هدف ما در این رشته مقاله که هر هفته روز چهارشنبه منتشر خواهد شد کمک به علاقه مندان به سینماست تا به مرور به فیلمبازی حرفهای تبدیل شوند، پس اگر شما هم علاقه دارید که به راحتی بتوانید در بحث های سینمایی شرکت کنید. با این سری مقاله و ویولت گیمرز همراه شوید
من اطمینان دارم که همه ما حداقل یک فیلم واقعا خوب در زندگیمان دیدهایم؛ فیلمی که با ما ارتباط برقرار کند؛ فیلمی که شخصیت اصلی آن واقعا برای ما مهم باشد؛ فیلمی که در لحظه هایی آخرین پرده حجاب وجودمان را کنار بزند و عمق وجود ما را لمس کند؛ فیلمی که دیگ احساسات جورواجورمان را به قلیان بیاندازد و همه ما لذت دیدن این فیلم ها را تجربه کردهایم؛ لذتی که پس از مدتی ما به آن متکی میشویم و البته اگر در مسیر درست قرار بگیریم از این اتکا-به صورت ناخودآگاه-چیز های زیادی نسیبمان می شود.
سینما هنر است و هنر انسان ساز است. هنر از هر پدیده دیگر برای تاثیر پذاری بر افکار دیگران قدرتمند تر است حتی ازجنگ و سخنرانی مذهبی. هر فیلمی که بتواند به وجود شما رسوخ کند و با شما ارتباط برقرار کند. طرحی از خود بر پیکره ذهنتان باقی میگذارد. یک اثر هنری که به مراقب نیاز دارد وگرنه مثل یک عطیقه فراموش شده در گوشهای میماند و فراموش میشود. فکر میکنم موعضه بالا برای مجاب کردن شما دوستان برای فیلمباز شدن کفایت کند پس اگر موافق باشید، شروع میکنیم:
چگونه فیلمباز شویم؟
در ادامه سری مقالات چگونه فیلمباز شویم به دهه مهم 60 رسیده ایم.اهمیت آن برای من در «تلاقی» است.تلاقی بازماندگان دهه های طلایی هالیوود و کارگردانان تازه کار با اصلیت اروپایی(به ویژه ایتالیایی) و البته کارگردانان جوان تحت تاثیر همان بزرگان دهه های طلایی(مثل وودی آلن).در آن دهه؛هنوز فورد در حال فیلمسازی(بهتر بگوییم شاهکار سازی)بود؛امثال فلینی در حال حجرت بودند و امثال آلن در اوج جوانی.این تلاقی باعث ایجاد شاهکار های بیشماری تنها در یک دهه شده است.
1.هاراگیری
داستان فیلم دربارهٔ یک سامورایی است که خدمت نزدِ ارباب خود را از دست داده و به یک رونین تبدیل شدهاست. او با تنها دختر و پسری که پدرخواندگی آن دو را بر عهده دارد زندگی سختی را میگذرانَد. پس از ازدواج دخترش با آن پسر، مشکل بیشتر شده و در نهایت، فقر باعث میشود که دامادش برای دریافت پول به خانهٔ یکی از اربابانِ اِدو برود و تهدید به هاراکیری کند زیرا میشنود که افراد آن خانه برای جلوگیری از این کار، مقداری پول به او میدهند تا از هاراکیری صرف نظر کند؛ اما این اخر ماجرا نخواهد بود…
2.روزی روزگاری در غرب
این هفته هم دوباره به لئونه و وسترن های اسپاگتی جذابش بازگشتیم.اینبار اما احتمالا با پر حاشیه ترین آنها.فیلمی که در زمان اکران در اروپا به موفقیت خوبی رسید اما چندان به سلیقه امریکایی ها خوش نیامد.«جیل مک بین» (کاردیناله) که گذشتهٔ مشکوکی در نیواورلیانز داشته، وقتی نزد خانواده اش بازمیگردد، متوجه میشود همه کشته شدهاند. او به تنهایی در مزرعهٔ خانوادگی میماند و پس از چندی با دو ششلول بند مرموز به نامهای «هارمونیکا» و «شاین» آشنا میشود…
3.کشتن مرغ مقلد
کشتن مرغ مقلد شاهکاری به تمام معنا هست. یکی از بهترین فیلم های دادگاهی تاریخ سینما که اقتباسی از کتابی به شد معروف به هیمن نام است. این فیلم روایتگر داستان رابرت مالگین با فیلم کشتن مرغ مقلد(یا مینا)جان دوباره به درام های حقوقی داد.آتیکاس فینچ وکیل سادهای است که در دادگاه شهر کوچک مِیکوم در ایالت آلاباما از جوان سیاهپوستی به نام تام رابینسون به اتهام تجاوز به یک دختر سفیدپوست دفاع میکند. راوی داستان اسکات فینچ، دختر کوچک آتیکاس فینچ است.
4.بچه رزماری
پولانسکی جوان در سال 1968 یکی از بهترین فیلمهای ترسناک و روانشناسانه تاریخ را از روی کتابی به همین نام اقتباس کرده است.رزماری و گای وودهاوس (با بازی میا فارو و جان کاساوتیس) زن و شوهر جوانی هستند که علیرغم توصیه دوست نزدیکشان هاچ، به آپارتمانی قدیمی به نام برامفورد در نیویورک نقل مکان میکنند. در همسایگی آنها زوج مسنی به نام مینی و رومن کستوت زندگی میکنند. مینی و رومن به سرعت با گای طرح دوستی میریزند. اتفاقات عجیب و غریبی برای اطرافیان رزماری رخ میدهد: زن جوانی به نام ترزا که در رختشویخانه آپارتمان با رزماری آشنا میشود، بهطور ناگهانی میمیرد. هنرپیشهای که رقیب کاری گای محسوب میشد ناگهان بدون هیچ دلیلی کور میشود و… رزماری نسبت به همسایههایشان مشکوک است اما گای تردیدهای او را بیپایه میداند و هرچه بیشتر از او فاصله میگیرد. رزماری باردار میشود و تصور میکند همسایههایش نقشههایی برای او و نوزادش دارند…
5.پول را بردار و فرار کن
وودی آلن (تقریبا) آغاز می کند.دربارهٔ یک سارق بیدست و پا به نام ویرژیل استارکول با بازی وودی آلن است که نقشههای سرقتش مرتب نقش بر آب میشود و به زندان میافتد. فیلم زندگی جنایی ویرژیل، تلاشهای او برای فرار از زندان، روابط خانوادگی او با همسر و پسرش و مصاحبههایی با اطرافیان او را نشان میدهد. نقش همسر ویرژیل را جنت مارگولین بازی میکند. لویز لسر- همسر دوم آلن – هم نقش کوتاهی در این فیلم دارد.تاثیر پذیری آلن از کمدی های دهه 40 کاملا مشهود است.
این هم از مقاله چگونه فیلمباز شویم.نظر شما دوستان ویولت گیمرزی در مورد فیلم های این لیست چیست؟ بنظر شما چگونه باید فیلمباز شد؟ خوشحال میشویم اگر نظراتتان را برای ما و دیگر دوستان ویولت گیمرزی به اشتراک بگذارید.