بازیبررسی بازیتیتر

بررسی بازی The Tale of Bistun – ماجرای فرهاد کوه کَن

بازی The Tale of Bistun یا افسانه بیستون ساخته استودیوی بلک کیوب گیمز در کمتر از یک هفته پیش منتشر شد. این بازی ایرانی، داستان خسرو و شیرین و فرهاد سنگ تراش کوه بیستون را روایت می کند. داستانی معروف که همه ما ایرانیان، آن را می شناسیم. اما آیا افسانه بیستون، توانسته به هدف خود برسد و تجربه ای جذاب و با کیفیت را برای مخاطبین خود رقم بزند؟ در این مقاله از ویولت گیمرز، تصمیم گرفتیم تا به بررسی بازی The Tale of Bistun بپردازیم و به این سوال، پاسخ دهیم. پس حتماََ در ادامه بررسی بازی افسانه بیستون، همراه ویولت گیمرز باشید.

صنعت بازی های ویدیویی در ایران، مشکلات فراوانی دارد. اما باز هم افراد و استودیو هایی همچون امین شهیدی و بلک کیوب گیمز، امیرحسین فصیحی و فن افزار و… هستند که تلاش می کنند بازی های خوبی بسازند و این صنعت را در ایران به جلو پیش ببرند. پیش از این، در ویولت گیمرز شاهد این تلاش های بزرگ بودیم(بررسی بازی Children of Morta امیرحسین فصیحی-فن افزار و کارزار اعتراض بازی سازان ایرانی علیه بنیاد امین شهیدی و…). اما این مقاله، بررسی بازی The Tale of Bistun می باشد که برای اکس باکس و کامپیوتر های شخصی منتشر شده است. بنابراین، نوع قضاوت و سنجش کیفیت بازی در مقاله و نمره نهایی بررسی، مطابق با استاندارد های روز جهانی بازی های مستقل می باشد.

مشاهده نمرات بازی The Tale of Bistun در ویوکریتیک

معرفی بازی The Tale of Bistun

مانند دیگر بررسی های ویولت گیمرز، بهتر است قبل از اینکه به بررسی بازی افسانه بیستون بپردازیم، این عنوان را به شما معرفی کنیم. The Tale of Bistun، عنوانی مستقل، داستان محور و اکشن ماجراجویی است. گرافیک افسانه بیستون سه بعدی بوده و دوربین بازی نیز ایزومتریک می باشد. همانطور که اشاره شد، داستان بازی The Tale of Bistun، درباره خسرو و شیرین و فرهاد کوه کَن است. پلفترم هایی که افسانه بیستون بر روی آنها منتشر شده نیز اکس باکس وان و کامپیوتر های شخصی(ویندوز) می باشد. نکته قابل توجه این است که بازی با قیمت منصفانه و مناسب برای گیمر های ایرانی، در پلتفرم هیولا در دسترس بوده و می توانید همین الان آن را با قیمت 99.800 تومان بخرید.

بررسی گیم پلی بازی The Tale of Bistun

بررسی گیم پلی بازی The Tale of Bistun

داستان و گیم پلی از مهم ترین اجزای یک بازی هستند. این دو، باید مکمل یکدیگر بوده و به خوبی در کنار هم قرار گیرند تا تجربه ای لذت بخش را به مخاطب ارائه دهند. اما به واسطه نوع بازی و هدف آن، میزان تمرکز روی این دو مورد متغیر است. یعنی ممکن است یک بازی بیشتر تمرکز اش روی داستان باشد و بلعکس. اما در هر صورت، هر دو از اجزای جداناپذیر یک بازی محسوب می شوند.

بازی The Tale of Bistun، جزء دسته اول است. یعنی بیشتر از گیم پلی، بر روی داستان سرایی و روایت تمرکز دارد و می خواهد بازیکن را بیشتر با داستان خود سرگرم کند. با این حال، گیم پلی بازی نیز به خوبی طراحی شده است. گیم پلی بازی The Tale of Bistun، شامل گشت و گذار و پیدا کردن سنگ نبشته ها، درگیری با دشمنانی پلید و مختلف و البته کندن کوه می شود.

بازی افسانه بیستون

یکی از مهم ترین بخش های گیم پلی بازی The Tale of Bistun، درگیری ها و نبرد با دشمنان است. بازیکن هرچه داستان بازی را به جلو می برد، رفته رفته دشمنان مختلفی بر سر راهش قرار می گیرند. تنوع در دشمنان بازی با توجه به زمان بازی به خوبی وجود دارد. همین موضوع از تکراری شدن بازی و نبرد ها، تا حد بسیار زیادی جلوگیری می کند. شما تا پایان داستان بازی افسانه بیستون، سه نوع سلاح مختلف را کسب خواهید کرد. تیشه، کلنگ و پتک(در قسمت پایانی) سه اسلحه شما خواهند بود. هر اسلحه، یک اسپشیال(قدرت ویژه ای که مدت زمانی طول می کشد تا بتوانید دوباره آن را استفاده کنید) منحصر به فرد دارد.

اما در بخش بعدی بررسی بازی The Tale of Bistun، به داستان می رسیم. داستانی که بازی افسانه بیستون، بیشتر از گیم پلی بر روی آن تمرکز دارد.

داستان بازی The Tale of Bistun

بررسی داستان بازی The Tale of Bistun

همانطور که در معرفی بازی The Tale of Bistun، به آن اشاره شد، داستان این عنوان درباره خسرو و شیرین و عشق فرهاد کوه کَن از نظامی می باشد. هشدار اسپویل: شخصیت اصلی بازی افسانه بیستون، فرهاد است. بازی، با بیدار شدن فرهاد که یک سنگ تراش است، در کوه بیستون شروع می شود. فرهادی که حافظه اش را از دست داده و چیزی را به یاد نمی آورد. پس از چند لحظه، فرهاد هدهدی عجیب را می بیند. هدهدی که بنظر می رسد یک راهنما است و فرهاد به دنبال او می رود. فرهاد عاشق در این بازی، با شخصیت های مختلفی از جمله هدهد(الهه آناهیتا)، درخت همه تخمه، نظامی و شیرین رو به رو می شود.

کیفیت داستان بازی بسیار خوب بوده(به خوبی از منظومه خسرو و شیرین اقتباس شده) و روایت بازی نیز لذت بخش است. داستان و روایت با کیفیت بازی، باعث می شود انگیزه بسیار خوبی برای به پایان رساندن بازی وجود داشته باشد. به پایان رساندن کامل داستان بازی The Tale of Bistun حدود 4 الی 5 ساعت زمان نیاز دارد. با این حال، این زمان کم بسیار خاطره انگیز بوده و از داستان و به طور کلی، محتوای با کیفیتی پر شده است.

بالانس محتوا و زمان

مشکل بسیاری از بازی های امروزی، نداشتن محتوا به اندازه زمان داستان بازی است. به همین دلیل، شاهد عرضه شدن تعداد زیادی از بازی هایی هستیم که به وضوح، بدون محتوا طولانی شده اند. اما بازی The Tale of Bistun به خوبی این بالانس را برقرار کرده و بجای اضافه کردن چند ساعت بیشتر به بازی اما با محتوای بی کیفیت و تکراری، محتوای متنوع و با کیفیت را در زمان مناسب برگزیده اند.

بررسی بازی The Tale of Bistun

صداگذاری و موسیقی بازی The Tale of Bistun

بازی افسانه بیستون، از نظر موسیقی نیز عنوانی بسیار با کیفیت است. تعدادی زیادی از موسیقی های شنیدنی بازی، اتمسفر ایرانی را دارند. صداگذاری بازی نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد. در محیط های مختلف، صداگذاری محیطی به خوبی انجام شده است.

نکته جالب این است که راوی بازی، صداگذاری شخصیت های بازی را نیز برعهده دارد. سازندگان افسانه بیستون، راوی بسیار خوبی را برگزیده اند. صدای بسیار جذاب و خوب راوی، باعث می شود که از داستان بازی بیش از پیش لذت ببرید. البته که صدای شهره آغداشلو نیز در بخشی از بازی، شنیده می شود. پایان بندی بازی با صدای شهره آغداشلو، بسیار جذاب است.

بررسی بازی The Tale of Bistun

گرافیک فنی

در این بخش از بررسی بازی The Tale of Bistun، به گرافیک فنی می پردازیم. کیفیت تکسچر های بازی The Tale of Bistun، با توجه به ایزومتریک بودن دوربین و فاصله آن با تکسچر ها نسبت به عناوین مستقل متوسط است. در برخی صحنه های بازی که دوربین به مدل های بازی و زمین نزدیک تر شده، کمبود کیفیت تکسچر تاحدودی احساس می شود. مدل سازی بازی نیز در وضعیت متوسط و معمولی قرار دارد. با دیدن ترکیب مدل ها و تکسچر های مختلف بازی از کوه ها گرفته تا حیوانات و … ، نه مخاطب را شگفت زده می کند و نه در ذوق او می زند.

