تیترسینمانقد فیلم و سریال
داغ

بررسی فیلم Black Adam

فیلم Black Adam جدیدترین اثر DCEU که از کامیک های دی‌سی اقتباس شده، منتشر شد. با بررسی فیلم Black Adam همراه باشید. 

معرفی فیلم Black Adam: 

پوستر فیلم Black Adam

کارگردان: ژاومه کویت سرا

ستارگان: دواین جانسون، پیرس بروسنان، سارا شاهی و…

تاریخ اکران: ۲۱ اکتبر ۲۰۲۲

متاکریتیک: 41%

راتن تومیتوز: 39% 

آی ام دی بی: 6.9 

خلاصه داستان: در کندق باستانی، تت آدام قادر به گرفتن قدرت های خداگونه می‌شود و از این قدرت ها در راه انتقام استفاده می‌کند. پس از استفاده از این قدرت ها او زندانی می‌شود. حال پس از 5000 هزار سال از زندانش خارج شده تا دوباره آزادی را به مردم کندق هدیه دهد.

در سال 2014 بود که دواین جانسون ملقب به راک، در مراحل ساخت فیلم Shazam! اعلام کرد که به کاراکتر بلک آدام علاقه مند شده و نقش این کاراکتر را به عنوان شخصیت شرور فیلم شزم! بازی خواهد کرد. در سال 2017 اعلام شد که برای بلک آدام یک فیلم مستقل ساخته خواهد شد و در فیلم شزم! حضور نخواهد داشت. در آن زمان که هیچ یک از عوامل ساخت فیلم هم معلوم نشده بود، دواین جانسون برای این نقش انتخاب شده بود. او در مراحل ساخت این فیلم هم نقش بسزایی داشته و اگر حضور نداشت احتمالاً هنوز هم شاهد این فیلم نبودیم. حال که این فیلم منتشر شده نوبت بررسی فیلم Black Adam رسیده.

دواین “The Rock” جانسون؛ عضله متحرک

اول از همه باید به چهره اصلی این فیلم پرداخت. کسی که کلا عامل ساخت این بوده. آقای د راک درست مانند اسمش نقش یک سنگ را دارد که دیالوگ می‌گوید. نه تنها هیچ احساسی از بازی او گرفته نمی‌شود، بلکه حس قهرمان یا حتی شرور بودن هم ندارد. به طور کلی تمام بازیگران این فیلم نقش‌آفرینی ضعیف یا متوسطی دارند و از حیث بازیگری فیلم کیفیت پایینی دارد. اکثر بازیگران در نقش های خود نچسب هستند و ارتباط گرفتن با آنها خیلی دشوار است.

همچنین بخوانید: 

بررسی فیلم All Quiet on The Western Front

مایل به شخصیت پردازی؟ 

فیلم Black Adam به طور کلی داستان خیلی خاصی هم ندارد. اما مشکل این نیست، با ساده ترین داستان ها هم می‌شود فیلم خوب ساخت. مشکل اینجاست که در این فیلم شخصیت پردازی اصلاً تعریف نشده. کاراکتر ها صرفاً هستند که حفره های خالی داستان و اکشن را پر کنند که در آن هم ناموفق هستند. اعضای جامعه عدالت به سطحی ترین شکل ممکن معرفی می‌شوند. کل شخصیت پردازی آنها حتی یک خط دیالوگ هم نیست.

کاراکتر های اهل کندق مثل آدریانا و کریم هم هیچ شخصیت خاصی از خودشان ندارند و صرفاً رندوم در داستان انداخته شده اند. اما خود تت آدام یا بلک آدام دارای یک پیش‌زمینه داستانی است و زمانی که ابتدا و انتهای فیلم را مقایسه می‌کنیم می‌توان یک رشد هرچند بسیار بسیار اندک را دید. که همین شخصیت پردازی بسیار کوچک هم به خاطر بازی ضعیف دواین جانسون دیده نمی‌شود. شخصیت منفی فیلم Black Adam که اسماعیل هم نام دارد، عملاً حتی انگیزه ای برای خباثت هم ندارد، شخصیت پردازی که سهل است. دلیل خباثتش این است که آخرین نسل شاه اختون، شاه ظالم کندق باستان، است و می‌خواهد راه او را ادامه دهد.

کاراکتر تت آدام (بلک آدام) پشت بر نابودی هایی که انجام داده.

زک اسنایدر خودتی؟ 

زک‌ اسنایدر که کارگردانی فیلم های Man of steel , Batman v Superman: Dawn of justice و justice league را در DCEU انجام داده که آخرین فیلمش با جنجال های زیادی همراه بود. این کارگردان از DCEU خارج شده و مدیران وارنر هم هر کاری می‌کنند که جهانی که او ساخته بود را از بین برده و یک جهان دیگر برای دی‌سی بسازند. اما گویا تاثیر زک اسنایدر هنوز هم در فیلم های DCEU مانده است. آقای ژاومه کویت سرا کارگردان فیلم Black Adam گویا سعی بر این داشته که از فرمول شکست خورده زک اسنایدر استفاده کند. اما در پیاده سازی این فرمول شکست خورده هم شکست می‌خورد.

عمق فاجعه اینجاست که این فیلم را با صحنه های به اصطلاح خفن حماسی پر کرده اند اما هیچ‌کدام نه تنها تأثیر گذار نیستند، که گاهی آزار دهنده هم می‌شوند. فیلم Black Adam از ابتدا تا انتها پر از سکانس های اکشن و زد و خورد شده. در نگاه اولیه می‌شود گفت در یک فیلم ابرقهرمانی که کلی جلوه های ویژه دارد و با بودجه بالایی هم ساخته شده است، چه چیزی بهتر از اکشن و زد و خورد؟ اما در این سکانس های اکشن به قدر اسلوموشن بی‌مورد استفاده شده و به قدری شلخته و بدون ریتم ساخته شده اند که همین اکشن های پر زرق و برق هم خسته کننده می‌شوند و جذاب نیستند. فیلم Black Adam با بودجه حدودی 200 میلیون در ساخت جلوه های ویژه بصری هم شکست خورده و در سکانس های زیادی این جلوه ها مصنوعی به نظر می‌رسند.

جامعه عدالت آمریکا در فیلم Black Adam

در فیلم Black Adam گروهی جدید از ابرقهرمانان معرفی شد که جامعه عدالت آمریکا نام داشت. این گروه به رهبری هاک‌من در صدد جلوگیری از بلک آدام شروع به کار کردند. گروه جامعه عدالت آمریکا از هاک‌من (آلدیس هاج)، دکتر فِیت (پیرس بروسنان)، اتم نابودکننده (نواه سنتینو) و سایکلون (کوئینتسا سوئیندل) تشکیل شده است. از این گروه سایکلون و اتم که تازه وارد های گروه بودند عملاً نه در داستان نه در شخصیت پردازی و نه حتی در اکشن هم به درد نمی‌خوردند و اکثراً نقاط ضعف فیلم رو شامل می‌شدند. اعضای قدیمی تر این گروه که هاک‌من و دکتر فیت می‌باشند اندک پردازشی داشتند اما بسیار محدود و ناکافی. و درنهایت حضور این گروه ابرقهرمانی بجز ایجاد درگیری و اکشن کارایی خاصی نداشت. 

به طور کلی فیلم Black Adam هم به لیست فیلم های ابرقهرمانی ضعیف و شکست خورده امسال اضافه شد. فیلمی که سال ها وعده ساخت آن را دادند، چیزی جز اکشن به‌دردنخور نبود.

بررسی فیلم Black Adam به پایان رسید. حال نظر شما همراهان ویولت گیمرز چیست؟ آیا فیلم Black Adam را دوست داشتید؟ 

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments