بازیمقالات بازی

بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس

بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس، از جنجالی ترین موضوعات روزگار می باشد. چرا که همیشه مقایسه انحصاری های PS5 و Xbox با یکدیگر، مورد بحث قرار گرفته است. اما الان، در نسل نهم بازی های ویدیویی قرار داریم. نسلی که هر دو کنسول گیمینگ سونی و مایکروسافت، با جدیت تمام سعی دارند در تمام زمینه ها بهترین باشند. مایکروسافت با پشتیبانی مالی قوی خود، به ایکس باکس در این رقابت کمک فراوانی کرده است. همه ما گیمر ها نیز می دانیم که یکی از مهم ترین عوامل موفقیت و از طرفی عوامل خرید یک کنسول بازی، انحصاری های آن می باشند. پس با ویولت گیمرز و بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس همراه باشید.

مروری مختصر بر تاریخچه ایکس باکس و بازی های انحصاری آن

سال 2001، شرکت مایکروسافت ایکس باکس را به عنوان اولین سخت افزار خود که برای گیمر ها طراحی شده بود را به بازار عرضه کرد. هیاهویی در بازار کنسول ها به پا شد که آیا کنسول جدید مایکروسافت یعنی Xbox به موفقیت می‌رسد یا خیر. این کنسول فراز و فرود های بسیاری را در تاریخ خود تجربه کرده است. از اولین کنسول به نام Xbox Original که همزمان با PS2 وارد بازار شد که با توجه به حضور قدرتمند کنسول پلی‌استیشن در آن دوران به مقدار کافی دیده نشد.

Xbox Orginal
با این که اولین کنسول ایکس باکس به موفقیت قابل توجهی نشد ولی مایکروسافت از آن دست نکشید.

با ورود به نسل هفتم کنسول های بازی و اشتباهات متعدد سونی در این نسل و خوب عمل کردن کنسول جدید ایکس باکس یعنی Xbox 360، مایکروسافت به موفقیت باورنکردنی رسید و پای خود را در این صنعت محکم کرد.

نسل هشتم بازی های ویدیویی

اما در نسل هشتم ورق برگشت. عملکرد ایکس باکس به شدت ضعیف بود و در مقابل کنسول جدید سونی یعنی PS4 بسیار خوب عمل کرد. پلی استیشن 4 باعث شد که کنسول Xbox one شکست سهمگینی را تجربه کند. این اتفاق سبب این شد که مایکروسافت به خود بیاید و سیستم مدیریت خود را به طور کامل عوض کند. سپس با ارائه سرویس Xbox Game Pass نوآوری جدیدی را در بازار بوجود آورد. این کار باعث شد که مایکروسافت در میدان رقابت باقی بماند.

کنسول بازی نسل هشتمی Xbox One در سمت راست تصویر و کنسول نسل هفتمی Xbox 360 در سمت چپ تصویر قابل مشاهده است.

در نسل کنونی کنسول های بازی(نسل نهم)، هنوز تکلیف این رقابت مشخص نیست. هر دو پلتفرم به خوبی با هم رقابت می کنند. به همین دلیل مقایسه بازی های انحصاری PS5 و Xbox با هم، در جمع های گیمینگ زیاد دیده می شود. اما درباره Xbox، خوشبختانه با خرید استودیو های مختلف و سرمایه گذاری بر روی آن ها، آینده روشنی در انتظار ایکس باکس است.

مقایسه انحصاری های Ps5 و Xbox
مقایسه انحصاری های Ps5 و Xbox

با همه این تفاسیر، تمام گیمر ها این عقیده را دارند که یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت یک کنسول، بازی های انحصاری هستند که بازیکن را به سمت آن کنسول می‌کشند. در این مقاله قصد داریم که بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس را به شما معرفی کنیم.

بازی Hi-Fi Rush یکی از بهترین انحصاری های ایکس باکس

بازی Hi-Fi Rush یکی از بهترین انحصاری های ایکس باکس

بازی Hi-Fi Rush یک بازی اکشن-ریتمیک است که در سال 2023 توسط استودیو تانگو به صورت انحصاری برای کنسول های ایکس باکس وان و سری ایکس و اس طراحی و تولید شده است. این بازی به دلیل ریتمیک بودن کمبوهای بسیار جذابی دارد که به خوبی در بازی پیاده شده اند. این بازی به دلیل داشتن گرافیک هنری بسیار جالب، داستانی جذاب و داشتن کارکتر هایی به یادماندنی در جذب مخاطبان و منتقدان بسیار موفق بوده و به یکی از بهترین انحصاری های ایکس باکس تبدیل شده است. فیل اسپنسر، مدیر Xbox بازی Hi-Fi Rush را پس از موفقیتی که در عرضه خود کسب کرد، ستایش نمودو او همچنین اشاره کرد که استودیوی سازنده بازی یعنی تانگو، یکی از بهترین استودیو های ایکس باکس است.

بازی Pentiment

بازی Pentimentبازی تحسین شده Pentiment توسط استودیو آمریکایی Obsidian در ژانر ادونچر به صورت انحصاری برای ایکس باکس وان، سری ایکس و اس طراحی و توسعه داده شده است.خالی از لطف نیست اگر بدانید کارگردان افسانه ای بازی تحسین شده Fallout New vegas یعنی جناب آقای  Josh Sawyer کارگردان این بازی نیز بوده است. داستان بازی شما را به قرن 16 ام در آلمان می‌برد و شما باید راز پشت قتل های متوالی به مدت 20 سال را بیابید. این بازی به دلیل داشتن داستانی جذاب، گرافیک هنری جالب و معما های بسیار خلاقانه توسط منتقدان زیادی مورد ستایش واقع شد.

بازی Sunset Overdrive

بازی Pentiment بازی Sunset Overdrive توسط استودیو Insomniac قبل از خریداری شدن توسط سونی، در ژانر اکشن ادونچر سوم شخص به صورت انحصاری برای ایکس باکس وان توسعه داده شد. در واقع Sunset Overdrive یک بازی انحصاری نسل هشتمی برای Xbox است. این بازی در زمان عرضه نتوانست مخاطبان زیادی را به سمت خود بکشاند. اما با گذشت زمان، ارزش این بازی بیشتر مشخص شد و توانست نظر منتقدان و مخاطبان را به طور کامل در رابطه با این بازی عوض کند.

در این بازی شما قادر هستید هر کاری که به آن فکر می‌کنید را انجام دهید. برای مثال می‌توانید یک عروسک حاوی بمب را در میان سیل انبوهی از دشمنان منفجر کنید و شاهد صحنه های بسیار خنده دار و جالب شوید. گرافیک هنری بازی هم به بی نقص ترین شکل ممکن کار خود را انجام می‌دهد. همه این موارد در کنار هم باعث خلق یکی از بهترین انحصاری های ایکس باکس شد.

سری بازی های Ori که جزء بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس هستند

سری بازی های Ori که جزء بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس هستند

دو بازی Ori and the Blind Forest و Ori and the Will of the Wisps جزء بهترین انحصاری های ایکس باکس هستند. نسخه اول این سری بازی، برای ایکس باکس وان و نسخه دوم برای ایکس باکس وان و اکس باکس سری اس و سری ایکس منتشر شد. البته بعد از مدتی این عنوان بر روی کنسول دستی نینتندو نیز منتشر شد. اما این بازی هنوز بر روی کنسول های پلی‌استیشن در دسترس نیست. معمولا نیز وقتی موضوع بازی های انحصاری به میان می آید، به برتری در مقایسه بازی های انحصاری ایکس باکس و پلی استیشن بیشتر اهمیت داده می شود.

این بازی در ژانر Metroidvania منتشر شد و توانست در زمان انتشار خود، به یکی از بهترین بازی های این ژانر تبدیل شود. رنگ و لعاب این عنوان چشمان شما را در هنگام تجربه نوازش خواهد داد. گاهی ممکن است بدون توجه به گذر زمان، به منظره‌ای خیره شوید و از موسیقی و طراحی هنری، کمال لذت را ببرید. با داستان احساسی که این عنوان برای شما به نمایش می‌گذارد هر لحظه آماده روان شدن اشک از چشمانتان باشید.

بازی Microsoft Flight Simulator

بازی Microsoft Flight Simulator

اولین نسخه این عنوان در سال 1982 و به صورت کاملا پیکسلی عرضه شد. همانند دیگر عناوین با گذشت زمان، پیشرفت تکنولوژی و … در زمینه های مختلف جهش فوق العاده ای داشته است. نسخه ریبوت این عنوان در سال 2020 به صورت انحصاری برای کنسول های ایکس باکس سری ایکس و سری اس عرضه شد. این بازی توسط استودیو Asobo ساخته و عرضه شده است. داده های این بازی به صورت لحظه ای گرفته می‌شود و شما به همه جای جهان حتی شهر یا روستای خودتان نیز سفر کنید. گاهی وقت ها که می‌خواهید از مشغله ها زندگی فرار کنید و نیازی به کمی آرامش دارید این بازی را حتما تجربه کنید زیرا با تماشای مناظر واقعی از نقاط مختلف دنیا به آرامشی وصف نشدی دست پیدا خواهید کرد.

یکی از بهترین بازی های انحصاری Xbox، قطعا Quantum Break است

یکی از بهترین بازی های انحصاری Xbox، قطعا Quantum Break است

Quantum break در سال 2013 توسط کمپانی Remedy به صورت انحصاری برای کنسول های ایکس باکس وان عرضه شد. سبک بازی Quantum break، اکشن-ادونچر یا اکشن ماجراجویی است. این بازی در زمان عرضه توجه منتقدان را آنچنان که باید و شاید به خود جلب نکرد؛ ولی بیشتر بازیکن ها از تجربه این بازی رضایت داشتند. این بازی در زمان عرضه خود با ارائه گرافیک واقع گرایانه توجه افراد مختلف را به خود جلب کرد. در این بازی شما در نقش شخصیتی هستید که به طور اتفاقی با دستگاه سفر در زمان تماس پیدا می‌کند و قدرت های خاصی بدست میاورد. سپس افرادی برای کشتن او پا پیش می‌گذارند. این بازی یکی از بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس است.

در بین بهترین بازی های آنلاین ایکس باکس، Sea of Thieves به عنوان انحصاری Xbox می درخشد

در بین بهترین بازی های آنلاین ایکس باکس، Sea of Thieves به عنوان انحصاری Xbox می درخشد

بدون شک بازی Sea of Thieves در زمان عرضه به هیچ وجه بازی خوبی نبود. در زمان عرضه هم به علت ناقص بودن بازی، نه منتقدان و نه بازیکنان از این بازی استقبال خوبی نکردند. هیچکس به این بازی امید نداشت. اما استودیو سازنده این بازی یعنی RARE از این بازی دست نکشید و از آن پشتیبانی کرد. در کمتر از شش ماه پس از عرضه، پیشرفت های بازی فوق العاده و غیر قابل انکار بود.

اکنون بعد از گذشت چند سال از عرضه، بازی Sea of Thieves تبدیل به یکی از جذاب ترین و بهترین بازی های آنلاین ایکس باکس در تاریخ شده است. بدون شک این بازی را می‌توان یک نمونه خیلی خوب از پشتیبانی بعد از عرضه عنوان کرد. این بازی برای کنسول های نسل هشتم و نهم مایکروسافت در دسترس است.

بازی Grounded

بازی Grounded

بازی Grounded نیز اثری دیگر در ژانر بقا است که توسط استودیو خوشنام Obsidian طراحی و توسعه یافته است. این بازی ابتدا به صورت Early Access در سرویس Game pass عرضه شد. حتی در همان زمانی که در حالت ارلی اکسس قرار داشت، توانست توجه منتقدان و بازیکن ها را به خود جذب کند. پس از حدود دو سال بازی Grounded به صورت کامل عرضه شد.

این بازی، بر عکس بازی Sea of Thieves که توسط تیم اصلی توسعه یافته بود، عنوان Grounded توسط تیم کوچکی متشکل از 20 نفر طراحی و تولید شده است. بازی Grounded از ابتدای عرضه بازی فوق‌العاده ای بوده و داستان جالبی را روایت می‌کند. داستان بازی اینگونه آغاز می‌شود که چهار نوجوان با دستگاه کوچک کننده، به طور اتفاقی خودشان را کوچک می‌کنند. این نوجوانان باید به گونه ای خودشان را از این مخمصه نجات دهند. بازی گراندد به صورت انحصاری برای کنسول های نسل هشتم و نهم مایکروسافت منتشر در سال 2020 منتشر شد.

سری بازی های Fable

سری بازی های Fable

Fable یک بازی نوستالژیک است که اولین نسخه آن در سال 2004 برای کنسول های ایکس باکس اورجینال و ایکس باکس 360 منتشر شد. عنوان Fable توسط استودیو تعطیل شده Lionhead برای ایکس باکس عرضه شد. Fable با اتمسفری فوق‌العاده جذاب و در دنیای فانتزی انگلستان روایت می‌شود. تمام نسخه های بازی Fable در نسخه‌ای به نام Fable Anniversary به صورت ریمستر قرار داده شده است. این بازی نقش آفرینی فوق‌العاده اگر چه برای کنسول های نسل هشتم و نهم ایکس باکس منتشر نشده؛ اما با قابلیت backward compatible که در کنسول های ایکس باکس وجود دارد، می‌توانید به تجربه این اثر فوق‌العاده بپردازید.

سری بازی های Gears of War، اکشن ماجراجویی های قدرتمند در لیست بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس

سری بازی های Gears of War، اکشن ماجراجویی های قدرتمند در لیست بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس

عرضه اولین نسخه از بازی هیجان انگیز Gears of War باعث به وجود آمدن انقلابی در ژانر شوتر سوم شخص بود. به گونه‌ای که تا آن روز نحوه کاور گیری(گرفتن سنگر) در بازی های شوتر سوم شخص به گونه ای دیگر بود. سه عنوان نخستی که از بازی Gears of War منتشر شد توسط استودیو Epic تولید و توسعه داده شد.

وظیفه توسعه سه نسخه بعدی این سری بازی نیز برعهده استودیو Coalition بود. آخرین نسخه از این عنوان به نام Gears 5 در سال 2019 منتشر شد. سری(فرانچایز یا مجموعه) بازی های Gears به خاطر گیم‌پلی بسیار سریع وجذابی که دارند معروف هستند. چهار نسخه ابتدایی این بازی (سه بازی اصلی و یک بازی اسپین آف) در نسخه ای به نام Gears of war Ultimate به صورت ریمستر در سال 2015 منتشر شد. سری بازی های Gears of War از بهترین و جذاب ترین بازی های انحصاری ایکس باکس به حساب می‌آیند. مجموعه بازی Gears of War، یک عنوان استراتژی هم به صورت اسپین آف(نسخه فرعی) به نام Gears Tactics هم دارد.

سری بازی های Forza Motorsport

سری بازی های Forza Motorsport

سری بازی های Forza Motorsport و استودیو Turn 10 یکی از اولین بازی ها و استودیو هایی بود که توسط مایکروسافت ساخته شد. این بازی در ژانر شبیه ساز رانندگی در پیست قرار دارد و با بازی هایی مانند Need for Speed متفاوت است. این بازی تا به امروز هفت نسخه مختلف دریافت کرده است. البته امسال قرار است ریبوت این عنوان به صورت انحصاری برای کنسول های نسل نهمی ایکس باکس منتشر شود. این بازی رقیب مستقیم سری بازی های گرن توریسمو که انحصاری کنسول های سونی هست می‌باشد. رقابت بین این دوبازی همواره تنگا تنگ بوده و در نسخه های مختلف از یکدیگر سبقت می گیرند و سعی در بهتر شدن دارند. بازی Forza Motorsport از اولین روز عرضه به دلیل گرافیک و هندلینگ فوق‌العاده مورد توجه تمام بازیکنان و منتقدان قرار گرفت.

مجموعه شاهکار Forza Horizon، پادشاه ریسینگ آرکید جهان و الماسی درخشان در بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس

مجموعه شاهکار Forza Horizon، پادشاه ریسینگ آرکید جهان و الماسی درخشان در بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس

مجموعه بازی های Forza Horizon ابتدا به عنوان اسپین آف از سری بازی های Forza Motorsport معرفی شد. هیچکس فکر نمی کرد این بازی که در سبک ریسینگ آرکید منتشر شد بتواند به آنچنان موفقیتی برسد که باعث بوجود آمدن استودیویی جدا شود. Forza Horizon بالای تمام بازی های آرکید ریسینگی که تا آن زمان عرضه شده بود، در آمد. وظیفه پشتیبانی، توسعه و طراحی این مجموعه بازی که همچنان نسخه های مختلف آن ساخته و عرضه می‌شوند، برعهده استودیو Play Grounds Games ایکس باکس است.

نسخه پنجم این عنوان که آخرین نسخه ای که عرضه شده به حساب می‌آید، به موفقیت عظیمی دست یافت. تقریبا همه بازی های Forza Horizon، جزء بهترین بازی های ریسینگ تاریخ نیز هستند! در حال حاضر امکان تهیه نسخه های 4 و 5 این مجموعه بر روی کنسول های نسل هشتمی و نهمی ایکس باکس وجود دارد. همچنین اگر گیم پس دارید، می توانید این دو بازی جذاب را به عنوان بهترین بازی های گیم پس به صورت رایگان دانلود و تجربه نمائید.

سری بازی های Halo

سری بازی های Halo

نمادین ترین بازی انحصاری ایکس باکس، عنوان بسیار موفق Halo می‌باشد. سبک این بازی شوتر اول شخص است و نسحه اول آن در سال که در 2001 منتشر شد، اولین بازی است که بازی های شوتر اول شخص را به کنسول های بازی آورد و اجازه بازی کردن راحت را با کنترلر را به گیمر ها داد. این بازی موفق باعث تحولی در سبک تیراندازی اول شخص(FPS) و تاثیر زیادی بر سایر بازی های ویدیویی آن زمان گذاشت.

بازی موفق Halo تا به امروز موفق به دریافت شش نسخه شده است. آخرین نسخه آن که Halo Infinite نام دارد نتوانست موفقیتی در حد و اندازه بازی های قدیمی Halo را کسب کند، اما با تمام انتقادات به عنوان یک شوتر اول شخص خوب، دل بسیاری از طرفداران خود را بدست آورد. بعید است که کسی تا به حال اسم اکس باکس را شنیده باشد ولی نام Halo را نشنیده باشد. این عنوان همواره در بازی های شوتر اول شخص جزو مطرح ترین بازی های بازار بوده است. این عنوان جذاب جزء بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس به حساب می‌آید.

بازی Starfield

بازی Starfield

Starfield اولین آیپی جدید Bethesda بعد از بیست و پنج سال می باشد. عنوان استارفیلد توسط سازندگان بازی های موفقی همچون اسکایریم و فال اوت 4 توسعه یافته است. این بازی که نیز به تازگی عرضه شده، به گفته سازنده آن یعنی آقای Todd Andrew Howard، اسکایریم در فضاست. حالا پس از عرضه بازی صحت این حرف کاملا تایید شده و این عنوان نه تنها مانند اسکایریمی در فضاست، بلکه در مواردی هم از آن بهتر عمل می‌کند.

بازی Starfield دارای هزاران منظومه مختلف با تعداد بی‌شماری سیاره است که از نظر وسعت این عنوان را به یکی از بزرگترین بازی های تاریخ تبدیل می‌کند. این عنوان که در ژانر نقش آفرینی قرار دارد به صورت انحصاری برای کنسول های نسل نهمی ایکس باکس عرضه شده است و جزو بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس محسوب می‌شود.

نظر شما درباره بازی های انحصاری Xbox چیست؟ چند مورد از بازی های معرفی شده را تجربه کرده اید؟ در مقایسه بازی های انحصاری PS5 با Xbox، بنظر شما کدام کنسول موفق تر عمل کرده است؟ در بخش نظرات پایین این مقاله نیز با ما و سایر کاربران همراه باشید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments