بازیبررسی بازیمقالات بازی

بررسی بازی The Callisto Protocol

بعد از گذشت 14 سال خالق افسانه ای بازی های ترسناک و دلهره آور، آقای گلن اسکافیلد (Glen Schofield) بار دیگر به سراغ این سبک رفته تا روح تازه ای به پیکره ی تقریبا مرده ی ژانر وحشت بقای سوم شخص با ایجاد آیپی و دنیای جدید بدمد.ولی برخلاف سری بازی های Dead space که توسط EA منتشر می شد این بازی توسط Krafton کمپانی سازنده بازی PUBG توسعه یافته است . ولی آیا استاد خبره و بی بدیل این ژانر توانسته به اهداف خود برسد و طرفداران را تا مدت ها راضی نگه دارد؟ با بررسی بازی The Callisto Protocol توسط وبسایت ویولت گیمرز همراه باشید.

همچنین پیش از اینکه به سراغ ادامه مقاله برویم، بنظر می رسد که به بازی های ترسناک علاقه مند هستید. پیشنهاد می شود که حتما ترسناک ترین بازی های تاریخ را نیز بخوانید!

بررسی بازی The Callisto Protocol از نظر داستان

بررسی داستان بازی Callisto protocol

داستان بازی The Callisto protocol بسیار سریع و بدون هیچ مقدمه ای آغاز می شود. و در اوایل بازی بسیار پلیر را گیج می کند. در ادامه بررسی بازی The Callisto Protocol در این بخش(فقط در قسمت بررسی داستان) ممکن است بخش هایی از داستان بازی برای شما لو رود. پس اگر تاکنون این بازی تجربه نکرده اید، می توانید بخش های بعدی نقد و بررسی را مطالعه کنید.

خطر لو رفتن(اسپویل) بخش هایی از داستان بازی در این بخش

داستان از جایی شروع می شود که جیکوب لی (Jacob Lee) خلبان کشتی فضایی به همراه کمک خلبان خود مکس (MAX) در حال حمل آخرین محموله باری خود پیش از بازنشستگی هستند. که ناگهان مورد تهاجم به اصطلاح تروریست ها می افتد. او همچنان که در حال مقابله با آن هاست ناگهان سفینه دچار مشکل می شود. و به ناچار جیکوب مجبور به فرود کشتی فضایی خود در قمر مرده ی سیاره مشتری یعنی کالیستو می شود. او پس از فرود سفینه، به دستور فرمانده پایگاه کاپیتان لیون فریس (Captain Leon Ferris) به زندان بلک آیرون (Black Iron) منتقل می شود. او پس از انتقال به زندان و نصب یک گجت بر روی گردنش توسط دکتر کاتلین مهلر (Doctor Caitlyn Mahler) از هوش می رود.

طرح هنری کالیستو پروتکل
داستان بازی با شروع خود ممکن است شمارا ناامید کند. اما رفته رفته به جذابیت داستان افزوده می شود.

وقتی جیکوب به هوش می آید متوجه حمله نوعی از موجودات زامبی مانند می شود که باید در کنار یافتن راه فراری برای خود به ماهیت آن ها نیز پی ببرد.

با نگاه اول به این مقدمه داستان بازی بسیار ساده و کلیشه ای به نظر می رسد. ولی با پیشرفت در روند داستان بازی رفته رفته سوالات مختلفی در ذهن مخاطب به وجود می آورد و باعث جذاب تر شدن روند داستان بازی می شوند. همچنین ما در این بازی با پایان بندی نسبتا جالبی هم طرف هستیم که راه را برای آینده این سری و دی ال سی های احتمالی باز می گذارد. البته نباید از این نکته غافل شد که در روایت داستان هم مشکلاتی به چشم می خورد اما در حالت کلی بازی The Callisto protocol شما را از نظر داستانی و شخصیت پردازی راضی نگه می دارد.

بررسی گیم پلی بازی The Callisto protocol

گیم پلی کلی این عنوان به دو دسته تقسیم می شود. دسته اول مبارزه تن به تن یا همان Melee Attack را تشکیل می دهد که بخش عمده بازی هم بر همین اساس است. ساختار این مبارزات بر مبنای به موقع جاخالی دادن،دفاع کردن و پری کردن است. به طور کلی سیستم مبارزه تن به تن به خودی خود بسیار جذاب و دیواننه کننده است. ولی سیستم جاخالی دادن و دفع کردن ضربات دشمنان کاملا جدید طراحی شده و برای اولین بار ما در بازی های ویدیویی شاهد چنین سبکی از مبارزات هستیم. این سبک جدید کاملا سلیقه ای می باشد. البته که با گذشت زمان و بالا رفتن مهارت پلیر این سبک از مبارزه کم کم عادی می شود. اما ممکن است بعضی از پلیر ها حتی تا آخر بازی هم از این سبک لذت نبرند و با آن بیگانه بمانند.

مبارزات بازی The Callisto Protocol
طراحی مبارزات تن به تن بازی کاملا جدید و کاملا سلیقه ای است.

بررسی بازی The Callisto Protocol از نظر تیراندازی و مبارزه با سلاح گرم

بخش دوم هم به مبارزات با سلاح تعلق دارد که بازی در این قسمت آنچنان چنگی به دل نمی زند و تفاوت زیادی با بازی های دیگر ندارد. به طور کلی بازی The Calisto protocol در رابطه با سلاح های گرم و اسلحه بسیار ضعیف عمل می کند. از جمله نقاط ضعف این نوع مبارزات می توان به عدم استفاده گسترده از آن در طول بازی، تنوع نه چندان خوب اسلحه های مختلف و آپگرید های نه چندان کارآمد آن در برخی موارد اشاره کرد.

ضعف کالیستو پروتکل در تیراندازی
در بخش مبارزه با اسلحه، کالیستو پروتکل برای مخاطب چندان راضی کننده نیست. اما به طور کلی قابل قبول می باشد.

اما بخش بسیار جذاب گیم پلی که باعث می شود پلیر هرچه تمام تر از بازی لذت ببرد، بخش مربوط به سیستم تخریب پذیری این عنوان است. سیستم تخریب پذیری این عنوان بسیار بی نقص و لذت بخش است. به جرعت می توان گفت که سیستم تخریب پذیری مهمترین بخش این بازی و یک سر و گردن بالاتر از تمام بازی های موجود در بازار است. البته این سیستم تخریب پذیری بسیار فوق العاده صرفا به دشمنان بازی و خود جیکوب مربوط است و شاهد تخریب پذیری محیطی ضعیفی هستیم.

سیستم تخریب پذیری بازی The Callisto Protocol بسیار واقع گرایانه طرحی شده است.

بررسی گرافیک هنری بازی The Callisto protocol

یکی دیگر از بخش هایی که بازی در آن بسیار موفق بوده است طراحی هنری آن است. طراحی هنری این بازی تقریبا بی نقص است. محیط ها به خوبی حس ترس و وحشت را به شما منتقل می کنند. اما بزرگترین مشکل این بخش از نظر من مربوط به تکراری بودن محیط های مختلف بازی است. قسمت هایی که در فاضلاب،زندان و به طور کلی اکثر مکان سربسته رخ می دهد. بعد از مدتی به طور متناوب تکرار می شوند.

از همین تصویر هم می توان متوجه کیفیت بالای طراحی هنری بازی شد.

بررسی بخش گرافیک فنی بازی

بازی از لحاظ گرافیک فنی در بین بهترین بازی های تاریخ قرار می گیرد. گرافیک فنی این عنوان در بخش های مختلف بسیار خوب و عالی عمل می کند. تکسچر ها بسیار با کیفیت است، نور پردازی این عنوان بی نقص است. انیمیشن های صورت، طراحی چهره ها و انیمیشن های دشمنان به بهترین صورت ممکن در این بازی وجود دارد. انیمیشن حرکت دشمنان، جیکوب و تمام NPC های این بازی بسیار نرم و لذت بخش است و حس خوبی را به بازیکن منتقل می کند.انیمیشن سلاح های گرم و سرد و ری لود کردن سلاح های گرم به خوبی ساخته شده و به شدت در ساخت آن وسواس به کار رفته است.

بی شک گرافیک فنی این بازی یکی از بهترین ها تا به امروز است.

بررسی پرفومنس اجرایی بازی The Callisto protocol

بررسی این بازی بعد از عرضه آخرین پچ و بر روی کنسول XBOX SERIES X در حالت پرفومنس مود انجام شده است.بازی در این مورد از خود عملکرد بسیار خوبی به جا نمی گذارد. ولی می توان گفت تا حدی قابل قبول است. در هنگام حمله دسته های زیادی از دشمنان و به خصوص در انتهای بازی، نرخ فریم بسیار ناپایدار و افت فریم در این قسمت ها بسیار مشهود است. البته این شرایط در بازی به علت عرضه پچ های متوالی روز به روز کم تر و کمتر می شود ولی کماکان این مشکل وجود دارد و در کنسول ها فعلا چاره ای جز تحمل کردن آن نیست. البته قرار نیست تجربه شما از بازی تحت تاثیر قرار گیرد.

واقعا چرا بهینه سازی ها جدیدا انقدر مشکل دارد؟

بررسی موسیقی و صدا گذاری بازی The Callisto protocol

موسیقی های این عنوان به طرز شگفت انگیزی خارق العاده اند. در بحث موسیقی تنها مولفه ی موسیقی مهم نیست بلکه نحوه استفاده از آن یا به بیان دیگر مکان استفاده از آن ها نیز مهم است. کالیستو پروتکل هم از نظر موسیقی و هم از نظر جای گذاری آن ها در شرایط مختلف بسیار عالی عمل کرده و بر ترس شما دوچندان می افزاید. بشخصه از حس و حال موسیقی تیتراژ بازی خیلی خوشم آمد و آن را به پلی لیست خود اضافه کردم. صدا گذاری بازی هم به بهترین نحو ممکن صورت می گیرد. از صدای راه رفتن بر روی گل خیس تا راه رفتن بر روی اجساد دشمنان همگی به عالی ترین شکل ممکن در جای خود وجود دارد.

موسیقی Lost Again از تیتراژ بازی The Callisto protocol

بررسی UI و HUD بازی The Callisto protocol

بازی The Callisto protocol همانند بازی Dead Space هیچ هادی ندارد. و تمام اطلاعات مربوط به سلامتی جیکوب بر روی گردن اش نمایان است. و تعداد تیر های هر اسلحه هم بر روی خود اسلحه نمایش داده می شود.برای دسترسی به inventory هم یک صفحه سه بعدی بر روی جلو جیکوب ظاهر می شود. در کل در این قسمت بازی بسیار شبیه به Dead Space عمل می کند و نقص چندانی ندارد.

نتیجه گیری کلی

بازی کالیستو پروتوکل اثری وحشت بقا با عناصری بسیار جذاب است. اما به دلیل برخی از مشکلاتی بعضا کوچک و قابل چشم پوشی به همراه مشکلاتی قابل بحث در روز های اولیه انتشار آن چنان که باید و شاید مورد قبول منتقدان و بازی بازان قرار نگرفت ولی با گذشت زمان و پشتیبانی مداوم از آن می توان به عنوان اثری خوب از بازی نام برد. هرچند که با همه این حرف ها این بازی تا شاهکاری به نام دد اسپیس فاصله زیادی دارد. اما برای خواباندن عطش علاقمندان این سبک خوب و کافی است.

نکات مثبت:

  • گرافیک خیره کننده
  • داستان جذاب
  • سیستم مبارزات تن به تن
  • سیستم تخریب پذیری
  • طراحی محیط جذاب
  • موسیقی های درجه یک
  • انتقال هر چه تمام تر حس ترس
  • صداگذاری های دقیق

نکات منفی:

  • شروع شتاب زده داستان
  • پرفومنس اجرایی ضعیف
  • تکراری شدن محیط ها
  • سیستم سلاح های گرم
  • برخی آپگرید های بی معنی

نمره نهایی بازی: 8 از 10

تشکر فراوان، برای اینکه تا پایان بررسی بازی The Callisto Protocol همراه ویولت گیمرز بودید. آیا شما هم موفق به تجربه این بازی شدید؟ لطفا در انتهای این مقاله، نظرات خود را با ما و دیگر کاربران ویولت گیمرز به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ممد
ممد
9 ماه قبل

خیلی کامل و جامع🙏🏽🌱، بسیار کاربردی، از اینکه بی پرده راجب بازی های ویدیویی صحبت میکنید ممنونم. نقد با نکات مثبت و نکات منفی یکی از بخش های خوب این نویسنده حساب میشه. عالی لطفا بازی های بیشتری رو برسی کنید🗿

Donya
Donya
9 ماه قبل

تشکر بابت این مقاله خوب. من خیلی به این بازی علاقه مند نیستم. چون بنظرم مقدار زیادی کند بود. ولی گرافیک بازی رو خیلی دوست داشتم. واقعا نسبت به بقیه بازی ها گرافیک بهتری داره. تشکر

مهدی
مهدی
9 ماه قبل

بازی بدی نبود ولی خوبم نبود. همین 7 و 8 لایقشه. مرسی

بهروز
بهروز
8 ماه قبل

خیلی خوب بود اقای اصفی فر شما چه نگاه موشکافانه ای دارید نظر من را در مورد این بازی عوض کردید و باعث شد بازی را تا انتها بروم زیبا بود