بازیبررسی بازیتیتر

بررسی بازی inmost – رویایی کوچک و خیال انگیز

در این مقاله به بررسی بازی inmost می پردازیم. بازی inmost در سال 2019 توسط استودیو مستقل chunklefish برای پلتفرم های Nintendo و pc منتشر شد. شاید در نگاه اول فکر کنید که inmost فقط یک بازی با طراحی جذاب است. اما بگذارید همین اول کار یک غلط کوچک از شما بگیرم، این عنوان لبریز از شگفتی هاست! هنگام تجربه این بازی بارها خودتان را غوطه ور در میان رویایی تلخ، زیبا و بعضاً شیرین پیدا خواهید کرد. من حسام رضایی هستم، با من و بررسی بازی inmost (بدون اسپویل) در ویولت گیمرز همراه باشید.

معرفی بازی inmost

در ابتدا قبل از اینکه بازی inmost را بررسی کنیم، به طور خلاصه به معرفی بازی inmost می پردازیم. به صورت کلی  بازی inmost داستان سه شخصیت با دنیا و داستانی کاملا متفاوت است، اما یک معقوله مشترک در بین این سه رشته داستانی وجود دارد، آن هم درد و تاریکی است که آنها را فراگرفته و شخصیت های داستان سعی بر چشیدن خوشبختی در وضعیت حاکم دارند. همچنین دوربین بازی سوم شخص است و به صورت دو بعدی دنبال می‌شود. در ادامه همراه ویولت گیمرز باشید تا به بررسی بازی inmost بپردازیم.

بررسی گیم پلی بازی inmost 

در اولین بخش از بررسی بازی inmost، گیم پلی بازی inmost را زیر ذره بین می بریم. سبک گیم پلی بازی inmost مترویدوانیا بوده که به خوبی با توجه به المان ها و چارچوب این سبک، پیاده سازی شده است. بازی به واسطه استفاده کردن از سه شخصیت متفاوت با داستان و ویژگی های گیم پلی متمایز از هم که جلوتر بیشتر به آن می پردازیم، میتوان گفت تقریبا هیچ وقت گیم پلی آن برای شما تکراری نمی شود و همیشه از تنوع آن لذت خواهید برد. در واقع المان های مختلف این بازی سبب شده اند تا از تکراری شدن بازی برای مخاطب جلوگیری شود.

پازل ها در از سختی مطلوبی برخوردار هستند، به صورتی که مشکل خیلی زیادی برای حل کردن آنها نخواهید داشت و از طرفی کاملا حس رضایت حل کردن یک پازل را برای شما بر ارمغان می‌آورد.در نهایت می شود گفت؛ پازل ها نوآوری جذاب و تنوع دلچسبی را دارا هستند.

مبازارت

مبارزات در بسیار خوب و کامل هستند و به اندازه و هوشمند از آنها استفاده شده. ضربات حس بسیار خوبی دارند و شما را دعوت به زدن ضربات بعدی می کنند. اما از طرفی مبارزات این اثر مقداری توجه می خواهد و مانند بازی های هک اند اسلش خواستار زدن ضربان بدون حساب نیستند،و گاهی  اوقات شما باید هوشمندانه مبارزه کنید تا بتوانید از صفوف دشمنان مختلفی که مقابل شما قد علم کرده اند با اقتدار گذر کنید.در نهایت می شود گفت؛مبارزات بسیار لذت بخش هستند و میتواند به کمک موسیقی جذاب، هیجان را در رگ های شما تزریق کنند.

پلتفرمینگ

پلتفرمینگ تنها ویژگی گیم پلی است که در هر سه شخصیت متفاوت وجود دارد. البته نوع گیم پلی شخصیت ها با یکدیگر متفاوت می باشد. برای مثال، یکی با گذاشتن جعبه ها روی هم از قفسه خوراکی ها بالا میرود. یکی یگر با پرش از روی دیوار از دست هیولایی وحشتناک فرار میکند و دیگری از زیب لاین زدن برای قلع و قمع دشمنان استفاده می‌کند! این تنوع خوشایند و تلفیق آن با پازل های کوچک باعث شده که پلتفرمینگ در هر بخش جذابیت و چالش های خاص خودش را داشته باشد، که گیمر را از تکراری شدن بازی مصون می دارد.

بررسی داستان بازی inmost

بررسی داستان بازی inmost

داستان بازی inmost فوق العاده زیباست و یکی از نقاط قوت این عنوان به شمار می رود. قصه‌ی این بازی به طرز عجیبی آمیخته با شادی و غم،ترس و آرامش، و در نهایت تاریکی و روشنی هاست. در ادامه بررسی بازی inmost از نظر داستان، همراه ویولت گیمرز باشید.

داستان سرایی این بازی بسیار پر معنا و عمیق است. و اکثراً توسط یک راوی انجام می شود که به شدت صدای دلنشین و مطابق با فضای بازی دارد، که بیشتر به این مورد در بخش موسیقی و صداگذاری می پردازیم. نریشن(روایتگری) از جایی آغاز میشود که درد، و تاریکی از قصری شروع شد و تمام دنیا را فراگرفت و تک تک انسان ها ناپدید شدند و کسانی که باقی ماندند مجبور شدند به تسخیر keeper در بیایند، و درد هایشان را به او بدهند و او هم از آنها  تغذیه کند. در این غم مطلق و حاکم بر این دنیا تنها کسانی که گل داشتند می‌توانستند زنده بمانند و کمی خوش بختی را تجربه کنند. در نهایت میتوان گفت  از داستان سرایی به خوبی و بسیار هنرمندانه استفاده شده که شنوده را به تفکر وا میدارد.

شخصیت پردازی

در بررسی بازی inmost شخصیت پردازی این بخش دست کمی از داستان سرایی ندارد و جدای اینکه برای شما مالامال از جذابیت هاست، طوری زیبا و شاعرانه از آن استفاده شده که به صورتی منحصر به فرد و غیر کلیشه‌ای،شما حس همدردی با شخصیت ها میکنید. و گاهی ممکن است که اگر کمی نازک دل باشید اشک از چشمانتان جاری خواهد شد!

شوالیه داستان بازی inmost

شوالیه یکی از شخصیت های داستان است که در نقش او مبارزات دلنشین را انجام می دهید و کسی است که در خدمت keeper است و رویاها را میکشد. ولی با این حال او تلاش میکند صاحب رویا و گلی باشد که بتواند به آن عشق بورزد….

مرد میانسال

یکی دیگر از شخصیت ها،مرد میان سالی است که بیشتر پلتفرمینگ را ما در نقش او انجام می دهیم که در یک سرزمینی تاریک و سرشار از لخته های سیاهی در تلاش زنده ماندن است و در این راه به روباهی خیال انگیز و نورانی بر میخورد میخواهد و تصمیم میگرد دنبال او برود و در این بین با شخصیت های فرعی جالب و تماشایی رو به رو میشود که نمونه آن پسر بچه ای است که در آن فضای غمبار و تاریک زیر شیروانه قایم شده است،که به شما میگوید؛

_ من اینجا قایم شدم، من خیلی توی قایم شدن خوب هستم!

_هیچ کس تا الان منو نتونسته پیدا کنه!

_ برای سالها….

_یا شاید همه رفتن خونشون؟

_حالا من غمگینم!

_من به برادرم کمک کردم که پشت خونه قایم بشه،خواهش میکنم دنبالش نگرد.

_کار خیلی سختی بود ولی یه نفر باید اونو انجام می‌داد…

دختر بچه

دختر بچه آخرین شخصیت از لیست سه تایی ما است که به شخصه، شخصیت مورد علاقه من در این بازیست. او در یک خانه غم زده بایک ناپدری و نامادری که از لحاظ روحی ثبات ندارد زندگی میکند،و آن زن او را همش دلیل مشکلات می‌نامد و پیوسته به او پرخاش میکند‌. داستان دختر بچه لبریز از دیالوگ های عمیقی است که واقعا شما را در غم عمیق و شادی سبکی غرق میکند،و بارها پیش خواهد آمد که شما چشمانتان را باز میکند و می‌بینید که مانند بچه ها مشغول قایم موشک بازی کردن با عروسک مورد علاقه دختر هستید. اما خیال نکنید که فقط همین باشد!

بخش های تلخ داستان بازی Inmost

نکته ای که باید در بررسی بازی inmost به آن اشاره شود این است که در این بازی آنقدر معقوله های تلخ زیادی پیش می آید که با دیدی معصوم و بچگانه به آنها می پردازید. ممکن است، هنگامی که در حال خندیدن به واسطه‌ی شادی کوچکی باشید، همزمان اشک از چشمانتان جاری شود! به دلیل اینکه می دانید این شادی بیش از مرثیه‌ای برای یک رویا نیست.‌ برای درک بهتر و ملموس داستان دختر بچه بگذارید مثالی بزنم؛

ما می دانیم که دلیل حرف زدن عروسک خرگوشی دختر بچه، خود اوست. و به کمک تصواتش ما فکر میکنیم که او به صورت مستقل حرف می زند.با دانستن مورد دیالوگ های تامل برانگیز کوبنده ای شکل میگیرد.

هنگام قایم موشک دختر بچه عروسک رو زیر شیروانی که حتی دسترسی که حتی دسترسی به آن برای سخت است پیدا میکند و میگوید:

دختر: آخه تو چطوری اومدی اینجا؟!

عروسک: خودت منو آوردی اینجا یادت نیست؟ منکه نمیتونم راه برم توکه اینو می‌دونی! پاهای من خونی و شکسته هستند‌. استخوان هاش زده بیرون! زندگی من فقط درد و ناراحتیه.

در نهایت باید گفت در داستان دختر کاملا معصومیت و پاکی او را‌ درک می‌کنید که درگیر درد و تاریکی شده و در حال زجر کشیدن است،زجری که هیچ تقصیری در آن نداشته!.

اتمسفر بازی inmost خوب،قابل درک، و درگیر کننده است و حسی که باید، را انتقال می دهد. شما از منظر دنیا سازی با سرزمینی غمبار، سرد و بارانی روبه رو هستید. که توازن دلنوازی با بقیه عناصر دارد و به خوبی بصدر عناصر دیگر قرار گرفته است.

بررسی بازی inmost

گرافیک هنری و فنی بازی inmost 

از لحاظ گرافیکی فنی بازی در سطح بالایی قرار دارد و اتفاقا پیکسل آرت بودن این اثر نقطه قوت ان محسوب می‌شود. با در نظر گرفتن این نکته انیمیشن صورت شخصیت هابسیار طبیعی و زیباست. تعامل و زنده بودن شخصیت در محیط بازی کاملا قابل فهم است و به درستی هم خوانی با محیط دارد.هر کدام از اجسام در محیط،فیزیک دلپذیر و خوانای خود را دارند که به تراز تر شدن تجربه، کمک شایانی کرده است. در ادامه بررسی بازی inmost به گرافیک و طراحی هنری خواهیم پرداخت.

گرافیک هنری inmost یکی از نقاط درخشان آن است که این عنوان در آن با اعتماد به نفس، عرض اندام می‌کند. به صورت کلی رنگ قالب بر محیط رنگ های با طبع سرد هستند که غم و درد از آنها تراوش می‌شود. ولی به شکل هوشمندانه و هنرمندانه و محدود از رنگ های گرمی بمانند صورتی و قرمز استفاده شده است که باعث شده احساسات درون تصاویر دو چندان شود. به همین علت لحظات مهم با اهتمام و جذابیت بصری بیشتری دنبال می شود. هر کدام از شخصیت ها طراحی هنری خاص خودشان را دارند. همانطور که از اول گفته شد آرت بازی بسیار لذت بخش و چشم نواز است که این عنصر هم به مانند بقیه عناصر، دارای توازن بی بدیلی است.

موسیقی و صداگذاری بازی inmost

به بررسی بازی inmost از منظر موسیقی و صداگذاری می رسیم. در یک کلام، شاهکاری بی همتا است که سهمی بزرگ در درخشان کردن این عنوان دارد. به شما قول خواهم داد هنگامی که این اثر را تمام کنید چند تا از موسیقی هایش را در لیست پخش گوشی تان  ذخیره خواهید کرد. در واقع موسیقی بازی inmost غمگین، ترسناک و در عین حال هیجان انگیز و خیال انگیز است. برای ادا شدن حق مطلب باید گفت موسیقی میتواند آنقدر غم انگیز باشد که قلب شما را دچار غم عمیقی بکند،میتواند حس ترس را به ژرفای استخوان های شما برساند، میتواند شادی کوچکی در دل شما بکارد، میتواند آنقدر هیجان در رگ های شما تزریق کند که حس کنید واقعا یک شوالیه در قصری آتش گرفته هستید. اگر بخواهم در یک کلام  موسیقی این بازی را توصیف کنم؛ کلمه مسخ کننده را بکار خواهم برد.

صداگذاری

بازی inmost هم به خوبی توان همسری با موسیقی اش  دارا است و اجسام در محیط صدایی با جزئیات و طبیعی را دارا هستند که به طبیعی تر شدن آنها کمک می‌کند. صدای باران به شدت دلپذیر برای طرفداران باران است. و حتی هنگامی که به مکانی سر بسته می‌روید صدای باران بم به گوش شما می‌رسد که باز هم نشان دهنده توجه بر جزئیات است. صدای شخصیتی که به روایتگری می پردازد به خوبی انتخاب شده و تمام احساسات را به بهترین وجه ادا، و یکی از نکات مثبت درخشان روایت داستان است.

به انتهای بررسی بازی inmost رسیدیم. نظر شما پیرامون این مقاله و بازی چیست؟ آیا شما بازی inmost را تجربه کرده اید؟ حتماََ در آخر این مقاله، نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما و با دیگر کاربران ویولت گیمرز به اشتراک بگذارید. همچنین اگر تمایل داشتید، می توانید با کلیک بر روی بررسی بازی، مقالات و ویدیو های دیگر ویولت گیمرز را با موضوع بررسی بازی ها مطالعه کنید. اگر به بازی inmost علاقه مند شده اید یا از تجربه آن لذت برده اید، پیشنهاد می کنیم حتماََ بررسی بازی Hollow Knight و بررسی بازی Children of Morta را نیز بخوانید.

 

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
karen
karen
1 سال قبل

انگار که بازی خوبیه. طراحی هنری بازی تصاویر توی مقاله و کلا اینترنت خیلی جذابن. موسیقی هاشو هم گوش دادم جالب بود. اما متأسفانه کامپیوتر ندارم برای پلی دادنش و انگار که روی پلی استیشن 4 منتشر نشده

برای این مقاله خوب ممنونم

حسام رضایی
حسام رضایی
پاسخ به  karen
1 سال قبل

من از شما ممنونم از بابت این نظر خوبتون ، و بله متاسفانه این بازی زیبا و بی ادعا برای پلی استیشن نیومده ولی بازی های بیشتری از این سبک رو مورد بررسی قرار خواهیم داد که برای پلی استیشن هم هست پس آماده باشید .

نیما شمس
نیما شمس
1 سال قبل

عالی بود.

حسام رضایی
حسام رضایی
پاسخ به  نیما شمس
1 سال قبل

خیلی ممنون منتظر نظرتون توی مقاله های بعدی هم هستم

کانتر استریک
کانتر استریک
1 سال قبل

مرسی از یادداشت خوبتون

حسام رضایی
حسام رضایی
پاسخ به  کانتر استریک
1 سال قبل

ممنون از وقتی که اختصاص دادید.