مقالات

دورهمی 4: بهترین بازی ها و فیلم های سال 1401

درود بر همه شما دوستان عزیز. سال نو رو خدمتتون تبریک عرض می کنیم. همچون سال گذشته و به دلیل برخی نظرات شما کاربران و تیم تحریریه، تصمیم گرفتیم تا دورهمی جدید را با محوریت بهترین بازی ها و فیلم هایی که در سال 1401 تجربه کردیم، آماده و منتشر کنیم. امیدواریم از این دورهمی نیز لذت ببرید. همچنین حتما در آخر این مطلب شما هم بهترین بازی و فیلمی که در سال 1401 تجربه کردید را با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

Hades

علی حیدریان

در این سالی که برای بازی های ویدیویی پر از بازی های بزرگ بود، چرا بهترین بازی سال من یک اثر مستقل نباشد؟ از آنجایی که عاشق بازی های مستقل با کیفیت هستم، بهترین بازی که در سال 1401 تجربه کردم، هیدیز است. Hades یا هیدیز(البته برخی دوستان و اساتید رسانه ایران اعتقاد دارند که هادس در زبان فارسی درست است و نباید از اصل و ریشه زبان و تلفظ دقیق حروف و صدا ها در فارسی دور باشد.) یکی از بهترین بازی های مستقل چند سال اخیر است.

پس از اینکه Hades را تجربه کنید، قطعا موسیقی های شاهکار این بازی هیچوقت از ذهن تان فراموش نخواهد شد. درجه سختی بسیار بالای بازی به همراه طراحی هنری و رنگ بندی های فوق العاده، دیگر ویژگی های این بازی هستند. اسلحه ها، انتخاب ها، امکانات و قابلیت های مختلف که قابل شخصی سازی می باشند، لذت بازی را بیشتر می کنند. این موارد باعث می شوند تا شما آنطور که دوست دارید، بازی خود را پیش ببرید.

خوشبختانه در سال 1401، شاهکار های بسیاری را تجربه کردم. یکی دیگر از بازی هایی که پس از تجربه آن شگفت زده شدم، فورزا هورایزن 5 بود. این شاهکار بی نظیر، الماس سبک ریسینگ است. بازی های جذاب دیگری نیز بودند که اگر قرار بر لیست کردن باشد، بحث طولانی می شود و اصل آیتم دورهمی، همان دور هم بودن دوستان و کاربران است تا دادن رتبه و لیست.

فیلم Babylon

امیررضا صادق مقدم

بهترین فیلم
بابیلون 2022
برای منی که طرفدار سینما موزیکال و موسیقی جز هستم، قطعا دیمنز شزل و جهان بینی اش، به طور خاص تری در میان قلبم جای می گیرد و این علاقه باعث می شود، بابیلون را به طور ویژه تری دوست داشته باشم. حرف از بهترین اثر کیفی نیست بلکه از لذت بخش ترین است. بابیلون برای من تماما لذت بود. اول آن که برای یک طرفدار سینما کلاسیک هالیوود، چه چیزی لذت بخش تر از کالیفرنیا اوایل قرن بیستم و چه لذت بخش تر از روایت داستانی در دل هالیوود تازه جون گرفته و جوان آن دوران. هالیوودی که خورنده افرادی است که در سر خود رویا او را به سر دارند. رویای این پرده جادویی را!
یکی از دیگر نکاتی که باعث شد بابیلون برای من اثر خاصی باشد  ( حداقل در سال تقریبا بی بخار 2022 )، ادای دین شزل به سینما بود. بابیلون هر گوشه اش فیلمی بود. چه لانگ شاتی که یاد و خاطر جان فورد و جویندگان را زنده می کرد و چه پایان فیلم که  در آن شزل به واضح ترین شکل اعتراف می کرد من این فیلم را با تاثیر، الهام و ادای دینی به آواز در باران ساخته ام.
البته فراموش نشود که یک چیز دیگر هم باعث لذت بخش بودن تجربه این فیلم شد و آن هم حضور فلی، بیسیست گروه محبوبم یعنی Red Hot Chili Peppers بود 🙂

god of war

رهام هدایتی

بهترین تجربه ای که امسال داشتم نسخه قبلی GOW بود. با اینکه این بازی مال ۲۰۱۸ بود اما یکی از بهترین تجربه های من برای امسال بود. بازی از هر نظر یکی از بهترینا بود. همونطور که تو سال انتشارم کلی مورد تحسین قرار گرفت.

فیلم در جبهه غرب خبری نیست، نیز بهترین فیلمی بود که امسال دیدم. از فیلمبرداری خوب گرفته تا داستان غم انگیز و موسیقی متنی که بسیار تاثیرگذار بود.

فیلم Decision to Leave

بهار عباس پور

بهترین اثری که امسال دیدم decision to leave از کارگردان محبوبم بود که مثل همیشه ناامیدم نکرد، اثری سر شار از عشق، انتقام و پیچیدگی روانی کاراکتر های مجنونش که برام یاد آور داستان ندیمه و اولد بوی بود. به علاوه بازی های درخشان و اتمسفر دلپذیر و دارک اثر که اون حس نابی که فقط تو سینمای شرق پیدا میشه رو برام زنده کرد.

محمدجواد برشوئی

بهترین فیلم:

سال گذشته برای من که معمولا سراغ فیلم‌‌ و سریال‌ها نمی‌روم چندان خالی از لطف نبوده. معدود مواردی بودند که از تماشای آنها لذت بردم. اما بدون هیچ‌‌شکی The Godfather بهترین فیلمی است که در سال 1401 به تماشای آن پرداختم. اثری که هنرنمایی شخصیت‌هایش، درکنار کارگردانی قوی کاپولا باعث شده تا تقلا و درماندگی انسان در چرخه قدرت را به زیبایی هر چه تمام‌تر بیان کند.

بهترین بازی:
هالوونایت از آن عناوین ناشناخته و مستقلی است که چندسال یک‌بار می‌آیند و اثری عمیق‌تر از بسیاری از عناوین AAA می‌گذارند.  اثری که شاید در نگاه اول به راحتی از کنار آن رد شوید، اما در نهایت درمی‌یابید که چه الماس را از دست دادید. Hollow Knight با الهام از نام‌های بزرگی چون Metroid و Dark Souls، توانسته تا نام خود را در میان برخی از بهترین های این هنر مطرح کند.

پویا سعیدی

بهترین فیلمی که من در سال ۱۴۰۱ دیدم فیلم Black swan یا قوی سیاه ساخته سال ۲۰۱۰ دارن آرونوفسکی بود. این فیلم که در ژانر تریلر روانشناسانه است، ذهنیات یک رقاص باله را به تصویر می‌کشد. دارن آرونوفسکی در این فیلم به مقدار زیادی از انیمه Perfect blue اثر ساتوشی کن الهام گرفته است. ناتالی پورتمن بازیگر نقش اصلی یا همان کاراکتر نینا را بر عهده دارد. نینا شخصیتیست که تمام دوران کودکی و نوجوانی خود را به تمرین باله پرداخته و هدف بهترین شدن در این هنر را دارد. او در این راه سختی های ذهنی و جسمی زیادی را متحمل می‌شود که در فیلم شاهدش هستیم. خانم ناتالی پورتمن برای نقش آفرینی در کاراکتر نینا، بیش از یک سال به تمرین باله پرداخت و پاداش تلاشش را با جایزه اسکار بهترین بازیگر زن دریافت کرد.

در طول تجربه فیلم قوی سیاه حس دلهره و هیجان بسیار زیادی وجود دارد، و به قولی این فیلم ترسی دیوانه‌وار در روشنایی کامل را ارائه می‌دهد. اگر دنبال یک سمفونی جذاب از رقص باله و موسیقی کلاسیک با داستانی بسیار پیچیده می‌گردید، قوی سیاه دقیقاً مناسب شماست.

در سال ۱۴۰۱ فیلم های شگفت‌انگیز دیگری مثل دیکتاتور بزرگ اثر چارلی چاپلین یا راشومون اثر آکیرا کوروساوا را هم تماشا کردم. اما هیچ کدام به اندازه قوی سیاه برای من تاثیرگذار نبود.

Circus charlie chaplin
Merna Kennedy, Charles Chaplin

نعیم دلاوری

Circus

قطعا یکی از بهترین فیلم های چاپلین و البته آندرریتدش! اینجا چاپلین باز هم مثل خیلی از فیلم هایش در شخصیت ولگرد ظاهر و درگیر یه سری داستان ها میشود که اینجا سر از یه مراسم سیرک در میآورد . نبوغ چاپلین رو داخل این فیلم به شدت تحسین می‌کنم ، از کار های فوق العاده اش در سیرک گرفته تا عشقش نسبت به دختر رییس سیرک . پایان این فیلم به شخصه منو دیوانه کرد. عشق چاپلین! عشق ولگرد!

After hours

یک اسکورسیزی متفاوت نسبت به اسکورسیزی ای که میشناختم. کانسپت اثر رو به شخصه دوست داشتم و این موضوع همیشه می‌تونه خیلی از آدم ها رو به فکر فرو ببرد . اما خب نمیتوانم از بازی خوب بازیگر ها تا روایت جذاب و تماشایی این اثر چشم پوشی کنم که حقا به شدت به فیلم کمک کردند و باعث شدند فیلم به یکی از بهترین تجربه های امسالم تبدیل شود. باز هم مارتین اسکورسیزی با روح و روانم بازی کرد و چه بازی قشنگی!

A short film about killing

این فیلم درباره اعدام است! فرم خاص و دوست داشتنی و عجیب کیشلوفسکی رو با موضوع دردناک اعدام که ترکیب کنید ، میشود این فیلم . فیلمی دردناک با اون رنگ زجر آوری که در کل فیلم غالبه . برایم سخت بود بعد از تماشای فیلم بهش فکر نکنم و خیلی گذرا ازش رو بشوم. چقدر کیشلوفسکی بزرگ این درد را در طول فیلم خوب میسازد!

تشکر که در دورهمی دیگری با ما همراه بودید. لطفا شما هم در آخر این پست، از بهترین هایی که در سال 1401 تجربه کردید به ما و دیگر دوستان بگویید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
پویا سعیدی
عضو
1 سال قبل

درود
سال ۱۴۰۱ با تمام پستی ها و بلندی هایش گذشت. در این سال تجربه های خوب و بد زیادی داشتیم. حال که به سال ۱۴۰۲ وارد شدیم، امیدوارم تماماً به تجربه های عالی از هر نظر بپردازیم.
به امید سالی زیبا.