مقالات بازی

10 بازی که ژانر خود را تعریف کردند

فرقی نمی‌کند که بازی ما یک نقش‌آفرینی جهان‌باز گسترده، یک پلتفرمر سه بعدی نوستالژیک یا حتی یک بتل رویال محبوب باشد. همیشه یک بازی ویدیویی وجود دارد که وقتی به یک سبک خاص فکر می‌کنید، آن عنوان به ذهنتان می‌رسد. در این مقاله به معرفی 10 بازی که ژانر خود را تعریف کردند می‌پردازیم، همراه ویولت‌گیمرز باشید.

برای «تعریف» واقعی یک ژانر، یک بازی باید مکانیزمی را که جایگاه آن را محبوب می‌کند، بهبود دهد. در عین حال باید چیزی تازه و منحصر به فرد را به نیز معرفی کند. این‌گونه عناوین جوری هستند که سال‌ها پس از عرضه اولیه، مردم بارها و بارها به سراغ آن می‌روند.

Street Fighter 2 – مبارزه‌‌ای

10 بازی که ژانر خود را تعریف کردند

عنوان Street Fighter 2 که در میان دوران آرکید باشکوه بازی‌های ویدیویی عرضه شد، دنیای بازی‌ها را طوفانی کرد و یکی از تأثیرگذارترین بازی‌های مبارزه‌ای است که تاکنون ساخته شده است. سطح بی‌سابقه‌ای از مبارزات را با خود به ارمغان می‌آورد که شامل طیف گسترده‌ای از کمبو و حرکات ویژه می‌شود تا با تاکتیک خود راه را به سوی پیروزی طی کنید.

این عنوان بسیاری از عناصر اصلی این ژانر را معرفی کرد که هنوز هم تا به امروز از آنها لذت می‌بریم‌. مانند توانایی در کنار هم قرار دادن مجموعه‌ای پیچیده از کمبو‌های ترکیبی و حملات فوق‌العاده قدرتمندی که این سری به آنها معروف است.

The Sims – شبیه‌سازی

10 بازی که ژانر خود را تعریف کردند
10 بازی که ژانر خود را تعریف کردند

حفظ حال و هوای سیمزهای خود، تکمیل نیازهای مختلف آن‌ها و ایجاد فضای زندگی قابل سکونت با طراحی شما منجر به یک حلقه گیم‌پلی بسیار مسری شده است که بازیکنان را سال به سال درگیر خود می‌کند. Sims 3 بدون شک بهترین از این سری است، زیرا از هر نظر این سری را گسترش داد و وسعت بی‌شماری داشت. از نظر ما، عنوان اصلی سیمز تجربه‌ای تعیین کننده‌ است.

Fortnite Battle Royale – بتل رویال

10 بازی که ژانر خود را تعریف کردند

علیرغم اینکه PUBG ژانری را شروع کرد که از آن زمان به بعد همه اشکال بازی‌های چندنفره آنلاین را فراگرفته، این Fortnite است که بازی‌های بتل رویال را به سطح جدیدی رساند. این بازی فراگیر که جهان را با طوفانی محصور کننده گرفت، ابتدا به عنوان یک اسپین آف چند نفره برای کمک به نجات یک عنوان چند نفره دفاعی شکست خورده آغاز شد. عنوان Fortnite Battle Royale از فرمول آزمایش شده و واقعی بتل رویال استفاده کرد و آن را به ژانر اصلی تبدیل کرد.

عنوان Fortnite با گرافیک کارتونی رنگارنگ پر جنب و جوش، نقشه عظیم و به‌روزرسانی و رویدادهای فصلی، به عنوان یکی از موفق ترین بازی‌های تاریخ باقی مانده است. مکانیک ساخت و ساز آن برتری منحصربه‌فردی نسبت به رقبا بود و به رشد عظیم این اثر کمک جدی‌ای کرد.

Guitar Hero – ریتم موسیقی

10 بازی که ژانر خود را تعریف کردند
10 بازی که ژانر خود را تعریف کردند

قبل از ظهور Guitar Hero، بازی‌های ریتمی که می‌توانستید انجام دهید تعداد اندکی داشتند مانند Parappa the Rapper یا Dance Dance Revolutionت. Guitar Hero یک گیتار پلاستیکی را به ترکیب اضافه کرد و به شما این امکان را داد که برخی از بهترین آهنگ‌های راک را اجرا کنید. این ژانر را به اوج رساند و یک بازی مهمانی فوق‌العاده محبوب بود که مردم سراسر جهان از آن لذت بردند.

پس از تولید چندین دنباله و چند اسپین آف نه چندان موفق، این سری شروع به محو شدن کرد و گیمرها به سمت چیز بزرگتری رفتند. اما به عنوان طرفدار این سری امیدواریم که ابزارهای پلاستیکی بیشتری به سوی اتاق نشیمن ما بازگردند.

Dark Souls – سولزلایک

10 بازی که ژانر خود را تعریف کردند

قبل از سری بازی‌های نقش‌آفرینی اکشن بسیار دشوار فرام سافت‌ور، تقریباً هیچ چیز دیگری مانند آن وجود نداشت. ویژگی‌های کلیدی Dark Souls شامل محیط‌های گسترده با الهام از سبک گوتیک، طراحی دشمن کابوس آمیز و دارای چیز فوق‌العاده‌ای به نام صفحه «You Died» است.

دارک سولز بازی‌ای است که می‌بیند همه دشمنان در منطقه اطراف پس از استراحت دوباره رشد می‌کنند تا سطح خود را بالا ببرند و پول شما را خرج کنند. این چنین موفقیتی بود که جرقه یک ژانر کاملاً جدید در بازی‌های ویدیویی را ایجاد کرد.

Gears Of War – تیراندازی سوم شخص

قبل از ظهور Gears of War، بازی‌های تیراندازی سوم شخص نسبتاً محدود بودند. این بازی یک سیستم پوششی انقلابی «چسبنده» را معرفی کرد. این سیستم به شما امکان می‌داد در موقعیتی امن قرار بگیرید و با سهولت خارج و شلیک کنید. همچنین این اثر از ابتدا تا انتها یک انفجار بزرگ بود و ارزش تولید بسیار بالایی برای آن زمان داشت.

این عنوان شامل یک کمپین خونین، سلاح‌های نمادین درخشان و گرافیک‌ شگفت‌انگیزی بود که نشان می‌داد موتور Unreal Epic واقعاً چه توانایی‌هایی دارد. علیرغم اینکه این ژانر در طول سال‌ها کمی متورم شده است اما Gears of War اولین عنوانی بود که سبک تیراندازی سوم شخص را به درجه بالایی از ظرافت و صیقلی رساند.

Grand Theft Auto 3 – سندباکس جهان باز

10 بازی که ژانر خود را تعریف کردند

از 10 بازی که ژانر خود را تعریف کردند ‌‌قطعا میتوان از عنوان GTA 3 نام برد. به لطف قدرت PS2، عنوان Grand Theft Auto 3 توانست این مجموعه را به صورت سه بعدی درآورد. این اثر به شما این امکان را می‌دهد تا در اوقات فراغت خود در یک شهر بزرگ آزادانه کاوش کنید. این به شما این توانایی را می‌دهد که سوار هر ماشینی شوید که با آن برخورد می‌کنید و تقریباً هر طور که می‌خواهید آن را انجام دهید.

علاوه بر داشتن یک داستان کاملاً قوی، می‌توانید با درگیر شدن در جنایات، انجام کارهای عجیب و غریب و به طور کلی میزان قابل توجهی از ویران کردن، تجربه‌های منحصر به فردی در گیم‌پلی ایجاد کنید. اهمیت Grand Theft Auto شوخی بردار نیست. GTA 3 تأثیر قابل توجهی بر سبک جهان باز داشته است و هر بازی جهان باز ایده‌هایی را از GTA 3 که اولین بار این کار را انجام داده است به عاریت گرفته است.

Super Mario 64 – پلتفرمر سه‌بعدی

10 بازی که ژانر خود را تعریف کردند

طلوع نینتندو 64 یک زمان غیرقابل انکار و هیجان انگیز برای بازی‌های ویدیویی بود. این بازی فضاهای سه بعدی کاملاً قابل کاوش را به ارمغان آورد. هیچ بستر آزمایشی بهتری از Super Mario 64 برای این تجربه عمیق برق‌آور وجود نداشت.

فضای Super Mario 64 به گونه‌ای بود که امکان استفاده از پلتفرم‌هایی را فراهم می‌کرد که قبلاً در بازی‌های ویدیویی دیده نشده بود و اجازه آزادی عمل به بازیکن داده می‌شد. این عنوان، اثر عمیقی بر دوران طلایی پلتفرمرهایی بود که پس از آن اتفاق افتاد. از 10 بازی که ژانر خود را تعریف کردند می‌توان به Super Mario 64 اشاره کرد.

The Legend Of Zelda: Ocarina Of Time – اکشن ماجراجویی

یکی دیگر از تاثیرگذارترین آثار نینتندو 64، عنوان The Legend of Zelda: Ocarina of Time بود. این عنوان از اهمیت بالایی برخوردار است و به طور یکسان مورد توجه گیمرها و غیرگیمرها قرار دارد. برای اولین بار شاهد حرکت Zelda به سمت سه بعدی بود.

این بازی لینک را در یک ماجراجویی بزرگ در پس‌زمینه Hyrule کاملاً قابل کاوش قرار می‌دهد. شما با انبوهی از هیولاها برای مبارزه، سیاه چال‌ها برای کاوش، معماهایی برای حل کردن و صندوق‌هایی برای غارت کردن سر و کار دارید. نمی توان تأثیری را که Ocarina of Time بر روی بازی‌های اکشن ماجراجویی جهان باز گذاشته است انکار کرد. اثری که بر تعداد خیره‌کننده‌ای از بازی‌ها تأثیر گذاشت که می‌توانند با افتخار خود را شبیه سازی از Zelda بنامند.

The Elder Scrolls 5: Skyrim – نقش‌آفرینی

اگر بخواهیم از 10 بازی که ژانر خود را تعریف کردند صحبت کنیم قطعا بالاترین جایگاه برای The Elder Scrolls: Skyrim است. عنوان Skyrim با تکیه بر عمق Morrowind و گستردگی Oblivion، تمام تلاش‌های قبلی بتسدا برای تولید یک نقش‌آفرینی بزرگ با تعداد شگفت‌انگیز ماموریت‌ها را برآورده کرد. بتسدا یک سیستم مبارزه اول شخص مبتنی بر فیزیک عمیق و یک دنیای بزرگ پر از چیزهای جالب برای کشف را عملی کرد.

این عنوان چنان حضور گسترده ای دارد که تقریباً بر روی هر دستگاهی قابل بازی است و ریمسترهای بی‌شماری دارد. بیش از یک دهه از زمان عرضه‌اش تأثیری ماندگار بر گیمرها داشته است و هنوز هم تا به امروز از آن لذت می‌برند .

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments