آنالیز گرافیک نسخه ریمستر GTA: San Andreas | چه چیزی تغییر کرده است؟
همانطور که میدانیم Grand Theft Auto: San Andreas Definitive Edition به تازگی منتشر شد. نسخه Grand Theft Auto: San Andreas Definitive Edition چیزهای خوبی دارد، اما در نهایت یک ناامیدی بزرگ برای جامعه گیمرها است. یکی از نقدهایی که بر این بازی وارد بود گرافیک نسخه ریمستر GTA: San Andreas نسبت به نسخه اصلی بود.
پس از عرضه نسخه های اورجینال دو بازی Grand Theft Auto 3 و Grand Theft Auto: Vice City که بسیار محبوب هستند؛ توجهات زیادی به هر کاری که توسعهدهنده با فرانچایز GTA انجام میدهد جلب شود. و همانطور که میدانیم Grand Theft Auto: San Andreas پس از این دو نسخه خاطره انگیز در نهایت با نقدهای تحسین برانگیز و استقبال تجاری به همان اندازه عالی عرضه شد. که باعث شد این بازی بازی به پرفروش ترین بازی PS2 در تاریخ تبدیل شود.
این بازی در ایالت سن آندریاس که به شدت از کالیفرنیا و نوادا الهام گرفته شده بود جریان دارد. از نظر خیلی متقدین این بازی موفق شد صمیمانه ترین روایت سری را تا آن زمان ارائه دهد. حال بیاید با هم نگاهی به گرافیک نسخه جدید این بازی یعنی نسخه ریمستر GTA: San Andreas بندازیم. بنابراین در ادامه با آنالیز گرافیک نسخه ریمستر GTA: San Andreas با ویولت گیمرز همراه ما باشید
نور پردازی بازی Grand Theft Auto: San Andreas Definitive Edition
به نظر میرسد نسخه ریمستر GTA: San Andreas نیز از همان سیستم نور پردازی استفاده میکند که در دو بازی دیگر این ریمستر بکار رفته است. اگرچه برخی از پیشرفتهای قابل توجه و در عین حال ظریفی نیز در بازی قابل مشاهده است. به نظر می رسد که سایه ها وضوح بالاتری دارند و با کمی دقت پخش می شوند. از انعکاس های پخته شده زیادی استفاده شده است مثلا یک نمونه خاص این است که چگونه نورها به اطراف کف درختان نخل می تابند؟
به نظر می رسد که همین تکنیک برای اکثر ساختمان ها و سایر اشیاء محیطی نیز به کار گرفته شده است. با این حال، برخی از مشکلات نیز وجود دارد. سطوح خودروها غیر انعکاسی هستند که به بازی ظاهر نسبتاً کسل کننده ای می دهد که گویی با رنگ های پاستلی ساخته شده اند. همان چیزی که در زمان انتشار بازی مورد انتقاد قرار گرفت. این ممکن است یک انتخاب طراحی زیباشناختی از Rockstar باشد، اما قطعا امروز نسبتا کسل کننده به نظر می رسد.
نسخه Definitive Edition بازی بر روی Unreal Engine 4 ساخته شده است و از یک سیستم نورپردازی کاملاً جدید برای تأثیرگذاری عالی استفاده می کند. همانطور که می توان بلافاصله پس از شروع بازی متوجه شد. به لطف جزئیاتی مانند سایه های دقیق و با وضوح بالا، جهان بازی بسیار غنی تر از نسخه اصلی خود به نظر می رسد. سطوح وسایل نقلیه همچنین نور خورشید و سایر منابع نور مانند چراغ های راهنمایی، چراغ های خیابان و حتی چراغ های پیچیده شده دور نخل هایی را که قبلاً ذکر کردم، منعکس می کنند. با وجود سیستمهای روشنایی جدید، به نظر میرسد که جهان بازی بسیار روشنتر و آفتابیتر شده است. ته در مقایسه با بازی اصلی، ظاهری کاملاً متمایز به آن میدهد.
مدل سازی کرکترها در Grand Theft Auto: San Andreas Definitive Edition
استودیو Rockstar قبلاً در تلاش بود تا مدل کرکترها، داراییهای بافت و … را در 32 مگابایت رم پلیاستیشن 2 قرار دهد؛ البته این موجب کوچکتر شدن اندازه نقشه San Andreas در مقایسه با Vice City و GTA 3 شده است. کاملاً قابل درک است که چرا به نظر می رسد مدل های شخصیت پیشرفت زیادی داشته باشند. علاوه بر این، بازی باید مدلهای شخصیتی بیشتری را نیز برای NPCها در نظر بگیرد زیرا ایالت سن آندریاس خانه گروه های مختلف از نظر فرهنگی مردم است که همه باید متفاوت از یکدیگر به نظر برسند.
تعداد Polygon تقریباً مشابه Vice City است. با این حال، انیمیشنهای بهتر صورت در نسخه Definitive Edition نمایش کلی را کمی دلپذیرتر از ورودیهای قبلی میکنند و آن را به یک بهبود خالص تبدیل میکند. به نظر میرسد نسخه Definitive Edition بازی از نوعی ارتقاء level هوش مصنوعی برای بافتها و مدلهای کاراکتر استفاده میکند و احتمالاً راکستار تنها نگاه کوچکی به تغییرات دستی آن هم تنها برای حفظ ظاهر داشت.
با این حال، از هر سه اثر در این سه گانه به نظر می رسد San Andreas از نظر مدل های به روز شخصیت بدترین عملکرد را داشته است. حتی کارل جانسون، قهرمان اصلی داستان، کاملاً واضح به نظر نمی رسد، و همین را می توان برای بسیاری از مدل های شخصیتی دیگر نیز گفت. اما در سوی دیگر محیط بازی بسیار عالی به نظر می رسد. اگرچه همانطور که قبلاً گفته شد به نظر می رسد بخش زیادی از تغییرات محیطی و … توسط ((نورپردازی به روز شده)) انجام شده است.
جریان بازی و وزن Npcها
بازی Grand Theft Auto: San Andreas از همان موتور RenderWare استفاده میکند که در بازی های قبلی این فرانچایز استفاده میشد. اگرچه بهروزرسانیهای عمده موتور به بازی اجازه میدهد تا محیطهای متراکمتر و بزرگتری داشته باشد بدون اینکه هیچ گونه عملکردی را قربانی کند. نقشه بازی فقط شهری مانند Vice City یا GTA 3 نیست، بلکه یک ایالت کامل است. شما Los Santos، San Fierro، Las Venturas و همچنین مناطق وسیعی از حومه شهر را در بازی خواهید داشت.
در نسخه Definitive Edition بنظر میرسد NPCها متنوع تر هستند و همچنین تعدادشان بیشتر است. هوش مصنوعی نیز کمی پیچیدهتر شده است. زیرا اعضای باند دشمن سعی میکنند شما را در صورت قدم گذاشتن در قلمرو آنها به پایین بکشند. به نظر میرسد که Draw Distance بازی نیز تقویت شده است. اگرچه بازی از مه برای پوشاندن جزئیات در مناطق دوردست نقشه و ایجاد توهم نقشه بزرگتر استفاده میکند.
البته، در چشم انداز بازی های مدرن که در آن بازی هایی داریم که به طور تصاعدی بزرگتر از سان آندریاس هستند که چندان مهم نیست. رندر کردن چنین دنیای عظیمی بدون هیچ مشکلی نیز کار بزرگی نیست، به خصوص برای موتور بازی مانند Unreal Engine 4 که در نسخه Definitive Edition بازی استفاده میشود.
افزایش سطح جزئیات در شخصیتها و محیطهای اطراف نیازی به کاهش فاصله ترسیمی ندارد، بلکه کاملا برعکس است. فاصله کشش افزایش مییابد، که مخصوصاً زمانی که در سطح شهر با یک ماشین سریع زوم میکنید یا در امتداد بالای ساختمانها در هواپیما حرکت میکنید، مشهود است. با این حال، مه باعث می شود نقشه بازی کوچکتر از نسخه اصلی به نظر برسد؛ که ممکن است برای طرفداران نسخه اصلی مشکل باشد.
انیمیشن و سایر پیشرفت ها
استودیو Rockstar از تکنیکهای motion capture و stop motion capture برای ساخت انیمیشن برای Vice City استفاده کرد و به نظر میرسد که همان تکنیکها برای San Andreas نیز به کار رفته اند. کارل جانسون، قهرمان داستان، میتواند شنا کند، از طاقچهها بالا برود، و در حین مبارزه غلت بزند که البته برای ساخت یک سری انیمیشنهای جدید واقعا به این حرکات نیاز داشت.
انیمیشنها نیز بسیار متنوعتر و روانتر شده اند که باعث پیشرفت بزرگی نسبت به نسخه اصلی میشود. با این حال، هیچ پیشرفت قابل توجهی در انیمیشنهای Definitive Edition وجود ندارد. در قسمت بارگذاری، در نسخه اصلی چند دقیقه طول می کشد تا روی سخت افزار PS2 بارگذاری شود. زمان بارگذاری به لطف سخت افزار مدرن مجهز به SSD نسبت به نسخه اصلی در Definitive Edition بسیار بهبود یافته است. در PS5 تنها چند ثانیه طول می کشد تا یک سیو را بارگذاری کند.
فیزیک و توجه به جزئیات
بازی Grand Theft Auto: San Andreas دارای یک سیستم فیزیک بسیار پیچیده است که در تعدادی از جنبههای ظریف و در عین حال مؤثر پیشرفت بزرگی نسبت به Vice City داشته است. میتوانید سوار دوچرخه شوید، تقویتکنندههای نیتروژن را به ماشینها وصل کنید، از جتپک یا چتر نجات استفاده کند. که همانطور که میدانیم همه اینها سیستمهای فیزیکی خود را دارند. و این چیزی است که در Definitive Edition دستکاری نشده است.
با این حال، برخی تغییرات در توجه به جزئیات وجود دارد. انفجار و دود در سراسر صفحه با بافت هایی با وضوح بالا بهتر شده است، به علاوه امواج این انفجارها بسیار واقعی تر هستند. به نظر می رسد که گیاهان و جانوران به قسمت های دریایی اضافه شده اند که هنگام غواصی در زیر آب قابل مشاهده است. پس از انفجار نارنجکها، بافت زمین در ناحیه ضربه تغییر میکند تا انفجار را منعکس کند. خود این پیشرفت بزرگی در مقایسه با نمونه اصلی که فقط یک توده سیاه از بافت را روی نقطه باقی میگذارد، است. البته خود من متوجه هیچ تغییر قابل توجهی در تعامل با محیط نشدم.
جمع بندی
گرافیک نسخه ریمستر Grand Theft Auto: San Andreas نسبت به نسخه اصلی در تعدادی از زمینههای کلیدی پیشرفتهای زیادی دریافت داشته است. از جمله نورپردازی که جان تازهای به این بازی ده ساله میبخشد. البته این پیشرفت در مورد مدل های کرکتر صدق نمیکنند در واقع کرکترها روحی که باید داشته باشند را ندارند. هیچ تغییر قابل توجهی در انیمیشن یا فیزیک بازی وجود ندارد و آن را به یک بسته بندی مجدد نسبتاً متوسط از نسخه اصلی تبدیل می کند. به این ترتیب، به نفع بازی بود که زمان بیشتری را برای توسعه بگذارند.
نظر شما راجب گرافیک نسخه ریمستر GTA: San Andreas چیست؟ به نظر شما این بازی یک موفقیت بود یا تنها بازی بود که فشار را از راکستار (به دلیل کم کار بودن) بردارد؟ نظرات خود را برای ویولت گیمرز کامنت کنید.
نقد بسیار جالبی بود👍👍
فکر کنم باید ۲ یا ۳ ماهی صبر کرد تا باگ رفع شه، بعد رفت سراغ این گیم. الان که حسابی با باگاش ظاهراً لذت نمیشه برد از گیم
نصف ماد هایی هم که برای این بازی اومدن نیست