بازیمقالات بازی

مقایسه انحصاری های Ps5 و Xbox ✅

با سلام خدمت به تمامی کاربران وبسایت ویولت گیمرز. از سال ۲۰۲۰ که نسل ۹ کنسول های PlayStation و Xbox به بازار عرضه شدند، شاهد رقابتی جذاب بر سر عرضه خدمات و سرویس و به خصوص بازی های انحصاری بین دو شرکت مذکور بوده ایم و یکی از مسائل قابل بحث بین طرفداران ایکس باکس و پلی استیشن، مقایسه  انحصاری های Ps5 و Xbox بوده است. امروز در این مقاله قصد داریم ضمن مقایسه انحصاری های Xbox و PlayStation 5، به سوال همیشگی گیمر ها مبنی بر بهتر بودن انحصاری های Xbox یا PlayStation پاسخ دهیم.

ما در این بررسی، به صورت موضوعی بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس و پلی استیشن را بررسی کرده و در آخر قضاوت را به شما واگذار میکنیم تا با توجه به اطلاعات گفته شده، کنسول مورد نظر خود را با دقت انتخاب کنید و از تجربه دنیایی رنگارنگ بازی های ویدیویی نهایت لذت را ببرید. با ویولت گیمرز همراه باشید.

مقایسه انحصاری های Ps5 و Xbox از نظر بازی های تیراندازی اول شخص(First Person Shooter یا FPS)

بازی Halo
Halo

بدون شک یکی از محبوب ترین سبک های بازی های ویدیویی، شوتر اول شخص (First person shooter) است. در مقایسه انحصاری های Xbox و PlayStation، نمی‌توان نامی از آثار شوتر آنها نبرد. شاید اکثر گیمر های جهان، ایکس باکس را با نماد آن یعنی مجموعه بازی Halo بشناسند. مجموعه ای قدیمی که اولین نسخه آن سال ۲۰۰۱ تحت نام Combat evolved عرضه شد و نمره عالی ۹۷ را بر روی اولین کنسول ایکس باکس دریافت کرد.

بعد از نسخه اول Halo، شاهد عرضه ۵ نسخه اصلی از این فرنچایز بوده ایم که آخرین آن نسخه Infinite بود که علیرغم اختلاف نظر بر سر آن، تجربه خوبی را به گیمر ها ارائه داد. همچنین در سال ۲۰۱۴ نسخه کالکشن از مجموعه Halo عرضه شد که شامل نسخه های اول، دوم، سوم، چهارم و دو نسخه فرعی Odst و Reach می‌شود که با بهبود هایی همراه بوده است و به استاندارد های امروزی نزدیک میشود.

مجموعه Halo همواره به موسیقی شاهکار، ارائه جهان فضایی و شخصیت کاریزماتیکش یعنی مستر چیف شناخته می‌شود و بدون شک یکی از برگ برنده های ایکس باکس است. با وجود اینکه آینده مجموعه Halo در هاله ای از ابهام است، ولی طرفداران ایکس باکس لازم نیست نگران باشند زیرا با خرید دو شرکت اکتیویژن و بتسدا که صاحب نام های بسیاری در ژانر شوتر اول شخص مانند Call of duty و Wolfenstein هستند، ایکس باکس همواره دستش در این زمینه پر است.

بررسی FPS(تیراندازی اول شخص) های پلی استیشن 5

بازی Killzone shadow fall
Killzone shadow fall

اما آیا PlayStation هم به خوبی ایکس باکس موفق به ارائه چنین آثاری شده است؟ با وجود اینکه پلی استیشن در گذشته آثار شاهکاری مانند مجموعه Killzone و Syfhon filter را در سبک شوتر اول شخص ارائه می‌کرد، ولی پس از عرضه آخرین نسخه Killzone یعنی Shadow fall در سال ۲۰۱۳ که ضعیف ترین نسخه مجموعه بود، PlayStation دیگر بازی خاصی در این سبک ارائه نکرد.

البته به مانند طرفداران ایکس باکس، طرفداران پلی استیشن هم لازم نیست از نبود چنین بازی های ناراحت باشند. زیرا پلی استیشن در چند سال اخیر با سرمایه گذاری بر روی استدیو هایی مانند Bungie، Firewalk و … نوید بازی های خوبی را در آینده می‌دهد. هرچند با وجود استودیو ها و شرکت هایی مثل Activision، Bethesda و … که برخی از آن ها شامل چندین استودیو می شوند، سخت است که بتوان رقابت نزدیک پلی استیشن و ایکس باکس را در سبک تیراندازی اول شخص در آینده نزدیک، تصور کرد.

مسابقه ای و ریسینگ(Racing)

Forza horizon 5 یک ریسینگ خوب در مقایسه انحصاری های Ps5 و Xbox

همواره در مقایسه انحصاری های Xbox و PlayStation، به مجموعه بازی فورتزا(Forza) توجه می‌شود. بازی ریسینگ شرکت مایکروسافت از سال ۲۰۰۵ تحت نام Forza motorsport عرضه شد. البته عمده محبوبیت این مجموعه به دلیل عرضه Forza horizon است. فورتزا هورایزن در واقع نوع آرکید مجموعه ریسینگ Forza ایکس باکس محسوب می شود(در مقابل Motorsport که بیشتر شبیه ساز است) که اولین نسخه آن سال ۲۰۱۲ عرضه شد. در آن طرف میدان، یعنی در بین بازی های PlayStation، ما شاهد مجموعه بسیار محبوب گرن توریسمو هستیم که به عنوان پرفروش ترین مجموعه بازی انحصاری پلی استیشن شناخته می‌شود.

بازی Gran turismo
Gran turismo 7

اولین نسخه Gran Turismo در سال ۱۹۹۷ عرضه شد و از محبوبیت فوق العاده ای برخوردار شد ولی با عرضه نسخه Sport در سال ۲۰۱۷، گرن توریسمو بخش زیادی از محبوبیت خود را از دست داد. اما نسخه هفتم فرانچایز Gran Turismo که در سال گذشته عرضه شد، توانست این مجموعه دوست داشتنی و خاطره انگیز را به شکوه قدیم خود بازگرداند. در آخر باید گفت اگر به دنبال یک بازی ریسینگ شبیه ساز می‌گردید، شاید گرن توریسمو در برابر فورتزا موتوراسپورت حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد. اما به صورت کلی، همواره جای خالی یک ریسینگ آرکید شاهکار مانند Forza horizon 5 در کنسول های پلی استیشن احساس می‌شود.

سولز لایک(Souls like) و سولز بورن

Demon souls

بر خلاف بقیه سبک ها، سولزلایک یک سبک ابداعی است که اسم خود را از مجموعه سولز( Demon souls و Dark souls) گرفته است. با وجود اینکه هیچکدام از استدیو های فرست پارتی(استدیو های متعلق به پلی استیشن و ایکس باکس) به صورت متمرکز سازنده بازی های سولز لایک نیستند، ولی به لطف همکاری های فرام سافتور و پلی استیشن شاهد تولید دو بازی انحصاری Demon souls و Bloodborn بوده ایم به همین دلیل برای طرفدارن این سبک، کنسول های پلی استیشن همواره جذابیت بیشتری داشته است.

فارغ از بازی های سولز لایک به سبک فرام سافتور، بازی چالش بر انگیز Returnal که انحصاری Ps5 هست، می‌تواند برای طرفداران بازی های چالشی و سخت جذاب باشد. همچنین مجموعه Nioh هم به صورت انحصاری توسط استدیو تیم نینجا برای Ps5 عرضه شده است. همین استدیو چندین ماه پیش بازی Wo long را به صورت انحصاری این بار برای ایکس باکس عرضه کرد.

یادآور می‌شویم که بازی های سولزلایک، دسته ای از بازی های سخت و چالش برانگیز هستند که شدیدا بر روی سرعت عمل و مهارت شما در بازی تاکید می‌کنند. جاذبه اصلی این دسته از بازی های ویدیویی احساس رضایت و لذتی است که بعد از تمام کردن آن، به افراد دست می‌دهد. در سبک سولز، پلی استیشن به وضوح عملکرد بهتری را داشته است.

مقایسه انحصاری های PS5 و Xbox در بازی های نقش آفرینی(RPG)

مقایسه انحصاری های Ps5 و Xbox و بازی Starfield

بخش بزرگی از گیمر ها، هنگام مقایسه بازی های انحصاری Ps5 و Xbox، به بازی های سبک نقش آفرینی به صورت ویژه توجه دارند. اصلی ترین مولفه بازی های نقش آفرینی، تاثیر گذاری گیمر در روند پیشبرد داستان بازی است. دنیای پویا و شخصیت پردازی عمیق در کنار نقشه ای بزرگ، توانسته RPG را به سبکی بسیار محبوب تبدیل کند. به بازی های نقش آفرینی تولید شرکت های آمریکایی و اروپایی RPG و به عناوین نقش آفرینی تولید کشور های آسیایی(عمدتا ژاپن) نقش آفرینی ژاپنی یا JRPG گفته می‌شود.

البته تمرکز ما در این بخش مقایسه بازی های انحصاری ps5 و Xbox، بر آثار RPG غربی متمرکز است. ایکس باکس همانند سرمایه گذاری سنگین خود بر روی آثار شوتر اول شخص، بر روی آثار RPG نیز سرمایه گذاری زیادی انجام داده است. خرید دو شرکت بتسدا و ابسیدین به خوبی نشان دهنده این موضوع است. هم اکنون ایکس باکس مالک عناوین جذابی مانند Wastland، Fallout، The elder scrolls، Outer worlds و… در این سبک است. عنوان عظیم استارفیلد هم به تازگی منتشر شده است و به خوبی ار پی جی بازان را سرگرم کرده است. عنوان کوچک اما جذاب Pentiment هم با حال و هوای کلاسیک خود، چند ماه پیش برای ایکس باکس توسط ابسیدین عرضه شد.

بررسی بیشتر بازی های نقش آفرینی پلی استیشن 5

Horizon forbidden west

در آن طرف اما دست PlayStation اندکی خالی تر است. با وجود اینکه عناوینی همچون گوست آو سوشیما و هورایزن بعضا نقش آفرینی محسوب میشوند، ولی آنها را نمی‌توان ار پی جی کامل عنوان کرد. البته استدیو گوریلا در نسخه جدید مجموعه هورایزن، تا حدودی بازی را به یک عنوان ار پی جی کامل نزدیک تر کرده است. با این وجود این موارد از ارزش این دو بازی کم نمی‌کند و هر دارنده پلی استیشنی باید آنها را تجربه کند. حتما بررسی بازی Horizon Forbidden west را مطالعه کرده تا بهتر با این عنوان آشنا شوید. در کنار این موارد عناوین سولز لایک همچون بلادبورن هم به دلیل گستردگی و قابلیت شخصی سازی فراوانی که دارند، ار پی جی محسوب می‌شوند.

علاوه بر این موارد، پلی استیشن تعدادی بازی متوسط و خوب نقش آفرینی(RPG) دیگر نیز دارد. برای مثال Forspoken یکی از جدیدترین بازی های انحصاری پلی استیشن 5 است که شامل برخی المان های نقش آفرینی می شود. بازی هایی همچون Rise of the Ronin از استودیو Team Ninja و عنوان Star Wars: Knights of the Old Republic Remake، برخی از بازی های نقش آفرینی آینده سونی می باشند.

در نهایت، با توجه به اینکه ایکس باکس استودیو های بیشتر و البته قدرتمند تری در ساخت بازی های RPG دارد، عملکرد بهتری در این زمینه نسبت به پلی استیشن داشته و می تواند بازی های جذاب تری را در اختیار شما قرار دهد.

JRPG

Final fantasy 16 انحصاری پلی استیشن 5

در بین انحصاری های PS5 و Xbox، به لطف ژاپنی بودن PlayStation و جامعه کاربری وسیع آن در ژاپن، عناوین JRPG بسیار بیشتری در انحصاری های PlayStation دیده میشود. از مجموعه های قدیمی تر مانند Gravity rush تا عرضه انحصاری فاینال فانتزی ۱۶ و ریمیک نسخه هفتم، همگی باعث شده اند PlayStation به طور کامل در سبک JRPG برتر میدان باشد. اگر بخواهیم بازی های JRPG انحصاری پلی استیشن را معرفی کنیم، خود به یک مقاله جداگانه نیاز دارد.

البته ایکس باکس هم آنقدر دست خالی نیست! مایکروسافت در چند سال اخیر سعی داشته تا بیشتر به طرفداران ژاپنی خود توجه کند. عرضه عناوینی همچون یاکوزا و پرسونا که در گذشته معمولا انحصاری های کنسولی PlayStation بود برای ایکس باکس، نشان دهنده توجه خاص مایکروسافت به بازار تاثیر گذار ژاپن است. هرچند این بازی ها انحصاری مایکروسافت حساب نمی شوند و تازه انحصاری پلی استیشن نیز بوده اند.

اما به هرحال بنظر می رسد که مایکروسافت هم می خواهد در آینده حرف هایی برای گفتن در در بازار ژاپن داشته باشد. همچنین مایکروسافت با خرید بتسدا در سال ۲۰۲۰، هم اکنون مالک استدیو ژاپنی تانگو است. این استودیو چند ماه پیش عنوان Hi Fi rush را عرضه کرد(البته این عنوان JRPG نیست). با تمام این اوصاف، PlayStation همچنان در عرضه بازی های JRPG پیشتاز است. عرضه نسخه دوم ریمیک فاینال فانتزی ۷ در کنار  بازی Stellar blade، دو نمونه از بازی های جی ار پی جی آینده PlayStation 5 هستند.

مقایسه بازی های انحصاری Ps5 و Xbox در بین عناوین اکشن ماجراجویی

God of war ragnarok در مقایسه انحصاری های Ps5 و Xbox اهمیت بالایی دارد.

انحصاری های Ps5، بیشتر از هرچیزی به آثار اکشن ادونچر آن شناخته می‌شود. بازی های شاهکاری همچون Uncharted، God of War و… همگی در این سبک جای دارند. ایکس باکس در این سبک فاصله زیادی با پلی استیشن دارد. البته خرید استدیو نینجا تئوری و مالکیت ای پی هلبلید(Hellblade) و در دست تولید قرار داشتن نسخه دوم آن، می‌توان ما را به آینده بازی های اکشن ادونچر سوم شخص ایکس باکس امیدوار کرد.

مجموعه بازی بی نظیر Ori هم در سبک Platformer adventure به صورت انحصاری برای ایکس باکس عرضه شده است ولی نمی‌تواند طرفداران بی شمار این سبک از بازی ها را سیراب کند. مجموعه بازی Gears هم که از مهم ترین بازی های انحصاری ایکس باکس محسوب میشود، یک شوتر شوم شخص است. در بین انحصاری های Ps5 هم غیر از Uncharted و God of War، Rachet and Clank، The Last of Us، Ghost of Tsushima، Marvel Spider Man و…. وجود دارند. به بازی The Last of Us اشاره کردیم؛ شما می توانید نقد و بررسی بازی The Last of Us Part II را نیز ببینید.

بازی های جهان باز(Open World)

Ghost of tsushima

سبک جهان باز را می‌توان جزء سبک های پرطرفدار بازی های ویدیویی قلمداد کرد. این سبک همواره در مقایسه بازی های انحصاری Ps5 و Xbox، حائز اهمیت است. بازی های جهان باز انواع زیادی دارند. بعضی از آنها مانند بازی های نقش آفرینی، یک جهان بزرگ را در مقابل شما قرار می‌دهند. این بازی ها به تعامل گیمر با دنیای بازی تاکید دارند و به مانند توضیحاتی که در بخش نقش آفرینی داده شد، ایکس باکس و تا حدودی پلی استیشن هر دو آثار خوبی در این زمینه دارند. در بین بازی های نقش آفرینی جهان باز پلی استیشن و ایکس باکس می‌توان به ترتیب به Horizon Forbidden West و Starfield اشاره کرد.

دسته دیگری از بازی های جهان باز، آثاری هستند که از سبک نقش آفرینی دور می‌شوند و بیشتر بر گرافیک و گیم پلی تمرکز دارند. از جمله این آثار می‌توان به Marvel Spider Man، Days Gone و Ghost of Tsushima اشاره کرد که همگی از انحصاری های پلی استیشن هستند. عنوان ریسینگ Forza Horizon 5 هم یک بازی آرکید جهان باز است که انحصاری ایکس باکس محسوب میشود.

البته ایکس باکس در این سبک هم سرمایه گذاری زیادی انجام داده  است‌. خرید شرکت بتسدا به عنوان سازنده بازی های نقش آفرینی جهان باز که جدید ترین ثمره آن عنوان عظیم استارفیلد می باشد، ترازو ایکس باکس را سنگین می‌کند. از آن طرف تقریبا به طور قطعی، نسخه های جدید فرنچایز های Ghost of Tsushima و Horizon در دست ساخت هستند و نشان می‌دهد که PlayStation میدان را خالی نخواهد کرد. نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima را مطالعه کنید.

مقایسه دیگر سبک ها و بازی های انحصاری Ps5 و Xbox

تاکنون در مقایسه انحصاری های Ps5 و Xbox، به عناوین بسیاری اشاره شد. حال چندین عنوان در دیگر سبک ها نیز به شما عزیزان معرفی می‌شود.‌ در بین آثار پلتفرمر و آثاری که محدودیت سنی خاصی ندارند، هردو شرکت آثار زیادی برای ارائه دارند. مجموعه رچت اند کلنک(Ratchet and clank) که جدید ترین نسخه آن تحت نام Rift Apart سال ۲۰۲۱ عرضه شد، در کنار جذابیت و تنوع عالی اش، قدرت سخت افزاری PS5 را نیز به رخ می کشد.

Ratchet and Clank عنوانی جذاب در بین بازی های انحصاری PS5 و Xbox

بازی Astro’s Playroom هم که به صورت رایگان در تمامی کنسول های PS5 نصب است، تجربه ای حدودا ۶ ساعته ارائه می‌دهد. انجام این بازی جذاب، بر تمامی طرفداران پلی استیشن واجب است! اصلی ترین جذابیت آن در کنار ارائه تجربه عالی از کنترلر های دوال سنس، اشاره به دیگر فرنچایز ها و عناوین است که با تاریخ پلی استیشن پیوند خورده‌اند. بررسی بازی Astro’s Playroom در ویولت گیمرز منتشر شده است.

Ori and the Will of the Wisps

در بین انحصاری های Xbox، همانطور که اشاره شد مجموعه Ori تجربه ای عمیق و دوست داشتنی ارائه می‌دهد. نسخه جدید آن تحت نام Ori and the will of the wisps سال ۲۰۲۰ عرضه، و استقبال بسیار خوبی از آن شد. بازی Psychonauts 2 هم با وجود اینکه انحصاری نیست، اما استدیو سازنده آن یعنی دابل فاین حالا زیر مجموعه ایکس باکس است. اگر نسخه ی سومی از بازی های Psychonauts در دست ساخت باشد، انحصاری ایکس باکس خواهد بود.

