تیترسینمامقالات سینماییمنتخب سردبیر

فیلم های ممنوعه ⛔️ معرفی فیلم های 18+ و جنجالی

فیلم های ممنوعه از همان سال های ابتدایی سینما بخش جدا نشدنی از این هنر بوده اند. ممنوع شدن یک فیلم میتواند دلایل مختلفی را داشته باشد. اما از عمده ترین این دلایل میتوان به خشونت بیش از اندازه، محتوای جنسی زیاد و مسائل سیاسی و اجتماعی اشاره کرد. در تاریخ سینما فیلم سازان زیادی با گذشتن از خطوط قرمز و تابو شکنی موفق به خلق جریان های متفاوت و جدیدی در سینما شدند. و سبب شدند تا بسیاری از فیلم های حاظر در این لیست از همان سال های اولیه اکران تا به امروز همواره موضوع داغ بسیاری از سینمادوستان و محافل مختلف باشند. با ویولت گیمرز همراه باشید تا به معرفی برخی از جنجالی ترین فیلم های ممنوعه تاریخ بپردازیم. لازم به ذکر است که این لیست بر اساس تاریخ انتشار رده بندی شده است.

1، فیلم The birth of nation 1915

( فیلم ممنوعه در آمریکا)

فیلم تولد یک ملت
کارگردان: دی. دبلیو. گیریفیث

امتیاز آی ام دی بی: 6.2 از 10

امتیاز در راتن تومیتوز: 93 از 100

فیلم تولد یک ملت که بسیاری آن را بحث برانگیز ترین فیلم تاریخ آمریکا میدانند نتنها یکی از جنجالی ترین فیلم های تاریخ سینمای آمریکا است بلکه میتوان از آن بعنوان یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین آثار تاریخ سینما نیز نام برد. این فیلم که در سال 1915 بر روی پرده های سینما رفت اولین فیلمی در تاریخ سینما است که برای خلق موسیقی آن از یک گروه ارکستر استفاده شده است. تولد یک ملت اولین فیلم غیر سریالی تاریخ سینمای آمریکا و همچنین اولین فیلمی است که قسمت هایی از آن را در کاخ سفید فیلمبرداری کرده اند. روایت عالی و پیشرو، استفاده عالی از کلوزآپ و لانگ شات و تدوین، خلق لحظات حماسی باشکوه و همچنین لحظات احساسی تاثیرگذار. تنها بخش کوچکی از دستاورد های این اثر گیریفیث است.

تفکرات نژاد پرستانه

در واقع میتوان اینگونه گفت که این اثر در تمام بخش ها یک گام رو به جلو برای سینما بود. اما موردی که باعث این فیلم به لیست فیلم های ممنوعه اضافه شود وجود تفکرات نژاد پرستانه بر سیاه پوستان آمریکایی بود.  این مورد سبب شد تا این فیلم از قبل زمان اکرانش تا به امروز بحث برانگیز باشد و عده زیادی این فیلم را یک اثر نفرت انگیز و غیر انسانی خطاب کنند. این فیلم که در زمان جنگ داخلی آمریکا جریان دارد از سیاه پوستان تصویر بشدت تخریب برانگیزی را به نمایش میگذارد. وحشی گری، قتل، تجاوز، سرقت و حیله گری بخشی از ویژگی های سیاه پوستان در این فیلم است. در مقابل سفید پوستان جنوب آمریکا افرادی بسیار متمدن و خون گرم به نمایش در میایند. در واقع گیریفیث  خانواده سفید پوستان را بسیار خون گرم میسازد که عشق و محبت زیادی در بین آنان وجود دارد. و سیاه پوستان مانند بلای آسمانی بر سرشان خراب میشوند و تمام آرزو ها و عشق و علاقه میان آنان را بر باد میدهند.

فیلم از همان زمان اکران جز فیلم های جنجالی بود و سیاه پوستان در شهر ها و ایالات مختلف تظاهرات زیادی را علیه آن به پا کردند و در بسیاری از ایالت ها نیز به لیست فیلم های ممنوعه اضافه شد. همچنین این فیلم باعث تولد دوباره سازمان نژاد پرستی کو کلاکس کلن در آمریکا شد. این فیلم اثری است که از آن بعنوان رکیک ترین فیلم تاریخ با مضامین نژاد پرستی یاد میکنند. بینندگان معمولا بعد از دیدن این فیلم به دو دسته تقسیم میشوند عده ای آن را بخاطر دستاورد های سینمایی خیره کننده اش تحسین میکنند و عده ای دیگر از آن بعنوان یک اثر پروپاگاندا جهت تفکرات نژاد پرستی مورد انتقاد شدید قرار میدهند.

2، فیلم Haxan 1922

( فیلم ممنوعه در آمریکا )

فیلم ممنوعه Haxan

کارگردان: بنجامین کریستنسن

امتیاز آی ام دی بی: 7.6 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100

بنجامین کریستنسن فیلم ساز دانمارکی در سال 1922 فیلمی را ساخت که به پرهزینه ترین فیلم صامت تاریخ اسکاندیناوی تا آن زمان بدل گشت و همچنین از آن بعنوان یکی از تاثیر گذار ترین فیلم ها در ژانر وحشت یاد میشود. این فیلم که روایتی مستندگونه دارد با استفاده از تصاویری منزجر کننده و گاهی ترسناک مانند شکنجه، کابوس و مکان های متروکه و مه آلود به شرح تاریخ جادوگری میپردازد. بنجامین کریستنسن در این فیلم خود نشان میدهد که چگونه مذهب و خرافات در طول تاریخ بعنوان ابزاری جهت شکنجه زنان استفاده شده است. فیلم Haxan در زمان اکران خود مورد توجه منتقدان و بینندگان قرار گرفت و حتی بینندگان امروزی نیز همچنان میتوانند از اتمسفر فوق العاده و روایت های این فیلم لذت ببرند.

این فیلم به علت نمایش تصاویر منزجر کننده از شکنجه و برخی از موارد نیمه برهنگی که در آن زمان آنچنان معمول نبود در لیست فیلم های ممنوعه آمریکا قرار گرفت. این فیلم همچنین جز ده فیلم ممنوعه جهان در سینمای صامت است.

3، فیلم All quiet on the western front 1930

( فیلم ممنوعه در آلمان نازی، اتریش، ایتالیا، استرالیا )

فیلم All quiet on the western front

کارگردان: لوئیس مایلستون

امتیاز در آی ام دی بی: 8.1 از 10

امتیاز در راتن تومیتوز: 98 از 100

در جبهه غرب خبری نیست که از آن بعنوان اولین فیلم ضد جنگ تاریخ یاد میشود اقتابسی سینمایی از کتابی با همین نام است که توسط کهنه سرباز آلمانی جنگ جهانی اول اریش ماریا رمارک نوشته شده است. به تازگی و در سال 2022 اقتباس دیگری از این کتاب انجام شد که میتوانید نقد این فیلم را از اینجا مطالعه کنید. در طول تاریخ و بخصوص سال های ابتدایی سینما فیلم های جنگی تنها بعنوان ابزاری جهت تحقق و فراگیر کردن اهداف حکومت ها و کشورهای مختلف استفاده می‌شدند. قهرمان سازی از فرماندهان، دعوت از افراد جامعه برای شرکت در جنگ و یا عدم ارائه تصویر درست و بی رحم از جنگ و… از نمونه اهدافی است که در یک فیلم تبلیغاتی و یا پروپاگاندا از آن استفاده می‌شود. در این بین فیلم آمریکایی در جبهه غرب خبری نیست از اولین آثار سینمایی بود که برخلاف این جریان حرکت کرد و تصویری واقعی از جنگ را به نمایش گذاشت. 

حمله نازی ها به سالن های سینما!!

این فیلم داستان سربازان جوانی را روایت میکند که برای بدست آوردن افتخار راهی جبهه های جنگ میشوند. اما بعد از مدتی با مرگ، گرسنگی و پوچی مواجه میشوند و تباهی جنگ را تجربه میکنند. این فیلم نیز مانند کتابش در بسیاری از کشورهای اروپایی و بخصوص آلمان ممنوع شد. در خلال اکران این فیلم در سال 1930 نازی ها با حمله به سالن های سینما و استفاده از بمب های بدبو و پودر عطسه ویا رها کردن موش در سالن های سینما اکران این فیلم را با اختلال مواجه کردند و به این فیلم لقب فیلم یهودی ها را دادند. کمپین نازی ها موثر بود و مقامات آلمانی تصمیم گرفتند تا این فیلم را در لیست فیلم های ممنوعه قرار بدهند. اما این فیلم در آمریکا مورد توجه قرار گرفت و توانست دو جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردان را از آن خود کند. موردی که تا آن زمان بی سابقه بود.

4، فیلم LAge dOr 1930

( فیلم ممنوعه در فرانسه، پرتغال و استرالیا )

فیلم Lage dor

کارگردان: لوئیس بونوئل 

امتیاز در آی ام دی بی: 7.2 از 10

امتیاز در راتن تومیتوز: 90 از 100

فیلم Lage dor یا عصر طلایی فیلمی سوررئال به کارگردانی فیلم ساز مشهور اسپانیایی لوئیس بونوئل است که نقاش سوررئال معروف سالوادور دالی نیز در ساخت این فیلم با او همکاری داشته است. این فیلم که نزدیک به 50 سال در لیست فیلم های ممنوعه قرار داشت اقتباسی آزاد از کتاب 120 روز در سودوم نوشته مارکی دوساد است و رویکردی انتقادی به جامعه بورژوازی آن زمان و کلیسای کاتولیک دارد. اگرچه این فیلم به اندازه اقتباس پازولینی از این کتاب در نمایش سادیسم و صحنه های جنسی عریان نیست. اما با این حال محتوای به نمایش در آمده در این فیلم نیز در آن سال ها خیلی مرسوم نبوده است. بونوئل در این فیلم به زیبایی هر چه تمام تر تباهی و جهالت قشر مرفه جامعه را به تصویر میکشد.

بعنوان مثال افراد طبقه مرفه در این فیلم نسبت به کشته شدن خدمتکاران و یا کودکان بی تفاوت هستند اما سیلی خوردن یک زن از قشر مرفه کافی است تا واکنش آنان را برانگیزد. تباهی و فساد این جامعه حتی در میان روابط خودشان نیز موجود است و آنان را در خود غرق کرده است.نمایش این فیلم باعث خشم گروه مرسوم به لیگ میهن پرستان فرانسه شد و آنان به سالن های سینما و بینندگان این فیلم حمله کردند. این گروه حتی به نمایشگاه آثار سالوادور دالی نیز حمله کردند و به آثار او آسیب وارد کردند. بعد از این اتفاقات پلیس فرانسه بعد از بازبینی دوباره این فیلم دستور توقف پخش و ممنوعیت این فیلم را صادر کرد.

5، فیلم Scarface 1932

( ممنوعه در آمریکا، انگلیس، ایرلند )

فیلم Scarface 1932

کارگردان: هاوارد هاکس

امتیاز در آی ام دی بی : 7.7 از 10

امتیاز در راتن تومیتوز: 98 از 100

صورت زخمی یکی از بهترین آثار فیلم ساز افسانه ای سینمای کلاسیک هاوارد هاکس است. این فیلم یک اقتباس از کتابی با همین نام نوشته آرمیتاژ تریل میباشد و برایان دی پالما در سال 1983 بازسازی دیگری را از این فیلم با بازی آلپاچینو ساخت. گفتنی است که این داستان از آل کاپون گنگستر معروف ایتالیایی آمریکایی الهام گرفته شده است. هاکس در این فیلم با حفظ بسیاری از مولفه های سینمایی خود مانند شوخ طبعی و تاکید برخانواده جامعه تاریک گنگستری آن سال ها را هدف قرار میدهد. فیلم صورت زخمی که در آن حتی نیروهای پلیس نیز بسیار خشن و بی رحم معرفی شده اند شامل سکانس های زیادی از درگیرهای مسلحانه بسیار خشن است.

با اینکه شاید این فیلم نسبت به استاندارهای این روزها آنچنان هم خشن نباشد اما این فیلم در بسیاری از ایالت ها و شهرهای آمریکا به علت خشونت پیش از حد در لیست فیلم های ممنوعه و فیلم های خشن قرار گرفت و از آن بعنوان یکی از ده فیلم ممنوعه جهان در سینمای کلاسیک یاد میشود. حتی بسیاری از منتقدان نیز از خشونت این فیلم انتقاد کردند و به همین علت نقدهای منفی را برای این فیلم نوشتند. همچنین بسیاری از گروه های ایتالیایی آمریکایی نیز از این فیلم انتقاد کردند زیرا عقیده داشتند این فیلم به جامعه ایتالیایی ها توهین کرده است! این در حالی است که خود آل کاپون یکی از طرفداران این فیلم بوده است.

6، فیلم Triumph of the will 1935

( فیلم ممنوعه در آلمان و آمریکا )

فیلم Triumph of will

کارگردان: لنی ریفنشتال

امتیاز در آی ام دی بی: 7.2 از 10

امتیاز در راتن تومیتوز: 84 از 100

پیروزی اراده فیلمی مستند به تهیه کنندگی آدولف هیتلر است!. احتمالا همین جمله کافی است تا دلیل ممنوعیت این فیلم را متوجه شویم. حتما تا به این جا به این موضوع پی برده اید که سینما و رسانه  چه نقش بسزایی را در افکار عمومی ایفا مینمایند. و چگونه دولت ها و گروه های مختلف از آن بعنوان ابزاری جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کرده اند. پیروزی اراده برخلاف فیلم در جبهه غرب خبری نیست و به مانند فیلم تولد یک ملت یک فیلم پروپاگاندای تبلیغاتی است. و در جهت پیشبرد اهداف حزب نازیسم در آلمان ساخته شده است. این فیلم شامل سخنرانی های متعدد از آدولف هیتلر و سران نازی میباشد و نشان می‌دهد اگر نازی ها به قدرت برسند آلمان چگونه قدرت سابق خود را باز میابد.

این فیلم در هدفش بسیار موفق عمل کرد و در بین مردم آلمان با استقبال زیادی مواجه شد. اما بعد از جنگ جهانی دوم برای جلوگیری از شکل گیری دوباره تفکرات نازیسم این فیلم برای سال ها در لیست فیلم های ممنوعه آلمان قرار گرفت. لنی ریفنشتال کارگردان این مستند به علت ساخت این فیلم و همکاری با نازی ها همواره نظرات منفی زیادی را دریافت کرده است. با این حال همچنان عده ای از منتقدان به او لقب بزرگترین فیلم ساز زن قرن بیستم را داده اند و دستاورد های فنی او را تحسین کرده اند. همچنین از پیروزی اراده همواره بعنوان یکی از ده فیلم ممنوعه جهان که مستند هستند یاد شده است. فیلم دیکتاتور بزرگ ساخته معروف چارلی چاپلین از جمله فیلم هایی بوده است که فیلم پیروزی اراده منبع الهام آن بوده است. 

7، فیلم Dry summer 1963

( فیلم ممنوعه در ترکیه )

فیلم Dry summer

کارگردان: متین ارکسان

امتیاز در آی ام دی بی: 7.9 از 10

امتیاز در راتن تومیتوز: ندارد

فیلم تابستان خشک همواره بعنوان یکی از بهترین و مهم ترین آثار سینمایی کشور ترکیه شناخته میشود. فیلمی که از آن بعنوان اثری یاد میشود که سینمای ترکیه را به جهان معرفی کرده است. این فیلم که برای سال ها در کشور ترکیه در لیست فیلم های ممنوعه بود داستان مرد پر طمعی به نام عثمان را روایت میکند که آب زمین کشاورزی را بر روی دیگر روستاییان می‌بندند. این عمل او باعث بروز درگیری های بسیار زیادی بین او و سایر ساکنین روستا و حتی بین او و برادر و همسر برادرش می‌شود. این فیلم شامل درگیری های معتدد بین اهالی روستا بر سر آب، خشونت علیه حیوانات و روابط نامشروع همراه با صحنه های جنسی  است.

این موارد باعث شد تا مقامات کشور ترکیه به این نظر برسند که این اثر تصویر بدی را از جامعه این کشور به دنیا نشان می‌دهد و تصمیم به ممنوع کردن آن گرفتند و یکی از ده فیلم ممنوعه جهان در ترکیه است. اما در هر صورت این فیلم به شکل مخفیانه به آلمان و جشنواره فیلم برلین ارسال شد. اتفاقی که باعث شد تا این فیلم برنده خرس طلایی این جشنواره شود. 

8، Onibaba 1964

( ممنوع شده در انگلستان )

فیلم Onibaba

کارگردان: کانتو شیندو

امتیاز در آی ام دی بی: 7.9 از 10

امتیاز در راتن تومیتوز: 90 از 100

داستان این فیلم در اواسط قرن چهاردم و در جریان جنگ داخلی ژاپن جریان دارد. جایی که یک زن پیر و عروسش با به دام انداختن سامورایی ها آنان را به قتل میرسانند. هدف آنان از این کار این است که با فروش تجهیزات آنان بتوانند پول و غذا بدست بیاورند. فیلم Onibaba دنیایی بسیار تاریک و خشن را به نمایش میگذارد که در آن انسان ها برای برطرف کردن نیزهای خود در دوران جنگ و قحطی به هر عملی دست میزنند. یکی از نکات برجسته فیلم که در القای حس ترس و دلهره نقش بسزایی دارد فیلمبرداری فوق العاده اثر است. دوربین این فیلم از میان نی زارها و از بالا و پایین به شکل های مختلف عبور میکند. این نی زارها که به وفور در تمام مکان های فیلم یافت میشوند بعنوان مکانی برای مخفی شدن و یا مخفی کردن شخصیت ها و اتفاقات مختلف کاربرد دارند.

به همین جهت حرکات دوربین به گونه هستند که گویا خطر همیشه در کمین است. فیلم Onibaba بی شک یکی از بهترین آثار در سینمای ترسناک ژاپن  به شمار میرود. کانتو شیندو کارگردان این اثر ماسک معروف و ترسناک این فیلم را نمادی از کسانی عنوان کرد که در جریان بمب باران اتمی هیروشیما و ناگاساکی زیبایی صورت شان را از دست دادند. این فیلم خشن و ترسناک در زمان اکرانش در انگلستان در لیست فیلم های ممنوعه قرار گرفت. اما بعد ها نسخه ای از این فیلم با حذف بسیاری از صحنه ها توانست مجوز پخش بگیرد.

9، فیلم Trans_ Europ_ Express 1966

( فیلم ممنوعه در انگلستان )

فیلم Trans europ express

کارگردان: آلن رب گریه

امتیاز در آی ام دی بی: 7.1 از 10

امتیاز در راتن تومیتوز: ندارد

فیلم قطار سریع السیر اروپا بی شک یکی از متفاوت ترین آثار این لیست میباشد. در این فیلم کارگردان خود فیلم یعنی آلن رب گریه نقش کارگردانی را بازی میکند که همراه با دستیارانش در حال سناریو نویسی برای یک فیلم میباشند. بازیگر نقش اصلی این فیلم یعنی ژان لویی ترنتینیان نقش بازیگری را بازی میکند که آن بازیگر مشغول بازی کردن نقش یک دلال مواد است. در حقیقت ما در اینجا پروژه ساخت یک فیلم را مشاهده میکنیم و آن فیلم در همان لحظه برای ما پخش میشود. این تاکید بر فیلم بودن یکی از ویژگی های موج نوی فرانسه است که مشابه آن را در آثار کارگردانان دیگری مانند ژان لوک گدار نیز دیده ایم.

آلن رب گریه با این روش هم ما را با نحوه فیلم ساختنش آشنا میکند و هم کنترلی را که یک کارگردان و تفکراتش بر روی شخصیت ها و اتفاقات دارند. با اینکه برخی از لحظات تعقیب و گریز این فیلم همچنان هیجان خاص خودشان را دارند اما این فیلم از آن دسته آثاری است که همه نمیتوانند از آن لذت ببرند. اما دلیل اینکه این فیلم در لیست فیلم های ممنوعه انگلستان قرار گرفت وجود لحظات سادیسمی و خشونت جنسی زیاد در آن بود.

10، فیلم Daisies 1966

( فیلم ممنوعه در چکسلواکی )

Daisies 1966 فیلم

کارگردان: ویه را خیتیلووا

امتیاز آی ام دی بی: 7.3 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 86 از 100

فیلم Daisies یا بابونه ها یک فیلم آوانگارد و از آثار مهم موج نوی چکسلواکی است. یکی از ویژگی های موج نوی چکسلواکی به چالش کشیدن قواعد فیلم سازی است. موردی که در این فیلم خیتیلووا نیز به وضوح قابل مشاهده است. خیلیتیلوا در این فیلم زندگی دو زن جوان و زیبا را به نمایش میگذارد که هیچ هدف و شغلی را در زندگی ندارند و تنها در حال خوش گذرانی هستند. در واقع این فیلم هیچ داستان خاصی را روایت نمیکند و ما در تمام فیلم شاهد اصراف و خوش گذارنی این دو هستیم که با سبک خاصی از فیلم سازی به نمایش در می آید. از سبک کمدی خاصی که هجوی بر زندگی پوچ و بی هویت زنان در جامعه ای که نقشی در آن ندارند. تا انواع نماد پردازی ها و صداگذاری ها و تدوین که همگی به نحو احسنت مضامین مختلفی را میرسانند.

این فیلم در بیشتر نظرسنجی ها از سوی منتقدان همواره بعنوان یکی از 10 فیلم برتر چکسلواکی شناخته میشود. اما در زمان خودش از فیلم های جنجالی بود و توسط دولت کمونیستی چکسلواکی در لیست فیلم های ممنوعه قرار گرفت و یکی از ده فیلم ممنوعه جهان با مضامین سیاسی است. حزب کمونیست چکسلواکی دلیل آن را نمایش پیش از حد از بی بند و باری زنان و هدر دادن بی رویه غذا عنوان کرد. حجم غذاهایی که در هنگام خوش گذرانی شخصیت های  فیلم به هدر میروند بسیار زیاد است و تقریبا در تمام لحظات فیلم میتوان این مورد را مشاهده کرد.

11، فیلم I am curious yellow 1967

( ممنوع شده در آمریکا و کانادا )

فیلم I am curious yellow

کارگردان: ویلگوت خومان

امتیاز در آی ام دی بی: 6.1 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: ندارد

این فیلم در سال 1967 اکران شد و خیلی زود به یکی از فیلم های جنجالی سینمای اروپا بدل گشت. این فیلم سوئدی اثری در رابطه با به چالش کشاندن قرارداد های اجتماعی میباشد و زندگی دختر جوانی را به تصویر میکشد که موضوعات  مختلفی  مانند روابط جنسی، سیاست و مذهب ذهن او را کنجکاو کرده است. این دختر در خلال مصاحبه هایی که با مردم مختلف در رابطه با نحوه تدریس و سوسیالیسم در سوئد دارد بسیاری از درگیری های ذهنی اش مانند روابط و فعالیت های سیاسی را تجربه می‌کند. این فیلم با وجود فروش بسیار خوب در آمریکای شمالی و تبدیل شدن به پرفروش ترین فیلم غیر انگلیسی زبان در تاریخ  این قاره در همان ابتدا به علت نمایش مکرر برهنگی و روابط جنسی بسیاری از صحنه هایش حذف گردید و حتی در برخی از ایالات نیز در لیست فیلم های ممنوعه قرار گرفت و بسیاری به آن لقب رکیک ترین فیلم تاریخ تا آن زمان را داده اند.

این فیلم مخالفان خشمگینی را نیز داشت، تا جایی که عده ای سالن های پخش این فیلم را به آتش کشیدند. با وجود تمام این حواشی ویلگوت خومان کارگردان این اثر یک سال بعد فیلم I am curious blue را ساخت که دنباله این فیلم میباشد.

12، فیلم Z 1969

( فیلم ممنوعه در یونان )

فیلم z 1969

کارگردان: کوستا گاوراس

امتیاز در آی ام دی بی: 8.2 از 10

امتیاز در راتن تومیتوز: 94 از 100

اگر پای فیلم سازان سیاسی در میان باشد بدون شک میتوان از کوستا گارواس فیلم ساز یونانی فرانسوی بعنوان یکی از چهره های مطرح این دسته از فیلم ها نام برد. فیلم سازی که مضامین و رویدادهای سیاسی را به شکلی بسیار هیجان انگیز روایت میکند و حتی اگر علاقه ای به سیاست نداشته باشید بازهم شیفته آثار او خواهید شد. فیلم Z محصول سال 1969 بی شک یکی از مشهور ترین و بهترین آثار او است که جز فیلم های جنجالی در زمان خود بود. این فیلم از کتابی با همین نام و بر اساس رویدادهای واقعی از ترور سیاست مدار یونانی گریگوریس لامبراکیس ساخته شده است.

داستان و اتفاقات این فیلم درگیری های مختلف بین یک گروه چپ و حزب حاکم را نشان میدهد. جایی که مقامات بالای کشوری سعی در حذف ایدِئولوژی و ترور اعضای این گروه را دارند. و گروه مقابل نیز سعی در برملا کردن واقعیت پشت پرده و مبارزه متقابل با آنان را دارد. در این فیلم ضمن آشنایی با تفکرات سیاسی مختلف شاهد تعقیب و گریز ها و درگیری های هیجان انگیزی هستیم که با موسیقی بسیار گوش نواز به تصویر کشیده میشود. این فیلم در کشور یونان در لیست فیلم های ممنوعه قرار گرفت و تمام اعضای سازنده آن در این کشور تحریم شدند. دولت یونان دلیل این ممنوعیت را استفاده این فیلم از کلمه Z در عنوانش بیان کرد. کلمه Z در آن زمان سمبولی از اعتراضات به ترور گریگوریس در یونان بود و معنی ” او زنده است ” را میداد.

13، فیلم The devils 1971

( فیلم ممنوعه در انگلستان، فنلاند و آمریکا )

فیلم The devils 1971

کارگردان: کن راسل

امتیاز آی ام دی بی: 7.8 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 69 از 100

فیلم شیاطین محصول مشترک آمریکا و انگلستان بی شک یکی از فیلم های جنجالی و بسیار بحث برانگیز در تاریخ سینما میباشد. تا جایی که عده ای از آن بعنوان بحث برانگیز ترین فیلم سینمای هالیوود و رکیک ترین فیلم تاریخ هالیوود یاد میکنند. این فیلم  بر اساس رویدادهای واقعی در قرن هفدهم فرانسه شاخته شده است و ماجراهای کشیشی را روایت میکند که نظریات نامتعارفی در رابطه با روابط جنسی و مذهب دارد. نظریات نامتعارفی که باعث میشود بسیاری از راهبه های دنباله رو او نسبت به او تمایلات جنسی پیدا کنند. این فیلم نقدی بر کلیسا و تاریخ انسان است و شامل مضامین مختلفی مثل ایمان، قدرت، کاریزما و… است. این فیلم به علت تصویر سازی نامتعارف از مذهب و وجود مقادیر زیادی از برهنگی و صحنه های جنسی و خشونت جسمی بالا در بسیاری از کشورهای جهان در لیست فیلم های ممنوعه قرار گرفت و یکی از ده فیلم ممنوعه جهان با مضامین مذهبی است.

علارغم ممنوع شدن در بسیاری از کشورها فیلم The devils در نمایش محدود در آمریکا و انگلستان نیز سانسور های زیادی را تجربه کرد و در واقع نسخه کامل این فیلم در هیچ کشوری به نمایش در نیامد. این فیلم منتقدان زیادی را نیز خشمگین کرد و باعث شد این فیلم نقدهای منفی زیادی را داشته باشد. فیلم شیاطین همچنان در بسیاری از کشورها ممنوع میباشد و در بسیاری از نمایش ها نیز همچنان بعد از گذشت سال ها سانسور میشود.

14، فیلم ممنوعه Bay of Blood 1971

( ممنوع شده در انگلستان)

فیلم Bay of Blood 1971

کارگردان: ماریو باوا

امتیاز آی ام دی بی: 6.5 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 86 از 100

فیلم های جالو یکی از زیر ژانر های فیلم های ترسناک هستند که مبدا پیدایش آنان کشور ایتالیا است. در این فیلم ها قاتلانی که معمولا هویت آنان تا پایان فیلم نامشخص است دست به سلاخی بسیار خشن انسان ها بخصوص زنان زیبا میزنند. سلاخی هایی که توسط فیلم سازان این سبک به زیبایی هرچه تمام تر و به مانند یک تابلوی نقاشی ترسیم میشود. فیلم Bay of Blood ساخته یکی از نام آور ترین و مهم ترین فیلم سازان این سبک یعنی ماریو باوا است. فیلمی که بسیاری از آن بعنوان یکی خشن ترین و رکیک ترین فیلم تاریخ جالو یاد میکنند. این فیلم در یک خلیج اقامتی بسیار زیبا دارد. خلیج زیبایی که بعد از ورود یک قاتل مرموز به آن غرق در وحشت و خون میشود.

فیلم Bay Of Blood یکی از فیلم های خشن و فیلم های جنجالی سینمای ایتالیا محسوب میشود. از نکات برجسته این فیلم میتوان به روایت خرده پیرنگ هایی اشاره کرد به زیبایی هر چه تمام تر هسته اصلی فیلم را شکل میدهند. فیلمی که بیشتر از همه چیز جایگاه انسان بعنوان یک موجود متمدن را زیر سوال میبرد. اما با وجود تمامی این موارد فیلم خلیج خون به علت خشونت بسیار زیاد و برهنگی در کشور انگلستان در لیست فیلم های ممنوعه قرار گرفت.

15، فیلم Pink flamingos 1972

( فیلم ممنوعه در استرالیا، سوئیس، کانادا و نروژ )

فیلم Pink flamingos 1972

کارگردان: جان واترز

امتیاز آی ام دی بی: 6.1 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 83 از 10

فیلم Pink flamingos اثری مستقل در ژانر کمدی سیاه میباشد که توسط جان واترز ساخته شده است. این فیلم قسمت اول از سه گانه ای به نام سه گانه زباله است که دو قسمت بعدی آن در سال های 1974 و 1977 اکران شدند. فیلم فلامینگوهای صورتی که جز فیلم های خشن سینما محسوب میشود داستان تبهکاری به نام دواین را روایت میکند که به همراه خانواده اش در یک خودرو ون زندگی میکند. بعد از اینکه دواین توسط یک روزنامه بعنوان کثیف ترین انسان جهان معرفی شود زوج تبهکار دیگری سعی میکنند با انجام فعالیت هایی این لقب را از او بگیرند. در ادامه فیلم شاهد فعالیت های تبهکارانه و تقابل این دو گروه با یکدیگر هستیم.

تقابلی که سبب میشود تا شاهد برخی از خشن ترین و چندش آور ترین لحظات تاریخ سینما باشیم. لحظات سادیسمی و مازوخیسمی مانند تجاوز، تحقیر کردن افراد، کشتن حیوانات و… که همگی به صریح ترین شکل ممکن به تصویر در آمده اند. برخی از لحظات این فیلم بقدری چندش آور و یا خشن هستند که حتی صحبت کردن راجب آن نیز میتواند حال افراد را بد کند. پس اگر حساس هستید به هیچ وجه به سراغ این فیلم نروید. با توجه به محتویات ذکر شده این فیلم در بسیاری از کشورهای جهان در لیست فیلم های ممنوعه و فیلم های جنجالی قرار دارد و از آن بعنوان رکیک ترین فیلم تاریخ در زمان خودش یاد میشود.

16، فیلم 1972 Last tango in paris

( ممنوعه در انگلستان، شیلی، کره جنوبی، استرالیا، ایتالیا، کانادا و سنگاپور )

فیلم Last tango at paris

کارگردان: برناردو برتولوچی

امتیاز آی ام دی بی: 6.9 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 83 از 100

برناردو برتولوچی فیلم ساز صاحب نام سینمای ایتالیا در طول حیاتش فیلم های جنجالی زیادی را ساخت. اما بدون شک فیلم آخرین تانگو در پاریس جنجالی ترین فیلم او بود. فیلمی که باعث شد او در کشورش یعنی ایتالیا به مدت  4 ماه در زندان باشد و به مدت پنج سال از حقوق شهروندی و شرکت در انتخابات منع شود. این فیلم داستان یک هتل دار آمریکایی به نام پائول با بازی مارلون براندو را روایت میکند که به تازگی همسرش خودکشی کرده است. او بعدا با زنی به نام جین آشنا میشود و این دو با یکدیگر وارد رابطه میشوند و در ادامه کشمکش های زیادی بین این دو شخصیت ایجاد میشود. این فیلم شامل صحنه های جنسی زیادی میباشد که به شکل صریحی به نمایش در می آیند.

صحنه های جنسی و خشونت جنسی این فیلم به قدری زیاد بود که باعث شد این فیلم در بسیاری از کشورهای جهان در لیست فیلم های ممنوعه قرار بگیرد و حتی بسیاری از عوامل تولید آن زندانی و یا جریمه شوند. اما جنجال این فیلم به همین جا ختم نمیشود. ماریا اشنایدر بازیگر زن این فیلم مدعی شده است که در خلال ساخت این فیلم با 50 مرد و 70 زن رابطه غیر اخلاقی داشته است!! و همچنین مقدار زیادی مواد مخدر مصرف کرده است. یکی از صحنه های معروف و جنجالی این صحنه تجاوز است که اشنایدر مدعی است در فیلمنامه اصلی نبوده و برتولوچی ناگهان آن صحنه را وارد فیلمنامه کرده است. این مورد باعث شد رابطه اشنایدر و برتولوچی بایکدیگر بهم بخورد و تا سال های آخر عمرشان مصاحبه های زیادی بر ضد یکدیگر انجام دهند.

17، فیلم The exorcist 1973

( فیلم ممنوعه در انگلستان، سنگاپور و مالزی )

فیلم جن گیر

کارگردان: ویلیام فریدکین

امتیاز آی ام دی بی: 8.1 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 84 از 100

نوبت به یکی از معروف ترین و تاثیرگذار ترین آثار سینمای وحشت میرسد. فیلم جن گیر از آن دسته آثاری است که دیدنش بر تمام طرفداران سینما و بخصوص طرفدران ژانر وحشت واجب است. این فیلم داستان کشیشی از کلیسای کاتولیک را روایت میکند که در تلاش است با انجام جن گیری یک دختر تسخیر شده را نجات دهد. به لطف اتمسفر فوق العاده فیلم و همچنین گریم صورت فوق العاده شخصیت دختر که بی شک یکی از ماندگارترین گریم های تاریخ سینما است شاهد لحظات نفسگیر زیادی در طول فیلم هستیم. ویلیلم فریدکین با بهره گیری عالی از فضاهای مه آلود و رنگ های تیره و همچنین کلوزآپ های معتدد از چهره ترسناک دختر به خوبی هر چه تمام تر حس اظطراب و ترس را به بیننده منتقل میکند.

این فیلم در زمان اکرانش از فیلم های جنجالی بود و حواشی زیادی را داشت. تماشای این فیلم در سالن های سینما در آن زمان بقدری ترسناک بوده که گزارشات زیادی از حمله های قلبی و حالت تهوع در میان تماشگران به دست میرسیده است. این موارد باعث شد تا بسیاری از کشورها این فیلم را در لیست فیلم های ممنوعه قرار بدهند یا اقدام به حذف برخی از صحنه های آن بکنند. فیلم جن گیر بی شک یکی از ده فیلم ممنوعه جهان در ژانر ترسناک است.

18، فیلم Texas Chainsaw Massacre 1974

( فیلم ممنوعه در برزیل، شیلی، فرانسه، فنلاند، نروژ، سنگاپور، انگلسان و آمریکا)

فیلم Texas Chiansaw Massacre

کارگردان: توبی هوپر

امتیاز آی ام دی بی: 7.4 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 88 از 100

فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس اثری است که تماشایش میتواند برای هر بیننده ای شوکه کننده باشد. دلیل آن خشونت بسیار بالایی است که به شکل بسیار واقع گرایانه ای به نمایش در می آید. گویا که در حال تماشای یک مستند در رابطه با آدم خوران هستید. این فیلم داستان گروهی از جوانان را روایت میکند که بدنبال تخریب قبر پدربزرگ یکی از دوستانشان راهی یک سفر تحقیقاتی میشوند. زمانی که آنان به مزرعه خانوادگی دوستانشان میرسند در همسایگی آن گروهی از انسان های دیوانه و آدم خوار را میابند. انسان های دیوانه ای که رقم زننده برخی از دیوانه وار ترین لحظات تاریخ سینما هستند.

همان گونه که گفتیم دلیل اصلی اینکه این فیلم تا به این اندازه شوکه کننده است واقع گرایی بسیار زیاد آن است. از دلایل این که فیلم تا این حد واقعی بنظر میرسد میتوان به استفاده از بازیگران ناآشنا، رنگ های طبیعی و یا عدم استفاده زیاد از تکنیک های فریب دهنده مانند بدل کاران است. تا جایی که بازیگران خودشان از پنجره به بیرون میپریدند و یا بطور واقعی با چاقو زخمی میشدند. در حقیقت کارگردان فیلم توبی هوپر وحشت واقعی را برای بازیگرانش رقم میزد و از ترس و وحشت آنان فیلم برداری میکرد!. فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس با وجود اینکه در بسیاری از کشورهای جهان در لیست فیلم های ممنوعه قرار گرفت و در بسیاری از سینماها نیز سانسور شد، اما یک موفقیت بزرگ  را رقم زد و به سودآوری زیادی رسید. تا جایی که تا به امروز دنباله های زیادی از آن ساخته شده است.

19، فیلم Salo or the 120 days of sodom 1975

( ممنوعه در استرالیا، نیوزلند، ایتالیا، فنلاند، آلمان و نروژ )

فیلم سالو یا 120 روز در سودوم

کارگردان: پیر پائولو پازولینی

امتیاز در آی ام دی بی: 5.8 از 10

امتیاز در راتن تومیتوز: 70 از 100

مگر میشود صحبت از فیلم های ممنوعه باشد و نامی از سالو یا 120 روز در سودوم نبرد!. فیلمی که از زمان اکرانش تا به امروز همواره جز فیلم های جنجالی و موضوع داغ بسیاری از محافل سینمایی بوده است و از آن بعنوان یکی از ده فیلم ممنوعه جهان یاد میکنند. پیر پائولو پازولینی که مدت کوتاهی پس از ساخت این فیلم توسط یک جوان به قتل رسید در این فیلم میزان تنفرش را از فاشیسم و نظام سرمایه داری به تصویر میکشد. داستان این فیلم از این قرار است که چند فاشیت عده ای از جوانان را گروگان میگیرند و انواع و اقسام شکنجه های روحی و روانی و جسمی را در 120 روز بر روی آنان پیاده میکنند.

این فیلم شامل فصل های مختلفی است که هر کدام بر روی نوع خاصی از شکنجه تمرکز دارند. شکنجه های سادیسمی و مازوخیسمی که میتوانند حال هر انسانی را بد کنند.در واقع تماشای این فیلم خودش یک نوع چالش هست و هر انسانی نمیتواند تا آخرین لحظه تماشای این فیلم را تحمل کند. به همین خاطر عموما نظرات دوگانه ای در رابطه با این فیلم وجود دارد عده ای آن را تحسین میکنند و عده دیگری حسابی از آن متنفر میشوند. این فیلم بعد از گذشت سال ها همچنان در بسیاری از کشورها ممنوع الپخش میباشد و آن را در لیست فیلم های خشن و غیرقابل پخش قرار میدهند.و یا از آن بعنوان رکیک ترین فیلم تاریخ یاد میکنند.

20، فیلم شطرنج باد 1976

( فیلم ممنوعه در ایران )

فیلم شطرنج باد

کارگردان: محمد رضا اصلانی

امتیاز آی ام دی بی: 7.4 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 100 از 100

فیلم شطرنج باد ساخته محمد رضا اصلانی میباشد و برخی از بازیگران خوب کشورمان مانند شهره آغداشلو نیز در آن به ایفای نقش پرداخته اند. داستان این فیلم درباره خانواده ای ثروتمند میباشد که بعد از مرگ رئیس خانواده اعضای آن بر سر وراثت ثروت و اموال او با یک دیگر درگیر می‌شوند. این فیلم در عمارت مشیرالدوله در تهران فیلمبرداری شده است و کارگردان از فضای این مکان تاریخی نهایت استفاده را می‌برد. این مکان همان گونه که به بهتر شدن حس و حال تاریخی فیلم کمک می‌کند در خود فیلمنامه و ایجاد حس تعلیق نیز کاربرد زیادی دارد. مثلا صدای باز و بسته شدن درهای عمارت سکوت مطلق مکان را می‌شکند و نوید ورود اشخاص ناشناس یا خطر نزدیک شدن به درگیری را می‌دهد. همچنین محل قرار گیری هر شخص در عمارت و یا نزدیک و دور شدن آن ها از یکدیگر مورد دیگری از این مسئله است. 

این فیلم تنها یک بار قبل از انقلاب سال 57 به نمایش درآمد که واکنش های منفی را در آن زمان به همراه داشت. فیلم شطرنج باد به علت داشتن برخی از صحنه های غیراخلاقی در سال های بعد نیز جز فیلم های ممنوعه ایرانی بود و حتی نسخه های موجود از آن نیز ناپدید شدند. اما فرزندان محمد رضا اصلانی سال ها بعد در سال 2014 موفق شدند یک نسخه از این فیلم را در یک مغازه عتیقه فروشی در تهران پیدا کنند. اتفاقی که باعث شد این فیلم در سال 2020 به کمک بنیاد فیلم مارتین اسکورسیزی ترمیم شود و در برخی از کشورهای خارجی دوباره اکران شود. اکران دوباره فیلم باعث شد تا این فیلم نظرات مثبتی را از سوی منتقدان خارجی  دریافت کند. 

21، فیلم In the realm of senses 1976

( فیلم ممنوعه در ژاپن، آمریکا، آلمان، بلژیک، استرالیا و برزیل )

فیلم در قلمروی احساسات

کارگردان: ناگیسا اوشیما

امتیاز در آی ام دی بی: 6.6 از 10

امتیاز در راتن تومیتوز: 86 از 100

از ناگیسا اوشیما که بی شک از مطرح ترین فیلم سازان ژاپنی تمام ادوار است همیشه بعنوان یکی از جنجالی ترین و پرحاشیه ترین فیلم سازان تاریخ سینما یادشده است. اوشیما یکی از چهره های اصلی موج نوی سینمای ژاپن است. جریانی که از اواخر دهه پنجاه میلادی در ژاپن شروع شد و تا دهه هفتاد ادامه یافت. اما در سال های بعد و حتی بسیاری از فیلم های امروزه ژاپنی نیز میتوان تاثیر موج نوی ژاپن و شخص ناگیسا اوشیما را دید. از ویژگی های بارز این موج میتوان به رادیکالیسم، تابو شکنی، خشونت جنسی و انواع روایت های عجیب و مرموز اشاره کرد. مواردی که تمامی شان در فیلم های ناگیسا اوشیما به صریح ترین شکل ممکن قابل به مشاهده است. اما در میان تمامی فیلم های جنجالی او فیلم In the realm of senses یا در قلمروی احساسات بی شک جنجالی ترین و پرحاشیه ترین فیلم است.

درباره این فیلم میتوان گفت که کمتر فیلمی را در طول تاریخ سینما میتوان یافت که در نشان دادن پی در پی روابط جنسی انقدر بی پرده و صریح عمل کرده باشد. پس احتمالا حدس میزنید که چرا این فیلم در بسیاری از کشورهای جهان در لیست فیلم های ممنوعه قرار دارد. وضعیت فیلم به گونه ای بود که دولت ژاپن از ساخت آن جلوگیری میکرد و اوشیما ناچار شد تا فیلم را برای تدوین به فرانسه بفرستد. قطعا وجود صحنه های جنسی زیاد و البته عجیب این فیلم میتواند برای بسیاری آزاردهنده باشد اما دکور صحنه خیره کننده و دوربینی که بینندگان را مانند یک چشم چران در جریان امور قرار میدهد از ویژگی هایی است که میتواند برای بسیاری از علاقه مندان به سینما جالب باشد.

22، فیلم I spit on your grave 1978

( فیلم ممنوعه در استرالیا، فنلاند، بریتانیا، آلمان، نروژ، ایسلند، کانادا، مالزی، سنگاپور و چین )

فیلم من به گورت تف میکنم

کارگردان: میر زارچی

امتیاز آی ام دی بی: 5.6 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 51 از 100

فیلم من به گورت تف میکنم اثری است که بسیاری از آن بعنوان بدترین فیلم تاریخ سینما یاد میکنند!!. این فیلم داستان دختر نویسنده جوانی را روایت میکند که برای تعطیلات و همچنین وقت گذاشتن برای کتابش به خارج از شهر میرود. اما در آنجا بخت با او یار نیست و مورد آزار و اذیت سادیسمی و بسیار خشن چند شخص قرار میگیرد. فیلم از دونیمه تشکیل میشود. نیمه اول شکنجه دختر و نیمه دوم انتقام دختر از آنان، که هر دو شامل لحظات خشونت آمیز بسیار شدیدی هستند. ایده ساخت این فیلم از ماجرای واقعی دختری که در یکی از پارک های نیویورک مورد ضرب و شتم و تجاوز قرار گرفته بود شکل گرفته است.

با اینکه خشونت علیه زنان در بسیاری از کشورها وجود دارد و شاید هدف سازنده هم نشان دادن وضعیتی است که بسیاری از زنان با آن مواجه شده اند. اما مشکل اصلی این فیلم آن است که در آن شخصیت پردازی و روایت در سطح بشدت پایینی قرار دارند. موردی که در کنار خشونت افسار گسیخته فیلم تماشای آن را بسیار سخت میکند. این فیلم در اکثر کشورهای جهان از فیلم های ممنوعه و فیلم های خشن است و نظرات عموما منفی چه در بین منتقدان و چه در میان بینندگان دارد و از آن بعنوان رکیک ترین فیلم تاریخ با موضوع تجاوز یاد میشود. پس اگر این فیلم را تماشا نکنید احتمالا چیزی را از دست نمیدهید. 

23، فیلم Cannibal holocaust 1980

( فیلم ممنوعه در بیش از 50 کشور جهان!! )

فیلم کانیبال هالوکاست

کارگردان: روجرو دئوداتو

امتیاز آی ام دی بی: 5.8 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 67 از 100

در طول تاریخ سینما فیلم های خشن بسیار زیادی ساخته شده اند. اما اگر قرار باشد تا به یک اثر لقب خشن ترین فیلم تاریخ سینما و یا رکیک ترین فیلم تاریخ را بدهیم احتمالا عنوانی برازنده تر از فیلم کانیبال هالوکاست پیدا نمیکنیم. فیلمی که حتی اگر از افراد حساس هم نباشید تماشایش میتواند برایتان بسیار سخت باشد. این فیلم داستان یک انسان شناس دانشگاه نیویورک را روایت میکند که برای جستجوی یک گروه گمشده از مستندسازان راهی جنگل های آمازون میشود. جنگلی که نتنها بسیاری از حیوانات وحشی و خطرناک در آن زندگی میکنند بلکه محل زندگی بسیاری از قبایل آدم خوار نیز میباشد. این فیلم شامل صحنه های بسیار خشن و واقع گرایانه ای از آدم خواری، خشونت بر علیه حیوانات، خشونت جنسی و جسمی و … است.

نکته قابل توجه در رابطه با خشونت این فیلم واقع گرایی پیش از حد آن است!!. تا جایی که عده ای بعد از دیدن این فیلم باور داشتند تمام صحنه های فیلم واقعی هستند!!. البته لازم به ذکر است که تمام حیوانات کشته شده در فیلم بصورت واقعی کشته شدند!. این فیلم از همان ابتدا در تمام دنیا جنجال بپا کرد و در بسیاری از کشورها در لیست فیلم های ممنوعه قرار گرفت. این جریانات حتی باعث شد تا کارگردان اثر در کشورش یعنی ایتالیا با اتهام قتل مواجه شود!. اما بعدها از این اتهامات تبرئه شد.

24، فیلم Possession 1981

( ممنوعه در انگلیس و آمریکا )

فیلم Possession 1981

کارگردان: آندژی ژووافسکی

امتیاز در آی ام دی بی: 7.3 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 84 از 100

تنها فیلم انگلیسی زبان آندژی ژووافسکی برای اولین بار در جشنواره کن 1981 به نمایش در آمد. جایی که ایزابل آجانی بازیگر زن فیلم موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره شد. این فیلم ماجرای زوجی را روایت میکند که بعد از تردید به خیانت رابطه شان رو به فروپاشی میرود و آنان را به جنون میکشاند. جنونی که لحظات خشونت آمیز زیادی را رقم میزند.  ژووافسکی این فیلم را تحت تاثیر طلاق خودش با همسر سابقش ساخت. فیلم تسخیر از آن دسته از فیلم های عجیب و غریبی است که میتواند ذهن هر بیننده ای را به چالش بکشد و شما را برای درک بهتر از فیلم مجبور به چند بار دیدن آن کند. این فیلم مضامین مختلفی مانند حس گناه، مذهب، جنون و… را شامل میشود و شامل درون مایه های سیاسی نیز میباشد.

فیلمبرداری فوق العاده که برداشت های بلند را همراه با لانگ شات ها و کلوزآپ های خیره کننده به تصویر میکشد. در کنار اجرای کم نظیر بازیگران و گریم عالی از دیگر نکات برجسته فیلم هستند. این فیلم امروزه از آثار کالت بشمار میرود و بسیاری از آن بعنوان یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ یاد میکنند. اما این فیلم در زمان اکران به علت محتوای خشونت آمیز در انگلستان و آمریکا در لیست فیلم های ممنوعه و فیلم های خشن قرار گرفت.

25، فیلم Angst 1983

( فیلم ممنوعه در تمام اروپا )

فیلم Angst

کارگردان: جرالد کارگل

امتیاز آی ام دی بی: 7.3 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 100 از 100

فیلم Angst تنها فیلم ساخته شده توسط فیلم ساز اتریشی جرالد کارگل است. او بعد از ساخت این فیلم به دلیل مشکلات مالی و بدهی هایی که در زندگی اش داشت موفق به خلق فیلم دیگری نشد اما همین تنها اثر او کافی بود تا نامش بعنوان خالق یکی از جنجالی ترین فیلم های سینما همیشه بیاد بماند. این فیلم داستان مردی را روایت می‌کند که بعد از خروج از زندان به قتل و آزار و اذیت افراد و بخصوص زنان می‌پردازد. فیلمبرداری فوق العاده فیلم که بی شک از برجسته ترین نکات فیلم است ما را بعنوان یک شخص دیگر که در صحنه حضور دارد  در جریان جنایات این شخص قرار می‌دهد. جنایات هولناکی که می‌توانند برای هر بیننده ای هولناک و آزاردهنده باشند.

فیلم Angst همچنین یکی از فیلم های مورد علاقه گاسپر نوئه میباشد که خود نیز فیلم های جنجالی و فیلم های خشن زیادی در کارنامه دارد. خشونت بیش از اندازه فیلم عاملی بود که سبب شد این فیلم در زمان انتشار در تمام اروپا جز فیلم های ممنوعه باشد. اما این فیلم در میان منتقدان محبوبیت زیادی را یافت و آن ها فیلمبرداری فوق العاده و اجرای بازیگر اصلی فیلم را بشدت تحسین کردند. امروزه و بعد از گذشت سال ها نیز این فیلم همچنان شهرت خودش را حفظ کرده و طرفداران زیادی را دارد. 

26، فیلم The last temptation of christ 1988

( ممنوع شده در یونان، آفریقای جنوبی، ترکیه، مکزیک، شیلی، آرژانتین و فیلیپین )

فیلم آخرین وسوسه مسیح

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

امتیاز آی ام دی بی: 7.5 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 82 از 100

فیلم آخرین وسوسه مسیح یکی از جنجالی ترین و پرحاشیه ترین فیلم های مذهبی تاریخ میباشد که توسط کارگردان صاحب نام هالیوود مارتین اسکورسیزی از کتابی با همین نام اقتباس شده است. در این فیلم چهره ای متفاوت از عیسی مسیح برخلاف آنچه که از او تصور داریم به نمایش در می‌آید. عیسی مسیح در این فیلم با افکار و امیالی مانند شک و تردید، تمایلات جنسی، افسردگی و.. دست و پنجه نرم می‌کند. افکار و امیالی که می‌تواند به سراغ هر انسانی برود. مواردی که خشم عده زیادی از مسیحیان را در سراسر جهان برانگیخت. در همان سال اکران فیلم، یک گروه مذهبی یکی از سالن های سینمایی را که این فیلم را نمایش می‌دادند به آتش کشیدند. در آمریکا گروه های مذهبی زیادی در مخالفت با این فیلم تظاهراتی را در خیابان ها برپا کردند.

حتی مارتین اسکورسیزی کارگردان فیلم نیز توسط گروهی تهدید به مرگ شد و برای سال ها همراه با محافظین شخصی در میان عموم ظاهر میشد. در میان منتقدان نیز عده زیادی نظرات منفی شدیدی را بر این فیلم وارد کردند اما در طرف مقابل عده ای از منتقدین نیز به تحسین فیلم و عوامل سازنده آن پرداختند. این فیلم در بسیاری از کشورهای جهان در لیست فیلم های ممنوعه قرار گرفت و این ممنوعیت در کشورهایی مانند سنگاپور همچنان ادامه دارد. ممنوعیتی که باعث شده از این فیلم بعنوان یکی از ده فیلم ممنوعه جهان با مضامین مذهبی یاد شود. در سال 2020 شعبه سنگاپور شبکه نتفلیکس بنا به درخواست این کشور مجبور شد تا این فیلم را در این کشور حذف کند. 

27، فیلم Braindead 1992

( فیلم ممنوعه در آلمان، کره جنوبی، سنگاپور و فنلاند )

فیلم Braindead

کارگردان: پیتر جکسون

امتیاز آی ام دی بی: 7.5 از 10

امتیاز راتن تومیتور: 89 از 100

علاقه مندان سینما بخصوص طرفدارن مجموعه ارباب حلقه ها به احتمال زیاد با پیترجکسون آشنایی کامل دارند. کارگردانی که خالق برخی از بزرگترین فیلم های فانتزی و ماجراجویی هزاره جدید مانند سه گانه ارباب حلقه ها و هابیت، کینک کنگ و استخوان های دوست داشتنی است. با این که در برخی از آثار نام برده نیز میتوان نوعی از خشونت را مشاهده کرد اما شاید اینکه پیتر جکسون خالق یکی از خشن ترین فیلم های تاریخ سینما باشد برای بسیاری از طرفداران عجیب باشد.  فیلم Braindead که در آمریکا با نام Dead Alive نیز مشهور است داستان موجودی عجیب الخلقه را روایت میکند که توسط اعضای تیم یک باغ وحش از بومیان یک جزیره دزدیده شده و سپس به باغ وحش ولینگتون منتقل میشود.

این موجود بعد از اینکه یک زن را گاز میگیرد وارد یک عمارت میشود و شروع به خوردن انسان های مختلف میکند!. فیلم Braindead شامل لحظات بسیار خشنی میشود که پیتر جکسون آنان را بسیار با جزئیات چه در گریم و چه در دکور صحنه به تصویر کشیده است. این فیلم به علت خشونت پیش از اندازه در آلمان سانسور شد و در کشورهایی مانند سنگاپور و کره جنوبی در لیست فیلم های ممنوعه قرار گرفت.

28، فیلم Blue KITE 1993

( ممنوع شده در چین )

فیلم BLUE KITE

کارگردان: تیان ژوانگ ژوانگ

امتیاز آی ام دی بی: 7.5 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 100 از 100

 فیلم Blue kite یکی از فیلم های بسیار جنجالی و مهم زمان خودش بود که در کشور چین ممنوع شد و حتی کارگردان آن به مدت 10 سال از ساخت هر فیلمی منع شد. این فیلم داستان مادر و پسری را در سه خانواده مختلف در سه قسمت به نمایش میگذارد که هر کدام از این قسمت ها تحولات سیاسی و تاریخی خاصی از تاریخ چین را هدف قرار میدهند. این فیلم مانند بسیاری دیگر از فیلم های موج پنجم سینمای چین سرشار از تصاویر زیبا و لحظات احساسی مختلف میباشد که در کنار مضامین اجتماعی و یا سیاسی به نمایش در می آیند. با اینکه فیلم Blue kite به علت مضامین سیاسی که داشت در کشور چین در لیست فیلم های ممنوعه قرار گرفت و یکی از ده فیلم ممنوعه جهان در چین است. اما در دیگر کشورهای جهان مورد استقبال بسیار زیاد منتقدان قرار گرفت و حتی برنده جایزه بزرگ از فستیوال فیلم توکیو شد.

29، فیلم Crash 1996

( فیلم ممنوعه در آمریکا، انگلستان و نروژ )

فیلم Crash

کارگردان: دیوید کراننبرگ

امتیاز آی ام دی بی: 6.4 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 65 از 100

با اینکه در کارنامه کارگردان مطرح ژانر Body Horror یعنی دیوید کراننبرگ آثار جنجالی و بحث برانگیز کم نیستند اما بی شک از فیلم تصادف میتوان بعنوان پرحاشیه ترین و جنجالی ترین فیلم او نام برد. فیلمی که میتواند یکی از عجیب ترین و جنون آمیز ترین تجربه های سینمایی برای هر بیننده ای باشد. این فیلم داستان زوجی را به نمایش میگذارد که روابط شان به سردی میگذرد. آنان با اعمالی مانند خیانت سعی میکنند از زندگی خسته کننده شان فاصله بگیرند اما گویا حتی خیانت نیز نمیتواند برای آنان راضی کننده باشد. بعد از اتفاقاتی آنان با گروهی آشنا میشوند که با تصادف و آسیب دیدن بدنشان لذت جنسی میبرند. آشنایی که به مروز زمان این دو شخصیت را وارد اتفاقات بسیار جنون آمیزی میکند.

کراننبرگ در فیلم تصادف دنیایی را به نمایش میگذارد که در آن وابستگی شدید انسان به تکنولوژی باعث سردی روابط میان انسان ها و جابه جایی نفش انسان با ماشین در روابط میشود. این فیلم به علت صحنه های جنسی و خشونت زیاد در بسیار از سینماهای آمریکا و انگلستان در لیست فیلم های ممنوعه قرار گرفت و از آن بعنوان رکیک ترین فیلم تاریخ در دهه 90 یاد میشود.

30، فیلم Battle Royale 2000

( فیلم ممنوعه در آلمان کره جنوبی )

فیلم Battle royale

کارگردان: کینجی فوکاساکو

امتیاز آی ام دی بی: 7.6 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 88 از 100

فیلم ها و بازی های بقا یا اصطلاحا بتل رویال در سال های گذشته به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده اند. آثاری مانند سریال بازی مرکب و بازی هایی مانند پابجی را میتوان از جمله این آثار دانست. اما بی شک یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین آثار در این دسته  فیلم ژاپنی بتل رویال است. فیلمی که میتوان از آن بعنوان منبع الهام و نقطه آغاز این دسته از آثار نام برد. داستان این فیلم در آینده ای نزدیک روایت میشود جایی که دولت ژاپن در اوج فراگیری بیکاری گروهی از دانش آموزان را به یک جزیره دورافتاده میفرستد. حال این دانش آموزان باید در یک مسابقه مرگ یکدیگر را بکشند!. آخرین فردی که بتواند از این جزیره زنده خارج شود میتواند بعنوان یک شهروند نمونه به زندگی اش ادامه دهد!.

این فیلم یک موفقیت عظیم بود و توانست در طی شش هفته بعنوان پرفروش ترین فیلم ژاپنی زبان شناخته شود. این فیلم همچنین مورد تحسین بسیار زیاد منتقدین قرار گرفت و حتی کوئنتین تارانتیتو کارگردان مشهور هالیوود از آن بعنوان بهترین فیلم دو دهه اخیر نام برد. اما این فیلم به علت نمایش خشونت پیش از اندازه در بسیاری از کشورهای جهان در لیست فیلم های ممنوعه و فیلم های خشن قرار گرفت. حتی در کشور ژاپن نیز تلاش هایی برای ممنوع کردن این فیلم صورت گرفت. اما در نهایت این فیلم جنجالی توانست در این کشور اکران شود.

31، فیلم Ichi The Killer 2000

( ممنوع شده در انگلستان، مالزی، نروژ و آلمان)

فیلم Ichi The killer

کارگردان: تاکاشی میکه

امتیاز آی ام دی بی: 7 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 65 از 100

فیلم ایچی قاتل بر اساس مانگایی به همین نام ساخته شده و میتوان از آن بعنوان فیلمی نام برد که سطح جدیدی از خشونت را در سینما به نمایش گذاشته است. تا حدی که بسیاری از آن بعنوان خشن ترین و رکیک ترین فیلم تاریخ سینمای ژاپن یاد میکنند. این فیلم داستان یکی از اعضای یاکوزا را روایت میکند که در جستجوی رئیس گمشده خود است. او در طول تحقیقاتش  افراد مختلفی را با شیوه های عجیب و دردناک شکنجه میکند تا اینکه با یک قاتل روانی به نام ایچی مواجه میشود. فردی که سطح خشونت و شکنجه ای که میتواند وارد کند حتی از تصور این عضو یاکوزا نیز خارج است. بخش عمده فیلم را درگیری ها و شکنجه هایی تشکیل میدهند که میتواند حال بسیاری از بینندگان را بد کند. به حدی که بسیاری از بینندگان در حین تماشای فیلم در سالن های سینما استفراغ کردند.

در طول این فیلم به طور متناوب شاهد قطع شدن اعضای بدن در حین  مبارزات و شکنجه ها هستیم که در کنار کوهی از اجساد و بارش خون توانایی شوکه کردن سرسخت ترین بینندگان را نیز دارند. این فیلم به همین دلایل در بسیاری از کشورهای جهان در  لیست فیلم های ممنوعه قرار گرفت و یکی از ده فیلم ممنوعه جهان در زمین خشونت است. کارگردان این فیلم یعنی تاکاشی میکه آثار مشابه ای مانند فیلم The audition را نیز در کارنامه حود دارد که با اینکه خشونت شان در حد ایچی قاتل نیست اما همچنان میتوانند بسیار شوکه کننده باشند.

32، فیلم The Da Vinci Code 2006

( ممنوع شده در هند، بلاروس، سوریه و لبنان )

فیلم Da Vinci code

کارگردان: ران هاوارد

امتیاز آی ام دی بی: 6.6 از 10

امتیاز راتن تومیتوز: 25 از 100

فیلم رمز داونچی اقتباسی از کتاب بسیار مشهور و پرفروش دن براون بوده و بازیگران مشهوری مانند تام هنکس نیز در آن ایفای نقش کرده اند. کتاب های دن براون به این شهرت دارند که مسائل اسرار آمیز تاریخ و جهان را در کنار یک داستان هیجان انگیز روایت میکنند. مشهور ترین اثر این نویسنده بدون شک رمز داونچی است که ران هاوارد در سال 2006 اقتباس سینمایی آن را کارگردانی کرد. فیلمی که خیلی زود به یکی از فیلم های جنجالی جهان تبدیل شد و از بعنوان یکی از ده فیلم ممنوعه جهان با تم مذهبی یاد میکنند. در این فیلم بعد از یک قتل مرموز در موزه لوور و پیدا کردن سرنخ هایی مربوط به نقاشی داونچی رازهایی را برملا میشود که میتوانند پایه های مسیحیت را سست و دگرگون کنند. این  اتفاقات  در ادامه تعقیب و گریز ها و معماهای زیادی را در طول فیلم رقم میزنند.

این فیلم به علت تفسیر متفاوت از مسیحیت و انتقاد به کلیسای کاتولیک در بسیاری از کشورهای جهان در لیست فیلم های ممنوعه قرار گرفت. همچنین این فیلم نقدهای منفی زیادی را از سوی منتقدان دریافت کرد و در بسیاری از کشورها نیز سانسور شد. در کشور هند گروهی از مسیحیان به تابلوهای تبلیغاتی فیلم و حتی کتاب های دن براون حمله کرده و آنان را به خیابان پرت کردند. چنین اتفاقاتی باعث شد تا بسیاری از سالن های سینما برای جلوگیری از مشکلات احتمالی این فیلم را بایکوت کنند.

ادامه مقاله بزودی منتشر میشود

از اینکه تا اینجا با ویولت گیمرز همراه بودید از شما کاربران عزیز سپاس گذاریم. لیست فیلم های ممنوعه بصورت هفتگی آپدیت می‌شود و بزودی فیلم های بیشتری را به لیست اضافه میکنیم. پس با ویولت گیمرز در فیلم های ممنوعه همراه باشید تا به معرفی فیلم های جنجالی و فیلم های ممنوعه بیشتری بپردازیم. 

رکیک ترین فیلم تاریخ کدام است؟

از رکیک ترین فیلم های تاریخ میتوان به فیلم فلامینگوی صورتی و فیلم شیاطین اشاره کرد. لیست کامل را در ویولت گیمرز بخوانید

کدام فیلم ایرانی به علت صحنه های غیر اخلاقی ممنوع شد؟

فیلم شطرنج باد از جمله فیلم های ممنوعه ایرانی است. فیلم های ممنوعه را در ویولت گیمرز بخوانید

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
14 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
J.C
J.C
1 سال قبل

سلام
تشکر بابت این مقاله بسیار جذاب. همونطوری که توی مقاله اشاره کردین به صورت کلی سانسور شدن یا ممنوع شدن فیلم ها میتونه دلایل مختلفی داشته باشه. اما بنظرم چیزی که از صحنه های سکسی یا جنسی فیلم های ممنوعه مهم تره، نوع تفکر و اهداف کارگردان و عوامل سازنده هست.
مثلا ممکنه یک فیلم سینمایی صحنه های خشونت آمیز و یا جنسی زیادی رو داشته باشه، اما هدف خاصی رو دنبال نکنه و کارگردان صرفا خواسته این موارد رو نشون بده. اما گاهی، در برخی از دلایلی که باعث ممنوعیت فیلم ها در جهان یا ایران میشن، بیشتر پیام سازنده مهمه. خیلی اوقات در آثار مختلف هنری، شاهد پیام ها یا اهدافی خطرناک برای انسان و انسانیت هستیم. برای استفاده از این آثار، بهتره با دانش، کنترل هیجانات و البته بررسی دقیق و آنالیز هدف و پیام سازنده و مقایسه اون با سایر تفکرات متفاوت به سراغشون بریم.
در نهایت مجددا از شما آقای باروت کوبیان و سایت ویولت گیمرز بابت، برای انتشار مقاله خوب فیلم های ممنوعه مچکرم.

2b9s
2b9s
پاسخ به  J.C
1 سال قبل

سالو واقعا فیلم مزخرفی هست و بنظرم رکیک ترین فیلم تاریخ همینه، کلا نمی‌فهمم یک سری افراد چگونه از تماشای چنین آثاری لذت میبرن، بنظرم بهتره خودشون رو به یه دکتر معرفی کنن

جانی سیلور هند
جانی سیلور هند
پاسخ به  2b9s
1 سال قبل

آفرین دقیقا موافقم. کلا هرکسی فیلم های ممنوعه رو میبینه مریض ذهنیه! اصلا چرا باید یک فیلمی که به دلایل واضحی ممنوع شده رو دید. همه اینا کلی دلیل زشت و رکیک و سادیسمی دارن که مجوز بهشون ندادن. حالا فیلم های صحنه دار که خشونت دارن اگه سانسور بشه باز بهتره ولی دیدن نسخه کامل اینا میتونه آسیب بزنه.

Dexter
Dexter
1 سال قبل

من خودم از فیلم های ممنوعه ای که خشن یا حال بهم زن هستند خوشم نمیاد. مثل همین سالو درسته در نوع خودش حسابی تابو شکن بوده اما برای انتقاد از فاشیسم میشه به روش های انسانی تری هم یه فیلم خوب ساخت. بنظرم فیلم رم شهر آزاد یک نمونه از این فیلم هاست. حالا فلسفه و هدف یکسری از کارگردانان هم کلا غیر قابل درکه، ولی خب فیلم های ممنوعه ای که بخاطر دلایل سیاسی ممنوع شدن عمدتا جذاب ترن و کارگردان ها شجاعت زیادی به خرج دادن تا چنین فیلم های خلاف جریانی بسازند.

لئون
لئون
پاسخ به  Dexter
1 سال قبل

اتفاقا فیلم هایی مثل سالو شجاعت خیلی بیشتری به خرج دادند نسبت به فیلم هایی که به دلایل معمولی ممنوع شدن، مثلا اگه فیلمی رو بر جهت خواسته یه سازمان یا کشوری بسازی نهایتش اینه که عده ای باهات مخالف میشن ولی خب خیلی هام قطعا هستند که حمایتت میکنن، مثل همون فیلم های آلمانی که آمریکا یا مردم کشورهای دیگه یا کلا افرادی که با عقاید فیلم ساز موافق هستند قطعا حمایتش میکنن، ولی فیلم های حال بهم زن و فیلم های سکسی و فیلم هایی که خیلی خشن هستند مثل سالو نتنها ممکنه که خود دولت هاهم مخالف فیلم باشن بلکه ممکنه خیلی از اعضای جامعه هم در کشورهای مختلف اون فیلم رو آسیب رسان بدونن و مثلا شاید فکر کنن تاثیر بدی رو جامعه و خانواده اشون میذاره، اینطور فیلم های ممنوعه رو کلا خیلی افراد کمی هستند که حاظرن ببینن، مثلا همین فیلم سالو من به هر کی پیشنهاد دادم ندید و حتی خیلی هام حسابی بابت پیشنهاد این فیلم از خجالتم در اومدن 😁 ولی خب واسه فیلم هایی که شما گفتی نهایتش اینه که طرف فیلم رو دوست نداشته باشه

2b9s
2b9s
پاسخ به  لئون
1 سال قبل

شجاعت چیه، فیلم سمی ساختن که شجاعت نمی طلبه، من میگم نشانه مریض بودنه

Jio
Jio
1 سال قبل

فیلم شطرنج باد نکات جذاب زیادی داره ولی خب بنظرم که تیم بازیگری اونقدر که باید خوب نیست و خود روند داستان و روایت هم بشدت خشکه و بسختی میشه فیلم رو دنبال کرد، تو سینمای کلاسیک ایران فیلم های بسیار بهتری هست که میتونید اون ها رو تماشا کنید، فیلم جن‌گیر هم عجیبه که تو فیلم های ممنوعه است بنظرم اصلا ترسناک نیست

Negin
Negin
پاسخ به  Jio
1 سال قبل

اتفاقا خیلی هم فیلم قشنگی است، بنظرم جز 10 فیلم سینمای ایرانه، چنین کیفیتی تو دکور و رنگ بندی تو هیچ فیلم ایرانی نیست

2b9s
2b9s
1 سال قبل

تنها فیلم خوب لیست میشه گفت فیلم بتل رویال هست، البته همه شو ندیدم بین اون هایی که دیدم منظورمه، سریال مزخرف بازی مرکب و بازی های فوق چرتی مثل پابجی و فورتنایت یه کپی دسته چندم از این فیلم به حساب میان

Sam
Sam
1 سال قبل

از فیلم های جالو دیگه چی خوبه؟

Suzi
Suzi
1 سال قبل

بنظرم حسن مشترک بیشتر فیلم های ممنوعه همین تابو شکنی هست، مثلا در رابطه با فیلم در قلمروی احساس خوندم این فیلم یه پاسخ به فیلم نامه هایی به زن ناشناس بوده که خب اونجا ممکنه برای بیننده سوال ایجاد بشه آیا زوج واقعا باهم وارد رابطه شدن یا نه، یعنی یه حالت ابهامی این وسط ایجاد میشه که خب اوشیما سعی کرده از این ابهام ها تا جایی که میتونه فاصله بگیره، پیشنهاد میکنم فیلم های دیگه اوشیما مثل آواز جنسی هم ببینید از این دسته فیلم های سمی زیاد داره

مالک
مالک
7 ماه قبل

نفرت انگیز ترین فیلم تاریخ ” یک فیلم صربیه “.
بعصی از فیلم های بالا رو دیدم. از لحاظ خشونت جنسی و عریانگری در برابر این فیلم به یک شوخی شبیهند