تیترسینمانقد فیلم و سریال

بررسی فیلم Black Panther: Wakanda Forever

فیلم Black Panther: Wakanda Forever مأموریت مارول برای پیداکردن جانشینی برای چادویک بوزمن فقید است. اما آیا در این راه موفق عمل می‌کند؟ با بررسی فیلم Black Panther: Wakanda Forever همراه باشید.

فیلم Black Panther: Wakanda Forever جا پای فیلمی می‌گذارد که از نظر منتقدان و جشنواره‌های جوایز بهترین فیلم دنیای سینمایی مارول محسوب می‌شود. در مراسم اسکار سال ۲۰۱۹ فیلم Black Panther موفق به کسب سه جایزه اسکار بهترین موسیقی متن، بهترین طراحی صحنه و بهترین طراحی لباس شد. فیلم Black Panther در چهار شاخه دیگر از جمله بهترین فیلم هم نامزد شده بود. اما متأسفانه در آگوست سال ۲۰۲۰ خبردار شدیم که چادویک بوزمن بازیگر نقش تی‌چالا، نقش اصلی فیلم Black Panther، دار فانی را به دلیل بیماری سرطان روده وداع گفت. حال مارول با این چالش روبه‌روست که هم جانشینی برای او پیدا کند، و نیز دنباله‌ای درخور برای بهترین فیلمش بسازد.‌پوستر فیلم Black Panther: Wakanda Forever

بررسی داستان فیلم Black Panther Wakanda Forever

فیلم Black Panther: Wakanda Forever با ادای احترامی چادویک بوزمن شروع می‌شود. ادای احترامی باشکوه و به سبک پلنگ سیاه. مارول مجبور به خداحافظی نقش اصلی فیلمش و یکی از کلیدی‌ترین کاراکترهای جهانش شد. حال کوچک ترین کاری که می‌تواند انجام دهد، این ادای احترام و لوگوی استودیو مارول با تصاویر او است.

همچنین بخوانید:

دنیای سینمایی مارول چه آثاری در پیش رو دارد؟ 

فیلم Black Panther: Wakanda Forever با معرفی دو کاراکتر کلیدی جدید به جهانش همراه است. اول نیمور که در اینجا نامور هم گفته می‌شود. نیمور فیلم Black Panther: Wakanda Forever با نیمور دنیای کمیک تغییرات زیادی دارد. او در اینجا به جای آتلانتیس پادشاه تالوکان است. اوریجینش به کل تغییر یافته و به کاراکتر دیگری مبدل شده. بخشی از این تغییرات می‌تواند به دلیل عدم تطابق دادن او با کاراکتر آکوامن دی‌سی باشد. هرچند در دنیای کمیک نیمور دوسال زودتر از آکوامن خلق شده است. نیمور همانطور که باید باشد به جای یک ویلن بیشتر به عنوان یک ضدقهرمان معرفی می‌شود. 

بررسی فیلم Black Panther Wakanda Forever: نیمور

در کل نیمور معرفی قابل قبولی دارد و با این همه تغییراتی هم که داشته باز هم موفق عمل کرده است. البته نیمور هر چقدر هم قابل قبول باشد، با کیلمانگر، آنتاگونیست فیلم قبلی، اصلاً قابل مقایسه نیست. باید دید سران مارول در آینده چه نقشه‌ای برای آینده نیمور کشیده‌اند. درحالی که حق ساخت فیلم مستقل از این کاراکتر را ندارند و این حق مانند کاراکتر هالک متعلق به شرکت یونیورسال است. ادای احترام به چادویک بوزمن در فیلم Black Panther Wakanda Forever

کاراکتر جدید بعدی فیلم Black Panther: Wakanda Forever ریری ویلیامز ملقب به Iron Heart یا قلب آهنین است. ریری ویلیامز که در ابتدا به عنوان مهم ترین کاراکتر این فیلم معرفی می‌شود، پس از ورود به واکاندا به فراموشی سپرده می‌شود و نقشی کاملاً اضافه دارد. او اصلاً به اندازه نیمور تأثیر گذار نیست و هیچ شخصیت پردازی خاصی هم با خود ندارد. با این حال ریری ویلیامز در این فیلم برای سریال Iron Heart معرفی شد. باید دید این شخصیت در سریال اختصاصی خود چه ها برای گفتن دارد.

با بررسی فیلم بررسی فیلم Black Panther: Wakanda Forever همراه بمانید.

شوری با موفقیت جایگزین برادرش می‌شود.

و اما نقش اصلی فیلم Black Panther: Wakanda Forever یعنی شوری. کسی که مارول از همان ابتدا هم برای او نقش پلنگ سیاه جدید را در نظر داشت. که این موضوع با فوت چادویک بوزمن قطعیت یافت. به راحتی می‌توان گفت شوری بهترین کاراکتر این فیلم است. او که از اول تا آخر با رنج های زیادی مواجه می‌شود، بالاخره می‌تواند جای پای خود را محکم نگه دارد. شوری به عنوان شخصیت مدرن یک جهان سنتی در نهایت به سبک خودش توانایی وفق دادن خود را با این جهان می‌یابد. و در پایان خود را به عنوان پلنگ سیاه جدید ثابت می‌کند.

 از دیگر شخصیت های فیلم نامردی است که به ملکه راموندا اشاره نکرد. بازی آنجلا باست در این نقش باری دیگر درخشان است. و برای او نامزدی اسکار را به ارمغان آورده.

بررسی موسیقی فیلم Black Panther: Wakanda Forever

نقطه قوت اصلی فیلم Black Panther: Wakanda Forever اما چیز دیگریست. لودویگ گورانسون آهنگساز سوئدی این فیلم برگ برنده آن است. آهنگسازی که در نسخه قبلی توانسته بود جایزه اسکار را کسب کند، این بار هم با قدرتی حتی بیشتر از فیلم قبلی بازگشته. موسیقی فیلم و آهنگ های اوریجینال فیلم Black Panther: Wakanda Forever زیبایی و دلنشینی خاصی دارند و کاملاً با فضای فیلم در هارمونی هستند. آهنگ اصلی فیلم یعنی Life Me Up با اجرای ریحانا هم توانست با قدرت در خدمت فیلم باشد.  ماسک پلنگ سیاه در دستان شوری در فیلم Black Panther Wakanda Forever

بررسی فیلم Black Panther: Wakanda Forever | عملکرد رایان کوگلر و تیمش

اما در مورد عملکرد رایان کوگلر به عنوان نویسنده و کارگردان نمی‌توان اینقدر مثبت حرف زد. در نویسندگی، کوگلر دوباره با موضوع استعمار برگشته و به تکرار حرف های فیلم قبلی می‌پردازد. کارگردانی فیلم هم چه در سکانس های عادی و چه در بخش های حماسی و اکشن نسبت به فیلم قبلی یک عقب‌گرد محسوب می‌شوند‌.که البته نسبت به دیگر فیلم های فاز چهارم مارول قوی‌تر هستند. صحنه های نبرد بزرگ فیلم هم جذابیتی ندارند و بیشتر به عنوان نبرد فردی به تصویر کشیده شده‌اند. استفاده بی‌مورد از اسلوموشن به سبک زک اسنایدر هم ضربه دو چندانی به اکشن فیلم زده. طبق عادت فاز چهارم مارول فیلم Black Panther: Wakanda Forever هم از داشتن جلوه های ویژه مشکل دار مستثنا نیست. اما در کل جلوه های ویژه بهتری نسبت به فیلم اول دارد.

با حال باید گفت که در حیث طراحی صحنه و لباس باز هم کوگلر و تیمش گل کاشته‌اند. فضای زیر دریایی تالوکان، یا لباس های جدید واکاندایی ها و حتی خود تالوکانی ها باز هم مثل فیلم قبلی درخشان هستند.

همچنین بخوانید :

نقد فیلم Spider-man: No Way Home | راهی به خانه نیست

نقطه ضعف فیلم: مدت زمان

فیلم Black Panther: Wakanda Forever با مدت زمان ۲ ساعت و ۴۱ دقیقه‌ای دومین فیلم طولانی مارول محسوب می‌شود. رایان کوگلر و تیمش با این مدت زمان می‌توانستند پرداخت بسیار جذاب و کاملی داشته باشند. اما با این همه وقت باز هم در سکانس های نزدیک به پایان فیلم شتاب زده عمل کردند. مدت زمان طولانی فیلم گاهی می‌تواند به خاطر ریتم کند آن به خصوص در اوایل فیلم خسته کننده باشد. از این زمان طولانی با پرداخت نامناسب و نامتوازن موضوعات و خطوط داستانی به درستی استفاده نشده. مخصوصاً در مورد ریشه جنگ و صلح واکاندا و تالوکان. یا خط داستانی کاملاً اضافی و بی مصرف اورت راس. 

فاز چهارم دنیای سینمایی مارول با فیلم Black Panther: Wakanda Forever پایان یافت. فازی که به جرئت می‌توان گفت سقوط آزاد کیفیت فیلم های مارول بود. در کل این فیلم را به راحتی می‌توان در رتبه های بالای فاز چهارم قرار داد. باید دید در فاز پنجم و ششم که فعلا معرفی شده‌اند، آیا مارول می‌تواند به اوج خود برگردد یا خیر؟

بررسی فیلم Black Panther: Wakanda Forever به اتمام رسید. نظر شما در مورد بررسی فیلم Black Panther: Wakanda Forever چه می باشد؟ آیا از فیلم راضی بودید؟ باتشکر از شما همراهان ویولت گیمرز، خوشحال می شویم اگر نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیگر مطالب

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments