مقالاتمقالات سینمایی
داغ

چگونه Halloween Kills کلیشه معروف ژانر اسلشر را دگرگون می کند

چندی پیش دومین فیلم از سه گانه Halloween دیوید گوردن گرین انتشار یافت. اثری که برخی از طرفداران را شیفته خود کرده است و بخش دیگری را به نفرت وا داشته است. در این مقاله سری خواهیم زد به سکانس معروف این اثر و کلیشه شکنی که در ژانر اسلشر انجام میدهد. پس با ما و ویولت گیمرز همراه باشید

یکی از مرگ‌های زودهنگام و عجیب در فیلم Halloween Kills نشان می‌دهد که فرنچایز هالووین کلیشه‌ای را که هم فیلم اصلی و هم بسیاری از مقلدین آن اغلب به آن می‌پرداخته‌اند را زیر و رو می‌کند. فرانچایز هالووین، مانند فیلم های بی‌شمار اسلشری که در پی موفقیتش عرضه شده اند، هرگز ضد گلوله نبوده است. به تصمیمات منطقی شخصیت می رسد. همانطور که سری فیلم های Scream به سخره میگرفت، بسیاری از فیلم‌های ترسناکی که شخصیت هایی نوجوان دارند، به قهرمانان خود تکیه می‌کنند. نوجوان هایی که انتخاب‌های احمقانه‌ای مانند دویدن در طبقه بالا را انجام می‌دهند تا جریان ثابتی از مرگ‌های وحشتناک در راه باشد.

با این حال، آنتاگونیست های فیلم های اسلشر به طور کلی و حتی هالووین اصلی نیز مستعد تصمیم گیری های غیرقابل توضیح هستند. برای مثال، اکثر شرورهای اسلشر (از جمله مایکل مایرز) نه تنها در صحنه جنایات خود معطل می‌شوند.بلکه نمایش‌های دقیقی را برای دختر آخری که بعداً در فیلم کشف می‌کند.تنظیم می‌کنند. در حالی که همیشه دیدن قهرمانی مانند لوری استرود در هنگام ورود به  اتاقی تاریک و مشاهده جسد دوستش  که از قاب در می افتد به شدت ترسناک است؛ اما به ندرت مشخص می شود که چرا مهاجم او صرفاً به خاطر شکل دادن به این جسد زحمت کشیده است.

تزیین قتل

Halloween Kills و کلیشه شکنی

یکی از عجیب‌ترین صحنه‌های فیلم Halloween Kills، علاوه بر افشای نقاب از مایکل مایرز، این کلیشه را با نشان دادن مایرز در فرآیند تزئین قربانی اخیراً مرده.و به تصویر کشیدن واکنش وحشتناک یک تماشاچی به کار دستی وحشتناک او، زیر و رو می‌کند. لحظه عجیب و غریب در اوایل زمانی اتفاق می‌افتد که مایکل پس از نفوذ به خانه همسایه‌های لوری و چاقو زدن سریع آن‌ها، هر چاقویی را از قصاب بیرون می‌آورد.و هر یک از آن‌ها را در جلوی چشمانش که در حال مرگش بود به سمت قربانی مرده‌ای به نام فیل، یعنی شریک زندگی سوندا فرو میکند. ترس اسرارآمیز سوندرا نشان می‌دهد که چقدر عجیب است که شخصیت شرور سری هالووین و بیشتر قاتلان اسلشر، که زمان زیادی را صرف ترتیب دادن و تزئین قتل‌های خود می‌کنند. و تاکید می‌کند که مایکل مایرز چقدر شخصیتی عمیقا ترسناک است.

آدم کشی برای چه؟

مایکل مایرز در Halloween 1978

بسیاری از شخصیت‌ها در سراسر فرنچایز، از جمله دکتر سام لومیس از هالووین، تلاش کردند تا معنای اصلی گرایش‌های مایکل به قتل را بیابند. با این حال، این سکانس روشن می کند که هیچ نفوذی به درون سر شخصیت وجود ندارد.شخصیتی که آنقدر درگیر خشونت است که به جای فرار از صحنه آخرین جنایت وحشیانه خود، برای تزئین جسد قربانی معطل می ماند. صحنه کشتار هالووین به بینندگان نگاهی اجمالی از ذهن مایکل می‌دههد و توضیح می‌دهد که چرا قاتل  اسلشر وقتی می‌توانست در حال فرار یا شکار لوری بود، سنگ قبر جودیت مایرز  در طبقه بالا را در هالووین اصلی سنگین کند.

حتی اگر این سکانس بسیار عجیب و غریب و کمدی به نظر برسد.صحنه کشتار هالووین یک براندازی هوشمندانه از انتظارات است که بینندگان را مجبور می کند بپذیرند که مایکل هیچ معنایی ندارد. در حالی که بسیاری از قسمت های بعدی فرانچایز فیلم هالووین از جادو، شبه روانشناسی و ژنتیک برای توجیه جنایت های مرگبار مایکل استفاده کردند. Halloween Kills راه حل ساده تر و ترسناک تری ارائه می دهد. مایکل دوست دارد مردم را بکشد، و به طور مفصل اجساد آنها را مرتب کند. به دلایلی که هرگز روشن نخواهد شد. و هر کسی که با قاتل روبرو می شود باید به جای تلاش برای تجزیه و تحلیل و توضیح مقاصد او؛ با بیشترین سرعت ممکن در جهت مخالف بدود. در دنباله‌ای که طرفداران و منتقدان را از یکدیگر جدا کرد. عجیب‌ترین صحنه از فیلم Halloween Kills به اصل هالووین کارپنتر وفادار ماند.

نظر شما دوستان ویولت گیمرزی در مورد فیلم Halloween Kills چیست؟ آیا این فیلم را دوست داشتید؟ خوشحال میشویم اگر نظراتتان را برای ما و دیگر دوستان ویولت گیمرزی به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments