تیترمقالاتمقالات بازی
داغ

بیوگرافی هیدئو کوجیما | Hideo Kojima

ویدئو گیم از دیرباز تا کنون یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین بوده است. افرادی همچون Hideo Kojima ،Shinji Mikami و  Shigeru miyamoto و بسیاری از بازیسازان مطرح دیگر که نام خود را برای همیشه در ذهن ما جاودانه کردند. ویدئو گیم دنیایی است که روز به روز افراد بیشتری را مجذوب خود می کند. دنیایی که در آن شاهد تحولات کوچک و بزرگ آن بوده ایم. اما این تحولات به واسطه افرادی صورت گرفته است که در یاد هر گیمر و یا علاقه مند به ویدئو گیم خواهند ماند. در ادامه با بیوگرافی هیدئو کوجیما همراه باشید.

افراد کمی پیدا می‌شود تا موفق شده باشند به یکباره گامی بزرگ در پیشرفت بازی‌های رایانه‌ای برداشته و سطح آن را برای همیشه به مرحله جدیدی از استاندارد‌ها ارتقا بخشند. بی تردید یکی از تاثیرگذار ترین و معدود افرادی که توانسته با نبوغ و استعداد خود تغییر و تحولات اساسی در این صنعت ایجاد کرده و آن را گامی دیگر به سوی آینده‌ای که در انتظار آن است پیش برد خالق سری بازی های Metal Gear است. Hideo Kojima یکی از همان افراد تاثیر گذار است. بسیاری از گیمرها و طرفداران ویدئو گیم که به تأثیرگذاری Hideo Kojima واقف هستند، هیدئو کوجیما را می‌پرستند! با بیوگرافی هیدئو کوجیما | Hideo Kojima همراه وبسایت ویولت گیمرز باشید.

تولد یک نابغه به نام Hideo Kojima

هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) در 24 آگست سال 1963میلادی در  منطقه ای به نام Stagaya (نزدیک استان چیبا) متولد شد. هیدئو در 3 سالگی به دلیل مشکلات شخصی پدرش (کینگو کوجیما) ناچار به ترک توکیو به مقصد شهر Kobe واقع در جزیره کوچک Honshu همراه با خانواده اش شد. پدر هیدئو یک داروساز بود و بزرگترین ناامیدی او خدمت نکردن به کشور و مردمش بود. به عقیده خود کوجیما این مهم ترین اتفاق در زندگی و منشا اصلی بروز استعداد‌هایش به واسطه زندگی در محیطی طبیعی و باز بود.
هیدئو 3 ساله در آن زمان بسیار علاقه مند به بازی و تفریح با دوستانش بود. هیدئو کوچک بیشتر وقت آزاد خودش را همراه با دوستانش صرف گشت و گذار و تفریح در طبیعت و انجام بازی به نام توکیگو (نوعی بازی سنتی ژاپنی شبیه به دزد و پلیس است) می کرد. گاهی هم خودش را با لگد زدن به بطری ها سرگرم می کرد. هیدئو کوچکترین برادر در بین 3 برادرش بود و همیشه گفته است :

من همیشه در مورد تمام چیزهایی که در اطرافم بود، داستان هایی تصور می کردم. مردم من را در حال خندیدن و یا گریه کردن به اشیا مختلفی دیدند و دلیل آن را هیچگاه متوجه نشدند.

 هیدئو کوجیما در 18 سالگی

آشنایی Hideo Kojima با سینما و علاقه به آن 

با گذشت زمان و رایج شدن شکلی جدید از سرگرمی‌های خانگی اولین زمینه‌های علاقه‌مندی به هنر‌های دیجیتالی در درون هیدئو شکل گرفت. اما هیدئو یک مشکلی داشت آن هم تغییر مکان‌های مکرر بود. هیدئو به دلیل تغییر مکان مکرر خانواده اش هیچگاه نمی توانست بیشتر از یک سال در شهری زندگی کند. همین موضوع باعث تنهایی هیدئو می شد. هیدئو برای فرار از تنهایی و پر کردن این خلاء زندگیش به سینما و تلویزیون روی آورد. کوجیما عاشق سینما شد به حدی که باید هر شب حداقل دو فیلم سینمایی تماشا می کرد.
کوجیما علاوه بر عاشق شدن به سینما، عاشق فیلم های وسترن شد. Hideo Kojima به قدری عاشق فیلم های وسترن بود که هنگام توکیگو بازی کردن با دوستان خود، خودش را به شکل یک کابوی در می آورد و به دوستانش که خود همانند سرخ پوست ها آرایش کرده بودند، حمله می کرد. هیدئو کوجیما درباره علاقه مند شدنش به سینما اینگونه می گوید:

پدر و مادرم به دلیل مشغله کاری وقتی برای گذراندن با من نداشتند و مرا مجبور به تماشا تلویزیون می کردند. اما من هم بسیار علاقه مند به این کار بودم. من تمام برنامه های تلویزیون را با دقت تماشا می کردم و محدودیتی برای تماشا آنها نداشتم. همیشه با خود می گفتم آیا من هم می توانم روزی به یک فیلم ساز مطرح و جهانی تبدیل شوم؟ 

