بازیبررسی بازیتیترمقالات بازی

بررسی بازی The Last of Us Part II – تقابل عشق و نفرت

هر بررسی بازی The Last of Us Part II را که مطالعه می کنیم، مشابه دیگر بررسی ها است. در واقع یا پر شده اند از تعریف و تمجید و در آخر یک نمره کامل داده اند. یا با دو بهانه ضعف در داستان و حمایت از برخی گرایش های جنسی، به انتقاد از بازی پرداخته و نمره ای غیرکامل داده اند. اما ما در ویولت گیمرز بعد از اینکه دو سال از انتشار این بازی می گذرد، در حال انتشار بررسی بازی لست آو آس 2 هستیم. اکنون دیگر هیجانات ابتدای انتشار بازی از بین رفته و می توانیم پرده تنفر یا عشق نسبت به بازی را با بهانه های غیرمنطقی، از جلوی چشم خود کنار بزنیم. در این مقاله، می خواهیم به صورت کامل، از هر زاویه به تمام بخش های بازی نگاه کرده و آن را بررسی کنیم. حتی در بخش اول مقاله، به تاریخچه، معرفی و بررسی حواشی می پردازیم. من علی حیدریان هستم، در ادامه با متفاوت ترین بررسی بازی The Last of Us Part II همراه ویولت گیمرز باشید.

در این مقاله بررسی بازی The Last of Us Part II، هدف بررسی این بازی، به صورت جامع و کامل از زوایای مختلف است. تا اگر اطلاعات زیادی از این بازی ندارید، بتوانید تصمیم مناسبی برای خرید یا تجربه لست آو آس 2 بگیرید. یا اگر به خوبی با بازی آشنا هستید و بررسی های دیگر را نیز خوانده اید، به صورت عمیق تر با بازی آشنا شوید. نقد بازی The Last of Us Part II، تحلیل داستان بازی The Last of Us Part II یا امثال این موارد، با این بررسی ارتباط مستقیمی ندارد. بنابر این، لطفا از این مقاله که یک بررسی بازی می باشد، انتظار نقد، تحلیل یا مقایسه را نداشته باشید. اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت های نقد و بررسی را می توانید در آموزش نقد و بررسی بخوانید.

توجه: این مقاله در حالت بروزرسانی مداوم قرار دارد. بخش های بعدی مقاله برای بررسی بازی و دیگر موارد در آینده نزدیک با بروزرسانی به مقاله اضافه خواهد شد.

بررسی بازی The Last of Us Part II

تاریخچه The Last of Us

بهتر است پیش از اینکه به سراغ بررسی بازی The Last of Us Part II برویم، به صورت کلی با این بازی بیشتر آشنا شویم. البته اگر این بازی را انجام داده اید یا اطلاعات زیادی درباره بازی The Last of Us Part II دارید، مطالعه این بخش لزومی ندارد. بازی The Last of Us Part II آخرین اثر هنری استودیو Naughty Dog می باشد که در سال 2020 منتشر شد. این بازی دنباله مستقیم The Last of Us می باشد که در سال 2013 منتشر شده است. کارگردانی هر دو نسخه را آقای نیل دراکمن بر عهده داشته است.

در واقع The Last of Us اولین بازی می باشد که آقای نیل دراکمن وظیفه کارگردانی را بر عهده داشته است. ایشان پس از انتشار موفقیت آمیز این بازی، به یکی از کارگردانان استودیو ناتی داگ تبدیل شد. پس از انتشار نسخه دوم این بازی که امروز به بررسی آن می پردازیم یعنی The Last of Us Part II، وظیفه مدیریت استودیو نیز برعهده ایشان قرار گرفت.

نسخه اول بازی The Last of Us توانست در مقابل رقبای سرسختی که دارد، بیگ وینر سال شود. عناوین بزرگی مانند GTA V، BioShock Infinite و بسیاری از بازی های بزرگ دیگر، رقیب The Last of Us بودند. اما این بازی، توانست بیشترین جایزه را از رسانه ها و منتقدین کسب کند. تعداد جوایز این بازی به قدری زیاد بود که علاوه بر بیگ وینر شدن سال، توانست رکورد کسب جایزه در تمامی سال ها را نیز بشکند. بازی The Last of Us Part II حتی از نسخه اول خود نیز جوایز بیشتری گرفت و باز هم رکورد جایزه تاریخ را شکست.

بررسی بازی The Last of Us Part II

معرفی بازی The Last of Us Part II

همانطور که گفته شد، بیشتر منتقدان و گیمر ها از بازی لست آو آس 2 استقبال کردند. به طوری که نمره بازی The Last of Us Part II 99 شده است. اما عنوان The Last of Us Part II دقیقا چطور بازی می باشد که این افتخارات را کسب کرده است؟ لست آو آس 2، یک بازی پساآخرالزمانی، داستانی و تک نفره با گیم پلی اکشن ماجراجویی است. داستان بازی The Last of Us Part II، دنباله مستقیم نسخه اول لست آو آس می باشد. در واقع این بازی ها، روایت گر داستان و اتفاقاتی هستند که برای دو شخصیت اصلی بازی یعنی جول و الی رخ می دهد.

شخصیت اصلی بازی The Last of Us جول و شخصیت اصلی نسخه دوم نیز الی است. در واقع با اینکه در بازی اول مقداری هر چند کوتاه از داستان را با شخصیت الی جلو بردیم، اما این دختر شخصیت فرعی بازی بود. اما در نسخه دوم، سازندگان بازی تمرکز خود را بر روی الی گذاشته اند. اگرچه داستان بازی The Last of Us Part II  به صورت مستقیم به جول و نسخه اول مربوط می شود. ولی گیم پلی بازی و شخصیت اصلی لست آو آس 2 بر روی شخصیت الی پیاده سازی شده است.

بررسی بازی The Last of Us Part II

حواشی بازی The Last of Us Part 2

بخشی از داستان بازی The Last of Us Part II ، اندکی مانده به انتشار بازی، لو رفت. لو رفتن بخشی از داستان بازی، باعث ایجاد حواشی زیاد، سوء تفاهم ها و عصبانیت برخی طرفداران شد. برخی احساس می کردند که داستان بازی بسیار ضعیف است و سازندگان تمام زیبایی داستان The Last of Us را در نسخه دوم از بین بردند. اما پس از انتشار بازی، این موارد از بین رفتند. بعد از اینکه طرفداران داستان The Last of Us Part II به صورت کامل آشنا شدند، عصبانیت طرفداران از بین رفت.

اما حواشی تمام نشد. موج جدیدی از حاشیه ها گریبان گیر ناتی داگ و بازی The Last of Us Part II شد. گروه های بزرگی به نمره یوزر اسکور بازی در متاکریتیک حمله کردند تا آن را کم کنند. مشکل کجا بود؟ این بار دیگر صحبت ها، مانند قبل از انتشار بازی The Last of Us Part II نبودند. بهانه های جدید مخالفان بازی، این بار حفره های داستانی یا ضعیف بودن داستان و یا حمایت از برخی گرایش های جنسی که هنوز توسط همه مردم دنیا پذیرفته نشده، بود. این بهانه ها و حواشی به برخی رسانه ها نیز نفوذ کرد. همین موضوع باعث شد بررسی ها و نظرات بی کیفیت و غیر حرفه ای از این بازی زیاد شود.

با وجود همه این موارد، تعداد طرفداران بازی و یا حتی عاشقان The Last of Us Part II بسیار بیشتر از هیتر های آن است. در ادامه بررسی بازی The Last of Us Part II می خواهیم به صورت دقیق تر به این موضوع بپردازیم. تا در نهایت بدانیم آیا هیتر های بازی درست می گویند یا حق با طرفداران بازی The Last of Us Part II است.

بررسی بازی The Last of Us Part II

هیتر یا طرفدار

بسیار می شنویم که بازی The Last of Us Part II هیتر های زیادی دارد. شاید در ابتدا تصور کردید که در بررسی بازی The Last of Us Part II  جایی برای پرداختن به این موضوع نیست. اما همانطور که اشاره شد، مقاله رو به رو متفاوت ترین بررسی The Last of Us Part II  است. پس می خواهیم به صورت شفاف و کامل از همه نظر به این بازی بپردازیم. اما برویم سراغ اصل موضوع این بخش از مقاله بررسی بازی The Last of Us Part II. دقیقا هیتر کیست؟ هیتر یعنی کسی که از یک چیزی متفر است. به نظر شما چرا یک فرد باید از یک بازی متنفر باشد؟ حتی اگر بدترین بازی دنیا را هم بیاوریم، باید از آن متنفر بود؟

تنفر احساسی غلط و نابود کننده است. تنفر یک شخص به یک اثر، نمی تواند آن اثر را نابود کند. بلکه خودش را نابود می کند. در واقع تنفر شخص متنفر را از درون به بدترین شکل نابود کرده و آن را می سوزاند. حتی اگر شخص در نابود کردن اثر نیز موفق باشد، باز هم حس نفرت او را نابود خواهد کرد. زیرا منشاء نفرت در درون یک انسان است. بنابراین باید از درون نفرت از بین رودو چون با ابراز این حس، تفاوت خاصی برای شخص متنفر نمی کند.

بررسی بازی The Last of Us Part II

هیتر هایی که گیم پلی می بینند:)

اما از این بحث که بگذریم، به این موضوع میرسیم که چرا اصلا یک گیمر باید از یک بازی متنفر باشد. همانطور که اشاره شد، تنفر از بدترین بازی جهان نیز احساسی غیرمنطقی است. یک گیمر باید از بازی های خود استفاده کرده و از انجام آن ها لذت ببرد. یا اگر آن بازی ها را دوست ندارد، انجامشان ندهد. هیتر های بازی The Last of Us Part II زیاد هستند؟ خیر. بازی The Last of Us Part II چه خوب باشد و چه بد، هیتر های گیمر زیادی ندارد. بلکه هیتر هایی را دارد که گیمر بازی نیستند. یعنی یا اصلا کنسول بازی مورد نظر را ندارند. یا بازی را نتوانسته اند بخرند یا مشکلی دیگر جلوی بازی کردنشان را گرفته است.

منظورم از جملات این بخش بررسی بازی The Last of Us Part II موضوع خوب یا بد بودن The Last of Us Part II یا بخش هایی از آن نیست. منظور نداشتن هیتر های واقعی می باشد. چون یک گیمر یا بازی می کند و لذت می برد، یا اصلا بازی را انجام نمی دهد چون از آن لذتی نمی برد.

لذت نبردن از بازی، قطعا دلیل بر حمله به نمرات بازی یا بر هم ریختن کامیونیتی های طرفداران بازی نیست. بنابراین هر کسی که به بلوغ عقلانی می رسد، می توان گفت صد در صد اتکی به هیچ کجا نخواهد زد. همچنین کسی که از بازی لذت نبرد نیز این کار را نمی کند. در نتیجه افرادی که هیتر بازی The Last of Us Part II یا هر بازی دیگر هستند و به کامیونیتی های طرفداران آن بازی ها اتک می زنند، نه به بلوغ عقلی رسیده اند، نه سنی دارند و نه اصلا بازی را انجام داده اند.

بررسی بازی The Last of Us Part II

گیمر های واقعی

اما ممکن است برخی به این بازی علاقه ای نداشته باشند. این موضوع ممکن است به هر دلیلی اتفاق بی افتد. سلیقه، سبک بازی یا موارد دیگری که می توانند در علاقه اشخاص به بازی تاثیر گذار باشند. یا ممکن است از دید یک فرد، یک بازی بی کیفیت باشد. کم کیفیت بودن یک بازی، دلیل بر تنفر از آن یا تخریب نمی شود. انسان ها می توانند خیلی ساده و را رعایت احترام، نظر خود را پس از تجربه به اشتراک بگذارند. اما این موضوع، قطعاََ با اتک زدن به نمرات کاربران بازی و یا به کامیونیتی های لست آو آس 2 متفاوت است.

هدف بررسی بازی لست آف آس 2 پیش رو نیز همین موضوع است. معرفی بازی، شفاف سازی کامل حواشی و بررسی کامل آن که به شما در انتخاب بازی خود کمک کند. کیفیت سنجی بازی نیز بخشی از مطلب است اما بحث نقد با بررسی بازی The Last of Us Part II  جدا می باشد. در این باره برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود آموزش نقد را بخوانید.

بررسی بازی The Last of Us Part II

بهانه ها

اما به بهانه ها می رسیم. حفره های داستانی و ضعف در کیفیت داستان به همراه گرایش جنسی شخصیت اصلی بازی بهانه های برخی هیتر ها هستند. بعضی از این هیتر ها ادعا می کنند که پیش از این طرفدار بازی The Last of Us بودند و به دلیل بهانه های گفته شده، اکنون از بازی ناراضی و از سازندگان عصبانی هستند. موضوع حفره های داستانی و کیفیت پایین داستان، در ادامه بررسی بازی The Last of Us Part II در بخش داستان بازی The Last of Us Part II بررسی می شود. اما به گرایش های نام برده بپردازیم.

سیاست و تجارت می توانند از برخی تفکرات برای پیشرفت خود استفاده ابزاری کنند. یا تفکراتی جدید بسازند. در مقابل علم نیز می تواند باعث تغییراتی مفید در جامعه بشری شود. برای مثال، حق برابری انسان ها با هر رنگ پوستی که دارند. یا مخالفت با برده داری که کار غیر انسانی می باشد. اما برخی از تفکرات، جنبش ها، گرایش ها یا قوانین صرفا هدف تجاری یا سیاسی دارند. یعنی موضوع اصلی آنها در عمق قضیه، کمک به انسان ها نیست. ولی آیا اگر سازندگان بازی، در اثر خود یک دین، گرایش، جنبش یا تفکر را به نمایش گذاشته و آن را معرفی و یا حمایت می کنند و آن مسئله با عقاید، گرایش، جنبش یا تفکرات ما مخالف است، این حق را داریم که بگوییم کیفیت این بازی بد است؟

مروری بر هنر

این موضوع فقط در بازی های ویدیویی نیز وجود ندارد. هنر همین است. هنر، دل هنرمند را در قالب زیبایی و یک اثر که چهارچوب های زیبایی شناسی را رعایت کرده، به مخاطب نشان می دهد. هنر وسیله انتقال احساس یا تفکر هنرمند به مخاطب است. در هنر های دیگر مانند سینما، کتاب ها و … نیز معرفی یا حمایت از گرایش ها، جنبش ها، اعتقادات یا تفکرات مختلف را می بینیم. پیامی که هنرمند در یک اثر به مخاطب انتقال می دهد، نمی تواند شاخص کیفیت سنجی آن اثر شود.

لزومی به ارائه محتوای بیشتر در رابطه با هنر در بررسی بازی The Last of Us Part II نیست. شما می توانید در دیگر مقالات سایت مانند آموزش نقد و بررسی، بیشتر با هنر آشنا شوید.

بررسی بازی The Last of Us Part II

حرف آخر درباره موضوعات حواشی لست آو آس 2

یک گیمر، باید از بازی مورد علاقه خود لذت ببرد. اگر آن بازی حامی یک تفکر خاص است، گیمر باید یا با تحقیق و استفاده از علم و عقل خود آن را بپذیرد، یا آن را رد کند. حامی بودن از یک گرایش، جنبش یا تفکر، نمی تواند تمام یک بازی را تشکیل دهد. زیرا یک بازی، شعار چند کلمه ای برای ارسال یک پیام نیست. یک بازی عناصر مختلفی را دارد.

آثار استودیو ها یا شرکت های بزگ دیگر در دنیا بجز ناتی داگ، مانند راک استار، سی دی پراجکت رد، تمام استودیو های پلی استیشن و استودیو های اکس باکس(سونی و مایکروسافت)، اسکوئر انیکس، اپیک گیمز و … نیز مانند بازی The Last of Us Part II حامی گرایش های مختلفی هستند. اما ما بازی می کنیم تا از آن لذت ببریم. اگر پیام مورد نظر را در یک اثر رد کرده و نمی توانیم دیدن حمایت از آن را تحمل کنیم، بهتر است اصلا نزدیک بازی های ویدیویی نشویم.

چون هر بازی بزرگی، پر از صد ها پیام و حرف و نشانه می باشد که سازنده یا از روی علاقه، یا به خاطر پول گرفتن از جایی دیگر یا به هر دلیل دیگری آن را در بازی قرار داده است. نظر دادن در مورد بازی ها نباید با این مسائل ترکیب شود. در نظر یا بررسی بازی The Last of Us Part II، باید به عناصر سازنده یک بازی توجه کنیم. پیام های سازندگان را صرفا می توانیم اعلام کنیم و بگذریم. زیرا نه ما منتقدین متخصص بررسی هر تفکر، گرایش یا جنبش هستیم و نه گیمر. بنابراین، لطفا از حاشیه هایی بی ربط به عناصر یک اثر، حمایت نکنید تا سلامت کامیونیتی های هنر های مختلف حفظ شود.

بررسی بازی The Last of Us Part II

اصل مطلب؛ بررسی بازی The Last of Us Part II

اکنون که به صورت کامل به معرفی بازی The Last of Us Part II، تاریخچه فرانچایز The Last of Us و حواشی نسخه دوم پرداختیم، به بخش اصلی مقاله یعنی بررسی بازی The Last of Us Part II می رسیم. به منظور کامل بودن بررسی، هر بخش با جزئیات بررسی می شود. در ابتدا از گرافیک فنی شروع کرده و سپس هر بخش را بررسی می کنیم. بنابر این اگر مطالعه کامل این بررسی از حوصله شما خارج است، می توانید فقط بخش های مورد نظر خود را بخوانید.

بررسی گیم پلی بازی The Last of Us Part II

در ابتدا به سراغ یکی از اصلی ترین بخش های هر بازی، یعنی گیم پلی می رویم. گیم پلی بازی The Last of Us Part II در سبک اکشن ادونچر یا اکشن ماجراجویی می باشد. اگر با این سبک به خوبی آشنا نیستید، پیشنهاد می شود مقاله انواع سبک بازی ها را بخوانید. برخی فکر می کنند سبک گیم پلی بازی The Last of Us Part II ترسناک است. اما ترسناک سبک گیم پلی بازی نیست. بلکه گیم پلی این بازی ترکیب سبک اکشن و سبک ماجراجویی بوده که المان ها و عناصر سبک های دیگر را نیز در خود دارد.

گیم پلی بازی The Last of Us Part II، بر پایه و اساس نسخه اول خود طراحی شده است. معمولا نسخه های مختلف یک فرانچایز در دنیای بازی ها، از یک پایه گیم پلی مشخص استفاده می کنند. کمتر دیده می شود که در دو بازی از یک فرانچایز، گیم پلی به کلی دچار تغییر و تحول شود. حتی اگر این اتفاق قرار بود برای لست آو آس بی افتد، گیم پلی بازیThe Last of Us  آنقدر خوب و با کیفیت بود که نیاز به تغییر اساسی نداشت. بنابراین سازندگان نسخه بهبود یافته و کامل تر گیم پلی را بر پایه نسخه اول طراحی کرده اند.

البته که تعداد بهبود ها و امکانات جدید گیم پلی بازی The Last of Us Part II نسبت به نسخه اول لست آو آس بسیار زیاد هستند. برای مثال، قابلیت خوابیدن(دراز کش شدن) به شخصیت های اصلی بازی اضافه شده است. گیم پلی بسیار نرم تر و روان تر از نسخه یک شده و قابلیت های کرفتینگ(ساختن وسایل) بازی نیز بسیار بیشتر شده است.

بررسی بازی The Last of Us Part II

نگاهی عمیق تر به گیم پلی بازی The Last of Us Part II

بهتر است تا در ادامه بررسی بازی The Last of Us Part II به مواردی دیگری راجع به گیم پلی بازی The Last of Us Part II بپردازیم. به دلیل اتصال تنگاتنگ گیم پلی با بخش های دیگری مانند فیزیک یا هوش مصنوعی یا حتی انیمیشن ها، ممکن است برخی از موارد نام برده شده در این بخش با عناصر دیگر بازی پیوند خورده باشند. اما به هر حالِ، یک بازی ویدیویی اجزای مختلفی را دارد. همین نیز یک بازی را زیبا می کند. نزدیک بودن این اجزا و اتصال آن ها به یکدیگر، باعث می شود تا بازی تجربه ای لذت بخش تر را ارائه دهد. این موضوع درباره بازی The Last of Us Part II نیز صادق است.

گیم پلی بازی لست آف آس 2، شامل روش های متفاوت و جدید برای کشتن دشمنان است. اگر خلاقیت خود را به خرج دهید، می توانید به راه های بسیار متفاوتی به دشمنان حمله کنید. برای مثال زامبی ها را به جان انسان های دشمنتان بی اندازید. یا با قطع یا زخمی کردن پای زامبی ها، کاری کنید که با سرعت کمتر و خوابیده به سراغتان بیایند. سپس با یک لگد حسابی یا شلیک، برای همیشه شر آن ها را خلاص کنید. در این شرایط، قبل از اینکه آن ها بمیرند و وقتی که آنها را بسیار زخمی کرده اید، می توانید فقط چند قدمی فاصله خود را با آنها حفظ کنید. در این زمان، خواهید دید که زامبی یا دشمن مورد نظرتان پس از کمی تلاش برای نزدیک شدن و آسیب زدن به شما، به دلیل اینکه بسیار زخمی می باشد خون از دست خواهد داد و خواهد مرد.

بررسی بازی The Last of Us Part II

انیمیشن ها

اگر بخواهیم انیمیشن های بازی The Last of Us Part II را بررسی کنیم، در یک کلام شاهکار نتیجه بررسی آن است. پس از بررسی، حتی اگر بخواهیم این انیمیشن ها را با دیگر بازی ها مقایسه کنیم، احتمالا بهترین بازی تاریخ تاکنون از نظر انیمیشن، عنوان The Last of Us Part II باشد. برای مثال وقتی به پای دشمنان شلیک می کنید، پای آنها زخمی شده یا حتی ممکن است قطع شود. در صورت وقوع این اتفاق، دشمنان ممکن است زنده بمانند و سعی کنند بلند شوند. پس از بلند شدن آن ها از روی زمین باز هم در تلاش هستند تا با شما بجنگند. اما اگر به شکل بدی آسیب دیده باشند، احتمالا پس از جیغ و فریاد زدن و درد کشیدن های زیاد خواهند مرد. این اتفاق، حتی در مورد دستان آنها نیز صادق است.

شما در این بازی با شلیک مناسب و دقیق، حتی می توانید انیمیشن افتادن اسلحه از دستان دشمن را ببینید. یا اگر دشمنان نیز به شما شلیک کنند، اتفاقات مشابهی برای شما رخ خواهد داد. علاوه بر این، انیمیشن های اشیاء با فیزیک بسیار خوب آنها، حس واقع بینانه تری به تجربه بازی می دهد. ترکیب انیمیشن، هوش مصنوعی، فیزیک با گیم پلی، کاری می کند که شما وقتی در حال انجام بازی The Last of Us Part II هستید، فکر کنید واقعا در بازی حضور دارید.

بررسی بازی The Last of Us Part II

کارگردانی کاتسین ها

انیمیشن های بازی، فقط به بخش گیم پلی مربوط نمی شوند. کاتسین های بازی The Last of Us Part II از این انیمیشن های جذاب و ترکیب آن با یک گیم پلی فوق العاده نیز بهتر هستند. حرکت ها و رفتار شخصیت ها در کاتسین های این بازی آنقدر طبیعی است که ممکن است به بازی بودن The Last of Us Part II شک کنید! لبخند ها، اخم، صورت شاد یا گریان و هر حالت دیگر برای بدن و مخصوصا صورت در واقعی ترین حالت ممکن قرار دارد. زیبایی انیمیشن های بازی، به خوبی تلاش و زحمت انیمیشن سازان، بازیگران و سازندگان بازی در بخش موشن کپچر را نشان می دهد.

کارگردانی کاتسین های بازی، زاویه دوربین، دیالوگ ها و استفاده از افکت ها و تغییر نما در بازی لست آف آس 2، بسیار حرفه ای است. در هر بخش از داستان بازی The Last of Us Part II، هنگامی که کاتسینی پخش می شود، زاویه دوربین به خوبی قرار دارد. ممکن است در برخی کاتسین ها، صحنه های احساسی یا اکشنی را مشاهده کنید. بسته به نوع اتفاقات کاتسین، حرکت دوربین به خوبی انجام می شود. زمان کاتسین ها و تایم سوییچ بین گیم پلی و کاتسین نیز بسیار مناسب است. به طوری که احساس نمی کنید کاتسین باید زود تر یا دیر پخش می شد. در واقع بالانس و تعادل بسیار خوبی بین کاتسین و گیم پلی وجود دارد.

ترکیب اجزا

ترکیب گیم پلی روان و خوب بازی با طراحی هنری، تکسچر های با کیفیت و انیمیشن های بازی فوق العاده می باشد. در واقع زیبایی زیاد گیم پلی بازی، با تعداد فوق العاده زیاد انیمیشن های مختلف بازی برای هر حرکت و رفتاری، گره خورده است. در بخش های گذشته از بررسی بازی The Last of Us Part II به انیمیشن ها و گیم پلی پرداختیم. ترکیب گیم پلی، هوش مصنوعی، طراحی هنری و گرافیک بالای تکسچر ها، انیمیشن ها و دیگر موارد همه با یکدیگر این طبیعی بودن و زیبایی را می سازند. در بخش بعد، به سراغ بررسی بازی The Last of Us Part II از دید هوش مصنوعی می پردازیم. سپس به به سراغ تاثیر هوش مصنوعی در گیم پلی بازی رفته و سپس به دیگر اجزای گرافیک فنی می رسیم.

بررسی بازی The Last of Us Part II

بررسی گرافیک فنی بازی The Last of Us Part II

در این بخش از مقاله بررسی بازی The Last of Us Part II، به گرافیک فنی این شاهکار می پردازیم. بجای مقدمه چینی های اضافه، نتیجه گرافیک فنی بازی از شعاع صد کیلومتری نیز واضح است. هیچ جای شک و تردید و بحثی ندارد که آن چنان گرافیک فنی این بازی قوی می باشد، که حتی در نزدیکی آن نیز تاحالا یک عنوان ساخته نشده است! هوش مصنوعی، تکسچر ها، انیمیشن ها و سایر موارد گرافیک فنی، در The Last of Us Part II در بالاترین حد خود قرار دارند.

اما بهتر است به صورت جداگانه، به بررسی هر مورد از گرافیک فنی بپردازیم. هرچند این بازی آنقدر شاهکار بوده که بررسی بازی The Last of Us Part II به تقدیرنامه یا ستایش آن تبدیل شده است. به هر حال، پرداختن به جزئیات مهم می باشد و اگر مقاله پیرامون شاهکاری مانند لست آو آس باشد، مهم تر هم هست.

هوش مصنوعی بازی

هوش مصنوعی بازی لست آف آس 2، یکی از قوی ترین هوش مصنوعی های تاریخ بازی های ویدیویی است. سازندگان با توسعه یک هوش مصنوعی فوق العاده، کاری کرده اند که شما با اینکه می دانید The Last of Us Part 2 صرفاََ یک بازی می باشد، اما هنگام تجربه این اثر، حتی اگر چند بار دیگر نیز این بازی را تمام کرده باشید، باز هم احساس کنید دشمنانتان واقعی هستند. هوش مصنوعی بازی این احساس را آنقدر درون گیمر قوی می کند که باعث می شود برای شکست دشمن، خودتان را جای آن ها بگذارید. یعنی اگر شما جای دشمنان بودید، چه کاری انجام می دادید؟ هوش مصنوعی بازی دقیقا این تاثیر را بر روی مخاطب می گذارد.

برای مثال تصور کنید شما نزدیک دشمنان خود در بازی هستید و در زیر یک کامیون دراز کشیده یا مثلاََ پشت یک دیوار نشسته اید. حال می خواهید اگر اسلحه خود را ریلود کنید(تعویض خشاب). جالب است بدانید که دشمنان، حتی صدای ریلود شما را می شنوند و مشکوک شده و به سمت جایی که صدا از آن آمده می روند. اگر همانجا به ایستید، در زمانی کوتاه شما را پیدا خواهند کرد. این تنها گوشه ای از هوش مصنوعی فوق العاده بازی لست آف آس پارت 2 بود. در ادامه بررسی The Last of Us Part II همچنان همراه ویولت گیمرز باشید.

تاثیر هوش مصنوعی در گیم پلی

هوش مصنوعی بازی لست آف آس 2، کاری می کند که اگر فردی را گروگان گرفته و با اسلحه ای که در آن تیری نیست شلیک کنید، دشمن شما متوجه شده و تلاش می کند تا از دست شما رهایی یابد. در این زمان بهتر است قبل از اینکه دشمنتان به شما چاقویی بزند یا مشتی دردناک تقدیمتان کند، او را با چاقو بکشید. این موضوع، حتی برای دشمنانی که گروگان نگرفته اید نیز صادق است. اگر آن ها نیز متوجه خالی بودن سلاح شما شوند، داد می زنند و به دوستانشان خواهند گفت که شما تیری ندارید و سپس با سرعت بیشتری به سمت شما حمله خواهند کرد.

هوش مصنوعی بازی، از نسل و بازی های مشابه خود چندین پله بالاتر و حرفه ای تر بر روی بازی اجرا شده است. کافی است تنها چند دقیقه به تجربه کردن بازی The Last of Us Part II بپردازید تا متوجه آن شوید. همین موضوع باعث می شود مخاطب وجود تفاوت بسیار زیادی بین هوش مصنوعی این بازی با دیگر عناوین را احساس کند. به طوری که پس از تجربه این بازی، ممکن است هوش مصنوعی تقریباََ همه بازی های دیگر برای تان خنده دار شود. یعنی احساس کنید دیگر بازی ها، واقعا بازی هستند و احساس غرق شدن در دیگر بازی ها برای شما از بین می رود. چون بازی The Last of Us Part II را تجربه کرده اید. بدون هیچ اغراقی در بررسی بازی The last of Us Part II، هوش مصنوعی این عنوان یکی از برترین هوش مصنوعی های ساخته شده در تاریخ بازی های ویدیویی است.

دیگر بخش های بررسی گرافیک فنی بازی The Last of Us Part II؛ کیفیت تکسچر ها

به بخش هایی مانند انیمیشن ها، کیفیت کاتسین ها(هم از نظر فنی و هم هنری) و هوش مصنوعی بازی The Last of Us Part II اشاره کردیم. اما در این بخش قرار است دیگر بخش ها و اجزای گرافیک فنی بازی لست آف آس 2 را بررسی کنیم. در ابتدا به گرافیک و کیفیت تکسچر های بازی می پردازیم.

کیفیت تکسچر های بازی، فوق العاده می باشد. در واقع در فاصله ای که شما به طور معمول به تکسچر های مدل های بازی از زاویه سوم شخص بازی نگاه می کنید، ذره ای بی کیفیتی نمی بینید. این موضوع در بسیاری از بازی های سوم شخص وجود ندارد. چه برسد به عناوین اول شخص که نیاز بیشتری به کیفیت بالای تکسچر دارند و در بیشتر آنها روی این موضوع کار زیادی نمی شود. برای مثال بازی شاهکار Red Dead Redemption 2 را که گرافیک چشم نوازی نیز داشتهو از بسیاری از بازی های دیگر از منظر گرافیکی برتری دارد، اما ضعف کیفیت تکسچر در آن احساس می شود. البته که در آن بازی، راک استار گیمز این ضعف را مدل سازی قوی و تعداد مدل زیاد، تا حد بسیار زیادی پوشانده و این ایراد بیشتر از زمانی احساس می شود که به صورت حرفه ای و برای بررسی بازی، با دقت، تکسچر های بازی را بررسی کنید.

طراحی مدل های بازی

توجه به جزئیات چیزی نیست که همه استودیو های بازی سازی به آن اهمیت دهند. اما توجه به جزئیات در ناتی داگ، یکی از اصول ساخت بازی در این استودیو است. هرچند بسیاری از جزئیات بازی ها، ممکن است نیاز به صرف زمان زیادی برای طراحی آن ها نداشته باشد. اما باز هم از نظر بخش اعظمی از استودیو های بازی سازی، به صرفه نیست. در بازی The Last of us Part II استودیوی ناتی داگ، جزئیات به طرز دیوانه واری و با وسواس زیادی در بازی قرار داده شده است. این موضوع در مورد مدل سازی بازی نیز صدق می کند.

مدل های وسایل مختلف در بازی، کیفیت بالایی دارد. این کیفیت بالای مدل ها، وقتی با کیفیت بسیار خوب تکسچر ها ترکیب شده، باعث می شود مخاطب از دیدن این میزان گرافیک در یک بازی به وجد بیاید. در واقع این ترکیب، بازی را از نظر نما و گرافیکی به مقدار عجیبی به واقعیت نزدیک کرده است. مهم نیست در یک اتاق باشد یا در طبیعیت یا هر جای دیگر، کافی است در یک قسمت از بازی ثابت بمانید و فقط به تصویری که صفحه نمایش خود از بازی پخش می کند بنگرید. احتمالاََ در تصویری که می بینید، هیچ تفاوتی با یک فیلم سینمایی که با دوربین ضبط شده است، احساس نکنید.

طراحی هنری بازی The Last of Us Part II

طراحی هنری، یکی از اصلی ترین بخش های یک بازی می باشد. در واقع طراحی هنری، بر روی گرافیک بازی تاثیر زیادی می گذارد. برخی احساس می کنند گرافیک فنی، اهمیت بیشتری از طراحی هنری دارد. اما شاهکار های تاریخ بازی های ویدیویی ثابت کرده اند که نه تنها باید در بین طراحی هنری و گرافیک فنی یک بالانس وجود داشته باشد، بلکه اهمیت طراحی هنری بیشتر از گرافیک فنی است. زیرا طراحی هنری، برای همیشه ماندگار خواهد بود. حتی اگر گرافیک فنی یک بازی قدیمی شود. شما ممکن است وقتی به برخی از شاهکار تاریخ بازی های ویدیویی که متعلق به سال ها پیش هستند، می نگرید، گرافیک فنی شان( به صورت کلی انیمیشن ها، گرافیک و کیفیت تکسچر ها، مدل سازی و …) بسیار قدیمی یا حتی کمی اذیت کننده بنظر برسد. اما طراحی هنری آنها هنوز هم زیبا و دیدنی است.

طراحی هنری بازی The Last of Us Part II بی نظیر است. این طراحی هنری فوق العاده وقتی با یک گرافیک فنی عالی که به آن پرداختیم ترکیب می شود، شاهکاری تکرار نشدنی را خلق می کند. داستان بازی The Last of Us Part II، شامل مناطق مختلفی می شود. از جکسون گرفته، تا قسمت هایی از شهر سیاتل و … . این مناطق مختلف، آب و هوا و شرایط متفاوت و تنوعی دارند. این تنوع، علاوه بر اینکه به جذابیت بازی می افزاید، تلاش زیاد سازندگان را برای طراحی انواع نواحی و مناطق کاملاََ متفاوت، اما فوق العاده با کیفیت و هنری را نشان می دهد. حتی وقتی یک آلوده شده وحشتناک و حال بهم زن نزدیک شما شده و شما را می کشد، بیشتر از اینکه احساس باختن به شما دست بدهد، کاری می کند تا از این حجم از طراحی هنری جذاب و گرافیک فنی بالا و ترکیب این دو با یکدیگر لذت ببرید.

طراحی هنری شهر و ساختمان های بازی The Last of Us Part II

همانطور که اشاره شد، داستان بازی The Last of Us Part II در مناطق مختلفی روایت می شود. برای پیش بردن برخی از بخش های داستان بازی The Last of Us Part II، ممکن است مجبور شوید از داخل یک ساختمان گذر کنید. شاید در نگاه اول، نتوان برای یک بخش هایی از بازی را که داخل ساختمان ها تشکیل داده اند، طراحی هنری خوبی انجام داد. اما بازی به شما ثابت می کند که اشتباه می کنید. برای نشان دادن یک طراحی هنری جذاب و شاهکار، حتماََ نیاز به طراحی یک منظره طبیعیت چشم نواز نیست! بلکه طراحی هنری شامل طراحی ساختمان ها، دشمنان و حتی خودرو ها و هر چیزی که یک گرافیک فنی داشته باشد نیز می شود.

بخش اعظمی از طراحی هنری مناطق پساآخرالزمانی بازی The Last of Us Part II شامل گیاهانی که روی خیابان ها، ساختمان ها و… روییده اند می شود. این بخش ها، نه تنها طراحی هنری فوق العاده ای دارند، بلکه کاملاََ به صورت علمی انجام شده اند. یعنی طراحان هنری استودیو ناتی داگ و به طور کلی سازندگان بازی The Last of Us Part II، علاوه بر خرج کردن ذوق و صرف زمان و تلاش برای طراحی مناطق مختلف، این کار را به صورت واقع گرایانه نیز انجام داده اند.

The Last of Us Part II

بررسی داستان بازی The Last of Us Part II

در این بخش از بررسی بازی The last of Us Part II، به داستان بازی لست آف آس 2 می پردازیم. در واقع یکی از جنجالی ترین اجزای این بازی، داستان آن است. داستانی که بخش هایی از آن قبل از انتشار بازی لو رفت و باعث تعجب و البته ناراحتی برخی طرفداران بازی شد. اما پس از انتشار بازی The Last of Us Part II، همه چیز تغییر کرد. در واقع هدف سازندگان و نویسندگان بازی، ارائه تجربه ای متفاوت از نسخه اول بازی بود. قطعا ساخت یک دنباله مستقیم با داستانی ادامه بر نسخه اول و وفادار ماندن به چهارچوب های داستانی ساخته شده و نوع روایت نسخه اول بازی، بسیار ساده تر از طراحی و اجرای داستانی متفاوت با روایتی جدید است.

داستان بازی The Last of Us و هر آنچه که برای مخاطب خود تعریف کرده، در دنباله مستقیم و نسخه دوم این بازی زیر و رو می شود. لست آف آس 2، می خواهد جنبه های دیگر اعمال ما انسان ها را به خودمان نشان دهد. این داستان قسمت هایی از نتایج رفتار و تصمیمات ما را در بازی The Last of Us Part II به رخ کشیده که ممکن است در لحظه انجام آن کار، به عواقب آن توجهی نشود اما تاثیرات زیادی بر خود و اطرافیان مان بگذارد. علاوه بر نشان دادن عواقب تصمیماتی که انسان ها در زندگی میگیرند، این بازی سوی دیگر تاثیرات و عواقب تصمیمات انسان ها را بر دیگران نشان می دهد.

اهداف داستان بازی

تقریبا همیشه در بازی های ویدیویی و البته در بخش اعظمی از آثار مختلف در حوزه های فیلم و سریال، انیمه و کتاب به صورت یک طرفه به داستان پرداخته می شود. شخصیت اصلی در تلاش برای پیش بردن داستان و رسیدن به اهداف است. این تلاش ها، ممکن است شامل کار های مختلفی شود که بر روی دیگران تاثیر می گذارد. برای مثال، ما در راستای پیش بردن داستان بازی Red Dead Redemption 2 انسان های زیادی را به دلایل مختلف به قتل می رسانیم. قتل، جنگ یا درگیری در بازی ها به امری عادی در عناوین اکشن تبدیل شده است. اما هیچ گاه از سوی دیگر، به تلاش های قهرمان داستان و شخصیت اصلی، نگاهی عمیق نمی شود.

این بازی ها، عواقب این تصمیمات ما را به خوبی نشان نمی دهند. حتی ممکن است در یک بازی، چند صد نفر را بکشیم اما اصلا به خانواده آن ها و وضعیت اطرافیانشان توجهی نداشته باشیم. همچنین در بیشتر بازی ها، ما به خوبی نمی دانیم که آیا طرف مقابل ما، استحقاق مرگ یا چشیدن نتیجه تصمیمی که ما میگیریم را دارد یا خیر. شاید با خود بگویید که پرداختن به چنین مواردی در بازی های ویدیویی، اهمیت زیادی ندارد. اما داستان بازی The Last of Us Part II، فراتر از داستان یک بازی، می خواهد ما را به فکر فرو ببرد. اندیشیدن درباره عواقب تصمیماتمان و دیدن یک موضوع از زوایای مختلف، یکی از چند هدف اصلی داستان این بازی است.

بخش بعدی مقاله خطر اسپویل شدن دارد!

بررسی بازی The Last of Us Part II از نظر موضوعات مورد بحث داستان

همانطور که اشاره شد، فکر کردن به عواقب تصمیمات مان، یکی از مهم ترین موضوعات اصلی داستان بازی The Last of Us Part II می باشد. لست آف آس پارت 2، با نشان دادن نتایجی که تصمیم های ما در نسخه اول بازی به بار آورده، داستان خود را شروع می کند. تصمیم هایی که شاید از روی اجبار و یا شاید از روی عشق و احساس گرفته می شوند، هر کدام نتیجه ای را خواهند داشت. لزوما این تصمیم ها غیرمنطقی نیست. انتخاب بهترین گزینه در برخی دو راهی هایی که در زندگی واقعی سر راه ما قرار می گیرند، کار آسانی نیست. گاهی اوقات تمام انتخاب هایی که می توانیم انجام دهیم، باخت باخت هستند.

متاسفانه دنیا به جول، مرد دوست داشتنی The Last of Us روی خوشی نشان نداد و او را مجبور کرد تا هر کاری را برای حفاظت از تنها انگیزه زندگی اش، الی انجام دهد. در نهایت، پس از اتفاقاتی که در داستان بازی The Last of Us Part II رخ می دهد، به دست دختر یکی افرادی که جول او را در طی سفر اش با الی می کشد، کشته می شود. سپس الی که مرگ دردناک جول را با چشمان اش می بیند، به دنبال انتقام می رود. باید در نظر داشته باشیم که اینجا بررسی بازی The Last of Us Part II است و لزومی بر توضیح کامل داستان وجود ندارد. پس صرفا بررسی کیفیت داستان لست آف آس، کافی می باشد.

اتمام اسپویل

کیفیت داستان لست آف آس 2، داستان پردازی و روایت و پایان بندی

بدون اشاره کامل به پایان بندی و جزئیات بیشتر پیرامون داستان، صرفا درباره کیفیت را مورد بررسی قرار می دهیم. سبک روایت و داستان بازی The Last of Us Part II در هنر بازی های ویدیویی، جدید می باشد. این نوع داستان پردازی پیش از این، در برخی آثار سینمایی مشاهده شده است. اما علاوه بر جدید بودن، از کیفیت بالایی برخوردار می باشد. فلش بک هایی که در داستان The Last of Us Part II انجام می شود، به موقع هستند و به سوالات گیمر پاسخ می دهند.

همچنین خود فلش بک ها نیز به واسطه تعداد و مقداری که دارند، در ذهن بازیکن خواهد ماند و جزء بخش های اصلی داستان محسوب می شوند. از آنجایی که پیش از این نیز در بررسی بازی The Last of Us Part II اشاره شد، این عنوان طولانی ترین بازی ناتی داگ است. اما خوشبختانه داستان بازی لست آف آس 2، تا پایان به خوبی کشش دارد. در واقع به خاطر نوع سبکی که نویسندگان انتخاب کردند، روایت این داستان در هر حالتی زمان بسیار بیشتری نیازمند است. پایان بندی داستان The Last of Us Part II نیز تاثیرگذار ترین حالت روایی را دارد.

در واقع امکان طراحی چند پایان بندی متفاوت وجود داشت و حتی در مقطعی سازندگان بازی پایان بندی متفاوتی را برگزیده بودند اما در نهایت، پایان بندی که در بازی وجود دارد، بهترین، تاثیرگذار ترین و مهم ترین پایان بندی برای نتیجه داستان می باشد.

نمره نهایی بررسی بازی The Last of Us Part II

10 از 10

قطعا نمره نهایی بررسی بازی The Last of Us Part II نمی تواند چیزی جز 10 از 10 باشد. اگر قرار شود که فقط چند عنوان انگشت شمار در کل تاریخ نمره 10 از 10 را کسب کنند، قطعا یکی از آن ها شاهکار The Last of Us Part II است.

نظر شما درباره بررسی بازی The Last of Us Part II چیست؟ آیا تاکنون بازی The Last of Us Part II را تجربه کرده اید؟ حتما نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در بخش نظرات پایین همین مطلب با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
35 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
amir 2144
amir 2144
1 سال قبل

اتفاقا همین تقریبا دو هفته پیش بازی رو تموم کردم، اول بگم که بازی نقاط قوت زیادی داشت و هممونم ازش اطلاع داریم و باعث شدن خیلی از بازی لذت ببرم
فقط یه چیزی
اسپویل

(این فقط نطر شخصی منه)
فقط با آخر بازی مشکل داشتم که الی، ابیو بخشید آخه الی حاضره هر چیزی رو از دست بده حتی دینا تا به ابی برسه ولی وقتی میرسه اونو میبخشه؟ البته بازی برای بخشیدن ابی دلیل داشت(اینکه ابی برای لو حکم جول برای خودشو داره) ولی این دلیل اونقدرا نتونست منو قانع کنه…

پایان اسپویل

ولی جدا از این تجربه ی فوق العاده ای بود و همه چیز توی بالاترین سطح قرار داشت

یه بنده خدا
یه بنده خدا
پاسخ به  amir 2144
1 سال قبل

اسپویل
اشتباه نکن فقط دلیل این نبود یه دلیل دیگه در حقیقت فهمیدن این بود ک انتقام تهش تباهی هست تهش نیستیه الی اینو لحظه آخر فهمید ک با کشتن لو یه آدم دیگرو مثل خودش بد بخت میکنه پس کشید کنار و وقتی گیتار جول رو در صحنه آخر گذاشت کنار و نور تابید روح جول در حقیقت اونجا به آرامش رسید چون جول نمی‌خواست انتقام گرفته بشه میخواست الی بفهمه ته این مسیری ک داره پیش میگیره تباهیه الی هم اینو فهمید ولی خیلی دیر (ارجاع مقاله گیم اسپات که ۳ صفحه در مورد این پایان حرف زده )

J.C
J.C
1 سال قبل

مقاله فوق العاده ای نوشتید واقعا دمتون گرم
منتظر بروزرسانیش هستم که به روی بررسی بازی The Last of Us Part II بپردازید.

این بازی یه شاهکار خالص بود

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

لقب ابرشاهکار هم حتی جلوی این بازی کم میاره

واقعا ممنونم از مقاله دوست دارم زود تر بروزرسانیش کنید تا کامل بخونیم و ببینیم نمره چند میدید ولی خیلی خوب کردید که حقایق هیتر سوزانه رو گفتید

واقعا این بازی هیتر نداره کسی بگه بدم از این بازی میاد یا هیترشم یا بخاطر ال جی بی تی و ایناس یا خیلی بچس که هنوز سنش به سن قانونی که بتونه بازیو پلی بده نرسیده یا یه جعبه فنه که از نسل هفتم هشتم بازی کردنو شروع کرده یا یه فردیه که به بلوغ عقلی نرسیده و احمقه

همایون
همایون
1 سال قبل

تشکر از اینکه بررسی بازی The Last of Us Part 2 رو انجام دادید. حقیقتا با اینکه دو سال از انتشار بازی میگذره اما باز هم اونقدر شاهکاره که اگه صد سال هم بگذره باز هم برای بررسیش دیر نیست. البته که فعلا درباره حواشیه منتظر بررسی کامل هستم توی بروزرسانی

#(AC)
#(AC)
1 سال قبل

درود

ممنون که فرهنگ سازی هم کردید.

من به شخصه از این بازی متنفرم و میشه گفت هیترشم.
البته قرار نیست حقشو بخورم ، این بازی از همه جا نمره ۱۰۰ هم بگیره لایقشه و در خیلی از نکات بی نقشه.
ولی من دوستش ندارم.

#(AC)
#(AC)
پاسخ به  علی حیدریان
1 سال قبل

تفاوت سلیقه تو همه هست و تا وقتی که به اطراف و دیگران آسیب نرسونه خیلی هم مفیده ولی متاسفانه الان همه قصد دارن ذهنیت خودشون رو در وجود بقیه هم ایجاد کنند و اگه از چیزی خوششون نیومد فتوا میدن که فلان چیز بده و باید نابود بشه و همین کارها و افرادند که باعث ایجاد فساد در یک کامیونیتی میشن.

♥️🌹

Mohammad mir
Mohammad mir
1 سال قبل

سلام ممنون از بررسی خوبتون آقای حیدریان

GG@
GG@
1 سال قبل

یکی از نکات خیلی جالب و مثبت بازی داستان و روایت جدیدش در بین هنر بازی ها بود‌. ولی خب شاید همین باعث شد خیلیا خوششون از بازی نیاد. بنظرم بیشترین دشمنای بازی، کسایی هستن که اونو کامل انجام ندادن.

ممنون بابت مرور و بررسی حواشی و بازی لست ۲

محمد
محمد
1 سال قبل

آشغال بدردنخوری که بهتره میخی به تابوت ناتی داگ و یه موجود عقده ای به اسم دراکمن باشه و شمایی که مثل بقیه فن بویانه شروع به تمجید از چرندیاتی میکنید که هیچ ارزشی ندارند .
تعداد جوایز و نمره متا معیار موفقیت نیست وقتی این اثر مثل سوسک بعد از بمب اتم تو زباله دان تاریخه .
حتی هنوز یوزر اسکورشم همون 5 و خورده ایه که این بخشی از مضخرف بودنشه که در مقیاس با افتضاح اصلی هیچی نیست .
گذشته از اینا واقعا چی بهت میرسه اینقدر کورکورانه از چیزی حمایت میکنی ؟!
جواب این کامنت رو نمیبینم پس به خودت زحمت نده
ولی چند روز آینده یه توضیحی میدم چرا آشغلاله به این آدرس:
?

سوسک
سوسک
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

می‌شود بگویید بازی درست و و ایده عال مورد نظر شما چیست ؟

علی امیری
علی امیری
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

جالبه
متا و جوایز معیار موفقیت نیست ولی یوزر اسکور نشان دهنده مزخرف بودن بازیه😂

Alone
Alone
1 سال قبل

تنها مشکلم با گیم یکسری ارجعات به مساعل همجنس گرایی داخل شهر بود به تعداد زیاد. (اسپویل) ⛔ پایان بندیشم خیلی به دلم ننشست سر نکشتن ابی و در کل تجربه لذت‌بخشی بخشی بود پر از غم و نفرت و خلاصه احساسات آدمو درگیر میکنه برای من شد بهترین بازی زندگیم

یه حق گو
یه حق گو
پاسخ به  Alone
1 سال قبل

اتفاقا به من چسبید
و اینکه فلسفه نکشتن این بود ک بفهمه هرچی بیشتر کشش بده بیشتر به گوه کشیده میشه
انتقام تهش نابودی و تباهیه اگه آبی رو میکشت
لو میومد سراغ الی
اگه الیو لو میکشت
دینا میومد سراغ لو و……

پس باید این زنجیره یجا قطع میشد
اونجا همون پایان لست ۲ بود

آرین
آرین
1 سال قبل

سلام
متأسفانه جو متعصبانه هواداران این بازی رو از نقد دور کرده.
و امکان بررسی نیست.
بنده خودم تو فروم بازی‌سنتر متن بلند بالایی راجب ساختارش نوشتم و براحتی بن شدم!
امیدوارم اینجا جنبه افراد بیشتر باشه.
این بازی تو زمینه‌های اصلی، مثل گیمپلی، مراحل، طراحی‌ها، موسیقی، صداگذاری و… حرف چندانی برای گفتن نداره.
صرفا خوبه، یا خیلی خوب، یه بازی معمولی و خوب.
تو داستان بحث سلیقه نیست.
یه استانداردهایی تو فیلمنامه‌نویسی و داستان‌نویسی هست.
و تو بازی‌سازی.
اینها لازم اند، و باید رعایت شوند.
رعایت نکردن اینها به سلیقه افراد ربطی نداره، به توانایی فنی و البته هنری سازنده ربط داره.
داستان روایت درستی نداره، شخصیت‌ها بستری ندارند و دنیای بازی خالی ست.
سریالهایی مثل واکینگ‌دد یا بازی‌هایی مثل رزیدنت‌اویل و مترو تو خلق آخرالزمان به مراتب موفق‌تر اند.
در نتیجه تو این بستر ضعیف، شخصیتی هم شکل نمی‌گیره.
دلیل اینکه کسی فهمیده نمی‌شه و همه چی گنگ هست، اینه که شخصیت‌پردازی وجود ندارد.
تو کات‌سین‌ها، با زوم کردن روی چهره آدم‌ها و نماهای بسته و مدیوم‌کلوز، بازی سعی داره درونیات و روحیات و احساسات آدم‌ها رو بریزه بیرون.
ولی صحنه اساسا ضعیفه و بد اجرا شده.
و بار کشش این درونیات رو نداره.
جالبه تو بازی‌ای که راجب جمعیت و انسان‌ها و بشریت هست، هیچ نمای جمعی وجود نداره.
نماها و صحنه‌ها تک‌نفره و مال چند تا شخصیت مهم بازی ست.
انگار سریال آپارتمانی تلویزیونی ست.
و از نظر تصویری، بازی نمی‌تونه جهان آخرالزمان بسازه.
منتها مراحل می‌تونن و تا حدی، بخوبی این کار رو می‌کنند.
مشکل اینه که با بستر بد، شخصیت‌های اشتباه، حالا ما مسیر غلط رو هم داریم.
بازی در روایت قصه ضربه می‌خوره.
برای رسیدن یک شخصیت به نقطه عطفی خاص، ما باید قدم‌به‌قدم و مرحله‌به‌مرحله با اون شخص آشنا بشیم.
و همراه بشیم.
بازی تو این امر موفق نیست.
دو شخصیتی و جابجایی‌ها هم مزید علت شده.
شروع ما با الی:
قضیه رابطه‌اش با جول منطقی نیست.
ناراحتیش اصلا باورپذیر نیست.
معلوم نیست که این آدم چشه.
دوستیش با دینا و بقیه چیز دم‌دستی‌ای هست، چیز فرعی و درجه دومی ست و زیاد مهم نیست.
تأثیر چندان بنیادینی در نهایت نداره و بار احساسش کمه.
مرگ عزیز برایش ناراحت کننده هست.
اما این ناراحتی در کات‌سین‌ها الکن است، و تصویر نمی‌شود.
ضعف کارگردانی:
ما از مرگ ابلهانه جول با چوب مسخره گلف که اصلا تراژیک نیست.
(تراژیک بخاطر عشق دلی ما ست نه کارگردانی و روایت بازی.)
(بطوزیکه کسی که بازی اول رو انجام نداده، چندان درگیری عاطفی‌ای نداره.)
می‌رسیم به صحنه مزارش.
الی همینطور ایستاده.
اشکی که در کار نیست.
حتی اکت و چهره بازیگر هم سوگوار نیست، بیشتر بهت‌زده ست و گیج.
دوربین بیشتر رو برف‌ها و سنگ قبر زیبای جول اصرار داره.
انگار خودش مرگ جول رو باور نمی‌کنه.
نباید هم بکنه، چون توان پرداخت همچین صحنه دراماتیکی رو نداره.
مراحل و خط عملیاتی بازی البته، تا حدی دارند.
می‌رسیم به خونه و حالا تصمیم الی برای رفتن!
همین!
ما از اول با مثلا انتقام درگیریم.
در صورتی که حتی صحنه سوگواری نداریم.
بازی هم با این محوهای سیاه صفحه و موسیقی‌ای که پخش می‌کنه (پایان صحنه جول و گلف)
تمام بار احساسی صحنه رو می‌گیره.
و دور همه چی خیت می‌کشه.
من معلوماتم کمه و بیشتر از این قد نمی‌ده.
و نمی‌تونم درست شرح بدم.
منتها می‌دونم و اعتقاد دارم که بازی ناقصه.
هم تو داستان و سناریو ایراد داره.
و هم تو روایت.
گیمپلی و مرحله هم کاری نمی‌تونه بکنه.
چون اساسا زور بازی رو کات‌‌سینه.
امیدواریم حداقل مسئولین این سایت انتقاد‌پذیر باشند و فرق ترول و هیت الکی و اشتباه رو با حرف، نظر و انتقاد صادقانه بدونن.
من به هوادارها احترام می‌زارم و خودم هم موقع تجربه بازی جز صحنه مرگ شخصیت مورد علاقه‌ام اذیت نشدم و شکنجه نشدم.
منتها در حد خود بازی لذت بردم و استفاده کردم و اعتقاد دارم ایرادات زیاد و بسیار بزرگ و ریشه‌ای ست.
چه در نسخه 1، چه 2.
خصوصا 2.
و ادعاها و افتخارات بازی زیاد از حد هست.
در نهایت بازی خوبی ست ولی بقدر ادعاهایش؟
روزتون بخیر

Fatima
Fatima
1 سال قبل

مقاله بسیار کامل و جامعی نوشتید استاد حیدریان
من به تازگی با سایت خوبتون آشنا شدم مقالات خوب دیگه ای نوشته بودید که برخی از اون ها رو خوندم بسیار جالب و قابل توجه بود. شما در وبسایت دیگری فعالیت نمی کنید!؟
همچنین علاوه بر این بررسی بازی من دیدم که چند لیست درباره بازی ها نوشته بودید که اون ها هم جالب بودند لطفا بیشتر بنویسید.

Tahereh
Tahereh
1 سال قبل

قطعا کامل ترین، حرفه ای ترین و بهترین بررسی بازی لست ۲ بود که من در بین بررسی های مختلف خواندم. جناب حیدریان بزرگترین نکته مثبت مقالتون این هستش که به قسمت های مختلف بازی، با دقت و توجه پرداختید و اون ها رو بررسی کردید. در واقع مقاله نه تعریفه نه بدگویی، بلکه بررسی این شاهکاره که از توی خود بررسی شاهکار بودنش معلوم میشه.
سپاسگزارم
منتظر باقی بررسی هستم امیدوارم زود تر بنویسید و در سایت قرار بدید

Amir
Amir
1 سال قبل

ممنون از بررسی دقیق و زیبا 🤍
واقعا این بازی چیز عجیب غریبی بود و یه حس وصف ناپذیر و تکرار نشدنی توی تمام لحظات بازی داد که از شروع بازی تا پایان اون و پخش آهنگ شاهکار و بیاد ماندنی استاد گوستاوو سانتائولایا میخکوب بودم و ممنون دار تمام اعضای هنرمند ناتی داگ عزیز هستم
منتظر قسمت بعدی بررسی هستم

Samadmario
Samadmario
1 سال قبل

عالی بود بازیش