سینمانقد فیلم و سریال
داغ

بررسی انیمیشن Bad Guys

چند سالی هست که کیفیت انیمیشن های سینمایی سبک تر از کمیت آنها شده است. اشتباه برداشت نکنید. نمی گویم که کلا ریشه پویانمایی های خوب از ریشه زده شده. بلکه حرف من این است که اگر مثلا همین چند سال پیش، دنبال یک اثر ضعیف یا حتی متوسط از کمپانی هایی مثل پیکسار می گشتیم، فقط و فقط خودمان را خسته می کردیم. چنین چیزی در مورد کمپانی مشهور DreamWorks هم صدق می کند. با ویولت گیمرز و بررسی انیمیشن Bad Guys همراه باشید.

چیزی که دریم ورکس را از عرش به فرش رساند، نگاه غالبا تجاری به مقوله دنباله سازی(به استثنای سه گانه How To Train Your Dragon،قسمت دوم انیمیشن های Kung Fu Panda و Shrek) و سریال های کم بودجه اقتباسی از روی آثارش است. پس زمانی که می شنویم DreamWorks به سراغ یک انیمیشن کاملا جدید رفته است، در پوست خود نمی گنجیم. این اثر چیزی نیست جز Bad Guys!

سوالی که قرار است در بررسی انیمیشن Bad Guys به آن پاسخ دهیم این است. این که آیا Bad Guys حکم احیای  دریم ورکس را دارد یا قرار است همانند The Boss Baby، پایه گذاری های اشتباهی را انجام دهد؟

دوستای صمیمی با یک قصه ی قدیمی!!

یکی از بهترین بخش های Bad Guys بدون شک به شروع آن باز می گردد. کم پیش می آید شروع یک انیمیشن سینمایی چنین مفرح و پر انرژی باشد. اما هرچه از دقایق ابتدایی و به طور کلی بخش تعقیب و گریز ابتدایی سریال فاصله می گیریم، متوجه می شویم که اقتباس از روی سری کتاب های Bad Guys، حداقل به لحاظ داستانی دستاورد آنچنان دندانگیری ندارد.  تا جایی که حتی ممکن است بخش کثیری از کسانی که قبلا کتاب های آن را مطالعه کرده اند را نیز ناامید کند.

آن چیزی که قرار است Bad Guys به ما بگوید را قبلا از دیگر ساخته ی DreamWorks یعنی Megamind شنیده بودیم. با این تفاوت که اگر Megamind یک پارودی ابرقهرمانانه بود، Bad Guys ادای احترامی به تارانتینوها و سودربرگ ها است. همین باعث می شود که پایان Bad Guys از همان ابتدا، کلیشه ای قابل پیش بینی باشد. این کهنگی را می توان در ویلن زوتوپیایی داستان و همچنین استفاده از استعاره های حیوانی به منظور شخصیت پردازی غالب کاراکتر ها( مشابه آنچه در Kung Fu Panda و Over The Hedge قبلا دیدیم) هم به کرات مشاهده کرد.

مشکل بعدی به عدم تعادل در ریتم قوس شخصیتی کاراکترها بر می گردد. این حجم از تحول شخصیتی چند سارق کارکشته با چنین سرعتی در یک سوم پایانی انیمیشن اصلا جور در نمی آید و روندی عجولانه، سرسری و تا حدی باورنکردنی را به خود می گیرد.

با همه ی این حرف ها، کارگردانی و طنز خوب Bad Guys، اجازه نمی دهد که ما ساخته جدید DreamWorks را در اواسط آن رها کرده و آن را ناتمام از آرشیومان حذف کنیم. به طور خلاصه، Bad Guys شروعی طوفانی دارد، ادامه ای معمولی اما سرگرم کننده دارد و کلیشه ای نیز به پایان می رسد.

صدا و موسیقی

شما را نمی دانم. ولی به شخصه من از آن دست افرادی هستم که ترجیح میدهم انیمیشن هارا با دوبله فارسی تماشا کنم. با این حال تماشای Bad Guys با زبان اصلی خالی از لطف نیست. یکی از مهمترین دلایل آن بی شک به عملکرد عالی سم راکول بر می گردد. راکول  بیشتر با نقش های مکملش شناخته می شود.  اما او در Bad Guys توانسته از گرگ گنگستر داستان، شخصیتی ملموس و به یاد ماندنی بسازد. از سوی دیگر، موسیقی Daniel Pemberton بخش مهمی از هیجان و جذابیت Bad Guys را بر عهده دارد و توانسته به خوبی در تار و پود آن جای بگیرد. کوتاه بگم که در بررسی انیمیشن Bad Guys، جذابیت های سمعی، جایگاه بالاتری را نسبت به فیلمنامه کسب می کند.

همچنین بخوانید : نقد انیمیشن Turning Red (قرمز شدن)

جلوه های بصری

بدون شک مهمترین ویژگی که Bad Guys را از تمامی ساخته های قبلی DreamWorks متمایز می کند، سبک طراحی جدید آن است. تا پیش از این، انیمیشن های دریم ورکز اکثرا از سبک بصری واقع گرایانه ای استفاده می کردند و معدود انیمیشن هایی هم که اینگونه نبودند، به صورت سه بعدی ساخته می شدند.

طراحی های 2.5 بعدی Bad Guys، اولین بار در انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse به کار گرفته شدند و با توجه به بازخورد های مثبت آن، طبیعتا نظر سایر کمپانی های انیمیشن سازی را هم به خود جلب کردند. انتخاب چنین سبک بصری برای Bad Guys با توجه به حال و هوای کمیک مانند آن کاملا اقدام درستی بوده است.

انیمیشن Bad Guys

سخن آخر

رسیدیم به بخش پایانی بررسی انیمیشن Bad Guys. دریم ورکز با تمامی افت و خیز هایش در طول این سال ها، ثابت کرده که توانایی عجیبی در خلق کاراکتر های ماندگار و دوست داشتنی دارد. این موضوع کاملا در مورد Bad Guys نیز صدق می کند. واقعا حیف است که دارو دسته ی گرگ قصه ی ما، دیگر در جایی غیر از این انیمیشن سینمایی دیده نشوند، به شرط آنکه DreamWorks این بار کمی سر کیسه را شل کند و برای اقتباس های سریالی آن بیشتر هزینه کند.

نظر شما دوستان ویولت گیمرزی در مورد این انیمیشن چیست؟ آیا از آن راضی بودید؟ خوشحال می شویم اگر نظرات خود را با ما و دیگر دوستان  ویولت گیمرزی به اشتراک بگذارید.

 

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments