بازیبررسی بازیتیترمقالات بازی
داغ

بررسی بازی Hollow Knight : رویای غریب یک سرزمین

تا به حال چنین چیزی برایتان رخ داده است که عنوانی را تجربه کنید و با خود بگویید «این عنوان به طرز ناعادلانه‌ای بیش از حد خود محتوای خوب ارائه میدهد»؟. سخن غیر منطقی است. اما کاملا مطمئنم که یک بار آن را در هنگام تجربه عنوان Hollow Knight به زبان آورده‌ام. و احتمالا شما هم در هنگام تجربه آن چنین حرف عجیبی را به زبان خواهید آورد. چرا که عنوان Hollow Knight به مانند یک لیوان لبریز از یک نوشیدنی فوق‌العاده، لبریز از محتوای با کیفیت است. با بررسی بازی Hollow Knight با ویولت گیمرز همراه باشید.

سال ۲۰۱۷ بود که استودیو ۳ نفره Team Cherry اولین بازی خود به نام Hollow Knight را برای پلتفرم PC و کنسول نینتندو سوییچ منتشر کرد. این عنوان کم کم به محبوبیت بی سابقه ای در میان عناوین مستقل دست پیدا کرد. به طوری که تا به حال نزدیک ۳ میلیون نسخه از آن به فروش رفته است. استودیو Team Cherry در سال ۲۰۱۸ این عنوان را برای کنسول های نسل هشتم نیز منتشر کرد. بازی Hollow Knight در ژانر اکشن ادونچر و در زیر سبک مترویدوینیای دو بعدی قرار می‌گیرد. نسخه دوم این بازی با نام Silksong قرار است در تاریخ نامشخصی منتشر بشود. حال بیایید کمی با زیرسبک مترویدوینیا آشنا شویم.

توضیح سبک

عناوین مترویدوینیا اصولاً عناوینی هستند که بر روی روایت غیرخطی و محیط های پیوسته و پیشرفت از طریق گشت و گذار تاکید دارند. در گذشته طراحی مراحل کلی بازی ها بر روی عبور از یک مرحله و وارد شدن به مرحله بعدی بود. اما در سال ۱۹۸۶ عنوان Metroid با پیوست دادن مراحل و ارائه آن ها در قالب یک محیط یک تحول عظیم در زمینه گیم دیزاین ایجاد کرد. این تحول زیر سبکی به نام مترویدوینیا را ایجاد کرد. و تا سالیان سال توسعه دهندگان با الهام گیری از این سبک، بازی های زیادی ساختند. این الهام گیری تا امروز نیز ادامه داشته و خواهد داشت.

اگر در گذشته در عناوین برای پیشروی و عبور از مرحله باید طبق یک مسیر و مجموعه اقدامات از پیش تعیین شده عمل می‌کردید، در عناوین مترویدوینیا نحوه پیشرفت و ترتیب انجام اقدامات تا حدی به مسیری که شما انتخاب می‌کنید بستگی دارد. و مجموعه اقدامات هر محیط بسته به ترتیب انجام آن بر روی اقدامات محیط های دیگر تاثیرگذار است.

به عبارتی عناوین مترویدوینیا یک تعریف از «به هم پیوستگی مراحل» ارائه می‌دهند. که در آن هیچ عاملی بدون دلیل قرار داده نشده است.

ممکن است در یک دو راهی قرار بگیرید. بسته به این که کدام راه را انتخاب می‌کنید، ممکن است یک آیتم را زودتر از دیگری پیدا کنید. و یا با یک باس زودتر از دیگری مبارزه کنید. یا یک محیط را زودتر از موعد کشف کنید. پس بازیکن نقش اصلی را در دیزاین مراحل این عناوین دارد.

نقشه عنوان Super Metroid - توضیح سبک بازی Hollow Knight
نقشه بازی Super Metroid، نمونه‌ای از ساختار مراحل در عناوین مترویدوینیا

به نقشه عنوان Super Metroid توجه کنید؛ در اینجا تمام محیط ها به هم پیوسته اند و به صورت یک محیط بزرگ و یکپارچه عمل می‌کنند. اما پیشروی در هر محیط نیازمند اقداماتی در دیگر محیط ها است. و بسته به انتخاب شما پیشروی تا حدی متفاوت رقم می‌خورد. توضیح کامل این سبک، خود نیازمند مقاله جداگانه‌ای است. این طراحی باعث شد تا بعد ها عناوین بزرگ زیادی همچون سری Dark Souls و سبک Soulslike با الهام از آن ساخته شوند. بزرگ ترین عناوین این سبک را می‌توان دو سری Metroid(که نام این سبک برگرفته از نام این سری است) و سری Castlevania دانست. عناوین دیگری همچون Ori and the Will of the Wisps و Axiom Verge و Blasphemous در این سبک قرار می‌گیرند.

و البته بازی Hollow Knight. بازی Hollow Knight با قرار دادن عوامل مختلف یک بازی مترویدوینیا و الهامات زیادی از سری Souls در مواردی مثل طراحی دشمنان و باس ها کنار هم توانسته تا یکی از بهترین عناوین مترویدوینیای تاریخ را بوجود بیاورد. که حتی بعد ها عناوین بسیاری از آن الهام گرفتندب

با بررسی بخش های مختلف بازی Hollow Knight با ما همراه باشید.

بررسی داستانگویی بازی Hollow Knight

بررسی بازی Hollow Knight
بازی Hollow Knight

قبل از هر چیزی لازم است هشدار دهم که ادامه مقاله به طور کامل داستان بازی Hollow Knight را اسپویل خواهد کرد. و حتی در بخش هایی مانند بررسی گیمپلی، موسیقی، آرت استایل و… شاهد اسپویل خواهیم بود. زیرا تمام بخش های بازی Hollow Knight با داستانگویی آن در ارتباط اند. پس اگر نمی‌خواهید چیزی از داستان بازی Hollow Knight برایتان فاش شود، از خواندن ادامه مقاله خودداری کنید.

بازی Hollow Knight مانند سری Dark Souls و دیگر عناوین مترویدوینیا، از روایت محیطی و غیر خطی استفاده می‌کند.

نحوه داستانگویی

تمام اجزای داستان در بازی وجود دارند. و شما با گشت و گذار و کنار هم چیدن قطعات می‌توانید به داستان غمگین این عنوان پی ببرید. در بازی Hollow Knight همه چیز در حال داستانگویی است. مراحل بازی با گشت و گذار و پاداش دهی خود داستانگویی می‌کنند. اجساد گوشه و کنار هر محیط سرگذشت پر فراز و نشیب آن را تعریف می‌کنند. شخصیت های بی‌شمار و جذاب داستان با دیالوگ های عمیقشان داستانگویی می‌کنند. موسیقی هر محیط حس و حال آن را توضیح می‌دهند. و دشمنان و باس های آن، خطرات و درد های جهان شگفت انگیز Hallownest را به شما نشان می‌دهند.

در ابتدای بازی شما در نقش موجود کوچکی با نام The Knight پا به جهان Hallownest می‌گذارید. Hallownest نام پادشاهی عظیمی از حشرات و موجودات مختلف است که در مناطق آن زندگی می‌کنند. اما Hallownest مدتی است که درگیر یک آلودگی مرموز است. آلودگی که این سرزمین شگفت‌انگیز را به مرز نابودی کشانده است. پس از کمی گشت و گذار در بازی به اولین محیط آن با نام Dirmouth می‌رسید. و بازی با همین اطلاعات شما را در جهان عظیم خود رها می‌کند. تا خودتان به کشف شگفتی های آن بپردازید. این که شما که هستید و چرا به Hallownest آمده‌اید را در ادامه در Lore بازی توضیح خواهم داد.

هدف استودیو Team Cherry از ساخت بازی Hollow Knight نیز همین بوده است. هدف آنها ساخت عنوانی بود که بازیکن را کاملا غرق در گشت و گذار حقیقی کند. نه کاتسین اضافه ای پخش می‌شود. نه چیزی تحت عنوان راهنما و Mini Map وجود دارد. درست مثل اینکه واقعا یک دنیای دیگر را کاوش می‌کنید.

روایت محیطی

روایت محیطی بازی Hollow Knight به گونه‌ای است که یک کتاب قفل شده را در دست داشته باشید و هر چه ادامه دهید صفحات بیشتری از آن برایتان باز بشود. در هر گوشه ای سخنی نهفته است.

شخصیت هایی که در طول داستان با آن ها آشنا می‌شوید به قدری منحصر به فرد هستند که هیچکدام را فراموش نخواهید کرد. شخصیت هایی که با آن‌ها مبارزه می‌کنید. و یا در کنار آن‌ها مبارزه می‌کنید. افرادی که مدت ها روی یک نیمکت با آن ها می‌نشینید و به دیالوگ هایشان گوش می‌دهید. هر کدام داستانی برای گفتن دارند. و همه نقش کوچک یا بزرگی در روایت داستان شوالیه کوچک دارند. داستانی که یک تراژدی تمام عیار است.

و گوشه و کنار Hallownest پر از داستانک ها و شخصیت های پر جزئیات است. از معماری که نقشه های هر محیط را از او تهیه می‌کنید گرفته تا معدنچی که آواز دردناکی را با ریتم شادی می‌خواند. و مبارزان و ماجراجو های بزرگی که همه دنباله روی مسیر خود هستند.

داستان بازی به خودی خود یک روایت از قربانی های یک رویا و سرنوشت غمگین افراد این جهان است.

تمامی این موارد حاصل یک جهان سازی فوق‌العاده و بسیار گیرا است. به طوری که هر چه بیشتر در آن بگردید، بیشتر و بیشتر شما را در خود غرق می‌کند.

این ها توضیحات مختصری از نحوه روایت داستان در بازی Hollow Knight بودند. اما در ادامه در تمام بخش ها نیز به روایت داستان خواهم پرداخت. همانطور که گفتم، در بازی Hollow Knight تمام بخش‌ها به هم مرتبط‌اند.

بررسی Lore و دنیاسازی بازی Hollow Knight

بررسی بازی Hollow Knight
لور و دنیای بازی Hollow Knight لبریز از شخصیت های مختلف است.

‌ جهان بازی Hollow Knight یک جهان عظیم و پر رمز و راز است. حتی تابلوی راهنمایی که در یک منطقه به راحتی از آن گذشت می‌کنید حرفی برای گفتن دارد. در این جهان ده ها قبیله و گروه ساکنان در مناطق مختلف در قلمرو خود زندگی می‌کنند. اما در گذشته به این شکل نبوده است. در واقع این قبایل مختلف در گذشته جدا از هم و در مناطق خودشان زندگی می‌کرده‌اند. اما با وارد شدن فردی با نام The Pale King به Hallownest کنونی، بسیاری از قبایل تحت سلطنت او پادشاهی Hallownest را بوجود می‌آورند. پادشاهی که با ورودش تمامی رویداد های جهان بازی Hollow Knight را آغاز می‌کند.

Higher Beings و Wyrm ها و بررسی وجودیتشان در بازی Hollow Knight

موجودات والا مقام - بررسی بازی Hollow Knight
نمایی از ظاهر موجودات والا مقام در بازی Hollow Knight

در تمامی دوران ها و داستان ها همیشه موضوع پرستش یک موجود برتر و یا یک خدا مطرح بوده است. در بازی Hollow Knight موجودات والا مقام یا Higher Beings موجودات فوق‌العاده قدرتمندی بوده‌اند که ساکنان مناطق مختلف آن‌ها را می‌پرستیده‌اند. افرادی که هر کدام با قدرت عظیمشان توانایی کنترل بر روی یک جامعه عبادت‌کنندگان را داشته‌اند. Pale King یکی از موجودات والا مقام است. اما حتی قبل از ورود Pale King به Hallownest هم موجودات والا مقام دیگر وجود داشته‌اند. و قبایل مختلف آن‌ها را می‌پرستیدند. در این بخش به معرفی برخی از آنها و بررسی نقش آنها در شکل گیری جهان بازی Hollow Knight خواهیم پرداخت.

The Radiance

Radiance ، بررسی بازی Hollow Knight

طاعون، آلودگی، دیوانگی که اجساد Hallownest را شکار می‌کند، نوری که از درون چشم های مرده این پادشاهی فریاد می‌زند. منبع این نور چیست؟ گمان کنم فانی هایی مانند خودم هرگز این را نمی‌فهمند

Radiance موجود والا مقامی است که قبل از ورود Pale King به Hallownest به عنوان خدای نور سرزمین باستانی، او را می‌پرستیدند. رویا ها در جهان بازی Hollow Knight اهمیت بسیار زیادی دارند. به طوری که تقریبا تمامی داستان بازی با رویا ها سر و کار دارد. اما نه به آن صورت که فکر می‌کنید! در جهان بازی Hollow Knight، رویا ها بوسیله نوعی انرژی به نام Essence بوجود می‌آیند. و Essence ها در اسلحه‌ای به نام Dreamnail جمع می‌شوند. بوسیله Dreamnail می‌توان رویای هر موجود زنده و مرده‌ای را خواند و دروازه‌ای برای ورود به دنیای رویا ها باز کرد. نوری که Radiance آن را کنترل می‌کند روشن تر از انرژی Essence است. و Radiance می‌تواند به رویا های ساکنان Hallownest حمله‌ور شود و آن‌ها را تحت کنترل خود بگیرد.

Radiance یکی از قبایل باستانی Hallownest را به نام Moth Tribe خلق کرد که او را پرستش می‌کردند. اما با آمدن Pale King و بنا کردن پادشاهی Hallownest، این قبیله کم کم او را فراموش کردند. و این کار او را بسیار خشمگین کرد. Radiance  یکی از کلیدی ترین نقش ها را در داستان بازی Hollow Knight بازی می‌کند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

The Pale King

Pale King . بررسی بازی Hollow Knight
The Pale King، پادشاه سرزمین Hallownest موجودی است که تمامی وقایع این دنیا را رقم می‌زند

پادشاه و بنیانگذار Hallownest، کسی که با ورودش سرزمین باستانی را دگرگون کرد و آن‌ را به سرزمین فعلی تبدیل کرد. Pale King از نسل یکی از موجودات باستانی بسیار قدرتمند است. که در جهان بازی Hollow Knight با عنوان Wyrm ها شناخته می‌شوند. Wyrm ها کرم های عظیم‌الجثه‌ و قدرتمندی هستند که بیرون از سرزمین Hallownest فعلی زندگی می‌کرده‌اند.

Wyrm ها در بازی Hollow Knight
Wyrm ها نوع قدرتمندی از نژاد خارجی در سرزمین های باستانی بودند که ظاهر حقیقی‌شان به این شکل بوده است

تصویر بالا یک تصور از Wyrm ها را به ما نشان می‌دهد. البته پوسته‌ی The Pale King در منطقه Kingdom’s Edge در بازی نیز قابل مشاهده است. Pale King برای اینکه بتواند اندازه خود را مطابق ساکنان Hallownest هماهنگ کند‌‌، از پوسته‌ی خود جدا می‌شود و به حالت فعلی تغییر پیدا می‌کند.

پوسته Pale King در بازی Hollow Knight
پوسته Pale King در منطقه Kingdom’s Edge بازی Hollow Knight

تصویر بالا پوسته Pale King در منطقه Kingdom’s Edge است. این پوسته گواهی بر عظمت Wyrm ها بوده‌است

The White Lady

The White Lady - بررسی بازی Hollow Knight

The White Lady، یکی از موجودات والا مقام تحت عنوان Root ها و ملکه Hallownest است. همسر Pale King و مادر Vessel ها(در ادامه به آنها خواهیم پرداخت) که در منطقه Queen’s Gardens در بازی Hollow Knight زندگی می‌کند است.

اگر به سراغ او بروید، می‌بینید که با ریشه های خودش در زمین زندانی است. به گفته او، این اتفاق به خواست خودش بوده است. چرا که به دلیل کار های وحشتناکی که با فرزندانش، یعنی Vessel ها انجام داده است، دیگر نمی‌خواهد فرزند دیگری بوجود بیاورد.

Unn

Unn - بررسی بازی Hollow Knight

یکی دیگر از موجودات والا مقام که مسئول زندگی تمامی موجودات منطقه Greenpath و قبیله Mosskin ها است. دریاچه اسیدی منطقه Lake of Unn، جایی است که قبیله Mosskin ها این موجود را پرستش می‌کرده‌اند. اما با گذشت زمان و تصرف بخشی از Greenpath و تبدیل آن به Queen’s Gardens توسط White Lady، قدرت او از بین می‌رود.

Void

Void در بازی Hollow Knight
Void، خدای تاریکی در بازی Hollow Knight

و آخرین موجود والا مقامی که نقش بسیار مهمی در جهان و داستان بازی Hollow Knight دارد، Void است. ساکنان The Abyss در اعماق تاریکی، این موجود بسیار قدیمی را می‌پرستیدند.

Void یک مایع از تاریکی است. دقیقا نقطه عکس و دشمن خونی Radiance و Pale King که هر دو تعریفی از نور هستند. و طبق این نظریه تنها موجودی که توانایی شکست دادن Radiance را دارا است Void است. او بسیار بسیار پیش از ورود Pale King، در سرزمین باستانی وجود داشته است. Vessel ها موجوداتی هستند که از قلب Void بوجود آمده‌اند. Void در کنار Radiance و Pale King بزرگ ترین نقش را در شکل گیری داستان و جهان بازی Hollow Knight دارا است.

چهره فرزندان Void در بازی Hollow Knight

پس تا به اینجای کار متوجه شده‌اید که در جهان بازی Hollow Knight خدایانی تحت عنوان Higher Beings وجود دارند که ساکنان مناطق مختلف آن‌ها را می‌پرستیدند. موجوداتی که از نظر قدرت بسیار متفاوت و گاهی مقابل همدیگر هستند. و با ورود یکی از آن‌ها به نام Pale King(که یک Wyrm است) بسیاری از قبایل تحت سلطه پادشاهی جدیدی به نام Hallownest گرد هم می‌آیند. این نقطه آغاز کل ماجرا است.

آغاز یک عصر جدید

با آغاز سلطنت Pale King و بنا شدن Hallownest، اکثر قبایل سرزمین قبول می‌کنند که تحت فرمان او زندگی کنند. اما برخی قبایل سلطنت او را قبول نمی‌کنند و در قلمرو های خودشان به زندگی ادامه می‌دهند. مانند قبیله Mantis Tribe و حشرات اعماق Deepnest. و یا زنبور های The Hive.

Pale King با آغاز سلطنت خود در Hallownest شهر بزرگی را به عنوان پایتخت با نام City of Tears تأسیس کرد. او همچنین ایستگاه های حمل و نقلی به نام Stag Stations را در سرتاسر Hallownest بنا نمود. که این ایستگاه ها را حشرات عظیمی به نام Stag ها هدایت می‌کردند. در بازی Hollow Knight این حشرات تقریبا رو به انقراض هستند. و احتمالا آخرین نوع از آنها، Stag ای است که شما با آن سفر می‌کنید.

Stag ها در بازی Hollow Knight
Stag ها، حشراتی هستند که در جهان Hallownest از آنها برای حمل و نقل استفاده می‌شود.

Pale King همچنین سیستم حمل و نقل دیگری با استفاده از قطار هایی به اسم Tram ها ایجاد کرد. یکی در City of Tears و یکی در منطقه Ancient Basin که به Kingdom’s Edge منتهی می‌شد. البته او Tram دیگری در منطقه Deepnest ساخت اما حشرات اعماق این منطقه، آن را ویران کردند.

او کاخ عظیم خود را با نام The White Palace در دنیای رویا ها و دور از دیدگان جهان Hallownest بنا کرد.

Tram Pass ها در بازی Hollow Knight
Tram Pass ها سیستم حمل و نقلی هستند که Pale King برای سهولت در حمل و نقل در سرزمین Hallownest ایجاد کرد.

به عبارتی، Pale King با ورودش به Hallownest، روح تازه‌ای به این سرزمین بخشید. برای مدتی، همه چیز به خوبی پیش می‌رفت. قبایل تحت فرمان Pale King به زندگی ادامه می‌دادند و Hallownest به حیات خود ادامه می‌داد.

پنج شوالیه بزرگ و بررسی سرنوشت آنها در بازی Hollow Knight

پنج شوالیه گارد پادشاهی در بازی Hollow Knight
پنج شوالیه‌ با نام های Ze’mer, Hegemol, Dryya, Ogrim و Isma که توسط Pale King برای حفاظت از پادشاهی انتخاب شدند

Pale King پنج شوالیه را برای محافظت از پادشاهی انتخاب کرد. گروهی از هم رزمان و دوستانی که در زمان فعلی بازی تنها ۲ نفر از آن‌ها زنده هستند.

Ze’mer

Ze'mer در بازی Hollow Knight

Ze’mer یکی از پنج شوالیه بزرگ Hallownest و یکی از دو بازماندگان این گروه در زمان فعلی بازی است. او اصالتا اهل Hallownest نبوده و در مناطق مجاور بیرون از این سرزمین به دنیا آمده است.

در بازی او را در منطقه Resting Grounds و در کوئست Grey Mourner ملاقات خواهید کرد. این کوئستی است که Ze’mer از شما می‌خواهد تا گلی به نام Delicate Flower را برای قبر معشوق او در Queen’s Gardens ببرید.

معشوق او فرزند یکی از لرد های قبیله Mantis Tribe بوده است. اما Mantis ها به دلیل خارجی بودن Ze’mer، پیوند آن‌ها را ممنوع کردند. و او را پس زدند.

عاشقان واقعی از هم جدا می‌شوند. دو دنیا که نمی‌توانند همدیگر را ببینند

پس از این اتفاق Ze’mer به خانه خود در Resting Grounds بر می‌گردد. هنگامی که او را پیدا می‌کنید، با شما راجع به معشوق مرده خود حرف می‌زند. و از شما می‌خواهد تا گلی که در سرزمین مادری‌اش رشد می‌کند را به قبر او ببرید. این گل در صورتی که با استفاده از Stag ها فست تراول کنید و یا دمیج بخورید می‌شکند.

او پس از انجام این کوئست از بین می‌رود. و Hallownest را برای همیشه ترک می‌کند. بدون اینکه بتواند دوباره معشوق خود را ببیند.

Dryya

Dryya در بازی Hollow Knight
شوالیه Dryya در بازی Hollow Knight

Dryya شوالیه محافظ The White Lady در Queen’s Gardens بوده‌است. و وظیفه نگهبانی و محافظت از او در خانه‌اش را داشته است.

دیگر شوالیه ها اغلب او را بخاطر دانش‌اش یاد می‌کرده اند. Dryya تا آخرین لحظه زندگی خود با Mantis های خیانتکار مبارزه کرد و از ملکه خود محافظت کرد اما در نهایت او را کشتند.

شما می‌توانید با رفتن به منطقه Queen’s Gardens و خانه The White Lady، جسد او را بیرون خانه مشاهده کنید. نکته دردناک ماجرا اینجاست که White Lady به دلیل اینکه خود را در خانه‌اش زندانی کرده است و نمی‌تواند بیرون بیاید از مرگ Dryya خبر ندارد. در حالی که بدن بی جان شوالیه وفادارش بیرون خانه‌اش افتاده است.

Hegemol

Hegemol در بازی Hollow Knight

Hegemol تنها شوالیه‌ای است که کمترین اطلاعات از گذشته‌اش در دسترس است. تنها چیزی که از او باقی مانده، مجسمه‌ سنگی است که در منطقه City of Tears برایش ساخته‌اند. ‌تنها توصیفی که از شخصیت او باقی مانده‌‌ است، جسم محکم اما زبان نرم(شوخ طبعی) است.

در بازی Hollow Knight در ابتدا اولین باس بازی زره Hegemol را دزدیده است.

Isma

شوالیه Isma در بازی Hollow Knight

Isma شوالیه‌ای است که او را با صفت «مهربان» می‌شناختند. در مورد او اطلاعات کمی در دسترس است. اما او و شوالیه پنجم، یعنی Ogrim رابطه بسیار نزدیکی داشتند. به طوری که در بازی Ogrim از قبر او مراقبت می‌کند. قدرت های Isma با اسید ارتباط داشته‌اند. و اشک های او که در قالب طلسمی با نام Isma’s Tears هستند به شما این قابلیت را می‌دهند تا در میان آب های اسیدی بدون صدمه دیدن شنا کنید.

مقبره Isma در بازی Hollow Knight
قبر Isma در منطقه Royal Waterways بازی Hollow Knight

شما می‌توانید قبر Isma را در منطقه Royal Waterways در بازی Hollow Knight پیدا کنید.

Ogrim

Ogrim، بررسی بازی Hollow Knight
شوالیه Ogrim در بازی Hollow Knight

در بازی Hollow Knight با Ogrim در قالب باس فایت Dung Defender روبرو خواهید شد. در حالی که با فریاد های خوشحالی از مبارزه با شما لذت می‌برد. اما اگر بوسیله Dreamnail رویا های او را بخوانید به خواسته های غمگین او پی می‌برید.

او می‌خواهد دوباره دوستان خود و Isma را ببیند. و در ذهن خود دلتنگ آنهاست. بنظر می‌رسد که Ogrim از سرنوشت همرزمان خود اطلاعی ندارد. او می‌خواهد دوباره Isma را ببیند. اما بدلیل قسمی که خورده‌است و وظیفه‌ای که دارد نمی‌تواند این کار را انجام دهد. و از مکان زندگی‌ Isma مراقبت می‌کند. با اینکه احتمالا نمی‌داند آنجا دیگر قبر اوست.

حال که با Higher Beings و نحوه بوجود آمدن Hallownest و پنج شوالیه بزرگ پادشاهی آشنا شدید، بالاخره به وقایعی می‌رسیم که منجر به نقطه شروع بازی Hollow Knight و شکل گیری داستان آن می‌شوند.

پس از اقدامات Pale King و دادن روحی تازه به سرزمین باستانی. برای مدتی همه چیز به خوبی ادامه پیدا می‌کند. بسیاری از قبایل تحت فرمان Pale King زندگی می‌کنند. و Hallownest به حیات خود ادامه می‌دهد.

اما اوضاع همیشه به این صورت باقی نماند.

شروع Infection و خلق شدن Vessel ها

Infection، بررسی بازی Hollow Knight
نمایی از ظاهر محیط های آلوده به Infection در بازی Hollow Knight

پس از اینکه Moth ها کم کم Radiance را فراموش کردند و شروع به پرستش Pale King کردند، او به شدت خشمگین شد. Radiance برای اینکه بتواند در رویای ساکنان Hallownest زنده بماند، به رویای آنها حمله‌ کرد. و سعی کرد از طریق کنترل کردن ذهن و آرزو های حشرات Hallownest، در یاد ها زنده بماند.

این عمل او عاملی به نام Infection را بوجود آورد. عاملی که سرزمین Hallownest را به مرز نابودی کشاند. آلودگی باعث می‌شد تا حشراتی که در معرض آن قرار می‌گیرند تبدیل به موجودات دیوانه و جهش‌یافته‌ای بشوند که هیچ اراده‌ای از خود ندارند. و Radiance، ذهن و آرزو های آن‌ها را کنترل می‌کرد.

Vessel ها و بررسی سرنوشت غمگین آن‌ها در بازی Hollow Knight

Vessel ها در بازی Hollow Knight

در حالی که آلودگی در حال از بین بردن Hallownest است، Pale King به دنبال راهی می‌گردد تا بتواند جلوی آن را بگیرد. و همین مسئله منجر به خلق شدن Vessel ها می‌شود.

Vessel ها فرزندان تاریک Pale King و White Lady هستند که از قلب Void زاده شده‌اند. منطقه The Abyss در بازی Hollow Knight، مکانی است که به عنوان محل تولد آن‌ها شناخته می‌شود. Vessel ها دارای صدا و جنسیت نیستند. روح تاریک آنها که داخل استخوان خالی قرار می‌گیرد، Shade نام دارد.

Pale King برای خلق Vessel ها ایده‌ای در سر داشت. آنها به دلیل اینکه از دل Void به دنیا آمده بودند، تنها کسانی بودند که می‌توانستند Radiance را شکست دهند. چرا که Void نقطه عکس و دشمن خونی Radiance بود. و Pale King قصد داشت تا با استفاده از یکی از Vessel ها، Radiance را درون ذهن او زندانی کند و جلوی آلودگی را بگیرد.

او برای انجام این کار به یک Vessel پاک و خالص احتیاج داشت. Vessel ای که هیچگونه احساساتی نداشته باشد. و او بار ها در انجام این کار شکست خورد. Pale King هر Vessel ای که شکست می‌خورد و خالص نبود را از لبه The Abyss به پایین پرت می‌کرد.

The Abyss، بررسی بازی Hollow Knight
زادگاه The Knight در منطقه The Abyss

Vessel ها سعی می‌کردند از The Abyss بالا بروند، اما هر دفعه سقوط می‌کردند. در نهایت او یکی از Vessel ها را به عنوان Pure Vessel و یا Vessel خالص انتخاب کرد.

خاطره Hollow Knight - بررسی بازی Hollow Knight
خاطره Pale King و فرد برگزیده

پادشاه او از Abyss بیرون برد و در کاخ خودش بزرگش کرد. و به او لقب The Hollow Knight را داد. Vessel انتخاب شده در گذر زمان رشد کرد و بالغ شد. اتفاقی که خانواده‌اش در Abyss هرگز آن را نمی‌دیدند.

Pure Vessel، بررسی بازی Hollow Knight
Pure Vessel، فرد برگزیده شده در بازی Hollow Knight

قربانی کردن Hollow Knight و زندانی شدن Radiance

پس از آنکه Hollow Knight بالغ شد، Pale King توانست Radiance را در ذهن او زندانی کند. او Hollow Knight را به زنجیر کشید و درون تخمی به نام The Black Egg زندانی کرد. و آن را با استفاده از ۳ نفر که به عنوان Dreamer ها شناخته می‌شدند مهر و موم کرد. دیگر هیچکس تا زمانی که Dreamer ها از بین نمی‌رفتند، نمی‌توانست به Hollow Knight دسترسی پیدا کند.

Dreamer ها در بازی Hollow Knight
سه Dreamer که زندان Hollow Knight را مهر و موم کردند

پس از این اتفاق، برای مدتی همه چیز خوب پیش رفت. آلودگی متوقف شد. و Hallownest از نابودی نجات پیدا کرد. اما در این بین نکته‌ای وجود داشت. Hollow Knight موجودی بود که از خانه تاریکش نجات پیدا کرده بود و در کاخ پادشاه بزرگ شده بود. او به Pale King به عنوان پدر خود نگاه می‌کرد. و می‌خواست باعث افتخار پدر خود بشود. درست مانند یک کودک معصوم. اما نکته اینجاست که در اثر شکل گیری احساسات نسبت به Pale King در درون Hollow Knight، او دیگر خالص نبود. و Pale King از این موضوع خبر نداشت.

در اثر این اتفاق، Radiance حتی از درون ذهن Hollow Knight هم می‌توانست آلودگی را پخش کند و ساکنان Hallownest را کنترل کند.

Pure Vessel و Sealed Vessel در بازی Hollow Knight

در این بین با گذشت زمان، Pale King به دلایل نامشخصی بر روی تخت پادشاهی خود مرد. Hollow Knight سعی می‌کرد با Radiance مقابله کند، اما در نهایت طاقت نیاورد و خودش نیز توسط Radiance آلوده شد. Radiance از درون زندان Hollow Knight کنترل او را در دست گرفت و آلودگی را در سرتاسر Hallownest پخش کرد. تنها برخی قبایل که اراده محکمی داشتند مثل Mantis ها از شر آن در امان ماندند. و این واقعه تمام وقایع بازی Hollow Knight را شروع کرد.

نقش The Knight در داستان

هدف شما در بازی Hollow Knight این است که با از بین بردن هر سه Dreamer و شکست دادن Hollow Knight، جایگزین او برای زندانی کردن Radiance بشوید.

و احتمالا تا الان باید یک چیز را متوجه شده باشید. اینکه شخصیت اصلی بازی و یا همان The Knight، یک Vessel است. او به نحوی توانسته است تا از Abyss بالا برود و فرار کند. و به دلایل نامعلومی مدتی بیرون از Hallownest سپری کرده است. و در نهایت به آنجا بازگشته است.

این ها وقایعی بودند که داستان بازی Hollow Knight را شکل دادند. تمامی این موارد را توضیح دادم تا نشان دهم جهان این عنوان چقدر زنده است. به این دلیل که کوچک ترین چیز ها در این جهان هم داستانی برای گفتن دارند.

اگر در محیطی یک جسد پیدا می‌کنید، قطعا دلیلی برای قرار داشتنش در آنجا است. داستانی در رسیدنش به این وضع وجود دارد. در بازی Hollow Knight این جسد تنها یک آبجکت برای فضاسازی نبوده است. بلکه یک موجود زنده، با رویا ها و آرزو های زیادی بوده است که فرد دیگری آن‌ها را دزدیده‌است.

اگر در بازی Hollow Knight خانه‌ای را می‌بینید که در آن زمان خالی است، مطمئن باشید روزی کسی در این خانه زندگی می‌کرده است. الان کجاست؟ مشغول چه کاری است؟ آیا زنده است؟ آیا آلوده شده‌است؟

شخصیت های بازی Hollow Knight به این دلیل منحصر به فرد هستند که هر کدام از آن‌ها حکم شخصیت اصلی داستان خودشان را دارند. نه یک NPC در بازی شما. 

دنیاسازی بوسیله داستان های گفته نشده

چنین ذهنیتی باعث می‌شود تا با دیدن هر کدام از عناصر گوشه و کنار جهان Hallownest، به فکر فرو بروید که چه داستانی برای گفتن دارند؟ و در نتیجه احساس می‌کنید که در حال کاوش یک دنیای زنده و پر از داستان هستید. این نحوه روایت داستان بازی Hollow Knight است. نحوه روایتی که پیش از آن عناوینی همچون BioShock و Dark Souls داشتند. و نحوه روایتی که تنها یک «بازی ویدیویی» می‌تواند داشته باشد.

شگفت انگیز است که چطور ۳ نفر توانسته‌اند چنین دنیای پویایی را خلق کنند. اینطور نیست؟ گمان کنم تنها داشتن درکی از ماهیت کاری که انجام میدهی نیاز است. و البته جهان بازی Hollow Knight بسیار بزرگ تر از توضیحی است که من درباره آن ارائه دادم. چرا که با ۸۳ ساعت گشت و گذار در Hallownest، هنوز چیز های زیادی برای دیدن در آن دارم.

بررسی شخصیت های بازی Hollow Knight

شخصیت های بازی Hollow Knight - بررسی بازی Hollow Knight
نمایی از شخصیت ها در بازی Hollow Knight

بازی Hollow Knight دارای ده‌ها شخصیت جذاب، منحصر به فرد و خاکستری است. افرادی که ساعت ها در این جهان همسفر آن‌ها هستید، با آن ها مبارزه می‌کنید و یا در کنار آن‌ها مبارزه می‌کنید. شخصیت هایی که نه تنها یک NPC نیستند، بلکه در لحظاتی از داستانک های بازی، حس می‌کنید که آن‌ها شخصیت اصلی هستند و شما تنها یک ناظر فرعی. حال بگذارید نگاهی به چند تا از آن‌ها داشته باشیم. 

The Knight

The Knight - بررسی بازی Hollow Knight
شخصیت اصلی داستان، Vessel کوچکی است به نام The Knight

شخصیت اصلی در بازی شما، موجود کوچک و دوست‌داشتنی است که ساعت‌ها با او زندگی خواهید کرد. او یک Vessel است. و به نحوی توانسته تا از اعماق Abyss فرار کند. در ابتدای بازی به دلایل نامعلومی در بیرون از Hallownest هستید.

The Knight - بررسی بازی Hollow Knight

Knight، صدایی ندارد. اما با این حال، باز هم کاری می‌کند تا از همسفری با او خشنود باشید. او شوالیه کوچک، اما ساکت و قدرتمندی است. و قدرت خود را در طول بازی با شکست دادن تک‌تک باس ها و افرادی که او را به چالش می‌کشند، به شما نشان می‌دهد. 

Hornet

شخصیت Hornet - بررسی بازی Hollow Knight

Hornet یکی از مهم ترین شخصیت های بازی Hollow Knight، و شخصیت اصلی نسخه بعدی آن، یعنی Hollow Knight : Silksong است. او پرنسس و محافظ با مهارت Hallownest است. 

Hornet، دختر Pale King است. مادر او، Herrah The Beast، ملکه منطقه Deepnest و یکی از سه Dreamer ای است که Hollow Knight را مهر و موم کرده‌اند. او مدت زمان بسیاری کمی را با مادر خود گذرانده است. 

او به دلیل اینکه با Vessel ها پدر مشترکی دارد، خواهر آن‌ها حساب می‌شود. Hornet به دلیل بزرگ شدن در Deepnest، توانست تا از آلوده شدن نجات پیدا کند(منطقه Deepnest خود را از پادشاهی Pale King جدا کردند). 

شخصیت Hornet - بررسی بازی Hollow Knight

در طول بازی، دو بار با او مبارزه می‌کنید. مانند Knight، او هم از شروع آلودگی خبردار شده و به دنبال پیدا کردن جواب است. 

Quirrel

شخصیت Quirrel - بررسی بازی Hollow Knight

از دید بنده، Quirrel، بهترین شخصیت فرعی بازی Hollow Knight است. او شاگرد یکی از Dreamer ها با نام Monomon The Teacher است. 

هنگامی که Monomon تبدیل به یک Dreamer می‌شود، ماسک خود را به Quirrel هدیه می‌دهد تا از او محافظت کند. هنگامی که Quirrel بیرون از Hallownest مقدار زیادی از حافظه‌اش را از داده است، دوباره توسط Monomon به Hallownest خوانده می‌شود. 

او بسیار دانا و با تجربه است. اولین بار با او در منطقه Temple of the Black Egg ملاقات می‌کنید. او نصیحت‌ها و حرف‌های زیادی به Knight می‌گوید. درست مانند یک برادر بزرگ‌تر. 

پس از آن در مناطق مختلفی مانند City of Tears او را ملاقات می‌کنید.

‌‌‌‌Quirrel و Knight - بررسی بازی Hollow Knight

او به شما می‌گوید که شنیده است بالای منطقه City of Tears یک دریاچه بزرگ آبی قرار دارد. به همین دلیل است که همیشه در این شهر باران می‌بارد. و می‌خواهد یک روزی دریاچه را ببیند. 

ملاقات بعدی شما با Quirrel، هنگامی است که می‌خواهید برای شکست دادن Monomon The Teacher، با باس Ummu مبارزه کنید. او در این مبارزه به شما کمک می‌کند. و پس از اتمام آن، ماسک خود را از دست می‌دهد و اجازه می‌دهد تا استاد خود، به خواب ابدی فرو برود. 

Quirrel و The Knight در خانه Teacher

پس از آن، اگر به منطقه Blue Lake بروید، او را در حالی می‌بینید که کنار دریاچه نشسته‌است و به آب نگاه می‌کند. 

سخنان Quirrel در کنار دریاچه قبل از مرگ خود، از تاثیرگذارترین ترین لحظات بازی Hollow Knight است. 

او به Knight می‌گوید که حالا، بعد از دیدن دوباره دنیا، بالاخره در آرامش است. و از اینکه توانسته‌است دوباره زیبایی های آن را ببیند، قدردان است.

Quirrel و Knight در Blue Lake - بررسی بازی Hollow Knight

این که یک عمر زندگی کنی، و باز هم انقدر کوچک به یاد آورده بشی. گمان کنم…. باید قدردان باشم؟ تمام تراژدی ها از بین رفته اند، تنها شگفتی می‌بینم.

پس از آن، شما می‌توانید کنار Quirrel بنشینید و مدت طولانی را در سکوت به دریاچه نگاه کنید. از دشوار‌ترین کار هایی که در بازی Hollow Knight باید انجام دهید، بلند شدن از کنار Quirrel و ادامه دادن به راه خود است. چرا که هنگامی که دوباره به دریاچه بازگردید، او برای همیشه رفته است. و تنها شمشیرش درون زمین استوار است. 

لحظه وداع Quirrel در بازی Hollow Knight
لحظه وداع Quirrel در بازی Hollow Knight

جهان‌سازی عنوان Hollow Knight این‌گونه است. توضیح داده بودم که اگر هر چیزی را این جهان مشاهده کردید، داستانی برای گفتن دارد. بار ها نمونه های آن را خودتان در بازی تجربه خواهید کرد. 

از این به بعد، هر موقع که به آن دریاچه برگردید و شمشیر Quirrel را درون زمین ببیینید، می‌دانید که داستان یک شاگرد دانا و یکی از بهترین شخصیت‌ها را به همراه دارد. در حالی که ممکن است فرد دیگری تنها یک شمشیر معمولی را مشاهده کند. 

این منبع پویایی و زنده بودن جهان Hollow Knight است. جهان این عنوان، روح مخصوص خود را دارد.

‌بررسی آرت استایل بازی Hollow Knight

City of Tears، بررسی بازی Hollow Knight

تازه داریم به نقاط قوت اصلی بازی Hollow Knight نزدیک می‌شویم. بازی Hollow Knight از منظر طراحی هنری، به راحتی یکی از بهترین عناوین نسل هشتم است.

و عبارت «طراحی هنری» فقط به طراحی محیطی آن محدود نیست. هر منطقه شامل چندین محیط است، هر کدام با طراحی و فضاسازی، رنگ بندی و ترکیب خاص خودشان. و با جزئیات فوق‌العاده‌ای که حتی در پس زمینه صفحه قرار گرفته‌اند. طراحی منحصر به فرد تک تک باس ها، دشمنان، و شخصیت ها همه و همه جز نبوغ طراحی هنری این بازی به حساب می‌آیند.

Greenpath، بررسی بازی Hollow Knight

به جزئیات و رنگ‌بندی Lake of Unn در منطقه Greenpath دقت کنید. ترکیب رنگ این محیط رنگ های سرد و گرم و پوشش گیاهی بسیار غنی و تمایل بیشتر رنگ ها به گرمی را نشان می‌دهند. به این دلیل که Greenpath یک حالت منطقه گرمسیری دارد.

Greenpath در بازی Hollow Knight

با دیدن رنگ‌بندی ها و اجزای محیطی Greenpath، خود به خود می‌توانید هوای گرم و مرطوب این منطقه را تصور کنید.

اما در بسیاری از منطقه های بازی همیشه می‌توان یک نوع رنگ‌بندی خفه(منظور رنگ هایی با طول موج پایین مثل بنفش تیره و یا آبی تیره است) مشاهده کنید. به عنوان مثال در City of Tears که پایتخت Hallownest است.

City of Tears در بازی Hollow Knight

City of Tears در بازی Hollow Knight

مجسمه Hegemol در منطقه City of Tears بازی Hollow Knight

City of Tears شهری است که همیشه در آن باران می‌بارد. پس با دیدن رنگ‌بندی و محیط سرد آن، کاملا سرمای هوا را در این منطقه احساس خواهید کرد. علاوه بر آن City of Tears از یک معماری پیچیده به سبک Gothic بهره می‌برد.

اگر دقت کنید، بیچیدگی و جزئیات معماری این منطقه، از تمامی مناطق بازی Hollow Knight بیشتر است. و دلیل این موضوع این است که City of Tears پایتخت Hallownest است. پس طبیعی است که پیشرفته ترین معماری و امکانات را در مناطق داشته باشد.

این همان درکی است که آقای Ari Gibson، کارگردان هنری بازی Hollow Knight، از ماهیت پروژه‌اش داشته است. در مبحث هنر های تجسمی و Digital Art، همیشه انتقال پیام از طریق تصویر مهم ترین هدف حساب می‌شود. شما با دیدن یک اثر هنری بدون هیچ حرف اضافه‌ای باید خودتان پیام آن را دریافت کنید.

و بازی Hollow Knight از طریق طراحی هنری، حال و هوای محیط ها و مناطق خود را به بازیکن انتقال می‌دهد.

منطقه Deepnest بازی Hollow Knight

مثال دیگری از این موضوع منطقه Deepnest است. این منطقه در اعماق زمین محل زندگی خوفناک ترین موجودات Hallownest است. موجوداتی که حتی تحت فرمان Pale King نیستند. نوع رنگ‌بندی تیره این منطقه به علاوه نورپردازی آن، کاملا حس خفه بودن محیط را انتقال می‌دهد.

به علاوه محیط هایی که کاملا با تار های عنکبوت پر شده‌اند، اجساد بسیار زیاد حشرات مختلف، و حتی طراحی محیط به عنوان یک ارگانیسم زنده این محیط را در خور نام خود می‌کند.

لانه Nosk در منطقه Deepnest بازی Hollow Knight

روستای فراموش شده در منطقه Deepnest بازی Hollow Knight

دلیل دیگری که جهان بازی Hallownest کاملا پویا است، زنده بودن طراحی آن است.

بررسی طراحی ظاهری دشمنان بازی Hollow Knight

در بازی Hollow Knight حدود ۱۵۰ نوع دشمن وجود دارد. که از بین این تعداد ظاهر حدود ۷۰ درصد آنها با همدیگر به طور کامل تفاوت دارند. و در عین حال، دشمنان هر منطقه، با هم شباهت های ظاهری دارند، که نشان دهنده محل زندگی یکسان آن‌ها است. و حتی اندازه و بزرگی و کوچکی این دشمنان نیز سطح توانایی آن‌ها را نشان می‌دهد.

کوچک ترین دشمنان در بازی Hollow Knight

مثلا به این حشره ناچیز نگاه کنید. در دفترچه اطلاعات شکارچی(دفترچه‌ای که در طول بازی آن را به دست میارید و اطلاعات دشمنان جدید در آن ثبت می‌شود) از این موجود به عنوان پست ترین و حقیر ترین موجود Hallownest نام برده شده است. به طوری که حتی ارزش کشتن هم ندارد.

نگهبانان منطقه Forgotten Crossroads در بازی Hollow Knight

حال در همین منطقه به این نگهبان نگاه کنید‌. از ظاهرش کاملا معلوم است که مبارزه با او آسان نخواهد بود. و همینطور هم هست(حداقل در اوایل بازی). چنین مثال هایی را هم برای مناطق و هم طراحی ظاهری، بار ها و بار ها می‌توان مطرح کرد. اما همینقدر برای فهمیدن مهارت در طراحی کفایت می‌کند

طراحی هنری بازی Hollow Knight به این دلیل نقطه قوت آن است که به مانند لور و داستان آن، برای هر طراحی دلیلی وجود دارد. محیط های بازی Hollow Knight درست مانند یک دفتر نقاشی‌اند. اما در این دفاتر نقاشی، چندین کتاب داستان نیز وجود دارد.

بررسی موسیقی بازی Hollow Knight

بررسی موسیقی بازی Hollow Knight

قبل از هر چیزی بگذارید به موسیقی تم بازی Hollow Knight گوش بدهیم :

در بازی Hollow Knight اولین چیزی که با آن روبرو می‌شوید، این موسیقی است. چه راهی بهتر از موسیقی برای شروع کردن یک عنوان؟ و نکته جالب ماجرا اینجاست که آقای Christopher Larkin، با این موسیقی تم، تمام بازی Hollow Knight را بازگو می‌کند.

نوت هایی که در ابتدا به صورت مرموزی شروع می‌شوند و نشان از جهان مرموز Hallownest دارند. و پس از آن کم کم  به سمت ترکیبی از حس غم و لطافت می‌روند.

تمام مناطق و باس های این بازی، بیشتر از هر چیز بخاطر موسیقی منحصر به فردشان است که در ذهن من ماندگار شده‌اند. گاهی غمگین، گاهی خوفناک، گاهی حماسی، و گاهی ترکیبی از همه این موارد.

به موسیقی Greenpath گوش کنید. بعد از گذراندن ساعت ها گشت و گذار در Greenpath به همراه این موسیقی، چطور می‌توانید آن را فراموش کنید؟ به طوری که هر بار با دیدن عکسی از منطقه Greenpath موسیقی آن در ذهنتان پخش می‌شود.

این جادوی موسیقی بازی Hollow Knight است که تنها یک نفر آن را آهنگسازی کرده‌است.

موسیقی Greenpath یک حس شادابی را انتقال می‌دهد که در کنار طراحی هنری این منطقه، به گرمی و زنده بودن آن اضافه می‌کند.

داستانگویی از طریق موسیقی 

حال به موسیقی منطقه Resting Grounds گوش دهید. کاملا احساسی دلهره مانند به همراه غم و اندوه را حس خواهید کرد. این منطقه یکی از مهم ترین مناطق بازی Hollow Knight است. در این منطقه Ze’mer با قلب شکسته منتظر است تا برای معشوق‌ مرده‌اش گلی را ببرید. در این منطقه Seer، آخرین بازمانده از قبیله Moth ها زندگی می‌کند. افرادی که در گذشته Radiance را می‌پرستیدند. او کسی است که به شما Dreamnail را می‌دهد تا با استفاده از آن رویا های موجودات دیگر را بخوانید.

و در این منطقه در یک تالار روح ده ها جنگجوی مرده وجود دارند که با شما از آرزو های خود صحبت می‌کنند. این موسیقی، بازتاب تمام تراژدی هایی است که در این مکان وجود دارند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که با شنیدن موسیقی هر منطقه و یا باس در بازی Hollow Knight، دیگر نمی‌توانید موسیقی دیگری را پیدا کنید که انقدر خوب با آن‌ها هماهنگ باشد. و این یعنی Christopher Larkin به هدف خود رسیده است.

بررسی گیمپلی بازی Hollow Knight

Phanteon of Hallownest در بازی Hollow Knight

و حالا به بررسی مهم ترین و بهترین بخش، یعنی بررسی گیمپلی بازی Hollow Knight می‌رسیم. در واقع پیش از هر چیزی مثل داستان و لور، موسیقی و آرت استایل، این گیمپلی بازی Hollow Knight است که باعث می‌شود ساعت ها را در آن سپری کنید.

بهترین توصیفی که می‌توان از گیمپلی بازی Hollow Knight ارائه داد، «وسیع» است. در مقاله بررسی بازی Celeste توضیح داده بودم که مکانیک های زیاد گیمپلی به تنهایی ضامن کیفیت آن نیست. بلکه نحوه استفاده از مکانیک هایی که در دسترس دارید ضامن کیفیت آن است.

حال همانطور که بازی Celeste با استفاده از تنها ۴ مکانیک گیمپلی و لول دیزاینش، یک گیمپلی غنی ارائه می‌داد، بازی Hollow Knight نه تنها تعداد مکانیک های گیمپلی را بیشتر می‌کند، بلکه با استفاده از لول دیزاین، به بهترین نحو از آن‌ها استفاده می‌کند.

بخش های مختلف و مرتبط با گیمپلی بازی شامل مبارزات، طراحی مراحل، طراحی دشمنان، پلتفرمینگ، سیستم پیشرفت و پاداش دهی، سیستم گشت و گذار و اکسپلوریشن و بررسی باس ها می‌شوند. در این بخش تاثیر تمامی این موارد را در گیمپلی بازی Hollow Knight بررسی خواهیم کرد.

بررسی کامبت و مبارزات بازی Hollow Knight

بررسی مبارزات بازی Hollow Knight

مبارزات بازی Hollow Knight درست مانند یک پازل است که هر دفعه با پیدا کردن قطعاتش، آن را کامل‌تر و کامل‌تر می‌کنید 

در بازی Hollow Knight سه مکانیک مبارزه وجود دارند. Nail یا شمشیر شما، Spell ها و جادو های شما، و Charm ها و طلسم های شما.

در ابتدای بازی تنها شمشیر خود را به همراه دارید. مکانیک حمله شما با شمشیر یک حمله تک ضربه‌ای است. حمله رو به بالا، حمله رو به پایین، حمله هوایی و حمله معمولی. تنها سلاح شما در بازی Hollow Knight همین است. اما همین مکانیک برای استودیو Team Cherry کافی بوده تا یک کامبت غنی با استفاده از مواردی مثل طراحی مراحل، طراحی دشمنان و دو مکانیک دیگر خلق کند.

Nail، سلاح اصلی شما در مبارزات بازی Hollow Knight

و بعد ها با استفاده از ارتقا ها و تکنیک های جدیدی که از فردی به نام Nailmaster Sheo در بازی یاد می‌گیرید، ضربه های جدیدی برایتان باز می‌شوند. با وجود دیگر مکانیک ها، باز هم بیشترین سلاحی که با آن مبارزه خواهید کرد شمشیرتان است. و در عین سادگی بسیار لذت بخش است.

Spell ها 

بعد از آن نوبت Spell ها می‌رسد.

Spell ها، بررسی بازی Hollow Knight

Spell ها در بازی Hollow Knight علاوه بر اینکه باعث تحول در طراحی مراحل و پیشروی می‌شوند، نقش موثری در مبارزات نیز دارند.

در بازی Hollow Knight برای اینکه بتوانید از قدرت های ویژه و یا بازیابی سلامتی خود استفاده کنید، به روح نیاز دارید. این روح ها درون ظرفی جمع می‌شوند و با هر بار استفاده از قدرت یا هیل کردن، مقداری از آنها کم می‌شود. و با دمیج دادن به دشمنان روح به دست می‌آورید.

HUD، بررسی بازی Hollow Knight

در تصویر بالا آیتم سمت چپ میزان روح هایی است که جمع می‌کنید. و آیتم های کوچک تر جلوی آن نوار سلامتی شما تحت نام Mask Shard ها هستند. با هر بار دمیج خوردن توسط یک دشمن یا باس، یکی از آن‌ها از بین می‌رود. و با هر بار هیل کردن، یکی از آن‌ها را بازیابی می‌کنید.

Spell ها و استفاده از آن‌ها نیز در بازی Hollow Knight نیازمند استفاده روح است. اگر در بازی هر ضربه شمشیر اولیه شما ۵ دمیج به یک انمی بدهد. Spell ای به نام Vengeful Spriti که با استفاده از آن انرژی بزرگی را به سمت دشمن پرتاب می‌کنید، به او سه برابر دمیج می‌دهد. و نیاز داشتن Spell ها به روح باعث می‌شود که بازی بالانس خود را از دست ندهد.

طلسم ها در بازی Hollow Knight

همانطور که گفتم، Spell ها نقش مهمی در طراحی مراحل بازی Hollow Knight نیز دارند. و در بررسی طراحی مراحل به آن ها بیشتر خواهیم پرداخت.

Charm ها

بعد از Spell ها نوبت Charm ها می‌رسد.

Charm ها، بررسی بازی Hollow Knight

Charm ها در بازی Hollow Knight طلسم هایی هستند که از آخرین آرزوی یک موجود قبل از مرگش بوجود می‌آیند. در مبارزات یک ترکیب از طلسم ها می‌تواند به یک برگ بنده بزرگ تبدیل شود. به عنوان مثال، یک طلسم وجود دارد که ضربات شمشیر شما را سریع تر می‌کند. طلسم دیگری وجود دارد که طول شمشیر شما را افزایش می‌دهد. حال اگر این دو طلسم را با هم بردارید، یک شمشیر بلند و سریع خواهید داشت.

طلسم دیگری وجود دارد که اگر آن را داشته باشید و ضربه بخورید، یک نیروی روح مانند به دشمن حمله می‌کند. طلسم دیگری باعث می‌شود تا در هنگام هیل کردن یک لاک محافظ دور شما ایجاد شود تا از دمیج بیشتر در امان باشید.

و ترکیب کردن تمامی این طلسم ها، موجی از قدرت ها و موقعیت های مبارزه جدید را به شما می‌دهد. حال تصور کنید در هنگام مبارزه با یک باس، از تمامی این ترکیب ها به یک باره استفاده کنید. و نتیجه یک مبارزه بسیار لذت بخش است.

اما تمامی این موارد به کنار، مهم ترین عاملی که مبارزات بازی Hollow Knight را لذت بخش و آن را چالشی می‌کند، طراحی دشمنان و طراحی مراحل آن است.

بررسی طراحی دشمنان بازی Hollow Knight

انمی ها، بررسی بازی Hollow Knight

همانطور که گفتم، در بازی Hollow Knight حدود ۱۵۰ نوع دشمن وجود دارد که بررسی تک تک آنها نیازمند یک مجموعه مقالات است.

بازی Hollow Knight، یک کلاس درس طراحی باس ها و دشمنان است. چرا که با ۸۳ ساعت تجربه کردن این عنوان و باز کردن تمامی مناطق و مکان های آن، بسیار کم به دشمنان به اصطلاح ری‌اسکین شده برخوردم. حتی نزدیک ترین موارد به ری‌اسکین بودن نیز چند الگوی حمله اضافه داشتند.

هر محیط جدیدی که باز می‌کنید، طراحی دشمنان بهتر و بهتر می‌شوند. در بازی دشمنانی وجود دارند که مبارزه با آن‌ها، به مانند یک مینی باس نیازمند استراتژی است.

دو عامل، «حرکت» و «محیط» مهم ترین عواملی هستند که بازی Hollow Knight در جهت طراحی دشمنان از آن‌ها استفاده می‌کند.

Stalking Devout، بررسی بازی Hollow Knight

برای مثال به Stalking Devout ها نگاه کنید. این موجودات در منطقه Deepnest، یکی از سرسخت ترین دشمنان در بازی Hollow Knight هستند.

آن‌ها صورت خود را درون زره‌ای می‌پوشانند و اگر به زره ضربه بزنید، ناگهان چنگال های خود را بیرون می‌آورند و سه ضربه سهمگین به شما وارد می‌کنند. هر ضربه آن‌ها دو Mask Shard را از شما می‌گیرد! دو راه برای شکست دادن آن‌ها وجود دارد. یک پریدن از روی سرشان و حمله از پشت، و دو جاخالی دادن از حمله شان و زدن چند ضربه به آن‌ها.

و اینجا نقطه‌ای است که طراحی مراحل، به میان می‌آید. درست است که یکی از راه های شکست این موجودات، پرش از روی سرشان و حمله از پشت است. اما این موجودات تنها در مناطقی وجود دارند که محیط تنگ است و حتی امکان پرش وجود ندارد. به عبارتی تنها یک راه راه برای مبارزه باقی می‌ماند. و این امر مبارزه با آن‌ها را سخت تر می‌کند

دشمنان پرنده در بازی Hollow Knight

نمونه دیگری از این موضوع، دشمنان هوایی بازی هستند(که تعدادشان بسیار زیاد است). هر کدام الگو های حرکتی و حمله متفاوتی دارند و شکست هر کدام نیازمند یک نوع حمله است.

اما تاثیری که طراحی مراحل در اینجا دارد این است که دشمن های هوایی بازی یک محدوده کامل حرکتی در هوا را دارند. و شما در اصل برای دمیج دادن به آن‌ها مدام باید دنبالشان کنید و بپرید. اما تمامی این دشمنان در مکان هایی وجود دارند که تنها چند پلتفرم کوچک برای ایستادن و پرش وجود دارد. و اگر بیفتید، بر روی خار ها، دریاچه های اسید و یا یک مسیر کامل سقوط خواهید کرد. پس نیاز دارید پرش های خود را زمان‌بندی کنید. و در عین حال حمله های خود را مدیریت کنید. به علاوه اینکه انمی های هوایی بازی انواع و اقسام حمله ها را روی شما اجرا خواهند کرد.

پس در مقابل دشمنان بازی، حتی محیط هم دشمن شما است.

نگهبانان منطقه City of Tears در بازی Hollow Knight

نمونه‌ای از عامل «حرکت» در طراحی دشمنان بازی نگهبانان منطقه City of Tears هستند. برای شکست دادن آن‌ها باید یک ضربه به سپرشان بزنید. آن‌ها ضربه را دفع می‌کنند و بعد از آن به سرعت یک حمله دو ضربه‌ای به شما می‌کنند. در این فرصت شما باید به سرعت به پشتشان بپرید و به آن‌ها ضربه بزنید.

اما سرعت بالای این نگهبان ها انجام این کار را به شده سخت می‌کند. چرا که تا تمام شدن حمله ها آن‌ها و بازگشت به سمت شما کمتر از یک ثانیه وقت دارید. و باید چندین پشت سر هم به آن‌ها از مناطق مختلف ضربه بزنید.

نوعی از دشمنان در بازی وجود دارند که تنها برای چالشی کردن پلتفرمینگ ساخته شده‌اند. مانند کریستال های منطقه Crystal Peaks که بر روی دیوار حرکت می‌کنند و یک لیزر کریستالی را در یک خط افقی شلیک می‌کنند. و شما در هنگام پلتفرمینگ باید حسابی مراقب برخورد نکردن با لیزر آن‌ها باشید.

پس دشمنان در بازی Hollow Knight یا شما را مجبور به حرکت می‌کنند. و یا با استفاده از محیط به شما صدمه می‌زنند.

چنین عملی تنوع فوق‌العاده‌ای از دشمنان در محیط‌های مختلف را بوجود آورده‌است که هر کدام برای شکست خوردن به الگوی حمله متفاوتی نیاز دارند.

طراحی دشمنان این عنوان علی‌رقم وسعت بسیار زیاد مناطق، دارای تنوع بسیار بالایی هستند که این بخش را به یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت بازی Hollow Knight تبدیل می‌کند.

بررسی طراحی مراحل و سیستم پیشرفت در بازی Hollow Knight

نقشه بازی Hollow Knight

درست مانند تمام عناوین مترویدوینیا، بازی Hollow Knight نیز دارای مراحل و محیط های متصل به هم است. جدا از طراحی ظاهری محیط ها که آن‌ها را در بخش آرت استایل بررسی کردیم، مراحل بازی Hollow Knight از نظر محتوایی بسیار غنی هستند.

هر محیط دارای تعداد زیادی انمی متنوع، باس‌ها، مکان های مخفی، Charm ها، و یک شبکه بزرگ گشت و گذار است.

سیستم پیشرفت و پاداش‌دهی عنوان Hollow Knight را می‌توان بزرگ‌ترین نقطه قوت آن در نظر گرفت. در طول تجربه طولانی که از این عنوان داشته‌ام. هرگز مسیری که انتخاب کرده‌ام به بیراهه ختم نشده‌است.

چرا که برای انجام هر کاری، پاداشی دریافت می‌کنید. اگر به یک دو راهی برسید، هر کدام از راه ها را که انتخاب کنید، بسته به انتخاب‌تان پیشرفت خواهید کرد و پاداش متفاوتی خواهید گرفت.

اگر به یک راه بروید ممکن است یک Charm و یا یک قابلیت جدید پیدا کنید. و اگر از راه دیگر بروید ممکن است با یک باس روبرو شوید و پس از شکستش GEO(واحد پول بازی) دریافت کنید.

و همین، اهمیت گشت و گذار و اکسپلوریشن واقعی در بازی را بالا می‌برد.

در محیط ها موانع مختلفی پیدا خواهید کرد که عبور از آن‌ها در شرایط فعلی غیر ممکن است. اما با گشت و گذار در محیط و پیشرفت قابلیت هایی پیدا می‌کنید که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از مانع عبور کنید.

 ابتدای بازی، شما حتی یک نقشه هم در اختیار ندارید. با مدتی گشت و گذار در محیط به یک حشره نقشه کش بر می‌خورید که در هر محیط که او را پیدا کنید، نقشه آن محیط را به شما می‌فروشد.

داخل هر محیط منطقه‌ای را می‌بینید که با پرش معمولی امکان رسیدن به آن وجود ندارد. اما با گشت و گذار در منطقه Greenpath و شکست دادن باس Hornet، قابلیت Dash کردن را به دست می‌آورید که بوسیله آن می‌توان ده ها راه جدید باز کرد.

در محیط های مختلف موانعی هستند که پرش شما به اندازه کافی به آن نمی‌رسد. با گشت و گذار در محیط و شکست دادن باس Broken Vessel، قابلیت Double Jump را به دست می‌آورید که با استفاده از آن به ده ها منطقه دسترسی پیدا خواهید کرد.

در برخی مناطق نوعی دیوار روح مانند وجود دارد که عبور از آن با Dash ممکن نیست. پس از به دست آوردن قابلیتی به نام Shade Cloak، با استفاده از آن می‌توانید به صورت روح مانند از داخل دشمنان و موانع عبور کنید. 

حتی اگر مکانیک بسیار ساده‌ای مثل ضربه رو به پایین شمشیر را خوب تمرین کنید می‌توانید از آن برای عبور از بسیاری از موانع مراحل، و یا حتی Parry کردن در مبارزه استفاده کنید.  ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

و این گشت و گذار باعث می‌شود تا مدام به محیط ها رفت و آمد کنید. چرا که ممکن است قابلیتی را به دست بیاورید و یادتان بیاید که می‌توانید با استفاده از آن، از مانعی در یکی از محیط ها عبور کنید.

این حس اکسپلوریشن واقعی بوسیله پاداش دهی در بازی Hollow Knight بهترین نکته مثبت در این عنوان است.

بازی به جای اتلاف وقت شما با انجام چالش های بیهوده و پاداش هایی که ممکن است از قبل تعداد زیادی از آن‌ها را داشته باشید، در ابتدا تمامی قابلیت ها را از شما می‌گیرد و به شما می‌گوید : «برای به دست آوردنشان جستجو کن» و شما با پیدا کردن هر قابلیت، و برداشتن هر قدم، هزار قدم در طراحی مراحل و لول دیزاین پیشرفت می‌کنید. و به همین دلیل مدام زمان بیشتری را در بازی به گشت و گذار می‌پردازید.

بار ها اتفاق افتاده‌است که برای پیدا کردن یک طلسم، یک قابلیت و یا یا نقشه یک محیط، به تعدادی دوراهی رسیده‌ام، یکی از از آن‌ها را انتخاب کرده‌ام، در مسیر پیشروی کرده‌ام، به یک باس برخورده‌ام، و در نهایت یک محیط جدید را کشف کرده ام.

گشت و گذار واقعی، گشت و گذاری است که بازیکن خودش را درون دنیای بازی غرق کند. درست مثل یک جهان واقعی. و چنین گشت و گذاری بسیار بیشتر از یک مینی مپ و یک مسیر مشخص شده و لیستی از کار هایی که باید در این جهان انجام بدهید، غرق کننده است.

سیستم پیشرفت و گذشت و گذار بازی Hollow Knight را در کمتر عنوانی، حتی در میان عناوین مترویدوینیا مشاهده کرده‌ام.

بررسی باس دیزاین بازی Hollow Knight

نمایی از باس های بازی Hollow Knight

بازی Hollow Knight شامل ۲۷ باس است که هر کدام چه از نظر ظاهری، چه از نظر داستانی، و چه از نظر الگو های حرکتی و حمله منحصر به فرد هستند. 

کمی بالاتر از انمی دیزاین و باس دیزاین این بازی به عنوان کلاس درس توسعه‌دهندگان یاد کرده‌ بودم. حال می‌خواهم این ادعا را بوسیله بررسی چند نمونه از بهترین باس های این عنوان ثابت کنم. 

فلسفه طراحی باس های بازی Hollow Knight بر روی «حرکت» بنا شده‌اند. حال این حرکت می‌تواند از سوی باس صورت بگیرد، و یا از سوی شما. و در اکثر مواقع، از سوی هردو! 

الگویی که این عنوان برای طراحی دشمنان خود از آن استفاده کرده است در باس دیزاین آن نیز می‌درخشد. وادار کردن بازیکن به حرکت و تبدیل کردن محیط به یک سلاح. و البته ترکیب قابلیت ها و Charm ها و Spell های شما در مبارزه که یک طرف دیگر ماجرا است. مبارزات و باس دیزاین و انمی دیزاین بازی Hollow Knight مکمل همدیگر هستند. دقیقا مانند سری Dark Souls. در واقع نزدیک ترین منبع الهام و نمونه‌ای که برای باس های بازی Hollow Knight می‌توان نام برد، سری سولز است. با این تفاوت که اگر اغلب در سری سولز، باس تهاجمی بازی می‌کند و شما تدافعی، در بازی Hollow Knight، هم شما تهاجمی بازی می‌کنید و هم باس تهاجمی بازی می‌کند. 

برای بهتر فهمیدن موضوع، بگذارید تا چند نمونه از باس های عنوان Hollow Knight را بررسی کنیم. 

بررسی باس False Knight در بازی Hollow Knight

باس فایت False Knight - بررسی بازی Hollow Knight

False Knight به عنوان اولین باس بازی، یک مبارزه عالی است. شاید در ادامه بازی، مبارزه با نسخه رویای او، آسان تر بنظر برسد. اما در ابتدای بازی شما حتی Dash را هم در اختیار ندارید. 

تنها شما هستید و شمشیرتان و این زره غول پیکر. الگو های حمله False Knight با توجه به سطح توانایی شما در ابتدای بازی، متنوع هستند. او با یک پرش بلند و یک ضربه محکم پتکش به سمت شما می‌آید. در حملات دوربرد با یک ضربه موجی را به سمت شما روانه می‌کند. در حملات نزدیک به صورت پشت سر هم پتک خود را به دو طرف میکوبد و بارانی از ذغال های داغ را بر روی سرتان فرو می‌ریزد. 

و شما باید مدام در زمین مبارزه در حرکت باشید. نه تنها برای دفع حملات و جاخالی دادن از آن‌ها، بلکه برای ضربه زدن به او نیز باید در نزدیک ترین حالت باشید. اما همین عمل نیز بسیار سرعت عمل بالایی می‌خواهد. چون هرگز نمی‌فهمید ضربه پتک او نزدیک را هدف گرفته است یا دور. پس از زدن ضربات متعددی به او، به زمین می‌افتد و موجود ترسویی که در آن زره مخفی شده است برای مدتی بیرون می‌آید.(اگر یادتان باشد، او کسی است که زره Hegemol را دزدیده است)

باس فایت False Knight در بازی Hollow Knight

و شما باید ضربات اصلی را به او بزنید. پس از چند ضربه او دوباره به درون زره بر می‌گردد. و پس از انجام این کار به دفعات متعدد، او بالاخره شکست می‌خورد. 

پس False Knight علاوه بر اینکه خودش مدام در حال حرکت است، شما را نیز مجبور به حرکت می‌کند. در بازی Hollow Knight امکان تدافعی بازی کردن وجود ندارد. 

بررسی باس Mantis Lords در بازی Hollow Knight

باس فایت Mantis Lords - بررسی بازی Hollow Knight

سه ارباب قبیله Mantis Tribe یکی از بهترین باس های بازی Hollow Knight هستند. هنگامی که در منطقه Mantis Village آن‌ها را به چالش می‌طلبید، یک مبارزه فوق‌العاده لذت بخش در انتظارتان است. 

در ابتدا تنها یک مانتیس با شما مبارزه می‌کند. مانتیس ها سه الگوی حمله دارند. یک حمله در خط افقی با نیزه، یک حمله هوایی با نیزه، و پرتاب کردن نیزه شان به سمت شما از روی دیوار. 

چیزی که این مبارزه را تبدیل به یک مبارزه چالشی می‌کند، سرعت بسیار بالای مانتیس هاست. آن‌ها در یک چشم به هم زدن جابجا می‌شوند و به شما حمله می‌کنند. 

باس فایت Mantis Lords - بررسی بازی Hollow Knight

باس فایت Mantis Lords - بررسی بازی Hollow Knight

شکست دادن یک مانتیس به اندازه کافی چالش برانگیز است. اما هنگامی که او را شکست می‌دهید، مانتیس اول عقب نشینی می‌کند و حال باید با دو مانتیس دیگر همزمان مبارزه کنید! 

اینجاست که سرعت مبارزه به طرز دیوانه‌واری بالا می‌رود.

الگو های حمله همان هستند. اما ایندفعه دوبرابر تکرار می‌شوند.

مانتیس ها یکی پس از دیگری حملات مختلف را بر روی شما اجرا می‌کنند. و شما ضمن حمله به آن‌ها، همزمان باید مراقب لغزش پای خود، و زمان بندی پرش های خود برای جاخالی دادن از نیزه های پرتابی آن‌ها باشید. 

باس فایت Mantis Lords - بررسی بازی Hollow Knight

چرا که اگر مانتیس ها در ارتفاع بالای دیوار قرار داشتند، نیزه های خود را جوری پرتاب می‌کنند که یک حالت حلقه‌ای به خود می‌گیرند و به صورت ضربدری پخش می‌شوند. در این حالت باید به یک سمت پرش کنید. 

اگر مانتیس ها در ارتفاع پایین دیوار قرار بگیرند، پرتاب آن‌ها حالت مرکزی به خود گرفته و به صورت صاف پایین می‌آید. در این صورت باید از روی آن بپرید. 

حال چی می‌شود اگر یکی از آن‌ها در ارتفاع بالا و دیگری در ارتفاع پایین قرار بگیرد؟ 

غیرقابل پیشبینی بودن این دو خواهر است که این مبارزه را لذت بخش می‌کند. ممکن است یکی از آن‌ها حمله افقی را انجام دهد و دیگری به سرعت بالای سر شما حمله هوایی را انجام بدهد. در این صورت اگر Dash کنید به مانتیس اول برخورد خواهید کرد و اگر بپرید به مانتیس دوم.

موسیقی این باس فایت نیز یکی از بهترین قطعه های موسیقی بازی Hollow Knight است.

نکته جالب این باس فایت این است که بعد از شکست دادن این سه خواهر، نه تنها آن‌ها به شما تعظیم می‌کنند، بلکه بعد از آن دیگر هیچ مانتیسی در منطقه Mantis Village به نشانه احترام به شما حمله نمی‌کند. 

بررسی باس Watcher Knights در بازی Hollow Knight

باس فایت Watcher Knights - بررسی بازی Hollow Knight

به باس فایتی که بنده، بیشتر از هر باسی با آن در بازی Hollow Knight، دست و پنجه نرم کرده‌ام، سلام کنید. البته از نگهبانان یکی از سه Dreamer ای که تخم The Hollow Knight را مهر و موم کرده‌اند، چیزی کمتر از یک مبارزه سخت انتظار نمی‌رود. 

الگویی که در دیزاین باس Mantis Lords به کار رفته بود، در Watcher Knights به طرز بی رحمانه‌تری به کار گرفته شده‌است. 

Watcher Knight ها سه الگوی حمله دارند. یک کمبوی دو ضربه‌ای سنگین با شمشیر هایشان بر روی شما اجرا می‌کنند که هر ضربه آن، دو Mask Shard را از شما می‌گیرد. در دومین حمله خود را گلوگه می‌کنند و کل محیط را به سمت شما می‌آیند. آن‌ها در این حالت ضد ضربه هستند. و سومین حمله به صورت گلوله‌ای یک حمله هوایی به شما می‌کنند.

باس فایت Watcher Knights - بررسی بازی Hollow Knight

شکست دادن اولین Watcher Knight نسبتا آسان است. اما مشکل اینجاست که شما باید با ۷ عدد از آن‌ها مبارزه کنید. با کشتن اولین آن‌ها، ناگهان دو Watcher Knight دیگر بیدار می‌شوند. و هر دفعه که یکی از آن‌ها را بکشید، سریع یکی دیگر جایگزین آن‌ می‌شود. 

درست مانند Mantis Lords، چیزی که این مبارزه را چالش برانگیز می‌کند، غیر قابل پیشبینی بودن حمله های گلوله‌ای دو Watcher Knight است. ممکن است همزمان در خط افقی به سمت شما بیایند. در آن صورت تنها باید از روی آن‌ها بپرید. ممکن است همزمان به سمت شما پرش کنند، پس باید سریع با Dash از زیرشان رد بشوید. اما هر لحظه ممکن است یکی از آن‌ها در خط افقی به سمتتان بیاید و دیگری به سمت شما بپرد. در این صورت باید یک زمانبندی پرش بی نقص برای فرار کردن داشته باشید. 

بر عکس Mantis Lords، زمان حملات دو Watcher Knight هماهنگ نیست. ممکن است یکی از آن‌ها در یک خط افقی به سمت شما بیاید و درست لحظه آخر که پرش می‌کنید، نفر دوم حمله هوایی انجام بدهد. در این صورت هیچ راه فراری وجود ندارد.

و باید این کار را ۷ مرتبه انجام دهید. در این مبارزه، زمین مبارزه نیز دشمن شماست.

چرا که در یک محیط نسبتا کوچک که امکان سازماندهی پرش ها و حرکت به شدت محدود است مبارزه می‌کنید.

باس فایت Watcher Knights - بررسی بازی Hollow Knight

اما بنظر می‌رسد که دل Team Cherry برای بازیکن ها می‌سوخته است. چرا یک راه مخفی قبل از مبارزه وجود دارد که می‌توانید یکی از لوستر ها را بر روی سر یکی از Watcher Knight ها بیندازید و او را همانجا بکشید. در این صورت یک گلوله کم می‌شود. 

بررسی باس Hornet در بازی Hollow Knight

باس فایت Hornet - بررسی بازی Hollow Knight

خنده‌ها و فریاد‌های شادی Hornet در هنگام مبارزه با او را هرگز از یاد نمی‌برم.

ضمن اینکه او یکی از بهترین شخصیت های بازی Hollow Knight است، او یکی از معدود باس هایی است که در هنگام مبارزه با The Knight شادی می‌کند.

باس Hornet دارای دو فاز است که در دو زمان مختلف و در دو مکان مختلف انجام می‌گیرند. فاز اول آن در منطقه Greenpath و در واقع دومین باس بازی Hollow Knight است. 

باس فایت Hornet - بررسی بازی Hollow Knight

فاز اول Hornet دارای چهار الگوی حمله است. اولین حمله یک حمله سریع افقی با نیزه‌اش است. دومین حمله، یک حمله هوایی متمرکز است که به سمت شما می‌آید. سومین حمله پرتاب نیزه اش در یک فاصله طولانی است. و چهارمین حمله یک نوع Charge Attack است که در آن نیزه خود را به صورت شلاقی دور خود تکان می‌دهد.

در میان این حملات، پرتاب نیزه بیشترین فرصت را به شما می‌دهد تا هیل کنید و یا به او ضربه وارد کنید. Hornet تقریبا قبل از هر حمله‌اش به نوعی به شما می‌فهماند که چه حمله‌ای می‌خواهد انجام دهد. قبل از پرتاب نیزه دستش را به سمت عقب می‌کشد. قبل از حمله هوایی لحظه‌ای در هوا مکث می‌کند. و پیش از حمله افقی لحظه‌ای خود را به عقب می‌کشد. 

اما از آن‌جایی که شما در هنگام مبارزه با او حتی Dash را در اختیار ندارید(دقیقا بعد از شکست دادن او به عنوان پاداش به دستش می‌آورید) این مبارزه تبدیل به یک مبارزه جذاب می‌شود.

او به اندازه Mantis Lords سریع نیست و بین حملاتش فاصله مناسبی وجود دارد. اما باس سرسختی است. 

باس فایت Hornet - بررسی بازی Hollow Knight

فاز دوم او نیز که در منطقه Kingdom’s Edge جریان دارد، تقریبا به همین صورت است.

با این تفاوت که او حالا می‌تواند ضربات شما را Parry کند. و در بخشی از مبارزه نوعی خار را به عنوان موانع بوجود می‌آورد که پرش از میان آن‌ها را سخت می‌کند.

باس فایت Hornet - بررسی بازی Hollow Knight

شخصیت اصلی نسخه بعدی سری Hollow Knight، حتی در هنگام مبارزه نیز دوست‌داشتنی است. قطعه موسیقی Hornet نیز این را ثابت می‌کند. 

https://soundcloud.com/silver-eye-912765816/hollow-knight-hornet?utm_source=mobi&utm_campaign=social_sharing&utm_terms=mobi_display_ads_experiment_v4.variant_1
قطعه موسیقی Hornet از بازی Hollow Knight – اثر Christopher Larkin

بررسی باس Dung Defender در بازی Hollow Knight

باس فایت Dung Defender - بررسی بازی Hollow Knight

بگذارید حدس بزنم، خیلی آشنا است، نه؟ بله، درست است. این همان شوالیه بزرگ، Ogrim است. باس فایت عالی که در منطقه Royal Waterways و قبل از مقبره Isma با او مبارزه می‌کنید. 

در آن زمان، Ogrim و Ze’mer تنها شوالیه های زنده از گروه هستند. و او درست مانند Hornet، با فریاد های شادی به مبارزه با شما می‌آید. با این تفاوت که به جای پرتاب نیزه، مدفوع خود را به سمت شما پرت می‌کند!

الگو‌های حرکتی Dung Defender درست مانند خودش، پر تحرک هستند. او چندین گلوله بزرگ از مدفوع خود را به سمت شما پرتاب می‌کند و خود نیز به صورت گلوله در می‌آید و مدام به در و دیوار بر خورد می‌کنند. 

او به زیر زمین می‌رود و ناگهان، با بارانی از گلوله‌های مدفوع بر روی سرتان فرود می‌آید. ناگهان در یک خط افقی به سمت شما در زمین شنا می‌کند، و در تمام مدت پر سر و صدا و شاداب است. 

باس فایت Dung Defender - بررسی بازی Hollow Knight

باس فایت Dung Defender - بررسی بازی Hollow Knight

گرچه اگر بخواهید با استفاده از Dreamnail، ذهن او را بخوانید، می‌بینید که به شدت دلتنگ دوستان شوالیه خود است. دلش برای شوخ طبعی Hegemol تنگ است. برای درایت Dryya، Ze’mer و در نهایت، متوجه می‌شوید که به شدت دلتنگ Isma است. فردی که در حال مراقبت از قبر اوست. 

اما احتمالا نمی‌داند دوستش چه سرنوشتی پیدا کرده‌است. 

مبارزه با Dung Defender کار بسیار سختی نیست، اما به شدت لذت‌بخش است. و این یکی از ویژگی های یک باس عالی است. 

بعد از شکست دادن او، به مقبره Isma می‌رسید. جایی که قابلیت Isma’s Tear را به دست می‌آورید که با استفاده از آن، به راحتی می‌توانید در اسید ها شنا کنید. 

بررسی باس The Hollow Knight در بازی Hollow Knight

باس فایت The Hollow Knight - بررسی بازی Hollow Knight

باس فایت نهایی بازی Hollow Knight. موجودی که از ابتدا تا انتهای وجودیتش چیزی جز یک تراژدی دردناک نیست. و غمگین‌ترین داستان بازی Hollow Knight را در خود جای داده است. 

از همان ابتدا وارد محل مبارزه می‌شوید و او را در حالی که به زنجیر کشیده شده‌است می‌بینید. او قربانی نبرد دو خدا است. درست همانطور که خانواده‌اش در اعماق تاریکی The Abyss پسماندهای او هستند. 

The Hollow Knight توسط Pale King به عنوان Vessel ای انتخاب شد که باید Radiance را درون ذهنش زندانی می‌کردند. در ابتدا برای همین هدف خلق شدند و دور ریخته شدند. و سپس Pale King او را انتخاب کرد. و از تاریکی نجات داد، تا دوباره برای همان هدف او را قربانی کند. این سرنوشت غمگین Vessel ها است. 

The Hollow Knight و خانواده خود در The Abyss

هنگامی که برای یافتن طلسم Voidheart به اعماق Abyss و محل تولدتان می‌روید، در آن‌جا صحنه‌ای از انتخاب شدن او به عنوان The Hollow Knight را مشاهده می‌کنید. هنگامی که از Abyss بالا می‌روید، و Vessel هایی که از لبه در حال سقوط هستند را مشاهده می‌کنید، سخنان Pale King بر روی صفحه نمایان می‌شوند.

هیچ بهایی آنقدر ارزشمند نیست

 ذهنی برای فکر کردن نیست

اراده‌ای برای شکستن نیست

 صدایی برای گریه از درد و رنج نیست

زاده خدا و Void 

 باید نور کورکننده‌ای که رویاهای آن‌ها را آلوده می‌کند، مهر و موم کنی

تو Vessel هستی

تو Hollow Knight هستی

هیچ ذهنی برای فکر کردن نیست؛ Vessel ها هیچ ذهن و خاطره‌ای در سر خود ندارند. اراده‌ای برای شکستن نیست؛ آن‌ها خلق شده‌اند تا قربانی شوند. نه آرزویی و نه انتخابی. 

صدایی برای گریه از درد و رنج نیست؛ Vessel ها هر چقدر هم که درد بکشند، تنها هدف وجودشان همین است. آن‌ها نمونه‌ای از قربانی های تصمیمات افراد بزرگ‌تر هستند. 

اما برای Hollow Knight قربانی شدن مهم نبود! Pale King او را از تاریکی نجات داده بود و به او یک خانه. داده بود. Hollow Knight در اثر بزرگ شدن کنار Pale King، به او به چشم یک پدر نگاه می‌کرد. پدری که قصد داشت او را در تاریکی جدیدی زندانی کند.

Pure Vessel - بررسی بازی Hollow Knight

او می‌خواست باعث افتخار پدر خود شود. اما همین موضوع باعث شد تا دیگر خالص نباشد.

گناه Hollow Knight این بود که دارای احساس بود. نه! در واقع او هیچ گناهی نداشت. 

حال، او را در حالی ملاقات می‌کنید که آلودگی کاملا او را در بر گرفته‌است. 

The Hollow Knight آلوده شده به Infection در بازی Hollow Knight

فاز اول باس Hollow Knight، الگو های حمله متعددی دارد. او در یک خط افقی به سمت شما یورش می‌برد، با شمشیرش یک کمبوی سریع سه ضربه‌ای را اجرا می‌کند. مدام به اطراف زمین می‌پرد، شکم خود را باز می‌کند و گلوله‌های آلودگی را به سمت شما شلیک می‌کند، و در نهایت تلپورت می‌کند و در یک حمله هوایی ستون های آتشین را از زمین شعله‌ور می‌کند. 

باس فایت The Hollow Knight - بررسی بازی Hollow Knight

باس فایت The Hollow Knight - بررسی بازی Hollow Knight

بین این حملات، کمبوی سه ضربه‌ای او مشکل‌‌تر از بقیه است. چرا که به سرعت این کار را انجام می‌دهد و دفع آن مشکل خواهد بود. 

اما فاز دوم او نقطه‌ای است که آلودگی بیشتر از قبل او را در بر می‌گیرد. او درست مانند یک انگل به شما حمله می‌کند، بارانی از گلوله های آلودگی را بر سر شما می‌ریزد و حملات قبلی خود را نیز تکرار می‌کند.

باس فایت The Hollow Knight - بررسی بازی Hollow Knight

قطعه موسیقی این باس با نام Sealed Vessel، بهترین قطعه موسیقی بازی Hollow Knight است. در ابتدا با حماسه شروع می‌شود و در انتها با غم پایان می‌یابد.

اما دردناک ترین قسمت این باس، جایی است که فاز دوم شروع می‌شود.

و همزمان با آن در دقیقه 2:15 موسیقی، قطعه ویولنی نواخته می‌شود. در آن لحظه Hollow Knight شروع به چاقو زدن به خود می‌کند.

باس فایت The Hollow Knight - بررسی بازی Hollow Knight

او هنوز در اعماق ذهن خود در حال نبرد با Radiance است. او می‌داند شما که هستید و توانایی چه کاری را دارید(Vessel ها تنها افرادی هستند که توانایی شکست دادن Radiance را دارند). و می‌خواهد به شما کمک کند. با کشتن خودش! 

او سعی می‌کند با چاقو زدن به خودش، جلوی آلودگی را بگیرد، و بار هر بار چاقو خوردن، از درد به زمین می‌افتد. اما Radiance مدام او را مجبور به مبارزه با شما می‌کند. می‌توانید مشاهده کنید که در اواخر نبرد، Hollow Knight دیگر حتی یک ضربه معمولی هم نمی‌تواند به شما بزند. او با هر ضربه زمین می‌خورد.

دیدن اینکه Hollow Knight چطور هنوز هم با وجود تمام درد و رنج ها، می‌خواهد باعث افتخار پدر مرده خود بشود و آلودگی را از بین ببرد، حتی به قیمت کشتن خودش، در کنار هماهنگی کامل با قطعه ویولن موسیقی، و شوکی که در هنگام چاقو زدن او به خودش داشتم، تبدیل به یکی از عجیب‌ترین و غمگین‌ترین لحظاتی شد که در بازی های ویدیویی تجربه کرده‌ام.

Hollow Knight یک باس نیست، بلکه یک خودکشی است.

بررسی باس The Radiance در بازی Hollow Knight

باس فایت The Radiance - بررسی بازی Hollow Knight

به عنوان یک باس نهایی، ممکن است مبارزه با The Hollow Knight برایتان کمی آسان بنظر بیاید. و دلیلش هم این است که او باس نهایی واقعی بازی Hollow Knight نیست! بلکه باس نهایی خدایی است که درون ذهن او زندانی شده‌است. 

ممکن است کمی گیج‌کننده بنظر برسد. اما پایان نهایی و اصلی بازی Hollow Knight، پس از شکست دادن Radiance اتفاق می‌افتد. و او کاملا باسی درخور نام خود است. 

بعد از شکست دادن Hollow Knight و وارد شدن به ذهن او، در نهایت باید Radiance را به چالش بکشید. و این چالش، اصلا راحت نخواهد بود. 

او انواع و اقسام حملات سنگین را در قالب ۳ فاز بر روی شما اجرا می‌کند. 

باس فایت Radiance در بازی Hollow Knight

در فاز اول، او اشعه‌های نوری را در جهت های مختلف به سمت شما پرتاب می‌کند. ردیفی از شمشیرها را در جهت های عمودی و افقی بر سر شما می‌ریزد، گلوله های نوری ایجاد می‌کند که شما را دنبال می‌کنند. و هر کدام از ضربه هایش دو Mask Shard را از شما می‌گیرد!

این باس، یک چالش پلتفرمینگ است. اگر توانستید از حملات اول او جان سالم به در ببرید، حال نوبت مبارزه با او با بر روی سکو های کوچک پلتفرمینگ است. 

باس فایت Radiance در بازی Hollow Knight

این مرحله مشکل‌ترین بخش مبارزه است. شما علاوه بر اینکه باید حملات سنگین او را دفع کنید، باید به شدت مراقب پرش های خود نیز باشید، چرا که سقوط کردن برابر مرگ است. 

یادم رفت اشاره کنم که شما هم باید به او ضربه بزنید تا شکستش بدهید؟ در این مبارزه آنقدر باید حواستان به چیز های مختلف باشد که فرصت ضربه زدن هم پیدا نمی‌کنید.

به علاوه اینکه Radiance مدام تلپورت می‌کند.

فاز سوم او نسبتا راحت تر است. او با سرعت به سمت بالا حرکت می‌کند. و شما باید دنبالش کنید. هنگامی که بر روی سکو ها می‌پرید، اشعه های نوری خود را به سمت شما پرتاب می‌کند. و باید از آن‌ها جاخالی دهید. و به بالا برسید و ضربه نهایی را بزنید. 

باس فایت Radiance در بازی Hollow Knight

Radiance به عنوان نهایی ترین باس بازی Hollow Knight، یک باس فوق‌العاده خوش‌ساخت و چالشی، و یکی از بهترین باس‌های بازی Hollow Knight است. 

بررسی پایان های بازی Hollow Knight

پایان های بازی Hollow Knight

بازی Hollow Knight شامل ۳ پایان اصلی است که بسته به اقدامات شما، رقم می‌خورند. 

بررسی پایان The Hollow Knight بازی Hollow Knight 

پایان The Hollow Knight - بررسی بازی Hollow Knight

این پایان که در آن Hollow Knight باس نهایی است، اولین پایان بازی Hollow Knight است. شما پس از شکست دادن هر سه Dreamer و از بین بردن مهر های Black Egg، می‌توانید با Hollow Knight مبارزه کنید و او را شکست دهید. 

هنگامی که او را شکست دادید، قدرت او را جذب می‌کنید. ناگهان زنجیر ها به دور شما پیچیده می‌شوند و چشمانتان از آلودگی شروع به درخشش می‌کند. و Black Egg دوباره بسته می‌شود. شما با شکست دادن Hollow Knight و زندانی کردن Radiance در ذهن خودتان، تبدیل به Hollow Knight بعدی شده‌اید. و سرزمین Hallownest را از آلودگی نجات دادید. 

Radiance هنوز در سر The Knight زنده است. اما به همراه او زندانی است.

اما در این پایان نکته‌ای وجود دارد. شما با دیدن خاطرات گذشته خود در Abyss دیگر یک Vessel خالص نیستید. پس ممکن است Radiance دوباره بتواند آلودگی را پخش کند. 

بررسی پایان Sealed Siblings بازی Hollow Knight 

برای گرفتن دومین پایان بازی Hollow Knight، قبل از مبارزه با Hollow Knight باید طلسمی به نام Kingsoul را به دست بیاورید. طلسمی که نیمی از آن در کاخ Pale King و نیم دیگرش در دست The White Lady است. پس از گرفتن طلسم و بردن آن درون Abyss، شما طلسم Voidheart را به دست می‌آورید. 

پس از آن هنگامی که به مبارزه با Hollow Knight می‌روید، می‌بینید که Hornet بیرون زمین مبارزه ایستاده‌است. او به شما می‌گوید که بالاخره راز خلقت خود را فهمیدید و می‌خواهید Hollow Knight را شکست دهید. اما او به شما می‌گوید که در این مبارزه دخالتی نمی‌کند و جان خود را برای هدف شما به خطر نمی‌اندازد.

هنگامی که دوباره Hollow Knight را شکست دادید ناگهان قبل از اینکه دوباره به خود چاقو بزند، Hornet وارد مبارزه می‌شود و با نیزه خود او را زمین گیر می‌کند و به شما می‌گوید که با Dreamnail وارد ذهن Hollow Knight بشوید. 

اگر اینکار را نکنید و به صورت معمولی او را شکست دهید، اتفاقات مشابه پایان اول رخ می‌دهند. اما با این تفاوت که این بار Hornet نیز با شما در تخم زندانی می‌شود و تبدیل به مهر آن می‌شود. 

پایان Sealed Siblings - بررسی بازی Hollow Knight

نکته‌ای که این پایان دارد این است که به دلیل خالص نبودن شما ممکن است دوباره Radiance آلودگی را ‌‌‌‌‌‌‌‌پخش کند. اما تا Hornet از بین نرود، دیگر تخم باز نمی‌شود. و Hornet با شما درون تخم زندانی است. پس دیگر هیچکس، هیچوقت دستش به شما نمی‌رسد. حتی اگر دوباره آلودگی Hallownest را در بر بگیرد. 

بررسی پایان Dream No More بازی Hollow Knight

پایان Dream No More در بازی Hollow Knight

این پایان، اصلی‌ترین و پایان نهایی بازی Hollow Knight است. 

درست مانند پایان قبلی، هنگامی که میخواهید Hollow Knight را شکست دهید، Hornet وارد مبارزه می‌شود و او را زمین گیر می‌کند. حال اگر این دفعه با Dreamnail به Hollow Knight ضربه بزنید، وارد دنیای رویا می‌شوید. در آنجا باید با باس نهایی، یعنی Radiance مبارزه کنید. 

پس از شکست دادن Radiance، ناگهان Void به سمت بالا حرکت می‌کند، و روح Hollow Knight به او حمله‌ می‌کند.

پایان Dream No More در بازی Hollow Knight

در این هنگام، پوسته سر شما نیز می‌شکند. و خود شما Shade خود را آزاد می‌کنید. سپس با حمله کردن به Radiance او را به درون اعماق Void می‌کشانید. 

شما با این کار Radiance را از بین می‌برید و آلودگی را به طور کامل از Hallownest، پاک می‌کنید. اما خود نیز درون Abyss گیر می‌افتید و به همراه خانواده خود، به خواب می‌روید. 

پایان Dream No More در بازی Hollow Knight

پس از این اتفاق، Hornet را می‌بینید که زنده‌است و بیرون از Black Egg به پوسته شکسته شما نگاه می‌کند.

پایان Dream No More - بررسی بازی Hollow Knight

در هر سه پایان بازی Hollow Knight، شما برای نجات Hallownest خود را قربانی می‌کنید. بنظر می‌رسد که Vessel ها هرگز از قربانی بودن دست نمی‌کشند، نه؟

سخن نهایی 

به پایان مقاله بررسی بازی Hollow Knight رسیدیم. در نهایت، عنوان Hollow Knight، یک بسته کامل از محتوای با کیفیت است. یک جهان عظیم و زنده که ساکنان آن را کوچک ترین موجودات زمین تشکیل داده‌اند. داستان و شخصیت های غمگینی که هر کدام نماد آرزو های از دست رفته و قربانی شده دیگران هستند. 

طراحی هنری شگفت‌انگیزی که خلق آن، فقط با ذوق حقیقی هنری امکان‌پذیر است. موسیقی ارزشمند آن که حتی بعد از اتمام بازی نیست همراه بازیکن است. و گیمپلی غنی و فوق‌العاده دلیل ساعت ها غرق شدن در جهان این عنوان است. بازی Hollow Knight، یکی از کامل ترین عناوین مترویدوینیا، و یکی از بهترین عناوین صنعت بازی های ویدیویی است. 

و امکان ندارد که این بازی را تجربه کنید، و بعد از اتمام آن منتظر نسخه دوم آن، یعنی Hollow Knight : Silksong نباشید. 

نظر شما کاربران ویولت گیمرز در این باره چیست؟ امیدوارم از خواندن مقاله بررسی بازی Hollow Knight لذت برده باشید. می‌توانید نظرات ارزشمند خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید. 

 

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
35 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
Halo reach
Halo reach
1 سال قبل

ممنون بابت نقد

عالی
عالی
1 سال قبل

درود. عالی مقاله بسیار خوب و پر محتوا🗿👌🏻

متینم
1 سال قبل

سلام سهند، چخبرا؟

علی
1 سال قبل

یه بررسی واقعاً کامل و جامع و زیبا و درست درمون
خیلی وقت بود یه مقاله به این خوبی و کاملی نخونده بودم واقعاً خسته نباشی 👌

حمیدرضا
حمیدرضا
1 سال قبل

ممنون از آقای رشیدی فکر میکنم نوشته شما کامل ترین مقاله درمورد Hallow Knight در جهان باشه 🙂
تا اونجایی که خوندم خیلی خوب بازی رو از جنبه های مختلف بررسی کردید و به دنیا و مخصوصا داستان و شخصیت ها پرداختید قطعا بازی ارزش خیلی بالایی داره توصیه میکنم تجربش کنید تا خودتون بفهمید.

#(AC)
#(AC)
1 سال قبل

دمتون گرم. عجب مقاله ابرطوماری شده. معلومه براش بسیار زحمت کشیده شده.
بنده از جایی که هشدار اسپویل داده شد به بعد رو نخوندم چون قصد تجربه کردنش رو دارم. بعد تجربه حتما این نقد رو میخونم. ♥️🌹

supermeh
supermeh
1 سال قبل

مطلب خیلی گیرایی بود و بهترین بررسی بود که درمورد این شاهکار دیدم.

mmmmmmlll
1 سال قبل

اشغاله

Commander
Commander
1 سال قبل

خدا قوت واقعا ، انقدر طولانی بود که کرک و پرم ریخت
چیزی که قابل تقدیره اینه که ما همه نوع داستانی داریم تو بازی
از داستان همین کوییرل تا داستان اون بازویی که میخواست قهرمان شده و تو تریال میومد
تا داستان زوت عاشق و حتی کیدو ای مثل هورنت
و این مسأله تو باس ها هم قشنگ مشخصه ، از سیسترز آو بتل تا پیور وسل و مخصوصا هالونایت قشنگ مشخصه که داستان چیه
از اونور گیم پلی بازی کاملا با این قضیه عمل کرده که آقا ما صد تا مکانیک از هم گسیخته داریم ، چند تا حالت برای بازی کردن هست؟ ، صد تا
هالونایت اینطوریه که آقا ما دوتا مکانیک داریم ، برای هر مکانیک صد تا پاسیبیلیتی میذاریم و گستردگیش یه چیز عجیبی میشه
فقط چیزی که هست اینه که پایان اول بازی قبل از رفتن به ابیس اتفاق می‌افته ، پس رادیانس واقعا زندانی میشه چون نایت واقعا pure عه ، این پایان دومه که پایان بد بازیه

Commander
Commander
پاسخ به  Commander
1 سال قبل

بنظرم خواستی ادامه بدی فقط رو بخش باس ها و کرکتر ها تمرکز کن
بقیش به اندازه کافی کامل هست ( شاید فقط یه تیکه برای توضیح یه سری از چارم ها و کاربردشون )
و اینکه چقدر جاگیری باس ها درسته ، ما تو هر باس به یه قابلیت میشه گفت نیاز داریم
تو اون باشی که خودشو میزد زمین به دش و دقیقا بعد گرفتن دش باهاش مبارزه میکنیم
همین رویه الا آخر

Commander
Commander
پاسخ به  سهند رشیدی احمدآبادی
1 سال قبل

بهترین باس؟
اومممم
خب همین مانتیس لوردز ، هم خودش هم سیسترز آو بتل
نایتمرکینگ گریم هم خیلی جذاب بود برام تنوع حرکاتش
تریترلورد ، هم خودش هم لوری که پشتش داره
Pure vessel ، چون برعکس هالونایت موقع زدنش احساس گناه نداشتم :/
اون باسی هم که با کوییرل می‌زدیم باحال بود ، خیلی متنوع نبود ولی خوشم اومد ازش
باس آخر تریال آو د فول و هورنت رو هم منشن میکنم XD
درباره ی خط آخر هم چیزی ندارم بگم ، من عاشق چیزای درازم و اینم که واقعا درازهXD
مخصوصا اگه اون چیز دراز با کیفیت هم باشه
انقدر بدم میاد وقتی یه مقاله میاد میگه خب گیم پلی خوبه ، داستان خوبه و همینقدر خلاصه بررسی می‌کنه ، درستش همینه که اینقدر هم برا بازی هم برا نقد وقت بزاری

آخرین ویرایش1 سال قبل توسط Commander
آرین
آرین
1 سال قبل

سلام
در یک کلام، عالی! فوق‌العاده زحمت کشیدید.

ارشا انصاری
ارشا انصاری
1 سال قبل

سلام سهند. خسته نباشی. واقعا از خوندن مقاله ات لذت بردم. به جز جز بازی اشاره کرده بودی. و خیلی قشنگ به تمامی موارد بازی پرداختی. مقاله خیلی با کیفیتی بود. انشالله به مرور پیشرفت کنی هرچند همین الان هم فوق العاده می نویسی.

یوسف
1 سال قبل

میدونی که چقدر خوشحال شدم این مقاله رو نوشتی ،خیلی منتظر بودم باهات حرف بزنم … اگر دانشی توی صنعت گیم داشته باشم نصفش از توعه،عاشق 2B… خیلی کامل بود،منو به وجد آورد … ادامه بده و برات ارزوی موفقیت میکنم 🙂
یوسف!

Celeste
1 سال قبل

نمیتونم تصور کنم برای این مطلب چقدر زحمت کشیدی،چقدر‌ از مغزت کار کشیدی،چقدر خسته شدی و چقدر حوصله به خرج دادی.
کاملترین مقاله درباره hollow knight در جهان !
سر فرصت میخونمش حتما ،عالی بود و خسته نباشی 👀🙌

Wajda
1 سال قبل

نقد کامل و جامع

Wajda
1 سال قبل

چرا نظرات نمیاد؟

علی حیدریان
سردبیر
پاسخ به  Wajda
1 سال قبل

سلام دوست عزیز
این کامنت و کامنت قبلیتون تائید شده. پس از ارسال یک کامنت، مدت کوتاهی طول میکشه تا تائید بشه و بر روی سایت زیر مطلب مربوطه منتشر بشه. بسیارممنونم از اینکه نظرات خودتون رو با ما به اشتراک میگذارید و وبسایت ویولت گیمرز رو دنبال میکنید🌹

Wajda
پاسخ به  علی حیدریان
1 سال قبل

خیلی ممنون برای پاسخ

علی حیدریان
سردبیر
پاسخ به  Wajda
1 سال قبل

خواهش میکنم🌹

samul
samul
1 سال قبل

عالی بود فکر کنم بهترین توضیح هالونایت در ایران بود
دستت در نکنه🌷🌹

Man
Man
1 سال قبل

عالی بود 🔥🔥👌

امین
امین
1 سال قبل

به جرات میتونم بگم که بهترین مقاله ای که در رابطه با بازی نوشته شده همین مقاله شما هست ، دست مریزاد 👌

Death stalker
Death stalker
10 ماه قبل

شاهکار بود، اولین جایی بود که انقد مفید داستان رو شرح داده بود