هدف ما در این رشته مقاله که هر هفته روز چهارشنبه منتشر خواهد شد کمک به علاقه مندان به سینماست تا به مرور به فیلمبازی حرفهای تبدیل شوند، پس اگر شما هم علاقه دارید که به راحتی بتوانید در بحث های سینمایی شرکت کنید. با این سری مقاله و ویولت گیمرز همراه شوید
من اطمینان دارم که همه ما حداقل یک فیلم واقعا خوب در زندگیمان دیدهایم؛ فیلمی که با ما ارتباط برقرار کند؛ فیلمی که شخصیت اصلی آن واقعا برای ما مهم باشد؛ فیلمی که در لحظه هایی آخرین پرده حجاب وجودمان را کنار بزند و عمق وجود ما را لمس کند؛ فیلمی که دیگ احساسات جورواجورمان را به قلیان بیاندازد و همه ما لذت دیدن این فیلم ها را تجربه کردهایم؛ لذتی که پس از مدتی ما به آن متکی میشویم و البته اگر در مسیر درست قرار بگیریم از این اتکا-به صورت ناخودآگاه-چیز های زیادی نسیبمان می شود.
سینما هنر است و هنر انسان ساز است. هنر از هر پدیده دیگر برای تاثیر پذاری بر افکار دیگران قدرتمند تر است حتی ازجنگ و سخنرانی مذهبی. هر فیلمی که بتواند به وجود شما رسوخ کند و با شما ارتباط برقرار کند. طرحی از خود بر پیکره ذهنتان باقی میگذارد. یک اثر هنری که به مراقب نیاز دارد وگرنه مثل یک عطیقه فراموش شده در گوشهای میماند و فراموش میشود. فکر میکنم موعضه بالا برای مجاب کردن شما دوستان برای فیلمباز شدن کفایت کند پس اگر موافق باشید، شروع میکنیم:
چگونه فیلمباز شویم؟
در ادامه سری مقالات چگونه فیلمباز شویم به دهه مهم 60 رسیده ایم.اهمیت آن برای من در «تلاقی» است.تلاقی بازماندگان دهه های طلایی هالیوود و کارگردانان تازه کار با اصلیت اروپایی(به ویژه ایتالیایی) و البته کارگردانان جوان تحت تاثیر همان بزرگان دهه های طلایی(مثل وودی آلن).در آن دهه؛هنوز فورد در حال فیلمسازی(بهتر بگوییم شاهکار سازی)بود؛امثال فلینی در حال حجرت بودند و امثال آلن در اوج جوانی.این تلاقی باعث ایجاد شاهکار های بیشماری تنها در یک دهه شده است.
1.خوب،بد،زشت
قسمت آخر سه گانه دلار سرجیو لیونه چندان داستان مشخصی ندارد.اما با این وجود چگونه تا کنون همواره نامش به عنوان یکی از بهترین وسترن های تاریخ جاودانه مانده؟ کارگردانی بی نقصش؟بی تاثیر نیست اما تنها دلیلش نیست.بازی ها؟ این هم همینطور.پس جواب چیست؟شخصیت ها!لیونه در ده دقیقه ابتدایی فیلمش چنان شخصیت پردازی عمیقی می کند که گویی شخصیت ها عضوی از خانواده ما میشوند!من شخصا کمتر فیلمی را با این مشخصه ها می شناسم.
2. مردی که لیبرتی والانس را کشت
یک سینما است و یک جان فورد. بنظر خود من مردی که لیبرتی والانس را کشت از بهترین اثار فورد کبیر است. فیلمی که نمایان گر تاریخ است.سناتور رانسون استودارد (با بازی جیمز استوارت) به همراه همسرش هالی (با بازی ورا مایلز) برای شرکت در مراسم تشیع جنازه ششلولبند پیری به نام تام دانیفن (با بازی جان وین) وارد شهر میشوند. ورود آنها برای اهالی این شهر کوچک به لحاظ جایگاه سیاسی و اجتماعی سناتور غیرمنتظره است. چرا خاکسپاری یک ششلولبند باید سناتوری والامقام تا این حد اهمیت داشته باشد؟ سناتور در پاسخ به این پرسش که از سوی خبرنگار روزنامه محلی شهر کوچک مطرح میشود، سرگذشت خود و تام دانیفن را بازگو میکند.
3. آپارتمان
کمدی رمانتیک جاودانه بیلی وایلدر که هیچ گاه خسته کننده نخواهد شد داستان سی سی باکستر(با بازی جک لمون) است که مردی مجرد و تنها است.نزدیک چهار سال است که کارمند دفتر مرکزی یک شرکت بزرگ بیمه با سی هزار کارمند در منطقه منهتن نیویورک است . وی بنا به دلایلی بعد از پایان ساعت کاری دیر تر به آپارتمان خود واقع در خیابان پارک غربی می رود و….
4. روانی
رسیدیم به یکی از بهترین فیلم های یکی از بهترین کارگردان تاریخ یعنی آلفرد هیچکاک؛ داستان فیلم درمورد «مارین کرین» (لی)است که به امید تسهیل کار ازدواجش با «سام لومیس» (گاوین) پولهای کارفرمایش را میدزدد و از شهر محل سکونتش خارج میشود و بین راه در هتل بیتس، که جوانی به نام «نورمن بیتس» (پرکینز) اداره اش میکند، به استراحت میپردازد.اما داستان ما همینجا تمام نمیشود
5. ریش قرمز
خرین همکاری زوج جذاب میفونه-کروساوا تبدیل به یکی از بهترین فیلمهای دهه ۶۰ شد. فیلم به رابطهٔ میان دکتر یک شهر و افراد زیردست او میپردازد. فیلم بر اساس داستان کوتاهی از شوگوئورو یاماموتو ساخته شدهاست. رمان آزردگان و تحقیرشدگان اثر فیدور داستایوفسکی منبع الهامی برای ساخت شخصیت اوتویو بودهاست. ریشقرمز نگاهی به مشکلات اجتماعی و نابرابری و بیعدالتی دارد و به موضوع موردعلاقهٔ کوروساوا، یعنی انسان گرایی، نیز میپردازد.
این هم از مقاله چگونه فیلمباز شویم.نظر شما دوستان ویولت گیمرزی در مورد فیلم های این لیست چیست؟ بنظر شما چگونه باید فیلمباز شد؟ خوشحال میشویم اگر نظراتتان را برای ما و دیگر دوستان ویولت گیمرزی به اشتراک بگذارید.