بررسی بازیتیتر
داغ

بررسی بازی Deathloop

جاودانگی و رهایی از مرگ از آن دسته مسائلی هستند که در خیلی از داستان‌ها و افسانه‌های مختلف شاهد پرداخته شدن به آنها بوده‌ایم. دور زدن مرگ همواره یکی از آرزوهای بشریت در طی تاریخ بوده است. اما آنچه بنظر می آید روزی به آن دست پیدا خواهیم کرد. اما با تخیل و با ساخت یک لوپ زمانی، می توانیم بر مرگ چیره شویم و با تکرار یک زمان معین بتوانیم برای همیشه به زندگی کردن بپردازیم. اتفاقات تکراری و یک نواخت زندگی، حرف‌های تکراری و از همه مهم‌تر، زندگی تکراری نتیجه‌ گیر کردن در یک لوپ زمانی است. تمامی اینها می‌تواند قدرتمند‌ترین افراد را از نظر ذهنی از پای درآورد. این‌ها همگی در Deathloop بارها و بارها برایمان تکرار می شود. در ادامه با بررسی بازی Deathloop همراه باشید.

بیش از دو سال از معرفی اولیه بازی Deathloop در نمایشگاه E3 2019 می‌گذرد. این بازی سپس در رویداد معرفی کنسول پلی استیشن 5 به عنوان یک بازی انحصار زمانی معرفی شد که البته روی پلتفرم PC نیز عرضه می‌شود. بعد از مدت‌ها انتظار و چند تاخیر، حالا شاهد انتشار این اثر هستیم. استودیوی Arkane که بیشتر به خاطر سری Dishonored شناخته می‌شود، این‌بار دست به ساخت یک بازی کاملا جدید زده که البته ویژگی‌های مشترک بسیاری دارند.‌ با بررسی بازی Deathloop همراه وبسایت ویولت گیمرز و من، رهام نقوی باشید.

آغاز Deathloop و ماجراجویی در Blackreef

ماجراجویی …. ماجراجویی در Blackreef برایم بسیار جذاب بود. تجربه Deathloop در ظاهر شباهت های بسیار زیادی با ساخته های قبلی استودیو Arkane یعنی Dishonored دارد. اما در همین ابتدا کار این جمله را به دور بیندازید، Deathloop با هر آنچه که تاکنون تجربه کرده اید تفاوت های بسیار دارد. البته شباهت های جزئی هم دارد. Arkane این کار را با اولین قفل درب که با آن برخورد می کنید، تأسیس می کند. در ابتدا با خود گفتم شاید رمز این در یکی از کد های سری بازی های Dishonored باشد. کد 0451 را وارد کردم. اما فقط با یک trophy مواجه شدم و یک قدم به platinum بازی نزدیک تر شدم.

بازی مکانیک های rogue-lite را در گیم پلی سبک Sandbox دارد که استودیو Arkane به آن شهرت دارد. اگر تا کنون تریلر های منتشر شده را تماشا و دنبال کرده اید احتمالا می دانید که player ها فردی به اسم Colt «کلت» را هدایت خواهند کرد؛ و با داستان آن آشنایی اندکی خواهید داشت.

player های خلاق و با استراتژیک به راحتی می توانند از Deathloop لذت ببرند !!

هر loop یا همان چرخه شامل چهار زمان در روز است. صبح، ظهر، بعد از ظهر و عصر. شما می‌توانید در طول این پنجره‌های خاص از یکی از چهار منطقه که شامل مجتمع ها، صخره ها، خلیج کارل و آپدام دیدن کنید. نکته مهم این است که شما فقط می توانید در یک زمان خاص از روز از یکی از این مناطق دیدن کنید. ترک منطقه باعث می شود زمان به جلو حرکت کند. «اگرچه می توانید به صورت دستی آن را از صفحه برنامه ریزی کنید»

هیچ چیز را خراب نمی‌کنم، جز اینکه همه چیز را انجام دهم. رفتن از سناریوهای خاص و وحشیانه به ترور و ناپدید شدن مانند یک روح، همانطور که در مورد هر نقشه بیشتر می‌آموزید، این بسیار جالب است. 

Visionary

هر Visionary در هر زمان از روز و چرخه ها پیدا نمی شود و نمی توان آنها را شکار کرد. بلکه باید در یک زمان مناسب آنها را به قتل رساند. ایجاد اکتشافات، معمولاً با استراق سمع مکالمات، گوش دادن به ضبط‌های صوتی و خواندن اسناد، می‌تواند سرنخ‌های مختلفی را به شما ارائه دهد. این سرنخ‌ها زنجیره‌های جستجوی واقعی شما هستند. پیروی از آنها می‌تواند سناریوهایی را که در آن بیش از یک Visionary در یک مکان و در یک زمان معین حضور دارند، امکان پذیر کند. این در نهایت امکان به حذف تمام Visionaries در یک حلقه منفرد ختم می شود. «از آنجایی که اگر حتی یک نفر زنده وجود داشته باشد حلقه بازنشانی می شود»

جولیانا در این بین، قرار نیست عقب بنشیند و به شما اجازه هر کاری را بدهد. بنابراین باید با او نیز مبارزه کنید و مبارزات بسیار جذاب و جالبی هم در انتظار خواهید داشت. اکتشافات همچنین می تواند منجر به فعالیت های جانبی مختلف با Trinkets و سلاح های منحصر به فرد به عنوان پاداش همراه با ارائه راه های جایگزین برای از بین بردن Visionaries خاص و بدون دردسر شود.

زمان مد نظر گیمر برای مراجعه به هر بخش می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی روایت داستان، دستیابی به سرنخ‌ها و حتی شخصیت‌های حاضر در آن داشته باشد. هر کدام از شخصیت‌های Visionary دارای سرنخ‌هایی هستند که صرفا در یک بازه زمانی خاص قابل کشف و دسترسی خواهند بود. همچنین برخی از شخصیت‌های غیر قابل بازی، دیالوگ‌هایی را در زمان‌های خاص استفاده می‌کنند که سرنخ‌های بسیار خوبی به گیمر ارائه می‌کند. ترکیب چهار بخش و چهار بازه زمانی مختلف باعث شده تا سناریو‌های بسیار زیادی در Deathloop برای تجربه وجود داشته باشد.

داستان Deathloop

کلت در جزیره Blackreef و در یک چرخه یا همان loop گیر افتاده است. این اتفاق باعث می شود همان روز بارها و بارها تکرار شود. کلت از طریق یک سری پیچ و خم ها متوجه می شود که باید 8 Visionaries را به قتل برساند تا این loop متوقف شود. در این بین نیز شخصی به اسم جولیانا بلیک شما را در هر نوبت دنبال می کند. جولینا منتظر است تا سرنگون شوید و شما را به ابتدا بازگرداند تا کلت خسته شود و مانع اجرای نقشه کلت شود.

داستان Deathloopبسیار قوی شروع می شود. شما هیجان زده هستید که ببینید Blackreef چه چیزی برای ارائه دارد. با این حال، همانطور که هر ناحیه را بارها و بارها تجربه می کنید، حتی در زمان های مختلف روز، آشنایی به سرعت کاهش می یابد. در حالی که سرنخ‌ها به شما کمک می‌کنند به سمت اهداف و مکان‌های جدید برای کاوش هدایت شوید. بسیار آسان است که به سادگی از نقطه A به نقطه B بروید و سپس آن را ترک کنید، سپس به سمت زمان بعدی روز حرکت کنید و این روند را تکرار کنید.

گیمپلی Deathloop

یک ویژگی خوب در مورد Deathloop این است که بازی  صدای بلند و مخفیانه را به خوبی در خود جای می دهد و آنها را بسیار خوب با یکدیگر جور کرده اند. ساختار گیم‌پلی Deathloop به دو بخش تقسیم می‌شود؛ مخفی کاری و اکشن تمام عیار. انتخاب این مورد کاملا بر عهده گیمر خواهد بود. می‌توانید بازی را تا آخرین لحظه با مخفی کاری دنبال کرده یا از همان ابتدا با دو اسلحه در دست، با دشمنان خود روبرو شوید. ساختار هر دو بخش بسیار خوب و لذت بخش است و گاهی ترکیب هر دو، موقعیت‌های بسیار جالبی را به وجود می‌آورد. البته Deathloop دارای جزئیات و ویژگی‌های خاصی است که از تکراری شدن آن جلوگیری می‌کند. بازی شامل اسلحه‌های متفاوتی است که هر کدام از آنها دارای آپگرید‌های مختلف هستند که با نام ترینکت «Trinket» شناخته می‌شوند. هر اسلحه می‌تواند به صورت همزمان از 3 ترینکت استفاده کند.

ترینکت‌ها می‌توانند ابعاد متفاوت اسلحه‌های مختلف را قدرتمند‌تر کند و هر کدام ویژگی‌های خاصی را به همراه دارند. به عنوان مثال اگر بیشتر وقت خود را در بازی در درگیری‌ها سپری می‌کنید، خشاب‌گذاری سریع تر و یا بهبود تکان خوردن تفنگ هنگام شلیک، می‌تواند به شما کمک کند. اگر مخفی کاری را به اکشن ترجیح می‌دهید، می‌توانید با ترینکت مخصوص با یک تیر، دو یا چند نفر را از میان بردارید. البته این ترینکت‌ها صرفا برای اسلحه‌ها نیستند بلکه Colt نیز می‌تواند از چهار ترینکت استفاده کند که ویژگی‌های خاصی را به همراه دارند. به عنوان مثل یک ترینکت می‌تواند قابلیت دو پرش پیاپی را برای گیمر فراهم کند. سیستم ترینکت باعث می‌شود تا صد‌ها شکل گیم‌پلی احتمالی به وجود آید که گیمر می‌تواند با سلیقه شخصی خود از آنها استفاده کند.

Slabs

در کنار ترینکت‌ها، قابلیت‌هایی در بازی با نام Slab وجود دارد که اکثریت آنها در اختیار شخصیت‌های Visionary خواهد بود. البته Colt در ابتدا کار خود را با یک Slab آغاز می‌کند که به او اجازه می‌دهد در حلقه زمانی، دو بار بعد از کشته شدن به زندگی بازگردد. هر کدام از این Slabها در ابتدا باید توسط گیمر پیدا شده و سپس با استفاده از رزیدوم برای همیشه نگهداری شوند. هر کدام از Slabها دارای چندین آپگرید مختلف خواهد بود. در هر مرحله گیمر می‌تواند به صورت همزمان از دو Slab استفاده کند که هر کدام نیز شامل دو آپگرید می‌شوند. این آپگرید‌ها می‌‌توانند روی شیوه بازی به شدت تاثیرگذار باشند. ترکیب ترینکت‌ها و Slabها، ارزش تکرار را به شدت افزایش می‌دهند که بدون شک یکی از بهترین ویژگی‌های Deathloop است.

هر ناحیه را بارها و بارها تجربه می‌کنید. حتی در زمان‌های مختلف روز، آشنایی کمی خیلی سریع شروع می‌شود و سرعت آن کاهش می‌یابد.

بازی نسبتاً سریع آیتم‌های کمیاب را در دسترس گیمرها قرار می دهد؛ مخصوصاً اگر چند Visionaries را در یک Loop می‌کشید و استرس حلقه را افزایش می‌دهید، اما این کار احتمال سقوط آیتم‌ها را افزایش می‌دهد، دشمنان را سخت‌تر می‌کند اما همچنان چالش و سختی ابتدا بازی را ندارد.

به لطف برخی از کمک های سخاوتمندانه و تنظیمات مختلف قابل تنظیم، gunplay بازی بسیار عالی است. البته، هم واکنش کنترلر DualSense PS5 «که بازخورد لمسی آن به ویژه هنگام عبور از انواع مختلف زمین بسیار عالی است» و هم مکانیک عمومی تیراندازی نیز کمک می کند. مبارزات می تواند کمی دشوار باشد، به خصوص اگر حریفان شما طفره بروند، اما حداقل ترورها به اندازه کافی پاسخگو هستند.

Deathloop از نظر ارائه، موارد بسیار زیادی برای دوست داشتنش وجود دارد

کات سین ها متشکل از انیمیشن های شیک هستند که حس یک فیلم جاسوسی را تداعی می کنند. موسیقی، ساخته Sencit، از فیلم‌های کلاسیک باند الهام گرفته شده است، اما وابسته به آن‌ها نیست. موسیقی ها با یک لمس معاصر در تنظیم‌های جاز آن که هم در موقعیت‌های ضعیف و هم در موقعیت‌های اکشن سنگین کار می‌کند. از نظر بصری، زیبایی‌شناسی بیشتر شبیه یک عکس واقع‌گرایانه است، اما شما همچنان متوجه نورپردازی و جلوه‌های فوق‌العاده‌ای خواهید شد، به غیر از محیط‌های ستاره‌ای «اگرچه گاهی اوقات می‌توان در مکان‌هایی با آب زیاد نور درخشانی را مشاهده کرد».

هر یک از چهار منطقه مملو از توجه شدید به جزئیات است، از گوشه‌های سایه‌دار مجتمع و ماشین‌آلات ابهت‌آمیز «که در عصر هنگام برخورد با ایگور به میدانی پر از ذهن تبدیل می‌شود» تا خیابان‌های اتفاقی Updaam که در آن گرافیتی و منطقه نامرتب اطراف کتابخانه با عمارت باشکوه الکسیس فوق العاده است.

Deathloop در نگاه به نقش کلت عالی است و به طور یکپارچه از حالت بی انگیزه و ناامید به شوخی بد تغییر می کند. جولیانا در این بین کار بزرگی را انجام می دهد که بین شوخ طبعی و شوخ طبعی با شهوت خون و شادی بی دقت تعادل برقرار می کند.

مشکلات فنی

من در حالت Performance Mode بازی را تجربه کردم که بازی را با رزولوشن 4K و بدون ریتریسینگ ارائه می‌دهد و نرخ فریم در 60 فریم بر ثانیه در طول کنترل، کلت ثابت بود. «اگرچه هر از گاهی می‌توان افت فریم کمی را مشاهده کرد، اما قطعا ایراد اساسی نیست». 

در کاتسین ابتدایی در شروع هر حلقه جدید با سرعت 30 فریم در ثانیه اجرا می شود «مشکل اصلی در خصوص افت فریم و بسته به هر پلیر می تواند آزار دهنده باشه» و همراه با کات سین های متحرک، از مقدار زیادی cutscenes رنج می برد. همچنین برخی اشکالات دیگر نیز وجود دارد که در مواردی مانند برخورد دشمنان به اشیاء یا افتادن از روی زمین ظاهر می شوند.

در حین تجربه بازی یک‌ مشکل برایم پیش آمد. در یک نقطه، بازی متوقف شد و مجبور به بسته شدن شد اما خوشبختانه این یک مشکل تکراری نبود و فقط یک بار برایم رخ داد. اما طبق گزارش‌ها، ضعف مورد بحث بر روی پلتفرم PC به مراتب شدیدتر بوده است. امکان دارد که این موضوع را آن‌چنان مهم ندانید. اما وقتی بسیاری از دستاوردهای کلیدی شما در بازی دث‌لوپ می‌تواند با یک کرش از بین برود، تاثیرگذاری آن‌ها روی تجربه‌ی مخاطب بشدت انکارناپذیر است.

بخش آنلاین Deathloop می تواند تجربه جذاب و جالبی برای گیمر ها باشد

ماجراجویی با جولیانا در بازی بی نظیر  و گیج کننده است. هنگامی که به صورت انفرادی و در یک منطقه با یک هدف، جولیانا به بازی شما حمله می کند، خروجی ها را مسدود می کند و شما را شکار می کند. اگر موفق شدید از او دوری کنید و آنتن مربوطه را هک کنید، ممکن است فرار کنید. 

بازی آنلاین در برابر جولیانا که توسط بازیکن کنترل می شود، بسیار هیجان انگیزتر است. شما ناگهان گوشه ها را با دقت بررسی می کنید، از پشت بام ها عبور می کنید تا دید بهتری داشته باشید و به مکان هایی فکر می کنید که ممکن است در آنها کمین کنید. کنترل جولیانا می‌تواند خوب باشد، زیرا از دشمنان اطراف استفاده می‌کنید تا کلت را شناسایی کنید و یا به او ضربه بزنید یا از فرار او جلوگیری کنید. توانایی Masquerade از این نظر بسیار عالی است زیرا امکان مبادله ظاهر او با یک NPC تصادفی را فراهم می‌کند.

همانطور که چالش‌های مختلف را با جولیانا تکمیل می‌کنید، اسلب‌ها و سلاح‌های بیشتری را رتبه‌بندی می‌کنید و قفل آن‌ها را باز می‌کنید، اما جدا از یک نکته جالب در شروع، محتوای داستانی چیز زیادی وجود ندارد. در واقع، او به عنوان یک راه خوب برای آزمایش طیف وسیعی از سلاح‌های مختلف عمل می‌کند که به‌طور طبیعی باز می‌شوند همانند یک SMG منحصربه‌فرد که به تپانچه‌های دوگانه تبدیل می‌شود.

Deathloop می تواند برای هر فردی سرگرم کننده باشد

هر کسی که چند ساعت را صرف بازی با کلت کرده باشد، ابزار کافی برای دفع بازیکن جولیانا را خواهد داشت، بازیکنی که باید وظایف خاصی را انجام دهد «که خیلی سخت نیستند» اما همچنان برای رتبه بندی و به دست آوردن گزینه های بیشتر، او این کار را انجام می دهد.

Deathloop ترکیب چندین سیستم و مکانیک در یک تجربه با روایتی زیبا و جذاب است. ساختار گیمپلی می‌تواند پاسخگوی خواسته‌های اساسی هواداران دو ژانر اکشن و مخفی کاری باشد. این عنوان به طور کلی سرگرم کننده است. اما تمرکز روایت در مقایسه با آثار قبلی Arkane ناهموارتر است و در برخی مناطق به خوبی صورت نمی گیرد. اگر به دنبال یک عنوان منحصربه‌فرد با سبک های مختلف بازی هستید که احساس رضایت کننده‌ای داشته باشید، نمایش و شخصیت‌ها را جذاب بدانید، یا رویکرد در زمان‌بندی و تکنیک های خود برای برنامه‌ریزی یک ترور بزرگ این Deathloop که تجربه آن قطعا ارزشش را دارد و بدون شک تجربه این بازی را به تمامی گیمرها توصیه می‌کنم.

«بررسی بازی Deathloop بر اساس نسخه PS5 نگارش شده است»

نقاط قوت Deathloop :

+افتتاحیه جذاب و رازهای جذاب
+ارائه تکان دهنده ای که دهه 60 را در زیبایی و موسیقی خود غوطه ور می کند
+بازی سرگرم‌کننده، پاسخگو و سفارشی‌سازی سالم 
+سبک های بازی متعدد به خوبی تطبیق داده شده‌اند و فرصت‌های مختلف امکان آزمایش در هر سطح را فراهم می‌کند
+صداگذاری عالی به خصوص کلت و جولیانا.
+عملکرد خوب DualSense.
+هر Visionary احساس منحصر به فردی دارد
+ویژگی‌هایی مانند ترینکت‌ ها و Slab که سناریو های مختلفی را به وجود می‌آورند
+ساختار منحصر به فرد جزیره Blackreef و وقایعی که بر اساس حلقه زمانی به وقوع می‌پیوندند
+شخصیت جولیانا و شیوه تعامل گیمر با او
+ارزش تکرار بالا

نقاط ضعف Deathloop :

-پس از کسب قدرت های متنوع بازی چالش خود را از دست می‌دهد
-محیط ها بعد از یک نقطه شروع به تکرار می کنند. 
-برخی از اشکالات فنی همانند افت فریم و کرش کردن، این تجربه را تضعیف می کند.
-هوش مصنوعی گاهی دچار مشکل می شود

کلام نهایی:

اگر ترجیح می‌دهید ماجراجویی‌ های زمان‌ دارتان شیک‌ تر و خشونت‌گرا باشد، Deathloop برای شما ساخته شده است. حتی با وجود مسائل مختلف آن، در یادگیری هر نقشه و تکمیل مجموعه کامل ترورها، می توان رضایت داشت و یک تجربه به یاد ماندنی را برایتان رقم بزند.

میتوانید نظرات خود را در خصوص بررسی بازی Deathloop با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ایمان
ایمان
3 سال‌ قبل

عالی رهام جان👌😚.

J.C
J.C
3 سال‌ قبل

سپاس برای بررسی بسیار خوبتون بازی دثلوپ رو هنوز تجربه نکردم چون هنوز پلی استیشن ۵ نتونستم بگیرم ولیحتما جزء اولین بازی هایی خواهد بود که بعد گرفتن پلی استیشن ۵ به سراغش خواهم رفت عالیه این بازی😍

لطفا بررسی و مقاله بیشتر و مخصوصاََ خیلی سریعتر برید یعنی اگه تونستید یکم فعالیت سایتو بیشتر کنید👍🏻