مقالات بازی

چرا The Last of Us Part II یک بازی تاثیرگذار محسوب می شود؟

ابتدا بیایید در رابطه با معنی انقلاب، و تفاوت های یک بازی انقلابی و تاثیرگذار صحبت کنیم. انقلاب در لغت به معنای دگرگونی و تغییر بنیادین و اساسی است. تنها به عناوینی می توان لقب انقلابی داد که تغییری بنیادین و اساسی در صنعت بازی های ویدیویی ایجاد کنند. به عنوان مثال، بازی Kill.Switch را می توان یک بازی انقلابی دانست که زاویه‌ی دوربین روی شانه را خلق کرد. یا بازی Demon’s Souls که یک زیرژانری برای سبک RPG تعریف کرد. اما بازی های تاثیرگذار، چیزی که قبلاً در بازی های دیگر وجود داشته را چند پله ارتقا می دهند؛ یا تغییراتی زیاد ولی نه‌چندان بزرگ (نه بنیادین و اساسی که بتوان به آن انقلابی گفت) ایجاد می کنند.

در این مقاله، مواردی را ذکر می کنیم که نشان می دهد The Last of Us Part II یک بازی تاثیرگذار است. مواردی در این بازی وجود دارد که شاید تا سال ها در هیچ بازی دیگری پیدا نکنید.

همچنین شما می توانید کامل ترین نقد و بررسی بازی The Last of Us Part II جهان را در ویولت گیمرز بخوانید!


1. گزینه های دسترسی پذیری

از ابتدای ساخت بازی، یکی از اهداف استودیوی ناتی داگ این بود که افراد بیشتری بتوانند به تجربه‌ی بازی ها بپردازند. حال با بازی The Last of Us Part II، این هدف تا حد زیادی محقق شده است. این بازی، بیش از 60 گزینه دسترسی دارد که بسیاری از آنها را برای اولین بار در یک بازی ویدیویی مشاهده می کنید. با این گزینه ها، تجربه ی بازی برای افراد نابینا و ناشنوا ممکن شده است! برای گیمرهایی که ناتوانی جسمی-حرکتی دارند نیز گزینه هایی تدارک دیده شده است.

گزینه های دسترسی بازی فقط برای معلولین نیستند؛ تمام قسمت های بازی با این گزینه ها قابل تنظیم هستند و شما می توانید گیمپلی را دقیقاً همان طوری که علاقه دارید شخصی سازی کنید. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با گزینه های دسترسی پذیری بازی، کلیک کنید.


2. تعریف سطحی جدید از واقع گرایانه بودن گیمپلی

به جرات می توان گفت که The Last of Us Part II واقع‌ گرایانه ترین گیمپلی تاریخ را دارد. برخلاف بسیاری از بازی های واقع‌گرایانه، این ویژگی در TLoU2 باعث افت کیفی گیمپلی و کُند شدن آن نشده است‌. از اولین لحظه‌ای که کنترل شخصیت را در دست می گیرید، تا انتهای بازی هرگز به شما احساس خستگی و کسالت دست نمی دهد.

ویژگی های گرافیکی بازی، هوش مصنوعی بسیار بالای دشمنان، گان‌پلی بی نظیر، پویایی جهانِ بازی، فیزیک راه رفتن، صداگذاری واقع‌گرایانه محیط و زامبی ها و… دست در دستِ هم داده اند تا واقع‌گرایانه ترین گیمپلی ممکن خلق شود. اگر میخواهید واقع گرایانه ترین تجربه ی ممکن را در سبک بقا داشته باشید، پیشنهاد می شود بازی را روی درجه سختی Grounded تجربه کنید.


3. روایتی نو از موضوع چرخه انتقام

موضوع انتقام شاید تبدیل به یک موضوع کلیشه ای و تکراری شده باشد. اما بازی The Last of Us Part II در رابطه با چرخه انتقام است. تعداد بازی هایی که در طول تاریخ به این موضوع پرداخته اند، شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. بین همان بازی ها نیز هیچکدام شما را در نقش هر دو طرف چرخه قرار نمی دهند.

داستان بازی به بهترین شکل ممکن روایت شده و ناتی داگ به تمام اهدافش رسیده است. اینکه از شخصیتی به شدت متنفر باشید و در طی تجربه ی بازی به آن شخصیت علاقه‌مند شده و با آن ارتباط برقرار کنید، یکی از اهداف ناتی داگ بود که با روایت بی نظیر بازی، این هدف محقق شد.


4. تاثیر عمیق روی احساسات انسان

شاید بگویید که خیلی بازی ها هستند که می توانند روی احساسات انسان تاثیر بگذارند. خب حرف شما کاملا درست می باشد. اما تاثیری که اثر آقای نیل دراکمن روی احساسات شما می گذارد، بسیار متفاوت از احساساتی است که در عناوین دیگر تجربه کرده اید.

بسیاری از گیمرهای The Last of Us Part II گزارش کرده اند که بعد از اتمام بازی تا مدت ها احساس پوچی و افسردگی می کرده اند! احساسی که تا آن زمان در یک بازی ویدیویی تجربه نکرده بودند.

علاوه بر تاثیر روایت و پایان‌بندی بازی روی احساسات، گیمپلی بازی نیز باعث می شود که خیلی اوقات احساس عذاب وژدان به شما دست بدهد. به عنوان مثال، با قتل دشمنان عادی بازی، دوست یا همسر مقتول، نام او را صدا زده و با خشونت بیشتری به شما حمله می کند. یا اگر آن دشمن سگ داشته باشد، بالای سر جنازه ی آن رفته و می نشیند. این مثال ها و بسیاری از موارد دیگر باعث می شود بازی حتی در طول تجربه گیمپلی نیز روی احساساتتان تاثیر بگذارد.


5. جزئیات ارتقای سلاح ها

ارتقای سلاح ها در این بازی با دنیای واقعی هیچ تفاوتی ندارد! تک تک قطعاتِ سلاح ها در هنگام ارتقای آن و حتی نحوه ی به کارگذاشتن آنها در سلاح به شما نشان داده می شود. این ویژگی را در هیچ بازی دیگری نمی توان پیدا کرد!


مورد فرعی: سیستم گیتارزدن

سازندگان بازی مکانیزم بسیار دقیق و پیچیده‌ای را برای گیتارزدن تدارک دیده اند که برای علاقه‌مندان به موسیقی می تواند جالب باشد. در صورت یادگیری این مکانیزم، می توانید موسیقی های متنوعی را خلق کنید. جالب است بدانید که بازی مستقل Tchia که در سال 2023 منتشر شد از این سیستم استفاده کرده است.


چه بازی هایی از The Last of Us Part II الهام‌ گرفته اند؟

با اینکه زمان زیادی از انتشار بازی نمی گذرد و هنوز برای بحث در این مورد زود است، اما در همین زمان کم نیز بازی هایی با الهام از The Last of Us Part II ساخته شده یا در دست ساخت هستند. به عنوان مثال، تایید شده که God of War Ragnarok الهاماتی از این بازی داشته است. از بین عناوین آینده نیز می توان به Star Wars: Eclipse و The Day Before اشاره کرد.


آقای نیل دراکمن و استودیوی پرآوازه‌ Naughty Dog، اثری هنری خلق کرده اند که نام آن هرگز فراموش نخواهد شد و همواره از آن به عنوان یک شاهکار یاد خواهد شد‌.

سخن نهایی

در نهایت، به تعدادی از افتخارات شاهکار The Last of Us Part II می پردازیم. این بازی موفق شد در نقد و بررسی ویولت گیمرز، نمره کامل 10 از 10 را کسب کند. میانگین نمرات بازی The Last of Us Part II در ویوکریتیک 9.9 شد. کسب 8 جایزه از گیم آواردز، برنده بیش از 320 جایزه بهترین بازی سال، بالاترین نمره سال ویوکریتیک، برنده بهترین بازی سال ویوکریتیک، کسب میانگین نمره 93 در متاکریتیک و برنده بهترین بازی سال ویولت گیمرز برخی دیگر از افتخارات بزرگ این بازی هستند.

در نهایت، خوشحال می شویم نظرات شما را درباره این مقاله و بازی The Last of Us Part II بشنویم. پس حتما در انتهای این مطلب نظرات، تجربیات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
karen
karen
1 سال قبل

سلام
خسته نباشید
مقاله بسیار خوبی درباره انقلابی بودن لست آف آس بود. ممنون