تیترمقالاتمقالات بازیمنتخب سردبیر

انواع سبک بازی ها؛ معرفی تمام سبک های بازی، زاویه های دوربین و روایت داستان

درود بر شما همراهان عزیز وبسایت ویولت گیمرز. در قسمت جدید سری مقالات در باب نقد و مقاله، با معرفی انواع سبک های بازی های ویدیویی همراه شما عزیزان هستیم. من در مقاله قبلی این سری مقالات، به طور مفصل (جامع ترین، کامل ترین و تخصصی ترین مقاله فارسی نقد و بررسی بازی) به آموزش نقد و بررسی بازی ویدیویی، مقایسه، تحلیل و سبک شناسی پرداختم. پیشنهاد میکنم ابتدا مقاله قبلی را بخوانید و سپس در این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله به صورت تخصصی، سبک های مختلف بازی های ویدیویی را معرفی و بررسی می کنیم. پس در ادامه همراه من، علی حیدریان و وبسایت ویولت گیمرز باشید.

مقدمه مقاله معرفی تمام سبک بازی ها

بازی های ویدیویی شامل سبک های مختلف و زیادی می شوند. به صورت کلی، ما 6 سبک اصلی برای بازی های ویدیویی داریم و تعداد زیادی (بیش از 60) سبک فرعی که زیر مجموعه سبک های اصلی هستند. بسیاری از این سبک ها نیز ترکیبی از سبک های مختلف هستند. مثلاََ بازی Death Stranding، ترکیبی از سبک های اکشن، ادونچر، شوتر سوم شخص، مخفی کاری و بسیاری از المان های دیگر سبک ها است. توجه کنید که این مقاله در حال تکمیل است و به صورت مستمر بروزرسانی می شود. بخش دوم مقاله و معرفی برخی سبک های دیگر از انواع سبک بازی های ویدیویی، بزودی در بروزرسانی ها قرار خواهند گرفت. شما می توانید از طریق وبسایت ویوکریتیک به نمرات بازی های مختلف در سبک های مختلف دسترسی داشته باشید. در ادامه به معرفی انواع سبک های اصلی بازی های ویدیویی می پردازیم.

The Last of Us Part II

معرفی انواع سبک بازی ها | شش سبک اصلی

سبک های اکشن، ادونچر(ماجراجویی)، نقش آفرینی(آر پی جی- RPG)، شبیه سازی، پازل، استراتژی سبک های اصلی بازی های ویدیویی هستند. سبک اکشن ادونچر یا اکشن ماجراجویی نیز از نظر بسیاری از صاحب نظران یا رسانه ها، می تواند جزء سبک های اصلی باشد. با اینکه اکشن ماجراجویی یک سبک ترکیبی است، اما بدلیل محبوبیت و بازی های بزرگ و زیادی که در این سبک وجود دارند، آن را سبکی توسعه یافته و اصلی می دانند. ما برای اینکه این سبک در واقع ترکیبی از سبک اکشن و سبک ماجراجویی است، در سبک های ترکیبی به آن می پردازیم. اما در هر صورت بدانید که اکشن ماجراجویی بزرگترین سبک ترکیبی بوده و اگر بزرگتر یا محبوب تر از دیگر سبک های اصلی نباشد، قطعاََ کمتر نیست.

علاوه بر اکشن ماجراجویی، ما سبک بزرگی به نام شبیه سازی نیز داریم. اما از آنجایی که شبیه سازی می تواند در برخی سبک های مختلف نیز ظاهر شود، ما می توانیم آن را یک زیر مجموعه برای سبک های مختلف بدانیم. ولی در این مقاله، به دلیل وسعت و اصلی بودن از نظر بسیاری از صاحب نظرات، ما نیز آن را یک سبک اصلی ظاهر کردیم. شبیه سازی، استقلال بیشتری نسبت به اکشن ماجراجویی دارد. به همین دلیل اکشن ماجراجویی را اصلی حساب نکردیم. چون شبیه سازی می تواند در ترکیب با بسیاری از سبک های دیگر ظاهر شود. اما اکشن ماجراجویی قالب منعطفی ندارد و چارچوب موضوعی مشخص تری دارد.

Call of Duty

1) سبک اکشن بازی های ویدیویی

سبک اکشن یکی از محبوب ترین سبک های بازی های ویدیویی دنیا است. سرعت گیم پلی بازی های اکشن، همانطور که از اسم آن معلوم است، بالا بوده و دارای هیجان زیادی می باشند. سبک اکشن زیر مجموعه های زیادی دارد. اکشن ماجراجویی، شوتر اول شخص، شوتر سوم شخص، بازی های مبارزه ای(مانند Mortal Combat)، شبیه سازی، وحشت و بقاء، ترسناک روانشناختی و بسیاری از سبک های دیگر، می توانند زیر مجموعه سبک اکشن قرار بگیرند. مثلاََ سبک بازی Call of Duty، اکشن شوتر اول شخص است. به صورت کلی، در بخش اعظمی از تمام بازی های ویدیویی، المان های سبک اکشن دیده می شود. بیایید تا به زیرمجموعه های سبک اکشن در بازی ها بپردازیم.

سبک اکشن ماجراجویی

سبک اکشن ماجراجویی از محبوب ترین سبک های بازی های ویدئویی، به ویژه در بین بازیکنان کنسول های بازی است. از دلایل محبوبیت این بازی ها، تمرکز روی داستان به همراه صحنه ها و گیم پلی اکشن است. از معروف ترین و بهترین عناوین این سبک که هر گیمری نام آن ها را شنیده، می توان به بازی Uncharted، The Last of Us، Grand Theft Auto و Red Dead Redemption اشاره کرد. اکشن ماجراجویی، آنقدر سبک بزرگ و محبوبی بوده که می توان آن را بزرگترین زیرمجموعه سبک اکشن و سبک ماجراجویی و ترکیب این دو دانست. بسیاری از صاحب نظران یا وبسایت های دیگر، این سبک را به دلیل تکامل و مهم بودن، جدا از دیگر سبک ها می دانند. یعنی اکشن ماجراجویی را یک سبک اصلی در بین تمام سبک بازی ها حساب می کنند.

uncharted 4

سبک پلتفرمر(سکو بازی)

در بین انواع سبک های بازی ها، سبک پلتفرمر یکی از زیرمجموعه های سبک اکشن است. این سبک چندی سالی است که در ایران به نام سکو بازی نیز شناخته می شود. بسیاری از عناوین فرانچایز Super Mario که تقریباََ همه ما گیمر ها با آنها خاطره داریم، بازی های پلتفرمر محسوب می شوند. سونیک، یکی دیگر از بازی های محبوب سبک پلتفرمر است. در این بازی ها بازیکن بیشتر باید از موانع با دویدن و پرش های مختلف عبور کند.

سبک هک اند اسلش

سبک هک اند اسلش، یکی دیگر از زیرمجموعه های سبک اکشن است. تقریباََ در همه عناوین این سبک، یک گیم پلی اکشن با مبارزات مختلف و سلاح های سرد دیده می شود. بازی های فرانچایز هایی مثل God of War، Devil my Cry و DarkSiders هک اند اسلش هستند.

2) سبک ماجراجویی بازی های ویدیویی

سبک ماجراجویی، از دیگر سبک های محبوب بازی های ویدیویی است. معمولاََ بازی های سبک ماجراجویی، پازل و معما هایی در دل خود دارند. بازی های سینماتیکی که بازیکن باید با آن تعاملی داشته باشد(فیلم تعاملی) نیز شامل سبک ماجراجویی می شوند. به صورت کلی، عناوین ماجراجویی چند مولفه پازل، تعامل، کشف و جستجو کردن را در خود دارند. بازی های ماجراجویی باید بر روی داستان تمرکز خوبی داشته باشند و به همین دلیل، معمولاََ عناوین این سبک تک نفره هستند. عنوانی مانند Uncharted 4، یک بازی اکشن ماجراجویی است. 

اما نکته جالب درباره سبک ماجراجویی این بوده که ترکیب آن با سبک اکشن که سبک اکشن-ماجراجویی را می سازد، نه تنها از سبک ماجراجویی محبوب تر بوده، بلکه شاید از برخی سبک های اصلی دیگر نیز محبوبیت بیشتری داشته باشد. تعریف کلمه ماجراجویی، تجربه ای مهیج و غیر معمول است. بازی های ماجراجویی نیز به تعریف نام خود وفادارند و بازیکن را در دل یک تجربیات متفاوت و جالبی قرار می دهند. البته که بازی های سبک ماجراجویی صحنه های اکشن زیرمجموعه اکشن ماجراجویی را ندارند و بدون اکشن، سعی در ارائه یک تجربه داستانی جالب دارند.

Gran-Turismo-7

3) سبک شبیه سازی بازی های ویدیویی

عناوین سبک شبیه سازی، سعی می کنند نزدیک ترین حالت به واقعیت موضوع بازی را برای بازیکن فراهم کنند. مثلاََ بازی Gran Turismo یکی از بازی های شبیه سازی ریسینگ است. این بازی سعی می کند تمام مواردی که یک راننده حرفه ای در مسابقات تجربه می کند را به بازیکن این بازی نشان بدهد و تجربه ای مشابه را برای او ایجاد کند. علاوه بر این بازی های شبیه سازی، برخی عناوین فان شبیه سازی نیز وجود دارند. بر روی اسم این بازی ها، شبیه سازی درج شده است اما این عناوین بیشتر برای شوخی ساخته می شوند و در واقع شبیه ساز نیستند. برای مثال، بازی شبیه ساز نان تست، بازی شبیه ساز بز، بازی شبیه ساز سنگ یا… . همه این بازی ها وجود دارند و ساخته شده اند. اما هدف اصلی این بازی ها سرگرم کننده بودن، شوخی و خنده دار بودن است.

همانطور که اشاره شد، در بین بازی های سبک شبیه سازی، دو دسته بسیار محبوب هستند. شبیه سازی راندن وسایل نقلیه و شبیه سازی های فان.

Age of Empires

4) سبک استراتژی بازی های ویدیویی

در بین انواع سبک های بازی های ویدیویی، گیمر در یک بازی استراتژی، به مدیریت منابع، برنامه ریزی، تصمیم گیری های مختلف، ارتقا و پیشرفت می پردازد. زاویه دوربین بسیاری از بازی های استراتژی از آسمان یا بالا به پایین است. بازی هایی در سبک استراتژی که موضوعاتی مثل ساخت قلعه، مدیریت گروه و ارتش خود، ارتقا دادن وسایل و حمله به دشمنان دارند، محبوب ترین عناوین سبک استراتژی هستند. از بازی های محبوب این سبک می توان بازی Age of Empires، Civilization، Stronghold: Crusader و Anno 1800 اشاره کرد. سبک استراتژی زیرمجموعه های مختلفی دارد که در ادامه به معرفی انواع سبک بازی های ویدیویی استراتژی می پردازیم.

استراتژی آنلاین کلان یا گسترده (MMO)

در بازی های MMO، تعداد زیادی بازیکن در حال انجام بازی، ارتقا، مدیریت و چیدن استراتژی های مناسب برای قلمرو، سرزمین یا هرچیزی که مسئولیت مدیریت و رهبری آن را دارند، هستند. بازیکنان در این بازی ها می توانند به جنگ با دشمنان(بازیکنان آنلاین دیگر) بروند. یا حتی با برخی دوستانشان گروهی را تشکیل بدهند و به جنگ های بزرگ تری وارد شوند. گیمر ها در عناوین MMO زمان زیادی را در پایگاه خود، برای ارتقای تجهیزات و نیرو ها و چیدن یک استراتژی مناسب می گذارنند. از بازی های معروف استراتژی گسترده یا کلان به Clash of Clans و The Elder Scrolls Online اشاره کرد. البته The Elder Scrolls Online در واقع MMORPG بوده که ترکیب سبک MMO با RPG می باشد. اما به هر حال عناصر سبک MMO در این بازی وجود دارد.

استراتژی دفاعی Defense

بازی های استراتژی دفاعی معمولاََ آفلاین و تک نفره هستند. در این بازی ها بازیکن باید با وسایلی که دارد، لایه های دفاعی مختلفی بسازد تا از ورود دشمنان جلوگیری شود. دشمنان(هوش مصنوعی) در این بازی ها از طریق چند راه مشخص حرکت می کنند و یا لایه های دفاعی را نابود می کنند، یا راه خود را برای رسیدن به هدف ادامه می دهند. به صورت کلی، هدف بازیکن جلوگیری از پیشرفت دشمنان در راه های مشخص با وسایل دفاعی مختلف است. Plants vs Zombies یکی از بازی های بسیار معروف این سبک است.

Cyberpunk2077

5) سبک نقش آفرینی بازی های ویدیویی

سبک نقش آفرینی، یکی دیگر از انواع سبک های بازی های ویدیویی است. به سبک نقش آفرینی بازی های ویدیویی، سبک آر پی جی (RPG) نیز می گویند. بازی آر پی جی (بازی RPG)، مخفف Role Play Game است. بازی های سبک نقش آفرینی به بازیکنان، اختیارات زیادی می دهند. مثلاََ در بازی های سبک نقش آفرینی یا آر پی جی، شما می توانید دیالوگ های مختلفی انتخاب کنید. امکان انتخاب دیالوگ یا تصمیمات مختلف و در بسیاری از مواقع، سرنوشت های مختلف پس از انتخاب یک دیالوگ یا تصمیم گیری، یکی از اصلی ترین ویژگی های این عناوین است. علاوه بر انتخاب دیالوگ، بسیاری از عناوین این سبک، فضای فانتزی را برای روایت داستان بازی انتخاب می کنند. یعنی کمتر دیده می شود یک بازی نقش آفرینی واقع گرایانه و در زمان حال باشد.

دیگر ویژگی های سبک آر پی جی بازی ها(بازی RPG)

بسیاری از بازی های نقش آفرینی بازیکن را در جهانی پر جزئیات و آیتم قرار می دهند. آیتم های مختلفی که می توانند برای خرید و فروش باشند، یا برای ارتقای شخصیت اصلی بازی و… . از دیگر ویژگی های سبک نقش آفرینی بازی های ویدیویی، اِی آی، یو آی و یو اکس های منحصر به فرد است. بیشتر منو ها و رابط کاربری این بازی ها، مخصوصاََ نقشه و درخت مهارت های بازی های نقش آفرینی شباهت زیادی به یکدیگر دارند. البته درخت مهارت های این عناوین نه تنها شبیه یکدیگر هستند، بلکه می توان گفت یکی از لزومات بازی های نقش آفرینی می باشند. یعنی وجود یک درخت مهارت های مناسب، یکی دیگر از پایه های این سبک است. در ادامه به معرفی انواع سبک بازی های نقش آفرینی می پردازیم.

لیمبو

6) سبک پازل در بازی های ویدیویی

هدف بازی های سبک پازل، ارائه معما ها و پازل های مختلف به بازیکن، و هدف بازیکن حل آن معما ها است. این بازی ها به بازی های معمایی یا بازی های فکری نیز معروف هستند. عناوین پازلی یا معمایی در سال های اخیر، همچون دیگر سبک ها مورد استقبال بازیکنان قرار نگرفته اند. اما با این حال، بازی های این سبک هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند. اگر بخواهیم به بازی های سبک معمایی یا پازل اشاره کنیم، می توانیم عناوین شرلوک هلمز، Unravel و Limbo را نام ببریم. گرچه هر سه عنوان نام برده شده، با سبک های دیگر نیز ترکیب شده اند و فقط پازل نیستند.

تمام سبک بازی های ویدیویی؛ معرفی انواع روایت ها

در بازی های ویدیویی مختلف، داستان ها به شیوه های مختلفی روایت می شوند. هر نوع روایت داستان بازی، حس و حال خودش را دارد. گرچه سلیقه برخی از گیمر ها با یک سری از روایت ها بیشتر هماهنگ است و با برخی دیگر مغایرت دارد. اما به هر حال این موضوع چیزی از ارزش هر نوع روایت کم نمی کند. همچنین باید بدانید که هر نوع از روایت داستان ها، بیشتر مناسب یک سری از سبک های بازی می باشد. در ادامه مقاله انواع سبک بازی ها، به این موضوع بیشتر می پردازیم.

روایت داستان بازی به صورت خطی

داستان برخی از بازی های ویدیویی، به صورت خطی روایت می شوند. یعنی داستان بازی از اول تا آخر به صورت مستقیم طی می شود. معمولاََ فضای بیشتر این بازی ها نیز خطی است. البته داستان تعداد کمی از این بازی ها نیز، در فضایی جهان باز  روایت می شوند. از بازی های داستانی معروفی که روایت آنها خطی است، می توان به The Last of Us یا Uncharted اشاره کرد. داستان بازی های خطی، توسط گیمر، دچار تغییر نمی شود. همچنین نوع روایت داستان بازی های خطی نیز برای همه یکسان است. یعنی مسیر داستان بازی از پیش تعیین شده و برای همه گیمر ها به یک صورت است.

روایت داستان بازی به صورت غیر خطی

محبوبیت بازی هایی که روایت داستان آنها به صورت غیر خطی است، تفاوت چندانی با بازی های خطی ندارد. تعداد بازی های ساخته شده که داستان آنها به صورت غیر خطی روایت می شود، بسیار سخت تر از روایت خطی است. به دلیل همین سختی، تعداد بازی هایی که روایت غیر خطی دارند نیز از خطی کمتر است. اما به دلیل جذابیت بالای این دسته از روایت داستان ها، چیزی از محبوبیت این بازی ها کمتر نمی کند. پایان یا حداقل روند داستان بازی هایی که روایت غیر خطی دارند، برای همه بازیکنان یکسان نیست. در این بازی ها گیمر می تواند تاثیر خود را بر روی اتفاقات داستان، پایان داستان یا روند داستان یا همه این موارد بگذارد.

انواع سبک بازی ها؛ زاویه های دوربین

یکی از صد ها تفاوت جالب و بزرگ بازی ها با فیلم ها، در زاویه دوربین می باشد. بازی های ویدیویی برخلاف 99.99 درصد فیلم ها که با زاویه دوربین سوم شخص روایت می شوند، زوایای دوربین مختلفی دارند. برخی از بازی ها نیز قابلیت تغییر زاویه دوربین را دارا هستند. در این بخش از مقاله انواع سبک بازی های ویدیویی، به زاویه های دوربین بازی ها می پردازیم. از آنجایی که در هر سبک، برخی از زاویه های دوربین ها بیشتر و برخی دیگر کمتر وجود دارد، طبیعی است که هر زاویه دوربین، بیشتر مناسب یک سبک از بازی باشد.

resident evil village

زاویه دوربین اول شخص در سبک بازی ها

زاویه دوربین اول شخص یکی از پر استفاده ترین زوایای دوربین در بازی های ویدیویی است. در بین انواع سبک بازی های ویدیویی، در سبک اکشن بیشترین زاویه دوربین اول شخص وجود دارد. بیشتر بازی های ترسناک، جنگی و برخی از بازی های ورزشی، نقش آفرینی و پازل از زاویه دوربین اول شخص استفاده می کنند. زاویه دوربین اول شخص، بازیکن را بیشتر در بازی غرق می کند. بازی هایی که این زاویه دوربین را دارند، سعی می کنند بیشتر به بازیکن، احساس بودن در بازی را القا کنند. به همین دلیل، سازندگان این بازی ها با انتخاب بهترین فواصل برای وسیله ها، اسلحه یا یا بقیه موارد از دوربین، می خواهند بازی را هرچه تمام تر به آنچه که ما انسان ها در واقعیت با چشمانمان می بینیم، نزدیک کنند.

بازی هایی مانند Outlast، Resident Evil یا Visage که ترسناک هستند، زاویه دوربین اول شخص دارند. این بازی ها برای تاثیرگذاری بیشتر المان های ترس خود، این زاویه را انتخاب کرده اند. زیرا در بازی های اول شخص، فضای قابل دید نسبت به سوم شخص محدود تر است. محدودیت دید نیز ترس را به همراه خود می آورد. در واقع زاویه دوربین اول شخص تا حد بسیار زیادی یک بازی را ترسناک تر می کند. اما اگر همین سه بازی ترسناک، بجای اول شخص، از زاویه دوربین سوم شخص استفاده می کردند، اثر ترسناک بودنشان بسیار کمتر می شد.

عناوینی مانند Call of Duty و Battlefield نیز از دوربین اول شخص استفاده می کنند. این بازی ها از سبک بازی های شوتر اول شخص در زیر مجموعه اکشن هستند. سازندگان این عناوین، برای تاثیرگذاری بیشتر فضای جنگ و سرباز بودن گیمر، از زاویه دوربین اول شخص استفاده می کنند.

بازی های ویدیویی با زاویه دوربین سوم شخص

همیشه زاویه دوربین اول شخص تاثیرگذاری بیشتری را به همراه خود ندارد. به همین دلیل، بخش بیشتری از بازی ها سوم شخص هستند. در ادامه انواع سبک بازی ها، با معرفی زاویه دوربین سوم شخص همراه ویولت گیمرز باشید. بازی هایی که زاویه دوربین سوم شخص دارند، از محبوبیت بیشتری در بین گیمر ها نسبت به دوربین اول شخص برخوردارند. گرچه به دلیل تفاوت کاربرد این زاویه دوربین در انواع سبک بازی های ویدیویی با دوربین اول شخص، ممکن است دلیل محبوبیت بیشتر این زاویه دوربین، بیشتر از اینکه به خود زاویه دوربین سوم شخص مربوط باشد، به سبک بازی هایی که بیشتر از این زاویه استفاده می کنند مربوط شود. سبک های استراتژی، ماجراجویی و تعداد زیادی از بازی های ورزشی از زاویه سوم شخص استفاده می کنند.

از اینکه مقاله معرفی انواع سبک بازی های ویدیویی را مطالعه فرمودید، سپاسگزارم. از آنجایی که به بروزرسانی های آینده این مقاله اشاره شد، خوشحال می شویم دوباره به این مقاله سر بزنید. همچنین لطفاََ در بخش نظرات پایین این مقاله، ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات بسیار خوبتان راجع به این مقاله، وبسایت و تمام مقالات مشابه ویولت گیمرز، بهره مند کنید.

در بین انواع سبک بازی ها، به صورت کلی چند سبک داریم؟

در بازی های ویدیویی، شش سبک مختلف شبیه سازی، ماجراجویی، نقش آفرینی، شبیه سازی، پازل و اکشن را داریم که سبک های اصلی بازی ها هستند. توضیحات و معرفی کامل شش سبک اصلی و تمام سبک های فرعی به همراه بازی های هرکدام در این مقاله نوشته شده است.

محبوب ترین سبک بازی های ویدیویی چیست؟

سبک های اکشن ماجراجویی، اکشن و نقش آفرینی از محبوب ترین سبک ها در بین تمام سبک های بازی های ویدیویی هستند. در صورت تمایل، لیست کامل سبک ها را در مقاله ویولت گیمرز بخوانید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
16 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ناشناس
2 سال‌ قبل

باریکلا علی جان

J.C
J.C
2 سال‌ قبل

مقاله فوق العاده ای درمورد سبک های بازی ها بود منتظر بروزرسانی های آینده این مقاله هستم عالی

جلال
جلال
2 سال‌ قبل

عالی بود علی جان

علیرضا
علیرضا
2 سال‌ قبل

👍🏻👍🏻👍🏻 مقاله خیلی خوبی بود. اطلاعات تقریبا کاملی رو پیرامون انواع سبک بازی ها دادید گرچه مثل اینکه قرار هستش بروزرسانی هم کنید ولی در هر صورت همین الانشم در مورد معرفی سبک های بازی ها مفید و بنظر من کامله مگه اینکه دیگه بخواید تمام سبک بازی ها رو لیست کنید. بسیار ممنون

#(AC)
#(AC)
2 سال‌ قبل

خیلی ممنون ، مقاله بسیار مفیدی بود حداقل برا من که خیلی سر در نمیارم خیلی مفید و جالب بود.

karen
karen
2 سال‌ قبل

فوق العاده عالی درباره انواع سبک های بازی. دمتون گرم مرسی

Lisa
Lisa
2 سال‌ قبل

مقاله بسیار خوب و آموزنده ای بود. بسیار عالی میشه که اگر بیشتر مقالات مشابه منتشر کنید. در بین انواع سبک بازی ها من خودم اکشن ادونچر و آر پی جی رو از بقیه بیشتر دوست دارم. بازم مرسی

همایون
همایون
2 سال‌ قبل

بسیار عالی!!! من ابتدا مقاله دیگتون و خوندم الان اینو مطالعه کردم و اینم عالیه. منتظر بروزرسانی هایی که توی این مقاله گفتین هستم. فقط یه سوال داشتم الان مقاله آموزش نقد و بررسیتون هم آپدیت خواهد داشت!؟

همایون
همایون
پاسخ به  علی حیدریان
2 سال‌ قبل

بسیار ممنون از شما
خیلی خوبه پس حتما در آینده نزدیک به این مقاله دوباره سر میزنم👍🏻