بررسی بازی

بررسی بازی Dead Space

اکنون که در حال نگارش بررسی بازی Dead Space هستم، پانزده سال از عرضه و تجربه اولین نسخه Dead Space می گذرد. اثری در ژانر Survival horror که در میان طرفداران این ژانر محبوبیت بسیاری دارد و استودیو EA Motive دست به بازسازی این اثر برده است. هنگام معرفی بازسازی عنوان Dead Space توسط EA تنها یک نگرانی در میان طرفداران وجود داشت. نگرانی طرفداران بابت استودیو سازنده این ریمیک(بازسازی اساسی گرافیک و تغییراتی در گیم پلی) بود. استودیوی EA Motive باید یک Remake از عنوانی را می ساخت که ربطی به آثار پیشین این استودیو نداشت.

با تمام این موارد تیم موتیو با کنار هم آوردن برخی از خالقان سه گانه Dead Space و طرفدارانی که نظارت بر روی توسعه بازی داشتند، مراحل ساخت Dead Space Remake را پیش برد. اما آیا استودیو EA Motive توانسته بازسازی رضایت بخشی را به طرفداران سری Dead Space تقدیم کند؟ با بررسی بازی Dead Space همراه ویولت گیمرز باشید.

قبل از اینکه به سراغ بررسی بازی Dead Space برویم، باید بدانید که این بازی جزء ترسناک ترین بازی های تاریخ است. پس اگر به بازی های ترسناک علاقه مندید، مقاله معرفی ترسناک ترین بازی های تاریخ را از دست ندهید.

بررسی داستان بازی Dead Space

طبق گفته های سازندگان، ریمیک دد اسپیس با وجود تغییرات و حفظ برخی المان های نسخه اورجینال سعی در تجربه بهتر از گذشته دارد. این مورد بیشتر در بخش گیمپلی اثر خودش را نشان می دهد که در بخش بررسی گیمپلی بازی Dead Space به این موضوع خواهم پرداخت. اما ابتدا به بررسی داستان بازی Dead Space می پردازیم.

بررسی داستان بازی Dead Space

بازسازی Dead Space تغییرات بسیاری در کلیت داستان بازی ندارد. اما تغییراتی در بخش هایی به همراه دارد که با وجود تجربه نسخه اورجینال شما را شگفت زده میکند. داستان بازی Dead Space در سفینه ای با نام یو‌اس‌جی ایشیمورا (USG Ishimura) روایت می شود، سفینه ای که اکنون یکی دستاورد های بزرگ بشیرت برای بقا بشمار میرود. اما در طی یکی از کاوش های USG Ishimura برای بدست آوردن منابع لازمه بقا ارتباط آنها با مرکز ارتباطی به طور کامل قطع می شود. این قطع ارتباط باعث می شود تا تیمی متشکل از زک هموند، کندرا دنیلز، آیزاک کلارک و دو خلبان با نام های جانسون و چن، عازم Ishimura شوند. در این بین شما نقش آیزاک کلارک را برعهده خواهید گرفت که یک مهندس نخبه و به دنبال دوست خود یعنی نیکول است.

شخصیت پردازی و روایت داستان Dead Space Remake

همانطور که پیش تر اشاره کردم کلیت داستان بازی مانند نسخه 2008 است، اما آنچه که دستخوش تغییرات شده، شخصیت پردازی کاراکترهای داستان بازی است. بهبود شخصیت پردازی کاراکترها در اولین گام با صامت نبود شخصیت آیزاک کلارک آغاز شده است. در نسخه منتشر شده سال 2008 آیزاک کلارک تنها اجرا کننده دستوراتی بود که به او داده می شد اما در این نسخه شاهد تعامل او با محیط و دیگر کاراکترهای اثر هستیم. با وجود پرداخت به شخصیت آیزاک در قسمت دوم و سوم Dead Spaceهمچنان جای خالی شخصیت پردازی این کاراکتر در قسمت اول حس می شد. این نکته باعث شده تا استودیو موتیو کاراکتری با شخصیت پردازی عمیق تر از پیش را به طرفداران سری تقدیم کند. در بازسازی دد اسپیس شاهد بازگشت گانر رایت برای صداپیشگی آیزاک بوده ایم، فردی که صداپیشگی آیزاک در قسمت دوم و سوم این مجموعه نیز برعهده او بوده است.

شخصیت پردازی کاراکترهای بازی و بخصوص پروتاگونیست بازی به خوبی صورت گرفته است. همانطور که پیش تر در بررسی بازی Dead Space اشاره شد، تعامل آیزاک با محیط اطراف و افراد مختلف باعث شده تا شاهد شخصیت پردازی چند لایه ای برای او باشیم. اکنون به صورت کامل تر و دقیق تر می توان به انگیزه های آیزاک برای ورود بهIshimura و شجاعت و تصمیماتش پی برد. اما شخصیت پردازی آیزاک تنها برگ برنده این اثر در زمینه شخصیت پردازی نیست. شخصیت پردازی کاراکترهای مکمل بازی مانند نیکول، هموند و حتی آنتاگونیست بازی چون دکتر مرسر از فرم تک بعدی خود خارج شدهو پرداخت عمیقی دارند. شخصیت پردازی ها از طریق دیالوگ ها، متن های درون بازی و ماموریت جانبی های مختلف بازی صورت می گیرد که در ادامه بررسی بازی Dead Space به این ماموریت ها خواهم پرداخت.

بررسی گیم پلی بازی Dead Space

آنچه باعث می شود که Dead Space Remake را یک اثر کاملا نسل نهمی دانست، استفاده آن از سخت افزار های نسل نهمی است. سخت افزار های کنسول PS5 و Xbox Series X/S باعث شده تا محیط هایی با گرافیکی فوق العاده و زیبا تر از گذشته را شاهد باشیم.

بررسی گیم پلی بازی Dead Spaceبازسازی دد اسپیس تنها یک بازسازی جهت ارتقا گرافیک بازی نیست. این ریمیک  جهت بهبود کامل نسخه 2008صورت گرفته است. تغییرات مهم و اساسی این بازسازی در گیمپلی اثر آن، با وجود کلیتی مشابه به نسخه اورجینال است. این نکته به دلیل نگرش درست تیم توسعه دهنده به این ریمیک بوده است. نگرشی که این اثر برای دو دسته از گیمرها قرار بر وجود آن است. اولین نگرش، مولفه های اصلی سری دد اسپیس در گیم پلی است که امضا این سری برای طرفداران این مجموعه است. دومین موردی که در نگرش اول حائز اهمیت است، مولفه های امتحان پس داده دو قسمت دیگر Dead Space و ادغام آنها با گیم پلی نسخه اورجینال است تا یک اثری بی نقض از منظر گیم پلی در این سری را شاهد باشیم.
اکنون که سخن از مولفه های اضافه شده از دیگر قسمت های سری به این بازسازی شد، باید اشاره کنم که این مولفه ها مواردی مانند گردش در فضای بدون جاذبه و الزام استفاده از قطعاتی خاص برای ارتقا سلاح های بازی را شامل می شود.

اثری ترسناک تر از نسخه اورجینال Dead Space

نگرش دوم برای ساخت این ریمیک پیشرفت تکنولوژی و سخت افزارها نسبت به سال 2008 و آنچه که ویسرال گیم ساخته است. مهم ترین عامل شکل گیری این بازسازی به هرآنچه اکنون است، سخت افزار قدرتمند کنسول PS5 و دیگر سخت افزارهای نسل نهمی است. همین مورد سبب آن شده است تا بتوان این ریمیک را یک اثر نسل نهمی معرفی کرد. این مورد در گیم پلی باعث شده تا سفینه Ishimura کاملا یکپارچه شود که یک تغییر بنیادی محسوب می شود. اکنون شاهد هیچگونه لودینگ برای ورود به محیط های جدید نخواهیم بود. این مسئله تجربه ای ترسناک و البته یکپارچه ای را رقم می زند و شرایط پیاده سازی المان های مترویدویونیا را پدید می آورد که سبب بوجود آمدن مراحل جانبی می شود.

علاوه بر موارد پیش تر ذکر شده در بررسی بازی Dead Space، گشت و گذار اکنون معنادار شده چرا که لازمه پیشرفت شما و ارتقا تسلیحات شماست. به عنوان مثال در خصوص ارزش و اهمیت گشت و گذار در بازی به وجود درب های خاصی در بازی اشاره کرد. برای راهیابی به سوی دیگر درب ها نیاز به ارتقا سطح دسترسی خود دارید. موردی که به آن اشاره کردم، سطح دسترسی های مشخص شده مانند یک کلید عمل می کند و مسیرهای مختلفی پیش رو شما خواهد گذاشت. گشت و گذار در سفینه ایشیمورا ترکیبی از ماجراجویی لذت بخش بهمراه ترس، دلهره، سختی و البته پاداش های ارزشمند است.

