انیمهمقالات انیمهنقد فیلم و سریال

نقد انیمه Your Name؛ رشته های سرنوشت

انیمه Your Name به نویسندگی و کارگردانی ماکوتو شینکای در سال 2016 میلادی بر روی پرده های سینما رفت و خیلی زود توانست به یکی از موفق ترین آثار تاریخ سینمای ژاپن تبدیل شود. انیمه نام تو به مانند اکثر آثار شینکای مضونی عاشقانه دارد که در آن زوج اصلی قصه از یکدیگر فاصله دارند. ماکوتو شینکای در این انیمه تلفیقی از زندگی سنتی و مدرن ژاپن را با طراحی بصری بسیار خیره کننده به نمایش میگذارد. طراحی که به لطف دقت و ظرافت بسیار بالای شینکای و تیم سازنده، انیمه Your Name را همواره در صف زیباترین آثار انیمیشنی تاریخ قرار داده است. در این مقاله قصد داریم تا این انیمه زیبا را بررسی کنیم. پس با نقد انیمه Your Name با ویولت گیمرز همراه باشید.

انیمه Your Name

شینکای و فاصله ها

همان گونه که قبلا اشاره کردیم بیشتر آثار شینکای در رابطه با زوج هایی است که از یکدیگر فاصله دارند. فاصله هایی که امتداد آن ها گاها از فاصله بین چندین شهر یا حتی تا ستارگان دوردست نیز میرسد. اما در این فاصله ها نیرو یا ریسمانی  وجود دارد که باعث پیوند بین شخصیت ها میشود. نیرویی که میتوان آن را در تک تک جزئیات صحنه از نور ستارگان تا باد و باران مشاهده کرد. در اینجاست که طراحی های بسیار زیبای شینکای بیشتر از همیشه نمایان میشوند چنان که گویا تمام محیط بازتابی از احساسات شخصیت ها است. انیمه Your Name نیز بعنوان موفق ترین اثر شینکای تا به امروز بسیاری از این ویژگی ها را در خود دارد. در اینجا فاصله تنها در مکان زندگی خلاصه نشده است بلکه شامل زمان و سبک زندگی نیز میشود. با ویولت گیمرز در نقد انیمه Your Name همراه باشید.

تقابل زندگی سنتی و مدرن

یکی از اولین فاصله های قابل لمس در انیمه Your Name سبک زندگی متفاوت زوج اصلی داستان است. میتسوها شخصیت دختر داستان در روستایی به نام هیتوموری زندگی میکند. روستایی که ردپای زندگی سنتی و آداب و رسوم کهن ژاپن در آن قابل مشاهده است. شینکای در این مرحله با بهره گیری از طراحی های چشم نواز خود و نشان دادن این رسوم کهن مانند رقص سنتی یا نیایش های خاص این سبک زندگی را به زیبایی برای مخاطبان به نمایش میگذارد. سبک زندگی که درست در نقطه مقابل زندگی شخصیت پسر قصه یعنی تاکی قرار دارد. شینکای در این جا باری دیگر با کمک طراحی و همچنین صداگذاری ها ضمن نشان دادن زندگی مدرن اختلاف این دو سبک زندگی را نیز برایمان به نمایش میگذارد. یعنی زمانی که دورنماهای کوه، دریا و صدای پرندگان جای خودشان را به آسمان خراش ها و خیابان های مملو از خودرو میدهند.

البته ردپای زندگی مدرن حتی در روستای هیتوموری نیز قابل به مشاهده است. و یکی از نکاتی که این موضوع را نمایان میکند خود شخصیت میتسوها است. میتسوهایی که از این زندگی سنتی در روستا خسته شده و بزرگترین آرزویش زندگی در توکیو است. همکلاسی های میتسوها که سبک زندگی او را به سخره می‌گیرند و پدرش که زندگی سنتی را ترک کرده نمونه های دیگری از زوال آداب و رسوم سنتی در نسل های جوان هستند. و این همان موضوعی است که شینکای در انیمه Your Name می‌خواهد به جوانان ژاپنی گوش زد کند. تا جایی که خود شینکای از موفقیت جهانی انیمه اعلام نارضایتی کرده بود و از انیمه نام تو بعنوان اثری ناقص یاد کرده بود که تنها هدفش آموزش به دختران و پسران جوان ژاپنی است. با نقد انیمه Your Name با ویولت گیمرز همراه باشید.

میتسوها از انیمه یور نیم

شینکای و آیین شینتو

همان گونه که بالاتر نیز به آن اشاره کردیم مهم ترین هدف شینکای در انیمه نام تو یادآوری و زنده نگه داشتن بخشی از فرهنگ و آداب ژاپن میباشد که در نسل جدید در حال فراموشی است. شینکای برای تحقق این عمل یک داستان عاشقانه را با این آداب و رسوم کهن یکسو کرده است. آداب و رسومی که شاید برخی از آنان افسانه بنظر برسند. اما در انیمه Your Name همگی رنگ و بوی واقعیت دارند. یکی از اولین لحظاتی که این موضوع را بخوبی نمایان میکند لحظه ای است که میتسوها در زیر یکی از عبادت گاه های شینتو آرزو میکند که در زندگی بعدی اش پسری از توکیو باشد. آیین شینتو آیین باستانی کشور ژاپن میباشد که در نقد انیمه شهر اشباح نیز به آن اشاره کرده ایم.

ریسمان های سرنوشت

اما یکی از مهم ترین لحظات انیمه بی شک زمانی است که میتسوها به همراه خواهر و مادربزرگش راهی عبادت گاه باستانی میشوند. سخنان مادربزرگ میتسوها در رابطه با موسوبی به نوعی گره داستانی انیمه Your Name را باز میکند. مادربزرگ میتسوها بافتن ریسمان ها که جزئی از آداب باستانی آن ها میباشد را موسوبی و نشانه ای از قدرت خداوند میداند که گذر زمان در آن جریان دارد. پس روبان قرمزی که میتسوها به تاکی میدهد نیز موسوبی است. روبانی که میتسوها و تاکی را در گذر زمان و مکان به یکدیگر متصل کرده است. البته این نکته که شینکای در این نقطه با چند دیالوگ سعی میکند گره از رازهای فیلم بگشاید آنچنان کار جالبی نیست. زیرا یک فیلم ساز باید سعی کند با زبان سینما حرف هایش را بزند و اجازه بدهد خود بینندگان با برداشت هایشان از فیلم به این موضوعات پی ببرند.

همان گونه که میازاکی بییندگانش را وارد دنیایی از شگفتی میکند و میتوان از آثار او برداشت های متفاوت و یا مختلفی را داشت. با نقد و بررسی انیمه Your Name با ویولت گیمرز همراه باشید.

انیمه یور نیم

تکمیل کردن یکدیگر

اما موسوبی تنها به روبان میتسوها خلاصه نمیشود. بلکه هر چیزی که با روح انسان یکی شود موسوبی است. میتسوها و تاکی شاید در ابتدا به این جابه جایی به چشم یک خواب و اتفاق عجیب نگاه میکردند. اما این جا به جایی باعث شد تا این دو به مرور زمان یک دیگر را بیشتر بشناسند و حتی شخصیت یک دیگر را تکمیل کنند. بعنوان مثال تاکی با جنبه پسرانه اش به میتسوها کمک میکند تا از دست حرف هایی که همکلاسی هایش پشت سر او میزنند خلاص شود. و میتسو ها نیز با جنبه دخترانه اش به تاکی در روابطش با میکی و حل مشکلات به روش صلح آمیز کمک میکند. البته باید گفت که شینکای در پرداخت زندگی تاکی نسبت به میتسوها کمی کم کاری کرده است.ما در طول انیمه تاکی را بیشتر در غالب میتسوها میبنیم و شینکای به مانند میتسوها به تمام جنبه های زندگی او نمیپردازد.

یکی شدن روح

در هر صورت جا به جایی مداوم میتسوها و تاکی به مرور زمان باعث خلق شدن پیوندی معنوی میان این دو می‌شود. پیوندی که  خودش یک موسوبی هست. البته در این بین تدوین های سریع شینکای نیز نقش بسزایی دارند. تدوین های پی در پی که زندگی این دو را به یکدیگر وصل می‌کنند. بله این تدوین ها نیز خودشان به مانند یک موسوبی عمل می‌کنند. تدوینی که در کنار پارگی زمانی که اثر دارد فرم روایی انیمه نام تو را با درون مایه آن یکی می‌کنند. در حقیقت تمام اجزای انیمه مانند ریسمانی به یکدیگر متصل شده و موسوبی را خلق می‌کنند. در پایان با اینکه شاید تاکی روبان میتسوها را به بهای از یاد رفتن خاطراتش به او می‌دهد. اما ارتباط معنوی و روحی بین این دو همچنان برقرار است. به همين علت در پایان انیمه وقتی این دو از کنار یکدیگر رد می‌شوند نیرویی را بین یک دیگر حس می‌کنند و به سمت هم برمی‌گردند.

نقد انیمه Your Name: زیبایی و دیگر هیچ

در کنار تمام جذابیت های انیمه Your Name شاید نکته ای که بیشتر از همه طرفداران را شیفته خودش کرده زیبایی بسیار زیاد اثر است. زیبایی که شاید در نگاه اول تنها در طراحی ها و انیمیشن ها دیده شود. اما این زیبایی تنها در وجه ظاهری انیمه نام تو خلاصه نشده است. این زیبایی را میتوان در قصه عاشقانه اثر و آداب و رسومی که شینکای قصد یاد آوری آنان را دارد نیز پیدا کرد. مواردی که همگی آنان ناشی از عشق و علاقه شینکای به کشورش است.

نقد انیمه Your Name

از اینکه با ویولت گیمرز در نقد انیمه Your Name همراه بودید از شما سپاس گذاریم. نظر شما کاربران ویولت گیمرز در رابطه با انیمه نام تو چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمد
محمد
1 سال قبل

خسته نباشی، سبک متفاوت روایت این انیمه و طراحی‌های زیباش بود. رسیدن این دو نفر به هم در آخر برای هر کسی زیبا بود قطعا