تیترمقالاتنقد فیلم و سریال
داغ

نقد فیلم بلفاست | قبرستان ایرلند

بلفاست فیلمی متفاوت از Kenneth Branagh کارگردان ۶۱ ساله انگلیسی است که به تازگی در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است . با ویولت گیمرز در نقد فیلم بلفاست همراه باشید.

کلیات

بلفاست اثری است متناقض. تناقض درست از همان نزاع پروتستان ها و کاتولیک ها شروع شده و مانند میکروبی تمام اثر را در بر گرفته . این میکروب به حدی عمل کرده که هر تیکه از این اثر مسیر مخصوص به خودش را در پیش میگیرد و این پیگیری مسیر در کمال ارامش هم اتفاق نمی افتد. لازمه هر اثری دیالکتیکی است که منجر به کنشی دراماتیک شود تا نظام های گوناگونی که میتوانند به اثر کمک کنند کنش را حل کرده و نسبت ها را تغییر دهند . تغییر نسبتی که منجر به کشف حقیقت هایی می شود که فقط از دست هنر بر می آید .

دیالکتیک یا تناقض

اما بلفاست دیالکتیک را در هر گونه نظام های خود به نحوی گذاشته که این نظام ها نه هدف یکسانی دارند  و نه در کنشی یکسان قدم بر میدارند. این نکته که اتفاقا این اتفاقات در اثری رخ داده که نویسنده و کارگردانش یک شخص است . نمیتوان طناب توجیه را به گردن گزاره کلیشه ای عدم هماهنگی متن و کارگردان انداخت بیشتر بر این تناقض تاکید میکند.
در واقع این عدم هماهنگی بیشتر از اینکه بتواند دیالکتیکی هنری نام بگیرد که از خیلی دور هم هست ، اشفته بازاری است که از عدم توانایی یکی از مهم ترین ویژگی های یک کارگردان موفق یعنی مدیریت پروژه دارد. ویژگی که در سینمای صنعتی شده هالیوود که روز به روز بیشتر دست و پا می زند تا از هنر دور شود حداقل رعایت می شود . بزرگترین چیزی که میتوان به  اثار بلاک باستری هم نسبت داد همین مدیریت پروژه دست و پا شکسته و قابل قبولی است که ارائه میدهند .

ذوق بصری همه فن حریف

با همه این تفاسیر چه چیزی است که این اثر را میتواند خاص کند . جواب در یک کلمه خلاصه می شود : قدرت و ذوق بصری.این نقطه قوت کارگردان انقدر بالا هست که اگر اثری صامت می بود و این همه داستان سرایی های بی خود و بی جهت را هم ارائه نمیداد اثری به مراتب موفق تر بود . در این ذوق همه ان چیزی که یک اثر سینمایی سطح بالا نیاز دارد رخ مینماید : از اشاره به بزرگترین و خاطره انگیز ترین نماهای تاریخ سینما تا  اکسپرسیونیستی زیبایی که فقط هم بوسیله سیاه و سفید کردن به دست نیامده است . در واقع سیاه و سفید بودن فیلم فقط شروعی است بر عمل خلاقه تولیدی کارگردان در خلق تصاویری هنری .

نقطه اوج

نقطه اوجی که میتوان خلاصه همه اثر را در آن دید صحنه ای است که پسر و مادربزرگ به اتفاق هم به تئاتری رفتند .این تئاتر درست معنای واقعی دیالکتیکی را به نمایش میگذارد که هم به نحوی ادای دینی است به تئاتر و تراژدی هم با رنگی بودنش بر خلاف همه اجزای دیگر اثر زنده می نماید . زنده ای که در کنار همه دقایق مرده فیلم سینماتوگرافی کم نظیری خلق میکند.

کلیشه، کلیشه ، کلیشه

در این سیاه و سفیدی ژست ها ، نماهای ۳ نفری که افراد مختلفی بیرون یا درون خانه ها هستند اما به نحوی نمود پیدا میکنند که خانه و مکان بی معنی می شود و همچنین سایه ها فقط هنر نمایان می شود . این سایه ها  رسیدن درست به ارمان اکسپرسیونیستی اوایل قرن ۲۰ است جایی که هم در تئاتر و هم در سینما به دنبال طراحی نور و صحنه ای بودند که در آن خلقی صورت گیرد به دور از زرق و برق رئالیستیک یا در نسخه تکامل یافته ترش ناتورالیستی .
اینجا هیچ رنگی انقدری اعتبار ندارد که زنده شود و نفس بکشد. تا زمانی که به تئاتر و سینما و در کل به هنر می رسیم. این جامعه تعصب زده که مردم به خاطر گرایش های مختلف یک مذهب همدیگر را قتل و غارت میکنند و بی رحمانه میکشند مایه ای از زندگی درونش جریان ندارد . تنها جایی که میتوان نور و زندگی دید هنر است . هنر حقیقت نما که پسرک را به شیوه سینما پارادیزو محو تصویر میکند و پیرزن متعصب و خدا ترس را پایبند به قوانینش .

مردگان

این خلق تصویر زیبا در کنار نویسندگی بی ربط و بی ارزش قرار گرفته است . هیچ مسئله ای و هیچ کنشی در این متن انقدر قوی نمی شود که شکل بگیرد . تا پایان فیلم فقط انسان هایی نقش ایفا میکنند که سردرگم در جامعه ای جنگ داخلی زده زندگی میکنند . نه از این جنگ تاثیر خاصی میپذیرند به جز لحظه ای که تصمیم به ترک میگیرند و نه سعی در حلش دارند. حتی این انسان ها در تمام پیچ و خم بنیان این نزاع و درگیری هم له شده اند و تصویر زوال حیوانی انسان را به دوش میکشند.
تنها وجه اتصالی که این متن و ادم هایش را به تصویر خلق شده مرتبط  می سازد زنده نبودنشان است . به درستی که این انسان ها و متن اعتباری از رنگ ندارند . در واقع متن و در کمکش موسیقی عامه پسندش و یا موقعیت های رقص و خانواده دوستی و غیره ای که در فیلم به نوعی به زور گنجانده شده از ترس سازندگانی نشئت میگیرد که بیشتر از اینکه به کنش و مسئله فیلم توجه کنند سعی میکنند صرفا یک حال و هوایی بی همه چیز در میانه فیلم خلق کنند که ربطی به اجزای دیگر نداشته و هیچ امکانی  به اثر ارائه نمی دهد .

بازیگری

این همه بی ربطی قطعا کار بازیگران را سخت میکند . بازیگر صرفا با متنی روبه روست که هیچ چیز مطلقا به او ارائه نمیدهد و زمانی که دوربین اندکی از خودبسندگیش فاصله میگیرد تا فضایی به بازی و هنر خلاقه بازیگر دهد این بی مایگی تو ذوق میزند. به همین دلیل است که نقش پدر خانواده که برعهده جیمی دورنان است جز چند ژست کلیشه پدر زحمتکش که در بیشتر اوقات هم ژست هایی متناقض است . یا مادر خانواده که کاتریونا بالفه بازی میکند جز چند واکنش احساسی بی روح و فقیر چیزی برای ارائه ندارند. تنها نقشی که خوب بازی میشود خود بادی است که ان هم به دلیل زنده بودن روح کودکانه ای در اوست که کارگردان سعی در سرکوبش نداشته و اتفاقا به ان نیز دامن زده . به راستی اگر نقش این پسر بچه نبود شاید فیلم در لحظاتی حتی قابل دیدن هم نبود.

جمع بندی در پایان

در کل بلفاست را میتوان اثری ضعیف که سینماتوگرافی قدرتمند و خلاقش در ان هدر میرود عنوان کرد. این سینماتوگرافی کارگردان صرفا اگر به عنوان مدیر فیلم برداری استفاده میشد میتوانست با بهره گیری بهتر از نظام های دیگر اثری زیبا بیافریند .

این هم از نقد فیلم بلفاست.نظر شما دوستان ویولت گیمرز در مورد نقد فیلم بلفاست چیست؟ آیا از این فیلم راضی بودید؟ خوشحال میشویم اگر نقد و نظر خود در مورد فیلم بلفاست را با ما و دیگر دوستان ویولت گیمرز به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
Arshia
Arshia
2 سال‌ قبل

بسیار بررسی عالی و دقیقی از حال و هوای فیلم داشتید. دقیقا به مثابه نوشتتون تمام تلاش های تکنیکال فیلم به هدر می‌ره و درگیر کلیشه های مزخرفی میشه که تجربه نسبتا خوب نیمه اول فیلم رو در نیمه دوم تلخ میکنن. از سوژه کردن شخصیت با چرخیدن دوربین به دورش در نزاع خیابانی گرفته تا موضع دوربین نسبت به غیرت ملی در انتهای فیلم همه قابل بحث هستن اما هیچ کدوم به تنهایی افتضاحی که با ادغام شدن با کلیشه های لوده هالیوودی (یا شاید بالیوودی) پدید می آید رو هدایت نمیکنه. خیلی خوشحالم که نوشته عالی‌تان رو در بابش خوندم چون واقعا فکر میکردم ارتباطی که من با فیلم گرفتم از دانش کمم در زمینه‌ی سینما میاد.

آخرین ویرایش2 سال‌ قبل توسط Arshia
محمد سپاسگذار
2 سال‌ قبل

نه در بلاغت تصویر برانا شکی هست و نه در ضعف فیلمنامه.اما این که نبود عنصر دیالکتیک رو به عنوان یک اشکال بزرگ در نظر گرفتی یکم برای من عجیب بود. این فیلم به سیاق تعداد زیادی از فیلمهای ظاهرا هنری و شخصی این چند وقت اخیر مثل روما آلفونسو کرووان یه رگه هایی از پست مدرنیسم تو خودشون دارن. این فیلم ها بر اساس دیالوگ ها میچرخه و نه داستان یا سنارو مشخص که عموما این نوع فیلمها نیازی به دیالکتیک بودن کلی ندان. همون دیالوگ ها میتونن کنش ها رو ایجاد کنن که در واکنش اون ها ما به کشف حقایق برسیم.
در کل به نظرم بلفاست اشکالات ریز و درشتی داره ولی نه به این شدت 🙂

EldenSouls
پاسخ به  علیرضا اسحاق
2 سال‌ قبل

جناب اسحاق لطفا نقد های بیشتری بنویسید و منتشر کنید

این نقد هم خیلی عالی بود👍🏻