تیترکتابمعرفی کتاب
داغ

بهترین کتاب هایی که طرفداران هری پاتر باید بخوانند

هری پاتر، همیشه در میان مردم و طرفداران ژانر فانتزی، جای خاصی را به خودش اختصاص داده است. دنیای فانتزی و جادویی ای که جی. کی. رولینگ، خالق آن بوده است و آنقدر این عناصر فانتزی و جادویی خودش را درست کنار هم چیده است که نمیشود تحسینش نکرد. در این مقاله میخواهیم سری بزنیم به بهترین کتاب هایی که طرفداران هری پاتر باید بخوانند. در ادامه با ویولت گیمرز همراه باشید.

سه گانه گریشا

سه گانه گریشا، قطعا یکی از آن دسته از بهترین کتاب هایی که طرفداران هری پاتر باید بخوانند است! سه کتاب سایه و استخوان، محاصره و طوفان، ویرانی و قیام که توسط لی باردوگو نوشته شده است، یکی از بهترین کتاب های فانتزی ای‌ست که هرکسی میتواند بخواند!

همراه شدن با قصه ای با این جزئیات، کاراکتر ها و شخصیت پردازی ها و به خصوص جذابیت شخصیت آلینا استارکوف برای طرفداران هری پاتر جذاب است.

داستانی که خود لی باردوگو، نویسنده‌ی این سه گانه میگوید: الهام اصلی داستان فانتزی اش از امپراطوری روسیه در قرن ۱۸ بوده است. منتظر یک ماجراجویی فانتزی، تاریک و هیجان انگیز در کشور راوکا باشید!

پندراگن

۱۰ کتاب ماجراجویی و به شدت هیجان انگیز! شاید بهترین توصیف از این سری کتاب همین باشد! ۱۰ کتاب تاجر مرگ، فار شهرگمشده، دنیای بدون جنگ، ویروس واقعیت، آب سیاه، رودهای زادا، بازی های کوییلن، جنگجویان راینه، آرمانشهر کلاغ و سربازان هالا‌‌. ۱۰ کتاب از سری کتاب پندارگن، نوشته‌ی دی. جی. مک‌هیل هستند. این سری هم جزو بهترین کتاب هایی که طرفداران هری پاتر باید بخوانند حضور دارد.

شخصیت اصلی اش، بابی پندراگن، جوانی به ظاهر عادی است که وارد ماجراجویی ها و چیزهای عجیب و غریبی میشود که به شدت مخاطب را به وجد میاورد! اما آیا از آینده خودش خبر دارد و واقعا جوانی عادی‌ست؟ وارد شدن به قلمرویی عجیب و غریب، تاریک و جادو حرف اول را میزند! طرفداران هری پاتر هم با همچین چیزهایی کاملاً آشنا هستند!

چرخ زمان

در ادامه‌ی مقاله‌ی بهترین کتاب هایی که طرفداران هری پاتر باید بخوانند به سری کتاب چرخ زمان میرسیم. احتمالاً همه‌ی ما اسم چرخ زمان را بعد از افتضاحی که آمازون با کتاب های ارزشمند و فوق العاده‌ی فانتزی رابرت جوردن و برندن سندرسون بار آورده بود شنیده ایم. کتاب های چرخ زمان و لحن حماسی اش برای طرفداران سبک فانتزی و به خصوص طرفداران هری پاتر به شدت ارزشمند هستند. رابرت جوردن، چرخ زمان را در ۱۱ جلد نوشته است. بعد از مرگ جوردن، داستان نیمه تمام مانده بود و برندن سندرسون ادامه‌ی داستان را در ۳ جلد نوشت و چرخ زمان را در ۱۴ جلد به اتمام رساند. این را هم بگویم که کیفیت کتاب اصلاً و ابداً بعد از مرگ جوردن دچار افت نشد و همچنان کیفیت بسیار بالایی داشت.

چرخ زمان و دنیای فانتزی اش، پر از ساختار های سیاسی و نظام های مختلف است و پیچیدگی هایی فراتر از یک فانتزی ساده دارد. داستانی که از یک روستای کوچک آغاز و به عظمت بی نظیر جهان چرخ زمان و وست‌لندز ختم میشود. سه شخصیت و سه دوست که سفری پرخطر و هیجان انگیز را آغاز میکنند.

مجیستریوم

سری کتاب مجیستریوم، شاید یکی از شبیه ترین و بهترین کتاب های شبیه به هری پاتر است که طرفداران هری پاتر باید بخوانند! مجموعه کتاب ۵ جلدی مجیستریوم، نوشته شده توسط هالی بلک و کاساندرا کلر است. مجیستریوم اسم مدرسه‌ی جادویی زیرزمینی ای‌ست که همه داستان از آنجا آغاز میشود. اینجا هم شخصیت اصلی داستان، یعنی کال، توسط اطرافیانش و به خصوص پدرش که یک جادوگر است‌، منع میشود و آنها کاری کرده اند که کال از جادو بترسد! کال هم حالا که از جادو میترسد بر خلاف باقی بچه ها که آرزوی این را در سر دارند که به مجیستریوم بروند، همچین آرزویی ندارد و دوست دارد قبول نشود!

همه داستان از اینجا شروع میشود. ماجراجویی هیجان انگیز مدرسه جادوگری مجیستریوم و اتفاقات هیجان انگیزش برای همه لذت بخش خواهد بود.

سه گانه تمام ارواح

کشف جادوگران، سایه شب و کتاب زندگی نوشته شده توسط دبورا هارکنس، از خاص ترین کتاب ها در این لیست است. داستانی عجیب و غریب و درگیر شدن با ماجرایی عجیب و غریب تر! داستان از جایی شروع میشود که دیانا بیشاپ، شخصیت اصلی داستان میخواهد زندگی ساده و به دور از هرگونه جادو و کیمیاگری داشته باشد. کسی که یک زندگی معمولی مانند زندگی انسان ها میخواهد. اما یک کتاب کیمیاگری کل داستان را تغییر میدهد! راز بزرگ آن کتاب چیست؟!

سه گانه تمام ارواح، از بهترین کتاب های مربوط به جادو و خون آشام هاست‌. عناصر جادو و فانتزی اش هم آن را تبدیل به یکی از بهترین کتاب هایی که طرفداران هری پاتر باید بخوانند میکند.

آرتمیس فاول

آرتمیس فاول، نوشته‌ی اوئن‌ کالفر درباره داستان زندگی یک پسر نوجوان ۱۲ ساله‌ی نابغه‌ست! سری کتاب آرتمیس فاول را حتی زمانی به عنوان هری پاتر جدید دنیای رمان و سری کتابی فوق العاده برای همه سنین میدانستند. پس حضور آرتمیس فاول در لیست بهترین کتاب هایی که طرفداران هری پاتر باید بخوانند خیلی هم دور از ذهن و عجیب نیست! فاول، با اینکه کلاً ۱۲ سال سن دارد، یک خلافکار و یک نابغه‌ی به تمام معنا‌ست! داستانی که فاول طی میکند، از‌ گروگان گیری عجیبی که آغاز میشود و به طرز جادویی ای ادامه پیدا میکند و به معنی واقعی کلمه، با شکوه تمام میشود. نقشه ای که فاول کشیده است تا با یک گروگان‌ گیری همه چیز را عوض کند! فکرنمیکنم هیچ جوره بتوان از منتقد مجله‌ و سایت SLJ داستان و سفری که طی میکنید را توصیف‌ کرد. “سفری هیجان انگیز در دنیایی عجیب و ماورایی.”

کوییدیچ در گذر زمان

هرکسی که سری کتاب هری پاتر را بشناسد و چه فیلم هایش را دیده باشد، حتما با کوییدیچ آشنا هستند. کوییدیچ ورزشی جادویی و بسیار جالب در دنیای هری پاتر و مدرسه هاگوارتز بوده است. قانون ها و اجزای بسیار زیادی دارد که هرکدام از آن قانون ها و اجزا، تاریخچه‌ی خودشان در طول زمان را دارند. کوییدیچ در طول زمان نوشته شده توسط خود شخص جی. کی. رولینگ (با نام مستعار کنیل ورتی ویسپ) است و همه قوانین و هرچیزی که مربوط به کوییدیچ باشد را توضیح میدهد. از توپ های بازدارنده بگیرید تا گوی زرین پرنده، همه‌شان در کتاب کوییدیچ در گذر زمان توضیح داده شده اند که میتواند برای طرفداران هری پاتر بسیار جذاب است.

شش کلاغ

دوباره میرسیم به یک اثر دیگر از لی باردوگو. شش کلاغ داستان ۶ خلافکار در کتردام که میخواهند یک سرقت بسیار بزرگ را انجام بدهند. ۶ خلافکار که هرکدام ویژگی های خاص و البته متفاوت خود را دارند و فقط در کنار همدیگر میتوانند همچین کار و سرقت بزرگی را انجام دهند. ویژگی های کتردام، که انواع و اقسام کارها در آن صورت میگیرد. شش کلاغ هم مانند آثار باقی لی باردوگو، مخاطب به راحتی میتواند با شخصیت های داستان ارتباط برقرار کنند و روایت داستان حتی یک لحظه هم خسته کننده نمیشود. عناصر خاص فانتزی داستان، هرکسی را میتواند جذب خودش کند.