به طور کلی، در بین عناوین مستقل کمتر بازی دیده می شود که از نظر تکسچر و مدل سازی، در وضعیت فوق العاده ای قرار داشته باشد. بنابراین این موضوع تا حد زیادی با توجه به هدف سازندگان و البته مستقل بودن بازی، قابل چشم پوشی می باشد.

از منظر عملکرد فنی، عنوان افسانه بیستون در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. به وضوح تلاش های سازندگان برای عرضه یک بازی بدون باگ و پولیش شده در طی بازی به چشم می خورد. بنظر می رسد سازندگان زمان خوبی را برای تست و دی باگ کردن بازی گذاشته اند. در تمام تجربه 4 الی 5 ساعته بازی، شاید متوجه دو یا سه باگ شوید. باگ هایی که از پیشرفت بازی جلوگیری نکرده و بسیار بی اهمیت هستند. افت فریم یا دیر لود شدن تکچسر ها نیز در بازی دیده نشده که نکته مثبتی برای این بازی محسوب می شود. اما متاسفانه در دو بخش از بازی(نسخه اکس باکس)، ممکن است شاهد کراش کردن بازی شوید که نکته منفی محسوب می شود. هرچند احتمالاََ سازندگان در قالب یک آپدیت، این مشکل را حل کنند.

طراحی هنری افسانه بیستون

گرافیک و طراحی هنری و کارگردانی

هرچند تکسچر ها و مدل های بازی وضعیت معمولی را دارند، اما طراحی هنری افسانه بیستون بسیار جذاب است. رودخانه ها، دشمنان، گیاهان و سرزمین طراحی شده بسیار چشم نواز و از نظر هنری با کیفیت هستند. گاهی ممکن است در بازی چند لحظه ای صبر کنید و از طراحی هنری بازی لذت ببرید.

کارگردانی بازی به صورت کلی، در وضعیت خوبی قرار دارد. از تنظیم زاویه دوربین گرفته تا کاتسین ها و … بدون ایراد و بسیار خوب انجام شده اند. در بیشتر بازی هایی مانند The Tale of Bistun که چرخش دوربین در اختیار بازیکن نیست، ایراداتی در انتخاب زوایای مناسب دوربین دیده می شود. معمولاََ در این بازی ها، بازیکن باید از مسیر هایی بگذرد که دوربین به خوبی با او حرکت نمی کند. اما دوربین افسانه بیستون، به خوبی حرکت کرده و هیچوقت شخصیت اصلی به پشت درختان، کوه یا قسمتی که دوربین آن را پوشش نمی دهد نمی رود. همچنین مسیر های اصلی بازی به وضوح مشخص شده و نیاز نیست در زوایایی مخالف نمای دوربین حرکت کنید.

سخن نهایی

سخن نهایی

اگر شما نیز گیمر باشید، خوب می دانید که گرمای تابستان یک طرف و کویر بودن صنعت بازی های ویدیویی در این تابستان، یک طرف دیگر! در این فصل، نه رویداد های درست و حسابی برگزار شده و نه بازی خوبی به بازار عرضه می شود. اما بازی The Tale of Bistun حداقل برای چندین ساعت مانند آبی بر روی آتش عمل کند. افسانه بیستون، با داستان و روایت با یک داستان با کیفیت و قیمت گذاری منصفانه به توجه به میزان زمان و محتوایی که در اختیار شما قرار می دهد، قطعاََ ارزش تجربه کردن را دارد. به همین دلیل، اگر شما نیز از علاقه مندان بازی های مستقل هستید یا دوست دارید یک بازی ایرانی با کیفیت تجربه کنید که داستانی از همین سرزمین را روایت می کند، بازی The Tale of Bistun را از دست ندهید!

-نقاط ضعف:
1. چند باگ هرچند بی اهمیت
2. کراش کردن بازی
3. پایین بودن کیفیت تکسچر ها در صحنه هایی که دوربین به مدل ها نزدیک می شود

+نقاط قوت:
1. داستان و روایت جذاب
2. موسیقی های خوب و صداگذاری باکیفیت
3. طراحی هنری و کارگردانی عالی
4. گیم پلی لذت بخش و متنوع با توجه به زمان بازی
5. ارائه محتوای خوب با توجه به قیمت و زمان بازی

نمره نهایی بررسی بازی The Tale of Bistun
8 از 10

این بازی بر اساس کد مخصوص بررسی برای پلتفرم اکس باکس که توسط سازنده ارسال شده، مورد بررسی قرار گفته است. کنسولی که با آن بررسی بازی انجام شده، Xbox Series S می باشد.

بسیار خوشحالیم که تا پایان بررسی بازی The Tale of Bistun همراه ویولت گیمرز بودید. نظر شما پیرامون این بازی چیست؟ خوشحال می شویم نظرات خود را با ما و دیگر کاربران ویولت گیمرز در آخر همین مقاله به اشتراک بگذارید. همچنین اگر تمایل داشتید، می توانید با کلیک بر روی بررسی بازی ها، دیگر مقالات مرتبط سایت را نیز ببینید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
20 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
jalal
jalal
1 سال قبل

سلام آقای مهندس
داستان زیبای خسرو و شیرین چنین شروع می شود :
چنین گفت آن سخن گوی کهن زاد
که بودش داستانهای کهن یاد
که چون شد ماه کسری در سیاهی
به هرمز داد تخت پادشاهی
جهان افروز هرمز داد می‌کرد
به داد خود جهان آباد می‌کرد
همان رسم پدر بر جای می‌داشت
دهش بر دست و دین بر پای می‌داشت
….
ضا را از قضا یک روز شادانبه صحرا رفت خسرو بامدادان
تماشا کرد و صید افکند بسیار
دهی خرم ز دور آمد پدیدار
به گرداگرد آن ده سبزه نو
بر آن سبزه بساط افکنده خسرو
می‌سرخ از بساط سبزه می‌خورد
چنین تا پشت بنمود این گل زرد
چو خورشید از حصار لاجوردی
علم زد بر سر دیوار زردی
چو سلطان در هزیمت عود می‌سوخت
علم را می‌درید و چتر می‌دوخت
عنان یک رکابی زیر می‌زد
دو دستی با فلک شمشیر می‌زد
چو عاجز گشت ازین خاک جگرتاب
چو نیلوفر سپر افکند بر آب
ملک زاده در آن ده خانه‌ای خواست
ز سر مستی در او مجلس بیاراست


بازی قشنگی است و به زیبایی هرچه بیشتر آن را بررسی کرده اید.
برای سازندگان بازی آرزوی موفقیت می کنم

M0hammad
1 سال قبل

آرت و گرافیک هنری این بازی رو دوست دارم. حتما توی این روزهای آتی میرم سراغش. ممنون از نقد آقای حیدریان

پویا سعیدی
عضو
1 سال قبل

بسیار باعث خوشحالیه که بازی هایی داریم که به این داستان های اصیل می‌پردازند. این بازی بسیار زیبا به نظر می‌رسه. در صورت امکان حتما تجربه خواهم کرد.
باتشکر

Axel
Axel
1 سال قبل

طراحی هنری بازی خیلی خفنه. آرت استایل بسیار زیبایی هم داره. خوشمان آمد.

امیرمهدی
امیرمهدی
1 سال قبل

عجب بررسی شاهکاری
درود بر شما با این مقاله ای که نوشتید😍😎👍🏻

Alone
Alone
1 سال قبل

بسیار عالی ممنونم برای بررسی بازی افسانه بیستون، این بازی ایرانی فوق العاده❤

Altair
Altair
1 سال قبل

لذت این بازی برای ما ایرانی ها به سبب بکارگیری داستانی کاملا ایرانی، زیرنویس فارسی و تیم سازنده که ایرانی هستن،دوچندان است.
با آرزوی موفقیت برای تیم سازنده و ساخت بازی های دیگری به همین زیبایی.

Altair
Altair
پاسخ به  علی حیدریان
1 سال قبل

دمار از روزگار دشمنان درآورده ام😂
راستی منم نزدیک به شما زندگی می‌کنم 🤝

Simp guy
Simp guy
1 سال قبل

این داستان زیبا واقعا لایق یک گیم درخور بود

Luffy
Luffy
1 سال قبل

بنظر جالب میاد احتمالا این بازی رو تهیه کنم
باتشکر