بررسی بازی Twelve Minutes
بازی Twelve Minutes می خواهد خود را عنوانی خلاقانه جلوه دهد. داستان بازی معمایی می باشد که با ظاهری جنایی نیز ترکیب شده است. از طرفی روایت بازی غیر خطی بازی که داستان را در یک لوپ قرار داده، هیجان خاصی را به گیمر القا می کند. متفاوت بودن ایده اصلی بازی نیز از زاویه دوربین گرفته تا کشف راز ها در یک لوپ، بسیار جذاب بنظر می رسد. اما آیا تمام موارد گفته شده، صرفا در تریلر بازی زیبا هستند یا واقعا بازی در حد و لندازه هیجانی که برای مخاطب با ایده و خلاقیت های خود می سازد، ظاهر می شود؟ برای پاسخ به این سوال و اینکه بدانید آیا بازی دوازده دقیقه برای شما مناسب است یا خیر، در ادامه بررسی بازی Twelve Minutes با من علی حیدریان و وبسایت ویولت گیمرز همراه باشید.
معرفی بازی Twelve Minutes
بازی Twelve Minutes یا به فارسی دوازده دقیقه، شما را در یک لوپ(چرخه بی پایان) ۱۲ دقیقه ای بی انتها قرار می دهد. داستان بازی، ظاهری جذاب، معمایی و جنایی دارد. داستانی که شما را در یک لوپ قرار می دهد و باید برای خارج شدن از این چرخه بی انتها، معما های بازی را حل کنید. هرچقدر که بیشتر بازی کرده و تلاش های مختلفی کنید، بیشتر به عمق ماجرا پی میبرید. در نهایت با پی بردن به راز داستان، می توانید از این لوپ ۱۲ دقیقه ای خارج شوید. اما آیا راز این داستان معمایی و جنایی، ارزش پیدا کردن را دارد؟ در ادامه بررسی Twelve Minutes همراه ویولت گیمرز باشید.
گیم پلی بازی Twelve Minutes
محوریت اصلی گیم پلی بازی Twelve Minutes بر روی کلیک و دیالوگ است. در طول بازی، یا باید با کلیک کردن حرکت کرده و کار های مختلفی انجام دهید، یا دیالوگ های مختلف را برای صحبت با شخصیت های بازی انتخاب کنید. گاهی نیز باید با کلیک کردن روی یک شی و کشیدن آن روی یک شی یا مکان دیگر، کاری انجام دهید. مثلا اگر دری قفل می باشد و شما کلید را دارید، با کشیدن کلید روی در می توانید در را باز کنید.
به دلیل اینکه گیم پلی بازی Twelve Minutes پرجزئیات نبوده و امکانات خاصی ندارد، به راحتی با آن کنار می آیید. از طرفی همین موضوع باعث شده است تا گیم پلی بازی روان باشد و باگی مشاهده نشود. اما این گیم پلی ساده، با انیمیشن ها و هوش مصنوعی مناسبی ترکیب نشده است. باگ های بازی وقتی دیده می شوند که بحث عملکرد گیم پلی را کنار بگذاریم. برای مثال، شخصیت ها در یکدیگر حرکت کرده و فرو می روند. یعنی اگر شما در حال حرکت به سمت اتاق خانه باشید و همسرتان به سمت بیرون بیاید، شخصیت اصلی بازی و همسر در هم فرو می روند. باگ های این چنینی در بازی Twelve Minutes، شاید با توقف گیم پلی و مسیر بازی کاری نداشته و زیاد تاثیرگذار نباشند، اما باز هم از لذت یک بازی با عملکرد فنی عالی را به شما القا نمی کنند.
داستان بازی Twelve Minutes
در این بخش از بررسی بازی Twelve Minutes به داستان می رسیم. مانند دیگر بررسی بازی های استاندارد ویولت گیمرز، داستان اسپویل نمی شود. بنابراین می توانید با خیال راحت حتی اگر از داستان بازی خبری ندارید، ادامه بررسی Twelve Minutes را بخوانید. همانطور که از اسم بازی پیداست، داستان بازی Twelve Minutes درباره یک لوپ ۱۲ دقیقه ای می باشد. شخصیت اصلی از سر کار به خانه بر میگردد. همسر شخصیت بازی، شام خوبی را درست کرده و به استقبال شخصیت اصلی بازی می آید. او می خواهد خبر های خوبی را به شوهر خود بدهد. اما پس از چند دقیقه، پلیس زنگ خانه را می زند. او همسر شخصیت بازی را به جرم قتل پدرش، دستگیر می کند. ناگهان ۱۲ دقیقه تمام می شود و شما به ابتدای لوپ باز میگردید. دوباره وارد خانه شده اید. اما این بار، باید از این اتفاق جلوگیری کنید و بفهمید که دقیقا موضوع چیست؟
در پاراگراف بالای بررسی بازی Twelve Minutes، داستان بازی Twelve Minutes را فقط تا جایی برای شما بازگو کردیم که در تریلر های بازی مشخص می شود. یعنی بخش بالای بازی را خود سازندگان به عنوان ماهیت و مقدمه کلی داستان منتشر کرده اند. ظاهر این داستان، بسیار جذاب است. تریلر های بازی نیز که شروع و پایان لوپ ها را نشان می دهد، این جذابیت را بیشتر می کند. اما همه این ها فقط تریلر و مقدمه داستان بازی Twelve Minutes هستند. آیا در عمق بازی و وقتی که به تجربه این اثر می پردازید، باز هم برای شما جذابیتی دارد؟
در عمق روایت و داستان
زاویه معرفی بازی و داستان، بسیار راز آلود، معمایی و جنایی پیش می رود. اما عنصر جنایی بودن داستان، آن چنان قدرتی ندارد. بنابراین اگر با این نگاه به انجام بازی بپردازید، احتمالا ناامید می شوید. علاوه بر این، کیفیت کلی داستان بازی Twelve Minutes نیز خوب نیست. به نظر می رسد سازندگان بیشتر به طراحی معما و پازل ها مشغول بوده اند و تنها ظاهری زیبا از داستان را طراحی کرده اند. اما در عمق ماجرا، داستان بازی Twelve Minutes کیفیت مطلوبی ندارد.
به این موضوع وقتی بیشتر توجه می شود که یکی از اصلی ترین بخش های این بازی، داستان آن است. تنها انگیزه شما برای تلاش در حل کردن پازل های بازی، رسیدن به پاسخ های معما های جذاب بازی می باشد. اما وقتی رفته رفته بفهمید که پاسخ معما ها آن چنان نیز جذاب بنظر نمی رسند و این جذابیت فقط محدود به ظاهر بوده، بخشی از لذت تجربه بازی که انجام داده اید از بین می رود.
عملکرد کلی بخش فنی
گرافیک بازی Twelve Minutes واقع گرایانه نیست(نکته منفی حساب نمی شود و صرفا معرفی می باشد). از نظر کیفیت، گرافیک تکسچر ها در حد متوسط و معمولی قرار دارد.
انیمیشن های بازی Twelve Minutes نیز در وضعیت متوسطی قرار دارد. همانطور که می دانید، زاویه دوربین بازی از بالا است. به همین خاطر سازندگان سعی کرده اند بیشتر انیمیشن ها را طوری طراحی کنند که از بالا جذاب و واضح بنظر برسد. این مورد درباره جای اجسام نیز صدق می کند. برای مثال، بیشتر اجسام بر روی سطح یک جسم دیگر قرار دارند. مثلا چاقو، در داخل کابینت نبوده و بر روی کابینت است. به این موضوع، باید در بازی هایی که زاویه دوربین از بالا را دارند، توجه شود که خوشبختانه در ۱۲ دقیقه به خوبی رعایت شده است.( البته زاویه دوربین بازی در برخی مکان های خاص اول شخص می شود، در آن مکان ها نیز برای اشاره و کلیک ساده تر، اجسام به صورت اول شخص برایتان مشخص هستند.)
صداگذاری و موسیقی بازی Twelve Minutes
صداگذاری و موسیقی بازی Twelve Minutes بسیار معمولی است. وقتی در حال تجربه بازی ۱۲ دقیقه هستید، حتی ممکن است گاهی احساس ضعف در موسیقی را داشته باشید. بجز تیتراژ های بازی، در برخی دیالوگ ها یا با انجام برخی رفتار ها، قطعات موسیقی کوتاهی پخش می شود. این قطعات می توانند تاثیر جالبی بر روی احساس شما نسبت به وضعیت آن لحظه بگذارند. اما تعداد آن ها بسیار کم است. بنظر می رسد از سکوت در بازی Twelve Minutes، بیش از حد مورد نیاز استفاده شده است. یه دلیل این کمبود استفاده از قطعات موسیقی مناسب در وضعیت های مختلف، ممکن است گاهی بازی کمی خسته کننده بنظر برسد. زیرا این احساس را القا می کند کههیچ پیشرفتی نکرده اید. درحالی که موضوع کمبود قطعات موسیقی مناسب است نه پیشرفت کردن در بازی ۱۲ دقیقه.
همانطور که اشاره شد، بازی صداگذاری خاصی نیز ندارد. این موضوع مشکل محسوب نمی شود و صرفا صداگذاری بازی معمولی است. برای راه رفتن، انجام برخی کار ها و باز کردن در ها و از جمله این موارد، صدا هایی در بازی قرار داده شده است. کیفیت صدا ها مناسب بوده و تعداد آن ها نیز متوسط است. یعنی بازی پتانسیل صداگذاری بهتر را برای رفتار ها و اجسام بیشتر داشته اما بسنده کردن به همین مقدار از صداگذاری نیز هیچ مشکلی ندارد.
سخن نهایی
اگر به حل راز ها علاقه دارید یا دوست دارید با فکر کردن و آزمون و خطا، از یک لوپ خارج شوید، بازی Twelve Minutes مناسب شما است. این بازی راه های بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. شما باید راه های مختلف را امتحان کنید تا به نتیجه ای برسید. می توانید تا پایان ۱۲ دقیقه، با همسرتان بخوابید، یک جا به ایستید یا همسرتان را ببوسید و برقصید. حتی می توانید با همسرتان هرچقدر که می خواهید صحبت کنید، لوازم خانه را پنهان کنید یا از خانه خارج شوید. می توانید شخصیت های بازی را از جمله خودتان را بکشید. یا حتی به خوردن دسر مشغول شوید. عواقب هر تصمیم با شماست. این شما هستید که تصمیم می گیرید ۱۲ دقیقه بعدی خود را چگونه بگذارنید.
اما اگر به بازی های معمایی و دیالوگ محور علاقه ای ندارید، بهتر است بازی Twelve Minutes را تجربه نکنید. اگر با دیالوگ محور یا معمایی بودن بازی نیز مشکلی ندارید اما به زبان انگلیسی مسلط نیستید، احتمالا تجربه جالبی نداشته باشید. زیرا هر دیالوگ و صحبت شما یا دیگران عواقبی دارد و باید بدانید چه حرفی را چه موقع بزنید. وگرنه ممکن است ساعت ها در این لوپ ۱۲ دقیقه گیر کنید.
+ نقاط مثبت:
- هیجان انگیز بودن معما های بازی
- در اختیار قرار دادن راه های مختلف و فراوان
- گیم پلی روان و خوب
– نقاط منفی:
- افت کیفیت داستان بازی
- موسیقی
- باگ هایی که هرچند در روند بازی تاثیرگذار نیستند اما باز از لذت تجربه بازی کم می کنند
نمره نهایی بررسی بازی Twelve Minutes
7.6 از 10
از اینکه تا آخر بررسی بازی Twelve Minutes همراه ویولت گیمرز بودید، سپاسگزاریم. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در آخر این پست برای ما کامنت کنید. اگر شما هم بازی 12 دقیقه را تجربه کرده اید، می توانید تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین با کلیک بر روی بررسی بازی، می توانید دیگر بررسی بازی های ویولت گیمرز را بخوانید.
عالی
منم این بازی ۱۲ دقیقه رو بازی کردم خوشم اومد. البته که شما درست میفرمایید داستان زیاد قدرتمند نیست اما درکل معما های بازی جالب بود و از تجربه ام پشیمون نیستم.
ممنون
بازی خوبیه مخصوصا و قطعا ارزش یک بار تجربه کردن رو داره
حتی ارزش تکرار بازی هم خیلی بد نیست و میشه یکی دو بار دیگه هم برای پایان های دیگه یا روش های دیگه تجربش کرد