تیترمقالات انیمهنقد فیلم و سریال
داغ

بررسی انیمه Demon Slayer : Mugen trian

2019 بدون شک سال پر و پیمانی برای صنعت انیمه های سریالی به شما می رفت.داستان Attack titan با فصل سوم خودش به اوج رسید.همچنین wit studio، با Vinland saga به خوبی توانست از سایه ی سنگین shingeki no kyojin در بیاید.ولی کمتر کسی فکرش را می کرد که انیمه ای برنده نیوتاپ 2019 شود که به لحاظ داستانی نسبت به رقیبانش واقعا چیز خاصی در چنته نداشت و در بهترین حالت از کلیشه های مرسوم سبک شونن پیروی می کرد؛ولی جادوی Demon Slayer در این حقیقت نهفته بود که داستان همه چیز نیست، با بررسی انیمه Demon Slayer : Mugen trian   همراه با ویولت گیمرز باشید.

پس از یک فصل موفق و جذاب،استودیوی Ufotable تصمیم گرفت که بخشی از ادامه داستان مانگای Kimetsu No Yaiba به نام قطار موزان را در قالب اقتباسی سینمایی درآورده.سپس به صورت جهانی اکران کند.نتیجه شگفت انگیز بود.شیطان کش:قطار موزان بدل به پرفروش ترین انیمه تاریخ ژاپن گشت!

اما سوال اینجاست :آیا کیفیت Mugen Train به اندازه فروشش،دیوانه کننده هست؟

داستان و شخصیت پردازی

اول از همه باید بگم که تبدیل آرک قطار موزان به اقتباسی سینمایی،جدا از دلایل تجاری، تصمیمی هوشمندانه ازسوی Ufotable محسوب می گردد.میدانیم که یکی از مشکلات فصل اول و حتی بخش عظیمی از مانگای Kimetsu No Yaiba این بود که از جایی به بعد،آرک های داستانی رسما خودشان را تکرار می کردند و فرمول زده می شدند.اما از آنجا که ما در قطار موزان تنها با یک بخش داستانی طرف هستیم. این ضعف کمتر به چشم می آید.همچنین این سینمایی ، با وجود اینکه حکم یک بخش استراحت را برای روند صعودی فصل اول دارد. ولی بر خلاف بسیاری از نمونه های مشابه،به هیچ عنوان فیلر محسوب نمی گردد. البته بخش های اولیه داستان کمی سریع پیش می روند که از این بابت،قسمت های سریالی می توانست فرمت مناسب تری برای روایت بهتر آنها باشد. موضوعی که Ufotable در قسمت های آغازین فصل دوم،به آن توجه ویژه ای کرده است.

ولی متاسفانه،Mugen Train ضعف دیگر فصل نخست را در اینجا هم دوباره تکرار کرده. یعنی هرچه داستان سعی میکند خود را با المان های مختلف دارک و بزرگسالانه نشان دهد.باز هم نمی تواند باطن ساده و نه چندان بالغانه خودش رو بپوشاند.در کل قطار موزان،به لحاظ داستان سرایی و شخصیت پردازی قدم آنچنان بلندی برای این انیمه به شمار نمی رود.

بررسی انیمه Demon Stayler شخصیت و ستاره اصلی Mugen Train اینبار تانجیرو نیست!

رنگوکو

کمی قبل به شخصیت پردازی اشاره کوتاهی کردم.از رنگوکو شروع میکنم که به نوعی تبدیل به نماد اصلی این انیمه سینمایی هم شده.با وجود این که فلش بک های مربوط به این شخصیت،نتوانستند به خوبی به هاشیرای شعله بپردازند(اپیزود اول فصل دوم هرچند برای حل این مشکل تلاش کرد؛ولی حکم نوش داروی پس از مرگ سهراب را داشت!) ولی کاریزمای این شخصیت به حدی قوی هست که لحظات دراماتیکش در اوج داستان،به خوبی مخاطب را باخودش همراه می کند.اوج این سکانس های عاطفی،لحظه ایست که حقیقتی تلخ و هولناک را با بی رحمی به صورت تانجیرو و دوستانش می کوباند؛این که حتی تبدیل شدن به هاشیرایی با توانایی های بی نظیر رنگوکو،به هیچ عنوان برای تحقق اهدافشان کافی نخواهد بود.

تانجیرو

در طرف دیگر ما با تانجیروی همیشگی طرف هستیم؛کسی که از روی لذت هیچ اهریمنی را نمی کشد و علاقه دارد که بهترین چیزها را در بدترین اشخاص پیدا کند.تانجیرو به نوعی نماد روحیه صلح دوستی ژاپنی هاست و المان های مثبت شخصیتش مثل عزم راسخ و قلب زلال و مهربانش،به مراتب در قطار موزان پررنگ تر شده و تنها شخصیت Demon Slayer: Mugen Train هست که به لحاظ شخصیت پردازی،کمی رشد و پیشرفت را تجربه می کند.

زنتیسو و اینوسکه

دو دوست همیشگی تانجیرو هم بار دیگر در اینجا خودشان را نشان میدهند. هرچند کمدی مخصوص به زنیتسو و اینوسکه که از نکات مثبت فصل اول بوداینجا کمرنگ شده. ولی همچنان کنش و واکنش خوبی را بین این سه نفر شاهدیم.اما یکی از بخش های ضعیف در اینجا،نزوکو هست که کارکردی به جز ناجی تانجیرو و دوستانش را در این خط داستانی ندارد.

بدون شک ناامید کننده ترین شخصیت این داستان،کسی نیست جز انما! آخرین بازمانده دوازده ماه کیزوکی که در اواخر فصل اول زمینه چینی خوبی برای حضورش شده بود،در انیمه سینمایی عملا نا امید کننده ظاهر می شود. زیرا نه تنها حس همذات پنداری مخاطب را با خودش همراه نمی کند.بلکه روشش برای از بین بردن تانجیرو و دوستانش، به شدت غیرمنطقی و صرفا ترفندی برای شخصیت پردازی کاراکترها محسوب می گردد.نکته جالب این می باشد که عملکرد آکازا در این زمینه کاملا برعکس هست! یعنی با وجود این که بدون هیچ پیش زمینه ای در نیم ساعت پایانی ظاهر می شود.ولی حضور غافلگیر کننده و تاثیرگذارش در خاطره طرفداران Kimetsu No Yaiba باقی خواهد ماند.

بخش های فنی انیمه

خوشبختانه،انیمه در زمینه گرافیک،اکشن و جلوه های صوتی عملکرد به مراتب بهتری دارد.در زمینه گرافیک،Ufotable قبلا خودش را با انیمه fate و همین فصل اولDemon Slayer به خوبی خودش را ثابت کرده و بار دیگر نشان می دهد که به لحاظ زیبایی شناسی،چیزی از آثار ماکوتو شینکای کم وکسر ندارد.یکی از بزرگترین نقاط قوت شیطان کش در این زمینه این هست که در مقایسه با رقبا،cgi ها کمتر توی ذوق میزنند.با این حال اگر به دنبال چیزی خیره کننده تر از قسمت 19 فصل اول می گردید. باید تا مبارزه نهایی صبر کنید.

در زمینه موسیقی،LISA بار دیگر عملکرد درخشانی از خودش نشان داده و ثابت کرده که در صدایش به خوبی لحظات حماسی را با احساسات می آمیزد.تنها اشکالی که میشود از جلوه های صوتی گرفت این هست که در بعضی لحظات جذاب،جای یک موسیقی خوب و حماسی واقعا خالی هستو میشد اینگونه سکانس ها،تاثیر گذار تر از این حرف ها هم ظاهر شوند.

سخن پایانی

به عنوان جمع بندی باید بگویم که اگر بخواهیم موفقیت عجیب Demon Slayer: Mugen Train را تنها به لحاظ جنبه های داستانی بررسی کنیم،این انیمه بی شک یک اثر به اصطلاح over rated به شما می رود.ولی آنچه که مسلمه این هست که کسانی که پول بلیت سینما را بابت تماشای این انیمه خوش ساخت پرداخته اند،بیشتر به دنبال لذت بردن از بخش های فنی،جلوه های بصری و دیگر موارد Demon Slayer هستند.

نظر شما دوستان ویولت گیمرز در مورد  بررسی انیمه Demon Slayer : Mugen trian  چه می باشد؟ آیا از این انیمه راضی بودید؟  خوشحال میشویم اگر نظرات خود را برای ما و دیگر دوستان ویولت گیمرزی به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
گربه لیسا
گربه لیسا
2 سال‌ قبل

با اینکه از طرفداران Demon slayer هستم ولی معتقدم این سینمایی ضعیف ترین اثر اقتباس شده این مانگا بوده، فصل دوم هم الحق بهترین

آرین
آرین
1 سال قبل

سلام
اشتباهی که وجود داره اینه که تقریبا همه آدم‌ها داستان‌های بزرگسالانه که به موضوعات مهم می‌پردازند و ظاهری فریبنده و پیچیده و عمیق دارند رو برتر از داستان‌های ساده و زیبا می‌دانند.
این اشتباه بین تقریبا تمام اهالی سینما و انیمیشن و بازی هست.