آغاز مسیر Hideo Kojima

هیدئو از دوران کودکی به نویسندگی و مخصوصا نقاشی علاقه شدیدی داشت. اما خانواده هیدئو مشکلات متعددی داشتند و یکی از آنها هم مشکل مالی بود. خانواده Hideo همواره از آینده او و وضعیت نامعلوم اقتصادی که با روی آوردن به هنر گریبانگیر او می‌شد، هراس داشتند. این هراس از روی آوردن هیدئو به هنر هم فقط یک دلیل داشت. چرا که عمو هیدئو یک نقاش بود و وضع مالی خوبی هم نداشت.
هیدئو کوجیما در 13 سالگی پدرش را از دست داد. هیدئو بسیار تنها شد. مادر هیدئو همیشه مشغول به کار کردن بود و هیدئو نیز تنها تر می شد چرا که فقط چند ساعت در روز مادر خود را می دید. عمو هیدئو همیشه او را تشویق به تحصیل می کرد. آن هم تحصیل رشته اقتصاد و دارایی در دانشگاه را ادامه دهد. هیدئو اگر چه در دانشگاه مشغول تحصیل در رشته اقتصاد بود، اما علاقه خود یعنی نویسندگی را رها نکرد.

شکست…

هیدئو به تازگی به داستان نویسی روی آورده بود. کوجیما سخت به دنبال مجله ای برای چاپ داستانش بود. اما هیدئو کوجیما موفق نشد چرا که داستان های او بیش از 400 صفحه و بسیار سنگین بودند و هیچ مجله ای حاضر به چاپ داستانی بیش از 80 صفحه نبود. هیدئو از کودکی عاشق گودزیلا بود!!
هیدئو از بمب اتم وحشت داشت.ترس هیدئو از بمب اتم به قدری بود که بر زندگیش سنگینی می کرد. از این رو همیشه تم اصلی داستان هایش درباره بمب اتم و نابودی جهان در کسری از ثانیه بود. اما هیدئو تنها بود. کمتر کسی است که بمب باران هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن را به خاطر نداشته باشد. تمام مردم ژاپن ترسی مشابه ترس هیدئو را داشتند. چرا که هیچ ملتی همانند آنها طعم تلخ بمب اتم را نچشیده است. از این رو هیچ مجله‌ای حاظر به چاپ داستان های او در رابطه با بمب اتم و بازکردن و نمک پاشیدن بر روی این زخم قدیمی نبود.

پس از ناکامی‌های پی در پی او برای چاپ داستان هایش، هیدئو عظم خود را جزم کرد تا با خرید یک دوربین فیلم برداری ایده‌هایش را به تصویر کشد. از این رو به همراه دوستانش یک دوربین 8 میلی متری تهیه کرد و به فیلم سازی روی آورد، اما لمس یک تجربه جدید از دنیای سرگرمی های تصویری برای همیشه مسیر زندگی هیدئو را تغییر داد.
هیدئو که کماکان عاشق بازی و سرگرمی بود در دوران دانشگاه خود با شکل تازه از بازی ها آشنا شد. کوجیما که با بازی Super Mario Bros عاشق بازی‌های رایانه‌ای شده بود، ایده‌های جدیدی در درونش در حال شکل گیری بود.

آغاز مسیر Hideo Kojima در دنیای ویدئو گیم

کوجیما در آن زمان شرایط و توان پرداخت ساخت یک فیلم بر اساس ایده آل های خودش را نداشت. هیدئو تصمیم گرفت ایده های خودش را در بازی های ویدئویی اجرا کند و به همگان نشان دهد. کوجیما به همین دلیل در سال 1986 و در سن 23 سالگی و در سال آخر دانشگاه خود به شرکت Konami پیوست و در قسمت بازیسازی برای MSX به عنوان یک طراح مشغول به کار شد.
هیدئو هیچ سر رشته ای در برنامه نویسی نداشت. کوجیما ابتدا برای ساخت بازی دلخواهش دچار مشکلات فراوانی بود و اکثر طرح‌هایش که به مسئولان اصلی شرکت داده بود رد می‌شدند. کوجیما به همین دلیل در سال اولیه کارش موفق به کار بر روی پروژه اش نشد.
هیدئو پس از ورود به Konami به سرعت به عنوان دستیار کارگردان بازی Penguin Adventure مشغول به کار شد. پس ساخت Penguin Adventure در یک سال و روی MSX عرضه شد. اگرچه هیدئو نیز در ساخت این عنوان سهیم بود اما اولین بازی که هیدئو واقعا بر روی آن کرده و نشان دهنده طرز تفکر او بود، عنوانی به نام Lost Warld بود!!. اما متاسفانه هیچگاه این بازی عرضه نشد. دلیل عرضه نشدن آن هم این بود که Konami تصور می‌کرد این عنوان به علت مفاهیم سنگین خود، شانسی برای فروش ندارد پروژه ساخت آن را در اواسط کار متوقف کرد.

خلق سری Metal gear

هیدئو پس از لغو شدن Lost Warld به سرعت مقدمات ساخت پروژه بعدی خود را فراهم آورد. عنوانی آشنا برای هر گیمر، عنوانی در نهایت یکی از محبوب ترین و بهترین بازی های ویذئو گیم شد. عنوانی که توانست به چنان محبوبیت و عظمتی دست یابد که شاید خود هیدئو نیز هیچ گاه آن را پیش بینی نمی‌کرد!

