بازیپلی استیشنتیترمقالات بازی

معرفی کامل استودیو های پلی استیشن + تمام بازی ها

بخش گیمینگ سونی یا همان Sony Interactive Entertainment به داشتن بهترین استودیو های بازی سازی معروف بوده است. استودیو های سونی در همان سال های ابتدایی عرضه کنسول PlayStation به همگان نشان دادند که ساخت بازی های باکیفیت اولویت آنهاست. سونی هم همیشه سعی در تاسیس و خرید استودیو هایی داشته است که ساخت بازی های با کیفیت در اولویت آنها است.

استودیو هایی که سونی خریداری می کند همیشه براساس یک همکاری با آن استودیو بوده است که با ساخت بازی و بازی های مختلف خودشان را اثبات کرده اند. سونی اخیرا خرید های بزرگ و مهمی برای بخش گیمینگ خود کرده است. به همین دلیل تمامی استودیو های قدیمی و جدید پلی استیشن را به طور کامل بررسی کرده ایم. با معرفی کامل استودیو های پلی استیشن همراه ویولت گیمرز باشید.

قبل از مطالعه مقاله، پیشنهاد می کنیم با بهترین فروشگاه های خرید اکانت ظرفیتی PS4 و PS5 آشنا شوید. این فروشگاه ها می توانند به شما در خریدی مطمئن تر، سریع تر و ارزان تر کمک کنند.

توجه داشته باشید که معرفی استودیو های پلی استیشن در این لیست ترتیب خاصی ندارد

استودیو Bend studio پلی استیشن

  • تاریخ تاسیس: 1992 تحت عنوان Blank, Berlyn & Co، در سال 1995 تغییر نام به Eidetic Inc، تغییر نام به Bend Studio در سال 2000 پس از پیوستن به سونی
  • اولین بازی: Columbo’s Mystery Capers
  • اولین بازی انحصاری برای Bubsy 3D :PlayStation
  • تاریخ پیوستن به سونی: 2000

اولین معرفی استودیو های پلی استیشن به Bend Studio اختصاص دارد. Bend Studio را بی شک می توان یکی از محبوب ترین و البته پر حاشیه ترین استودیو های زیرمجموعه سونی دانست. Bend یکی از قدیمی ترین استودیو های سونی است که بیش از سه دهه فعالیت می کند. استودیو بند سالها از مرکز توجه ها دور شد اما توانست در نسل هشتم با Days gone به اوج بازگردد و طرفداران این استودیو را شگفت زده کند. 

مارک بلانک و مایکل بریلن در سال 1992 استودیویی تحت عنوان Blank, Berlyn & Co را تاسیس کردند. مارک و مایکل در ابتدای تاسیس استودیو تنها برای اپل نیوتن بازی طراحی می کردند؛ دستیار دیجیتال شخصی (PDA) معروف اپل که در آن دوران محصول جذابی به نظر می‌رسید و البته قدرت چندانی برای نمایش بازی‌های پیچیده نداشت. در سال 1995 این استودیو گسترش پیدا کرد و به Eidetic Inc تغییر نام پیدا کرد. اولین بازی آنها با نام جدید یکی از بدنام ترین بازی های این استودیو بود.

اولین بازی انحصاری Bend برای کنسول PlayStation

Bubsy اثری بود که برای تعدادی از پلتفرم های دو بعدی آن زمان منتشر شد. بابزی یک باب‌کت یا گربه دم‌کوتاه است که برخلاف ظاهر سنجابی مانندش است. Eidetic Inc نیز وظیفه انتقال بازی به بُعد سوم را برای کنسول PlayStation برعهده داشت که با شکست بزرگی مواجه شدند. انتقادات بسیار زیادی به Bubsy 3D وارد شد و سایت های معتبری مانند گیم اسپات نمره 5.5 از 10 را به Bubsy 3D دادند.

پس از گذشت سه سال از عرضه بازی بد نام Bubsy 3D استودیو Eidetic Inc سرانجام یک بازی بسیار عالی را به مخاطبان خود ارائه داد؛ Syphon Filter نام این اثر بود. Syphon Filter توانست یکی از بهترین بازی‌های سال‌های حضور PlayStation در بازار را ارائه دهد. سایفون فیلتر شوتر سوم شخصی با المان‌های مخفی‌کاری که با گرافیک زیبا، گیم‌پلی جذاب و هوش مصنوعی مناسب برای آن دوران، ماجراهای گیب لوگان (Gabe Logan) را در نواحی مختلفی از واشنگتن تا قزاقستان را روایت می‌کرد. بازی به موفقیت‌های بسیار زیادی رسید و این‌بار گیم‌اسپات امتیاز 9 از ۱۰ را به اثر تازه Eidetic Inc داد.

استقبال بسیار خوب گیمر ها و منتقدین از Syphon Filter باعث شد تا Eidetic Inc دو قسمت دیگر از این سری بازی را بسازد. قسمت دوم Syphon Filter برای PlayStation در سال 2000 منتشر شد. در همان سال سونی پیشهاد پیوستن به استودیو های پلی استیشن را به Eidetic Inc داد و در نهایت با خریداری شدن آن نام این استودیو به Bend تغییر پیدا کرد.

از Uncharted و نقشی کمکی در بین استودیو های پلی استیشن تا Days gone 

یک سال پس از عرضه دومین قسمت از Syphon Filter قسمت سوم آن در سال 2001 برای PlayStation منتشر شد. پس از این سه نسخه مختلف از سری Syphon Filter برای کنسول PlayStation 2 و PSP منتشر شد که آثار قابل قبولی بودند. پس از آن بود که Bend کم کم به یکی از زیر مجموعه های جانبی سونی تبدیل شد. Bend دیگر بجای ساخت IP های جدید و جذاب و تمرکز بر روی IP های خود مسئول ساخت نسخه های فرعی از بازی های دیگر استودیو های پلی استیشن شد. 

در سال 2009 و 2011 دو بازی Resistance: Retribution و Uncharted: Golden Abyss به ترتیب برای کنسول های PSP و PS Vita منتشر شدند و Bend وظیفه ساخت این دو بازی را انجام داده بود. دو اثر ساخته شده توسط Bend Studio در حد نسخه های اصلی این مجموعه ها نبودند اما آثار خوش ساخت و خوبی بودند. Bend Studio در سال 2012 کار خود را بر روی پروژه بازی کارتی آنچارتد با نام Uncharted: Fight for Fortune با همکاری One Loop Games به اتمام رساند. پس از عرضه Uncharted: Fight for Fortune در سال 2012 این استودیو به سکوتی طولانی مدت فرو رفت. 

بازی های مشابه The Last of usدر E3 سال 2016 سرانجام از Days gone رونمایی شد. دیزگان اثری جهان باز در سبک Survival Horror بود که توانست در نمایش اولیه گیمپلی بازی نظر همگان را به خود جلب کند. Days gone در سال 2019 برای PlayStation 4 منتشر شد و بازخورد های متفاوتی از منتقدین دریافت کرد. عده ای Days gone را اثری خوب و خیلی خوب و عده ای بازی خسته کننده و ضعیف نسبت به دیگر آثار استودیو های پلی استیشن می دانستند. اما Days gone به عنوان اولین اثر بزرگ و جهان باز Bend پس از دو دهه نشان از جاه طلب بودن این استودیو داد.

حواشی Days gone پس از عرضه تا بازی جدید Bend Studio

پس از عرضه از Days gone و وجود مشکلات فنی، Bend شدیدا برای اصلاح مشکلات فنی بازی تحت فشار قرار گرفت اما آنها به خوبی از این مشکل عبور کردند. مدتی پس از عرضه Days gone اخباری مبنی بر لغو ساخت قسمت دوم Days gone توسط سونی منتشر شد که حواشی بسیاری به همراه داشت. بسیاری از طرفداران این بازی برای ساخت قسمت دوم آن نیز حتی بیش از 100 هزار امضا ثبت کردند. خروج جف راس (کارگردان Days gone) و جان گاروین (نویسنده و کارگردان Days gone) از دیگر حواشی Days gone پس از عرضه بودند. اما مدتی پس از خروج دو کارگردان Days gone، هرمن هالست مدیر استودیو های پلی استیشن اعلام کرد که Bend یک بازی جهان باز در حال ساخت دارد که در حال بالاتر بردن سیستم‌های جهان باز عمیقی هستند که در بازی Days Gone طراحی کردند.

بازی جدید Bend Studio

Bend Studio در 8 ژوئن 2022 از شکل لوگو جدید خود رونمایی کرد و پس از سالها شکل لوگو خود را تغییر داد. همچنین همزمان با آن اعلام شد دیزگان بیش از 9 میلیون نسخه به فروش رسانده. کوین مک‌آلیستر، مدیر جامعه کاربری استودیو بند به شکل رسمی در وبسایت پلی استیشن اعلام کرد: 

امروز ما هیجان‌زده هستیم تا اطلاعاتی اندک را از پروژه‌ی فعلی‌مان ارائه دهیم. ما در حال حاضر مشغول توسعه یک آی‌پی جدید هستیم که شامل حالت چندنفره است و با استفاده از سیستم‌های جهان باز بازی Days Gone ساخته می‌شود. ما در اینجا شاهد جهانی کاملا جدید هستیم که ما به‌شدت برای ساخت و ارائه آن به شما هیجان‌زده‌ایم. نمی‌توانیم صبر کنیم تا در زمان مناسب آن را برای شما به نمایش بگذاریم.

Days gone اثری بود که امیدها را نسبت به آینده‌ی این استودیو بیشتر کرد. اثری که مبارزه با زامبی‌ها و موتور سواری در آن لذت بشدت خاصی دارد و نشان می‌دهد که این استودیو پتانسیل رسیدن به محصولات بهتر از Days gone را هم دارد. باید دید پروژه‌ای که Bend در دست ساخت دارد چه خواهد بود.

 معرفی کامل استودیو Polyphony Digital پلی استیشن

  • تاریخ تاسیس توسط سونی: 1994 تحت عنوان Polys Entertainment، تغییر نام به Polyphony Digital در سال 1998
  • اولین بازی: Motor Toon Grand Prix 

دومین معرفی استودیو های پلی استیشن به Polyphony Digital اختصاص دارد. Polyphony Digital را سالیان سال است که همه ما با سری محبوب گرن توریزمو (Gran Turismo) می شناسیم؛ مجموعه ریسینگ محبوب کنسول PlayStation که اخیرا هم هفتمین قسمت از این سری بازی برای کنسول های PlayStation 4 و PlayStation 5 منتشر شد. اما تمام کارنامه Polyphony Digital به سری محبوب Gran Turismo ختم نمی شود بلکه این استودیو ژاپنی آثار دیگری هم در کارنامه خود دارد. 

استودیو Polyphony Digital در سال 1994 با نام Polys Entertainment توسط سونی تاسیس شد و وظیفه ساخت بازی برای کنسول PlayStation را برعهده داشت. Motor Toon Grand Prix اولین ساخته این استودیو نام داشت؛ این بازی یک اثر ریسینگ مفرح مانند ماریو کارت است که ماشین‌های کاریکاتوری و رنگارنگ در آن برای رسیدن به مقام اول از آیتم‌ها و سلاح‌های مختلفی استفاده می‌کنند. این بازی در سال 1994 به عنوان یکی از اولین بازی های PlayStation در ژاپن منتشر شد. Motor Toon Grand Prix هر چند موفقیت بسیاری به همراه نداشت اما به عنوان یک بازی سرگرم‌کننده توانست طرفدارانی به‌دست آورده و از استعداد بالای کازونوری یامائوچی (Kazunori Yamauchi) در زمینه‌ی کارگردانی بازی‌های ریسینگ خبر دهد.

خلق Gran Turismo و شهرت یامائوچی در غرب 

دو سال بعد از عرضه Motor Toon Grand Prix نوبت به عرضه Motor Toon Grand Prix 2 رسید. Motor Toon Grand Prix 2 با بهبودهایی نسبت به بازی اول، این بار در آمریکا و اروپا هم عرضه شد و مخاطبان غربی را با Polys Entertainment و کازونوری یامائوچی آشنا کرد. اولین نسخه Gran Turismo در سال 1997 در شرق و 1998 در غرب منتشر شد. Gran Turismo از ظهور یک استودیو بسیار بزرگ و ماهر در ساخت بازی های ریسینگ خبر می داد. اثری که در دوران خود بی رقیب بود و بسیاری از گیمرها سری Gran Turismo را به عنوان بهترین ریسینگ تمام دوران می دانند.

اولین نسخه گرن توریزمو توانست با کیفیت بسیار خوب و گیمپلی بسیار واقع گرایانه به یکی از بزرگ‌ترین ریسینگ‌های تاریخ تبدیل شود. در این بین بیش از پیش بر شهرت خالق Gran Turismo و Motor Toon Grand Prix یعنی کازونوری یامائوچی افزوده شد. یامائوچی و تیمش این بار از ساخت یک بازی فان و کارتونی فاصله گرفته و یک اثر کاملا متفاوت را خلق کرده بودند. اثری که مانندش تا به آن دوران ساخته نشده بود، اثری که یک شبیه‌سازی مسابقات حرفه‌ای اتومبیل‌رانی بود و با ارائه دادن بیش ۱۴۰ ماشین به دوست‌داران ریسینگ، کاری کردند که تا آن روز بی سابقه بود.

خلق اثر جدیدی از Polyphony Digital 

Gran Turismo یک اثر کم نظیر و همچنین موفقیت آن بسیار کم نظیر بود؛ و این باعث تغیراتی در استودیو Polys Entertainment شد. اولین تغییر این استودیو پلی استیشن، گسترش آن بود و پس از آن این استودیو از Polys Entertainment به Polyphony Digital تغییر نام داد. به واسطه تغییرات بوجود آمده در استودیو این بار پولی فونی دیجیتال یک اثر تازه خلق کرد. اولین بازی این استودیو پس از تغییر نام، امگا بوست (Omega Boost) نام داشت. امگا بوست یک بازی Shoot ’em up سه بُعدی بود که هیچ شباهتی به آثار پیشین پولی فونی نداشت. Omega Boost با قرار دادن بازیکن درون یک ربات غول‌پیکر (یا همان مکاهای ژاپنی)، او را به جنگ دشمنان در دل فضا می‌فرستاد. 

اومگا بوست با وجود جذابیت هایش اثر بسیار موفقی برای Polyphony نبود و به موفقیت های گرن توریزمو نرسید. اکنون نوبت به عرضه دومین قسمت گرن توریزمو رسید. Gran Turismo 2 اثری بود که برای باری دیگر مهارت بسیار بالای پولی فونی را در ساخت بازی ریسینگ را به همگان اثبات کرد. پولی فونی این بار در دومین قسمت گرن توریزمو با کلکسیونی از 650 ماشین و گیمپلی روان تر از قسمت اول، اثری بسیار بزرگ را به مخاطبان ارائه داد که در آن دوران چنین اثری کاملا بی سابقه بود. بازی با وجود نزدیک بودن به زمان عرضه‌ی پلی استیشن 2 در ژاپن (ماه مارس ۲۰۰۰)، در دسامبر ۱۹۹۹ برای اولین کنسول پلی استیشن عرضه شد و بااین‌حال به قدری باکیفیت بود که هم از نظر منتقدان و هم مخاطبان، یکی از بهترین ریسینگ‌های آن دوران لقب گرفت.

بهترین بازیهای پلی استیشن 2 ، دانلود بازی Gran Turismo

بهترین دوران فراچایز Gran Turismo

Gran Turismo 2 اثری فوق العاده و با کیفیت بود، اما این سومین قسمت از گرن توریزمو بود که تا به آن دوران بهترین شبیه ساز رانندگی بود. Gran Turismo 3 در سال 2001 منتشر شد. جدیدترین قسمت گرن توریزمو این بار با بهره گیری از سخت افزار پلی استیشن دو و کیفیتی بالاتر از قبل در زمینه‌ی گیم‌پلی و گرافیک را به طرفداران خود ارائه داد، که تا همین امروز از دید خیلی از طرفداران این مجموعه به‌عنوان بهترین نسخه‌ی گرن توریسمو شناخته می‌شود. Gran Turismo 3 به قدری در تمام زمینه‌ها کم‌نقص بود که توسط منتقدان به‌عنوان یکی از بهترین ریسینگ‌های تاریخ شناخته شد و درنهایت ۱۵ میلیون نسخه از آن فروش رفت.

Polyphony Digital پس از عرضه سومین شماره از سری گرن توریزمو بر روی چندین نسخه فرعی از این مجموعه کار کرد. ولی این گرن توریزمو 4 به‌عنوان دنباله‌ی اصلی این مجموعه بود که در سال ۲۰۰۴ (۲۰۰۵ در غرب) سروصدای زیادی به پا کرد. گرن توریسمو 4 باز هم موفقیت های بسیاری را برای Polyphony رقم زد و پس از آن چندین نسخه مختلف از گرن توریزمو را نیز روانه بازار کرد. 

اثری تازه از Polyphony Digital

پولی فونی دیجیتال پس از عرضه چندین نسخه مختلف از سری محبوب Gran Turismo اثری به نام Tourist Trophy را روانه بازار کرد. Tourist Trophy اثری بود که از خیلی جهات به گرن توریسمو شباهت داشت با این تفاوت که Tourist Trophy به سراغ مسابقات موتور سواری رفته بود. اما Tourist Trophy موفق نشد آن حس و حال دلچسب و لذت بازی های شبیه ساز مسابقات اتومبیل رانی استودیو Polyphony Digital را با خود به همراه داشته باشد. پولی فونی هم پس از Tourist Trophy تمام تمرکز خود را بر روی ساخت اثری گذاشت که در آن مهارت بشدت خاصی داشت. تمرکز پولی فونی بر روی سری GT باعث شد که تا امروز هم شاهد ساخت دنباله برای این مجموعه برای تمامی کنسول های سونی جز پلی استیشن ویتا بوده ایم. 

سری Gran Turismo از دوران PlayStation 3 کم کم از دوران اوج خود فاصله گرفت. گرن توریزمو های منتشر شده بر روی PS3 آثاری متوسط بودند که طرفداران این مجموعه را مانند گذشته راضی نمی کرد. اما Gran Turismo با وجود فاصله گرفتن از دوران اوج خود همچنان به عنوان یکی از ریسینگ های محبوب و پرطرفدار ویدئو گیم شناخته می شد و حیات خود را ادامه می داد. پس از دوران PlayStation 3 پولی فونی هم در روند ساخت و عرضه Gran Turismo تجدید نظر کرد. این تجدید نظر مدت زمان کار بر روی هر نسخه جدید از مجموعه را افزایش می داد و این سری بازی دچار تکرار هم نمی شد.

از Gran Turismo Sport تا بازگشت با Gran Turismo 7

رویه جدیدی که پولی فونی در پیش گرفته بود باعث شد که در نسل هشتم و بر روی کنسول PlayStation 4 تنها یک نسخه از سری گرن توریزمو با نام Gran Turismo Sport منتشر شود. Gran Turismo Sport بر روی مسابقات آنلاین و جذاب تمرکز داشت. این موضوع با انتقادات بسیاری از سوی طرفداران قدیمی و همیشگی سری Gran Turismo همراه شد. انتقادهای طرفداران در خصوص اتصال دائمی به اینترنت برای تجربه GT Sport و مسابقات آنلاین باعث کاهش محبوبیت یکی از قدیمی ترین فرنچایز های پلی استیشن نشد؛ و تجربه جدیدترین نسخه گرن توریزمو همچنان جذاب و لذت بخش بود.

انتقادات طرفداران نسبت به Gran Turismo Sport باعث شد تا یامائوچی و تیمش اشتباهات GT Sport را در Gran Turismo 7 تکرار نکنند تا اثری رضایت بخش برای طرفداران قدیمی و تازه این سری باشد. گرن توریزمو 7 توانست با ارائه ترکیبی بسیار خوب و مناسب از بخش کمپین و تک نفره با بخش های آنلاین موفقیت های نسخه های پیشین خود را تکرار کند و گرن توریزمو را به دوران اوج باز گرداند.

Gran Turismo 7 همان چیزی بود که تمام طرفداران سری سالها در انتظارش بودند. عنوانی با بیش از ۴۲۰ ماشین متنوع، وجود حالت کمپین درکنار حالت‌های مختلف دیگر نظیر درایوینگ لایسنس سبب شد تا نسخه هفتم به یک تجربه غنی و همچنین لذت بخش برای هواداران این فرنچایز تبدیل شود. همچنین ترکیب شرایط آب و هوایی با سیستم تیونینگ به بهترین شکل روی گیم‌پلی و موارد بسیاری در کنار گرافیک بسیار چشم نواز این اثر، یک موفقیت بزرگ را برای پولی فونی به ارمغان بیاورد. در کنار تمام این موارد مسابقات آنلاین نیز بیش از پیش جذاب تر و این بخش دستخوش تغییراتی نسبت به GT Sport شده است.

معرفی کامل استودیو Guerrilla Games پلی استیشن

  • تاریخ تاسیس: 2000 با نام Lost Boys Games، تغییر نام به Guerrilla Games در سال 2003 
  • اولین بازی: Dizzy’s Candy Quest  
  • اولین بازی انحصاری برای Killzone :PlayStation 
  • تاریخ پیوستن به سونی: 2005 

در ادامه به معرفی یکی دیگر از استودیو های پلی استیشن، یعنی گوریلا گیمز می پردازیم. سه استودیوی هلندی در سال 2000 به نام های Formula Game Development ،Orange Games و Digital Infinity با پیوستن به یکدیگر استودیو بزرگتری تحت عنوان Lost Boys Games را تشکیل دادند. استودیو Lost Boys Games در سالهای 2001 و 2002 عنوانی با نام Dizzy’s Candy Quest را برای گیم بوی کالر و گیم بوی ادونس طراحی و منتشر کردند. پس از این بود که شرکت Media Republic با خریداری 75 درصد از سهام این استودیو نام آن را به Guerrilla Games تغییر داد.

اولین اثر استودیو Guerrilla Games، اثر موفق و تاثیرگذاری نبود. عنوانی با نام Shellshock: Nam ’67 اولین ساخته استودیو پس از تغییر نام استودیو به گوریلا گیمز بود. Shellshock: Nam ’67 بازی سوم شخصی با محوریت جنگ ویتنام بود که توسط Eidos در سال 2004 برای PS2 و PC منتشر شد. عنوان Shellshock: Nam ’67 اثری موفقی نبود اما سونی با Shellshock: Nam ’67 پتانسیل بسیاری در گوریلا گیمز دید. پتانسیلی که سونی در گوریلا گیمز دید آغازگر داستان همکاری همیشگی گوریلا گیمز و سونی شد. همکاری سونی و Guerilla Games باعث خلق اثر شوتر اول شخصی با نام کیلزون (Killzone) شد.

killzone-2

آغاز همکاری Guerrilla Games با Sony

در دورانی که بازی های شوتر اول شخص بسیار محبوب و پرطرفدار بودند، سونی قصد داشت تا با Killzone علاقه مندان بازی های شوتر را جذب پلفرم خود کند. این تصمیم سونی با همکاری Guerrilla Games اثر اول شخصی با نام کیلزون را بوجود آورد. سرانجام اولین نسخه از سری کیلزون در سال 2004 توسط سونی بر روی PlayStation 2 منتشر شد. Killzone اثری خوش ساخت و باکیفیت با اتمسفری جذاب و داستانی گیرا بود که توانست طرفداران بسیاری پیدا کند. پس از اتمام ساخت اولین قسمت از کیلزون، گوریلا گیمز کار ساخت Killzone: Liberation را برای کنسول PSP آغاز کرد. این عنوان در سال 2006 با تغییراتی نسبت به نسخه پیشین مانند تغییر زاویه دید و موارد دیگر برای PSP منتشر شد.

پس از عرضه نسخه PSP کیلزون، گوریلا گیمز مشغول ساخت دومین قسمت Killzone شد. سرانجام پس از مدتها کار برروی Killzone 2، این عنوان در E3 سال 2005 با نمایش یک دمو برای PlayStation 3 معرفی شد. دمویی که در کنفرانس E3 نمایش داده شد از نظر گرافیکی فوق العاده بود و توجه همگان را جلب کرد. دمو نمایش داده شده در E3 از منظر گرافیک فاصله بسیار زیادی با بازی های آن دوران داشت. پس از اتمام کنفرانس E3 مشخص شد که دمو به نمایش در آمده از Killzone 2 به صورت هم زمان (Real-time) اجرا نمی شده و هدف، تنها معرفی دومین قسمت از سری کیلزون بوده است؛ اما این اتفاق باعث نشد تا نمایش کیلزون 2 مورد اسقبال طرفداران و منتقدین قرار نگیرد.

داستان پیوستن Guerrilla Games به استودیو های پلی استیشن

دمو نمایش داده شده از کیلزون 2 باعث شد تا استودیو گوریلا گیمز برای ارائه گرافیکی مانند آن، در بازی اصلی نهایت تلاش خود را بکار گیرد. در سال 2005 سونی، گوریلا گیمز را بخشی از استودیو های پلی استیشن و به زیر مجموعه خود اضافه کرد. کیلزون 2 سرانجام در سال 2009 برای کنسول PS3 منتشر شد. این عنوان با استقبال فوق العاده منتقدین مواجه شد به گونه ای که مجله پلی استیشن به دومین قسمت کیلزون نمره 10 را اعطا کرد و آن را “بهترین عنوان شوتر منتشر شده تا به آن دوران” نامید. IGN عنوان برترین شوتر کنسول پلی استیشن 3 را به کیلزون 2 تقدیم کرد. همچنین یکی از مهم ترین انحصاری های PS3 توانست نمره 9 را از گیم اسپات کسب کند. گیم اسپات در نقد Killzone 2 از آن بدین گونه یاد می کند:

کیلزون 2 جلوه های بصری شگفت انگیز، گیم پلی محکم و استوار و بخش چند نفره خارق العاده ای دارد که شما را ترغیب می کند تا بارها و بارها به سراغ آن بروید. کیلزون 2 اثری فوق العاده ای است که تجربه بی نظیری را برای گیمرها رقم می زند. 

داستان سری کیلزون روایت گر زوایای مختلف نبرد مرگبار و خونین بین دو نژاد است. دو نژادی که هر دو یک ریشه دارند ولی از یکدیگر دور افتاده اند. شعله های خشم و کینه بین آن ها خاموش نمی شود و هر یک به خون دیگری تشنه هستند. در Killzone 2 نیز شاهد داستان جنگ بین دو نژاد مختلف از انسان ها یعنی Vektan و Helghast هستیم و وقایع آن دو سال بعد از پایان بازی اول اتفاق می افتد. اینبار به سراغ داستان حمله گروه وکتان ها به هلگان ها می رویم؛ جایی که داستان درگیری گروه پروتاگونیست بازی به نام Tomas Sevchenko روایت می شود.

آغاز تغییراتی بزرگ در گوریلا گیمز

پس از انتشار دومین قسمت از سری کیلزون و استقبال همگان، این استودیو هلندی توسعه قسمت سوم مجموعه کیلزون را آغاز کرد. سومین قسمت از این مجموعه در سال2011 برای PlayStation 3 منتشر شد و با استقبال خوبی از منتقدین و طرفداران قرار گرفت. Killzone 3 اثری بسیار خوش ساخت بود؛ اما به واسطه تغییرات اندک در گیمپلی بازی به مانند شماره قبلی این مجموعه جاودانه نشد. به همین دلیل گوریلا گیمز که یکی از استودیو های پلی استیشن می باشد، تصمیم به تغییر و تحول گرفت.

در سال 2013 نوبت به Killzone Shadow Fall برای پلی استیشن 4 رسید تا فاصله گوریلا گیمز را از روزهای اوج خود شاهد باشیم. یکی از آثار هم‌زمان با عرضه‌ی کنسول سونی که با وجود جذابیت‌های بصری خود، از نظر طراحی مراحل دچار ضعف‌های عظیمی بود و انتقادات زیادی نسبت به آن شد. گوریلا گیمز که قصد داشت یک‌بار دیگر توانایی‌های خود را اثبات کند، به سراغ تولید IP جدیدی رفت و به نتیجه‌ی فوق العاده درخشانی هم رسید.

معرفی اثری جدید از استودیو های پلی استیشن 

Guerilla Games پس از منتشر شدن Killzone Shadow Fall در سکوت کامل و تقریبا طولانی فرو رفت و در این مدت شایعات بسیاری حول محور اثر تازه این استودیو هلندی منتشر شد. اما سرانجام در E3 2015 بود که اثر تازه این استودیو هلندی با نام Horizon Zero Down معرفی شد. معرفی Horizon Zero Down با بازخورد مثبتی از سوی گیمرها و منتقدین مواجه شد. پس از گذشت دو سال از معرفی اولیه هورایزن زیرو داون در E3 2015، این عنوان در سال 2017 منتشر شد و با استقبال فراوانی مواجه شد. 

Horizon Zero Down روایتگر داستان دختری به نام Aloy است. داستان ایلوی، هزاران سال پس از دنیای امروزی آغاز می‌شود. تمدنی که ما می‌شناسیم نابود شده و طبیعت با ربات‌های عجیب و غریب به زانو درآمده است. داستان Horizon Zero Down با پیدا شدن یک Device عجیب به دست ایلوی در سن کودکی شروع می‌شود. این Device که Focus نام دارد باعث می‌شود تا او بتواند به صورت تصاویر هولوگرافیک تمدن مدرنی را که هزاران سال پیش نابود شده ببیند و اطلاعات زیادی را از آن به دست بیاورد.

ایلوی آرام آرام عاشق این تکنولوژی می‌شود و به او داستان‌هایی را از گذشته و حال دنیای اطرافش می‌گوید که هیچ شخص دیگری قادر به دیدنش نیست. اما این تنها شروع داستان هورایزن زیرو داون است و در ادامه اتفاقاتی رخ می دهد که باعث می شود، ایلوی دنیا را نجات دهد. نمره بازی Horizon Zero Dawn در ویوکریتیک 91 از 100 می باشد! همچنین بازی Horizon Forbidden West موفق به کسب نمره 92 در ویوکریتیک شده است.

horizon forbidden west

تاثیر استودیو گوریلا گیمز بر دیگر استودیو های پلی استیشن 

Guerrilla Games Studio در بین استودیو های صنعت گیم همیشه به ساخت آثاری، باکیفیت و با بهترین گرافیک ممکن شناخته می شود. این توانایی های گوریلا گیمز سبب شده است تا سونی از موتور بازی سازی و مهارت اعضای استودیو در جهت پیشرفت دیگر استودیوهای داخلی خود و استودیو های ترد پارتی استفاده کند. همکاری بین گوریلا و دیگر استودیو ها همیشه باعث بوجود آمدن آثاری باکیفیت از منظر گرافیکی بوده است؛ آثاری مانند Until Down و Death Stranding با موتور بازی سازی این استودیو با نام Decima ساخته شده اند. این روز ها هم Death Stranding 2 و DLC Burning Shores از بازی Horizon Forbidden West با این موتور بازی سازی در دست ساخت قرار دارد. 

پس از انتشار Horizon Zero Down گوریلا گیمز مشغول به توسعه دومین قسمت از هورایزن با نام Horizon Forbidden West شد. Horizon Forbidden West در 18 فوریه 2022 برای PS4 و PS5 منتشر شد. Horizon Forbidden West با استقبال فوق العاده ای از سوی گیمرها و منتقدین مواجه شد. داستان هورایزن فوربیدن وست روایتگر داستان ایلوی پس از وقایع Zero Down است. ایلوی باید باری دیگر دنیا را نجات دهد؛ اما اینبار او باید به غرب سفر کند.

بررسی بازی Horizon Forbidden West (متنی+ویدیویی) به قلم سعید آقابابایی را در ویولت گیمرز، حتما بخوانید.

ساخت نسخه VR هورایزن توسط دیگر استودیو های پلی استیشن

پس از انتشار این اثر کارگردان Horizon Forbidden West، آقای ماتیس دیانگ (Mathijs de Jonge) اعلام کرد که دنباله هورایزن مراحل پیش تولید خود را سپری می کند. همچنین طبق شایعات و استخدام های اخیر Guerrilla Games، این استودیو پلی استیشن بازی دیگری هم در دست توسعه دارد. هدایت تیم دیگر Guerrilla Games تحت هدایت سایمن لاروش، کارگردان اسبق Rainbow Six Siege است. طبق شایعات این اثر بر روی المان های چند نفره متمرکز خواهد بود. Guerrilla Games علاوه بر دو پروژه در دست ساخت، بر روی ساخت نسخه VR هورایزن نیز نظارت دارد. نسخه VR هورایزن با نام Horizon: Call of The Mountain توسط Firesprite در دست ساخت قرار داد. Horizon: Call of The Mountain در تاریخ 22 فوریه (3 اسفند) برای PSVR 2 منتشر خواهد شد.

مقاله معرفی کامل PlayStation Studios بروزرسانی خواهد شد

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
حسام رضایی
حسام رضایی
1 سال قبل

سلام خیلی ایده ی جذاب و تازه ای بود .
من خیلی لذت بردم ، امیدوارم هر چه زودتر بروز بشه.