مقالات بازی

جایی که 10 استودیوی بازی‌سازی نام منحصر به فرد خود را پیدا کردند

از استارت‌آپ‌های مستقل که فقط از یک نفر تشکیل شده‌اند تا شرکت‌های بزرگی که صدها یا حتی هزاران بازی‌ساز را استخدام می‌کنند، بازی‌سازان یکی از جنبه‌های مهم توسعه بازی‌های ویدیویی هستند. بین تمام شرکت‌های فعال، توسعه‌دهندگان مستقل درجه بندی شده و استواری وجود دارند که مهارت‌های بسیاری در آن‌ها وجود دارد که آرزوی بسیاری است که به این استودیو‌ها ورود پیدا کنند.
اما ریشه نامگذاری و حتی معروفیت این استودیوها چیست؟ متأسفانه برای بسیاری از شرکت‌ها، این اطلاعات به صورت عمومی در دسترس نیست. اما دیگر استودیوها بدشان نمی‌آید که دلیل نام خود را به اشتراک بگذارند. دلایلی موجود است که شما را شگفت‌زده می‌کند. در این مقاله به بررسی موضوع جایی که 10 استودیوی بازی‌سازی نام منحصر به فرد خود را پیدا کردند می‌پردازیم و از دلیل انتخاب نام استودیو بازی‌سازی صحبت می‌کنیم پس همراه ویولت گیمرز باشید.

Hudson Soft

جایی که 10 استودیوی بازی‌سازی نام منحصر به فرد خود را پیدا کردند
جایی که 10 استودیوی بازی‌سازی نام منحصر به فرد خود را پیدا کردند

استودیو هادسون سافت برای مجموعه‌هایی مانند Bomberman، Bonk، Adventure Island و بسیاری دیگر شناخته شده بود. اولین بار در سال 1973 تأسیس شد. نام آن از لوکوموتیوهای هادسون، نوع مورد علاقه بنیانگذاران هیروشی و یوجی کودو، نامگذاری شد.

در سال 1983، هادسون سافت شروع به توسعه بازی‌های ویدیویی کرد و اولین عرضه‌کننده نرم افزار به صورت ثرد‌پارتی برای سیستم رایانه خانوادگی نینتندو شد. اولین عنوان خود را نیز با نام Lode Runner در سال بعد منتشر کرد. آخرین بازی منتشر شده با نام Hudson Soft بازی موبایل Momotaro Dentetsu TOKAI در سال 2012 بود که بخشی از یک اسپین آف به سبک بازی تخته ای از سری Momotaro Densetsu RPG بود.

Level 5

جایی که 10 استودیوی بازی‌سازی نام منحصر به فرد خود را پیدا کردند
جایی که 10 استودیوی بازی‌سازی نام منحصر به فرد خود را پیدا کردند

اگرچه Level-5 در گذشته به دلیل بازی‌هایی مانند Dark Cloud، Rogue Galaxy، Ni No Kuni، Professor Layton و Inazuma Eleven توسعه‌دهنده‌ای محبوب‌تر در سطح بین‌المللی بود. اما هنوز هم در ژاپن محبوبیت زیادی دارد و هر چند وقت یک‌بار بازی‌های جدیدی منتشر می‌کنند که بسیاری از آنها منحصر به فرد ژاپن هستند.

استودیو Level-5 در سال 1998 توسط مدیر عامل و رئیس فعلی آکیرو هینو و تیمش از Riverhillsoft تأسیس شد. طبق مصاحبه ایواتا اسک با نینتندو، نام آن از بالاترین نمره ممکن در کارنامه مدارس ژاپنی به معنای پنج ستاره است. آن‌ها این نام را انتخاب کردند زیرا قصد داشتند بازی‌هایی با کیفیت بالا تولید کنند. اگرچه این موضوع در هنگام بحث در مورد برخی از بازی‌های اخیر آنها قابل بحث است.

Deck Nine

جایی که 10 استودیوی بازی‌سازی نام منحصر به فرد خود را پیدا کردند
جایی که 10 استودیوی بازی‌سازی نام منحصر به فرد خود را پیدا کردند

استودیو Deck Nine که در حال حاضر با نام‌های Life is Strange: Before The Storm و Life is Strange: True Colors شناخته می‌شود، نام تجاری است که برای اولین بار توسط Idol Minds در سال 2017 استفاده شد. خود Idol Minds در سال 1997 تاسیس شد. در ابتدا نیز بر روی بازی‌های کنسول‌ پلی‌استیشن تمرکز داشت. نام Deck Nine عمدتاً برای تمرکز روی بازی‌های روایت‌محور استفاده می‌شود.

نام Deck Nine از یک بازی متنی در سال 1983 به نام Planetfall الهام گرفته شده است. بازی که با شخصیتی شروع می‌شود که عرشه‌های یک سفینه فضایی را تمیز می‌کند که اولین آن Deck Nine است.

Too Kyo Games

جایی که 10 استودیوی بازی‌سازی نام منحصر به فرد خود را پیدا کردند

اسودیو Too Kyo Games که در سال 2017 توسط Masafumi Takada آهنگساز عنوان Danganronpa تأسیس شد. این استودیو به این دلیل ایجاد شد که نویسنده Danganronpa، آقای Kazutaka Kodaka، پس از پایان سه‌گانه Danganronpa، به ایجاد شرکت توسعه‌دهنده خود فکر می‌کرد. افراد دیگری که قبلاً روی این مجموعه کار کرده بودند نیز به این شرکت ملحق شدند. علاوه بر این، دیگر توسعه دهندگان مشهور Visual Novel مانند کوتارو اوچیکوشی کارگردان و نویسنده سناریو برای قسمت Zero Escape و تاکومی ناکازاوا کارگردان و نویسنده Infinity Visual Novel نیز به این شرکت پیوستند.

نام Too Kyo ترکیبی از توکیو، شهری که استودیو در آن قرار دارد، با کلمه ژاپنی Kyō به معنای دیوانه است. به این معنی که این نام را می توان به بازی های Too Crazy نیز ترجمه کرد. یک نام مناسب برای جمع شدن بسیاری از توسعه دهندگان مشهور Visual Novel.

Turtle Rock

استودیو Turtle Rock که به‌خاطر عناوین تیراندازی‌ اول شخص مملو از زامبی‌ مانند Left 4 Dead و Back 4 Blood شناخته می‌شود، اولین بار در سال 2002 تأسیس شد و پس از خریداری شدن توسط Valve در سال 2008، دوباره در سال 2011 تأسیس شد. نام Turtle Rock از نام محله‌ای در ارواین در کالیفرنیا که مایکل بوث در آن زندگی می کرد، گرفته شده است.

استودیو Turtle Rock علاوه بر بازی‌های معروف مربوط به زامبی‌ها، به توسعه پورت Xbox نسخه‌های Counter-Strike، Counter-Strike: Condition Zero و Counter-Strike: Source نیز کمک کرد. پس از جدایی از Valve در سال 2011، Turtle Rock یک بازی تیراندازی اول شخص دیگر به نام Evolve را در سال 2015 منتشر کرد. اما سرورهای آن تنها سه سال بعد به دلیل کاهش قابل توجه بازیکنان خاموش شدند.

Grasshopper Manufacture

شرکت Suda 51 برای اولین بار در سال 1998 تأسیس شد. نام Grasshopper Manufacture در اصل از کلمه ژاپنی Batta به معنای ملخ گرفته شده است. Suda51 می خواست کلمه ژاپنی mon به معنای “یک چیز” را در آخر اضافه کند تا نام آنها باشد. Battamon خواهد بود که یک کلمه ژاپنی به معنای “کپی” یا “جعلی” است. Suda51 تصمیم گرفت به جای آن از کلمه انگلیسی Grasshopper استفاده کند، تا حدی به این دلیل که در آن زمان، او آهنگ Grasshopper از گروه Ride را زیاد گوش می داد. Manufacture، قسمت دوم نام استودیو، به این دلیل انتخاب شد که او می خواست شرکت در مورد “ساختن چیزها” باشد. 

از زمان تأسیس، Grasshopper Manufacture بازی های قابل توجه زیادی ساخته است. از جمله Killer7، سری No More Heroes، Lollipop Chainsaw، Shadows Of The Damned و بسیاری دیگر.

Sanzaru Gamea

جایی که 10 استودیوی بازی‌سازی نام منحصر به فرد خود را پیدا کردند
جایی که 10 استودیوی بازی‌سازی نام منحصر به فرد خود را پیدا کردند

اگرچه یک کلمه ژاپنی در نام آن وجود دارد اما Sanzaru Games یک استودیوی ژاپنی نیست. این نام بر اساس کلمه ژاپنی برای سه میمون عاقل است، همان میمون هایی که به اصطلاح “شَر نبین، شَر نشنو، و شَر نگو” متصل هستند.

بازی‌های قابل توجهی که توسط Sanzaru Games ساخته شده‌اند عبارتند از Secret Agent Clank، مجموعه God of War و Sly Cooper و Sonic Boom: Fire & Ice. آخرین عنوان Sanzaru که منتشر شده Asgard’s Wrath است. یک بازی RPG اکشن که برای Oculus Rift در سال 2019 ساخته شد. Sanzaru توسط فیس‌بوک خریداری شد و سال بعد بخشی از Oculus Studios شد.

Treasure

جایی که 10 استودیوی بازی‌سازی نام منحصر به فرد خود را پیدا کردند
جایی که 10 استودیوی بازی‌سازی نام منحصر به فرد خود را پیدا کردند

استودیو Treasure در سال 1992 توسط کارمندان سابق کونامی از جمله رئیس و مدیر عامل Treasure Masato اقای مایگاوا تاسیس شد. یک سال قبل از تأسیس شرکت، میگاوا و سایر کارکنان کونامی روی عنوان Gunstar Heroes کار می‌کردند که در نهایت توسط کونامی رد شد. با توجه به این موضوع و اتکای کونامی به دنباله‌های آن زمان، مایگاوا و دیگران تصمیم گرفتند کونامی را ترک کنند و Treasure زا تأسیس کردند که اولین عنوان آن‌ها Gunstar Heroes بود.

نام Treasure از تمایل به تبدیل شدن به یک گنج برای صنعت بازی های ویدیویی گرفته شده است. به دلیل شهرتی که در دو دهه گذشته به دست آورده بود، به یک پیشگویی تحقق بخش تبدیل شد. به غیر از انتشار مجدد عناوین قدیمی خود، Treasure از سال 2014 که بازی انحصاری ژاپنی Gaist Crusher God، نسخه بهبودیافته و به روز شده Gaist Crusher را برای Nintendo 3DS ساخت، هیچ بازی کاملا جدیدی منتشر نکرده است.

Monolith Production

استودیو Monolith Productions در سال 1994 تاسیس شد. به گفته یکی از بنیانگذاران برایان گوبل، Monolith به این دلیل انتخاب شد که DOS هنوز رایج ترین سیستم عامل مورد استفاده در آن زمان بود و آنها را محدود به نامی تا حداکثر هشت کاراکتر می کرد.

این روزها Monolith با بازی های Middle-Earth: Shadow of Mordor، دو بازی از سری F.E.A.R. و سری Condemned شناخته می‌شود، اما اولین بازی آنها یک تیراندازی اول شخص برای رایانه‌های شخصی به نام Blood بود که در سال 1997 منتشر شد.

Moon Studios

توسعه دهندگان بازی های Ori، نام خود را پس از الهام گرفتن از جمله جان اف کندی، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، “ما رفتن به ماه را انتخاب کردیم” به دست آوردند. از سخنرانی او در سال 1962 که رسماً به عنوان سخنرانی در دانشگاه رایس در مورد تلاش فضایی ملت شناخته می‌شود.

بر خلاف بسیاری از استودیوهای بزرگتر، استودیو مون پس از تأسیس در سال 2010، دفتری اجاره نکرد. در عوض کارمندانی از سراسر جهان در خانه کار می‌کردند. پس از موفقیت اولین عنوان خود، استودیو Moon گسترش یافت و کارمندانی از نقاط مختلف جهان در بین 43 کشور مختلف داشت و حتی ابزار ارتباطی خود به نام آپولو را ساخت که یک شاهکار چشمگیر برای یک استودیوی مستقل بود.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علیرضا
علیرضا
2 سال‌ قبل

خیلی خوب بود ممنون آقای دیزج خلیلی👍🏻

علی حیدریان
سردبیر
2 سال‌ قبل

جالب بود.
خسته نباشی محمدرضای عزیز:)

آخرین ویرایش2 سال‌ قبل توسط علی حیدریان
دانیال دامیان
دانیال دامیان
2 سال‌ قبل

خسته نباشی محمد رضا جان مقاله خوبی بود