بیوگرافی هیدئو کوجیما
تصویری از Hideo Kojima 

سرانجام اولین بازی Hideo Kojima که Metal gear نام داشت در سال 1987 برای MSX2 منتشر شد. Metal gear داستان یک سرباز شکست ناپذیر به اسم Solid snake را روایت می کرد. Solid snake فردی بود که به منظور متوقف کردن نسل جدیدی از تانک‌های مجهز به سلاح‌های اتمی به نام Metal Gear به منطقه‌ای به نام Outer Heaven اعظام می‌شود. Metal Gear در زمان خودش از بسیاری از بازی های آن دوران جلوتر بود. چرا که Metal Gear اولین بازی بود که به جای رویارویی مستقیم با دشمنان بر مخفی کاری تاکید و بدون ایجاد سر و صدا و درگیری با اسلحه داشت. اما سیستم مخفی کاری به هیچ عنوان به تجربه بازی لطمه وارد نمی کرد بلکه بسیار جذاب و محبوب بود.

اولین ساخته هیدئو کوجیما نیز به دور از سینما نبود و در بطن خود از سینما نیز  الهام گرفته بود، آن هم از آثار معروف سینمایی و فیلم‌های مورد علاقه هیدئو. به عنوان مثال ایده مخفی کاری Metal Gear از فیلمی با نام “فرار بزرگ”، چهره اسنیک (snake) از فیلم “فرار از نیویورک” طراحی شده بود. Metal Gear فروش بسیار خوبی را تجربه کرد و برای Konami بسیار سود آور بود.

برای مشاهده بهترین بازی های پلی 1 کلیک کنید.

 دنیای Snatcher

Snatcher

عنوان Metal Gear پس از موفقیت چشمگیرش در ژاپن بدون دخالت هیدئو کوجیما برای کنسول Famicom پورت شد و Metal Gear به بازار غربی نیز راه پیدا کرد. Metal Gear در بازار‌های غرب نیز به شدت مورد توجه گیمر‌ها قرار گرفته و در مجموع توانست به فروشی بالغ بر یک ملیون نسخه دست پیدا کند.
پس از موفقیت و درخشیدن Metal Gear سران Konami  هیدئو را برای ساخت باز ها آزاد گزاشتند و بدین ترتیب دومین ساخته هیدئو کوجیما با نام Snatcher منتشر شد. Snatcher (رباینده) روایتگر دنیایی بود که همانند MG به جنگ جهانی و خصوصا جنگ سرد ارتباط داشت. در Snatcher موجودات ناشناخته‌ای وجود داشتند که می‌توانستند پس از نابودی انسان‌ها خود را به شکل آن‌ها در آورند و شما می‌بایست با استفاده از شخصیت اصلی بازی، به نامJunker به مقابله با آن‌ها پرداخته و دنیا را از خطر جنگ عظیمی دیگر نجات دهید. Snatcher بازی با حال و هوای Cyberpunk بود داستان آن پیچیدگی های خاصی داشت و اولین بازی با یک دنیای سایبرپانکی بود.
Snatcher نیز همانند Metal Gear یک موفقیت بزرگ برای کوجیما و Konami بود. هیدئو پس از موفقیت Snatcher به سراغ ساخت نسخه دوم  Metal Gear رفت. سرانجام Metal Gear2 با عنوان Solid Snake در سال 1990 برای MSX2 منتشر شد.

هیدئو کوجیما
Hideo kojima در سال 1992، زمانی که بر روی Snatcher مشغول به کار بود

Policenauts

هیدئو در سال 1994 توانست برای بار دیگری توانایی خود را با بازی Policenauts به همگان ثابت کند. اسم Policenauts از دو کلمه Police و Astronauts (فضانورد) گرفته شده بود. Policenauts داستان یک پلیس فضایی به نام Jonathan Ingram را روایت می کرد که پس از 25 به زمین بازگشته و به عنوان یک کاراگاه خصوصی بر روی زمین مشغول به کار می‌شود.
هیدئو بار دیگر موفقیت بسیار بزرگی از آن خود کرد. Policenauts ابتدا بر روی کنسول PC-98 شرکت NEC عرضه شد. Policenauts پس از عرضه بر روی PC-98 در سال های 95 و 96 برای کنسول های PlayStation و Sega Satrun پورت شد. هیدئو بار دیگر توانست موفقیت بزرگی را از آن خود کند و یک بازی فوق العاده دیگر در کارنامه خود ثبت کند.

شهرت جهانی Hideo kojima

هیدئو کوجیما با اینکه فرد شناحته شده و محبوبی در ژاپن بود، به جرات می توان گفت که در سال 1998 بود که هیدئو شهرت جهانی یافت. سکو پرتاب هیدئو چیزی نبود جز، یکی از محبوب ترین و تاثیر گذار ترین بازی تاریخ یعنی Metal Gear solid، عنوانی که با موفقیت و فروش عجیب خود همه افراد حتی Konami را نیز متعجب کرد!
هیدئو تا آن زمان تا حدودی توانسته بود هر آنچه در ذهنش بود را در Metal Gear و Metal Gear 2 را نمایش دهد اما این در مقابل خواسته هیدئو هیچ بود. هیدئو با ورود نسل جدیدی از کنسول های بازی و تکنولوژی جدید در بازی سازی بهتر از گذشته می توانست افکار و ایده های خودش را اجرا کند. کوجیما تصمیم گرفت تا سومین قسمت از سری Metal Gear با تغییرات بسیار زیادی بسازد. هیدئو و مدیران Konami تصمیم گرفتند علارغم اینکه شماره سوم سری به حساب می‌آمد با نام Metal Gear Solid منتشر کرده و MGS نقطه شروعی جدید برای “Snake” باشد.

هیدئو کوجیما

هیدئو که از دوران کودکی عاشق قایم باشک و مخفی کاری در آن بازی بود تصمیم گرفت تا با اجرا مخفی کاری  و یک گیمپلی درگیر کننده و به صورت سه بعدی در Metal Gear Solid به گیمر ها و طرفداران سری Metal Gear Solid ارائه کند. سرانجام Metal Gear Solid عرضه شد. طراحی جدید و شخصیت پردازی عالی Solid snake و بی نقص خود توانست به سرعت خود در دل میلیون‌ها گیمر جا کرده و به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های در ویدئو گیم تبدیل شود. Metal Gear Solid با داستانی سنگین، صحنه‌های سینمایی طولانی و سکانس‌های تماشایی که بر گرفته از فیلم های معروفی چون غلاف تمام فلزی و Fury بودند هرچه بیشتر از قبل نمایانگر علاقه و عشق هیدئو به سینما بود.

Hideo kojima و ساخت بازی برای کنسول PlayStation 2

هیدئو پس از موفقیت چشمگیر Metal Gear Solid آغاز به ساخت شماره دوم Metal Gear Solid برای کنسول بعدی شرکت Sony یعنی PlayStation 2 کرد. هیدئو در حین ساخت Metal Gear Solid 2 یک بازی به نام Zone of the Enders را در سال 2001 برای PlayStation 2 عرضه کرد. Zone of the Enders برخلاف دیگر آثار قبلی کوجیما ارتباطی با بمب و اتم و جنگ و چنین مواردی شباهتی نداشت. Zone of the Enders در ارتباط با ربات های 18 متری ژاپنی به نام Gundam بود. عنوان Zone of the Enders در هنگام عرضه بسیار مورد توجه قرار گرفت. این عنوان در ژاپن و دیگر کشور ها به محبوبیت بشدت وحشتناکی بدست آورد.

برای مشاهده بهترین بازی های پلی استیشن 2 کلیک کنید.

بیوگرافی هیدئو کوجیما
Hideo Kojima در هنگام عرضه MGS 2:Sons of Liberty

 پس از عرضه از Zone of the Enders و در اواخر سال 2001 دومین قسمت از سری Metal Gear Solid در 20 سال پیش و با نام MGS 2:Sons of Liberty برای PlayStation 2 منتشر شد. Metal Gear Solid 2 به قدری داستان عمیق و پیچیده و فلسفی داشت که باعث شد هیدئو در سال 2001 در لیست 10 کارگردان برتر آن 2002 از دید Newsweek قرار گرفت. MGS 2:Sons of Liberty یکی از عناوینی بود که توانست فروش PlayStation 2 و موفقیت این کنسول را تضمین کند.

رها کردن سری Metal Gear Solid!!

هیدئو که همیشه به دنبال خلق بازی های نو و تازه بود. کوجیما از همین رو تصمیم گرفت تا ساخت قسمت سوم Metal Gear Solid را به عهده تیمی جوان بسپارد و برای همیشه ساخت سری را Metal Gear Solid کنار بگذارد و خودش مسئولیت ساخت یک بازی دیگر را برعهده بگیرد. هیدئو پس از تصمیم انجام این کار، شروع به ساخت یک بازی به نام Boktai: The Sun Is in Your Hand کرد. Boktai: The Sun Is in Your Hand برای کنسول GBA و در سال 2003 عرضه شد اما متاسفانه این عنوان مورد توجه گیمرها قرار نگرفت. هیدئو در همان سال تصمیم به ساخت قسمت دوم Boktai: The Sun Is in Your Hand برای PlayStation 2 گرفت و در نهایت منتشر شد. این عنوان نیز در خارج از ژاپن نتوانست به موفقیتی دست یابد.
هیدئو که ساخت ادامه سری متال گیر را کنار گذاشته بود، با مشاهده نتیجه کار تیم جوان و با اصرار فراوان طرفداران سری متال گیر کار بر روی سری Metal Gear Solid را شروع کرده  و ساخت قسمت سوم Metal Gear Solid را آغاز کرد.

در حین ساخت قسمت سوم Metal Gear Solid و در طی یک همایش، به درخواست شیگرو میاماتو دیگر مرد افسانه ای در ویدئو گیم، هیدئو تصمیم به بازسازی Metal Gear Solid برای کنسول GCگرفت. هیدئو و تیم اصلی Metal Gear Solid از آنجایی که درگیر ساخت قسمت سوم Metal Gear Solid بودند، وظیفه ساخت بازسازی Metal Gear Solid را بر عهده شرکت Silicon Knights ‌سپرد.

داستان پدر اسنیک

هیدئو و تیمش ساخت Metal Gear Solid 3 را پایان رساندند و با نام Metal Gear Solid 3:Snake Eater برای PlayStation 2 منتشر شد. Metal Gear Solid 3 تفاوتی با دیگر نسخه های Metal Gear Solid داشت. Metal Gear Solid 3 برخلاف قسمت های قبلی که روایتگر داستان Snake بود اکنون روایتگر داستان پدر Snake یعنی Big Boss بود. هیدئو توانست با Metal Gear Solid 3 عنوان موفق دیگری را به کارنامه خودش بیافزاید. Metal Gear Solid 3 به موفیقت بسیار بزرگی دست یافت و با توجه به اینکه بازی های بزرگ دیگری همچون Halo 2 و GTA: SA که تبلیغات بسیار گسترده‌ای برای آن‌ها شده بود، توانست به موفقیت بسیار بزرگی را دست یابد.

هیدئو پس از موفقیت Metal Gear Solid 3 به سراغ کنسول دستی رفت. کوجیما شماره دوم عنوان Boktai را برای کنسول GBA و دو عنوان MGS: Portable Ops و Metal Gear Acid را برای کنسول PSP منتشر کرد. هیدئو پس از اتمام کارش بر روی کنسول های دستی به سراغ نسخه بهبود یافته Metal Gear Solid 3 رفت و آن را با قابلیت های آنلاین با نام MGS3: Subsistence برای PlayStation 2 منتشر ساخت.

Kojima Production

Konami در سال 2005 استودیو Kojima Production را تاسیس کرد. هدف کونامی از تاسیس Kojima Production آزادی عمل بیشتر هیدئو کوجیما بود. هیدئو پس از نقل مکان به استودیو شخصی خودش تهیه کنندگی سه عنوان فرعی از سری Metal Gear Solid برای کنسول PSP را برعهده گرفت. Kojima Production هدفش ساخت بازی هایی برای کنسول های دستی نبود و ساخت سه قسمت فرعی برای PSP برای تجربه کاربران PSP از سری Metal Gear Solid بود. اما…

غافلگیری بزرگ Hideo Kojima برای طرفداران

هیدئو پس از اتمام ساخت Metal Gear Solid 3  اعلام کرده بود که دیگر ادامه سری Metal Gear Solid را نخواهد ساخت. کوجیما گفته بود قصد دارد تا بر روی یک بازی جدید کار کند. هیدئو در جریان E3 سال 2005 اعلام که او و تیمش بار دیگر با نام Kojima Production بازگشتند تا چهارمین قسمت سری Metal Gear Solid را بسازند. کوجیما اعلام کرد که Metal Gear Solid 4 آخرین قسمت از سری Metal Gear Solid خواهد بود. بدین ترتیب آخرین قسمت سری Metal Gear Solid با نام Metal Gear Solid4:Guns of the Patriots منتشر شد. Metal Gear Solid 4 به صورت انحصاری برای کنسول PlayStation 3 منتشر شد.
Konami در سال ۲۰۱۴ خبر از فروش شش میلیون واحدی این نسخه داد. این میزان فروش با توجه به انحصاری بودن بازی رقم قابل توجهی است. بودجه ساخت MGS4 چیزی در حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار بود. این موضوع شروع اختلافات بین کوجیما و کونامی را کلید زد.

هیدئو یک پایان فوق العاده، زیبا و دلنشین برای سرباز خستگی ناپذیر، اسنیک، فراهم کرد بود. کوجیما باری دیگر اعلام کرد که دیگر قصد ساخت ادامه سری Metal Gear Solid را ندارد. هیدئو از روند رو به افول شرکت های بازی سازی ژاپنی و تسخیر آنها توسط بازیسازان غربی ابراز نگرانی می کرد. کوجیما از همین رو تصمیم به ساخت بازی هایی مشابه به بازی های غربی گرفت. هیدئو از چندین استودیو بازیسازی غربی دیدن کرد. او اعلام کرد بازی هایی چندین برابر بهتر از آنها خواهد ساخت. اما… آنچه در ذهن خود دارید درست است.

غافلگیری مجدد Hideo Kojima

هیدئو باری دیگر طرفداران سری Metal Gear Solid غافلیگر کرد. او در E3 سال 2009 از بازی جدید خود رونمایی می کند و آن هم چیزی جز قسمتی دیگر از Metal Gear Solid نیست. هیدئو به همراه تیم همیشگی اش که بر روی MGS4 کار کردند مشغول کار بر روی عنوان جدیدی از سری MGS با نام Metal Gear Solid : Peace Walker برای کنسول PSP بودند. همچنین هیدئو به عنوان تهیه کننده بر روی عنوان Metal Gear Solid : Rising و به عنوان ناظر بر روی پروژه Castelvania : Lord of Shadows مشغول به فعالیت بود. Metal Gear Solid : Rising در سال 2013 برای کنسول های نسل هفتم سونی و مایکروسافت و PC منتشر شد.

هیدئو پس از منتشر شدن پروژه هایی که مشغول کار بر روی آنها بود تصمیم به ریمستر کردن 3 قسمت اصلی Metal Gear Solid برای XBOX 360 و PlayStation 3 و PC گرفت.

25 سالگی سری Metal Gear

در طی همایش 25 سالگی Metal Gear در سال 2012 خبر ساخت پنجمین و آخرین قسمت از سری Metal Gear Solid نیز به صورت رسمی اعلام شد. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes با یک موتور گرافیکی جدید در دست ساخت بود. این موتور گرافیکی Fox Engine نام داشت. تمرکز Fox Engine بر روی ارائه گرافیکی واقع گرایانه بود. در سال بعد عنوانی توسط استودیو ناشناخته ای به نام  Moby Dick و با نام Phantom Pain معرفی شد. تریلر Phantom Pain شباهت بسیار زیادی به تریلر های سری Metal Gear Solid داشت. پس از مدت ها مشخص شد که عنوان Phantom Pain توسط Kojima Production در حال توسعه است. هیدئو چند ماه پس از مشخص شدن ساخت Metal Gear Solid V: Phantom Pain رسما اعلام کرد که پنجمین قسمت از سری Metal Gear Solid آخرین قسمت از سری و به کارگردانی خودش است.

هزینه بسیار سنگین توسعه بازی باعث ایجاد اختلافی بزرگ بین هیدئو و مدیران Konami شد. مدیران Konami به هیدئو پیشنهاد پرداخت های درون برنامه ای برای جبران بودجه را دادند. هیدئو بشدت با این پیشنهاد مخالف بود. مدیران Konami به هیچ وجه زیر بار نمی رفتند. در نهایت Metal Gear Solid V به دو بخش تقسیم شد. بازی اول Metal Gear Solid V با نام Ground Zeroes و بازی دوم Metal Gear Solid V با نام Phantom Pain منتشر شدند. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes در سال 2014 به عنوان پیش زمینه ای برای داستان Phantom Pain و با قیمت 40 دلار عرضه شد. گیمر های بسیار زیادی به قیمت گذاری Metal Gear Solid V: Ground Zeroes اعتراض داشتند. دلیل این اعتراض هم مشخص بود چرا که Ground Zeroes فقط شامل یک مرحله دو ساعته بود.

Konami ناراضی از Hideo Kojima!!

Konami همچنان با وجود دو بخشی شدن، بازی از هزینه های بالای ساخت شاکی بود. این موضوع تنش بین کوجیما و Konami را شدیدتر از قبل می کرد. در نهایت Konami بودجه ساخت Metal Gear Solid V: Phantom Pain را قطع کرد. این اتفاق ضربه بسیار بزرگی به پروژه ساخت وارد کرد. نبود بودجه مانع توسعه بخش سوم و تغییر روند کلی دو بخش اول بازی شد. Kojima Production با تمام این مشکلات از وقت و بودجه موجود نهایت استفاده را کردند. Metal Gear Solid V: Phantom Pain به اتفاقات ۹ سال پس از نسخه قبلی پرداخته بود. Phantom Pain در دو کشور دو کشور افغانستان و جمهوری زئیر در آفریقا جریان داشت. Metal Gear Solid V: Phantom Pain در زمان عرضه مورد استقبال منتقدین و گیمرها قرار گرفت. این بازی توانست در روز عزضه بیش از 3 میلیون نسخه فیزیکی به فروش برساند.

برای مشاهده بهترین بازی های PS4 کلیک کنید.

Hideo Kojima و Silent Hills

با روی کار آمدن رئیس جدید Konami به هیدئو پیشنهاد شد تا نسخه جدیدی را از سری SILENT HILLS بسازد. هیدئو پس از اصرار های فراوان ساخت این پروژه را قبول کرد. کوجیما همکاری خودش را در این پروژه با نورمن ریداس(Norman Reedus) بازیگر مشهور و شناخته شده سریال The Walking Dead و گیلمورو دل تورو (Guillermo del Toro) آغاز کرد. دمو .SILENT HILLS P.T  در سال 2014 در PlayStation Store قرار گرفت. بسیاری از طرفداران ژانر ترس و وحشت دمو کوتاه .SILENT HILLS P.T را به عنوان یکی از ترسناک ترین و تاثیر گذار ترین بازی های این ژانر می دانند.

سایلنت هیل Silent Hill P.T پی تی

اما متاسفانه هیچ وقت .SILENT HILLS P.T منتشر نشد و اگر این عنوان منتشر می شد به یک عنوان یک بازی تاثیر گذار در ژانر ترس و وحشت تبدیل و سری SILENT HILLS نیز متحول می شد. دلیل لغو ساخت پروژه .SILENT HILLS P.T تنش های شدید بین هیدئو کوجیما و Konami بود که در نهایت Konami در سال 2015 رسما اعلام کرد که ساخت .SILENT HILLS P.T کنسل شده است. دمو .SILENT HILLS P.T پس از اعلام این خبر به طرز عجیبی از PlayStation Store حذف شد.

خروج Hideo Kojima از Konami

دلایل اختلاف هیدئو کجیما با Konami به سال 2007 و قبل از عرضه Metal Gear Solid 4 بر می گردد. زمانی که اولین آیفون توسط اپل معرفی شد Konami قصد ساخت بازی برای موبایل را بجای کنسول داشت. Konami سعی داشت تا تمام تمرکز خود را بر این موضوع بگذارد. دلیل چنین کاری این بود که ساخت بازی بر روی موبایل زمان و هزینه کمتری را می طلبید و ریسک بسیار کمتری برای بازگشت هزینه ساخت و شانس بیشتری برای سود دهی وجود داشت.
هیدئو در سال 2011 به سمت معاونت اجرایی Konami منصوب شد. او با این اتفاق قدرت تصمیم گیری بیشتری را نسبت به سمت قبلی خود داشت. هیدئو مدعی بود که Fox Engine بهره‌وری بیشتری در ساخت بازی‌های کنسول حاصل خواهد شد. سران Konami اما نظری متفاوت داشتند. رییس جدید کونامی در سال ۲۰۱۴ که بر روی کار آمد اوضاع برای کوجیما بسیار سخت‌تر از قبل شد. هیدئو که حدود سه دهه از زندگی خود را در این کمپانی گذرانده بود؛ باقی ماندن او در کونامی در هاله ابهام قرار داشت.

Konami سود بیشتر را به خلاقیت ترجیح داد. هیدئو روز به روز با اجرا این تصمیم مقامش و قدرت اجرایی اش پایین تر می آمد. کوجیما به قدری برای Konami کم ارزش شد که حتی نام Kojima Production را از روی پوستر ها و باکس دیسک Metal Gear Solid V: Phantom Pain را حذف کرد. در همین بین شایعات بسیار زیادی مبنی بر خروج هیدئو کوجیما از Konami در همه جا مطرح بود. همزمان با چنین اتفاقاتی یکی از کارمندان استودیو Kojima Production با گیم اسپات (GameSpot) مصاحبه ای انجام داد. او در این مصاحبه اعلام کرد که کوجیما و تیمش پس از اتمام قراردادشان در دسامبر 2015 Konami را برای همیشه ترک خواهند کرد.

شوک بزرگ به طرفداران ویدئو گیم

مدیران Konami نیز به نحوی رفتار کردند که با ترک کردن کوجیما هیچ مشکلی ندارند. آنها به دنبال جایگزینی برای کوجیما برای ساخت عناوین آینده‌ی سری متال گیر بودند. Konami اعلام کرد که همکاری آنها با Norman Reedus و Guillermo del Toro برای پروژه .SILENT HILLS P.T به اتمام رسیده است. پس از اعلام این خبر دمو .SILENT HILLS P.T از PlayStation Store حذف شد و در نتیجه ساخت .SILENT HILLS P.T نیز کنسل است.

آخرین حضور هیدئو کوجیما مربوط به 9 اکتبر سال 2015 بود.در این تاریخ یک دورهمی خداحافظی برای کوجیما ترتیب داده شده بود.  Konami خروج کوجیما را از این شرکت تکذیب کرد و اعلام کرد که هیدئو و تیمش برای یک استراحت کوتاه مدت پس از اتمام مراحل ساخت Metal Gear Solid V: Phantom Pain به تعطیلات رفته اند. استودیو Kojima Production چند هفته بعد تعطیل شد.

Metal Gear Solid V در مراسم The Game Awards برنده جایزه بهترین بازی اکشن_ادونچر شد. صداپیشه Snake در کمال تعجب برای دریافت جایزه به روی صحنه به جای هیدئو کوجیما آمد. جف کیلی، مجری The Game Awards نیز دلیل عدم حضور کوجیما را اینگونه بیان کرد:

Hideo Kojima به دلایل حقوقی توسط Konami از حضور در مراسم و دریافت جایزه منع شده است.

این اتفاق دردناک، مهر تاییدی بر خروج هیدئو کوجیما از Konami بود.

 شروع دوباره Hideo Kojima

اندرو هاوس مدیر اسبق Sony Interactive Entertainment دقیقا یک روز پس از اتمام قرارداد Hideo Kojima با Konami در 16 دسامبر سال 2015 خبر از هکماری Hideo Kojima و Sony داد. هیدئو کوجیما مدتی پس از اعلام این خبر از تاسیس استودیو شخصی خودش با نام Kojima Production داد. کوجیما دوباره خبر از همکاری با Norman Reedus و Guillermo del Toro را به طرفداران خود را می دهد.

هیدئو کوجیما در E3 سال 2016  

E3 طوفانی سال 2016 و معرفی Death Stranding

کنفرانس سونی در E3 سال 2016 برای هر گیمری جزو یکی از بهترین کنفرانس های E3 است. این کنفرانس با شروع طوفانی از نمایش گیمپلی God of war آغاز شد و با معرفی و رونمایی بازی های مهم و ساخت PlayStation Studios به اتمام رسید. اما بدون شک مهمترین اتفاق این کنفرانس حضور Hideo Kojima بود. هیدئو با یک برگشت طوفانی و با جمله طوفانی «I’m back» خبر از ساخت بازی جدید خود با نام Death Stranding داد. در این تریلر شاهد حضور  Norman Reedus بودیم. Death Stranding به عنوان یک بازی انحصاری برای کنسول PlayStation 4 معرفی شد.

هیدئو برای ساخت Death Stranding از موتور گرافیکی Decima استفاده کرد. Decima Engine متعلق به استودیو Guerrilla Games است که در ساخت عنوان Horizon Zero Dawn نیز استفاده شده است. کوجیما با بسیاری از بازیگران مطرح هالیوود برای ایفا نقش در Death Stranding نیز استفاده کرده است. بازیگرانی همچون نورمن ریداس (Norman Reedus) در نقش پروتاگونیست بازی یعنی سم پورتر بریجز و بازیگر سریال شناخته شده The Walking Dead، مد میکلسن (Mads Mikkelsen) در نقش کلیفورد آنگر و بازیگر سریال شناخته شده Hannibal، لئا سیدو (Léa seydoux)  در نقش فرجایل و بازیگر فیلم هایی همچون Sister و No Time To Die و بسیاری از بازیگران و کارگردانان مطرح دیگر که در Death Stranding به ایفا نقش پرداختند.

بیوگرافی هیدئو کوجیما
هیدئو کوجیما در کنار Norman Reedus
هیدئو کوجیما در کنار Mads Mikkelsen و Léa seydoux

جف کیلی در مراسم The Game Awards 2016 به هیدئو کوجیما به پاس یک عمر تلاش در صنعت ویدئو گیم، جایزه‌ی Industry Icon را به او اهدا کرد.

Death Stranding خاص ترین بازی کوجیما

هیدئو به واسطه علاقه اش به سینما همیشه به دنبال خلق بازی سینمایی بود. کوجیما این علاقه اش به سینما در بازی هایش نیز اجرا کرد. بخش پایانی MGS تقریبا 71 دقیقه بود که شامل یک کاتسین 27 دقیقه‌ای می‌شد. پس از انتشار بازی این کاتسین لقب طولانی‌ترین میان‌پرده تاریخ ویدیو گیم را بدست آورد. هیدئو چنین کاری را نیز در Death Stranding نیز انجام داد. بخش بسیار زیادی Death Stranding را کاسین هایی که کارگردانی فوق العاده ای داشتند را تشکیل می داد. کوجیما برای خلق و کیفیت بالاتر کاتسین ها از بازیگران مطرح و حرفه ای استفاده کرد.

Death Stranding در 8 نوامبر 2019 برای PlayStation 4 منتشر شد و مورد استقبال بسیار خوب منتقدین و گیمر ها قرار گرفت. داستان بازی Death Stranding روایتگر دنیایی پسا آخرالزمانی بود که نه درگیر نوعی ویروس شده بود و نه اتفاقات این چنینی. در آینده‌ای نه چندان دور، انفجارهایی اسرارآمیز و متوالی کره زمین را به لرزه می‌آورد، و سبب به وجود آمدن مجموعه‌ای از رویدادهای فراطبیعی شد که تحت عنوان Death Stranding شناخته می شوند. این بهترین توصیف از داستان Death Stranding است.

Hideo Kojima در مراسم The Game Awards 2019 توانست جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کند.

آرزو دیرینه کوجیما

پس از عرضه Death Stranding کوجیما بازی دیگری را بجز نسخه Director’s cut بازی Death Stranding را منتشر نکرد. هم اکنون می توانید بررسی  بازی Death stranding director’s cut  را در ویولت گیمرز بخوانید.

چندی پیش خبر تاسیس شعبه جدید Kojima Production با تمرکز بر روی ساخت فیلم و سریال در لس آنجلس آمریکا منتشر شد. این شعبه Kojima Production بر روی ساخت فیلم و سریال تمرکز خواهد کرد. هیدئو پیش تر اعلام کرده بود که فعالیت Kojima Production فقط محدود به بازی سازی نمی شود و دوست دارد که Kojima Production در آینده نیز فیلمی بسازد. در حال حاضر مشخص نیست که شعبه جدید استودیو Kojima Production مشغول به ساخت چه اثری است و آیا اثری اقتباسی (فیلم یا سریال) از بازی های ویدئویی است یا خیر.

مردی خستگی ناپذیر …

بیوگرافی هیدئو کوجیما

هیدئو کوجیما مردی خستگی ناپذیر، بازی سازی خوش ذوق و ماهری است که همیشه دیدگاهی منحصر به فرد به خودش را داشته است. کوجیما همانند دیگر مردم ژاپن تنفر خاصی از جنگ و بمب‌های اتمی داشته و اشاره به معضلات هسته‌ای در اکثر عنوان‌هایش از جمله MG و MGS گویای این مدعاست. هیدئو دیدی خاص به بازی‌های رایانه‌ای داشته و در تلاش بوده تا بازی‌هایش برای گیمر‌ها قابل لمس و باور پذیر باشد. کوجیما یکی از معدود بازیسازانی است که علایق شخصیش به شدت در عمق کار‌هایش قابل مشاهده است همانند علاقه ویژه او به سینما و ادبیات. هیدئو در Death Stranding و سری MGS به جای بازی، فیلم ساخته است. او کاری کرده است که گیمر‌ها با دیدن آن همه صحنه سینمایی و دیالوگ های فراوان بیشتر بیننده باشند تا بازی کننده! و یک تجربه فوق العاده را برایمان خلق کند.

هیدئو کوجیما بدون شک یکی از تاثیر گذار ترین بازیسازان در ویدئو گیم است؛ کسی که خالق سبک مخفی کاری است و از او با نام پدر سبک مخفی کاری یاد می شود. هیدئو فردی است که با بازی‌های بی نقص خود توانسته دل میلیون‌ها گیمر را بدست آورده. از هیدئو و تمام زحماتش برای ویدئو گیم متشکریم و قدردان او هستیم.

عناوینی از شاهکار های هیدئو کوجیما دارای رتبه در لیست بهترین بازی های سونی هستند که با کلیک میتوانید آنها را مشاهده کنید.

بهترین بازی های پلی استیشن 1

بهترین بازی های پلی 2

بهترین بازی های PS3

بهترین بازی های پلی استیشن 5

همراهان همیشگی ویولت گیمرز میتوانید نظرات خود را در خصوص بیوگرافی هیدئو کوجیما | Hideo Kojima  با ما در بخش نظرات در میان بگذارید. همچنین برای مطالعه دیگر مقالات مرتبط با گیم اینجا کلیک کنید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments