هدف ما در این رشته مقاله که هر هفته روز چهارشنبه منتشر خواهد شد کمک به علاقه مندان به سینماست تا به مرور به فیلمبازی حرفهای تبدیل شوند، پس اگر شما هم علاقه دارید که به راحتی بتوانید در بحث های سینمایی شرکت کنید. با مقاله چگونه فیلمباز شویم و ویولت گیمرز همراه شوید
من اطمینان دارم که همه ما حداقل یک فیلم واقعا خوب در زندگیمان دیدهایم؛ فیلمی که با ما ارتباط برقرار کند؛ فیلمی که شخصیت اصلی آن واقعا برای ما مهم باشد؛ فیلمی که در لحظه هایی آخرین پرده حجاب وجودمان را کنار بزند و عمق وجود ما را لمس کند؛ فیلمی که دیگ احساسات جورواجورمان را به قلیان بیاندازد و همه ما لذت دیدن این فیلم ها را تجربه کردهایم؛ لذتی که پس از مدتی ما به آن متکی میشویم و البته اگر در مسیر درست قرار بگیریم از این اتکا-به صورت ناخودآگاه-چیز های زیادی نسیبمان می شود.
سینما هنر است و هنر انسان ساز است. هنر از هر پدیده دیگر برای تاثیر پذاری بر افکار دیگران قدرتمند تر است حتی ازجنگ و سخنرانی مذهبی. هر فیلمی که بتواند به وجود شما رسوخ کند و با شما ارتباط برقرار کند. طرحی از خود بر پیکره ذهنتان باقی میگذارد. یک اثر هنری که به مراقب نیاز دارد وگرنه مثل یک عطیقه فراموش شده در گوشهای میماند و فراموش میشود. فکر میکنم موعضه بالا برای مجاب کردن شما دوستان برای فیلمباز شدن کفایت کند پس اگر موافق باشید، شروع میکنیم:
چگونه فیلمباز شویم؟
در ادامه سری مقالات چگونه فیلمباز شویم به دهه مهم 60 رسیده ایم.اهمیت آن برای من در «تلاقی» است.تلاقی بازماندگان دهه های طلایی هالیوود و کارگردانان تازه کار با اصلیت اروپایی(به ویژه ایتالیایی) و البته کارگردانان جوان تحت تاثیر همان بزرگان دهه های طلایی(مثل وودی آلن).در آن دهه؛هنوز فورد در حال فیلمسازی(بهتر بگوییم شاهکار سازی)بود؛امثال فلینی در حال حجرت بودند و امثال آلن در اوج جوانی.این تلاقی باعث ایجاد شاهکار های بیشماری تنها در یک دهه شده است.
1.برادران کارامازوف
اولین اثر اقتباسی این هفته ما اقتباسی از رمان جاودان فئودور داستایفسکی است.داستان کتاب ماجرای خانوادهای عجیب و شرح نحوهٔ ارتباطی است که بین فئودور کارامازوف، پیرمرد فاسدالاخلاق و متمول با سه پسرش به نامهای دیمیتری، ایوان و آلیوشا و پسر نامشروعش به نام اسمردیاکوف وجود دارد.فیلم علاوه بر داستان گیرا؛با فرم درست خود مخاطب را حتی اگر کتاب را خوانده باشد؛با خود همراه میکند.
2.جنگ و صلح
دومین اثر اقتباسی این هفته ما اینبار از رمان روسی دیگری است.جنگ و صلح اثر تولستوی.در این رمان طولانی بیش از ۵۸۰ شخصیت با دقت توصیف شدهاند و یکی از معتبرترین منابع تحقیق و بررسی در تاریخ سیاسی و اجتماعی سده نوزدهم امپراتوری روسیه است و به شرح مقاومت روسها در برابر حملهٔ ارتش فرانسه به رهبری ناپلئون بناپارت میپردازد. نظر شخصی من این فیلم بهترین اقتباس مستقیم یا غیر مستقیم از آثار ادبیت روس است.
3.یوجیمبو
بار دیگر با آکیرا کوروساوا عزیز! انگار امکان ندارد که ما فبلمباز را بنویسیم و اسمی از این کارگردان (یا حداقل سینما ژاپن) نبریم.در یکی از شهرهای ژاپن، در شهری که قانونی وجود ندارد و کلانتر شهر فاسد و خودفروخته است، یک تن برای اجرای عدالت از راه میرسد.داستان و تم اصلی فیلم به آثار زیادی مخصوصا ریو براوو؛وسترن جاودان هاوارد هاکس؛تشابه دارد.اما قطعا این به معنای کم ارزش بودن اثر نخواهد بود.
4. لورنس عربستان
تی.ئی. لارنس، افسر دون پایهٔ ارتش بریتانیا که اطلاعات زیادی راجع به سیاست و فرهنگ کشورهای خاورمیانه دارد، استخدام میشود تا ببیند در باب ساماندهی قبایل پراکندهٔ عرب چه کار میتواند انجام دهد. در این مرحله از جنگ جهانی اول، بریتانیاییها به کمک و شراکت اعراب در جنگ علیه ترکها، که متحد آلمانها هستند، نیاز دارند. لارنس مجذوب و مسحور آن بیابانهای بکر و دست نخورده و مردان یکدنده و لجوج قبایل عرب است و بلافاصله پس از آن که شاهزاده فیصل از وی قول همکاری میگیرد، تبدیل به یک عرب تمام عیار میشود.و پس از آن تغییر شخصیتی او آغاز می شود.
5.بوچ کسیدی و ساندس کید
گویا به غیر از کروساوا،وسترن هم به عضوی جدا ناشدنی از سری فیلمباز تبدیل شده است.داستان فیلم در مورد دو دزد و راهزن به نامهای «بوچ» و «ساندنس» است که به قطارها دستبرد میزنند. اما یکی از سرقت هایشان طبق برنامه پیش نمیرود و گروهی از مردان قانون تا دندان مسلح، شروع به تعقیب آن دو می کنند. وقتی آن دو می فهمند که این گروه تصمیم ندارند دست از تعقیب بردارند، تصمیم می گیرند به بولیوی بروند.
این هم از مقاله چگونه فیلمباز شویم.نظر شما دوستان ویولت گیمرزی در مورد فیلم های این لیست چیست؟ بنظر شما چگونه باید فیلمباز شد؟ خوشحال میشویم اگر نظراتتان را برای ما و دیگر دوستان ویولت گیمرزی به اشتراک بگذارید.
چه فیلم هایی
دهه ۶۰ به شدت دهه دوست داشتنی است. از حاجی هیچکاک گرفته تا رستگاری فذریکو فلینی