی که اهل ژانر وحشت باشند این فرد را دوست نداشته باشند. فردی که از کثافت های دور و برش بیزار است. به راستی که مایکل ساخته شده ی چه چیزیست؟ شخصی که در شش سالگی… 

کارپنتر این فیلم را با بودجه ای سیصد هزار دلاری تولید کرد و فیلم توانست به فروش هفتاد میلیون دلاری برسد. کارپنتر چهار فیلم دیگر در ادامه ی این فیلم ساخت که نام هایشان: halloween 2018 و 2021 halloween kills و halloween ends 2022 است. فیلم های دیگری نیز در رابطه با هالووین ساخته شده است اما کارپنتر کاگردانشان نبوده.

اگر تصمیم گرفته اید که در تعطیلات بیشتر سراغ فیلم های ترسناک بروید پیشنهاد میکنم به مقاله ی ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما سر بزنید که حتما فیلم های ترسناک خیلی خوبی را شکار میکنید. برای رصد فیلم های ممنوعه در کشور های مختلف میتوانید مقاله ی فیلم های ممنوعه را مطالعه نمایید.

بهترین فیلم ها برای تعطیلات: 1995،2004،2013 before

کارگردان: ریچارد لینکلیتر

در وصف این سه گانه ی بی نظیر عاشقانه واقعا چیز زیادی نمیتوانم بگویم. بگذارید اینجوری بگویم که اگر فیلم عاشقانه دوست دارید، این سه گانه را ببینید و اگر فیلم عاشقانه دوست ندارید باز هم ببینید! که کاملا متفاوت تر از فیلم های خودش است. این فیلم ها برای تعطیلات به شدت مناسبند چرا که وقت کافی موجود خواهد بود که بتوان هر سه فیلم را با فاصله ی اندک از هم تماشا کرد. فیلمی که با لانگ تیک هایش، با روایت و شخصیت هایش روح آدم را نوازش میکند و تماما ما را درباره ی این کلمه به فکر فرو می اندازد: «رابطه!» اگر پیش زمینه ی خاصی درباره ی فیلم های عاشقانه دارید پیشنهاد میکنم آن را قبل از تماشای این فیلم ها کاملا کنار گذاشته و بدون پیش فرض این سه گانه را تماشا بفرمایید.

بهترین فیلم ها برای تعطیلات: 1991 Cape fear

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

مکس کیدی آمده تا انتقام بگیرد! از بهترین فیلم ها برای تعطیلات همین فیلم است که میتوانید تماشا کنید. فیلمی که با نبوغ اسکورسیزی و بازی خاص دنیرو داستان انتقام یک فرد سایکو را از وکیل سابقش روایت میکند. فیلم لحظه ای از ریتم نمی افتد. تعلیق هایش سرپا است و بیننده را درگیر میکند. کاراکترش طوریست که ما واقعا از او وهم داریم. همه ی اینها باعث میشود تا شاهد یک فیلم سرحال و خوش ساخت باشیم. پیشنهاد میکنم در سکانس های آخر فیلم حتما حواستان به ناخن هایتان باشد!

این مورد را نیز اضافه کنم که بعید بدانم هیچ وقت خاطره ی خنده ی مکس کیدی هنگامی که در حال تماشای فیلم در سینماست از یادتان برود!

معرفی چند فیلم کمدی کوتاه کلاسیک

میرسیم به معرفی چند تا فیلم کمدی کوتاه که دیدنشان اصلا خالی از لطف نیست. مقاله ی بهترین فیلم ها برای تعطیلات بهانه ی خوبی برای معرفی این فیلم هاست چراکه به شدت در کمدی های کلاسیک، کمدی میبینیم!

1920 one week

کارگردان: باستر کیتون و ادوارد اف کلاین

باستر کیتون لقب چهره سنگی را به خود اختصاص داده است. شخصی که با آن میمیک صورت بی حس و سنگی اش بسیار به لحظات کمدی فیلم هایش کمک میکند و این خود، یکی از جالب ترین خصوصیات فیلم های کیتون است. ( منظور فیلم هایی که فقط خودش کارگردانی کرده نیست.منظور چه فیلم هاییست که هم خودش بازی کرده و هم کارگردانی، و هم فیلم هایی که صرفا بازیگر بوده) 

فیلم one week پر از نبوغ و خلاقیت است.بعد از گذشت صد و سه سال باز هم چنین خلاقیتی خیلی از مخاطبان را به وجد می آورد و هنوز که هنوز است این فیلم همچنان نوست! اگر مایلید شروع کنید به دیدن آثار باستر کیتون این فیلم  میتواند گزینه ی بسیار خوبی برایتان باشد.

1918 A dog’s life

کارگردان: چارلی چاپلین 

چارلی چاپلین شخصی است که خیلی از افراد با قشر های مختلف حداقل نامی از او شنیدند. به قول یکی از دوستانم چاپلین را حتی خیلی از مادربزرگ هایی که بی سواد هستن هم میشناسند. چاپلین در این فیلمش مثل خیلی از فیلم هایش باز هم نگاهی انتقادی به وضعیت اقتصادی_اجتماعی جامعه ی خودش دارد. او باز هم در نقش ولگرد ظاهر شده و اینبار سگی را پیدا میکند که خودش زندگی اش دست کمی از آن سگ ندارد. فیلم در کنار کمدی بودن خود مسائل تلخی را بیان میکند که البته خیلی هم عجیب نیست چراکه این فیلم یکی از فیلم های اسطوره، چارلی چاپلین است. همانطور که اشاره کردم چاپلین همیشه در فیلم هایش مسائل خیلی دردناکی را مطرح کرده است از این فیلم گرفته تا فیلم دیکتاتور بزرگ و … و …!

1921 The Kid

کارگردان: چارلی چاپلین

چاپلین، نقش پسربچه در این فیلم را در اجرای یک تئاتر میبیند و شیفته ی بازی او میشود. داستان فیلم درباره ی پدر و فرزندخوانده ی فقیری است که با مشکلات دست و پنجه نرم میکنند. بسیار رابطه ی این دو با هم تماشاییست طوری که دوست ندارید لحظه ای چشم از داستانشان بردارید اما باز هم مثل خیلی از فیلم های چاپلین او دست روی موضوعات دردناکی میگذارد که قلب آدم را به درد می آورد. فیلم، سکانس ها و صحنه های شاهکار کم ندارد و بار ها طی مدت زمان حدودا پنجاه و سه دقیقه ای اش باعث خنده، غم، دلسوزی و … مخاطبانش میشود. 

جمع بندی

این بود از مقاله ی بهترین فیلم ها برای تعطیلات که سعی کردم تا جای ممکن، کوچکترین بخشی از داستان فیلم ها را لو ندهم. این فیلم ها طوری انتخاب شده بود که سلیقه های مختلف را در نظر بگیرد و برای هر سلیقه ای فیلمی در مقاله وجود داشته باشد. متشکرم از اینکه مقاله را مطالعه کردید، مقاله در آینده بروزرسانی خواهد شد و کلی فیلم دیگر هم به لیست اضافه میشود. شما چه فیلم هایی را برای تعطیلات پیشنهاد میدهید؟ نظرتان درمورد فیلم های موجود در لیست چیست؟ حتما نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
2b9s
2b9s
1 سال قبل

کوروساوا اورریتده