کابوسی پایان ناپذیر اما زیبا و لذت بخش

ماجراجویی و ترس در Dead Space هیچگاه از ریتم خارج نمی شود به گونه ای که اثری در ژانر Survival horror تبدیل به یک اثر صرفا (بکش و برو جلو) تبدیل شود. این مورد را در وهله اول به طراحی محیط و دشمنان بازی و در وهله دوم به سیستم Intencity Director مدیون هستیم. Intencity Director سیستمی است که در این ریمیک به بازی افزوده شده. Intencity Director هوش مصنوعی است که هنگام گشت و گذار و قدم گذاشتن به مکان هایی که از آنها گذر کرده اید، با یکی از صدها سناریو وحشتناک خود به بهترین و البته زیباترین شکل ممکن کاری می کند تا ترس را با تمام وجود حس کنید.

دد اسپیس

یکی از این سناریو ها شامل حمله نکرومورف ها یا برخی مینی باس است. البته ایجاد وحشت با صداهایی چون نعره نکرومورف ها و یا گذر موجودی از کانال تهویه و دیگر سناریوهای سیستم Intencity Director را نباید از یاد برد. بیش از این اینکه لذت تجربه اصلی را کمتر کنم، لذت اصلی تجربه اثر را به شما واگذار خواهم کرد. Dead Spacer remake ترس را به خوبی پدید می آورد آن را به مخاطب خود منتقل می کند. این نقطه قوت را باز هم می توان مدیون پیشرفت تکنولوژی و سخت افزارها بود. چرا که در کنار افزودن سیستم Intencity Director اکنون سیستم مبارزات با نکرومورف ها نیز به طور کامل دستخوش تغییر شده است.

 عذابی بی پایان با نام Ishimura

سیستم قطع عضو بازی بشدت واقع گریانه طراحی شده است و این سیستم با نام (نابودی بافت پوششی نکرومورف ها) شناخته می شود. این سیستم به طور دقیق و البته براساس درجه سختی انتخاب شده روند بازی را چالش برانگیز و جذاب تر خواهد کرد. سیستم نابودی بافت پوششی به گونه ایست که اگر قصد شما قطع کردن دست یا پا دشمان بازیست باید ابتدا گوشت و پوست آنها و سپس استخوان آنها را از بین ببرید. هوش مصنوعی نکرومورف ها و دیگر دشمنان بازی به طرز وصف ناپذیری فوق العاده اجرا شده و زمانی این مورد را بیشتر حس خواهید کرد که Dead Space را بر روی درجه سختی Hard و یا Impossible تجربه کنید.

بازی دارای 5 درجه سختی است که شامل ،Impossible، Hard، Normal  Easy، Only Story می باشد. اگر قصد تجربه ای بی نظیر را دارید که معنای واقعی دد اسپیس باشد بی تردید به سراغ درجه سختی Hard و یا Impossible بروید. در این دو درجه سختی نام برده شده هوش مصنوعی دشمنان در بالاترین حد خود قرار گرفته. این بدین معناست که با چند ضربه کوچک شما را به کام مرگ می برند. درجه سختی Impossible همانطور که از اسمش مشخص است به معنای واقعی غیرممکن است. عدم وجود Auto Save و وجود مرگی که پایان بازی خواهد بود در کنار تنها یک نوار سیو، Ishimura را به یک جهنم عذاب آور تبدیل میکند.

نقد دد اسپیس ریمیک

بهبود موارد نام برده در کنار چالش های گیم پلی چه در دشوارترین و چه در آسان ترین درجه سختی باعث می شود تا کارایی اسلحه های بازی دچار تغییری عظیم شود. اگر در نسخه اورجینال کاربرد سلاح هایی مانند Plasma Cutter و یا  Pulse Rifle از سایر اسلحه های بازی بیشتر بود، اکنون شاهد چنین مشکلی در گیم پلی اثر نخواهیم بود. اکنون تمام سلاح ها در هر درجه سختی به یک اندازه کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می گیرند. در کنار این موارد Dead Space از زمان عرضه بخش + New Game را در دسترس مخاطبین قرار داده است. این مورد به ارزش تجربه اثر می افزاید. چرا که در اولین تجربه خود از این بازسازی قادر به آپگرید تمامی سلاح ها و لباس خود نخواهید بود.

گیم پلی Dead Space  از هیچ فرصتی برای ترساندن و وحشت زده کردن شما دریغ نمی کند. این بازسازی به بهترین شکل ممکن با استفاده از جامپ اسکرهای مختلف، اصوات و محیط های تاریک ترس را به وجود شما می افزاید.

جهنمی وسیع و تاریک؛ بررسی طراحی هنری و صداگذاری Dead Space

طراحی هنری و صداگذاری یک اثر و بخصوص در آثار ژانر Survival horror از مهم ترین ارکان موفقیت اثر است. چرایی این اهمیت یک پاسخ ساده دارد: انتقال حس ترس به بهترین شکل ممکن. در برخی آثار ترسناک شاهد انتقال حس بوسیله محیط هستیم. Dead Space نیز از این مورد مستثناء نیست. در نسخه اورجینال شاهد طراحی های بسیار خوب و البته ترسناکی بودیم که جذابیت و لذت تجربه اثر را افزایش می داد. اکنون تمام آن محیط ها به بهترین شکل ممکن و با جزئیات بازسازی شده اند. علاوه بر این در طی تجربه محیط هایی تازه و نو به چششم برخورد که در عین ترسناک بودن بسیار زیبا و چشم گیر بود.

در کنار طراحی هنری بسیار خوب و چشم نواز دد اسپیس از نورپردازی بشدت خوبی برخوردار است. نورپردازی بازی ممکل طراحی محیط ها بازی است و صحنه هایی را خلق می کنند که نمی توان از عکاسی آنها دست کشید. نورپردازی بازی به شکل هنرمندانه ای صورت گرفته که محیط ها را ترسناک تر از پیش می کند. در کنار طراحی هنری از اهمیت صداگذاری و موسیقی بازی نمی توان غافل شد. صداگذاری بازی به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است. نعره نکرومورف ها لرزه بر وجودتان خواهد انداخت. از جهتی دیگر صداگذاری محیط ها در تضاد با صدای نکرومورف ها است. سکوتی وحشتناک بر محیط ها حاکم است. این سکوت حس تنهایی و سرد و تاریک بودن محیط را به خوبی انتقال می دهد.

ترسی لذت بخش بوسیله موسیقی

مکمل افکت های صوتی محیط، دوبلاز و موسیقی های فوق العاده است. اجرای فوق العاده گانر رایت در نقش آیزاک که بهترین اجرای او در نقش آیزاک است، همان صدایی است که در نسخه اورجینال فقدان آن حس می شد. در کنار این موسیقی های بازی گوش نواز و از کیفیت خوبی برخوردار است. Trevor Gureckis وظیفه بازسازی موسیقی های نسخه اورجینال را برعهده داشته است. وظیفه ساخت موسیقی های نسخه اورجینال Dead Space را جیسون گریوز برعهده داشته است که اکنون به ترور گورکیس این وظیفه واگذار شده است. بازسازی موسیقی اثر به خوبی انجام شده و به خوبی فضای بازی را القا می کند. همه این موارد یک تجربه بسیار خوب را در بخش صداگذاری را تقدیم مخاطب می کند.

بررسی بازی Dead Space؛ موسیقی و صداگذاری
Dead Space™

بررسی کارگردانی بازی Dead Space

کارگردانی یک اثر در چه در سینما و چه در ویدئو گیم همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است، با این وجود اما در بررسی آثار مختلف و بخصوص بررسی بازی ها به کارگردانی اهمیت چندانی داده نمی شود. اما در بررسی بازی Dead Space به مانند دیگر بررسی بازی های وبسایت ویولت گیمرز این بخش نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اصلی ترین مولفه خالق Dead Space یعنی گلن اسکافیلد عناصر Body Horror است که آن را در آثار دیگر آن کارگردان مانند Callisto protocol و دیگر نسخه های سری Dead Space می توان مشاهده کرد. با وجود تغییر کارگردان و نبود گلن اسکافیلد انتظار تغییر و بهبود بسیار خوب و باکیفیتی برای عناصر Body Horror را نمیشد داشت. Dead Space Remake در این زمینه عملکرد مطلوبی ندارد. وسواس و جزئیاتی که نسخه اورجینال در این زمینه دارا بود به هیچ وجه آن را در این بازسازی نمی توان مشاهده کرد.

از سویی دیگر با پیشرفت سخت افزارها و تکنولوژی انتظار بهبود انمیشن مرگ را همگان از این ریمیک داشتند، اما دد اسپیس در این بخش نسبت به نسخه اورجینال و اثری در همین ژانر و از خالق خود با نام Callisto protocol عملکرد چندان خوبی ندارد. عملکرد کارگردانی و همچنین فنی در هنگام تماشا مرگ آیزاک قابل قبول نیست و از این نظر نسبت به نسخه اورجینال افت اندکی داشته است. این مورد را تیم سازنده در طی توسعه بازی قادر به اصلاح آن بوده اند تا خروجی بهتری را دریافت کنند؛ اما به دلایلی ترجیح داده اند تا همچنان بدین شکل باقی بماند.

بخش ها و گرافیک فنی

بررسی فنی بازی Dead Space

یکی دیگر از ایرادات این ریمیک تغیر و نبود اهمیت آن برای کارگردان اثر، رابط کاربری آن است. نسخه سال 2008 در این زمینه علمکرد بهتری دارد. رابط کاربری این ریمیک یک مشکل بزرگ محسوب نمی شود اما آن ظرافت و دقتی که در نسخه اورجینال شاهد بودیم را اینجا نمی توان دید. نگرش کارگردان و دیدگاه تیم توسعه دهنده باعث شده تا UI این ریمیک به خوبی نسخه اورجینال نباشد. تغییراتی که در UI بازی بوجود آمده شامل تغییر رنگ برخی نوشته ها و تغییر کلی شکل رابط کاربری بازی است. UI نسخه اورجینال به خوبی حس یک هولوگرام را به مخاطب خود انتقال می داد اما در این بازسازی به هیچ وجه اینگونه نیست و با وجود ارتقا بازی در زمینه های دیگر انتظار بهبود در این بخش را میشد داشت.

از منظر فنی Dead Space Remake عملکرد بسیار خوبی بر روی کنسول ها و نسخه مورد بررسی دارد. بازی هیچ باگ و افت فریمی را شامل نمی شود که این یک نقطه قوت برای این اثر محسوب می شود. استفاده بازی از تکنولوژی های نسل جدید بسیار خوب و دقیق صورت گرفته است. استفاده کامل از SSD باعث می شود که در بازی شاهد هیچگونه لودینگی نباشیم و این مورد به افزایش ترس بازی کمک شایانی می کند. همچنین Dead Space به خوبی از کنترلر دوال سنس استفاده می کند. استفاده Dead Space شامل adaptive trigger و هپتیک فیدبک می شود که به بهترین شکل ممکن استفاده شده و لذت تجربه بازی بر روی PS5 را بیشتر از سایر پلتفرم ها می کند.

بررسی بازی Dead Space در ویولت گیمرز

نتیجه گیری

کمتر کسی نسبت به بازسازی Dead Space آن هم بدون وجود خالق آن خوش بین بود و طرفداران این سری تحت هیچ شرایطی انتظار ساخت چنین ریمیک خوبی را از EA Motive را نداشتند. استودیو که هیچ تجربه ای در ساخت آثاری در سبک Survival horror را نداشت به خوبی از پس این بازسازی بر آید. EA Motive نتها این بازسازی را به نحو احسنت انجام داد بلکه باعث شد این سری پس از سالها خواب زمستانی مجددا به روز های اوج خود بازگرداند. بازسازی Dead Space را می توان جزو بهترین و باکیفیت ترین ریمیک های منتشر شده در سالهای اخیر در کنار دیگر عناوین بازسازی شده دانست.

Dead Space Remake با وجود نقاط قوتی مانند روایت داستان آرام، گیم پلی جذاب و لذت بخش و همچنین صداگذاری فوق العاده و دیگر مواردی که در بررسی بازی Dead Space اشاره شد، اثر فوق العاده ای برای طرفداران ژانر Survival horror به حساب می آید. با وجود تقاط قوت بسیار زیاد دد اسپیس از ایراداتی مانند جذاب نبودن UI و مشکلات انیمیشن و ضعف کارگردانی در هنگام مرگ رنج می برد. اما این موارد باعث نمی شود تا از تجربه اثری بشدت باکیفیت و خوش ساخت دست کشید.

به عنوان فردی که هنگام اعلام ساخت Dead Space Remake هیچ نیازی برای بازسازی این عنوان نمی دیدم، اکنون نظرم کاملا تغییر کرده است. این بازسازی برای احیاء سری دد اسپیس کاملا لازم بود. EA Motive اثری ارزشمند در ویدئو گیم را بازسازی و به جامعه گیمینگ و طرفداران این سری هدیه کرد. Dead Space Remake اثریست که طرفداران ژانر Survival horror آن را باید تجربه کنند. این ریمیک بی شک در تعیین آینده این سری نقش کاملا موثری دارد و قطعا در آینده شاهد بازسازی دو قسمت دیگر سری Dead Space نیز خواهیم بود.

نمره بررسی بازی Dead Space ویولت گیمرز

 9 از 10

بررسی بازی Dead Space براساس نسخه Play Station 5 نگارش شده است.

این بررسی بازی را دوست داشتید؟ سایر بررسی بازی های ویولت گیمرز را نیز بخوانید. همچنین نظرات و تجربیات خود را از بازی دد اسپیس(Dead Space) با ما و دیگر دوستان ویولت گیمرز به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments