تیترمقالاتمقالات سینمایی
داغ

رتبه بندی فیلم‌ های کریستوفر نولان؛ از بدترین تا بهترین

کریستوفر نولان، کارگردان انگلیسی، حتی اگر یکی از بهترین کارگردان‌های عصر حاضر نباشد، به جرئت می‌توان گفت از محبوب‌ترین‌ و شناخته‌ شده‌ترین‌ کارگردان قرن 21 است.هرچقدر هم که از فیلم‌های او ایراد بگیریم نمی‌توانیم سرگرم‌کننده بودن ساخته‌های نولان را نادیده بگیریم و تقریبا هرکسی با هر سلیقه‌ای که پای فیلم‌های او بنشیند منکر این موضوع نخواهد شد. در این مقاله قصد داریم به سراغ رتبه بندی فیلم های کریستوفر نولان برویم، پس اگر طرفدار فیلم‌های نولان یا ژانر علمی تخیلی هستید، با ویولت گیمرز و رتبه بندی فیلم های کریستوفر نولان همراه باشید.

رتبه بندی بر اساس نظر تیم تحریریه ویولت گیمرز انجام شده است.

11. Following 1998

رتبه بندی بهترین فیلم های کریستوفر نولان، بی خوابی

تعقیب کننده اولین فیلم بلند کریستوفر نولان جوان است که تنها با 6000 دلار بودجه ساخته شد و به فروشی حدود 240 هزار دلار رسید که به نسبت بودجه فیلم سود زیادی به حساب می‌آید. این فیلم برای اولین بار باعث شد که اسم نولان برای اولین بار سر زبان‌ها بیافتد. تعقیب کننده کوتاه ترین فیلم نولان نیز به حساب می‌آید که با زمان 69 دقیقه‌ای که دارد به بهترین و بی‌آلایش ترین شکل ممکن داستان جنایی و دلهره‌آور خود را تعریف می‌کند.

فیلم که به صورت سیاه‌سفید است داستان مردی نویسنده است که عادت عجیبی دارد. او هرروز شخصی را انتخاب می‌کند. و قدم به قدم او را در خیابان تعقیب می‌کند و بعد از اینکه به شناخت کافی از او رسید از خلق و خوهای او برای خلق شخصیت‌های جدید در داستانش استفاده می‌کند و سپس سراغ شخص دیگر می‌رود و این داستان به همین شکل ادامه پیدا می‌کند تا اینکه روزی شروع به تعقیب یک دزد حرفه‌ای و عجیب می‌کند. همین چند خط داستان به خوبی القا کننده‌ی المان های فیلمسازی و داستان‌گویی نولان می‌باشد

با اینکه این فیلم در بدترین رتبه این لیست قرار دارد ولی باید این را در نظر داشته باشید که نولان فیلمی که نتواند شما را سرگرم کند ندارد،حتما دیدن این فیلم به طرفداران فیلم‌های خلاقانه و هنری توصیه می‌شود. اثری که نولان را وارد دنیای سینما کرد.

10. Insomnia 2002

رتبه بندی بهترین فیلم های کریستوفر نولان، بی خوابی 2002

کریستوفر نولان که حالا بعد از ساخت دو فیلم بلند شهرتی برای خود دست و پا کرده است سراغ ساخت فیلمی با بودجه بیشتر و با بازی دو ستاره سینما، آل پاچینو و رابین ویلیامز، می‌رود که حضور هر یک از این دو ستاره در یک فیلم می‌تواند فروش و موفقیت آن را تضمین کند!

بی خوابی که در اصل بازسازی یک فیلم نروژی به همین نام است داستان افسری پلیس به نام ویل درومر(با بازی آل پاچینو) است که درگیر یک پرونده قتل در آلاسکا می‌شود شروع به جستجو برای دستگیری یک قاتل مرموز کند. شب های روشن و روزهای بیست و چهار ساعته‌ی این منطقه باعث می‌شود که شخصیت اصلی دچار مشکلات بی‌خوابی و سردردهای مکرر شود. انتخاب هایی که پیش روی شخصیت اصلی قرار می‌گیرند باعث هرچه جذاب شدن این تریلر جنایی می‌شود. اگر طرفدار این سبک از سینما هستید به هیچ عنوان این فیلم را از دست ندهید

9. Tenet 2020

رتبه بندی فیلم های کریستوفر نولان، تنت 2020

یکی از امضاهای مخصوص کریستوفر نولان بازی با زمان می‌باشد که در این فیلم نیز سفر در زمان را به شکلی متفاوت به تصویر می‌کشد. جدیدترین فیلم نولان که از قضا پیچیده‌ترین فیلم او نیز هست به ما نشان می‌دهد که چه می‌شد اگر انسان در آینده به تکنولوژی دست پیدا کند که بتواند جریان زمان را برعکس کند و لحظات و اتفاقات را از آخر به اول تجربه کند. داستان فیلم در مورد ماموری بی نام و نشان است که باید جهان را از دست آیندگان نجات دهد.

در مورد داستان چیز بیشتری نمی‌گویم همین بس که با فیلمی پر از تئوری‌های فیزیک و انواع و اقسام المان ها و پارادوکس های سفر در زمانی طرفیم که قرار است مغز شما را به مرز انفجار برساند. برای تماشای این فیلم حتما چند ساعت از وقت خود را خالی کنید و با حوصله پای آن بنشینید. شاید لازم باشد چندین و چند بار قسمت‌هایی از فیلم را به عقب برگردانید و دوباره ببینید تا متوجه اتفاقی که در جریان است بشوید. برای درک کامل داستان این فیلم شاید لازم باشد چند بار آن را تماشا کنید اما به شما قول می‌دهم که قطعا ارزش وقت شما را خواهد داشت.

نکته‌ی دیگری که این فیلم را لایق تماشا می‌کند اکشن‌های جذاب فیلم است که بدون پرده سبز ساخته شده اند. (حتی در سکانسی نولان یک هواپیمای واقعی رو منفجر می‌کنه!!!) قطعا به دوستانی که مثل خودم از فیلم‌های ابرقهرمانی و پر از CGI هالیوود خسته شده‌اند این فیلم را پیشنهاد می‌کنم. این فیلم کریستوفر نولانی ترین فیلم کریستوفر نولان است.

همچنین بخوانید: حقایق جالب فیلم Tenet؛ پیچیده ترین ساخته کریستوفر نولان

8. Batman Begins 2005

رتبه بندی بهترین فیلم های کریستوفر نولان، بتمن شوالیه تاریکی 2008

همه چیز از اینجا شروع شد… بتمن آغاز می‌کند اولین فیلم از یکی از محبوب سه‌گانه‌های تاریخ سینماست که شروع داستان خفاش محبوب گاتهام را روایت می‌کند. ورود نولان به ژانر ابرقهرمانی و بلاک باستر با بودجه های هنگفت را می‌توان یکی از بهترین اتفاقاتی دانست که برای این ژانر و برای عاشقان کمیک داسنت. نولان با ساخت این فیلم ثابت کرد که پا به هر سبکی که می‌گذارد حرفی برای گفتن و داستانی برای تعریف کردن دارد. از فیلم‌های هنری و فلسفی تا فیلم‌های صرفا سرگرم‌کننده مانند همین فیلم.

داستان خفاش گاتهام را که احتمالا همگی بهتر از من بدانید. اما نکته‌ای که قابل توجه است اینکه نولان بتمن را از یک تیپ قهرمان محبوب به یک شخصیت کامل کرد. نولان در این سه گانه یکی از بهترین شخصیت پردازی ها در دنیای فیلم‌های ابرقهرمانی را تحویلمان داد. چیزی که به خوبی می‌توان با مقایسه این فیلم (و البته کل سه گانه) با فیلم‌های ابرقهرمانی دیگر آن زمان فهمید، بتمنی که نولان خلق کرد شکست می‌خورد! اخلاق های بد داشت! افسرده و ناراحت می‌شد! ضعف‌هایی که آن زمان در هیچ فیلم ابرقهرمانی به تصویر کشیده نمی‌شد.

7. The Dark Knight Rises 2012

رتبه بندی فیلم های کریستوفر نولان بتمن 2012

شوالیه تاریکی بر می‌خیزد فیلم پایانی سه‌گانه بتمن نولان که یکبار دیگر بروس وین را در برابر دشمنی بزرگتر و خطرناک‌تر به نام بین (با بازی درخشان تام هاردی) قرار می‌دهد و یکی از بهترین پایان بندی‌های ممکن را برای یک سه گانه ارائه می‌دهد. شاید اگر این فیلم تحت تاثیر مقایسه با دو اثر بزرگ قبلی نولان (فیلم تلقین و فیلم قبلی این سه گانه یعنی شوالیه تاریکی) و همچنین مرگ هیث لجر در نقش جوکر به عنوان یکی از بزرگترین و کاریزماتیک‌ترین ویلن های دنیای دیسی قرار نمی‌گرفت، می‌توانست جایگاه بالاتری در دل طرفداران نولان داشته باشد. اما تاثیرات فیلم قبلی این سه گانه و همچنین مرگ و عدم حضور هیث لجر سایه‌ی سنگینی روی این فیلم انداخته است.

این فیلم با اینکه نمی‌تواند در حد و اندازه‌ی قسمت قبلی ظاهر شود و مشکلات فراوانی به آن وارد است، اما همچنان سرگرم‌کننده است و ارزش تماشای بالایی دارد. (هرچه باشد قرار است داستان این سه گانه‌ی دوست داشتنی را به پایان برساند). شاید اگر هیث لجر زنده بود می‌توانستیم اثری در حد و اندازه ی قسمت قبل ببینیم.

6. Dunkirk 2017

 دانکرک 2017

همانطور که قبلا نیز اشاره کردم کریستوفر نولان دست روی هر ژانری می‌گذارد حرفی برای گفتن دارد. اینبار نولان سراغ فیلمی کم دیالوگ و تصویر محور رفته است. دوتا از نقاط قوت نولان داستان سرایی خاص او و همچنین شخصیت پردازی است اما اینجا خبری از داستانی پیچیده نیست و حتی فیلم شخصیت اصلی به آن صورت ندارد. به قول خود نولان اینجا شخصیت اصلی جمع و گروه سربازان هستند!

داستان فیلم در سه فاز روی خشکی، روی آب‌های اقیانوس و در آسمان روایت می‌شود. سکانس‌های مربوط به جنگ و فیلمبرداری فیلم بسیار چشم نوازند و این صحنه ها با موسیقی فوق‌العاده هانس زیمر به اوج خود می‌رسد. از یکی از بازماندگان این جنگ سوال شده بود که فیلم تا چه حد به واقعیت نزدیک است. او پاسخ داد که تنها تفاوت آن با نبرد دانکرک این است که صدای انفجارها در فیلم بسیار بلندتر و وحشتناک‌تر از خود جنگ است!

همچنین تارانتینو برخی سکانس‌های این فیلم را از بهترین سکانس‌های موجود در یک فیلم جنگی می‌داند. به عنوان توصیه آخر حتما این فیلم را در بزرگترین اسکرینی که دارید تماشا کنید!

5. The Prestige 2006

 پرستیژ 2006

پرستیژ داستان دو شعبده باز بازی کریستین بیل و هیو جکمن را روایت می‌کند که در ابتدا با یکدیگر همکارند اما مشکلاتی بین آن‌ها به وجود می‌آید و آن‌ها را تبدیل به رقبایی می‌کند که به خون یکدیگر تشنه‌اند و می‌خواهند سر از رازهای یکدیگر در بیاورند.

فیلم داستان شعبده و شعبده بازیست و خود نیز درست مانند یک شعبده بازی عمل می‌کند و با پیشرفت فیلم حقه هایش را تک تک رو می‌کند تا در انتها آخرین رازش را برملا می‌کند که این پایان جزو بهترین پایان‌بندیهای فیلم‌های نولان می‌باشد که مغز آدم را به مرز انفجار می‌رساند. رازهای این فیلم درست مانند یک شعبده‌ی حرفه‌ای از همان اول جلوی چشممان هستند. اما همانطور که با دیدن یک شعبده دوست داریم که فریب بخوریم اینجا هم از این گول خوردن لذت می‌بریم.

در میان بازیگران فیلم اسکارلت جوهانسن نیز عملکرد بسیار خوبی از خود به‌جا می‌گذارد و به همراه کریستین بیل یک داستان عاشقانه متفاوت را تجربه می‌کند که قطعا در پایان هوش نویسنده را برای نوشتن همچین داستانی تحصین خواهید کرد.

پرستیژ یکی از قدرنادیده‌ترین فیلم‌های این کارگردان انگلیسی می‌باشد که یک رقابت کلیشه‌ای را به خلاقانه ترین روش ممکن روایت می‌کند. ممکن است نیاز باشد که برای فهم کامل فیلم آن را دو بار تماشا کنید اما این را بدانید که قطعا ارزشش را خواهد داشت.

4. Interstellar 2014

رتبه بندی فیلم های کریستوفر نولان، میان ستاره ای 2015

نولان پس از ساخت فیلم‌های سه گانه بتمن و تلقین انتظارات را به شدت از خود بالا برده بود. همه انتظار چیزی بهتر یا حداقل در سطح آن‌ها را داشتند خبر خوش اینکه از پس این کار برآمد!

نولان با ساخت بین‌ستاره‌ای باری دیگر ثابت کرد که هنوز کارش با ژانر علمی‌تخیلی تمام نشده است و هنوز حرف‌هایی برای گفتن دارد. اینترستلار پر شده از مفاهیم فیزیک و فکت‌های علمی که دانشمندانی بر این پروژه نیز نظارت داشتند تا از نظر علمی همه چیز درست باشد.

او در اینجا داستانی را در آینده ‌ای نه چندان دور روایت می‌کند. زمانی که زمین به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی دیگر پتانسیل زندگی انسان‌ها را ندارد و انسان‌ها باید به دنبال زیستگاهی جدید باشند. در این میان کوپر (با بازی متیو مک‌کانهی) که یک خلبان است باید از دخترش جدا شود و به فضا برود. او وظیفه دارد با بررسی چندین سیاره‌ی از قبل تعیین شده ببیند که کدامشان محلی مناسب برای انسان‌هاست. خلاصه‌ای که گفتم تنها بخشی از داستان پیچیده‌ی بین‌ستاره‌ایست. داستانی که به گفته‌ی نولان در مورد عشق است تا اینکه صرفا بخواهد سفرهای فضایی آینده را به نمایش بگذارد.

موسیقی

این فیلم فلسفی و علمی‌تخیلی با همراهی موسیقی متنی از هانس زیمر بزرگ تصاویری را به شما تقدیم می‌کند که به راحتی از ذهنتان پاک نمی‌شود. اینترستلار با بازی درخشان مک‌کانهی گاهی اوقات اشکتان را در می‌آورد. گاهی اوقات به اوج هیجان می‌رسد. گاهی اوقات به آرامی یک فیلم عاشقانه می‌شود. با شروعش سوال‌های زیادی را در ذهنتان ایجاد می‌کند و در پایان به بهترین شکل ممکن به آنها پاسخ می‌دهد. تمام این موارد نشان می‌دهد که با یک فیلم کامل طرف هستیم!

اگر بعضی مشکلات فنی و منطقی فیلم وجود نداشتند قطعا این فیلم در رتبه بهتری قرار داشت. اما همچنان تماشای این فیلم به همه‌ طرفداران سینما توصیه می‌شود. در ادامه نیز با رتبه بندی فیلم های کریستوفر نولان همراه باشید تا به یکی از آوانگارد ترین فیلم های چند دهه اخیر برسیم.

3. Memento 2000

 ممنتو 2000

آرام‌آرام به پایان لیست نزدیک می‌شویم و حالا نوبت معرفی سه فیلم برتر از بهترین فیلم های نولان است. رتبه سوم این فیلم به دومین ساخته‌ی بلند او یعنی ممنتو می‌رسد. فیلمی خلاقانه و عجیب که حتی کسانی هم که نولان را قبول ندارند این فیلم را تحسین می‌کنند.

فیلم داستان فردی را روایت می‌کند که به دلیل حادثه‌ای همسرش به قتل می‌رسد و خودش نیز به دلیل ضربه‌ای که به سرش وارد می‌شود دچار اختلال عجیبی می‌شود. او دیگر قادر نیست خاطره‌ی جدیدی تولید کند یعنی انگار حافظه‌ی کوتاه مدت خود را برای همیشه از دست می‌دهد و هرچند دقیقه یکبار همه چیز به جز خاطراتی را که قبل از این حادثه به ثبت رسانده است فراموش می‌کند. حال این مرد با این مشکل عجیبی که دارد شروع به جستجو برای یافتن قاتل همسرش می‌کند. تنها راه حل او برای ثبت اطلاعات یادداشت‌ها، تصاویر و خالکوبی‌های روی بدن اوست. به بیانی دیگر اینجا با کارآگاهی طرفیم که فراموشی دارد!

تدوین

اما برگ برنده‌ی فیلم به‌جز داستان، نحوه تدوین و روایت فیلم است. یک روایت نامعمول که بجای اینکه داستان را به شکل عادی برایمان به تصویر بکشد، از آخر به اول آن را به نشان می‌دهد. انتهای داستان را ما در ابتدای فیلم می‌بینیم. بعد از آن فیلم داستان را در چندین پارت از آخر به اول برای ما تعریف می‌کند و در آخر به ابتدای داستان می‌رسیم و فیلم به پایان می‌رسد! روایتی که به بهترین شکل ممکن حس و حال شخصیت اصلی فیلم را به بیننده منتقل می‌کند. ما هم انگار مثل لئونارد شلبی فراموش کرده ایم که چه اتفاقی افتاده و به پایان داستان رسیده‌ایم!

اگر به فیلم‌های مستقل و خلاقانه علاقه دارید هرگز ممنتو را از دست ندهید. فیلم به دلیل روایت نامتعارف و داستان عجیبش قطعا اکثر مخاطبان را وادار به تحسین خود خواهد کرد.

2. The Dark Knight 2008

شوالیه تاریکی 2008 کریستوفر نولان

شوالیه تاریکی را نه فقط به عنوانی یکی از بهترین فیلم‌های نولان بلکه به راحتی می‌توان یکی از بهترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ دانست. خلق بهترین یکی از آنتاگونیست سینمای ابرقهرمانی و یکی از برترین بتمن‌های تاریخ تنها گوشه‌ای از دستاوردهای این فیلم است. در خوب بودن این فیلم همین بس که با گذشت 12 سال هنوز کسی نتوانسته جایگزین بتمن نولان شود و قبول شخصی جدید در نقش بروس وین و جوکر بسیار سخت است. هنوز که هنوز است دیسی در سودای ساخت فیلمی نزدیک به شوالیه تاریکی به سر می‌برد و هرگز به این مهم حتی نزدیک هم نشده است.

جوکر

اینجا بتمن با بزرگترین دشمن خود یعنی جوکر رو به رو می‌شود و در شکست دادن او به اوج عجز و ناتوانی می‌رسد. حتی با وجود اتفاقات پایانی فیلم همچنان می‌توانیم جوکر را برنده اصلی این نبرد بدانیم. جوکری که با نقش‌آفرینی هیث لجر فقید جاودانه شد. سخت است که با دیدن سکانس‌هایی مانند اعتراف گرفتن بتمن از جوکر ایستاده این بازیگر را تشویق نکرد. اغراق نیست اگر بگویم که هیث لجر سینما را به دو بخش قبل و بعد از این شخصیت تقسیم کرد! بازیگری که هرچه داشت را پای این نقش گذاشت و پس از مرگش به خاطر آن اسکار گرفت. سال ها بعد از این فیلم در سال 2019 جوکر با بازی واکین فینیکس ساخته شد. جوکری که به گفته‌ی خود فینیکس بسیار از هیث لجر الهام گرفته بود.

هنوز که هنوز است پس از گذشت سال‌ها از ساخت شوالیه تاریکی هیچ فیلم ابرقهرمانی نتوانسته است به محبوبیت این فیلم در بین مردم برسد. فیلمی که از فیلم‌های ابرقهرمانی زمان خودش چندین سال جلوتر بود و تاثیر بزرگی روی فرهنگ عامه گذاشت. از این تاثیرات می‌توان به این موضوع اشاره کرد که هرساله مردم در سالگرد مرگ هیث لجر با ماسک‌های جوکر به خیابان‌ها می‌آیند تا یاد و خاطره این بازیگر بزرگ را زنده نگه دارند.

جوکر: «وقتی یه وضعیت بحرانی پیش بیاد همین مردم متمدن حتی حاضر میشن همدیگه رو بخورن»

1. Inception 2010

تلقین 2010 نولان

رسیدیم به رتبه اول لیست  و یکی از پرچمداران ژانر علمی‌تخیلی کریستوفر نولانی. نولان بعد از موفقیت‌های شوالیه تاریکی بار دیگر با ساخت تلقین ثابت کرد که این موفقیت و محبوبیت اتفاقی نبوده است. نولان به خوبی رگ خواب و سلیقه مخاطب را می‌شناسد و می‌داند که چگونه ایده‌ها خوب را به شکلی قابل قبول عملی کند. او با ساخت تلقین ثابت کرد که حتی فیلم‌های پیچیده را نیز می‌توان برای مخاطب عام سینما ساخت طوری که همه از آن لذت ببرند. تلقین را می‌توان بهترین نمونه‌ی یک فیلم کامل در سینمای عصر جدید دانست.

داستان حول گروهی از دزدان روایت می‌شود. دزدهایی غیر عادی که به جای سرقت مال و اموال، افکار قربانیانشان را به سرقت می‌برند! این گروه به ذهن و خواب فرد مورد نظر نفوذ می‌کنند و افکاری را می‌دزدند یا فکری را به مخاطبشان تلقین می‌کنند! تلقین مرز بین خیال و واقعیت را می‌شکند و از اهمیت این رویاها برای ما می‌گوید. پیچیدگی این فیلم هر بیننده‌ای را مجاب می‌کند که برای فهم کامل داستان، آن را برای چندین بار ببیند.

افتتاحیه و پایان

اینسپشن همچنین یکی از بهترین افتتاحیه‌ها ر ا بین فیلم‌های نولان دارد. پانزده دقیقه ابتدایی فیلم چنان ضرباهنگ سریعی دارد که ناخودآگاه هر کسی را مجذوب فیلم می‌کند اگرچه چیزی از این پانزده دقیقه نفهمد! پایان بندی فیلم نیز به گونه ای است که تا مدت‌ها ذهن مخاطب را درگیر می‌کند و هنوز که هنوز است طرفدارن مشغول نظریه پردازی برای رمزگشایی پایان فیلم هستند.

فکر نکنم که دوباره نیازی به تعریف از موسیقی هانس زیمر باشد! هرجا نامی از هانس زیمر باشد قطعا می‌توان آن فیلم را از نظر موسیقی درخشان دانست که تلقین هم از این قاعده مستثنی نیست. در ضمن بازی لئوناردو دی‌کاپریو نیز در نقش کاب جذابیت فیلم را چندین برابر کرده است.

اینم از رتبه بندی فیلم های کریستوفر نولان.  نظر شما دوستان ویولت گیمرزی در مورد رتبه بندی فیلم های کریستوفر نولان چیست؟ رتبه بندی بهترین فیلم های کریستوفر نولان از نظر شما چگونه است؟ خوشحال میشویم اگر نظراتتان را برای ما و دیگر دوستان ویولت گیمرزی به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
mohammaddd79
mohammaddd79
2 سال‌ قبل

به نظرم بهترین فیلمش دارک نایته
از فیلم آخرش تنت خیلی خوشم نیومد راستش
امیدوارم این فیلم بعدی که داره میسازه خوب از آب دراد

#(AC)
#(AC)
2 سال‌ قبل

رتبه بندی من:
11: insomnia
10: following
9: the dark knight rises
8: Batman begins
7: tenet
6: Dunkirk
5: memento
4: inception
3: the prestige
2: the dark knight
1: interstellar

goodjoker
goodjoker
2 سال‌ قبل

شاید بهترین لیستی هست که توی نت دیدم.
ممنتو میتونست رتبه بهتری هم داشته باشه