چهارگانه تاریخ جادوگری

چهارگانه تاریخ جادوگری، نوشته‌ی جی. کی. رولینگ تمام چیزهای در رابطه با جادوگری و حتی گیاه شناسی  هاگوارتز و دنیای جادوگری را توضیح میدهد. چهارگانه تاریخ جادوگری، مانند مجموعه تاریخ سرزمین میانه  (نوشته‌ی جی. آر. آر. تالکین) که مربوط به دنیای ارباب حلقه ها و سرزمین میانه بوده است، تمام چیزهای در رابطه با دنیای جادوگری و افسون را توضیح میدهد. تمام درس های هاگوارتز از معجون پزی و گیاه شناسی تا علم نجوم در چهارگانه تاریخ جادوگری موجود است و مطالعه در رابطه با هرکدام، جذابیت های خاص خودش را دارد. مطمئناً هرکسی که سری هری پاتر را دوست داشته باشد از خواندن این کتاب نیز لذت میبرد.

سیلماریلیون

و اما در آخر‌ مقاله بهترین کتاب هایی که طرفداران هری پاتر باید بخوانند به سیلماریلیون جی. آر. آر.‌ تالکین میرسیم. شکوه و عظمت سیلماریلیون وصف ناپذیر است! سیلماریلیون، داستان دوره‌ی اول سرزمین میانه از شکل گیری سرزمین میانه با موسیقی آینور، ملکور و ایلوواتار و شکل گیری انواع و اقسام گوشه کنار این سرزمین را توصیف‌ میکند. فانتزی و داستان اساطیری این داستان به قدری زیاد است که حتی نثر کتاب حتی قابل مقایسه هم با کتاب های معرفی شده و حتی سری ارباب حلقه ها نیست!

بخش های کتاب سیلماریلیون به این ترتیب نوشته شده اند و هر بخش از‌ کتاب، بخشی از دوره‌ی اول را توصیف میکند‌. پنج بخش کتاب سیلماریلیون، آینولینداله، والاکوئنتا، کوئنتا سیلماریون، آکالابت و حدیث حلقه های قدرت هستند. سیلماریلیون را معمولاً پیچیده ترین کتاب فانتزی از هر لحاظ میدانند!

نظر شما همراهان ویولت گیمرز در رابطه با این کتاب ها چیست؟ خوشحال میشویم در بخش کامنت ها آنها را با ما در میان بگذارید.

آروین قربان پور

The best Arvin ever:)

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
10 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
گربه لیسا
گربه لیسا
2 سال‌ قبل

خسته نباشید، من هیچ وقت کتاب های هری پاتر رو نخوندم و فقط فیلم هاشو دیدم، ولی احتمالا یه روزی بهش شانس بدم چون اونطور که شنیدم کتاب ها خیلی غنی ترن، بعدش همین کتاب هایی که طرفداران هری پاتر باید بخوانند رو شاید خوندم

گربه لیسا
گربه لیسا
پاسخ به  آروین قربان پور
2 سال‌ قبل

قبلا تصمیم داشتم سراغ آثار تالکین برم و اتفاقا از هابیت هم شروع کردم، ولی متاسفانه انقدر بد بود انگیزه مو برای خوندن بقیه کتاب های تالکین هم از دست دادم 🙁

گربه لیسا
گربه لیسا
پاسخ به  آروین قربان پور
2 سال‌ قبل

کاملا مطمئن هستم، هی فیلم هاش که بجز یاران حلقه مالی نبودن، کتاباش چیه یعنی

سیمپ اسنیپ
سیمپ اسنیپ
2 سال‌ قبل

عجب مقاله محشری بود
من اگه بخوام کتاب هایی که طرفداران هری پاتر باید بخوانند اضافه کنم کتاب بچه های بدشانسه که درسته ابدا عنصر فانتزی نداره اما اتمسفر و شخصیتای عجیبش شباهت زیادی به هری پاتر داره

خودمم بعد این مقاله تصمیم گرفتم سری چرخ زمان رو بخونم :))))

سهند رشیدی احمدآبادی
2 سال‌ قبل

ممنون از این مقاله فوق العاده . یک مجموعه هم من اضافه کنم مجموعه Fablehaven نوشته براندون مول که تو ایران با نام آشیانه افسانه ترجمه شدن. از نظر ساختار فانتزی زیاد شبیه هری پاتر نیست. اما از نظر خلاقیت ها و نوآوری های به کار رفته داخل جهان خیلی شبیهن . تمام ۵ جلد مجموعه عالی ان در کنار قسمت سوم و چهارم که بنظر بنده بهترین قسمت های مجموعه هستن