بررسی بازیتیترمقالات بازی

نقد و بررسی tohu – یک ماجراجویی اشاره و کلیک هنری

سبک ادونچر پوینت اند کلیک، این روزها در صنعت گیم به شدت کمرنگ شده است. شاید اکثر گیمر های امروزی، این سبک را با بازی Machinarium ساخته ی Amanita design بشناسند.
حال استودیوی fireart games، با ساخت بازی tohu سعی کرده با الهام های زیاد از ساخته های Amanita design، مخصوصا بازی Machinarium، یک بازی خوش ساخت تحویل مخاطب بدهد. با ویولت گیمرز همراه باشید تا بررسی کنیم fireart games، چقدر در این امر موفق بوده است.

طراحی هنری فوق العاده tohu

نقد و بررسی

داستان بازی در مکانی به نام fish planet جریان دارد. زمانی که یک هیولا به انجا حمله میکند، و وظیفه ی شما، نجات این مکان است. پس از هر مرحله، اتفاقات داستان توسط یک راوی برایتان گفته میشود. بخاطر استفاده از دیالوگ های کوتاه، این بخش برایتان خسته کننده نخواهد بود. کاراکترهایی هم در هر مرحله وجود دارند که داستان بازی و اتفاقاتی که در ان مکان افتاده را برایتان توضیح میدهند و بیشتر با ان مکان اشنا میشوید. بازی، داستان پیچیده ای ندارد و در واقع هدف از این داستان، فقط به اتمام رساندن بازی است. اما ‌کاراکترهای دوست داشتنی این بازی، قطعا داستان را برایتان شیرین تر میکنند. البته داستان بازی از پایان بندی جالبی برخوردار نیست و پایانش یک ضعف برای داستان، به شمار می اید.

ربات

در tohu شما کنترل یک دختر را برعهده دارید که نام او نامشخص است و میتواند به یک ربات تبدیل شود. دختر و ربات، هرکدام قابلیت های جداگانه ای دارند. با استفاده از دختر، میتوانید از حفره های کوچک رد شوید و از سکو ها بالا بروید و با کاراکترهای دیگر صحبت کنید. با استفاده از ربات هم میتوانید وسایل سنگین در بازی را جابجا کنید. در واقع شما در گیمپلی این بازی مجبور خواهید بود به طور مداوم بین دختر و ربات، تعویض کنید. tohu، مکانیزم جدید یا چیز خاصی به این سبک اضافه نمیکند. مکانیزم های بازی همینقدر ساده هستند اما توانایی سرگرم کردن مخاطب برای چند ساعت را دارند. البته بجز بعضی مواقع که پازل های بازی، خسته کننده میشوند.

معما های بازی، از سختی و منطق مناسبی برخوردار هستند. شاید بتوان مهمترین عامل در بازیهای پازل محور را، همین منطقی بودن پازل ها دانست. سازندگان tohu به خوبی از  این موضوع اگاه بوده اند و بازی هیچوقت از منطق خارج نمیشود. همانند همه ی بازی های سبک ماجراجویی اشاره و کلیک، شما مجبورید تا بعضی وقت ها به ازمون و خطا روی بیاورید تا بتوانید کلیت پازل را متوجه شوید. پازل های بازی، همیشه در یک محیط محدود جریان دارد و ابزار ها و وسایلی که پیدا میکنید، در همان مرحله و محیط به کارتان می اید و چیزی را با خود به مرحله ی بعد، نمیبرید. یک سری مینی گیم جذاب هم در بازی وجود دارد که میتواند حال و هوای بازی را پس از مدتی عوض کند.

کارهایی که در هر مرحله باید انجام دهید، در یک دفترچه نمایش داده میشود. بازی از یک سیستم راهنما (hint) نیز بهره مند است. در صورتی که برای حل کردن معما ها، به مشکل خوردید، میتوانید از ان استفاده کنید. برای استفاده از سیستم راهنما، ابتدا باید یک قفل را باز کنید. سپس، یک واکتروی تصویری از ان مرحله و نحوه ی حل کردن پازل، به شما نمایش داده میشود. استفاده از این قابلیت، خیلی پیشنهاد نمیشود. ولی در صورتی که در حل کردن پازل پیش رویتان، به مشکل برخورد کنید، این سیستم برایتان کاربردی خواهد بود.

پازلی از tohu

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، بچه های استودیوی Fireart games، سعی زیادی بر الهام از بازی های محبوبی چون Machinarium داشتند. این الهامات در بسیاری از مراحل بازی به وضوح حس میشود. علاوه بر الهام ها، ارجاعات زیادی نیز میتوان دید. مثلا در مرحله ای از بازی، باید به سه دوست که موزیسین هستند کمک کنید. این مرحله قطعا یاداور همان سه موزیسین در بازی Machinarium خواهد بود. البته tohu هیچوقت نمیتواند جایگزین بازی ای مثل Machinarium شود، اما سعی خودش را میکند تا تجربه ای نزدیک را ارائه دهد.

الهام هایی از بازی chuchel، دیگر ساخته ی Amanita design، نیز در این بازی دیده میشود. برای مثال، در مرحله ای از بازی، باید بین سه دنیای مختلف سوییچ کنید. در هر دنیا باید تغییراتی ایجاد کنید که شاید در همان دنیا بدردتان نمیخورد. ولی وقتی به دنیای دیگری سوییچ میکنید، متوجه ی تغییرات مهمی میشوید که بخاطر کارهایی که در دنیاهای دیگر انجام داده اید، رخ میدهد. این مرحله، قطعا یاداور یک مرحله ی مشابه در chuchel خواهد بود.

مرحله ای از بازی tohu

محیط های tohu، یکی از بزرگترین نقاط قوت این بازیست. طراحی زیبای هنری محیط ها، باعث میشود اشتیاق شما برای ادامه دادن بازی بیشتر شود. جزئیات بامزه و جالب در گوشه گوشه ی محیط دیده میشود و اگر با انها تعامل داشته باشید، ممکن است اچیومنتی نیز به عنوان پاداش دریافت کنید. صداگذاری و موسیقی های بازی هم در سطح خوبی قرار دارند.

یکی از مشکلاتی که در هنگام کسب اچیومنت های tohu، با آن روبرو شدم، عدم وجود گزینه ی انتخاب مرحله در بازیست. به همین دلیل مجبور شدم بخاطر اچیومنت های بازی، کل بازی را دوباره بازی کنم. موردی که با گذشت چند ماه از عرضه ی بازی و درخواست زیاد کاربران، هنوز به بازی اضافه نشده است.

نتیجه گیری:

نکات قوت:
+گرافیک هنری فوق العاده
+طراحی خوب پازل ها
+مینی گیم های جالب
+محیط های متنوع

نکات ضعف:
-خسته کننده شدن بازی در برخی مراحل
-عدم وجود گزینه ی انتخاب چپتر
-پایان بندی ضعیف

خرید tohu در استیم

مقالات آرشیوی

اخبار، مقالات و تمام پست هایی که در بخش آرشیو قرار دارند، متعلق به نویسندگان فعال کنونی سایت نیستند. این مطالب را ممکن است نویسندگانی که از سایت ویولت گیمرز اخراج شده اند نوشته باشند. همچنین برخی از این مطالب، ممکن است برای همیشه حذف شوند. برخی دیگر نیز بروزرسانی شده و در فهرست مطالب نویسنده ای که آن را بروزرسانی کرده، قرار بگیرند. به صورت کلی مطالبی که در آرشیو یافت می شوند، به دلیل کیفیت پایین یا اخراج شدن نویسنده آن، معلق بوده و در حال بررسی هستند.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
.
.
2 سال‌ قبل

کیا جان تا این حد دو رویی واقعاً خوب نیست

کیانوش جیریائی
کیانوش جیریائی
پاسخ به  .
2 سال‌ قبل

مشکل چیه؟