بازیبررسی بازیتیترمقالاتمقالات بازی

بررسی بازی Astro’s Playroom ؛ سفر به درون پلی استیشن 5

هنگام معرفی بازی Astro’s Playroom به همراه کنسول نسل نهم کمپانی Playstation، کمتر کسی فکر میکرد این عنوان به محبوبیتی قابل توجه بین گیمرها برسد. این بازی بیشتر مانند یک آموزش برای آشنا شدن با Playstation 5 و قابلیت های دسته دوئل سنس بود تا عنوانی جاه طلبانه و AAA. اما به هرحال پس از عرضه نسل نهم کنسول های پلی استیشن این عنوان پلتفرمر جذاب هم درکنار آن روانه بازار شد. در ادامه با بررسی بازی Astro’s Playroom همراه ما باشید.

همانطور که میدانیم این بازی در سبک پلفترمر یا سکوبازی توسط استودیو ژاپنی Asobi Team توسعه یافته است. و بنظر من بازی Astro’s Playroom بهترین راه برای نشان دادن ویژگی‌های ویژه کنترلر جدید DualSense توسط کمپانی سونی بود.

بازی Astro’s Playroom یک گردش فوق‌العاده جذاب در یک دنیای فانتزی الهام گرفته از کنسول نسل نهمی پلی‌استیشن است. برخلاف عناوین گذشته این استودیو ژاپنی مانند «Welcome Park» و «The Playroom»، این بازی کمی کامل‌تر است. بازی Astro’s Playroom شامل چهار جهان و 16 سطح همراه با با تعدادی راز اضافی در طول مسیر می شود که می توانید این کمپین کوچک طی 3 تا 6 ساعت کامل کنید.

در این عنوان بیش از 100 collectibles برای کشف وجود دارد که بسیاری از آنها را می توان در یک مرکز تعاملی مشاهده کرد که به عنوان یک گالری مجازی برای گذشته پلی استیشن ارائه شده است. در ادامه با نقد و بررسی بازی Astro’s Playroom همراه ویولت گیمرز باشید.

نقد و بررسی بازی Astro's Playroom
نقد و بررسی بازی Astro’s Playroom

– تمامی ویژگی های Astro’s Playroom اساساً با لذت استفاده از کنترلر DualSense گره خورده است.

گیم پلی بازی Astro’s Playroom شاید در نگاه اول بسیار ساده باشد؛ اما هنگامی نیم ساعت یا شاید کمتر با تجربه این عنولن بشینید متوجه خلاقیت بدون توصیف این عنوان در گیمپلی خواهید شد. علاوه بر آن ویژگی های کنترل دوئل سنس نیز کمک شایانی به تجربه هرچه بهتر این بازی میکند.

از ضربات مختلف، دویدن بین علف ها، لیز خوردن بر روی یخ ها، پرید و حتی مشت زدن هنگامی که با دسته دوئل سنس ارائه میشوند، بسیار لذت بخش خواهند بود. به نظر من تیم Asobi توانسته برای ساخت این عنوان ایده های جدید و مکانیک های جدیدی که در ادامه نسل بسیار چشمگیر خواهند شد را معرفی کند. و یقیناً در این کار هم بسیار موفق عملکرد کرده است.

  • شما میتوانید علاوه بر نقد و بررسی بازی Astro’s Playroom دیگر مقالات مربوط به بازی را از اینجا مطالعه کنید

همانطور که گفته شد بازی Astro’s Playroom برای ارائه یک تجربه خاص از فرمول های بسیار ساده عناوین پلتفرمر استفاده میکند. شاید این سادگی تفاوت خاصی میان این بازی و دیگر بازی های سبک پلتفرمر ایجاد نمیکند؛ اما حتی کشیدن یک طناب یا پیاده کردن ضربه چرخشی بر روی یک گیاه خاص رباتی! یا حتی راه رفتن میان علف ها بسیار جذاب هستند. قطعا ویژگی های دسته دوئل سنس بی تاثیر نبوده است؛ اما بطور قطع تیم Asobi با بهره گیری از این ویژگی ها، گیمپلی هرچند ساده اما لذت بخش را ارائه کرده است.

– در طی گشت و گذار درون پلی استیشن 5 مجازی Astro’s Playroom علاقه مند به باز کردن تمام اجزای این کنسول خواهید شد.

وقتی بازی Astro’s Playroom را برای مدتی بازی میکنید به طور ناخدا گاه سوالی برایتان پیش می آید. آیا درون پلی استیشن 5 واقعا این شکلی است؟ بعد از این سوال، دلتان میخواهد پلی استیشن خود را باز کرده و درون آن را همانطور که ربات دوست داشتنی ما در این بازی آن بررسی کرده است، زیر ذره بین قرار دهید.

اگر بخواهیم بیشتر راجب جهان بازی صحبت کنیم، باید بگوییم این عنوان دارای 4 جهان هست که هرکدام از آن ها شامل 4 مرحله میشود. این چهارمنطقه با نام های SSD Speedway،GPU Jungle،Cooling Springs و Memory Meadow میشوند. البته جز این چهار منطقه که جز مراحل اصلی بازی به شمار می آیند؛ دو منطقه CPU Plaza و PlayStation Labo وجود دارد.

هرکدام از چهار منطقه اصلی بازی مرحل منحصر بفرد خود را دارند. برای مثال در منطقه GPU Jungle و در مرحله دوم آن باید لباسی میمون مانند را بر تن بکنید و مانند یک صخره نورد از بالا صخره ها بالا روید. یا در یکی از مراحل منطقه Memory Meadow باید سوار بر یک گوی شوید و آن را به وسیله تاچ پد دسته دوئل سنس کنترل کنید. در هر چهارمنطقه مراحل بخوصی وجود دارد که تمرکز اصلی آنها نشان دادن قابلیت Adaptive Trigger دوئل سنس است.

همه میدانیم که اصل و هدف عرضه این بازی، آشنا کردن گیمر ها با قابلیت ها دویل سنس است که قبل تر هم بارها به این موضوع اشاره شد. در کدام از این چهارمنطقه حس متفاوتی از طریق دسته انتقال داده خواهد شد. برای مثال GPU Jungle حس راه رفتن رو چمن ها، SSD Speedway حس بیرون زدن آتش از میان یک سفینه فضایی کوچک، Cooling Springs راه رفتن میان شن ها و حس جمع شدن فنر در لباسی مبدل با Frog و … .

– موسیقی بازی استرو پلی روم بسیار دلنشین و جالب است

شما با یک بازی پلتفرمر با فرمول هایی بسیار ساده هستید که تجربه ای فان و جالب را به شما ارائه میدهد. حال این تجربه فان و جذاب با چه چیزی کامل میشود؟ بله ارائه یک موسیقی متن دلنشین، هیجان انگیز و مانند گیمپلی بازی فان و ساده. بازی Astro’s Playroom در موسیقی متن خود هم حس سادگی را ارائه داده و با موفقیت حس هیجان را به مخاطب خود انتقال میدهد.

حدود 20تا از ساندترک های این عنوان بصورت اورجینال در سطح اینترنت وجود دارد که شما هم اکنون میتوانید به شنیدن این موسیقی متن های جذاب مشغول شوید. هر منطقه از بازی هم دارای موسیقی متن مخصوص خودش است. برای مثال در GPU Jungle موسیقی متنی با نام I’m Your GPU پخش میشود که ساده و زیباست.

همانطور که پیش تر اشاره شد، مانند سراسر بازی که فرمولی ساده را در پیش گرفته است، موسیقی متن این بازی نیز از این روند مستثنی نیست. موسیقی بازی هم ساده و جذاب ارائه شده است و مانند هر بازی دیگر به رائه تجربه ای بهتر کمک کمیکند. پیشنهاد میکنیم حتما موسیقی متن این بازی رو بصورت جداگانه گوش کنید.

نقد و بررسی بازی Astro's Playroom
نقد و بررسی بازی Astro’s Playroom

– بخش کالکشن بازی و جمع آوری پازل ها و Artifact های مختلف بسیار هیجان انگیز است

یکی از جذاب ترین بخش های بازی Astro’s Playroom برای من جمع آوری پازل ها و Artifact های این عنوان بود. هنگامی درون پلی استیشن پنج دنبال یک سری پازل میگردید در نگاه اول شاید اینکار خیلی ساده باشد. اما پس از جمع آوری تمامی پازل ها، این قطعات به زیبایی کنار هم قرار میگیرند و دیدگاهی زیبا از نسل های مختلف سونی به مخاطب ارائه میدهد.

در این همین حیطه، جمع آوری Artifact های این بازی نیز بشدت جذاب است. اگر از کاربران کلاسیک پلی استیشن باشید، هنگامی که کنسول های نسل های مختلف کمپانی سونی و یا لوازم جانبی آنها را در بازی بدست می آورید؛ تمامی خاطراتی که با این کنسول ها داشتید برای شما یادآور میشود.

بنظر من پازل ها و Artifact ها به شکل درستی در دنیای بازی Astro’s Playroom پراکنده شده اند. و این پراکندگی به گونه ای نیست که شما در منطقه ای از بازی احساس پوچی از این نظر بکنید و در هر گوشه ای از دنیای بازی با این ابزار رو به رو خواهید شد.

– تروفی های بازی Astro’s Playroom هیجان انگیز بودند اما تعداد آنها میتوانست بیشتر باشد

مانند هر بازی دیگری، تروفی گرفتن در بازی Astro’s Playroom نیز بسیار کار سرگرم کننده و جذابی است. با اینکه مدت زمان گیمپلی بازی پایین است، اما بنظر تروفی ها بخشی از این حفره و کمبود بازی را میپوشانند.

البته که تروفی گرفتن در این بازی به نسبت هر بازی دیگری بسیار ساده تر است، اما تعداد آنها میتوانست بیشتر باشد. البته که تروفی های بازی بسیار متنوع بود؛ اما با توجه به جهان زنده این بازی تعداد تروفی ها میتوانست بیشتر باشد.

شاید از نظر شما این مشکلی برای یک بازی حساب نشود؛ اما بطور کلی بنظر من وجود تروفی های بیشتر با توجه به مدت زمان گیمپلی بازی و جهان زنده آن میتوانست بیشتر باشد. البته این مورد بیان گر ناقص بودن بازی نیست. بلکه یکی از مواردیست که میتوانست به بهتر شدن بازی کمک کند.

– گیمپلی بازی در عین سادگی لذت بخش و جذاب است

همانطور که میدانیم بازی Astro’s Playroom تنها پنجره ای برای آشنایی با کنسول نسل نهمی پلی استیشن بود. بنابراین انتظار میرفت که گیمپلی آن دارای پیچیدگی خاصی نباشد. بازی همانند دیگر بازیهای سبک پلتفرمر از فرمولی ساده و ثابت همیشگی خود استفاده میکرد.

راه رفتن درون playstation 5 و کمبت های گاها ساده و جمع کردن Artifact و پازل های مختلف عملا گیم پلی کلی این گیم را تشکیل میدهند. در نگاه اول فرمولی ساده بنظر میرسد. اما همنطور که قبلا گفته شد هنگامی که این سادگی با قابلیت های دوئل سنس برای آشنایی بیشتر با ps5 گره میخورد؛ بازی ساده، جذاب و سرگرم کننده را ارائه میدهد.

تمامی کمبت(combat) های بازی Astro’s Playroom شاید به تعداد انگشتان دست نیز نرسد؛ اما طراحی آنها بقدری جذاب است که این کمبود شاید احساس نشود‌. بنابراین همانطور که گفته شد بازی Astro’s Playroom در کمال سادگی فرمولی ثابت و جذاب را به مخاطب خود ارائه میدهد.

نقد و بررسی بازی Astro's Playroom - ایستراگ های بازی Astro's Playroom
نقد و برسی بازی Astro’s Playroom

– ایستراگ های بازی Astro’s Playroom بسیار زیاد و گاها خاطره انگیز است

همانطور که پیش تر اشاره کردیم طراحی مراحل بازی Astro’s Playroom بسیار زیبا و دلنشین بود؛ اما یکی دیگر از ویژگی های دنیای Astro’s Playroom ایستراگ های فراوان آن است. در این بازی به دیگر انحصاری های سونی ارجاعات و اشارات فراوانی شده است که موجب خاطره بازی کوچکی با مخاطب خود میشود.

البته این ایستراگ ها تنها به عناوین فرست-پارتی ختم نمیشوند بلکه از تمام دنیای ویدئوگیم میتوان ارجاعات و اشاراتی را در بازی Astro’s Playroom پیدا کرد. دیدن کریتوس و پسرش در قامت ربات های این بازی قطعا برای گیمرها بسیار جذاب باشد؛ و این تنها یکی از ارجاعات بیشمار و ایستراگ های بازی Astro’s Playroom است که به آن اشاره کردیم.

– کارگردانی بازی مانند دیگر عناوین پلتفرمر از فرمول ثابت این سبک استفاده میکند

بارها طی مقاله به این موضوع اشاره کردیم که بازی Astro’s Playroom مانند دیگر عناوین هم‌سبک خودش؛ از فرمولی ثابت استفاده میکند. همان چیزی را که شاید در بازی های sackboy a big adventure، سری crash و … دیدیم؛ در این عنوان نیز شاهد آنها هستیم. اما بنظرمن چیزی که Astro’s Playroom را از دیگر عناوین پلتفرمر متمایز میکند طراحی هنری جذاب و رنگارنگ آن است.

طراحی هنری دنیای این بازی بخوبی نشان گر سبک پلتفرمر این عنوان خواهد بود. دنیای رنگارنگ و جذاب که مخاطب را به عنوان یک ربات کوچک درون پلی استیشن جای میدهد. فکر میکنم هرکسی بعد از تجربه این عنوان دید و نگرش دیگری نسبت به درون کنسول خود خواهد داشت!

– جمع بندی

همانطور که بارها و بارها طی بررسی بازی Astro’s Playroom گفته شد این عنوان بسیار ساده است. اما این سادگی تو ذوق مخاطب خود نمیزند. بلکه او را با خود در کشمکش های خود همراه میکند. نمیگذازد حوصله مخاطب سر برود و از برخی کمبود ها خسته شود. در جای درستی به پایان میرسد و غول مرحله آخر آن بسیار جذاب است.

تا این لحظه تنها درباره مراحل اصلی بازی صحبت کردیم. اما مرحله پایانی این بازی نیز بسیار هیجان انگیز و چالش برانگیز طراحی شده است؛ که در برخی از قسمت های آن مخاطب مجبور میشود نفس های خود را در سینه حبس کند. درکل بازی پس از کش و قوس های فراوان بصورت هوشمندانه تمام میشود و در آخر باس فایت جذاب و نوستالژیکی را خدمت مخاطب ارائه میدهد.

یکی دیگر از نواقص این عنوان که بسیار زیاد به چشم میخورد؛ نبود یک سیستم شخصی سازی برای کرکترهای عنوان Astro’s Playroom است. اگر میتوانستیم کرکتر خود را همانند ایستراگ های موجود در دنیای آن، شخصی سازی کنیم؛ قطعا تجربه ای لذت بخش تر برای مخاطب فراهم میشد.

نقد و بررسی بازی Astro's Playroom
نقد و بررسی بازی Astro’s Playroom

با نقد و بررسی بازی Astro’s Playroom متوجه شدیم که این بازی از فرمولی قدیمی و ثابت پیروی میکرد؛ اما آنرا نوآورانه انتقال میداد. همچنین این بازی وظیفه اش را که نشان دادن قدرت های کنسول نسل نهمی سونی بود بخوبی انجام داد و توانست از پس آن بر بیاید.

نظر شما راجب بازی Astro’s Playroom چیست؟ بنظر شما این گیم آنطور که باید موفق بود؟ همچنین نظر خود را درباره نقد و بررسی بازی Astro’s Playroom برای ما کامنت کنید. همچنین شما میتوانید علاوه بر نقد و بررسی بازی Astro’s Playroom دیگر مقالات مربوط به بازی را از اینجا مطالعه کنید

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments