مقالاتمقالات سینماییمنتخب سردبیرنقد فیلم و سریال

نقد فیلم C’mon C’mon | فوران احساسات

فیلم C’mon C’mon، فیلمی زیبا، بی ادعا و جمع و جوری‌‌ست که قطعا در بین بهترین فیلم های امسال قرار میگیرد.همچنین بهتر است سری به مقاله بهترین فیلم های سال 2021 ما با حضور این فیلم بزنید و بعد از آن، با نقد فیلم C’mon C’mon همراه ویولت گیمرز باشید.

فیلم زودباش زودباش فیلمی به ظاهر ساده، اما عمیق در روابط انسان ها با دنیای خود و روایتگر زندگی یک خانواده است. فیلمی که باید از تک تک ثانیه هایش لذت برد. خود را در ژرف های شخصیت یک انسان، فراز و فرودهای زندگی اش و روابطی که با جهان پیرامون خود دارد، غرق کرد. در حقیقت نیاز به کار خاصی نیست تا غرق قصه و روایتش شوید. بازیگرها، کارگردانی عالی مایک میلز و دوربین فوق العاده اش کار را آسان تر از هر زمان دیگری میکند که به راحتی بتوانید از هرچیز ساده ای، با تمام وجود لذت ببرید.

در ادامه نقد فیلم C’mon C’mon، جزئیات داستانی فیلم فاش میشود.

نقد فیلم زود باش زود باش C'mon C'mon

زودباش زودباش، فیلمی به دور از کلیشه

از اولین دقایق فیلم زودباش زودباش کاملا مشخص بود که زودباش زودباش فیلمی متفاوت به نسبت باقی آثار در این ژانر است. داستانی متفاوت که کلیشه ها را کنار میزند. پیچیدگی های خاص خودش را میسازد و مخاطب را همراه قصه میکند. واکین فینیکس بعد از شاهکار بازیگری اش در جوکر اینبار سراغ فیلم احساسی و درامی آمده است. اینبار هم مثل فیلم های کارنامه هنری اش فوق العاده بازی میکند. جانی (واکین فینیکس) اینجا در نقش کسی است که آمریکا را دور میزند و دنبال سوژه های مختلفی میگردد. از کودکان درباره افکارشان راجع به آینده میپرسد و آنها را ضبط میکند. او تقریبا یک سالی میشود که خواهر زاده اش جسی را ملاقات نکرده است. در حین انجام کارهای خود مجبور به وقت گذراندن و نگهداری از جسی میشود.

ویو، خواهر جانی مجبور به ترک شهر میشود و نمیتواند جسی را با خودش ببرد. جانی از این فرصت استفاده میکند تا پیش خواهر زاده اش جسی برود و با او وقت بگذراند. قصه و سفر پر فراز و فرود جانی و جسی از اینجا شروع میشود و حالا دیگر اوضاع فرق میکند. در طول این قصه، روایت داستان و شخصیت پردازی شخصیت های داستان فوق العاده انجام میشود. قصه در عین حال که بسیار ساده است و هیچ پیچیدگی خاصی ندارد بسیار عمیق است. مخاطب را وادار به تفکر درباره اتفاقاتی که پیرامون جهان و زندگی خودشان میافتد، میکند. جنبه روانشناختی و روانشناسانه فیلم به اوج خودش میرسد و هر شخصیت را که دارای افکار، اخلاقیات و ویژگی های خاصی که دارند آشنا میکند. به راحتی میشود هر شخصیت را از یکدیگر متمایز کرد.

نقد فیلم C'mon C'mon

ناامیدی از زمان حال یا امیدوار به آینده؟

در طور فیلم زودباش زودباش مشاهده میکنیم که همه شخصیت ها با دردها و مشکلات زندگی خودشان گرفتار هستند. ویو با مشکلات همسرش که دچار حملات پانیک شده است. جسی ای که عجیب غریب است و در طول فیلم افکار عجیبی نسبت با مادرش دارد. جانی ای که میخواهد با جهان پیرامون خود ارتباط برقرار کند و روابط خودش را با جسی بهتر کند. صحبت از جسی شد، وودی نورمن بازیگر شخصیت جسی به طور باورنکردنی ای فوق العاده است! او کاملا مکمل واکین فینیکس است و جدا زیر سایه واکین فینیکس محو نمیشود. شخصیت جسی، محرک داستان است.

او برخلاف بقیه کودکان در فیلم که از آنها مصاحبه گرفته میشود، علاقه ای به پاسخ دادن به سوالات جانی ندارد. هیچ علاقه ای به فکرکردن به آینده ندارد و غرق در گذشته و حال است. افکار عجیب غریبی در سر دارد و کارهای عجیبی هم از او سر میزند. گاهی نقش یک یتیم را بازی میکند و گاها هم لجباز است. اما این باعث نمیشود که این شخصیت را در طول فیلم دوست نداشت و با او ارتباط برقرار نکرد. در حقیقت جسی در دنیای احساسات و پیچیدگی های بزرگسالان گیر کرده است و افکارش هم مثل آنهاست.

در طول فیلم زودباش زودباش و مصاحبه هایی که با کودکان انجام میگیرد، افکار آنها را نشانه میگیرد و دنیا را از دید کودکان میبیند. از افکارشان راجع به نسل ها و بزرگسالان، تا دوست داشتن زمین و امید به زندگی. در حقیقت، دغدغه های کودکان را نشان میدهد و به دور از هرگونه کلیشه آنها را مورد بررسی قرار میدهد. بزرگسالان هم چاره ای غیر از پذیرفتن این دغدغه ها ندارند. درامی صریح و دغدغه مند.

زودباش زودباش، سفری پر فراز و نشیب

تغییرات و تحول های شخصیت ها در طول فیلم به اوج خود میرسد. برای مثال یک نگاهی بیندازیم به سکانس داد زدن جانی و جسی بعد از تماس ویو. جانی در طول فیلم همیشه شخصیتی درونگرا بود، که از بروز دادن حقیقت و توضیح واقعیت ترس داشت. اما در طول اتفاقات و تحول های شخصیتی اش در فیلم دیگر شخصیتی درونگرا نیست و به برونگرایی رسیده است. حقیقت ها را میگوید و از چیزی ترسی ندارد. استفاده از دوربین و قاب های ثابت و دوربین گاها سیال در جای درستی قرار گرفتند و کارگردان برای بروز احساسات از قاب های درستی استفاده میکند.

نقد فیلم C'mon C'mon زود باش زود باش

امیدوار باش به آینده!

از مهم ترین مضامین فیلم زودباش زودباش، امیدواری به آینده و دل کندن از گذشته است. آینده ای که میشود بهش امیدوار بود و شخص با دستان خود آن را بسازد. هرچقدر زمان حال پر فراز و نشیب و تلخ باشد، همچنان چیزی وجود دارد که شخص امیدوار به آینده خودش باشد. خود فیلم میگوید: همیشه به تغییری که درش هستی، معنا بده. مهم نیست گذشته و حال چه شکلی بوده است، مهم این است که شما وقتی به آینده فکرمیکنید، چگونه تصورش میکنید؟

ممنون از همراهان همیشگی ویولت گیمرز که نقد را مطالعه کردید. میتوانید نظر خود را در رابطه با نقد فیلم C’mon C’mon در میان بگذارید.

آروین قربان پور

The best Arvin ever:)

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
#(AC)
#(AC)
2 سال‌ قبل

فیلم C’mon c’mon رو به شخصه یکی از بهترین فیلم های سال میدونم و داستان و دغدغه ای که داره دنبال می‌کنه خیلی برای ما ملموس و قابل درکه. در طول فیلم واکین فینیکس بسیار عالی نقشش رو بازی می‌کنه و بر خلاف معمول در این فیلم بزرگسال(جانی)کودکه و کودک(جسی) بزرگسال. فیلم از نظر اجرایی و روایی هم بسیار جذابه و ریتمش با مخاطب همراه میشه.

بهار عباسپور
عضو
2 سال‌ قبل

بهترین توصیف از این اثر همینه، فوران احساسات
فینیکس محشر بود ، مثل همیشه
خسته نباشید، مرسی بابت نقد 🙂