بازی های ترسناک و بقا

در سبک ترس و بقا عناوینی مانند Days Gone، The Last of Us، Until Dawn و…  برای PlayStation دسترس هستند. مجموعه State of decay هم در سبک ترس و بقا، انحصاری ایکس باکس است. نسخه جدید این مجموعه هم در دست ساخت قرار دارد. اما اگر علاوه بر ترسناک بودن، پساآخرالزمانی بودن بازی ها را نیز در نظر بگیریم، پلی استیشن شاید بازی های بیشتری داشته باشد. علاوه بر بازی هایی که اشاره شد، برخی بازی ها مثل Returnal نیز هستند که در این سبک ها قرار می گیرند. برای آشنایی بیشتر، بهتر است ترسناک ترین بازی های تاریخ و بهترین بازی های آخرالزمانی را نیز حتما بخوانید.

بازی های آنلاین، چند نفره و کو آپ(co-op)

در بین عناوین آنلاین و عناوینی که بتوانید با دوستان خود تجربه کنید، ایکس باکس عملکرد به مراتب بهتری دارد. این موضوع زمانی نمایان می‌شود که شما میتوانید با خرید گیم پس، به آرشیو بازی های آنلاین ایکس باکس دسترسی پیدا کنید و با دوستان خود از تجربه آنها لذت ببرید. از جمله عناوین آنلاین ایکس باکس می‌توان به Grounded و Sea of Thieves و مجموعه Forza اشاره کرد. در بین آثار شبیه ساز غیر از بازی های ریسینگ، برای ایکس باکس می‌توان به شبیه ساز هواپیما(Flight Simulator) اشاره کرد. شبیه سازی که فراتر از یک بازی است و ضمن ارائه محیطی به وسعت کره زمین، به صورت حرفه ای به عنوان شبیه ساز هواپیما در مراکز مختلف ارائه می‌شود. درباره بازی های برتری که در گیم پس قرار دارند، بهترین بازی های گیم پس را به عنوان راهنما برای شما منتشر کردیم.

بازی Dreams هم با وجود اینکه رسما شبیه ساز نیست، ولی از خلاقیت شما در تولید انواع بازی بهره می‌برد و عملا می‌توان به آن لقب شبیه ساز بازی سازی را داد!(البته نه از نوع سخت آن) این بازی توسط استدیو مدیا مولکول، برای PlayStation عرضه شده است.

جمع بندی

همانطور که ملاحظه کردید، ما سعی کردیم در مقایسه بازی های انحصاری Ps5 و Xbox، داوری و قضاوت را به شما بسپاریم. در کنار بازی های انحصاری مواردی همچون قابلیت های کنسول، قیمت و سرویس ها همگی در تجربه شما تاثیر گذار هستند‌. قاعدتا عرضه بازی های انحصاری Xbox از روز عرضه بر روی سرویس گیم پس، یک مزیت برای دارندگان کنسول های ایکس باکس محسوب میشود‌.

در آن طرف هم سونی سرویس پلی استیشن پلاس را ارائه می‌دهد. PS Plus اگرچه به خوبی گیم پس نیست، ولی نیاز به یک سرویس خوب در کنسول های پلی استیشن را به خوبی رفع کرده است. مطلب بهترین بازی های پلی استیشن پلاس، به این موضوع می پردازد. همچنین در دسترس تر بودن بازی های پلی استیشن در ایران، تجربه بازی های آن را آسان تر کرده است. در کل انتخاب هر دو کنسول کاملا منطقی است و می‌تواند شما را برای سال ها سرگرم کند.

شما در مقایسه انحصاری های Ps5 و Xbox برنده را کدام کنسول می دانید؟ ایکس باکس بازی های جذاب تری می سازد یا پلی استیشن؟ حتما در بخش نظرات این مقاله نیز با ما همراه باشید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments