تیترمقالات بازی
داغ

تاریخچه کامل بازی های سبک وحشت و بقا؛ از رزیدنت ایول تا دد اسپیس

در دهه 90 میلادی، کپکام ژانر جدیدی از بازی های اکشن و ماجراجویی را معرفی کرد؛ وحشت و بقا. البته این سبک در حقیقت در دهه 80 ابداع شد؛ اما یک دهه طول کشید تا کسی به طور رسمی واژه ای برای آن تعریف کرد که فراتر از “بازی های ترسناک” بود. با ویولت گیمرز همراه باشید تا تاریخچه بازی های سبک وحشت و بقا را بگم.

معرفی کپکام از سبک “وحشت – بقا”، اندکی پس از موفقیت بازی رزیدنت ایول، راه را برای برخی بازی های دیگر مثل سایلنت هیل باز کرد که در نهایت به همان اندازه نمادین شدند. این سبک در دهه 80 شکل گرفت، در دهه 90 معرفی شد و در دهه 00 شکوفا شد و در سال 2010 به طور کامل تکمیل شد. با چنین سابقه طولانی و پرطرفدار، فکر کردن درباره اینکه از اینجا به کجا میرسد، بسیار جذاب است.

دهه 80: ترس قبل از بقا

اولین بازی سبک وحشت – بقا، بازی Nostromo است که توسط AX-2: Uchuu Yusousen از Akira Takiguchi به حرکت در آمد. این بازی برای PET 2001، در سال 1981 راه اندازی شد و از فیلم بیگانه Ridley Scott الهام گرفته بود. هدف این بازی ساده بود: از سفینه فضایی فرار کنید. اما چیزی که ساده نبود این بود که این کار باید در حالی که یک موجود فرازمینی نامرئی در کنار شما بود، انجام میداید. این بازی زمینه ساز ساخت سبک وحشت و بقایی شد که ما حالا میشناسیم.

پیدایش واقعی وحشت – بقا را میتوان در یک سال بعد، در بازی Haunted House (خانه جن زده) که برای آتاری 2600 منتشر شد. نام این بازی به تنهایی به رزیدنت ایول شباهت دارد. این بازی ایده هایی مثل حل پازل ها و فرار کردن از دشمنان را معرفی کرد که حالا همه ی این ها از بخش های اصلی یک بازی سبک وحشت بقا به حساب میایند. اگر بازی Nostromo یک بازی بی پایه به حساب بیاید، هانتد هاوس اولین نمونه واقعی از یک بازی وحشت – بقا است.

بازی های دیگری هم از این سبک در دهه 80 وجود دارد، اما یکی از بازی های مهم Sweet Home است در سال 1989 منتشر شد. بازی که کپکام از آن به عنوان مهمترین الهام بخش رزیدنت ایول یاد میکند. این بازی شباهت های زیادی به بازی هانتد هاوس دارد، حل پازل ها، فرار کردن از دشمن، فضایی وهم انگیز و موجوداتی نمادین از ادبیات، فیلم ها و اساطیر. اما داستان این بازی به هیچ یک از داستان های بازی های قبل شباهت نداشت. پایان های متفاوت و مرگ دائمی کاراکتر ها!

کپکام سبک جدید را خلق می کند

رزیدنت ایول 1

بازی های دهه 80، با عناوینی الهام گرفته از سینما وحشت کلاسیک رونق گرفت، رسانه ای  که جرقه نوآوری خود را مشاهده میکرد. وحشت همه چیز را در بر گرفته بود، نماد هایی مانند فردی کروگر، جیسون ورهیز و مایکل مایرز بر صفحه نقره ای غالب بودند. در تمام این مدت، توسعه دهندگان بازی های ویدئویی به دنبال ادامه کار و ایجاد شخصیت های ترسناک خود بودند. اگرچه هیچ ناشری نتوانست این سبک بازی را به وضوح تعریف کند. تا زمانی که کپکام کار بر روی رزیدنت ایول را آغاز کرد.

کپکام در دهه 90 از برخی عناصر آشنا از بازی Sweet Home استفاده کرد و همچنین Alone in the dark 1992. کپکام این بازی را به بازار عرضه کرد تا نشان دهد که این یک بازی ترسناک بی هدف دیگر نیست. این بازی اکشن و ماجراجویی و حل معما داشت که با عناصر وحشت ترکیب شده بودند. بنابراین کپکام “وحشت – بقا” را ابداع کرد. شروع یک ژانر کاملا جدید!

3 سال بعد، کونامی بازی کوچکی به اسم سایلنت هیل معرفی کرد که در نهایت به همان اندازۀ رزیدنت ایول نمادین و محبوب شد. بر خلاف محیط های از پیش ساخته شده ی رزیدنت ایول، این بازی دارای محیط های کاملا 3 بعدی بود. حتی دارای بخش مخفی کاری بود که میتوانستید چراغ قوه خود را خاموش کنید تا از دید هیولاها پنهان بمانید. این باعث شد این بازی ویژگی منحصر به فردی داشته باشد؛ وحشت بقای روانی!

عصر طلایی وحشت و بقا

رزیدنت ایول 2

بازی سایلنت هیل دهه 90 را به پایان رساند و عصر “طلایی” وحشت و بقا را آغاز کرد. در طول این رنسانس، کپکام رزیدنت ایول 2 و 3 را راه اندازی کرد که از عمارت کلیشه ای به خیابان های خون آلودۀ شهر راکن سیتی معروف کشیده شد.

گذشته از ساخت این دنباله بازی های کپکام، عصر طلایی پر از آثار کلاسیک محبوب و پرطرفدار بود. بازی هایی که نمیترسیدند که این ژانر را تبدیل به چیزی کنند که قبلا ندیده بودیم. بازی Fatal Frame در سال 2001 منتشر شد و ما را دید که از روی اشباح عکس میگرفتیم که آن هارا بکشیم! در حالی که بازی Clock Tower 2 در سال 1998 سبک وحشت و بقای تازه ابداع شده را پذیرفت.

در سال 2001 همچنین شاهد منتشر شدن بازی White Day: A Labyrinth Named School بودیم. همچنین بازی Doom 3 در سال 2004 هم منتشر شد. بازی های سبک وحشت و بقا اغلب توسط ژاپنی ها ساخته شده اند. اما بازی هایی مثل Doom 3, Until dawn و Condemned نشان داده اند که توسعه دهندگان مایلند این ریسک را بیشتر و بیشتر بپذیرند. به عنوان مثال بازی Dead Space انگار دقیقا ترکیبی از بازی Alien و رزیدنت ایول 4 است. حالا که صحبت از رزیدنت ایول 4 شد…

بازی رزیدنت ایول 4 چگونه سبک وحشت و بقا را متحول کرد؟

رزیدنت ایول 4

این بازی یکی از مهمترین بازی های سبک وحشت است. هنگام عرضه بازی رزیدنت ایول 4 در سال 2005، این بازی همه چیز را تغییر دارد و این تاثیر فراتر از سبک وحشت و بقا بود. این بازی با تاکید بر شوتینگ سوم شخص و تاکید بیشتر بر اکشن، تعریف جدیدی از بهتر و بدتر برای این ژانر ارائه داد. در این بازی اسلحه همیش وجود داشت اما مهمات کمیاب بود. بنابراین بهتر است مهمات خود را برای باس فایت ها نگه دارید. نه اینکه با هر زامبی که مواجه میشید مهمات خود را هدر دهید!

اینکه این بازی این نوع ترس را به ما بدهد خیلی تعجب آور نیست. چون این نوع وحشت در سینما هم اغلب به همین صورت است. دنباله های ترمیناتور و بیگانه، به نوعی از بازی های ویدئویی الهام گرفته اند و آن را به سینما برده اند.

رزیدنت ایول 4 همچنین بر روی Dead Space 2008 و The Last of Us 2013 تاثیراتی گذاشته بود. مورد اول نمونه ای از تغییر ژانر است؛ به ویژه هنگامی که در مقابل AX-2: Uchuu Yusousen Nostromo قرار میگیرد. به جای فرار از یک بیگانه نامرئی که شانسی در مقابلش ندارید، مملو از هیولاهایی است که به جای فرار کردن باید آن هارا بکشید. وحشت و بقا دارد غربی تر میشود. میتوانید نمونه هایش را در بازی هایی مثل Silent hill homecoming و Shattered Memories و Downpour ببینید.

بازی های دیگر عصر طلایی

هند هم در این زمان بازی Amnesia: The Dark Descent را ساخت که در سال 2010 منتشر شد. همه چیز این بازی درباره معماهای مبتنی بر فیزیک و مدیریت موجودی بود که هیچ راهی برای مقابله با وحشت آن وجود نداشت. در سال 2014، شینجی میکامی (خالق رزیدنت ایول) جانشین معنوی خود را در قالب The Evil Within معرفی کرد. با نارضایتی از اینکه اکشن بر ترس ها اولویت داشت. هدف او برگرداندن سبک وحشت و بقا به حالت اولیه بود.

همچنین در سال 2014، بازی Alien: Isolation منتشر شد که Xenomorph نمادین را به عنوان استالکر نشان میدهد. شما در این بازی باید پنهان شوید، حواستان به پشت سرتان باشد و (طبق معمول) باید معما ها و پازل هارا انجام بدید. این بازی هم مانند Doom 3 ناخواسته قدم بعدی خود را پیش بینی کرد. 3 سال بعد، بازی Resident Evil 7: Biohazard منتشر شد. در این بازی تاکید بر روی ترس بود نه اکشن. ایده آقای X با جک بیکر و یک خانواده غربی با یک اره برقی، راه را برای وحشت بیشتر نسبت به نبرد با اسلحه هموار کرد. این ژانر شهرت زیادی را در سال های پس از آن، با آغوش باز پذیرفت.

آینده بازی های سبک وحشت و بقا

Resident Evil village

آینده وحشت و بقا در حقیقت یک بازی طناب کشی است. امسال شاهد انتشار بازی Resident Evil Village بودیم و به زودی شاهد یک ریمیک از Dead Space خواهیم بود. رزیدنت ایول 4 دوره ای از اکشن وحشت و بقا را آغاز کرد. به نظر میرسد همان تغییر دوباره در حال رخ دادن است. این تغییر مزایایی دارد، اما این خوبه که ببنیم بین وحشت و بقا و بازی های استودیو های دیگری که دارند به روش های سنتی سبک ترسناک ساده برمیگردند تعادل وجود دارد.

نظر شما در مورد این سبک از بازی چیه؟ آیا از بازی های سبک وحشت و بقا خوشتون میاد؟

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
King Kratos
King Kratos
11 ماه قبل

مقاله خیلی خوبی بود👌 وحشت و بقا سبک مورد علاقه منه و از نظر من بهترین بازی این سبک، رزیدنت ایول چهاره

محمدرضا دیزج خلیلی
محمدرضا دیزج خلیلی
11 ماه قبل

مقاله زیبایی بود پارسا، خسته نباشی.
رزیدنت ایول نه تنها منبع الهام و الگو خیلی از بازی هایسبک وحشت بقا هست بلکه منبع الهام خیلی از بازی هایی که خارج از این سبک هم هستند هم هست. توی بحث هایی مثل دوربین، سیستم تیراندازی، طراحی به خصوص طراحی مراحل، منابع، جامپ اسکر به شدت قوی هست و میتونه به عنوان کلاس درس برای توسعه دهندگان عمل کنه و از نظر من بزرگترین پدیده این سبک هست.

آخرین ویرایش11 ماه قبل توسط محمدرضا دیزج خلیلی
Darth Vader
Darth Vader
11 ماه قبل

بهترین بازی ترسناک تاریخ گیم بنظر من قطعا رزیدنت اویل 4 هست.
بعدش سایلنت هیل 2 و 3 و رزدینت اویل 2 و 3
این 5 تا بازی بدنه های این ژانرن!

آخرین ویرایش11 ماه قبل توسط Darth Vader