بازیبهترین مقالات بازی و سینماتیترمقالات بازی

بازی های ممنوعه 🔞 ایران و جهان (معرفی+دلیل+عکس)

بازی های ممنوعه در ایران و جهان و معرفی آن ها، یکی از موضوعات جالبی بود که تصمیم گرفتیم در این مقاله به آن بپردازیم. پس حتماََ تا پایان این مقاله همراه ویولت گیمرز باشید! می دانیم که روزانه بازی های زیادی در جهان منتشر می شوند. هر بازی، سبک، هدف و داستان خاص خود را دارد. برخی از این عناوین آنقدر معروف هستند که ممکن است در چند روز ابتدای عرضه خود، میلیون ها نسخه بفروشند. در این بین، بازی های زیادی نیز با ممنوعیت عرضه در ایران و جهان دست و پنجه نرم می کنند. ممنوعیت در عرضه بازی ها، مممکن است باعث ضرر های هنگفتی به شرکت سازنده شود.

ضرر ممنوعیت عرضه بازی ها ممکن است حتی برخی سازندگان را ورشکست کند! ممنوعیت برخی از این بازی ها، دلایل سیاسی دارند. اما بخش اعظم بازی های ممنوعه، به دلیل داشتن خشونت زیاد، خشونت جنسی و قطع اعضای بدن ممنوع شده اند.

خشونت؛ دلیل اصلی بیشتر بازی های ممنوعه

آیا کسی خشونت را دوست دارد؟ قطعا خیر. آیا باید با خشونت برخورد شود؟ بله صد در صد. همه ما گیمر ها به عنوان یک انسان مخالف خشونت هستیم. اما خشونت در دنیای واقعی آسیب زا می باشد و نه در جهان هنر هایی مانند بازی های ویدیویی، سینما و … . در بسیاری از بازی های ویدیویی که کامل ترین هنر (توضیحات مفصلی پیرامون هنر بازی های ویدیویی و دلایل تکامل این هنر در آموزش نقد و بررسی بازی داده شده است.) هستند، وجود خشونت لازم است. اگر خشونت را در بازی های ویدیویی یا فیلم ها حذف کنیم، دیگر نمی توان داستان های فوق العاده ای را مانند Bioshock، The Last of Us و حتی آثار سولز را روایت کرد. بنابراین خشونت فقط در رابطه با بازی های ممنوعه نیست!

خشونت در هنر، مانند واقعیت نیست. در واقعیت، خشونت آسیب های روحی و جسمی مستقیمی را به وجود می آورد. اما در هنر ها(بازی های ویدیویی، سینما و دیگر آثار هنری) خشونت به عنوان یک سنگ بنا برای بیان پیام داستان ها استفاده می شود. داستان های فوق العاده زیبایی وجود دارند که تا وقتی خشونتی در آن ها وجود نداشته باشد، قابل روایت نیستند.

خشونت در بازی های داستانی

بازی Death Stranding یا The Last of Us Part II را در نظر بگیرید. در هر دو بازی، خشونت وجود دارد؛ اما نوع نمایش خشونت متفاوت است. این دو بازی در جهان(البته بازی The Last of Us Part II دارای ممنوعیت در ایران – عربستان سعودی-امارات متحده عربی به دلیل حمایت از برخی گرایش های جنسی است اما در باقی کشور ها مشکلی وجود ندارد) جزء بازی های ممنوعه نیستند.

در بازی Death Stranding خشونت بیشتر در عمق بازی وجود داشته و در ظاهر، تصاویر یا صحنه های خشن زیادی را نمی بینیم. اما در بازی The Last of Us Part II خشونت، به وضوح در ظاهر نمایش داده می شود. نکته اینجاست که پیام و داستان هر دو بازی، ترویج خشونت نیست و هدف سازندگان این عناوین نیز حضور بازی های شان در لیست بازی های ممنوعه در جهان نیست! بلکه این دو بازی انسانیت را به مخاطب خود نشان داده و مشکلات و ضرر های خشونت(و البته موارد بسیاری مانند انتقام و …) را نمایش می دهند.

وجود خشونت در بازی های ویدیویی

اگر خشونت به عنوان یک ویژگی منفی برای انسان ها در بازی های ویدیویی وجود نداشته باشد، ویژگی های مثبت دیده نمی شود. اگر یک بازی ویدیویی مخاطب خود را در دل یک داستان احساسی، سرشار از خشونت و نبود انسانیت قرار ندهد، چگونه می خواهد ویژگی های خوب انسان ها را مانند کمک کردن به یکدیگر، بخشش و… را به مخاطب خود بیاموزد؟ ویژگی های مثبت و منفی، در مقابل یکدیگر قرار دارند و با حضور همدیگر دیده می شوند. تا وقتی که یک دانش آموز نمره 10 نگیرد، نمره 20 دانش آموز دیگری دیده نشده و ارزشش معلوم نخواهد بود. تا وقتی ضرری وجود نداشته باشد، بخششی نیز وجود ندارد.

از آنجایی که ویژگی های منفی مانند خشونت در واقعیت آسیب زا هستند، با آنها مبارزه می شود. اما در بازی های ویدیویی(با رعایت رده بندی سنی)، انواع ویژگی های منفی مانند خشونت نمایش داده می شود. دلیل این نمایش نیز همانطور که اشاره شد، روایت داستان و رسیدن به پیام ها است. اما متاسفانه برخی از افراد در دنیای واقعی که از ده کیلومتری ساخت بازی یا انجام بازی های ویدیویی داستانی عمیق به صورت کامل نیز رد نشده اند، بدون اطلاع از ضرر های بازی های ویدیویی خشن صحبت می کنند. در حالی که اوج بی سوادی یک فرد زمانی مشخص می شود که بدون اطلاع، درباره یک موضوعی نظر دهد. اما متاسفانه، وجود چنین افرادی در جهان، باعث می شود برخی بازی ها به ناحق، در لیست بازی های ممنوعه کشور ها قرار گیرند.

بهتر است از موضوع، دور نشویم و به سراغ لیست بازی های ممنوعه برویم. پس حتماََ در ادامه مقاله با وبسایت ویولت گیمرز همراه باشید.

بازی ManHunt 2

بازی ممنوعه Manhunt 2

میانگین نمره ویوکریتیک: به دلیل نبود بررسی به میزان کافی در دسترس نیست/متاکریتیک(PS2): 67 از 100
استودیو سازنده: Rockstar (North Limited, London Limited, leeds limited, Toronto ULC, Production GmbH)
ناشر: Rockstar Games
سال انتشار: 2007

استودیو Rockstar، محبوب ترین، معروف ترین و یکی از بهترین استودیو های بازی سازی در دنیا است. استودیویی(راک استار یک استودیو نیست. بلکه یک شرکت ناشر بازی های ویدیویی است که استودیو های مختلف را به نام های راک استار نورث، لندن و … را در زیر مجموعه خود دارد. اما از آنجایی که در کامیونیتی ها، ناشر و استودیو های سازنده بازی راک استار را به نام استودیو راک استار شناخته می شود، ما نیز به همین شکل، این غول بازی های ویدیویی را صدا می زنیم.) که از سال ها پیش، شاهکار های زیادی را تحویل مخاطبان خود و گیمر ها داده است. همه ما تا نام استودیو راک استار را می شنویم، به یاد فرانچایز Grand Theft Auto و Red Dead Redemption می افتیم. اما دو بازی ممنوعه در جهان، متعلق به این شاهکار ساز بزرگ است.

شکارچی انسان یا Manhunt، یکی از خشن ترین بازی ها می باشد. نسخه دوم این بازی بخاطر خشونت بیشتر، دچار ممنوعیت های بیشتری نیز شد. خشونت در نسخه دوم این بازی، به معنای واقعی کلمه به اوج خود رسید. حتی برخی از رسانه ها گزارش هایی را پیرامون یک نوجوان منتشر کرده اند که با انگیزه گرفتن از این بازی، مرتکب قتل شده است. البته که این موضوع، توسط پلیس و دادگاه تکذیب شد. اما به صورت کلی، خشونت در بازی Manhunt 2 نسبت به زمان انتشارش، به قدری زیاد بود که باعث ایجاد شایعات، حواشی و اتفاقات مختلف شد. همین موضوعات، کاری کردند تا این بازی راک استار، در لیست بازی های ممنوعه در بسیاری از کشور ها و البته مقاله ما حضور داشته باشد.

شکست شکارچی انسان

نسخه اول Manhunt در لیست بازی های ممنوعه کشور نیوزیلند است. اما بازی Manhunt 2، به ممنوعیت در نیوزیلند راضی نشد و آنقدر خشونت را به نمایش گذاشت که در بسیاری از کشور های جهان ممنوع شد. بازی Manhunt 2 در نیوزیلند، کویت، عربستان سعودی، آلمان، کره جنوبی و حتی بریتانیا، جزء بازی های ممنوعه قرار گرفت.

بازی ممنوعه Manhunt به دلیل خشونت زیاد، نتوانست نمرات خوبی را کسب کند. به طوری که نمرات این بازی در بین پایین ترین نمرات بازی های راک استار گیمز قرار دارد. البته این بازی از نظر کیفیت، مانند دیگر بازی های راک استار در درجه بالایی قرار دارد. اما متاسفانه به دلیل نمرات پایینی که برخی منتقدان به این بازی به دلیل خشونت زیاد دادند، در حق کیفیت این بازی کم لطفی شده است.

بازی ممنوعه L.A Noireبازی La noire

میانگین نمرات ویوکریتیک: 82 از 100
استودیو سازنده: Team Bondi
ناشر: Rackstar
سال انتشار: 2011

راک استار، همیشه بر اساس سیاست های خود عمل می کند و خط قرمز ها و استاندارد های خاص خود را دارد. کلیشه شکنی در راک استار، به یک اصل تبدیل شده است. به همین دلیل، عجیب نیست که اسم بازی های این بازی ساز را چندین بار در لیست بازی های ممنوعه ببینیم. بازی L.A Noire (لس آنجلس سیاه) یکی از بهترین بازی های کارآگاهی می باشد که استودیو تیم باندی(یا تیم باندای – Team Bondi) توسعه داده و راک استار گیمز در سال 2011 منتشر کرده است. شما در این بازی در نقش یک کارآگاه به نام کول فلیپس قرار دارید و باید به حل کردن پرونده های مختلف بپردازید.

بازی L.A Noire با اینکه توانست گیمر های زیادی را جذب کند و در سبک خود موفق شود، اما برزیل جزء بازی های ممنوعه است. L.A Noire، به دلیل خشونت زیاد و برهنگی، به لیست بازی های ممنوعه کشور برزیل اضافه شده است.

بازی Battlefield 3

ممنوعیت بازی Battlefield 3

میانگین نمرات ویوکریتیک: به دلیل نبود بررسی به اندازه کافی در دسترس نیست./نمره متاکریتیک(PC): 89 از 100
استدیو سازنده: Dice
ناشر: EA Electronic Art
سال ساخت: 2011

تا قبل از نسخه پنجم مجموعه یا همان V، مجموعه بتلفیلد دارای کیفیت بسیار بالا چه در بخش آنلاین و چه در بخش کمپین و داستانی بود و بتلفیلد ۳ هم از این قاعده مستثنا نیست و کسب نمره ۸۹ در سایت متاکریتیک هم این موضوع را نشان می‌دهد. داستان بازی در طی مدت زمان مشخصی طی سال ۲۰۱۴ عنوان می‌شود و اغلب داستان آن در منطقه خاورمیانه شامل ایران و عراق روایت می‌شود پس احتمالا همین الان متوجه شدید چرا این عنوان در لیست بازی های  ممنوعه در ایران و جهان قرار دارد!!! در کنار ایران و عراق، این عنوان در کشور های اذربایجان، فرانسه و آمریکا هم جریان دارد. همانند اغلب نسخه های مجموعه، در این عنوان هم کنترل و هدایت شخصیت های مختلف را بر عهده داریم که شامل بلکبرن عضو سپاه تفنگداران نیروی دریایی آمریکا و قهرمان اصلی است. از دیگر شخصیت ها می‌توان به شخصیت جاناتان اشاره کرد که به عنوان گرداننده یک تانک وارد تهران می‌شود.

بازی Battlefield 4

ممنوعی شدن بازی Battlefield 4

بتلفیلد ۳ تنها بتلفیلد لیست بازی های ممنوعه ایران و جهان نیست بلکه شماره بعدی این مجموعه یعنی بتلفیلد ۴ هم در این لیست قرار دارد. همانطور که بالاتر گفتیم، بتلفیلد ۳ در ایران ممنوع بود، چون بخش زیادی از بازی در ایران اتفاق می افتاد و در واقع دشمن اصلی شخصیت های بازی ایرانی بودند. همین اتفاق در نسخه چهارم در قبال کشور چین اتفاق میفتد و همین موضوع باعث می‌شود این بازی در چین ممنوع باشد. غیر از چین، جریان بازی در کشور های دیگری همچون روسیه و جمهوری آذربایجان هم جریان دارد.

بازی Grand Theft Auto V یکی دیگر از بازی های ممنوعه

بازی gta v یکی از بازی های ممنوعهمیانگین نمرات ویوکریتیک: 98 از 100
استدیو سازنده: راک استار
ناشر: راک استار
سال ساخت: 2013

شاید تعجب کنید که این بازی هم جز بازی های ممنوعه در ایران و جهان است زیرا اکثرا این عنوان را تجربه کرده اند. ولی با این حال اکثر نسخه های مجموعه جنجالی GTA ممنوعه هستند و نسخه V هم جالب است بدانید در کشور خودمان ممنوعه محسوب می‌شود!! دلیل آن هم معلوم است زیرا در این بازی به دفعات شاهد صحنه هایی با خشونت و موارد جنسی هستیم. این عنوان در کشوری مانند کره شمالی هم ممنوع است هرچند که در آنجا با وجود ممنوعیت بسیار محبوب است!!! موارد جنجالی مجموعه بزرگ GTA فقط به اینجا ختم نمی‌شود. نسخه های مختلف این مجموعه بار ها توسط جنبش ها و گروه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است زیرا آنها معتقد هستند که این عنوان سبب افزایش خشونت در بین کودکان و نوجوانان می‌شود.

بازی Carmageddon

بازی Carmageddon ممنوع شد

میانگین نمرات در ویوکریتیک/متاکریتیک: نامشخص
استدیو سازنده: Stainless games
ناشر: Interplay
سال ساخت: 1997

شاید تعجب کنید، ولی این عنوان در لیست بازی های ممنوعه ایران و جهان، یک عنوان ریسینگ است! Carmageddon در سال ۱۹۹۷ به صورت ابتدایی تنها بر روی پلتفرم PC منتشر شد. هرچند در سال های بعد بر روی پلتفرم های دیگری نیز منتشر شد. حالا شاید فکر کنید چرا یک بازی ریسینگ باید ممنوعه باشد؟ این عنوان در دو کشور انگلیس و آلمان ممنوع شد زیرا افراد را به رانندگی بدون احتیاط تشویق می‌کرد!! نه فقط انگلیس و آلمان، بلکه این بازی در کشور های دیگری مانند آرژانتین و آمریکا هم ممنوع شد. البته استقبال گیمر ها از این بازی مثبت بود و سال بعد از عرضه نسخه اول، نسخه دوم آن منتشر شد.

باورتان می شود بازی Heavy rain ممنوعه است؟

بازی Heavy Rain

میانگین نمرات ویوکریتیک:۸.۴

استدیو سازنده: Quantic dream

ناشر:Sony interactive entertainment

سال ساخت: ۲۰۱۰

بازی Heavy rain یکی از بهترین بازی های سبک درام تعاملی(Interactive drama) در سطح دنیا محسوب می‌شود. این بازی به صورت در سال ۲۰۱۰ ابتدا بر روی Ps3 و سال ها بعد به صورت ریمستر شده بر روی Ps4 و PC عرضه شد. بازی مارا در نقش چهار شخصیت مختلف قرار می‌دهد و پیام و هدف اصلی بازی هم پرسش یک سوال خاص است. چقدر حاضرید برای کسی که دوست ش دارید فداکاری کنید؟ در حین تجربه Heavy rain بارها این سوال در ذهن شما پرسیده می‌شود. ولی حالا چرا باید این عنوان در لیست بازی های ممنوعه ایران و جهان قرار بگیرد؟ در طول بازی شاهد صحنه های خشونت و بعضا برهنگی هستیم، ولی فارغ از این موارد، بازی دارای چندین سکانس به اصطلاح شرم آور است که همین موضوع یکی از دلایل ممنوعیت بازی است. احتمالا منظور از شرم اور، اشاره به صحنه ها و سکانس هایی در طول بازی است که شاهد افسردگی شدید و درمانده بودن و البته نشان دادن حس شکست به بازیکن است. Heavy rain در چندین کشور عربی از جمله عربستان و امارات ممنوع است.

بازی Call of duty modern warfare 2ممنوعیت بازی Call of duty modern warfare2

میانگین نمرات ویوکریتیک: به دلیل نبود بررسی به اندازه کافی در دسترس نیست./نمره متاکریتیک:۹۴
استدیو سازنده: Infinity ward
ناشر: اکتیویژن
سال ساخت: 2009

بدون شک مجموعه Modern Warfare را می‌توان بهترین و پر طرفدار ترین سری بازی کال اف دیوتی نامید. این سری بازی همواره به دلیل اشاره به موضوعات سیاسی، در بعضی از کشور ها دچار ممنوعیت میشد. نسخه مودرن وارفار ۲ که یکی از بهترین نسخه های مجموعه است، یکی از بازی های ممنوعه در ایران و جهان محسوب می‌شود. در یکی از ماموریت های بازی با نام No Russian، شخصیت بازی در غالب یک حمله تروریستی به یک فرودگاه حمله می‌کند و مردمان عادی و بی گناه روس را قال عام می‌کنند!! فارغ از سطح خشونت و قتل عام مردم عادی، این حمله به یک فرودگاه روسیه ای صورت می‌گیرد و در واقع آن افراد بی گناه روس هستند!! همین موضوع سبب ممنوعیت گسترده این عنوان در روسیه شد. غیر از روسیه، این بازی در کشور های دیگری همچون ایران، ژاپن،کوبا، عربستان و… ممنوع شد.

ممنوعیت بازی خشن The Punisher

بازی ممنوعه The Punisher

میانگین نمرات ویوکریتیک/متاکریتیک: نامعلوم 
استدیو سازنده: Volition
ناشر: THQ
سال ساخت: 2005

این بازی بر اساس کومیک بوک های مارول در سال ۲۰۰۵ بر روی پلتفرم های مختلف شامل پی سی، پلی استیشن 2 و ایکس باکس(سال ۲۰۰۴ بر روی موبایل) منتشر شد. چیزی که باعث شده است این بازی در بین بازی های ممنوعه ایران و جهان قرار بگیرد، خشونت و البته تحمیل و نشان دادن درد و رنج است. همین موضوع باعث شده است این بازی یکی از ممنوعه ترین بازی ها در کشور های نظیر انگلیس و آلمان باشد. هرچند در آمریکا مخاطب های زیادی پیدا کرد.

با تشکر فراوان از شما دوستان عزیز که تا پایان مقاله همراه ویولت گیمرز بودید. لطفا نظرات و انتقادات خود را نسبت به این مقاله و دیگر مقالات سایت در بخش کامنت ها بنویسید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
10 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
karen
karen
1 سال قبل

عجب مقاله تمیز و دلپذیری واقعا لذت بردم. مثل باقی مقالاتتون خیلی عالی بود آقای حیدریان. لطفا این مقاله رو بروزرسانی کنید و دیگر بازی های ممنوعه رو هم اضافه کنید. مثلا بازی های لست آف آس، باقی بازی های راک استار و … هم ممنوع هستند که البته شما بیشتر در جریان ممنوعیت بازی ها هستید. تشکر

jalal
jalal
1 سال قبل

سلام آقای مهندس
خیلی از خواندن مقاله بازی های ممنوعه در ایران و جهان لذت بردم. احسنت

آخرین ویرایش1 سال قبل توسط jalal
محمد
محمد
1 سال قبل

مقاله خوبی بود، خسته نباشید

Tahereh
Tahereh
1 سال قبل

درود
مثل همیشه عالی👍🏻
خیلی از بازی های لیست اصلا قابل انتظارم نبود. ممنوعیت بازی L.A Noire خیلی عجیبه. بازی پانیشر رو هم نمیشناختم ولی یه بررسی کردم و نگاهی انداختم به تصاویر و گیم پلی هاش بنظر جالبه.

ممنون از وب سایت ویولت گیمرز برای مقاله و نویسنده گرامی

Amirali
Amirali
10 ماه قبل

اینا ها فقط بازیه و واقعی نیست
نباید زیاد سخت گرفت

گیگاچد
گیگاچد
7 ماه قبل

منی که این مقاله رو خوندم تا برم بازی های ممنوعه رو دان رود کنم