بازیرویدادمقالات بازی

بهترین فیلم های 2022



شاید در مقایسه با آثار درخشان چند سال گذشته بهترین فیلم های 2022 چندان درخشان ظاهر نشده باشند. اما نباید بسیاری از این آثار را دست کم گرفت. از فیلم هایی که در باکس آفیس یکه تازی کرده اند تا آثاری که تحسین منتقدان را در پی داشته اند. از بازگشت کارگردان های افسانه ای تا ظهور استعداد های جوان. هرچند واقعیت این است سینما پس از شیوع ویروس کرونا هرگز نتوانست جایگاه پیشین خود را بازیابد. در کنار این اما عامل مهم دیگری نیز وجود دارد. گسترش و پیشرفت روزمره ی پلتفرم های آنلاین و تمایل کارگردانان برای تولید محتوا در آن ها. عاملی که نمی‌توان نقش آن را در وضع فعلی در نظر نگرفت.

هرچند با وجود تمام موارد گفته شده همچنان می‌توان شاهد تولید آثار فاخر، شکوفایی استعداد های جوان و شگفتی هایی جذاب در پس پرده ی نقره ای بود. همچنان می‌توان دید که جیمز کامرون با دنباله ی مورد انتظار آواتار باکس آفیس را به خاک و خون می‌کشد یا جدید ترین فیلم پارک چونگ هو آثار جنایی دهه نود را یاد آور می‌شود. سینما همچنان شگفتی های تمام نشدنی خود را دارد. در لیستی که برایتان تهیه کرده ایم به جمعی از بهترین فیلم های 2022 می‌پردازیم.

نظرسنجی بهترین فیلم سال 2022

بهترین فیلم سال 2022 از نظر شما چیست؟ در این بخش از مقاله می توانید به فیلم مورد علاقه خودتان رای بدهید. پس حتما در این نظرسنجی شرکت کنید. در صورتی که به چند فیلم مختلف علاقه مندید یا دوست دارید توضیحی در این باره بنویسید، حتما در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران همراه باشید.

بهترین فیلم سینمایی سال 2022 از نظر شما چیست؟

  • Decision to Love (33%, 315 Votes)
  • All Quiet on The Western Front (18%, 172 Votes)
  • The Northman (10%, 97 Votes)
  • The Batman (10%, 94 Votes)
  • The Banshees of Inisherin (8%, 73 Votes)
  • Everything Everywhere All at Once (5%, 46 Votes)
  • Pearl (5%, 46 Votes)
  • Crimes of The Future (5%, 45 Votes)
  • Avatar Way of Water (4%, 34 Votes)
  • Triangle of Sandess (3%, 28 Votes)

Total Voters: 950

Loading ... Loading ...

نظرسنجی پس از یک هفته برقراری(از 8 الی 15 اسفند 1401) به اتمام رسید.

دوستان عزیز، توجه داشته باشید که این نظرسنجی تا 15 اسفند ادامه دارد. اما در این تاریخ نظرسنجی به پایان رسیده و بهترین فیلم های سال 2022 از نظر شما و تیم تحریریه مشخص خواهد شد.

بهترین فیلم های 2022 ‌:

10/ The Batman

بهترین فیلم های 2022

جدیدترین بتمن سینما. ساخته جنایی و تاریخ مت ریوز به سال‌های اولیه بتمن می‌پردازد. بتمنی که تهدیدی بسیار عظیم به نام ریدلر را پیش‌رو دارد. فیلم The Batman با تیم بازیگری پرستاره خود همچون رابرت پتینسون در نقش بتمن، پل دانو در نقش ریدلر، جعفری رایت ، اندی سرکیس، کالین فارل و خیلی های دیگر… مورد استقبال منتقدین و مخاطبان قرار گرفت و نامزد دریافت سه جایزه اسکار هم شد. The Batman مت ریوز پس از ناکامی های زیاد DCEU در ساخت بتمنی پس از بتمن های کریستوفر نولان، دوباره طرفداران این کاراکتر را امیدوار کرد. حال همه دوستداران بتمن منتظر دنباله این فیلم با حضور جوکر هستند. همچنین دو سریال پنگوئن و آرکهام از دنیای این فیلم ساخته و پخش خواهند شد.

بهترین فیلم های 2022 :

9/ all quiet on the western front

All Quiet on The Western Front

جنگ؛ بزرگترین زشتی جهان. عاملی که از ابتدای تاریخ انسان ها را به جان هم می اندازد و تا آخر تاریخ هم ادامه خواهد داشت. All Quiet on The Western Front، سومین اقتباس از رمانی تاریخی به همین نام که در سال ۱۹۲۸ منتشر شد، فیلمیست که زشت ترین چهره جنگ اول جهانی را به تصویر میکشد. این فیلم آلمانی داستان پاول بامر و همکلاسی‌هایش در جبهه های جنگ جهانی اول و سختی هایی که در طول این جنگ می‌کشند را دنبال می‌کند.

All quiet on the western front در مراسم اسکار امسال نامزد ۹ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال و بهترین فیلم بین‌المللی سال و بهترین فیلمنامه اقتباسی شده است. قبلا دو فیلم به همین نام در سال های ۱۹۳۰ و ۱۹۷۹ ساخته شده که ناخوداگاه باعث انجام مقایسه هایی بین این نسخه با نسخه های قبل می‌شود‌. با این حال می‌توان گفت جدیدترین All Quiet on The Western Front سینما قطعاً یک اثر قویست و از مقایسه ها سربلند بیرون می‌آید.

8/ marcel the shell with shoes on

مارسل، صدفی با دو سانتی متر قد، همراه با مادربزرگش زندگی می‌کند. روزی از روزها یک مهمان که متوجه مارسل می‌شود از او فیلم کوتاهی می‌سازد. این فیلم کوتاه میلیون ها بازدید می‌خورد و مارسل را به یک شخصیت معروف تبدیل می‌کند. حال مارسل با استفاده از شهرت خود به دنبال خانواده گمشده‌اش می‌گردد.

Marcel the shell with shoes on انیمشنی استاپ موشن، که از فیلم کوتاهی به همین نام ساخته شده. ساخته جدید استودیو A24 در جشنواره های پرشماری کاندیدای دریافت جوایز شد. و اگر رقیب قدرتمندی همچون پینوکیو گیرمو دل تورو را نداشت، درخشان ترین اثر بخش انیمیشنی سال می‌شد. کارگردان فیلم Marcel the shell with shoes on یعنی دین فلیشر کمپ که خودش هم نقش دین را در فیلم بازی کرده است، در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ سه فیلم کوتاه به همین نام ساخته و منتشر کرده بود. این فیلم اولین تجربه سینمایی او می‌باشد.

بهترین فیلم های 2022 :

7/ Avatar: the way of water

آواتار، پر فروش ترین فیلم تاریخ، فیلمی که مرز رویا و واقعیت را به چالش کشید. اثری که گمان میرفت حتی خود کامرون افسانه ای هم دیگر نتواند از آن فراتر رود. حال او با فاصله زمانی طولانی یک دهه بازگشت تا حتی از مرز های پشینین خود نیز فراتر رود. به دنبال تاخیرات مداوم این اثر کنجکاوی های زیادی دنبال آن وجود داشت. اما کامرون ثابت کرد واژه شکست در کارنامه او حداقل از لحاظ مالی معنایی ندارد. و همین شکست ناپذیری باعث حضور فیلم او در بهترین فیلم های 2022 است.

راه آب از همه نظر یک قدم رو به جلو برای این سری مشهور است. کیفیت جلوه های ویژه، بازی بازیگران، داستان غنی و از همه مهم تر، دنیای فوق العاده زیبای آن. در داستان ما دوباره جیک سالی دوست داشتنی را ملاقات میکنیم که حالا پدر یک خانواده پرجمعیت است. هریک از فرزندان او شخصیت مخصوص به خود را دارند و هیچ یک کاراکتر کسالت آور یا تیپیکالی نیستند. ماجراجویی ها و داستان اثر جذاب تر نسبت به نسخه اول و از بهترین فیلم های 2022 است. حال باید منتظر ماند و دید کامرون برای دنباله های متعدد اثر چه شگفتی هایی در سر دارد.

6 / Crimes of the future

بهترین فیلم های 2022

دیوید کارننبرگ بعنوان یکی از بهترین فیلم سازان ژانر وحشت و یا به بیانی نزدیک تر وحشت جسمی از جمله فیلم سازانی بوده است که در طول کارنامه هنری خود فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است. اما می‌توان گفت که این فیلم ساز کانادایی تقریبا در اکثر آثار خود مؤلفه های همیشگی خود را حفظ کرده است. فیلم های او عموما در رابطه با جسم انسان و ترس پیرامون آن هستند. همچنین تکنولوژی و تامل آن با بدن انسان نیز از جمله مولفه های دیگر و مهم او میباشد. در جدیدترین فیلم او یعنی جنایات آینده نیز می‌توان این مولفه ها را مشاهده کرد که به درستی در کنار یک دیگر قرار گرفته اند.

یلم جنایت آینده شاید به مانند برخی دیگر از فیلم های کارننبرگ قربانی بودجه کم شود و نتواند با برخی از استانداردهای فیلم های علمی تخیلی امروزی برابری کند اما بی شک کارننبرگ توانسته است در این فیلم باری دیگر تفکرات و مولفه هایش را به درستی پیاده کند و به لیست بهترین فیلم های 2022 راه یابد . فیلم جنایات آینده فیلمی در رابطه با انتخاب است. انتخاب انسان در مقابل تغییرات انقلابی که زندگی او را دگرگون می‌کنند.

بهترین فیلم های 2022 :

5 / The Northman

فیلم northman بر اساس یکی از شخصیت های افسانه ای اسکاندیناوی به نام املث ساخته شده است. شخصیت افسانه ای که الهام بخش ویلیام شکسپیر در خلق شاهکار جاودانه اش یعنی هملت نیز بوده است. با اینکه فیلم northman شاید نسبت به ساخته های قبلی رابرت اگرز دارای تفاوت هایی باشد اما همچنان می‌توان برخی از ویژگی های او مانند به چالش کشیدن ایمان و یا رئالیسم جادویی را در این فیلمش نیز مشاهده کرد.

فیلم Northman داستان یک انتقام را روایت می‌کند. داستانی که شاید تا به امروز در آثار مختلفی به شیوه های گوناگون با آن مواجه شده باشیم. اما اگرز با ترکیب خشونت ناشی از انتقام با تاریخ و فانتزی اثری را خلق کرده است که شاید تا به امروز کمتر با نمونه آن مواجه شده باشیم. فیلم Northman همچنین در زمینه دکور صحنه و تیم بازیگری بی شک یکی از بهترین آثار امسال است و هر دو عامل به زیبایی هر چه تمام تر در کنار فیلم برداری بسیار خوب اثر یک فضای تاریخی و فانتزی بسیار غنی و یکی از بهترین فیلم های 2022 را خلق می‌کنند.

4/ the banshees of inisherin

بهترین فیلم های 2022

فیلم the banshees of inisherin به شکل خوش سلیقه ای کاراکتر های نامتقارن و جذابی را کنار هم قرار می دهد. و در مغز آن داستانی فلسفی اما در بی آلایش ترین حد خود قرار دارد که موضوع همنشینی و دوستی را به زیر ذره بین می‌برد. درباره داستان فیلم: به طور جذاب و کمرنگی سورئال است. یعنی بعضی از اتفاقات آن که گاها ممکن است به دور از واقعیت باشند اما آنقدر واقعن نزدیک است و به شکل جذابی در بهترین جایش قرار دارد که فقط طعم کمرنگی از ورای واقعیت بودن در ذهن شما ایجاد می‌کند

بهترین فیلم های 2022 :


3/ The triangle of sadness

تعریف حیوان دوپا بودن انسان در بی تعارف ترین ممکن! در نگاه اول، انسان های متمدنی وارد صحنه میشوند که در میان لایه های فراوانی از تظاهر در حال خودنمایی با چنگ و دندان خود به یکدیگر هستند.اما هنگامی که آنها در یک جزیره زندانی میشوند آنوقت است که دوباره ارزش های نخستین حاکم میشود و دیگر چک پول ارزشی برابر با برگ درخت دارد! و انسان های در آن شرایط به شکل مذبوحانه ای پا به رهنه، به دنبال کسی که تا دیروز نوکر بود و امروز ارباب می افتند.

از سوی دیگر پیام های قابل تامل فیلم آن است که تقریبا برای انسان گشنه شرافتی وجود ندارد و او حاضر است لب طرف کناری را برای غذای بیشتر بهم بدوزد!و در نهایت سکانس پایان بندی زیبا و جالبی وجود دارد که نشان می دهند آیا در نهایت انسان همان کسی است که در طول فیلم به نظر میرسید یا هنوز بارقه ای از نور وجود دارد؟

2/ Pearl

بهترین فیلم های 2022
فیلمی دلهره آور با خشونتی غریبه اما لطیف!

دختری مالامال از حسرت و خشم و البته رویا. هر کس جلوی راه او قرار بگیرد به شکل فجیع و وحشتناکی شرحه شرحه می‌شود.

از طرفی به شکل واضح شیطانی بودن کار دختر معلوم است. اما آنقدر او از ته دل چاقوی خود را در تن مردم فرو می‌کند که انسان در محکوم کردن او به شک می افتد. یک برداشت دو گانه به مخاطب بخت برگشته روی می آورد. آیا او هرگز این احساسات دیوانه وار را نداشته است؟ همین خلاقیت در بر انگیختن احساسات گوناگون در مخاطب است که این اثر را به یکی از بهترین فیلم های 2022 تبدیل کرده است.

بهترین فیلم های 2022 :

1/ Decision to leave

فیلم Decision to leave جديدترين ساخته پارک چان ووک روایتی نامتعارف از یک قصه عاشقانه است که با مولفه های ژانر نوآر گره خورده است. پارک چان ووک در این فیلم عشق را از دل لحظات جنایی و انزوای شخصیت هایش می‌سازد و با کارگردانی دقیق از به هم پیوستگی تضاد ها و تشبیه ها یکی از بهترین و ناب ترین تجربه های سینمایی امسال را ارائه می‌دهد. فیلم Decision to leave نه تنها یکی از بهترین و منحصر به فرد ترین آثار سینمایی امسال است بلکه همچنین یکی از بهترین آثار سینمایی در کارنامه این کارگردان کره ای است. فیلمی که نشان می‌دهد پارک چان ووک بعد از گذشت دو دهه از فیلم سازی همچنان می‌تواند آثار با کیفیتی بسازد و بعنوان یکی از کارگردانان مطرح جان به کارش ادامه دهد.

تحریریه ویولت گیمرز

مطالبی که این پروفایل به عنوان نویسنده آن ها است، در واقع مقالات اساسی و مهم وبسایت ویولت گیمرز بوده و از نظر کل تیم تحریریه می باشند.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
بهار عباسپور
عضو
1 سال قبل

هرچند سال بی برکتی بود امسال برای سینما، ولی خوب تجربه ی Decision to Love می ارزید

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  بهار عباسپور
1 سال قبل

دقیقا، خیلی عالی بود

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

بجز Decision to Love که بنظرم بهترین فیلم سال ۲۰۲۲ هست، خیلی از دیدن فیلم های all quiet on the western front و The Batman لذت بردم. باقی فیلم ها رو ندیدم ولی رفتن تو لیستم که حتما ببینم.

Roham rh22hr
Roham rh22hr
1 سال قبل

فیلمای امسالو خیلی کم دیدم. بیشتر آثار کلاسیکو رفتم سراغش چون سینما امسال آنچنان سر و صدا نکرد. اما خب فیلم All Quiet on The Western Front بهترین فیلم امسال برای من بود. تجربه نگاه کردنش واقعا برام منحصر بفرد بود.

امیر رضا صادق مقدم
عضو
1 سال قبل

انگار همین دیروز بود که بهترین فیلم های سال 2021 رو منتشر کردیم و من بزور داشتم هالووین کیلز رو توی لیست جا می کردم :))
به همین سرعت یک سال گذشت و به بهترین های 2022 رسیدیم. 2022 نسبت به 2021 سال ضعیف تر و خلوت تری بودش و خب سالی بود که با طوفانی از حوادث و اتفاقات ناگوار همراه بود.
به شخص در میان فیلم های 2022، بابیلون رو طور دیگه ای دوست داشتم.